lasten riitely

äiti

hei. Olen uusperheen äiti, itselläni on 3 lasta poikaa 11 ja 14v ja tyttö 16v. Miehelläni on 2 lasta edellisestä avioliitosta, tyttö 15v ja poika 12v. Olemme asuneet yhdessä nyt kaksi vuotta ja tytöt ovat alkaneet tappelemaan hirveästi. Joskus kun kuulen heitä, monesti he joissain asioissa vetoavat esim. tämä ei oo sun asunto vaan mun isän jne jne. Tappelut ovat joskus fyysisiäkin, he saattavat lyödä(ei toki pahasti) tms. Onko normaalia? Olen yrittänyt puhua sekä tytöille että miehelleni, mutta ei mikään ole auttanut. Tappelu on jatkuvaa, päivittäistä. Hyvinä päivinä ovat kyllä kuin "oikeita" siskoksia. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

4

592

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tulossa siihen ikäänkin. Omaa pitää puollustaa. Näkeehän sitä joskus telkassakin. "Tää on mun huone!"

• geraldo

kyllä sitä on varmaan tuollasta kamppailua ihan aitojenkin siskosten kohdalla.. eiköhän se ajastaan tasotu:) saattaavat olla vanhemmiten vaikka kuinkin hyviä ystävyksiä.

niin minun siskoilleni on ainankin käynyt nuorena tappelivat minkä kerkesivät ja nykyään ovat kun kuinkin hyvät ystävykset.

• uus minäkin

Muuten varmaan ihan normaalia, mutta on alhaista vedota siihen, että tämä on mun isän koti, ei sun koti..

TÄHÄN asiaan on teidän aikuisten puututtava! On tehtävä yksiselitteisen selväksi, että NYT tämän on teidän kaikkien koti!
      Aivan kuten sekin, että molemmat aikuiset pitävät ns. kuria ja komentavat lapsia, koska ovat aikusia. Ja lapset tottelevat ja piste. Sillä ei ole väliä että "sä et oo mun äiti/isä, mun ei tarvii totella sua" - tarvii, koska asumme tässä talossa ja minä olen se aikuinen joka ottaa vastuuta - myös sinusta.

Samalla tavalla: on ihan sama, miten aikuiset asunnon maksamiseen ja omistamismuotoon liittyvät asiat hoitavat, NYT tämä on kaikkien koti ja siltä pohjalta lähdetään.

Riidan syy tms. on tässä kohtaa toisarvoinen. Sillä nyt toinen lapsista lyö tavalla, joka on enemmän kuin ilkeää.
      Toinen lapsi ei voi mitenkään vaikuittaa siihen, missä asuu, ei siihenkään kuka asunnon omistaa. Kuten ei isän lapsikaan siihen, keitä asunnossa asuu.
      Siksi ei saisi tuolla tavalla eritellä, siksi pitäisi aikuisen puuttua tähän kohtaan. Ja heti, ja kovalla sanalla.

Jos miehesi ei puutu tähän, hän hiljaisesti hyväksyy lasten eriarvoisuuden ja sen, että hänen lapsellaan on "oikeus" kiusata sinun lastasi.
      SINULLE ei siis tarvitse muistuttaa, kuka omistaa ja mitäkin; kuka on hyyryläisenä. Lapsi tekee sen isän puolesta.

• 4 tytärtä (3+1)

minun kaksi murrosikäistä tytärtäni tappelee
      päivittäin,välillä kinastelua,välillä nipistetään tai muksitaankin.Kuuluu ikään,kun
      komennan heitä he saattavat yhdessä suuttua minulle,kun puutun heidän asioihinsa.Meillä tapellaan omista huoneista myös,eli ajetaan pois omalta reviiriltä.
      Mieheni tyttö ja nuorimmaiseni ovat alle kouluikäisiä ja välillä ollaan bestiksiä ja välillä tapellaan.Olen aina puuttumatta mahdollisimman pitkään,sitten kun menee liian pitkälle niin komennan molemmat,riippumatta siitä kumpi kinan aloitti.
      Itse olen monilapsisesta perheestä,niinkuin miehenikin ja tiedämme ja muistamme,että tappelut kuuluu asiaan.Siinä sitä kasvatetaan omaa sietokykyä ja opitaan elämään niin ettei ensimmäinen kina lannista heti omassa elämässä.Sisarusten kanssa on kuitenkin turvallista "hioa kynsiään",kun tietää niiden olevan siinä huomennakin vaikka riita miten iso olisi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä ikävöit?

Tuntomerkkejä jos täällä oikeat kohtaavat❤️
      Ikävä
      123
      2603
    2. Juniorivalmennus Jokereissa..

Mitä hittoa siellä seurassa oikein tapahtuu?? Tämän kauden U14 ikäluokkaan on mahdutettu kaksi päävalmentajaa. Tälle kau
      Nuorten jääkiekko
      56
      2047
    3. Ammuskelua taas

Keskipohjanmaa tietää kertoa että Yläpubin hujakoilla ammuskeltu lauantain vastaisena yönä.
      Kokkola
      23
      1678
    4. Et saa mua ikinä

Oma vikasi. Naiselta.
      Ikävä
      129
      1518
    5. Päivämääriä

Minä päivämääränä näit kaivattusi viimeksi?
      Ikävä
      68
      1283
    6. Introverttinä osastolla

Yhdellä lääkäritapaamisella hoitaja valitti lääkärille etten tee mitään muuta kuin makaan ja ulkoilen. Kävin kuitenkin s
      363
      1270
    7. Seksikkäin asu mikä päällä olet nähnyt kaivattusi ?

Seksikkäin asu mikä yllä olet nähnyt kaivattusi ?
      Ikävä
      71
      1190
    8. Toivotko, että

hän tulisi juttelemaan sinulle, vai lähestytkö mieluummin itse?
      Ikävä
      89
      1055
    9. VIELÄKIN NAURATTAA

Seurustelua haluais. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      90
      959
    10. 127
      920
    Aihe