Hammaslääkäriksi ilman lukiota?

apuakaipaavav

Oon peruskoulun ens vuonna päättävä tyttö, ja haluisin kovasti hammaslääkäriksi, koska niille on töitä varmasti tulevaisuudessa, eikä palkkauskaan ole huono.
Mutta mä en haluisi mennä lukioon. Mun paikkakunnalla on vaan yksi aika pieni lukio. Mä en haluis sinne sen takia että mulla on nyt näitten peruskoulun koeviikkojen ja läksyjenkin kanssa välillä ihan suunnattomia tuskia...Mitä mä oon kuullut, niin lukiossa monilla menee yhden oppiaineen läksyjen teossa monia tunteja päivässä...Musta ei vaan ole siihen. Mulla menee perukoulu ihan hyvin, mun ka on joku noin 8. Opo ei yhtään epäilly mun pärjäämistä lukiossa, enkä mäkään sitä silleen epäile, mutta musta vaan tuntuu että ei musta ole lukioon. Sen lisäksi musta tuntuu että viihtyisin paremmin amiksessa.
Joten onko mahollista päästä hampilääkäriksi amiksesta, esim sosiaali-ja terveysalalta tms? Jos on mahdollista, niiin tiiättekö että mitä sitten sen toisen asteen koulutuksen jälkeen?

4

255

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hytgc

Jos tuntuu siltä, että lukio teettää liikaa töitä, silloin ei ole syytä edes yrittää yliopistoon hammaslääkäriksi opiskelemaan. Ammattikoulusta on tosin mahdollista hakea yliopistoon, mutta se on lukiota hankalampi tie, sillä pääsykokeissa kysytään nimenomaan lukion fysiikkaa, kemiaa ja biologiaa.

Eli siis jos lukio tuntuu mahdottomalta, yliopisto on sitäkin työläämpi. Ja sisäänpääsy käytännössä vaati lukion.

• yiy

Kuten edellinen vastasi, niin lukio on käytännössä ainoa tie hammaslääkäriksi. Amis on teoriassa väylä yliopistoon, mutta hammaslääkäriksi se pohja ei riitä.Eikä anna valmiuksia pääsykokeisiin.

• hamastulevaisuudes

Amiksen hoitoalaa, hammashoitajaksi lähinnä kannattaa opiskella ja lisänä avoimen yliopiston opintoja jos suinkin pystyt. Sellaisia kursseja josta mahdollisesti olisi hyötyä siinä, ts.hammaslääketieteen pääsykokeissa tarvittavia taitoja ja tietoja, että selviät niistä. Lähinnä siksi, että tietosi sitä alaa kohtaan laajenisi. Ja aloita ajoissa asian selvittäminen. Hakea kannattaa vaikka ei sinne ensimmäisenä pääsisikään. Ota selvää miten ja missä voi opiskella avoimia yliopisto-opintoja. Ja iltalukiokin on keksitty, voit lukea vaikka vain sitä kemiaa amiksen lisäksi.
      Eli mahdollisuuksia on, ettei nykyään se päivälukio oli automaattitie opintoihin. Muista aina, että amiksen käynyt hammashoitaja tietää enemmän hoitotieteestä kun lukion käynyt peruslikka.

• järkeäkehiin

Hammaslääketieteen pääsykokeessa tarvitaan lukion fy-ke-bi tiedot matikalla tehostettuina. Ei siellä hoitotiedettä kysellä eikä amiksen käynyt hammashoitaja siitä kokeesta selviä.
      Hammashoitaja on hammashoitaja ja on koulutettu niihin hommiin, hammaslääkärillä on eri työ. Ei kai kukaan vertaa lääkärin ja lähihoitajan työtäkään toisiinsa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      21
      2586
    2. 148
      2244
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2222
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2129
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      21
      1722
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1613
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1546
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      288
      1436
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1389
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      132
      1379
    Aihe