Yamaha XV 250 Virago

Kuutiomeduusa

Hieno pyörä, tykkään kovasti. Kokoisekseen varsin väännökäs ja helppo ajettava. Lähtee vetämään alempaa ja sitkeämmin kuin moni paljon isompi pyörä. Hassua, että jotkut pilkkaavat neitipyöräksi, kyseessä on sentään pisimpään koskaan valmistettu Virago, joten ei kai malli silloin voi ihan huono olla... Lastentaudit hoidettu ajat sitten. Edelleenkin tuotannossa nimellä V-star 250, muiden Viragoiden valmistus on jostain syystä jo ajat sitten lopetettu. Eivät ehkä olleet niin toimivia. Eri pyöriähän ne koneeltaan olivatkin: esimerkiksi 535 Viragossa iskunpituus oli 59mm ja 650 Drag Starissakin vain 63mm, ja näissä molemmissa sylinterien V-kulma oli 75 astetta. 250 Viragossa iskunpituus on huimat 66mm (kokoluokkansa pisin) ja V-kulma kapeampi, itse asiassa sama kuin Harley-Davidsonin V-Rod -moottorissa eli 60 astetta. Eli jossakin mielessä voitaneen katsoa 250cc Viragon olevan lähempänä perinteistä customia kuin parin isomman sisaruksensa. Tässä nyt kolme kesää olen ajellut tällä pikku-Virrelläni, varaa ei ole ensi kesäksi vaihtaa isompaan joten ajattelin että vähän päivittäisin kulkinettani... Foorumeilta löysin tietoa että Lifanin männät sopisi pienin muutoksin Virreen, ja näillä saisi vähän yli 300-kuutioisen koneen aikaiseksi. Itse koneistajana osaan kyllä pytyt porata. Yamaha SRV 250:n nokka-akselit sopisivat myös suoraan ja antaisivat kuulemma lisäbotnea, mutta sitten pitäisi myös kaasutin päivittää isompaan. Saattaisi tulla kalliiksi. Hyvinhän tuo nykyäänkin kulkee, Dynojetin suuttimella, avarretulla imukaulalla, vapaavirtaussuodattimella, pari astetta aikaistetulla sytkällä ja pitkillä välityksillä voi hienosti pitää 110-120km/h matkavauhtia yllä, tosin siitä ei sitten enää pahemmin kiihdytetä mihinkään. 140km/h on huiput mitä olen päässyt. Riittäähän tuo tietenkin Suomen nopeusrajoituksiin ja varsinkin allekirjoittaneen olemattomiin kiireisiin.
Maailmalla näistä 250 Viragoista on rakenneltu vaikka minkämoisia koptereita, joten suosittu rakenteluaihiokin se on. Suomessa vain on heikosta itsetunnosta johtuen sellainen kulttuuri, että kaikki alle 1000 kuutiota on noloa, ja pienten pyörien rakentelu on oikein susinoloa. Tähän olisikin aika saada muutos. Isäukkoni on 83-vuotias, ajaa edelleen kesäisin moottoripyörällä ja on tuon harrastuksen aloittanut noin 60 vuotta sitten. Joka ikinen kesä ajanut, mutta koskaan hänellä ei ole ollut yli 350-kuutioista pyörää. Onko hän näin ollen siis neiti tai muutoin jotenkin epäaito baikkeri?

21

5381

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • make810

      Muutaman kesän samanlaisella jaelleena olen hyvin paljon samaa mieltä. Tosin en lähtisi tuota konetta virittämään. Ilman katteita meno muuttuu melko epämukavaksi 100km/h paikkeilla, joten enemmästä tehoa ei paljon hyödy.

      250 Virago on kevyt ja vakaa ajettava, ja netissä on paljon rakennelmia malliksi.

    • Maraho

      Yhden kesän ajaneena. Kokemukset ovat pelkästään hyvät. Väätöä tosiaan on kokoon nähden hyvin ihan kasipäälläkin emännänkanssa matkattu eikä ole kone ollut ollenkaan tiukoilla.

    • vanhakuski

      kuka tahtoo mopolla ajaa, hän ajakoon. vasta seiskapuolikas virago antaa tuntumaa moottoripyörästä.

    • PTKontulasta

      Ajoin aikanaan tuollaisella 24.000 km, samat renkaat ja ketjut. Ei ongelmia. En virittelisi. Avopyörällä 100-120 km on kohtuullinen nopeus ja avokypärällä saa nauttia. Kiva custom käyttöpyörä, jos henkinen kantti riittää. Eri asia on ajaa nopeampaa eli tehokaampaa pyörää.

    • v1rre

      Kiva pyörä, vakaa ajettava kokoisekseen. Vähän pieni yli 180cm pitkille.

      Luotettavaa tekniikkaa, en lähtisi virittämään tai rakentamaan. Sopivan kevyt aloittelijalle.

    • JammuCustom

      Minä ostin juuri Yamaha Virago 250cc ekaksi pyöräksi. Hienoa, että sille on täällä puolestapuhujia.

    • customystävä

      Virago 250cc on todella hyvä pyörä niin ensipyöräksi kuin muutenkin. Itse joudun ikäväkseni luopumaan omastani ja laitoin sen myyntiin erittäin vastahakoisesti. Vielä ei ole kauppoja syntynyt, mutta kaipa se menee ajan mittaan löytää uuden paremman kodin kuin mitä minä sille pystyin antamaan. Ajot jäi melko vähiin johtuen terveydentilastani eikä ole syytä seisottaa sitä vuodesta toiseen toimettomana. 250cc Virago on paljon parempi ajettava kuin moni isompikokoinen ja kaupunkiajossakin se on hienosti hallittavissa toisin kuin isot pyörät. Kannattaa tutustua paremmin ko. pyörään ennen kuin alkaa arvostelemaan huonoksi, sillä se ei todelakaan ole huono - päinvastoin. Yksi mukavimmista ajettavista, mitä olen ajanut elämäni aikana.

      • Small_Fox

        Minkä ikäinen xv on? Hinta?


      • ksldkls

        Pyörä on käsittämättömän kevyt ja helppo käsitellä. Fyysiseltä koolta se sopii kuitenkin huonosti 180cm kuskeille.


    • turpopusa

      Onko kukaan turbottanut tuota pikkuViragoa? Kuinka laulaa, imeekö ja lussuttaako, ja pystyykö vetämään polvi maassa?

      • Jutustelija1

        LOL


      • TurbollaJaIlman

    • Anonyymi

      Ostin tänään ensipyöräksi virago 250 mallin ja ajotuntuma oli hyvä ja vääntö 0-80 vauhdissa hyvä huiput 110 km/h. Onkohan lie tehoja kuristettu. Onko muilla tietoo? Vuosimalli 2001 nelosella 85 vauhdissa tuntui kuin olisi kierroksen rajoitin tullut vastaan ja kiihtyvyys loppui siihen ja vitosvaihteella 110 huiput.

      • Kyllä mittariin pitäisi saada enemmän, mutta ei nuo kovaa kulje vakionakaan.


      • Anonyymi

        136 km/h pitäisi kulkea. Eilen tulostin trafilta rekisteriotteen ja tehot on 16 kw mutta lopussa on merkintä että pyörä hyväksytty autokoulun opetuskäyttöön. Tuli mieleen että onko välityksiä muutettu hammaspyörillä vai moottorin maksimikierroksia ruuvattu alaspäin...


      • Anonyymi kirjoitti:

        136 km/h pitäisi kulkea. Eilen tulostin trafilta rekisteriotteen ja tehot on 16 kw mutta lopussa on merkintä että pyörä hyväksytty autokoulun opetuskäyttöön. Tuli mieleen että onko välityksiä muutettu hammaspyörillä vai moottorin maksimikierroksia ruuvattu alaspäin...

        Autokoulut usein rajoittavat pyöriään, eli veikkaan että pyörääsi on rajoitettu jotenkin.


      • Anonyymi

        Minulla kulki 250 Virago hyvinkin helposti 135 paikkeilla huiput noin 140. Itsellä painoa 70kg Virago vaihtui kolme vuotta sitten eikä paljon suurempaan Yamaha dragstar 650 classic.


    • Anonyymi

      Moottori on aivan ok, mutta 125cc versio on kyllä kauhea nuhapumppu. Hommasin Sachs Roadsterin 125 viragon moottorilla. Siinä on korjattu Viragon pahin vika, huonot ajo-ominaisuudet.
      Nyt voi kallistaa kunnolla ja mutkaiset tiet ovat herkkua, ei pelkoa jalkatappien kraapimisesta maahan. Dragstar 650 on myös erittäin huono kallistusvaroiltaan.
      Tarvitsen neuvoja moottorin muuttamisesta XV 250 tehoiseksi. Ovatko sylinteri saman pituisia? Olisi halvalla tarjolla varago 250cc sylinterisarjoja, Entä sylinterinkannet; pitääkö niitäkin muuttaa. Stroker kampiakselia en jaksa ryhtyä laittamaan. Pakoputken muutan 2 yhteen ja kollektori, käyrät leikataan samaan pituuteen, Viragon painava putkisotku menee roskikseen. Mitä muuta suosittelette moottoriin?

    • Anonyymi

      Tallissa on pyöriä 250- 900 kuutioisiin, tuo ysisatanen cebaria vielä viritetty viime silleen, siinä välissä 750 matkapyörä, ja 250 on enduro. Kaikissa on puolensa, en tarvii munan jatkoa, tällä hetkellä noista on suosikki tuo 250 enska. Tätä kirjoittaessa harkitsen vielä 250 virago ostoa nimenomaan mukavaksi ajan vieroksu.

    • Anonyymi

      XV250 oli myös mun eka pyörä. Selvisi hyvin nopeasti että ei ole pitkien kuskien malli. Kaatuili herkästi. Vuoden päästä tuli 535, joka oli muuten hyvä, mutta hyytyi ylämäissä. Nykyinen XV750 ihan kelpo ajokki, mutta tonnista voisi miettiä.

      • 1100 oli kaunis peli, sporttisempana kuin monet muut customit nautti kiinnostusta ostajien keskuudessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      97
      4737
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      3173
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3135
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      406
      2229
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      235
      1378
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1223
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1207
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      69
      1132
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      30
      1104
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      118
      1020
    Aihe