Kuinka monta hevosvoimaa on 30-jalkaisen veneen...

2828282828

...purjeissa?

11

394

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos aattelet

      Sen 30kytjalkasen jalkaasen veneen uppoumarunkooseks moottoriveneeks ni ehkä se kulkis runkonopeuteensa jotain 10-14 hv, siis sen noin 6-7 solmua, mutta purjeilla saadaan aikaan muutakin. Uppoumarunkooseks pursi tuuleen noustessaan, kryssillä sano pystyy käyttämään vaan murto-osan siitä voimasta mitä purjeisiin kohdistuu eteenpäin vieväksi voimaksi, mut silti se puskee 4-5 solmua kryssil. Moottorpaatil menis montakymment hepoo, mut ei heitä sillo merel näy. Myötäsel voi koittaa ruhjoo, jos takila kestää yli runkonopeuden vaikka spinnulla, jos millä hepoja yli sataakin. Eri asia sitten vielä myötääseen nykypurret kun lähtee plaaniin kuis lattapohjaaset moottoriveneet...

    • hue hue hue

      Seiseenkööntkakskoontaineisenteenseentseen noin suurinpiirtein

    • vertailua

      Purjeeseen vaikuttaa voima eikä teho. Hevosvoima on kuitenkin tehon yksikkö.
      Teho voidaan laskea kertomalla voima jollain nopeudella, mutta tällöin jää hyötysuhteen vaikutus ottamatta huomioon, ja nopeuskin riippuu ihan siitä minkä suhteen sitä mittaat. Esim auringon suhteen vene liikkuu jo telakalla ollessaan noin 30000 m/s, eli jo 1000 N voimaa tuottaa silloin 30 MW tehoa. Tämä on tietenkin pelkkä laskennallinen tulos, vaikkakin täysin oikea.
      Mitään todellista tehoa kun ei ole purjeen tuottamaan voimaan liittyen ole edes olemassa. Koneteholla voidaan kylläkin tuottaa työntövoimaa, mitä voidaan verrata suoraan purjeen tuottamaan työntövoimaan. Tällöin tulee kuitenkin huomata purjeen tuottaman sivuvoiman aikaansaama vastuksen kasvu, joten samalla työntövoimalla vene kulkee yleensä koneen tuottamana kovempaa.
      Koneen tietyllä teholla tuottama työntövoima riippuu propulsiohyötysuhteesta ja teho sekä koneen koosta että olosuhteista, esim laturin vastuksesta mikä taas riippuu akun varaustilasta. Mitään yksikäsitteistä ja ainoaa oikeaa tapaa vertailla purjevoimaa konevoimalla tuotettun työntövoimaan ei siis ole olemassa.

      Käytännössä 30 jalkaisen purkkarin purjeet voivat tuottaa joissain oloissa enemmän työntövoimaa kuin 2 kpl 350 hp perämoottoreita, mutta myöskin vähemmän kuin 1 kpla 2 hp perämoottori.
      Sanoisin että tavallisimmin tarvittava konetehoalue, jolla purjeiden voima olisi korvattavissa on nollan ja tuhannen hevosvoiman välissä. Suurimmillaan tehon tarve on silloin kun kyseessä on nopea 30 jalkainen monirunkopurkkari voimakkaassa tuulessa, jolloin nopeuskin voi nousta yli 30 solmun veden suhteen. Pienimmillään tietysti tyynessä.

      • Joakim1

        Teho on voiman ja nopeuden vektoritulo. Lisäksi ne pitää olla määriteltyinä samassa "avaruudessa" eli et voi valita koordinastistoja jne. miten lystäät.

        350 hp perämoottorilla on mahdollista saada ~30 kN eli 3 tonnin voima 10 solmun nopeuteen. Vaikkapa 50 m2 purjeilla vastaava voima vaatisi optimitapauksessakin 22 m/s suhteellisen tuulen. Koska voiman pitää olla vielä suoraan liikkeen suuntainen, pitäisi ajaa kutakuinkin myötätuulta eli nopeus vähentäisi suhteellista tuulta. Siis 50 m2 purjeilla saa 27 m/s myötätuulessa 10 solmun vauhdissa saman voiman ja työntötehon kuin 50 m2 purjeilla.

        30-jalan veneessä voisi spinnu iso olla jopa 100 m2 yhteensä. Ehkä enimmillään 15 m/s tuulessa joku voisi nuo vielä nostaakin. Tällöin siis 10 solmun vauhdissa voima olisi suuruusluokkaa 12 kN, jonka saisi "jo" 150 hv perämoottorillakin.

        Koska teho kasvaa vauhdin kasvaessa, suuremmissa vauhdeissa purjeista voisi tulla suurempi teho, mutta yli 10 solmun vauhdit ovat erittäin harvinaisia poislukien aallolla surffaamista, jossa taas voima tuleekin aallosta. Ne harvat veneet, jotka pystyvät suuriin vauhteihin, ovat taas hyvin kevyitä ja kevytkulkuisia eli voima ei kasva suureksi.


      • ainstain
        Joakim1 kirjoitti:

        Teho on voiman ja nopeuden vektoritulo. Lisäksi ne pitää olla määriteltyinä samassa "avaruudessa" eli et voi valita koordinastistoja jne. miten lystäät.

        350 hp perämoottorilla on mahdollista saada ~30 kN eli 3 tonnin voima 10 solmun nopeuteen. Vaikkapa 50 m2 purjeilla vastaava voima vaatisi optimitapauksessakin 22 m/s suhteellisen tuulen. Koska voiman pitää olla vielä suoraan liikkeen suuntainen, pitäisi ajaa kutakuinkin myötätuulta eli nopeus vähentäisi suhteellista tuulta. Siis 50 m2 purjeilla saa 27 m/s myötätuulessa 10 solmun vauhdissa saman voiman ja työntötehon kuin 50 m2 purjeilla.

        30-jalan veneessä voisi spinnu iso olla jopa 100 m2 yhteensä. Ehkä enimmillään 15 m/s tuulessa joku voisi nuo vielä nostaakin. Tällöin siis 10 solmun vauhdissa voima olisi suuruusluokkaa 12 kN, jonka saisi "jo" 150 hv perämoottorillakin.

        Koska teho kasvaa vauhdin kasvaessa, suuremmissa vauhdeissa purjeista voisi tulla suurempi teho, mutta yli 10 solmun vauhdit ovat erittäin harvinaisia poislukien aallolla surffaamista, jossa taas voima tuleekin aallosta. Ne harvat veneet, jotka pystyvät suuriin vauhteihin, ovat taas hyvin kevyitä ja kevytkulkuisia eli voima ei kasva suureksi.

        Niin, siis tehohan on energiaa aikayksikössä. Näin sen itse ymmärrän. Minulle voima x nopeus ei kerro kyllä yhtään mitään. Sama kun puhuisi massa x kiihtyvyys x nopeudesta...


      • 42+33
        Joakim1 kirjoitti:

        Teho on voiman ja nopeuden vektoritulo. Lisäksi ne pitää olla määriteltyinä samassa "avaruudessa" eli et voi valita koordinastistoja jne. miten lystäät.

        350 hp perämoottorilla on mahdollista saada ~30 kN eli 3 tonnin voima 10 solmun nopeuteen. Vaikkapa 50 m2 purjeilla vastaava voima vaatisi optimitapauksessakin 22 m/s suhteellisen tuulen. Koska voiman pitää olla vielä suoraan liikkeen suuntainen, pitäisi ajaa kutakuinkin myötätuulta eli nopeus vähentäisi suhteellista tuulta. Siis 50 m2 purjeilla saa 27 m/s myötätuulessa 10 solmun vauhdissa saman voiman ja työntötehon kuin 50 m2 purjeilla.

        30-jalan veneessä voisi spinnu iso olla jopa 100 m2 yhteensä. Ehkä enimmillään 15 m/s tuulessa joku voisi nuo vielä nostaakin. Tällöin siis 10 solmun vauhdissa voima olisi suuruusluokkaa 12 kN, jonka saisi "jo" 150 hv perämoottorillakin.

        Koska teho kasvaa vauhdin kasvaessa, suuremmissa vauhdeissa purjeista voisi tulla suurempi teho, mutta yli 10 solmun vauhdit ovat erittäin harvinaisia poislukien aallolla surffaamista, jossa taas voima tuleekin aallosta. Ne harvat veneet, jotka pystyvät suuriin vauhteihin, ovat taas hyvin kevyitä ja kevytkulkuisia eli voima ei kasva suureksi.

        "mutta yli 10 solmun vauhdit ovat erittäin harvinaisia poislukien aallolla surffaamista, jossa taas voima tuleekin aallosta"

        Niinhän se onkin tonneja ylipainoisilla veneillä ,mutta esim X-35 menee kyllä yli 10 solmua pitkiäkin matkoja ilman sen kummepaa aallokon voimaa, kuten tässä:

        http://www.youtube.com/watch?v=UrEk6JnudFg&spfreload=10


      • 1 + 4
        Joakim1 kirjoitti:

        Teho on voiman ja nopeuden vektoritulo. Lisäksi ne pitää olla määriteltyinä samassa "avaruudessa" eli et voi valita koordinastistoja jne. miten lystäät.

        350 hp perämoottorilla on mahdollista saada ~30 kN eli 3 tonnin voima 10 solmun nopeuteen. Vaikkapa 50 m2 purjeilla vastaava voima vaatisi optimitapauksessakin 22 m/s suhteellisen tuulen. Koska voiman pitää olla vielä suoraan liikkeen suuntainen, pitäisi ajaa kutakuinkin myötätuulta eli nopeus vähentäisi suhteellista tuulta. Siis 50 m2 purjeilla saa 27 m/s myötätuulessa 10 solmun vauhdissa saman voiman ja työntötehon kuin 50 m2 purjeilla.

        30-jalan veneessä voisi spinnu iso olla jopa 100 m2 yhteensä. Ehkä enimmillään 15 m/s tuulessa joku voisi nuo vielä nostaakin. Tällöin siis 10 solmun vauhdissa voima olisi suuruusluokkaa 12 kN, jonka saisi "jo" 150 hv perämoottorillakin.

        Koska teho kasvaa vauhdin kasvaessa, suuremmissa vauhdeissa purjeista voisi tulla suurempi teho, mutta yli 10 solmun vauhdit ovat erittäin harvinaisia poislukien aallolla surffaamista, jossa taas voima tuleekin aallosta. Ne harvat veneet, jotka pystyvät suuriin vauhteihin, ovat taas hyvin kevyitä ja kevytkulkuisia eli voima ei kasva suureksi.

        " 350 hp perämoottorilla on mahdollista saada ~30 kN eli 3 tonnin voima 10 solmun nopeuteen"
        Ei todellakaan ole mahdollista kaupallisesti saatavilla olevalla perämoottorilla. Toki jos teet itse oman perämoottorisi niin voi jo onnistuakin. Potkurin halkaisija vain on jotain aivan muuta kuin mitä kauopallisiin mahtuu ja välityssuhdekin poikkeaa kaupallisista valmisteista huomattavasti.

        "Siis 50 m2 purjeilla saa 27 m/s myötätuulessa 10 solmun vauhdissa saman voiman ja työntötehon kuin 50 m2 purjeilla."
        Joo, 50 neliön purjeilla saa todellakin saman vaikutuksen kuin 50 neliön purjeilla, myös mainitsemassasi tuulessa. :D

        "Teho on voiman ja nopeuden vektoritulo. Lisäksi ne pitää olla määriteltyinä samassa "avaruudessa" eli et voi valita koordinastistoja jne. miten lystäät."
        Sopisiko jos pysyttäisiin ihan euklidisessa avaruudessa?
        Silloin voi inertiaalin valita ihan miten haluaa klassisen mekaniikan sovellusalueella. Voit kuitenkin koordinaatiston valinnalla vapaasti päättää missä suhteessa teho päätyy vedelle ja missä veneelle, jos kyse on potkurivedosta.


      • Joakim1
        1 + 4 kirjoitti:

        " 350 hp perämoottorilla on mahdollista saada ~30 kN eli 3 tonnin voima 10 solmun nopeuteen"
        Ei todellakaan ole mahdollista kaupallisesti saatavilla olevalla perämoottorilla. Toki jos teet itse oman perämoottorisi niin voi jo onnistuakin. Potkurin halkaisija vain on jotain aivan muuta kuin mitä kauopallisiin mahtuu ja välityssuhdekin poikkeaa kaupallisista valmisteista huomattavasti.

        "Siis 50 m2 purjeilla saa 27 m/s myötätuulessa 10 solmun vauhdissa saman voiman ja työntötehon kuin 50 m2 purjeilla."
        Joo, 50 neliön purjeilla saa todellakin saman vaikutuksen kuin 50 neliön purjeilla, myös mainitsemassasi tuulessa. :D

        "Teho on voiman ja nopeuden vektoritulo. Lisäksi ne pitää olla määriteltyinä samassa "avaruudessa" eli et voi valita koordinastistoja jne. miten lystäät."
        Sopisiko jos pysyttäisiin ihan euklidisessa avaruudessa?
        Silloin voi inertiaalin valita ihan miten haluaa klassisen mekaniikan sovellusalueella. Voit kuitenkin koordinaatiston valinnalla vapaasti päättää missä suhteessa teho päätyy vedelle ja missä veneelle, jos kyse on potkurivedosta.

        Joo jäänee vakioperämoottorreilla n. puoleen tuosta, koska ne on tehty suuremmille nopeuksille. Toisaalta optimaalisella 350 hv moottori välitys potkurilla pääsee helposti yli tuon.

        Veneellä liikutaan vedessä ja ainoa järkevä koordinaatistot ovat veteen tai veneeseen kiinnitettyjä laskettaessa tehoja. Kun sitten puhutaan venettä liikuttavasta tehosta, ollaan kiinnostuneita juuri veneen liikkumiseen tehdystä työstä. Laiturissa kiinnittyneenä konetta tai purjetta käytettäessä muutetaan kyllä kovasti veden tai ilman virtausta, mutta mitään iloa tuosta ei ole.


      • Einsteinin naapuri
        ainstain kirjoitti:

        Niin, siis tehohan on energiaa aikayksikössä. Näin sen itse ymmärrän. Minulle voima x nopeus ei kerro kyllä yhtään mitään. Sama kun puhuisi massa x kiihtyvyys x nopeudesta...

        No koulun fyssan kirjassahan oli P=E/t
        Toisaalta :
        E=energia = F*s= voima * matka

        sijoitetaan alkup. yhtälöön nii saadaan : P=Fs/t=Fv.


      • 4 + 1
        Joakim1 kirjoitti:

        Joo jäänee vakioperämoottorreilla n. puoleen tuosta, koska ne on tehty suuremmille nopeuksille. Toisaalta optimaalisella 350 hv moottori välitys potkurilla pääsee helposti yli tuon.

        Veneellä liikutaan vedessä ja ainoa järkevä koordinaatistot ovat veteen tai veneeseen kiinnitettyjä laskettaessa tehoja. Kun sitten puhutaan venettä liikuttavasta tehosta, ollaan kiinnostuneita juuri veneen liikkumiseen tehdystä työstä. Laiturissa kiinnittyneenä konetta tai purjetta käytettäessä muutetaan kyllä kovasti veden tai ilman virtausta, mutta mitään iloa tuosta ei ole.

        Siis pointtihan on juuri se, että kun muunnat konetehot potkurilla työntövoimaksi, voit järkevästi verrata tulosta purjeen tuottamaan eteenpäin vievään voimakomponenttiin.
        Vaikka vastus purjeilla onkin hieman suurempi suvuvoiman ja kallistuksen takia, ei se vaikuta kuin tarkkuuteen, suuruusluokka saadaan kyllä silti oikein.

        Mutta jos yrität päinvastaiseen suuntaan muuntaa purjevoimaa tehoksi, et saa ympättyä potkurin hyötysuhdetta laskelmaan mitenkään järkevästi, ethän edes tiedä onko potkuri ilmassa vai vedessä, vai onko potkuria ollenkaan. Voidaanhan venettä kuljettaa vaikka säteilypaineella koneteholla ja onhan sähkömagneettista propulsiota kokeiltu ihan käytännössäkin.

        Siis pitää vertailla voimia eikä tehoja, niin hyötysuhteet ja propulsioprosessi tulee huomioitua järkevällä tavalla.

        Ps rohkenen kyllä epäillä ettei 350 hv vakioperämoottorilla ja siihen kaupallisesti valmiina saatavalla potkurilla saa aikaan edes 15 kN paaluvetoa. En usko 10 solmun vauhdissa työntövoiman olevan suurempi. Kone kun ei ota lähellekään max tehon kierroksia sillä nousu on aivan liian suuri, ja pääosa mekaanisesta tehosta päätyy potkurivirtaan eikä veneen propulsiotehoksi. Lisäksi lavat taatusti kavitoivat mikä entisestään pienentää todellista työntövoimaa.


    • Fyysikkko

      Käytännön vertailun kautta:

      Esim oma 36-jalkainen purkkarini kulkee kaasu pohjassa 30 hp:n moottorilla & 3-lapaisella taittuvalla potkurilla 7,5 solmua. Purjeilla vene kulkee jo keskituulessa saman. Reippaassa tuulessa sopivaan suuntaan vene kulkee purjeilla ehkä 8,5-9 solmua parhaimmillaan. Konetehon pitäisi olla selvästi yli 50 hp, jotta kulkisi koneella saman.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      333
      2909
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      106
      2194
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1630
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1042
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      993
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      934
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      852
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      41
      763
    Aihe