Hieno pyörä, tykkään kovasti. Kokoisekseen varsin väännökäs ja helppo ajettava. Lähtee vetämään alempaa ja sitkeämmin kuin moni paljon isompi pyörä. Hassua, että jotkut pilkkaavat neitipyöräksi, kyseessä on sentään pisimpään koskaan valmistettu Virago, joten ei kai malli silloin voi ihan huono olla... Lastentaudit hoidettu ajat sitten. Edelleenkin tuotannossa nimellä V-star 250, muiden Viragoiden valmistus on jostain syystä jo ajat sitten lopetettu. Eivät ehkä olleet niin toimivia. Eri pyöriähän ne koneeltaan olivatkin: esimerkiksi 535 Viragossa iskunpituus oli 59mm ja 650 Drag Starissakin vain 63mm, ja näissä molemmissa sylinterien V-kulma oli 75 astetta. 250 Viragossa iskunpituus on huimat 66mm (kokoluokkansa pisin) ja V-kulma kapeampi, itse asiassa sama kuin Harley-Davidsonin V-Rod -moottorissa eli 60 astetta. Eli jossakin mielessä voitaneen katsoa 250cc Viragon olevan lähempänä perinteistä customia kuin parin isomman sisaruksensa. Tässä nyt kolme kesää olen ajellut tällä pikku-Virrelläni, varaa ei ole ensi kesäksi vaihtaa isompaan joten ajattelin että vähän päivittäisin kulkinettani... Foorumeilta löysin tietoa että Lifanin männät sopisi pienin muutoksin Virreen, ja näillä saisi vähän yli 300-kuutioisen koneen aikaiseksi. Itse koneistajana osaan kyllä pytyt porata. Yamaha SRV 250:n nokka-akselit sopisivat myös suoraan ja antaisivat kuulemma lisäbotnea, mutta sitten pitäisi myös kaasutin päivittää isompaan. Saattaisi tulla kalliiksi. Hyvinhän tuo nykyäänkin kulkee, Dynojetin suuttimella, avarretulla imukaulalla, vapaavirtaussuodattimella, pari astetta aikaistetulla sytkällä ja pitkillä välityksillä voi hienosti pitää 110-120km/h matkavauhtia yllä, tosin siitä ei sitten enää pahemmin kiihdytetä mihinkään. 140km/h on huiput mitä olen päässyt. Riittäähän tuo tietenkin Suomen nopeusrajoituksiin ja varsinkin allekirjoittaneen olemattomiin kiireisiin.
Maailmalla näistä 250 Viragoista on rakenneltu vaikka minkämoisia koptereita, joten suosittu rakenteluaihiokin se on. Suomessa vain on heikosta itsetunnosta johtuen sellainen kulttuuri, että kaikki alle 1000 kuutiota on noloa, ja pienten pyörien rakentelu on oikein susinoloa. Tähän olisikin aika saada muutos. Isäukkoni on 83-vuotias, ajaa edelleen kesäisin moottoripyörällä ja on tuon harrastuksen aloittanut noin 60 vuotta sitten. Joka ikinen kesä ajanut, mutta koskaan hänellä ei ole ollut yli 350-kuutioista pyörää. Onko hän näin ollen siis neiti tai muutoin jotenkin epäaito baikkeri?
Yamaha XV 250 Virago
27
6746
Vastaukset
- make810
Muutaman kesän samanlaisella jaelleena olen hyvin paljon samaa mieltä. Tosin en lähtisi tuota konetta virittämään. Ilman katteita meno muuttuu melko epämukavaksi 100km/h paikkeilla, joten enemmästä tehoa ei paljon hyödy.
250 Virago on kevyt ja vakaa ajettava, ja netissä on paljon rakennelmia malliksi. - Maraho
Yhden kesän ajaneena. Kokemukset ovat pelkästään hyvät. Väätöä tosiaan on kokoon nähden hyvin ihan kasipäälläkin emännänkanssa matkattu eikä ole kone ollut ollenkaan tiukoilla.
- vanhakuski
kuka tahtoo mopolla ajaa, hän ajakoon. vasta seiskapuolikas virago antaa tuntumaa moottoripyörästä.
- PTKontulasta
Ajoin aikanaan tuollaisella 24.000 km, samat renkaat ja ketjut. Ei ongelmia. En virittelisi. Avopyörällä 100-120 km on kohtuullinen nopeus ja avokypärällä saa nauttia. Kiva custom käyttöpyörä, jos henkinen kantti riittää. Eri asia on ajaa nopeampaa eli tehokaampaa pyörää.
- v1rre
Kiva pyörä, vakaa ajettava kokoisekseen. Vähän pieni yli 180cm pitkille.
Luotettavaa tekniikkaa, en lähtisi virittämään tai rakentamaan. Sopivan kevyt aloittelijalle. - JammuCustom
Minä ostin juuri Yamaha Virago 250cc ekaksi pyöräksi. Hienoa, että sille on täällä puolestapuhujia.
- customystävä
Virago 250cc on todella hyvä pyörä niin ensipyöräksi kuin muutenkin. Itse joudun ikäväkseni luopumaan omastani ja laitoin sen myyntiin erittäin vastahakoisesti. Vielä ei ole kauppoja syntynyt, mutta kaipa se menee ajan mittaan löytää uuden paremman kodin kuin mitä minä sille pystyin antamaan. Ajot jäi melko vähiin johtuen terveydentilastani eikä ole syytä seisottaa sitä vuodesta toiseen toimettomana. 250cc Virago on paljon parempi ajettava kuin moni isompikokoinen ja kaupunkiajossakin se on hienosti hallittavissa toisin kuin isot pyörät. Kannattaa tutustua paremmin ko. pyörään ennen kuin alkaa arvostelemaan huonoksi, sillä se ei todelakaan ole huono - päinvastoin. Yksi mukavimmista ajettavista, mitä olen ajanut elämäni aikana.
- Small_Fox
Minkä ikäinen xv on? Hinta?
- ksldkls
Pyörä on käsittämättömän kevyt ja helppo käsitellä. Fyysiseltä koolta se sopii kuitenkin huonosti 180cm kuskeille.
- turpopusa
Onko kukaan turbottanut tuota pikkuViragoa? Kuinka laulaa, imeekö ja lussuttaako, ja pystyykö vetämään polvi maassa?
- Jutustelija1
LOL
- TurbollaJaIlman
Jutustelija1 kirjoitti:
LOL
Tuosta voi katsella meikäläisen vanhoja vermeitä: http://mattiviikate.blogspot.es/
Tuossa vielä suorat linkit niihin juttuihin joissa on kuvia prätkistä Blogissa:
http://mattiviikate.blogspot.es/2011/02/pictures-from-suzuki-gsx-r-1000-03.html
http://mattiviikate.blogspot.es/2011/02/pictures-of-kawasaki-zx-9r-01.html
- Anonyymi
Ostin tänään ensipyöräksi virago 250 mallin ja ajotuntuma oli hyvä ja vääntö 0-80 vauhdissa hyvä huiput 110 km/h. Onkohan lie tehoja kuristettu. Onko muilla tietoo? Vuosimalli 2001 nelosella 85 vauhdissa tuntui kuin olisi kierroksen rajoitin tullut vastaan ja kiihtyvyys loppui siihen ja vitosvaihteella 110 huiput.
- Anonyymi
136 km/h pitäisi kulkea. Eilen tulostin trafilta rekisteriotteen ja tehot on 16 kw mutta lopussa on merkintä että pyörä hyväksytty autokoulun opetuskäyttöön. Tuli mieleen että onko välityksiä muutettu hammaspyörillä vai moottorin maksimikierroksia ruuvattu alaspäin...
Anonyymi kirjoitti:
136 km/h pitäisi kulkea. Eilen tulostin trafilta rekisteriotteen ja tehot on 16 kw mutta lopussa on merkintä että pyörä hyväksytty autokoulun opetuskäyttöön. Tuli mieleen että onko välityksiä muutettu hammaspyörillä vai moottorin maksimikierroksia ruuvattu alaspäin...
Autokoulut usein rajoittavat pyöriään, eli veikkaan että pyörääsi on rajoitettu jotenkin.
- Anonyymi
Minulla kulki 250 Virago hyvinkin helposti 135 paikkeilla huiput noin 140. Itsellä painoa 70kg Virago vaihtui kolme vuotta sitten eikä paljon suurempaan Yamaha dragstar 650 classic.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla kulki 250 Virago hyvinkin helposti 135 paikkeilla huiput noin 140. Itsellä painoa 70kg Virago vaihtui kolme vuotta sitten eikä paljon suurempaan Yamaha dragstar 650 classic.
Huiput on tosiasiassa sen 100kmh ei sillä sen lujempaa oikeasti pääse. Ja toiseksi, mikä järki huudattaa sitä konetta käyntinopeuden yläpäässä. Eihän autollakaan ajettaessa vinguteta koskaan kierrokset tapissa rajitinta vasten. Viragolla et pääse maantienopeuksiin että se säästäisi konetta siten kuin oikeilla moottoripyörillä pääsee. Isommalla pyörällä kierrokset ovat maltilliset, Viragolla moottori huutaa rajoitinta vasten. Varma tapa tuhota moottori. Virago on hyvä pyörä kaupunkiajoon ja opetteluun. Maantieajoon ja matkustukseen ei ole.
- Anonyymi
Mitään kuristuksia ei ole vaan moottori on oikeasti noin tehoton sillä 250cc ei ole moottoripyörä vaan käytännössä kevari. 80 on ehdoton järkevä matkanopeus, sitä suuremmilla kierroksilla kone huutaa rajoitinta vasten. Nuo huiput on ihan huuhaata.
- Anonyymi
Moottori on aivan ok, mutta 125cc versio on kyllä kauhea nuhapumppu. Hommasin Sachs Roadsterin 125 viragon moottorilla. Siinä on korjattu Viragon pahin vika, huonot ajo-ominaisuudet.
Nyt voi kallistaa kunnolla ja mutkaiset tiet ovat herkkua, ei pelkoa jalkatappien kraapimisesta maahan. Dragstar 650 on myös erittäin huono kallistusvaroiltaan.
Tarvitsen neuvoja moottorin muuttamisesta XV 250 tehoiseksi. Ovatko sylinteri saman pituisia? Olisi halvalla tarjolla varago 250cc sylinterisarjoja, Entä sylinterinkannet; pitääkö niitäkin muuttaa. Stroker kampiakselia en jaksa ryhtyä laittamaan. Pakoputken muutan 2 yhteen ja kollektori, käyrät leikataan samaan pituuteen, Viragon painava putkisotku menee roskikseen. Mitä muuta suosittelette moottoriin? - Anonyymi
Tallissa on pyöriä 250- 900 kuutioisiin, tuo ysisatanen cebaria vielä viritetty viime silleen, siinä välissä 750 matkapyörä, ja 250 on enduro. Kaikissa on puolensa, en tarvii munan jatkoa, tällä hetkellä noista on suosikki tuo 250 enska. Tätä kirjoittaessa harkitsen vielä 250 virago ostoa nimenomaan mukavaksi ajan vieroksu.
- Anonyymi
XV250 oli myös mun eka pyörä. Selvisi hyvin nopeasti että ei ole pitkien kuskien malli. Kaatuili herkästi. Vuoden päästä tuli 535, joka oli muuten hyvä, mutta hyytyi ylämäissä. Nykyinen XV750 ihan kelpo ajokki, mutta tonnista voisi miettiä.
1100 oli kaunis peli, sporttisempana kuin monet muut customit nautti kiinnostusta ostajien keskuudessa.
- Anonyymi
Jutustelija1 kirjoitti:
1100 oli kaunis peli, sporttisempana kuin monet muut customit nautti kiinnostusta ostajien keskuudessa.
Noissa on oikea moottori joka kestää. 250cc on heikkorakenteinen joka ei kestä. 100kmh vauhdissa kone huutaa maksimikierroksilla. Tehoa on vähemmän kuin 1.2l Ladassa. Rekasta ei mennä ohi, eikä kiihdytyksessä pärjää autolle. Mopohan se on, tuo 250cc
- Anonyymi
Moottorivikaisia vehkeitä, johtuu kun konetta ei ole suunniteltu kestämään kovia kierroksia joilla maantieajossa noilla om pakko vinkuttaa jotta päästään edes sinne 100kmh joka on pyörän max nopeus. Kiertokangen ja kampiakselin laakerit rolkattaa iloisesti noissa.
Se jos huiput on vaikka tyyliin 123km/h. Niin mukava ajonopeus on ehkä 80km/h. Toki voi olla ihan kiva satasen rajoituksellakin jos mittarin mukaan menee.
Mutta ei oikein järki hankinta jos ajonopeudet tuolla yläpäässä enimmäkseen.
535 Virago pärjää kovemmissakin vauhdeissa kun huiput kuitenkin päälle 150km/h.- Anonyymi
Jutustelija1 kirjoitti:
Se jos huiput on vaikka tyyliin 123km/h. Niin mukava ajonopeus on ehkä 80km/h. Toki voi olla ihan kiva satasen rajoituksellakin jos mittarin mukaan menee.
Mutta ei oikein järki hankinta jos ajonopeudet tuolla yläpäässä enimmäkseen.
535 Virago pärjää kovemmissakin vauhdeissa kun huiput kuitenkin päälle 150km/h.Ei tuota pyörää ole edes suunniteltu matka-ajoon vaan kaupunkipyöräksi. 80kmh on koneen kestävyyttä ajatellen maksimi nopeus. Ne puheet jostain 120-130kmh huipuista noilla on täyttä höpöä. Ei kulje noin paljoa ja sekin mittari valehtelee sen 10kmh. On testattu ja ei kulje satasta enempää ja sillekin nopeudelle pitää olla pitkä suora ja konetta ei kärsi tuosss vauhdissa huudattaa ellei halua päästä koneremonttia tekemään.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?837111Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit267063Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k1096168Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?455414Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?
Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik845238Demarikultin uhri kertoo
Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa635205Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?
Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus405108Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi
Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset274595Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä
"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv173477Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto
vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html3003390