Ansiosidonnaisella työttömyysrahalla opiskelu?

Kysymyksiä.

Moni on saanut opiskella ansiosidonnaisella työttömyysrahalla. Netistä löytyy muutamia tarinoita asiasta ja tuttavapiirissä on jokunen tarina myös.

Mitä ovat olleet kriteeri millä olette saaneet myöntävän päätöksen?
Onko teillä ollut jokin aikaisempi tutkinto jo olemassa.

Henkilö te-toimistosta sanoi että myöntäminen on käsittelijäkohtainen ja tapauskohtainen.

TE-toimiston toiminta on muutenkin käsittelijäkohtaisesti mielivaltaista. Itselle on osunut käsittelijä, joka aina evää minulta kaikki mahdollisuudet. Lääkärin todistuksella todistetulla vakava masennus diagnoosilla jouduin kärvistelemään 3 kuukautta ilman työttömyystukea, koska oli irtisanoutunut työpaikasta, jossa oli todella huono henki. TE-toimiston virkailija teki tahallaan oloni vielä kurjemmaksi. Onneksi kuitenkin oloni alkoi parantua, kun sain elettyä hetken hyvin hidasta elämää.
Seuraavaksi menin kurssille, jossa oli 15 muutakin työtöntä, jotta olisin työllistynyt puoleksi vuodeksi. Työtä ei olisi saanut ilman kurssia.
Menin hölmönä kysymään TE-toimistolta saanko opiskella työttömyysetuudella. Virkailija kiusasi minua taas. Jouduin jälleen oleman ilman rahaa. 6 kuukauden aikana olin 4 kuukautta ilman rahaa TE-toimiston virkailijan takia.
Tuolla kurssilla olleet muut 15 työtöntä saivat opiskella työttömyysturvalla, joko siksi, että olivat saaneet puoltavan päätöksen tai eivät kertoneet TE-toimistolle mitään. Suurin osa ei kertonut mitään te-toimistolle, koska siellä on kiusaajia heidänkin mukaan töissä.

3

89

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä1

      Tuli kieltävä päätös työttömyysrahaan kun ala ei työllistä. Olen miettinyt onko mahdollista saada työmarkkinatukea, jos on poissaolevaksi ilmoittautunut opinnoista.

    • minä1

      Itsestäni tuntuu oudolta asia, että ei voi saada tukea. Ihan kuin virkailija yrittäisi estää uudelleen kouluttautumiseni olemalla myöntämättä tukea. Olin kuntoutustuella ja satuin pääsemään yhteishaussa korkeakouluun, mutta lykkäsin paikkaa sairasteluni takia. Sairaspäivärahaa en halua hakea. Haluaisin saada jotain työtä. Mikä neuvoksi tässä tilanteessa?

    • minä1

      Miksi ei voi saada tukea, jos on koulun kirjoilla, mutta poissaolevaksi ilmoittautuneena? Tämä ei vastaa ihan yllä olevaan kysymykseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1600
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1341
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1285
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1279
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1267
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1253
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1234
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1210
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe