Oon peruskoulun ens vuonna päättävä tyttö, ja haluisin kovasti hammaslääkäriksi, koska niille on töitä varmasti tulevaisuudessa, eikä palkkauskaan ole huono.
Mutta mä en haluisi mennä lukioon. Mun paikkakunnalla on vaan yksi aika pieni lukio. Mä en haluis sinne sen takia että mulla on nyt näitten peruskoulun koeviikkojen ja läksyjenkin kanssa välillä ihan suunnattomia tuskia...Mitä mä oon kuullut, niin lukiossa monilla menee yhden oppiaineen läksyjen teossa monia tunteja päivässä...Musta ei vaan ole siihen. Mulla menee perukoulu ihan hyvin, mun ka on joku noin 8. Opo ei yhtään epäilly mun pärjäämistä lukiossa, enkä mäkään sitä silleen epäile, mutta musta vaan tuntuu että ei musta ole lukioon. Sen lisäksi musta tuntuu että viihtyisin paremmin amiksessa.
Joten onko mahollista päästä hampilääkäriksi amiksesta, esim sosiaali-ja terveysalalta tms? Jos on mahdollista, niiin tiiättekö että mitä sitten sen toisen asteen koulutuksen jälkeen?
Hammaslääkäriksi ilman lukiota?
21
4693
Vastaukset
- Lukio is life
On mahdollista, mutta yksinkertaisempaa on käydä vain se lukio.
- kouchi
Sanotaan näin, että paperilla on mahdollista, mutta käytännössä melkoisen mahdotonta. Kilpailu on kova ja omia mahdollisuuksia ei kannata heikentää yhtään. Lukiolaiset ovat automaattisesti paremmassa asemassa. Jos haluat hammaslääkäriksi, valitse lukio.
Jos ala kiinnostaa, niin aloita vaikka tästä: http://www.opintoluotsi.fi/fi-FI/koulutusalat_ja_ammatit/opetusohjelma.aspx?StudyProgrammeId=ee0e611d-d2bf-4f73-bf52-e467a57985f3 - Abivuosi
Lukiossa ei todellakaan mene useita tunteja yhden aineen läksyihin. Itse tosin en ole tehnytkään läksyjä pitkään aikaan, joskus vähän matematiikkaa laskeskelen, mutta ei niihin millään kovin kauaa saa kulutettua. Koeviikot toki ovat omalla tavallaan rankkoja, kun pitää opiskella kokonainen kirja, mutta kyllä siitäkin selviää. Ja harvoin sitä koko kirjaa oikeasti pitää lukea, usein opettajat kertovat mihin kannattaa keskittyä.
Ja minä olen siis ihan paska opiskelija, olen älyttömän laiska enkä lainkaan kiinnostunut koulunkäynnistä, olen lukiossa tappamassa aikaa. Silti pärjään ihan riittävän hyvin, joten jo pienellä panostuksella saa varmasti ihmeitä aikaan. Ehdottomasti sinun kannattaa siis mennä lukioon, kun olisi varmaan sitä motivaatiotakin, toisin kuin allekirjoittaneella :D- Kysyn vaan
Mitenkähän pärjäisit lääkiksen pääsykokeissa ?
- Abivuosi
Kysyn vaan kirjoitti:
Mitenkähän pärjäisit lääkiksen pääsykokeissa ?
Huonosti, onneksi se ei voisi opiskelupaikkana vähempää kiinnostaa.
- Kysyn vaan
Abivuosi kirjoitti:
Huonosti, onneksi se ei voisi opiskelupaikkana vähempää kiinnostaa.
Jos suunitelmissa on akateeminen ura lukiossa on menestyttävä hyvin.
Kysyn vaan kirjoitti:
Jos suunitelmissa on akateeminen ura lukiossa on menestyttävä hyvin.
Ei välttämättä. Minulle sanottiin yliopistolta, että lukiossa on turha nyhjätä yhtään ylimääräistä, ja kannustettiin toteuttamaan aikeeni vetää se alta pois kahdessa vuodessa.
- opox
Jos et jaksa lukiota, ei sinulla ole mitään mahdollisuuksia päästä hammaslääkikseen ja valmistua sieltä. Siellä opiskelu vaatii paljon enemmän.
Usko itseesi ja yritä edes. - juu-uuuu
Ei lukio ole läheskään niin rankkaa kun siitä puhutaan. Läksyt saa usein tehtyä jo välkillä tuntien jälkeen ja jos sitte kotiin jää jotain niin se on tosi nopeeta. ( jos jaksaa lukea ne kappaleet mitä käydään). Ja koeviikothan on kaikkein rennointa aikaa siellä kun ei oo normaaleja oppitunteja. Lisäks ne kokeet on paljo helpompia ku luulis. Joten suosittelen kyllä sitä lukiota jos lääkiksee haluat.
- heipati hei
Lähihoitaja linjan käynyt amislainen voi kuulemma ryhtyä hammaslääkäriksi, tosin vain "apulaiseksi". Eli siis se toinen tyyppi joka auttelee sitä päähammaslääkäriä. Tälläinen tilaisuus tuöi mun kaverille, joka valmistuu kohta lähihoitajaksi.
- faktat kuntoon
heipati hei kirjoitti:
Lähihoitaja linjan käynyt amislainen voi kuulemma ryhtyä hammaslääkäriksi, tosin vain "apulaiseksi". Eli siis se toinen tyyppi joka auttelee sitä päähammaslääkäriä. Tälläinen tilaisuus tuöi mun kaverille, joka valmistuu kohta lähihoitajaksi.
eivät ne ole hammaslääkäri ja päähammaslääkäri... vaan hammaslääkäri ja hammashoitaja
- voijee4
Sellaista apuhammaslääkäriä ei ole olemassa. Kaverisi on tainnut kertoa hyväuskoiselle hölmölle satuja.
Uskotko myös joulupukkiin?- huohhhhh
apuhammaslääkäri.. taisi tarkoittaa hammashoitajaa
- abi, hlääkäriks haluun
Melko vaikeaa päästä hlääkäriksi ilman lukiota. Hammaslääkäri kuitenkin vaatii yliopistollisen koulutuksen..
- tuleva suuhygienisti
Hammaslääkäriksi ei amiksesta pääse. Amiksesta pääsee ehkä vain hammaslääkärin apulaiseksi (eli hammashoitajaksi).
Hammaslääkäriksi opiskellaan yliopiston kautta, jonne vain lukio antaa mahdollisuuden.- Opo
Ammattikoulu antaa yleisen korkeakoulukelpoisuuden siinä missä lukiokin. Eli molempien jälkeen on mahdollista hakea yliopistoon.
- eieiieieieieieiei
Opo kirjoitti:
Ammattikoulu antaa yleisen korkeakoulukelpoisuuden siinä missä lukiokin. Eli molempien jälkeen on mahdollista hakea yliopistoon.
Mutta yliopistoon sisälle pääseminen amiksen papereilla on erityisen hankalaa, melkein mahdotonta kun hakijoitakin on paljon (suurin osa heistä lukioista).
- kyllö
On mahdollista hakea amiksesta yliopistoon, mutta pääseminen sisään on toinen juttu
- mahdotonta
Erityisen vaikeaa, koska yliopistoon pääsee sisään pääosin hyvällä yo-kirjoitusten todistuksella (L,E,M,C, jne.)..
Ja jos ei lukeminen yms. opiskelu kiinnosta niin voi vain haaveilla hammaslääkärin urasta.
- kyssäri
Yliopistoon pääsee pääasiassa pääsykokeella, kirjoitusten merkitys on häviävän pieni.
Miksi niin monii kuvittelee pääsevänsä amiksesta yliopistoon?- amissss
Jep. Lukiosta ne perusasiat oppii pääsykokeita varten. Amiksessa ei läheskään yhtä syvällisesti perehdytä eri aineisiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e3178133Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne996379Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1743683- 722529
Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee402450- 452263
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san222176Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1962024- 891927
- 481585