Beauceron

uuttakoiraaetsimäs2

Hei, kun olen miettinyt minkä koiran ottaisin seuraavaksi (aiempaa kokemusta yhdestä shelttiuroksesta ja yhdestä suurehkosta seropinartusta (56säkä,30kg)) niin olen monesti uudelleen törmännyt ajatuksissani Beauceroniin.
Rodun ulkomuoto ja uskollinen luonne kovasti viehättävät, mielellään haluaisin juuri uskollisen, yhden ihmisen koiran, omat aiemmat koirani kovasti kaikkien ihmisten perään ja juuri vieraita kohtaan etäinen luonne olisi mieleen, mutta toisaalta on tullut myös paljon sellaisia mietteitä vastaan, joihin en ole koirakirjoista vastauksia löytänyt, joten jos rodun omistajia/kasvattajia tänne vastailemaan?

Itse siis narttua olen hankkimassa, mutta olen kuullut varsin paljon kovuudesta ja siitä, että kouluttaminen voi olla hankalaa. Miten tämä dominoiminen/kovuus siis käytännössä ilmenee ja millaisin keinoin olette siis käytännössä koiraanne kouluttanut, esimerkit olisivat hyvästä.

Itse olen aiemmille koirilleni saanut pomon selväksi ihan siten, että kun annetaan ruokaa, sitä odotetaan kupille menoa niin kauan kunnes saavat luvan, sama oven kanssa, sekä alusta asti esim. vieraat itse tervehtinyt ensin, kieltänyt alusta asti asioista mitä ei saa tehdä (jos ei ole jyrkästi sanomalla totellut olen suihkepullolla suihkaissut vedellä, shelttiin tepsi) ja kehunut kovasti kun on tehnyt oikein jne. Itse koulutuksessa olen paljolti tehnyt toistoja, palkinnut herkuilla ja kehuilla tai myös esim. lelun heittämällä. Toimivatko tälläiset keinot beusseihinkin, jos eivät/tarvitsevat jotain muuta niin voisitteko kertoa tarkemmin?

Sitten kanssa mietin kun työkoiria ovat, että paljon tarvitsevat käytännössä liikuntaa? Itse asun Oulussa kerrostalossa ja en ole ajatellut erityisesti alkaa harrastamaan mitään, mutta lenkkeillyt olen aina paljon koirieni kanssa (sheltti etenkin aina vaatinut hyvin paljon liikuntaa).
Pärjääkö beussi siis pelkkänä seurakoirana ilman mitään erityisiä harrastuksia, jos saa muuten käydä pitkillä kävelylenkeillä metsässä/turvallisisissa paikoissa juosta paljon vapaana, vapaana ollessa voin myös tarjota toimintaa esim heittämällä keppiä, ja harjoittamalla temppuja omatoimisesti metssä (esim. toko ja agility leikkejä voin tehdä kotimuotoisesti, oma sosiaalisuus/kilpailun haluisuus ei riitä harrastamaan tosissaan).

Jos beussi pystyy pärjäämään tälläisissa oloissa ilman, että on kauhean onneton, niin osaatteko sanoa sitä lenkkien kilometri määrää/ulkoilun tuntipituuksia, mitä tarvitsisi?
Olen kuullut, että olisi asteen verran rauhallisempia kuin sakemannit ja tarvitsisivat hiukan vähemmän?
Nykyisten koirieni kanssa olen käynyt aina 1-2tuntia koirapuistossa ja sitten yhden 5-8km pitkän reipastahtisen kävelylenkin, plus siinä välissä sitten ovat olleet takapihalla juoksemassa, osaisitteko kertoa millaisiä määriä beussi tarvitsisi, nyt siis asun kerrostalossa, joten omaa pihaa ei ole, olen siis valmis ulkoiluttamaan enemmänkin juuri esim vapaana juoksua maastossa, nykyisten kanssa ei onnistu koska seropin saalisvietti hyvin suuri ja sheltin kanssa voisi ehkä onnistuakkin, mutta useimmiten pidän hihnassa, beussin meinaisin alusta asti opettaa vapaana oloon.

Jos tarvitsee jonkun harrastuksen ollakseen iloinen, eikä pärjää muuten noilla luettelemillani tavoilla millä voisin liikuntaa tarjota, taitaa alkaa jonkun muun rodun etsintä, todellakaan en aio hankkia beussia jos sen kouluttaminen/liikunnan tarpeen tyydyttäminen ei onnistuisi ja koira päätyisi vain masentuneeksi/hermostuneeksi jne.

Sosiaalistamisen puolesta sitä tulee omasta tuttava piiristä ja pennusta asti yritän käydä koirapuistossa ja muutenkin suuressa kaupungissa asuessa kohtaa paljon ihmisiä.

Lisäksi onko tietoa, kuinka paljon nykyisin on hintaa?

Kiitoksia kaikista mahdollisista vastauksista :)

6

989

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :--)

      "Itse asun Oulussa kerrostalossa ja en ole ajatellut erityisesti alkaa harrastamaan mitään, mutta lenkkeillyt olen aina paljon koirieni kanssa (sheltti etenkin aina vaatinut hyvin paljon liikuntaa). "

      Itsekkin harkitsin beauceronia kun koiraa olin hankkimassa.. mutta jätin suosiolla sen pois. lueskelin siitä aika paljonkin ennenkuin luovuin ajatuksesta.

      Eli minulla ei ole kokemusta kyseisestä rodusta, mutta luin nimenomaan että koira tarvitsee muutakin tekemistä kuin lenkkeilyn.. kuulemma erittäin aktiivinen ja haastava koira. Onhan beauceron niin hännän päästä nenän päähän aivan eri koira kuin sheltti.. vaikka sheltti vaatii liikuntaa niin beauceron vaatii sen suuremman liikunta määrän lisäksi vielä enemmän aivotyöskentelyä.

      suosittelen sinulle jotain muuta rotua, ettei vaan kävisi köpelösti, tsemppiä koiran etsintään!
      tässä oli siis minun mielipiteeni, kerroin vain siksi koska juurikin sen haastavuuden ja aktiivisuuden vuoksi siirsin tämän koiran hankinnan ehkä jonnekkin tuonne tulevaisuuteen. :)

    • Ehkä ei.

      Älä ota tuota rotua noin vähäisellä kokemuksella.
      Ihan turha hankkia itselleen koira ongelmia, kun muitakin vaihtoehtoja on olemassa.

    • esdrftgyhujikmlgfbx

      Aloittajan kertomus muuttuu. Yleistä koirista -palstalla nuo lenkit entisen koiran kanssa olivat lyhyempiä.... Näin vastasin siellä:

      "Olisiko sittenkin parempi, jos kävisit vaikka lyhytterapiassa 5 kertaa ja selvittäisit itsellesi tuon omituisen tarpeesi ja pääsisit irti siitä.

      Sitten voisit valita sellaisen koirarodun, joka toimii hyvin siinä ymäristössä, missä asut.

      Ja vielä tiedoksi sinulle: Lähes minkä tahansa rotuinen koira pitää vierastakin kaverinaan ja kiinnostavampana kuin omistaja, jos omistaja on yksinkertaisesti koiran mielestä TYLSÄ. Harrasta aktiivisesti koirasi kanssa jotain, joka sopii teille molemmille. Käytä se tunti päivässä siihen yhteiseen toimintaan. Jos käytät saman ajan koirapuistossa, menetät yhteisen tekemisen ja koiraasi kiinnostaa muut asiat kuin sinä."

      Ja nyt lisään: Beauceron on rotuna sinulle liian vaativa. Suositelen ensisijaisesti sinulle itsellesi edelleen omaa kallonkutista.

    • mymmis15

      Tästä aloituksesta on jo tovi ehtinyt vierähtämään, mutta beussin omistajana sanoisin että harkitse mielummin jotain muuta rotua. Käyttämäsi metodit ovat erittäin hyviä (rodulle kuin rodulle) ja hyvä pohja mutta kuitenkin hyvin pientä siihen mitä beussin koulutuksessa loppujen lopuksi vaaditaan. Beussit voi olla erittäin dominoivia ja jos lauma-asetelma ei ole kunnossa mitkään kehut tai namit ei toimi ulkona ärsykkeen alla. Osoittautunut rotu itsellinikin paljon haastavammaksi mitä osasin odottaa. Kyseinen rotu ei pärjää pelkällä liikunnalla, sen kanssa tulee harrastaa jotain aivoja aktivoivaa ja väsyttävää lajia. Esim. vepe ja jälki hyviä. Sen kanssa voi kävellä/vaeltaa ihan niin paljon ku itse jaksat. Levon jälkeen katsoo sua että mitäs sitten tehään. Ehd haastavampia kuin sakut.

    • jepujepujee

      Vanha ketju, mutta jos joku asiaa miettivä sattuu tänne eksymään; beussin omistajana sanoisin ap tapaiselle, että ota kultsi. Beussi ei ole takapiha/koirapuisto koira vaan vaatii oikeasti runsaan liikunnan lisäksi myös aivojumppaa kovin. Pelkällä lenkityksellä voit olla varma että koira keksii itselleen itse haasteita, murtautuu ulos talosta, syö arvotavarasi/talon rakenteet, tyhjentää kaappeja yms. Beussi on kyllä ns. Yhden ihmisen koira, mutta pitää kaikista ihmisistä (jos ei, niin jotain mennyt pahasti pieleen) eli jos olet tuollainen epäsosiaalinen mörökölli, hanki jokin muu rotu. Mikään "piikkipanta munan jatke" Beussi ei todellakaan ole, on ansainnut lempinimensä maalaisjunttina :D Beussi ei kaikessa hölmöydessään siltikään mikään tyhmä koira ole ja vaatii omistajaltaan päättäväisyyttä ja piiiiiiiiitkiä hermoja.

      Eli lyhyestä virsi kaunis, en suosittele beussia ihmiselle kenellä ei ole kokemusta haastavista roduista.

      • Anonyymi

        Mites sitä kokemusta tulee haastavista roduista jos sellasta haastava rotuista ei hanki? Itellä on Beussi ja ihan normi lenkeillä on pärjätty. Pikkasen sitä aivojumppaa lenkin lisäksi niin ei mitään ongelmaa. Tuntuu että täällä kaksnelosella koiran omistajat pönkittää vaan omaa itsetuntoa "mulla on nyt beussi tai rotikka ja mä pärjään sen kans mutta sinä tuskin pärjäät". Koiran kun koiran kans pärjää kun kouluttaa ja asettaa rajat Vielä kun muistaa että koira on koira,eikä ihminen niin sekin helpottaa koiran kanssa elämistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      2325
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      73
      1950
    3. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      174
      1750
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1745
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1651
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1619
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1524
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1357
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1321
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1228
    Aihe