Millä lailla MGA akun lataus eroaa perinteisen akun latauksesta? Niin sanotussa älylaturissahan on oma ohjelma MGA akulle.
MGA akun
16
257
Vastaukset
- ♪♫♪
Tarkoititkohan AGM-akkua, kun netistä ei löytynyt MGA-nimellä, kuin akkuvalmistaja.
AGM-akku on muuten tavanomainen, mutta akkuhappo on imeytetty lasivillamattoon.
http://www.flinkenberg.fi/batteries/material/optima/Optima_ReiseMobil_testivoittaja.pdf
"AGM-akku: AGM tarkoittaa imukykyistä lasivillamattoa
(Absorbent Glass Mat). Akkuhappo on imeytetty tähän
samalla tavalla kuin vesi imeytyy pesusieneen. Akut ovat
vuotamattomia ja huoltovapaita. AGM-akut voidaan purkaa
ja ladata korkeita virtoja käyttäen hyvin nopeasti – täydellisiä
liikkuvaan asuntovaunu- tai vaihtosuuntaaja-käyttöön.
Tärkeää: On olemassa AGM-käynnistysakkuja ja AGMsyväpurkausakkuja,
eikä niitä pidä käyttää ristiin."
Käsittääkseni latauksessa ei nyt ole muuta eroa, kuin että sitä voi haluttaessa ladata suuremmilla virroilla. En ainakaan netistä löytänyt mitään erillisiä latausohjeita mm. latausjännitteen suhteen. Jos eroja olisi, niin kai siinä akun mukana tulis ohjeet.- ♪♫♪
Englanninkielisellä sivulla löytyi tuollaisia ohjeita:
http://support.rollsbattery.com/support/articles/4345-agm-charging
http://batteryuniversity.com/learn/article/absorbent_glass_mat_agm - ♪♫♪
♪♫♪ kirjoitti:
Englanninkielisellä sivulla löytyi tuollaisia ohjeita:
http://support.rollsbattery.com/support/articles/4345-agm-charging
http://batteryuniversity.com/learn/article/absorbent_glass_mat_agmPerehdyin nyt tuohon AGM-akun lataukseen. Eli sivulla:
http://batteryuniversity.com/learn/article/absorbent_glass_mat_agm
"As with all gelled and sealed units, AGM batteries are sensitive to overcharging. These batteries can be charged to 2.40V/cell (and higher) without problem; however, the float charge should be reduced to between 2.25 and 2.30V/cell (summer temperatures may require lower voltages). Automotive charging systems for flooded lead acid often have a fixed float voltage setting of 14.40V (2.40V/cell), and a direct replacement with a sealed unit could spell trouble by exposing the battery to undue overcharge on a long drive. See Charging Lead "
Eli suomennettuna:
"Kuten kaikki geeli- ja suljetut akut, AGM-akut ovat herkkiä ylilataukselle. Nämä akut voidaan ladata kertalatauksella 2.40V / kenno (ja hieman enemmänkin) ilman ongelmia; Kuitenkin jatkuva ylläpitolataus olisi vähennettävä 2,25 ja 2.30V / kenno (kesällä lämpötila voi vaatia vielä pienemmän jännitteen). Auton laturissa avoimille lyijyakuuille on usein kiinteä jännite asetus 14.40V (2.40V / kenno), ja suora korvaaminen suljetulla akulla voisi tuottaa ongelmia altistamalla akun liialliselle ylilataukselle pitkällä ajomatkalla. Katso Lyijyakun lataus."
Eli kuten tuossa todettiin, suljetut lyijyakut, kuten esim geeli- tai AGM-akut ovat herkkiä ylilataukselle. Eli ylilataus vähentää sen kestoikää. Eli kertaluonteinen lataus voidaan ihan hyvin tehdä normaalilla 14.4V autolaturilla, kun laturi kytketään pois, kun akku on täysi.
Sama koskee auton avoimien (korkillisten) lyijyakkujen korvaamista geeli- tai AGM-akulla. Vaihtovirtageneraattorin jännite on mitoitettu avoimille akuille (14.4V) ja AGM-akku saattaa latautua liikaa pitkällä ajomatkalla, varsinkin kesä-aikaan. Eli akun kestoaika voi lyhentyä, jos ei säädä samalla auton vaihtovirtalaturin jännitettä hieman pienemmäksi. (2,25 - 2,3V per kenno)
Tuossa taulukossa on suositellut jännitteet eri ympäristölämpötilassa AGM-akulle
Charge Voltage on kertaluonteinen latausjännite. Float Voltage on jatkuva jännite (esim. auton laturi) akulle.
http://cdn.freshdesk.com/data/helpdesk/attachments/production/5966712/original/AGMcharge.jpg?1369332706
- jos AGM tarkoitit
Mun Ctekissä latausjännite on vähän korkeampi 14,4 -> 14,7 V ja virta sama (tässä "älylaturissa" 3,6 A). Ensisijaisesti "Talvi/AGM-tila" on tarkoitettu lataukseen alle 5°C:ssa, mutta olen tulkinnut käyttöohjetta niin, että AGM-akulle se sopii myös lämpimässä.
http://www.akkupojat.fi/files/pdf/new_XS3600_FI.pdf
Missä laturissa on oma ohjelma MGA(??)-tila akulle? CTEKin hienommissakaan latureissa ei sellaista valinta ole. Kalliimmissa ei ole edes "lumihiutale-tilaa", koska niissä latausjännite säädetään lämpötila-anturin perusteella.
Enpä usko tuota, että AGM-akkua voisi sen suuremmilla virroilla ladata kuin tavallistakaan. Voipi olla jopa toisin päin. - qwertyui
Käsittääkseni ero AGM akkujen latauksessa on siinä että ne kestävät vieläkin huonommin latauksen loppuvaiheen kiehuttamista kuin perinteiset akut, eli kun nestettä (joka lasikuituun imeytettynä) vähemmän kuin perinteisessä niin pelivaraa sen höyrystämisessä pois paljon vähemmän.
- ♪♫♪
Joo, tämä on suljettujen geeli- ja AGM-akkujen ongelma. Eli ylilataus lyhentää sen elinikää, johtuipa se ylilataus auton omasta laturista tai erillisestä akkulaturista. Eli latausta ei pitäisi päästää niin pitkälle, että kaasunmuodostus alkaa.
Avoimien (korkillisten akkujen) suhteen ylilataus eli pieni "kiehuttaminen" on jopa terveellistä silloin tällöin akun elinaikana, niin akku ei pääse sulfatoitumaan. Kunhan pitää huolta akun nestepinnan korkeudesta.
Lyijy-geeliakkujen mukana tuleekin yleensä selkeät ohjeet latausjännitteestä sekä kertalatauksen että jatkuvan latauksen suhteen. Jälkimmäinen arvo on olennaisesti pienempi.
Luulisi, että AGM-akun mukana tulee samanlaiset ohjeet, kuin mitä geeliakun mukana on. - Aloittaja..
♪♫♪ kirjoitti:
Joo, tämä on suljettujen geeli- ja AGM-akkujen ongelma. Eli ylilataus lyhentää sen elinikää, johtuipa se ylilataus auton omasta laturista tai erillisestä akkulaturista. Eli latausta ei pitäisi päästää niin pitkälle, että kaasunmuodostus alkaa.
Avoimien (korkillisten akkujen) suhteen ylilataus eli pieni "kiehuttaminen" on jopa terveellistä silloin tällöin akun elinaikana, niin akku ei pääse sulfatoitumaan. Kunhan pitää huolta akun nestepinnan korkeudesta.
Lyijy-geeliakkujen mukana tuleekin yleensä selkeät ohjeet latausjännitteestä sekä kertalatauksen että jatkuvan latauksen suhteen. Jälkimmäinen arvo on olennaisesti pienempi.
Luulisi, että AGM-akun mukana tulee samanlaiset ohjeet, kuin mitä geeliakun mukana on.Jutun aloittaja.
Ensinnäkin: pitää tietysti olla AMG, sori.
Joku kertoi ettei Ctekillä ole AMG hjelmaa. Löysin netistä tällaisen, saman joka minulla myös. Linkistä löytyy paljon tietoa kun menee avautuvasta ikkunasta lataamaan käyttöohjeen.
http://ctek.com/int/en/chargers/MXS 10
Kiitos kommenteista
- Mersuko
"Ensinnäkin: pitää tietysti olla AMG"
-Niin siis mikä? :)
https://www.google.fi/search?q=AMG,&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:fi:official&client=firefox-a&channel=rcs&gfe_rd=cr&ei=vLVvVKyuFqir8weu4oDoDA- mersupalsta
Luettu kai loppuun asti? Ihan alusta?
\ turha
- se siitä
Mulla on paneelit ja säädin jossa on asetus AGM akulle. Jos akussa on tilaa, se lataa 14,3 voltilla, muuten voltit on 13,4 - 13,7 luvuissa.
- Akku Ankka
Edelläolevan perusteella näyttää siltä, ettei AGM tai muuta suljettua akkua kannata hankkia autoon, missä on korkeahko latausjännite. Ainakin kesäaikaan on vaarana akun ylilataus, mikä ei ole suljetulle akulle terveellistä. Eli haitat saattavat olla etuja suuremmat.
Elektroonikko osaa tietysti modifioida laturin jännitteensäädintä sopivaksi, vaikkapa kesä-/talvilatausasennot.
Uusissa autoissa saattaa olla AGM ensiasennusakkuna, jolloin myös latausjännite on myös sopiva. Niissä lienee myös akun lämpötilamittaus, mikä säätää akun latausjännitettä. - jos AGM tarkoitit
Akku Ankka kirjoitti:
Edelläolevan perusteella näyttää siltä, ettei AGM tai muuta suljettua akkua kannata hankkia autoon, missä on korkeahko latausjännite. Ainakin kesäaikaan on vaarana akun ylilataus, mikä ei ole suljetulle akulle terveellistä. Eli haitat saattavat olla etuja suuremmat.
Elektroonikko osaa tietysti modifioida laturin jännitteensäädintä sopivaksi, vaikkapa kesä-/talvilatausasennot.
Uusissa autoissa saattaa olla AGM ensiasennusakkuna, jolloin myös latausjännite on myös sopiva. Niissä lienee myös akun lämpötilamittaus, mikä säätää akun latausjännitettä.No tossa nyt ollaan hakoteillä... Jos laturin AGM-moodissa latausjännite on 0,3 V korkeampi, niin millä logiikalla latausjännitteen pitäisikin olla AGM:lle matalampi???
Aloittajan mainitsemassa Ctek MXS 10 -mallissa AGM-tila vastaa speksien mukaan MULTI XS 3600 -mallin Talvi-tilaa. Onko aloittaja hukannut laturinsa käyttöohjeen, jos juttu oli niin vaikeeta itse selvittää vai mitä helvvetttiä???.... - Akku Ankka
jos AGM tarkoitit kirjoitti:
No tossa nyt ollaan hakoteillä... Jos laturin AGM-moodissa latausjännite on 0,3 V korkeampi, niin millä logiikalla latausjännitteen pitäisikin olla AGM:lle matalampi???
Aloittajan mainitsemassa Ctek MXS 10 -mallissa AGM-tila vastaa speksien mukaan MULTI XS 3600 -mallin Talvi-tilaa. Onko aloittaja hukannut laturinsa käyttöohjeen, jos juttu oli niin vaikeeta itse selvittää vai mitä helvvetttiä???....Ohjelmoitu automaattilaturi on asia erikseen. Se pystyy varmistamaan, ettei ylilatausta ja kaasunmuodostusta tapahdu. 14,7V jännite ei sinänsä ole tuhoisa, jos ohjelmoitu automatiikka pystyy takaamaan, ettei kasunmuodostusta akussa tapahdu.
Kuten tuosta kuvasta ilmenee, tuossa latauksessa on monta vaihetta ja ennen loppulatausta on analyysivaihe ja loppulatausjännite on vain 13,6V, jonka jälkeen ylläpito antaa tarvittaessa virtapulsseja akun täytenä pitämiseksi..
http://aijaa.com/CZ3ipH
Tyhmällä laturilla jännite saa olla korkeampikin, kun vahditaan sitä, milloin akku on täysi. Tai vaihtoehtoisesti latausjännite on niin pieni, ettei akun lämpötilasta riippuvainen latausjännite ylity.
Katso allaolevaa kuvaa. jossa on sopivat jännitteet eri akun läpötilalle. Charge Voltage = kertaluonteinen lataus. Float Voltage jatkuva ylläpitolataus:
http://cdn.freshdesk.com/data/helpdesk/attachments/production/5966712/original/AGMcharge.jpg?1369332706 - jos AGM tarkoitit
Akku Ankka kirjoitti:
Ohjelmoitu automaattilaturi on asia erikseen. Se pystyy varmistamaan, ettei ylilatausta ja kaasunmuodostusta tapahdu. 14,7V jännite ei sinänsä ole tuhoisa, jos ohjelmoitu automatiikka pystyy takaamaan, ettei kasunmuodostusta akussa tapahdu.
Kuten tuosta kuvasta ilmenee, tuossa latauksessa on monta vaihetta ja ennen loppulatausta on analyysivaihe ja loppulatausjännite on vain 13,6V, jonka jälkeen ylläpito antaa tarvittaessa virtapulsseja akun täytenä pitämiseksi..
http://aijaa.com/CZ3ipH
Tyhmällä laturilla jännite saa olla korkeampikin, kun vahditaan sitä, milloin akku on täysi. Tai vaihtoehtoisesti latausjännite on niin pieni, ettei akun lämpötilasta riippuvainen latausjännite ylity.
Katso allaolevaa kuvaa. jossa on sopivat jännitteet eri akun läpötilalle. Charge Voltage = kertaluonteinen lataus. Float Voltage jatkuva ylläpitolataus:
http://cdn.freshdesk.com/data/helpdesk/attachments/production/5966712/original/AGMcharge.jpg?1369332706Ei se 13,6 V ole loppulatausjännite varsinaisessa täyteen lataamisessa, vaan kyseessä on tuossa vaiheessa jatkuva ylläpitolataus. Se on tarkoitettu sellaista laitetta varten, joka otetaan aina muutamien päivien välein käyttöön ja tällöin akussa pitäisi olla aivan täysi varaus. Käytettäessä normaalimpaa pulssittaista ylläpitolatausta akun pitäisi kestää paremmin, mutta akku ei ole jatkuvasti täysi.
Varsinaisessa (kerta)latauksessa jännite on loppuun asti joko 14,4 tai 14,7. Jännitteet ovat samat myös Float-latauksessa, jota pitäisi kutsua pulssilataukseksi, ei jatkuvaksi ylläpitolataukseksi. - jos AGM tarkoitit
jos AGM tarkoitit kirjoitti:
Ei se 13,6 V ole loppulatausjännite varsinaisessa täyteen lataamisessa, vaan kyseessä on tuossa vaiheessa jatkuva ylläpitolataus. Se on tarkoitettu sellaista laitetta varten, joka otetaan aina muutamien päivien välein käyttöön ja tällöin akussa pitäisi olla aivan täysi varaus. Käytettäessä normaalimpaa pulssittaista ylläpitolatausta akun pitäisi kestää paremmin, mutta akku ei ole jatkuvasti täysi.
Varsinaisessa (kerta)latauksessa jännite on loppuun asti joko 14,4 tai 14,7. Jännitteet ovat samat myös Float-latauksessa, jota pitäisi kutsua pulssilataukseksi, ei jatkuvaksi ylläpitolataukseksi.Siis tarkoitin Pulse-latauksessa samat... Meni sit kumminkin termit sekaisin... :)
- 986986909
AGM-akku vaatii muidenkin lyijyakkujen tapaan balansointia, joka tapahtuu ilman kennokohtaisia kontakteja olevalle akulle ylilataamalla. Laturi nostaa 12 voltin akun jännitteen 15 voltin tienoille ja kun virta tippuu riittävästi, siirrytään ylläpitolataukseen. Itse olen huomannut, että varsinkin akun ikääntyessä kennovikaistuminen on turhan yleistä, jos akku on maannut ikänsä 13,8 voltin ylläpidossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?
Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot5833868Muuttaisiko viesti mitään
Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j483318- 382791
Valpuri Nykänen elokapina
Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.662749Oon vähän ihastunut suhun nainen
Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)192134- 322081
Se että tavattiin
Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni121967- 291855
Oot pala mun sielua
Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my171800Hei T........
Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu471749