Alaikäinen ei voi olla wicca?

devilived

Löysin häkellyttävän sivuston "wiccaksi haluaville" (jonka osoitetta on valitettavasti muista, anteeksi-anteeksi-anteeksi, lisään heti kun löydän sen uudestaan) jossa väitettiin, ettei kukaan alaikäinen voi vielä päättää omista uskomuksistaan, myöskään wiccalaisuudesta. Minusta se oli törkeä väite. Ikähän merkitsee vain coveneihin liittymisessä, niin olen ainakin itse ymmärtänyt?
Ei kenenkään usko riipu iästä! 18 vuoden ikä EI OLE maaginen raja, jonka tullessa täyteen ihminen muuttuisi viisaammaksi tai aikuistuisi yhdessä yössä. Nykyään jo 14-vuotiaana joutuu päättämään tulevaisuudestaan valitsemalla esim. opiskelupaikkansa, 16-vuotiaat asuvat jo yksin ja huolehtivat itsestään. Jokainen on yksilö, ja tunnen monia yläasteikäisiä, jotka ovat paljon tiedostavampia kuin esim. keski-ikäiset vanhempansa. Eiköhän anneta jokaisen uskoa siihen, mitä sydän sanoo, riippumatta iästä.
Kukaan ei ole valmis arvioimaan toista sillä perusteella, onko tämä täysi-ikäinen vai ei, eikä 18 vuoden iällä ole elektisessä wiccassa mitään merkitystä. Korjatkaa, jos olen väärässä!

28

1999

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harmaavaris

      Yritä löytää tuo linkki... :)

      Sivun kirjoittaja on varmaan sekoittanut käsitteen siitä, että coveniin ei oteta alle 18-vuotiaita. Uskonnon harjoittaminen ei sen sijaan ole iästä kiinni.

      • devilived

        www.kolumbus.fi/sagafre/TKK.html

        Sairaan kuuloista meininkiä, tietämätön tyyppi on listannut "typerimmät wiccasta kysytyt kysymykset" ja vastaa niihin kuin ylimielinen maailmanvaltias, vaikkei tiedä asiasta paljon mitään. Lukekaa ja hämmästelkää...


      • harmaavaris
        devilived kirjoitti:

        www.kolumbus.fi/sagafre/TKK.html

        Sairaan kuuloista meininkiä, tietämätön tyyppi on listannut "typerimmät wiccasta kysytyt kysymykset" ja vastaa niihin kuin ylimielinen maailmanvaltias, vaikkei tiedä asiasta paljon mitään. Lukekaa ja hämmästelkää...

        Ytimennävertäjien juttuja ei kannata ottaa kovin tosissaan, tietty ennakkoluuloisuus paistaa läpi. Provoksi tuo on kai tarkoitettukin...


      • devilived
        harmaavaris kirjoitti:

        Ytimennävertäjien juttuja ei kannata ottaa kovin tosissaan, tietty ennakkoluuloisuus paistaa läpi. Provoksi tuo on kai tarkoitettukin...

        Tollasten juttujen julkaiseminen on kuitenkin inhottavaa, sillä vasta-alkajat (okei, en ole itsekään puhdas wicca, mutta tiedän kuitenkin sen verran ettei tuollainen halveksuva syyttely tehonnut) voivat ottaa kaiken todesta, varsinkin ne, jotka opiskelevat yksin. Sellaiselle tollainen leimaava sormella osoittelu ja melkein raivostuneen oloinen teksti ei todellakaan ole hyvä, koska jos ensimmäiset wicca-tietoiskusi ovat tuollaisia, voi wiccan todellisen luonteen ymmärtäminen olla tosi vaikeaa.


      • Pihlaja
        devilived kirjoitti:

        www.kolumbus.fi/sagafre/TKK.html

        Sairaan kuuloista meininkiä, tietämätön tyyppi on listannut "typerimmät wiccasta kysytyt kysymykset" ja vastaa niihin kuin ylimielinen maailmanvaltias, vaikkei tiedä asiasta paljon mitään. Lukekaa ja hämmästelkää...

        Tämä "tietämätön tyyppi" on ollut yksi wiccan pioneereja Suomessa. Hänellä on kärkevä tyyli ja hän vaikuttaa kirjoittavan mielellään äärettömän provosoivasti, mutta jos pääsee siitä yli, tekstissä on asiaa. Ei ehkä kivaa ja maailmojasyleilevää asiaa, mutta jonkun on nekin joskus sanottava.


      • devilived
        Pihlaja kirjoitti:

        Tämä "tietämätön tyyppi" on ollut yksi wiccan pioneereja Suomessa. Hänellä on kärkevä tyyli ja hän vaikuttaa kirjoittavan mielellään äärettömän provosoivasti, mutta jos pääsee siitä yli, tekstissä on asiaa. Ei ehkä kivaa ja maailmojasyleilevää asiaa, mutta jonkun on nekin joskus sanottava.

        Jos kirjoittaja on "wiccan pioneeri", miten hän voi väittää uskonnon riippuvan iästä? Harjoittelijoille tarkoitetuissa kirjoissa selvennetään, että ikäraja liitty COVENIEN toimintaan, ei itse uskomiseen.


      • harmaavaris
        Pihlaja kirjoitti:

        Tämä "tietämätön tyyppi" on ollut yksi wiccan pioneereja Suomessa. Hänellä on kärkevä tyyli ja hän vaikuttaa kirjoittavan mielellään äärettömän provosoivasti, mutta jos pääsee siitä yli, tekstissä on asiaa. Ei ehkä kivaa ja maailmojasyleilevää asiaa, mutta jonkun on nekin joskus sanottava.

        Mutta pystyykö asian ilmaisemaan niin, että mielipiteen ja asiatekstin välille tulee selvä ero? Ainakin aloittelijoille ja asiaa muuten tutkiville tästä olisi iso apu.


      • Pihlaja
        devilived kirjoitti:

        Jos kirjoittaja on "wiccan pioneeri", miten hän voi väittää uskonnon riippuvan iästä? Harjoittelijoille tarkoitetuissa kirjoissa selvennetään, että ikäraja liitty COVENIEN toimintaan, ei itse uskomiseen.

        Wanhaan Hyvään (?) Aikaan ainoa tapa tulla wiccaksi oli saada initiaatio coveniin. Vaikka nykyisin on olemassa myös covenrakenteista riippumatonta, yksin harjoitettavaa wiccaa, kaikki ns. old school -wiccat eivät pidä sitä samana asiana, vaan toivoisivat, että sitä nimitettäisiin joksikin muuksi (vaikka eklektiseksi noituudeksi tms.).

        Selittääkö tämä yhtään paremmin sivun kirjoittajan asennetta?


      • harakkatar
        Pihlaja kirjoitti:

        Tämä "tietämätön tyyppi" on ollut yksi wiccan pioneereja Suomessa. Hänellä on kärkevä tyyli ja hän vaikuttaa kirjoittavan mielellään äärettömän provosoivasti, mutta jos pääsee siitä yli, tekstissä on asiaa. Ei ehkä kivaa ja maailmojasyleilevää asiaa, mutta jonkun on nekin joskus sanottava.

        Kyllä he ovat Suomen wiccagendressä tunnettuja tyyppejä, mutta se ei suinkaan tarkoita, että he edustaisivat kaikkien wiccojen mielipiteitä. Tai että he tietäisivät kaiken wiccasta. Tai että ollakseen wicca täytyisi olla kaikista seikoista heidän kanssaan samaa mieltä.

        Myös wiccojen keskuudessa on eriäviä käsityksiä asioista, mutta jokaisella onkin vapaus tehdä omat johtopäätöksensä itse. Vaikka Ytimennäivertäjien sivuilla on otettu tietynlainen "me tiedämme parhaiten"-asenne, ei silti ole pakko olla heidän kanssaan kaikesta samaa mieltä, heidän mielipiteensä on vain yksi monien joukossa.


      • harakkatar
        Pihlaja kirjoitti:

        Wanhaan Hyvään (?) Aikaan ainoa tapa tulla wiccaksi oli saada initiaatio coveniin. Vaikka nykyisin on olemassa myös covenrakenteista riippumatonta, yksin harjoitettavaa wiccaa, kaikki ns. old school -wiccat eivät pidä sitä samana asiana, vaan toivoisivat, että sitä nimitettäisiin joksikin muuksi (vaikka eklektiseksi noituudeksi tms.).

        Selittääkö tämä yhtään paremmin sivun kirjoittajan asennetta?

        >Vaikka nykyisin on olemassa myös covenrakenteista riippumatonta, yksin harjoitettavaa wiccaa, kaikki ns. old school -wiccat eivät pidä sitä samana asiana, vaan toivoisivat, että sitä nimitettäisiin joksikin muuksi (vaikka eklektiseksi noituudeksi tms.).

        Siksipä muistaakseeni juuri Ytimennäivertäjien taholta kehitettiin suomenkieleen nimitys "Neowicca", kuvaamaan kaikkea muuta paitsi gardnerilaista tai aleksandrialaista wiccaa (=traditionalismia). Itse en missään vaiheessa ole pitänyt tästä "Neo"-liitteestä, koska se mielestäni kalskahtaa muoville. Mielestäni parempi nimitys on eklektinen wicca tai esim. diaaninen wicca. Enkä myöskään pidä "erottelusta", josta leijailee mielikuva, että traditionaalinen wicca olisi muka jotenkin "hienompaa" kuin esim. eklektinen wicca. Jos eklektikko tietää, mistä hänen uskontonsa on lähtöisin ja mitä siihen liittyy, miksi hän ei voisi soveltaa sitä omaan tyyliinsä.


      • Mor
        harakkatar kirjoitti:

        >Vaikka nykyisin on olemassa myös covenrakenteista riippumatonta, yksin harjoitettavaa wiccaa, kaikki ns. old school -wiccat eivät pidä sitä samana asiana, vaan toivoisivat, että sitä nimitettäisiin joksikin muuksi (vaikka eklektiseksi noituudeksi tms.).

        Siksipä muistaakseeni juuri Ytimennäivertäjien taholta kehitettiin suomenkieleen nimitys "Neowicca", kuvaamaan kaikkea muuta paitsi gardnerilaista tai aleksandrialaista wiccaa (=traditionalismia). Itse en missään vaiheessa ole pitänyt tästä "Neo"-liitteestä, koska se mielestäni kalskahtaa muoville. Mielestäni parempi nimitys on eklektinen wicca tai esim. diaaninen wicca. Enkä myöskään pidä "erottelusta", josta leijailee mielikuva, että traditionaalinen wicca olisi muka jotenkin "hienompaa" kuin esim. eklektinen wicca. Jos eklektikko tietää, mistä hänen uskontonsa on lähtöisin ja mitä siihen liittyy, miksi hän ei voisi soveltaa sitä omaan tyyliinsä.

        En nyt tarkoita ketään tiettyä henkilöä,mutta kun wiccakaan ei edes ole virallinen uskonto niin mitä turhaan vouhottaa siitä että pitää olla joku nimi sille mihin uskoo...?
        Itse olettaisin kyllä että olisin wicca, mutta ei sillä niin väliä miksi sitä kutsutaan...
        Tuo lajittelu on niin rasittavaa... Eihän sillä ole väliä miksikä yksin wiccaa harjoittavia henkilöitä kutsutaan jos kerran ei toitota sitä kellekkään...?? Paitsi tietenkin jos haluaa tuntea kuuluvansa johonkin ja antaa uskonnolleen nimi...
        aika sekavaa:)
        Harakkataren kanssa samaa mieltä:)


    • Luna XIV M.

      "hauska" paatospuhe...
      Niin... Olet minkä ikäinen vain, ei kukaan voi päättää puolestasi mihin uskot. Usko on mielestäni sellainen asia ettei sille oikein voi mitään. Jos nyt vaan sattuu uskomaan äiti-maahan, ei sille voi mitään. Ei kukaan voi pakottaa toista olemaan uskomatta tai uskomaan. Eihän kukaan voi pakottaa toista pitämään esimerkiksi jonkin ruuan mausta (no olipa huono vertaus!)

      • mies -81

        Viitsisitkö vaikka lukea ensin lakia ennen kuin sanot mitään aiheesta jota et selvästi tunne?
        Lapselle vastaaminen vaatii lainsäädännön tuntemista ihan oikeasti.


      • devilived
        mies -81 kirjoitti:

        Viitsisitkö vaikka lukea ensin lakia ennen kuin sanot mitään aiheesta jota et selvästi tunne?
        Lapselle vastaaminen vaatii lainsäädännön tuntemista ihan oikeasti.

        En ole enää lapsi, mutta alaikäinen kylläkin...
        Itse en miettinyt hetkeäkään, että omasta uskonnosta (jossa olen aloittelija, kyllä joo) pitäisi luopua, mutta jos esim. 12-13-vuotias wiccasta kiinnostunut törmää netissä ekana tollaiseen, niin EI HYVÄ JUTTU! Kenenkään uskoa ei saisi halveerata.


      • Luna XIV M.
        mies -81 kirjoitti:

        Viitsisitkö vaikka lukea ensin lakia ennen kuin sanot mitään aiheesta jota et selvästi tunne?
        Lapselle vastaaminen vaatii lainsäädännön tuntemista ihan oikeasti.

        Kerropa minulle, mikä laki käskee ihmisiä USKOMAAN johonkin? Uskontokuntaan kuuluminen on eri asia kuin usko. Olin itse 18 vuotta kristitty, enkä uskonut missään vaiheessa Jumalaan.

        Saatoit tarkoittaa että laki määrää mihin uskontokuntaan lapsi kuuluu, mutta se sunun lakisi ei liity mitenkään uskoon, sillä usko on henkilökahtainen asia, eikä sille nyt vaan voi mitään.


      • mies -81
        Luna XIV M. kirjoitti:

        Kerropa minulle, mikä laki käskee ihmisiä USKOMAAN johonkin? Uskontokuntaan kuuluminen on eri asia kuin usko. Olin itse 18 vuotta kristitty, enkä uskonut missään vaiheessa Jumalaan.

        Saatoit tarkoittaa että laki määrää mihin uskontokuntaan lapsi kuuluu, mutta se sunun lakisi ei liity mitenkään uskoon, sillä usko on henkilökahtainen asia, eikä sille nyt vaan voi mitään.

        Sen verran, että lapsi päättää uskonnostaan vasta kun laki sen sallii. Muussa tapauksessa kyse on lastensuojelutapauksesta, eli rikoksesta. Ymmärrätkö nyt?


      • Luna XIV M.
        mies -81 kirjoitti:

        Sen verran, että lapsi päättää uskonnostaan vasta kun laki sen sallii. Muussa tapauksessa kyse on lastensuojelutapauksesta, eli rikoksesta. Ymmärrätkö nyt?

        Tiedän kyllä aivan hyvin nuo uskontokuntiin kuulumis säädökset. Sinä vaan et tunnu osaavan erottaa henkilökohtaista uskoa uskontokuntiin kuulumisesta. Mikään laki ei voi pakottaa ketään uskomaan mihinkään, aivan kuten mikään laki ei voi pakottaa ihmistä pitämään jonkin ruuan mausta. Laki voi vain pakottaa kuulumaan uskontokuntaan. Ja huomautan edelleen sinulle, olen puhunut koko ajan USKOSTA, en esimerkiksi kirkkoon kuulumisesta.

        Mutta tämäkään keskustelu ei oikeastaan kuulu tälle palstalle.


    • Qadesha

      Eihän luterilaisuudenkaan parissa kysellä vauvoilta että tahdotkos nyt olla luterilainen... Kastavat vaan väkisin siihen uskoon.

      Onhan se kummaa jos alaikäinen voi olla kristitty mutta ei wicca... Jälkimmäinen sentään tässä maassa on kumminkin oma valinta ja etummainen ei.

      • "Jos nyt vaan sattuu uskomaan äiti-maahan, ei sille voi mitään"

        Ei niin. Tämä ei liity, mutta "äiti-maa"-kohdasta mieleeni pulpahti kuva maasta, jossa on vain kolmikymppisä kahden lapsen äitejä o_O;;.

        "Onhan se kummaa jos alaikäinen voi olla kristitty mutta ei wicca... Jälkimmäinen sentään tässä maassa on kumminkin oma valinta ja etummainen ei."

        Miten niin?


    • Wicca-nainen

      Tämän sivuston pitäjä on tosiaan vanhimpia wiccapioneereja maassamme, gardnerilainen alunperin.
      Hänen tyylinsä on välillä hyvinkin provosoiva, ja se häiritsee kun yrittää löytää tekstistä sitä "punaista lankaa".
      Se siellä kuitenkin on.
      Joissakin asioissa hän on aikalailla oikeassa. Tosin olen eri mieltä muutamasta seikasta.
      Esim. juuri tästä, että oikeasti wicca-uskonnossa ei voi olla mitään ikärajoja eklektisellä puolella.
      Se mitä sydämessään tietää ja tuntee, on oikein. Wicca voi olla, olipa nuori tai vanha.
      Itse olen ollut wicca 13- vuotiaasta, olin silloin täysin varma asiasta ja olen vieläkin.
      Mutta traditionalistisiin coveneihinhan on todellakin ikäraja 18.

    • luminara

      Kyllä alaikäinen voi olla ihan hyvin wicca jos haluaa se on kuitenkin oma valinta toisin kuin esim. kristinusko

      • "Kyllä alaikäinen voi olla ihan hyvin wicca jos haluaa se on kuitenkin oma valinta toisin kuin esim. kristinusko"

        Väitätkö ettei kristinusko ole oma valinta koskaan?


      • devilived
        sadeyes kirjoitti:

        "Kyllä alaikäinen voi olla ihan hyvin wicca jos haluaa se on kuitenkin oma valinta toisin kuin esim. kristinusko"

        Väitätkö ettei kristinusko ole oma valinta koskaan?

        Tietenkin on olemassa monia, jotka löytävät kristinuskon ja tuntevat sen omakseen. Kaikki tuntemani ihmiset ovat kuitenkin ns. tapakristittyjä, jotka ovat kuuluneet kirkkoon syntymästään lähtien eivätkä vain viitsi erota siitä. Nyt lipsun aiheesta, mutta mielestäni on aika kohtuutonta, ettei alle 18-vuotias saa erota kirkosta ilman vanhempiensa "lupaa". Kirkkoon kuuluminen on yleistä, muttei sen ulkopuolinen elämä ole niin pelottavaa tai erilaista.


      • luminara
        sadeyes kirjoitti:

        "Kyllä alaikäinen voi olla ihan hyvin wicca jos haluaa se on kuitenkin oma valinta toisin kuin esim. kristinusko"

        Väitätkö ettei kristinusko ole oma valinta koskaan?

        Ihminen kun ei voi vaikuttaa mihin syntyy ja noin muuten. Eli jos sattuu syntymään Kristityksi ja kasvamaan siinä uskossa niin onko se silloin oma valinta? Ei minusta. Toki wiccaankin saattaa syntyä, mutta siitä on helpompi erota ja vaihtaa toiseen uskontoon jos siltä tuntuu. kristinusko on aina suhtautunut epäilevästi hieman erilaisiin uskontoihin... On tietysti niitäkin kristittyjä jotka uskaltavat ottaa erilaisista uskonnoista selvää mutta perinteisesti... Itse tunnen monia tälläisia rohkeita kristittyjä.


      • Mor
        sadeyes kirjoitti:

        "Kyllä alaikäinen voi olla ihan hyvin wicca jos haluaa se on kuitenkin oma valinta toisin kuin esim. kristinusko"

        Väitätkö ettei kristinusko ole oma valinta koskaan?

        Niin ei aina, mutta yleensä näin on...


    • Ollapapallo

      Jos luet tekstejä hieman tarkemmin, huomaat että kyseessä on nimeomaan traditionaalisen wiccan ikäraja, josta siellä puhutaan. Kirjoittajan näkemys on se, ettei traditiowiccalla ja ns. eklektisellä wiccalla ole kovinkaan paljon yhteistä. Joskus ikävätkin asiat pitää sanoa ääneen.

    • Lorelai

      oikein nyt puhut asiaa!!!!!!

    • Xenafani

      tämä juttu pisti silmään.Satun itse olemaan 12 v,ja olen jo päättänyt itse uskonnostani(kirkosta eroaminen,wicca)joten 18 v.ei ole mikään maaginen ohjenuora.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      296
      3339
    2. 203
      2918
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2514
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      226
      1973
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      15
      1408
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1308
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      164
      1256
    Aihe