Minä olen luullut, plus linssit on silloin kun tarvitaan lukulasit. Olen nykyään törmännyt ihmisiin, joilla on plus lasit millä näkee kauas. Voiko siis miinus lasit olla lukulaseina? Miten plus lauseilla voi nähdä kauaksi ja joku toinen lähelle? Ja sama miinus laseille.
plus ja miinus lasit
1
2447
Vastaukset
- Likinäköinen
Likinäköisellä on miinuslasit kauas katsomiseen ja yleensä myös lukulaseissa on miinusta (n. 40 v eteenpäin). Lukulaseissa miinusta on vain vähemmän eli taitteisuus menee plussaan päin. Henkilöllä voi siis olla esim. kaukolasit vahvuudella -5.0 ja lukulasit vahvuudella -3.0.
Kaukonäköisillä puolestaan on plussalasit. Henkilö voi tarvita vain lukulasit vaikkapa vahvuudella 2.5. Jos kaukotaitteisuutta on tarpeeksi, henkilö tarvitsee myös kaukolasit. Silloin kaukolaseissa on vähemmän plussaa eli esim. 2.0 kun taas lukulaseissa on plussaa vaikkapa 4.5.
Lukulasit määrätään siis kaukovahvuuksien mukaan. Kaukolasien vahvuuksiin lisätään plussaa lähinäkemistä varten. Jotta asia tulee vielä sekavammaksi, on ihmisiä joilla on kaukolasit esim. miinusta -1.0 ja lähilasit plussaa 1.5.
Lukulaseihin tarvitaan yleensä maksimissaan 3 diopteria eli näin paljon pitää maksimissaan lisätä plussaa kaukovahvuuksiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713095
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51328Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181250
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232