Elikkäs, minkälainen se kanin "wc" olis?
kanien pissalaari?
11
1109
Vastaukset
- Janett
Meillä kanilla on muovinen neliön muotoinen astia kissanhiekalla vuorattu. Tavallista kissanhiekkaa en meidän kanilla käytä koska se pölisee. Käytän keron pellex "hiekkaa" koska se ei pölise lainkaan ja se on tehty puusta. Hajutkin se poistaa tehokkaasti!
- hanzq
On sellainen eläinkaupasta ostettu iso kulmalaatikko.
Mä voi kattoo, jos mulla ois kuva siitä, tai vaikka ottaa ja laittaa kun ehdin.
Kuivikkeena tuo puupohjainen pelletti on tosiaan parasta.
Kissanhiekkaa ei kannata käyttää, koska se pölisee, haisee ja meillä ainakin sitä maisteltiin innokkaasti ^^
Paakkuuntuva kissanhiekka voi tukkia kanin suoliston, jos kani pääsee sitä maistelemaan... - Pupunen
Mun kanilla on pissalaatikkona vanhan häkin alaosa, kelpaa mainiosti. Kuivikkeena ensin sanomalehtiä, sitten vähän sahajauhoja ja päällä paljon heinää. Ei sotke juuri ollenkaan.
- Sipsu
Sanomalehden muste on myrkyllistä ja kani todennäköisesti syö sitä, sahajauhosta ei voi tietää onko se tehty myrkyllisestä tai käsitellystä puusta ja toiseksi se on jauhoa, eli pöllyää ja voi aiheuttaa hengitystietulehduksia!
Eläinkaupan tarkoituksenmukainen puru on turvallista ja sen päälle voi laittaa vähän heinää, niin puru ei lennä pitkin lattioita. - Pupunen
Sipsu kirjoitti:
Sanomalehden muste on myrkyllistä ja kani todennäköisesti syö sitä, sahajauhosta ei voi tietää onko se tehty myrkyllisestä tai käsitellystä puusta ja toiseksi se on jauhoa, eli pöllyää ja voi aiheuttaa hengitystietulehduksia!
Eläinkaupan tarkoituksenmukainen puru on turvallista ja sen päälle voi laittaa vähän heinää, niin puru ei lennä pitkin lattioita.Kiva kun täällä on näitä aina valppaita "otitkos huomioon tämän" -tyyppejä... Ilmeisesti Sipsu luulee että täällä on uusavuton ensimmäisen kanin juuri saanut, vai? Ole huoleti, kanini on kyllä hyvässä hoidossa!=) Ja jos se nyt sitten joskus sattuisi popsimaan sanomalehteä (mitä se ei ole vielä koskaan tehnyt!), teen kyllä asialle jotain. Mutta koska kani on kaikinpuolin terve ja tyytyväinen, se saa pissata edelleenkin sanomalehdillä vuorattuun laatikkoon, jossa on kuivikkeena sahanpurua ja heinää.
- Sipsu
Pupunen kirjoitti:
Kiva kun täällä on näitä aina valppaita "otitkos huomioon tämän" -tyyppejä... Ilmeisesti Sipsu luulee että täällä on uusavuton ensimmäisen kanin juuri saanut, vai? Ole huoleti, kanini on kyllä hyvässä hoidossa!=) Ja jos se nyt sitten joskus sattuisi popsimaan sanomalehteä (mitä se ei ole vielä koskaan tehnyt!), teen kyllä asialle jotain. Mutta koska kani on kaikinpuolin terve ja tyytyväinen, se saa pissata edelleenkin sanomalehdillä vuorattuun laatikkoon, jossa on kuivikkeena sahanpurua ja heinää.
Kauheaa!
Syvimmät pahoitteluni jos otit viestini jotenkin henkilökohtaisesti! Aivan turhaan, koska mielestäni nämä keskustelupalstat ovat sitä varten, että lukijat voivat oppia uutta ja saada uusia ideoita (kaikki, kyllä, jopa minä n.20vuotta kanien kanssa touhunneena) ja tässä kohtaa katsoin aiheeeliseksi nostaa esille sahaJAUHON huonot puolet, koska -usko tai älä- vaikka Sinä oletkin täydellinen, niitä ihmisiä löytyy jotka eivät ota aina kaikkea huomioon (myös minä). Sehän on aivan inhimillistä!
Tiedän erään perheen joka haki marsulleen sahalta tiikki- ym. JAUHOA alustaksi, ja kuinka ollakkaan, marsu kuoli hengitystientulehdukseen parivuotiaana. En usko että tämä tapaus oli ainoa laatuaan, joten mielestäni ei ole mitenkään pahitteeksi nostaa tämäkin asia kaikkien tätä lukevien inhimillisten ihmisten tietoisuuteen, jotta osaavat sitten varoa kun puntaroivat pienen budjettisäästön ja lemmikkinsä terveyden välillä.
Jos käsitteissä on ilmennyt sekaannus (ensin puhuit jauhosta ja sitten purusta -aivan eri asia)
niin tämä keskustelu lienee turhaa, mutta jokatapauksessa tarkoitukseni ei ollut tuomaroida juuri Sinua ja pupunhoitoasi saati arvioida kuinka mones kani Sinulla on meneillään. En luule mitään, vaan luen viestin sellaisena kuin se on, ja siihen vastaan.
- Elli
Halvin vaihtoehto on eläinkaupoissa myytävä kissanhiekkalaatikko, joita saa hyvinkin pieni kokoisina (häkissä jää muuhunkin siyyen tilaa). Se on paljon edullisempi kuin ns. kulma WC. Paras alusmateriaali laatikkoon on puupohjainen kissan hiekka, jota on mm. Kerolla, Best Friendillä ja Rainbow-merkillä (esim. Prisma). Se ei tartu kanin jalkoihin eikä siis kulkeudu pitkin kämppää. Se imee nestettä hyvin ja ei ole vaarallinen, kuten ns. tavalliset kissanhiekat (voivat muodostaa tukkeuman kanin suolistoon, jos se nakeltelee sitä).
- Puppeli
Meillä pupulla on vessassa oma vati missä on hiekkaa, siis ihan omalta pihalta hiekka kasasta otettua, tykkää kovasti myös kaivella vadissa niin että hiekat välillä on pitkin lattioita :) pupu ei ikinä pissaa häkkiin jossa on kanssa hiekkalaatikko ja siinä kissanhiekkaa. häkissä oleva hiekkalaatikko taisi olla kaupassa nimikkeellä "kissanpissalaatikko" ja vessassa oleva on ihan tavallinen pesuvati
Puput oppii todella nopeasti käymään omalla laatikolla tarpeillaan, meillä on alusta asti ollut tuo vati vessassa ja sinne se aina juoksee kun on hätä, samoin teki edellinen pupu. Pidämme kanin melkein 24h vuorokaudessa vapaana - Mie
..häkissä wc:nä muovinen broileripurkki. Eli sellainen missä broilerinkoipia tms. myydään kaupassa. Juuri sopivan kokoinen häkkiin. Mutta täytyy katsoa ettei kani ala syödä purkkia. Purkin pohjalla sanomalehti ja sitten paksulti purua päällä. Purkin siivous kerran päivässä, koko häkki kerran viikossa.
- ...,,,
kuinka helposti kani sitten oppii sisäsiistiksi??
- Mie
...kanista. Mulla on ollut kolme kania ja tämä viimeisin on kaikista siistein. Ei kakkaa eikä pissaa muualle kuin pissalaatikkoon. Muut kanit kakkivat häkin ulkopuolelle, mutta pissalla kävivät pissalaatikossa.
Kani pitää opettaa pienestä pitäen käyttämään "vessaa". Eli kun kani tuodaan uuteen kotiin, ensimmäiset pissat kun se tekee, siirretään pissalaatikkoon, jotta se huomaa et jaha, täällä haisee pissa, tänne kuuluu pissata. Ja tätä toistetaan niin kauan kunnes kani tajuaa homman. Joku tajuaa heti, toinen ei ollenkaan. Kakkaamista laatikkoon ei oikein voi opettaa, se johtuu kanin luonteesta että kuin siisti se on ja minkälainen sen emä on ollut. Eli jos emä on epäsiisti, niin on myös poikanen.
Kanin opetukseen sisäsiistiksi ei tarvita kuin kärsivällisyyttä.
Mutta mielestäni kania on helpompi opettaa sisäsiistiksi kuin esim. koiraa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut372323Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431582- 381569
- 141402
- 1281320
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2711304Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275