Veden hinta

järvessä pesulla

Asumme emännän kanssa kahdestaan 41 neliöisessä kerrostalossa. Vettä käytämme peseytymiseen, pyykinpesuun uudehkolla pesukoneella yms. Suihkussa ei ole edes kylpyammetta.

Nyt tuli sitten 770,01€ lasku seitsemältä ja puolelta kuukaudelta. Olen monessakin eri kerrostalossa asunut ja aina ennen on tullut tasauslaskusta rahaa takaisin tai sitten vesimaksu on ollut kiinteä. Eipä ole silti koskaan vedenkulutuksesta kukaan tullut valittamaan.

Maksamme vesiennakkoa 18€/kk per henkilö eli 36€/kk. Ennakon jälkeen jää maksettavaa 502,41€ seitsemältä ja puolelta kuukaudelta. Kyseessä siis ensimmäinen vesilasku taloyhtiöltä. Sähköä kulutamme vain 25€/kk. Mietin vain, että miten helvetissä tämä on mahdollista.

Laskussa on:
A-hinta:
Kylmävesi 4,7000 eur
Lämminvesi 9,7000 eur

Onko kyseessä siis eurohinnat per kuutio?

Mittarilukemat on muotoa 123,4567. Tämä siis tarkoittaa 123 kuutioita pyöristettynä, jos oikein olen ymmärtänyt. Suihkun kattopaneelin alta löytyi kaksi vesimittaria. Toinen lähtee pyörimään, kun kääntää hanan päälle ja kylmälle. Toinen taas lähtee päälle, kun valitsee lämmintä vettä ja toinen sammuu. Laskussa mittarilukemat on muotoa 123,4567.

Mittarilukemien mukaan olisimme käyttäneet 53 kuutioita kylmää vettä ja 54 kuutioita lämmintä vettä 7,5 kuukaudessa. Tämä olisi siis 107 kuutioita 7½kk aikana, joka tekisi 14,2 kuutioita kuukaudessa, joka tekee 0,5 kuutiota päivässä eli 500 litraa päiväkulutus. Mielestäni vähän yläkanttiin, koska asumme vain kahdestaan, emmekä käytä paljoakaan vettä. Oletetaan, että lukemat pitävät paikkansa niin siltikin summa on aivan mieletön.

Paljonko porukka käyttää vettä päivässä ja paljonkos teillä vesi maksaa?

Olen tässä muutamille kavereille ja sukulaisille soittanut ja kaikki ovat ihmetelleet, että miten tällainen on mahdollista. Itsellekkin tuli nyt aikamoisena yllätyksena.

17

2471

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puhelimella

Taloyhtiö päättää veden hinnan. Vuokralais tapauksessa sitten vuokraisäntä mitä perii vuokralaiseltaan.

• järvessä pesulla

Toisessa mittarissa seisoo lukema 0041768.

Mittarissa myös teksti "x0,0003m3".

Mitä tuo meinaa?

• järvessä pesulla

*korjaan

Siis lukema 00441768

• Anonyymi

Ai seisoo?

• Anonyymi

Mittari epäkunnossa! Normaali kulutus noin 40 m3 vuodessa henkilöä kosti.

• Anonyymi

Missä on 41- neliöinen kerrostalo?

• Anonyymi

Sun mustassa aukossa

• Anonyymi

Kuu on vielä lähes täysi. Se on kaunis, kun se nousee vuoren takaa.

• Anonyymi

Eipä sulla sitten muu nousekaan 🤣😅

• Anonyymi

Jyväskylässä on Suomen kallein vesi.

• Anonyymi

Itse en käytä kuin muutaman litran vettä päivässä.

• Anonyymi

Minä käyn ABC:n vessassa "venäläisessä suihkussa" ja otan samalla kanisterin täyteen juomavettä. Tulee vesiennakosta palautusta.

• Anonyymi

Mulla on keittiössä altaassa ämpäri johon kerään melkein kaiken veden mitä hanasta lasken.
      Ämpäri kun on täynnä niin käytän veden WC:n huuhteluun.

• Anonyymi

Miksi ihmeessä huuhtelet vessaasi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Miksi ihmeessä huuhtelet vessaasi?

En huuhtelekaan. Vain pöntön, ja senkin sisäpuolelta.

• Anonyymi

Litra päivässä on sopiva päiväkulutus.

• Anonyymi

Kai sentään otat vettäkin välillä?

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      46
      5791
    2. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      56
      3098
    3. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      183
      2665
    4. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      11
      2412
    5. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      13
      2119
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      28
      2105
    7. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      15
      1806
    8. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      14
      1419
    9. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      147
      1354
    10. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      262
      1185
    Aihe