Kasvattajista

diiiiini

On uuden rotukoiran hankkiminen edessä, mutta minulla ei olekkaan rotukoirista kauheasti kokemusta vielä. Yhden seropin olen omistanut ja sitä ennen rekisteröidyn shetlanninlammaskoira uroksen, mutta sheltti olikin ensimmäinen koirani ja sitä kun nuorempana olin hankkimassa niin keskityin vain siihen, että pennun vanhemmilla oli terveet lonkat ja silmät, ja että pennun sai tiettyyn aikaan. Vanhempien luonteesta kyselin, mutta itse pennun luonteesta en juurikaan kysellyt (pentueen viimeinen vapaa pentu) ja kun kävin pentua katsomassa en oikein itse osannut sen käyttäytymisestä arvoida (ei ole kokemusta alle luovutusikäisistä pennuista ja niiden käyttäytymisestä), pentu päätyikin olemaan erittäin rasavilli ja sheltiksi hyvin kovapäinen ja olikin sen kanssa aikuisuuteen pääsy kunnialla aika kamppailua etenkin kun oli ensimmäinen koira.

Nyt kun on edessä suuremman, haastavamman rotuisen koiran hankinta, haluaisin löytää rauhallisen ja ei niin hirveän kovan narttu pennun, itse en tosiaan ole ollut alle luovutusikäisten pentujen kanssa tekemisissä, joten en niiden normaalikäyttäytymisestä osaa kauheasti päätellä, joten vastaavatko kasvattajat ihan rehellisesti jos kysyy pentueesta rauhallisempaa pentua?
Minkä ikäisinä pentujen luonne alkaa näkyä, niin että perusluonteesta voi ylipäätään kysyä?

Miten niiden varausten kanssa, itse varasin shelttini vasta pennun nähtyäni, niin voiko varauksen suorittaa niin, että kasvattaja on suositellut pentueesta rauhallista pentua ja sen varaa sitten? '
Itsellänikään ei niin hirveänä rahaa ole, että jos kasvattaja asuu toisella puolella Suomea, en varmaan pääse pentuja ja vanhempia katsomaan kuin kerran ja sitten onkin osto kerta edessä, niin voiko kasvattajan sanaan yleensä luottaa kun on kerran itse nähnyt ja sitten kasvattaja on kuvaillut?

Anteeksi viestini sekavuus, toivoisin saavani vastauksia joko kasvattajilta tai henkilöitä jotka ovat useita rotukoiria omistaneet.
Kertokaa toki muutenkin pennun hankkimisesta, itse panostan yleensä vain pennun vanhempien terveyteen ja pennun saatavuuteen.

11

204

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peorug

      Yleensä voi luottaa, monesti kasvattajat selostavatkin eri pentujen luonteista sekä mahdollisista ongelmista joita pennulle voi tulla. Itse olen käynyt kerran pentua katsomassa ennen ostoa ja jos varaat siihen tarpeeksi aikaa niin luultavimmin näet itsekin luonne erot pennuissa. Kasvattaja on paras kuvaamaan pennun luonnetta sillä hänhän niiden kanssa päivänsä viettää.
      Saanko myös kysy että minkä rotuista koiraa olet miettiässä:)

    • diiiiini

      Kiitos vastauksesta kovasti : ) Beauceronia olen hankkimassa, enimmäkseen reippaaksi joka sään lenkkitoveriksi, mutta myös tokoa ja agilityä ja ehkä myös näyttelyissä käyntiä olen miettinyt

    • huh huh
    • kantaa

      Mieti kaksi kertaa ja laita varalta kylmä kääre pääsi ympäri, jos vielä koira kuumetta, etsi sellainen kotimainen kasvattaja joka on lähelläsi ja jolta olisi mahdollista hankkia sinulle koiranpentu.
      Käy tutustumassa kenneliisi, parasta olla kennel ettei mikä tahansa pennuttaja.
      Kun pentu syntyy, käy tutustumassa niin usein kun mahdollista sinulle ja kasvattajalle.
      Ota selvää rodusta kaikki mahdollinen ja koiranpennun kouluttamisesta, ihan ajatuksen kanssa koska sitten kun koira on et juuri ehdi paneutua asioihin tarkasti, tallenna milestäsi tärkeät asiat, esim sisäsiistiksi opettaminen, hihnassa kävely, sosiaalistaminen, haukkuminen, leikkiminen sen kanssa, käyttäytyminen ja säännöt kotona ja mualla oltava jo valmiiksi mietittynä koska jos kerran annat periksi, on uusi oppiminen vaikeaa.
      Ota sitten koira kotiin kun se on eläinlääkärin tarkistama, rokotettu ja kaikenmaailman loiset on tutkittu tarkkaan, etteivät tuu kotiisi.
      Kokemusta juuri itsellä. Otin ihanan pennun, oppivainen ja pyytikin itse jo ulos takaovesta tarpeilleen, ikä 3 kk, tta mutta itse sairastuin häneltä saamiini punkkeihin ja koira piti palauttaa.
      Punkkeja on ihmissilmin mahdoton nähdä eikä pennulle voi antaa niitä estävää lääkettäkään joten ympäristön jossa koiranpentu ollut on oltava sellainen että voit luottaa, tutki vähän pennun vanhempen käytöstä ja turkkia.
      Onnea matkaan! Minulta meni luotto joten ei, ei enää koiraa....

    • Rauhallinen ei aina auta

      Pitää aina muistaa että luonne muuttuu paljon omistajien mukaan. Vaikka otatkin pentueen rauhallisimman pennun ja olet itse stressaava ja kiirettä pitävä ihminen niin kyllä koirastakin sellanen tulee. Rauhallisuutta voi opetella esim kärsivällisyysharjoituksilla jne.
      Kysy eri kasvattajilta jo etukäteen että minkäluonteisia vanhemmat ovat, ovatko jääräpäisiä, aktiivisia jne. Kysele onko heillä tulossa pentuetta josta tulee rauhallinen vanhempien luonteiden perusteella, kun oikea pentue löytyy niin kysyt tuliko sieltä rauhallisen olosta pentu. Eli sellanen joka ei ole aina ensimmäisenä kaikessa eikä pomottele pentueen muita pentuja.
      Kuitenkin on äärimmäisen tärkeää muistaa että jos valitset "haastavan" rodun niin luonne kuuluu koiraan, eli vaikka olisi kuinka rauhallinen terrieri niin kyllä siitä melkeen aina löytyy äkkipikaisuutta, aktiivisuutta ja jossain määrin on aina myös jääräpäinen.
      Myös koiran luontainen kiinnostus ihmiseen määrittää sen että kuinka "helppo" koira on. Terrieriä houkuttelet tuntikausia makupaloilla jne ja koira ei ehkä siltikään tee mitä haluat. Kun taas BC on luotu seuraamaan ihmistä ja myös nauttii ihmisen käskyjen ja toivomuksien toteuttamisesta.
      Eli älä ota haastavaa rauhallista koiraa koska se on todennäköisesti yhtä haastava kouluttaa kun samaa rotua oleva aktiivinen pentu. Riippuen myös siitä paljonko aikaa sinulla on koiralle ja jaksatteko harjoitella tottelevaisuutta jne.

    • kasvattaja20

      Minusta kasvattajaan voi luotta, hänhän tietää pentujen luonteen parhaiten ja on ehkä teettänyt pentutestinkin.

    • varoittaja3

      Uskon että sekarotuisten koirien kasvattajiin voi luottaa koska raha ei ole heille niin tärkeä mutta en luottaisi kalliita pentuja kasvattavaan kasvattajaan.
      Aina kun rahasumma kasvaa niin ahneuskin kasvaa.

    • kuu4

      Kasvattaja auttaa ja toki voi ottaa jonkun kokeneen kaverin mukaan. Kaveri joka ei itse pentua halua mutta on tukena ja ehkä itse kasvattaja.

    • Heputi heippa

      Pisteet siitä että käytät aikaa ja pohdintaa koiran suhteen etkä lankea ensimmäiseen tarjotavaan! :) Kasvattajia on monenlaisia niissä SKL kuuluvissakin joten vieraile jokaisen luona, kysele ja luota vaistoosi. Hyvän pennun löytämiseen voi yleisessäkin rodussa mennä vuosi tai parikin.

    • Nii4

      Ei nyt vuosi tai pari mene koiranhankintaan, yhtä hyviä pentuja löytyy aivan varmasti juuri tällä hetkellä kun mitä löytyy parin vuoden päästä;) Luota vaistoosti, kun pennut näet ja kuulet kasvattajan mielipiteet niistä niin löydät varmasti sinulle sopivan. Ehkä voit ottaa jonkun vähän vanhemman niin on helpompi nähdä luonnetta, esim. 6 kuukautta….eteenpäin.

    • Vera2

      Näyttelyt on toki myös paikka missä voi tutustua eri kasvattajiin ja seurata niitten touhuja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1243
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe