ensihoito

miä

Kuis vaikea on päästä amk:hon lukemaan ensihoitoa? Minkälaiset on pääsykokeet? Mitä sisältää??

8

3039

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pena

...kuule ihan mihin kouluun haet. Mm. Stadiassa vaan kirjallinenkoe.

• eh-opiskelija

Hakijoita tahtoo olla aika paljon, mutta pääsyvaatimukset ei nyt niin älyttömän kovia ole. Ja itse opiskelu on kyllä aika nastaa, ehdottomasti kannattaa hakea jos on kiinnostusta.

Mulla oli hakiessani kirjallisen kokeen lisäksi pari haastattelua, fyysinen testi, psykologinen testi ja kielitaitoa mittaava koe. Ei mitään ylitsepääsemättömän vaikeita, ihmeessä kokeilemaan.

• myös tuleva ensihoitaja

hei!
        olet siis opiskelemassa ensihoitajaksi, voisitko kertoa vähän millaista se käytännössä on? olen itse lähdössä opiskelemaan ensihoitajaksi ensi syksynä -05 joten kiinnostaisi kovasti tietää mitä odotettavissa. kivaa siis?

• sama
        myös tuleva ensihoitaja kirjoitti:

hei!
        olet siis opiskelemassa ensihoitajaksi, voisitko kertoa vähän millaista se käytännössä on? olen itse lähdössä opiskelemaan ensihoitajaksi ensi syksynä -05 joten kiinnostaisi kovasti tietää mitä odotettavissa. kivaa siis?

Joo. Kaikki ensihoito-opiskelu on ainakin mun mielestä pääsääntöisesti hemmetin kivaa. Mutta kuten varmaan tiedät, sisältyy tutkintoon myös sairaanhoitajan pätevyyden suorittaminen... joka nyt toisinaan on vähän mitä on ;)

Eka vuosi oli ainakin meillä aika perusopintoja, vois melkein sanoa että käytiin läpi se, mitä sairaanhoitajaopiskelijat vähän huolellisemmin kahden ekan vuoden aikana. Nyt toisen vuoden aikana on lähes kaikki kurssit jo aika tiukasti ihan ensihoitoon liittyviä. Tietty jotain hoitotieteitä nyt riittää joka vuodelle ainakin yks kurssi =P

Aika paljon harjoitellaan kaikenlaisia käytännön toimenpiteitä jo ekan vuodenkin aikana, mikä tekee opiskelusta mielekkään tuntuista. Työharjoittelua on paljon ja se sopii ainakin mulle.

Ehkä sen verran pitää vielä sanoa, että alku oli mulla ainakin aika rankka kun ne ekat kurssit oli niin kuolettavan tylsiä... Mut koko ajan muuttuu paremmaks, oon viihtynyt varsinkin tän toisen vuoden tosi hyvin.

Vähän saattaa eri kouluissa olla erilaiset opintosuunnitelmat mut veikkaisin et pääpiirteissään aika samanlaista kuitenkin jokapaikassa. Ja ensihoitajat on lepposaa porukkaa, ainakin jos vertaa johonkin tradenomeihin ;)

• myös tuleva ensihoitaja
        sama kirjoitti:

Joo. Kaikki ensihoito-opiskelu on ainakin mun mielestä pääsääntöisesti hemmetin kivaa. Mutta kuten varmaan tiedät, sisältyy tutkintoon myös sairaanhoitajan pätevyyden suorittaminen... joka nyt toisinaan on vähän mitä on ;)

Eka vuosi oli ainakin meillä aika perusopintoja, vois melkein sanoa että käytiin läpi se, mitä sairaanhoitajaopiskelijat vähän huolellisemmin kahden ekan vuoden aikana. Nyt toisen vuoden aikana on lähes kaikki kurssit jo aika tiukasti ihan ensihoitoon liittyviä. Tietty jotain hoitotieteitä nyt riittää joka vuodelle ainakin yks kurssi =P

Aika paljon harjoitellaan kaikenlaisia käytännön toimenpiteitä jo ekan vuodenkin aikana, mikä tekee opiskelusta mielekkään tuntuista. Työharjoittelua on paljon ja se sopii ainakin mulle.

Ehkä sen verran pitää vielä sanoa, että alku oli mulla ainakin aika rankka kun ne ekat kurssit oli niin kuolettavan tylsiä... Mut koko ajan muuttuu paremmaks, oon viihtynyt varsinkin tän toisen vuoden tosi hyvin.

Vähän saattaa eri kouluissa olla erilaiset opintosuunnitelmat mut veikkaisin et pääpiirteissään aika samanlaista kuitenkin jokapaikassa. Ja ensihoitajat on lepposaa porukkaa, ainakin jos vertaa johonkin tradenomeihin ;)

moi vielä!
        kiitos vastauksesta, kuulostaa ihan hyvältä.
        vielä olisin kysynyt hieman sukupuolijakaumasta noissa opiskelijoissa, onkos siellä minkä verran naisia? miten pärjäävät mm. käytännön harjoituksissa? taitaa olla kuitenkin hieman fyysinenkin ala..itse olen siis nainen ja pohdin sopivuuttani, tosin enköhän pärjää kun kerran on sinne hyväksytty=)

• sama
        myös tuleva ensihoitaja kirjoitti:

moi vielä!
        kiitos vastauksesta, kuulostaa ihan hyvältä.
        vielä olisin kysynyt hieman sukupuolijakaumasta noissa opiskelijoissa, onkos siellä minkä verran naisia? miten pärjäävät mm. käytännön harjoituksissa? taitaa olla kuitenkin hieman fyysinenkin ala..itse olen siis nainen ja pohdin sopivuuttani, tosin enköhän pärjää kun kerran on sinne hyväksytty=)

Naisia on mun käsittääkseni eh-opiskelijoista noin yleisesti suunnilleen puolet. Ihan sukupuoleen katsomatta ois varmaan syytä pitää jonkinlaista kuntoa yllä, niin ehkä pysyy kehissä vielä yli kolmekymppisenäkin ;)

Sinänsä toi nyt ei ole mikään ongelma, koska jos muuten on edellytykset kunnossa, niin jotain lihasvoimaahan saa kuitenkin suhteellisen helposti hankittua lisää.

• lotta
        sama kirjoitti:

Naisia on mun käsittääkseni eh-opiskelijoista noin yleisesti suunnilleen puolet. Ihan sukupuoleen katsomatta ois varmaan syytä pitää jonkinlaista kuntoa yllä, niin ehkä pysyy kehissä vielä yli kolmekymppisenäkin ;)

Sinänsä toi nyt ei ole mikään ongelma, koska jos muuten on edellytykset kunnossa, niin jotain lihasvoimaahan saa kuitenkin suhteellisen helposti hankittua lisää.

Olen itse ensihoitaja/sairaanhoitaja ja työskentelen ambulanssissa. Pärjään ihan hyvin, mutta kunnostaan joutuu kyllä huolehtimaan, jos pärjätä meinaa. Jos nainen on kovin lyhyt, niin voisin kuvitella, että esim. paarien nostaminen /kantaminen on hankalaa, sillä minullakin välillä pituus tuntuu loppuvan kesken vaikka olen 170cm pitkä (tekosyy :) ) Ja vielä on muistettava se, että kun potilas on kannettu vaikka neljännestä kerroksesta alas, niin toimintakyvyn pitää olla vielä tallella, ettei ole aivan piipussa kantamisen jälkeen.
        Mutta kaiken kaikkiaan ensihoito on varsin mielenkiintoinen ja kehittyvä ala.

• SylesStone
        lotta kirjoitti:

Olen itse ensihoitaja/sairaanhoitaja ja työskentelen ambulanssissa. Pärjään ihan hyvin, mutta kunnostaan joutuu kyllä huolehtimaan, jos pärjätä meinaa. Jos nainen on kovin lyhyt, niin voisin kuvitella, että esim. paarien nostaminen /kantaminen on hankalaa, sillä minullakin välillä pituus tuntuu loppuvan kesken vaikka olen 170cm pitkä (tekosyy :) ) Ja vielä on muistettava se, että kun potilas on kannettu vaikka neljännestä kerroksesta alas, niin toimintakyvyn pitää olla vielä tallella, ettei ole aivan piipussa kantamisen jälkeen.
        Mutta kaiken kaikkiaan ensihoito on varsin mielenkiintoinen ja kehittyvä ala.

Ensihoidon pääsykokeet vaihtelevat paikkakuntakohtaisesti, mutta mitä itse olen keskustellut muissa kouluissa opiskelevilta niin pääsykoe on kutakuinkin tämä:
        Psykologin testit, ryhmä haastattelu, henkilökohtainen haastattelu, lihaskunnon mittaus, sekä kirjallinen tentti joissain kouluissa.

Lihaskunto testauksessa testattiin (kuopiossa) vatsalihaksia, puristusvoimaa, selkälihaksia ja askelkyykkyä 16 kg käsipainoilla. Naisilla ja miehillä oli eri raja-arvot (joka mun mielestä on väärin koska samaa työtä tehdään). Miehillä hankalimmaksi lihaskunto osuudesta osottautui selkälihakset.

Pääsykokeissa kuopion osalta suurin painoarvo annettiin psykologisille testeille eli jos haluaa päästä opiskelemaan kannattaa niissä pärjätä.

Hakijamäärät ovat olleet korkeat eh-koulutusohjelmaan, mutta isosta porukasta saadaan hyviä tyyppejä luokallisen verran.

Ensihoitoa (AMK) voi opiskella ainakin seuraavilla paikkakunnilla. Oulu, Kuopio, Tampere, Lappeenranta, Turku, Helsinki ja Kotka.

Palo-opistolla työskentelevän opettajan mukaan Lappeerannassa, Oulussa sekä Kuopiossa on hyviä ensihoidon opettajia (Helsinkin on oma lukunsa sitten).

Työpaikkojen hakemisessa miehillä on "munalisä"
        josta on varmasti hyötyä, onhan ala ollut pitkään
        miesvaltainen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      236
      4600
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      76
      3035
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2463
    4. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1767
    5. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      25
      1613
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      78
      1439
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      85
      1285
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      143
      965
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      938
    10. Sellainen tunne sydämessä

Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      894
    Aihe