Hammaslääkäriksi ilman lukiota?

apuakaipaavav

Oon peruskoulun ens vuonna päättävä tyttö, ja haluisin kovasti hammaslääkäriksi, koska niille on töitä varmasti tulevaisuudessa, eikä palkkauskaan ole huono.
Mutta mä en haluisi mennä lukioon. Mun paikkakunnalla on vaan yksi aika pieni lukio. Mä en haluis sinne sen takia että mulla on nyt näitten peruskoulun koeviikkojen ja läksyjenkin kanssa välillä ihan suunnattomia tuskia...Mitä mä oon kuullut, niin lukiossa monilla menee yhden oppiaineen läksyjen teossa monia tunteja päivässä...Musta ei vaan ole siihen. Mulla menee perukoulu ihan hyvin, mun ka on joku noin 8. Opo ei yhtään epäilly mun pärjäämistä lukiossa, enkä mäkään sitä silleen epäile, mutta musta vaan tuntuu että ei musta ole lukioon. Sen lisäksi musta tuntuu että viihtyisin paremmin amiksessa.
Joten onko mahollista päästä hampilääkäriksi amiksesta, esim sosiaali-ja terveysalalta tms? Jos on mahdollista, niiin tiiättekö että mitä sitten sen toisen asteen koulutuksen jälkeen?

4

202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hytgc

      Jos tuntuu siltä, että lukio teettää liikaa töitä, silloin ei ole syytä edes yrittää yliopistoon hammaslääkäriksi opiskelemaan. Ammattikoulusta on tosin mahdollista hakea yliopistoon, mutta se on lukiota hankalampi tie, sillä pääsykokeissa kysytään nimenomaan lukion fysiikkaa, kemiaa ja biologiaa.

      Eli siis jos lukio tuntuu mahdottomalta, yliopisto on sitäkin työläämpi. Ja sisäänpääsy käytännössä vaati lukion.

    • yiy

      Kuten edellinen vastasi, niin lukio on käytännössä ainoa tie hammaslääkäriksi. Amis on teoriassa väylä yliopistoon, mutta hammaslääkäriksi se pohja ei riitä.Eikä anna valmiuksia pääsykokeisiin.

    • hamastulevaisuudes

      Amiksen hoitoalaa, hammashoitajaksi lähinnä kannattaa opiskella ja lisänä avoimen yliopiston opintoja jos suinkin pystyt. Sellaisia kursseja josta mahdollisesti olisi hyötyä siinä, ts.hammaslääketieteen pääsykokeissa tarvittavia taitoja ja tietoja, että selviät niistä. Lähinnä siksi, että tietosi sitä alaa kohtaan laajenisi. Ja aloita ajoissa asian selvittäminen. Hakea kannattaa vaikka ei sinne ensimmäisenä pääsisikään. Ota selvää miten ja missä voi opiskella avoimia yliopisto-opintoja. Ja iltalukiokin on keksitty, voit lukea vaikka vain sitä kemiaa amiksen lisäksi.
      Eli mahdollisuuksia on, ettei nykyään se päivälukio oli automaattitie opintoihin. Muista aina, että amiksen käynyt hammashoitaja tietää enemmän hoitotieteestä kun lukion käynyt peruslikka.

    • järkeäkehiin

      Hammaslääketieteen pääsykokeessa tarvitaan lukion fy-ke-bi tiedot matikalla tehostettuina. Ei siellä hoitotiedettä kysellä eikä amiksen käynyt hammashoitaja siitä kokeesta selviä.
      Hammashoitaja on hammashoitaja ja on koulutettu niihin hommiin, hammaslääkärillä on eri työ. Ei kai kukaan vertaa lääkärin ja lähihoitajan työtäkään toisiinsa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1709
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      9
      1150
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe