Lukio vai Ammattikoulu!?

JaaJaa, Sinun Mökki.

Kumpi pitäisi valita? vanhemmat painottavat, ja olen itsekin hieman lukion puolella, mutta amiksessa pääsee helpommalla(?) Ja olen laiska ihminen, mitä helpommalla pääsen, sitä parempi.

(Jos asiaan mitenkään liittyy niin tietotekniikka on se mun juttu, mutta amiksen Datanomiksi ei kuulemma kannata. Datanomi = ei töitä?)

15

196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ammattiura?

      Jos toisen asteen koulutuksen jälkeen haluat vielä IT-insinööriksi, mieti olisitko tutkija vai esim. tietokoneiden korjaaja. Ammattikorkeakoulussa on hyötyä suoritetusta toisen asteen perustutkinnosta, mutta yliopistossa/teknisessä korkeakoulussa lukion laaja matikka ja fysiikka ovat eduksi.

      Ammattiopistossa on helpommat kielet ja matem. aineet kuin lukiossa, mutta lukio helpottaa korkea-asteen opintoja osaksi samansisäisillä oppimäärillä. Omalla alallani huomasin, että perustutkinnossa ja AMK-tutkinnossa oli 85 % samaa ainesta, loput 15 % oli uutta.

      • jebaaa

        Jos suuntaa Jyväskylän yliopistoon IT puolelle niin eipä siellä matikka ja fysiikkaa tarvita. Aallossa ja tty.ssä onkin asia erikseen kun niistä tulee dippoja eikä maistereita(joo joo dippa on maisteri, mutta nimike)

        Vertaat liiketaloutta tai lähihoitajaa nyt mutta insseillä tulee tosi paljon uutta asiaa.


    • Elämänuraa

      Kaikkein helpoimmalla pääset jäämällä lusmuamaan kotiisi ja työpaikkakoulutuksena paikallisella ostarilla roikkumalla erikoistut sosiaalipummiksi. Kyllä sitten sossu soppaa järjestää.

    • helvett.

      Minä en ainakaan mene lukioon. Se on vihonviimeinen paikka. Mielummin otan vaikka SELKÄÄ!!!! Ja pääsen näin helpommalla :-)

      Itse olen kallistumassa näistä huonoista vaihtoehdoista amiksen raksalinjalle, jos siellä pääsisi mahdollisimman helpolla. Sen käytyä saisi sitten työttömyyskorvausta. Olisi siinä myös se pieni hyvä puoli.

      Eli omista vaihtoehdoista:
      a. lukio
      b. ammattikoulun raksalinja
      c. Vittumainen selkäsauna ja ihana välivuosi

      taidan valita vaihtoehdon b. Se on ehkä helpoiten kestettävä. Eli varoitan sinua LUKIOSTA!!! Älä vain mene helvetti sinne

      • paska ala!

        raksa on ihan turha ala! kävin sen joskus ja yks turhimmista aloista. raksalle pääse siivoamaan ilman koulujakin. LVI, Parturi-kampaaja tai lähihoitaja, muita järkeviä aloja ei ole paitsi sähkö ja automaatio mutta niillä ei ole töitä.


      • helvett.
        paska ala! kirjoitti:

        raksa on ihan turha ala! kävin sen joskus ja yks turhimmista aloista. raksalle pääse siivoamaan ilman koulujakin. LVI, Parturi-kampaaja tai lähihoitaja, muita järkeviä aloja ei ole paitsi sähkö ja automaatio mutta niillä ei ole töitä.

        No ehkä se on paska ala, mutta minun perustamassani ketjussa se osoittautui amiksen helpoimmaksi linjaksi. Minä menen jatkokouluun vain ja ainoastaan sen takia etten saa selkää. Tänäänkin oli niin paska koulupäivä. Vihaan KOULUA!!!


    • ihquuu

      Eipä parturi-kampaajillakaan ole töitä.
      Lukioon ja sieltä yliopistoon tai korkeakouluun. Koulutettu pärjää aina paremmin.
      Alussa amiksen käynyt tienaa ja lukion käynyt sinnittelee, mutta jo muutamassa vuodessa asiat kääntyvät toisin päin.
      Ei kannata rakentaa elämäänsä työttömyyskorvauksen varaan.

    • Muistutan kuitenkin

      Jos ihminen pääsee vasta 50 vuoden päästä eläkkeelle, jos nyt jo silloin pääsee, niin kannattaisi todella miettiä, mitä tuon ajan tekee ja millä luulee tulevansa toimeen. Muutama vuosi mitä tahansa koulua on pieni asia vuosikymmenten jatkuvan ketutuksen rinnalla. Tosin voihan koulut käydä myöhemminkin, mutta se ei välttämättä ole silloin yhtä helppoa.

      Mutta mitä väliä, kun nyt valinta tuntuu mukavalta...

    • Olen itse ammattiopistossa kaupan alalla , Kaverini kaikki menivät lukioon ja pääsevät paljon helpomalla, amiksessa joutuu tehdä paljon enemmä tehtäviä, enemmän kokeita ja näyttöjä, Työssäoppimistakin on 9 vko ekana vuonna koulusta riippuen tietysti, mutta lukiossa saa vain yleistietoa. Ammattikoululla on liian huon maine, Mutta siellä oppii paljon enemmän, kuin lukiossa, Valitse ala joka kiinostaa ja paljon paremmat mahdollisuudet työllistyä , miksi mennä lukioon ja haaskata kolme vuotta, kun voit valita alan joka kiinostaa opiskella kunnolla ja jos haluat .Ammattilisessa koulutuksessa on enemmän hyviä tpahtumia opiskelun ohella, saat hyvää työkokemusta työharjotteuista. lukiossa olevat joutuvat lukemaan vain jos on koe viikko. jos helpollaa haluat päästä älä mene mihinkään kouluun. ja jos ylipistoon tai ammattikorkeaan tahdot mennä kauppiksesta pääsee sinne kun olet valmistunut. Älä vähättele ammattikoulua...

    • ihquuu

      Jos haluaa nopeasti töihin, joissa palkka on huono, työpaikka epävarma, eikä etenemismahdollisuuksia ole, kannattaa kouluttautua juuri ehdottamallasi tavalla.
      Lukio (3 vuotta) ja kauppakorkea (5 vuotta), niin pääsee ihan toisenlaisiin hommiin paremmalla palkalla. Vastavalmistuneen ekonomin palka on n. 3070-3420/kk. Merkonomi tienaa n. 8-9 e/tunti. Revi siitä...
      Korkea-asteen jatko-opintoihin ei amispohjalta juuri päästä. Halua ehkä olisi, mutta taidot eivät riitä kilpailemaan ylioppilastutkinnon suorittaneiden kanssa.

    • katariina5

      Itse valitsin lukion, sillä arvostan akateemista koulutusta ja se sopii itselleni hyvin. Nautin kirjojen lukemisesta, esseiden kirjoittamisesta ja kaikesta, mikä liittyy vahvasti lukioon. Valmistuin tänä keväänä ylioppilaaksi ja ensi syksynä toivon aloittavani oikeustieteellisessä! :) Ihmiset ovat erilaisia, itse olisin todennäköisesti menestynyt surkeasti ammattikoulussa.

    • raksalleViäläJoskus

      Morjesta!
      Täällä(kin) on pari kysymystä uteliaisuudsta ja malttamattomuudesta Raksa-alaan liittyen :)

      Raksa-alalle suunnittelin lähteväni. Meininki ois sit siellä erikoistua muuraamaan.

      Eli jätkät ja toki naisetkin jotka ootte käynyt raksa-alan koluamassa läpi, kertoisitteko millaisia päivät oli, onko paljon teoriaa viikossa, paljonko ollaan tekemässä sitten ihan käsillä käytännön oppia?

      Jostain sain käsityksen, että ensimmäinen vuosi on perusasioita, paljon teoriaa ja vähän käytännön työtä. (järkeen käyvää omasta mielestä?)

      Toisena vuotena olisi jo hieman tasapainottunut tuo ja myös tulisi jotain syventävää teoria puolella?

      Ja kolmantena vuonna sitten suurimmaksi osaksi sitä mihin on lähtenyt erikoistumaan? Onko näi?

      Kaikki mielenkiintoinen asia raksa-alalta mitä mieleen tullee, on tervetullutta :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1886
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe