AMK Vs Ammattikoulu

Nick

Kyselisin tälläieen asiaan kantaa teiltä jotka täällä sivuilla käytte ja luette näitä..

Eli mites.. Onko järkeä käydä insinööriksi, jos tietää, että pääsee sen koulun läpi, mutta numerot on sitten jotain 1:stä ja 2:sta.. Kun jos siten olis Ammattikoulu pohjainen paperi, jossa taas keskiarvo olisi luokkaa 4..?

Et onko tämä huono insinööri paperi sit vaan huonontamassa tota ammattikoulu pohjaista paperia..? Vai mitenkähän mahtaa työnantaja katsoa noita papereita..?

Kiitoksia kaikille vastanneille..

11

2488

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitenköhän on...

Kyseleekö kukaan enää nykypäivänä arvosanoja?

Ainakaan minun ei ole tarvinnut ikinä viedä ainuttakaan koulu- tai työtodistusta näytille minnekään, vaan osaaminen on riittänyt aina.

Käy koulu loppuun vain, ei siitä varmasti haittaakaan ole. Vähän sama juttu kuin varusmiespalveluksessakin; ketään ei kiinnosta kuinka pärjäsit siellä, kunhan se vain on suoritettu.

• kodari76

Paha sanoa että haittaako ylemmän koulutuksen huonot paperit jatkossa. Työvaihtoehdotkin lienevät aivan erilaiset. Toki jos sitä pelkää, niin ei niitä tekun papereita ole pakko näyttää ;)

Mutta olisi se muutenkin (papereista riippumatta) outoa jos valmis inssi hakisi telkkarikorjaajaksi. Toisaalta insinöörihommiin ei asentajia yleensä palkata.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että tyhmää tai laiskaa ei palkkaa kukaan. Tai no, tyhmät ja laiskat niitä palkkaavat, heh.

• AMK = Ammattikoulu

Ei eroa.

• Sinnikäs työntekijä !

Itse kuitenkin arvostan sitä, että kouluttautuu siihen tehtävään missä on pätevä ja on jotakin mahdollisuuksia edetä uralla, mutta jos kouluttaudut Insinööriksi et välttämättä saa töitä niin hyvin kuin se että olet Insinööri periaatteessa pelkän sen koulutksen takia, mutta et saa töitä, koska paperisi eivät ole hyvät.

Suosittelen harkitsemaan ensin toisen asteen koulutusta ja sitten töihin. Työelämässä saa työkokemusta, näkemystä ja varmuutta insinöörikoulutukseen.

• insinööri

Mitähän tämä teksti tarkoittaa?
        "mutta jos kouluttaudut Insinööriksi et välttämättä saa töitä niin hyvin kuin se että olet Insinööri periaatteessa pelkän sen koulutksen takia, mutta et saa töitä, koska paperisi eivät ole hyvät. "

Ehkä kannattaisi jättää työvoimapolitikointi vähemmälle ja keskittyä enemmän kirjallisen ulosannin petraamiseen?

• pööpöö

amamttikoulu on hyvä vaihtoehto. Parin vuoden opiskelu peruskoulun jälkeen ja duuniin. Ammattitason hommia tekeville töitä riittää, niin harva valitsee koulutuksen. (40 % ikäluokasta) Ja pääset tienaamaan ja 18-vuotiaana, kaksnelosena voi hyvinkin olla jo oma kämppä puoliksi maksettu.

Tai sitten AMK: ensin lukio, kolme vuotta ja sitten AMK neljä vuotta. Tyypillisessä tapauksessa valmistut 24-vuotiaana, kädessä 20 000 opintovelkaaa. Ottaen siellä huomioon, että insinöörien ammattikuntaa on tällä hetkellä eniten työttömänä, sanoisin, ettei se insinörtiksi kouluttautuminen kannata.

• hullu

täysin järjetöntä. Opetus ammattikorkeakoulussa on niin huonoa ettei niillä papereilla juuri osaa tehdä mitään käytännön suunnitteluhommaa.
        Sen tietävät työnantajatkin, ei ne paljoa papereita kysele, niitä kiinnostaa vain kuinka halvalla suostut hommia tekemään.

• Jani
        hullu kirjoitti:

täysin järjetöntä. Opetus ammattikorkeakoulussa on niin huonoa ettei niillä papereilla juuri osaa tehdä mitään käytännön suunnitteluhommaa.
        Sen tietävät työnantajatkin, ei ne paljoa papereita kysele, niitä kiinnostaa vain kuinka halvalla suostut hommia tekemään.

Ei kun ingenjööreistä tuleekin projektipäälliköitä. Siinä hommassa ei tarvii osata suunnitella...

• Timppa

Mulla on kolmas vuosi nyt menossa AMK:ssa ja pohjalla ammattikoulussa suoritettu asentajan tutkinto.

Ihan alasta ja työnantajasta riippuu, tarvitseeko insinöörin papereita. Useissa ammateissa etenkin kunnallisella puolella tai valtion hommissa vaaditaan AMK-tasoista koulutusta, vaikka osaisitkin homman.

Itse olen käynyt vasta muutamassa työhaastattelussa kesätöitä hakiessani, eikä niissä yhdessäkään ole kysytty koulutodistuksia. Osaamista on kyselty ja muutenkin katsottu, minkä tyyppinen kaveri on luonteeltaan jne. Insinöörikoulutuksella sen sijaan olen saanut töistä enemmän palkkaa, kun työnantajalla on ollut palkkataulukon mukainen liksa ja kouluvuodet AMK:ssa ovat vaikuttaneet siihen korottavasti.

Tuohon ei ole yksiselitteistä vastausta, mitä työnantaja ajattelee jostain 1-2:n keskiarvosta. Joku ei välitä siitä yhtään, kun taas toinen pitää sinua luuserina. Hyvin pitkälti riippuu minkälainen hiku hän itse on aikoinaan koulussa ollut ja minkälaisia kokemuksia hänellä on ihmisten työkyvyistä todistuksiin verrattuna.

• Timppa

Lisäisin vielä, että kun nyt kesätöissä olen työskennellyt monenlaisten ihmisten kanssa ja tunnen koulusta monen tasoisia oppilaita, niin papereita ei kannattais välttämättä tuijottaa kovin tarkkaan. Tiedän tapauksia, että keskiarvo on kiitettävällä tasolla, mutta käytännössä kaveri ei osaa yhtään mitään. Koulussa on kyllä menestystä vaikka muille jakaa, mutta vapaa-ajalla nyhjätään vaan koulukirjojen kanssa eikä opetella mitään käytännössä tarvittavaa. Sellanen tyyppi ei töissäkään osaa muuta kun päteä koulussa opetetuilla rajallisilla tiedoilla.

• Mixa

Tuskin palkan takia kannattaa mennä.
      Itse kuitenkin menin. Ihan siinä harhauskossa, että oppeisi jotain lisää.
      Jokaisesta hyvästä paperista on hyötyä ja huonoista haittaa. Itse ainakin olen huomannut.

Jopa huonoa ylioppilastodistusta on hakukuttu vaikka on hyvä amis inssi ja armeijatodistukset vieressä. Eli nyt olenkin päättänyt vetästä sen ylioppilastodistuksen pois ja jättää pelkäksi maininnaksi CV hen.

Mutta vastaus kysymykseen on se, että riippuu mitä hommia haluat tulevaisuudessa tehdä ?
      Duunarihommia vai Inssihommia. Ekassa hajoo ensin kroppa sitten pää ja tokassa toisinpäin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4332
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1823
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1533
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      38
      1297
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1073
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      919
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      79
      915
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      843
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      821
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe