Teeren metsästys

MasaMize

Minkä kalinperinen kivääri on sopiva teerien metsästykseen n.200m? En ole nimittäin yhtään perillä näistä hiväärikalinpereista.

44

10500

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • really hunter

      Mielestäni kaliiberi 243 win on paras mahdollinen

      • JUHO

        .243 Win sama hylsy kuin .308:ssa mutta luoti jotain 6,17mm. Ei ole niin risuherkkä kuin .222 tahi .223 ,mutta patruunat ovat aika arvokkaita.


      • ArthurDent
        JUHO kirjoitti:

        .243 Win sama hylsy kuin .308:ssa mutta luoti jotain 6,17mm. Ei ole niin risuherkkä kuin .222 tahi .223 ,mutta patruunat ovat aika arvokkaita.

        Tuota noi, muutamia tuhansia laukauksia ladanneena töytyy kyllä tässävaiheessa todeta että 308:n hylsy ja 234:n hylsy ovat kaksi aivan eri hylsyä.


      • M/M
        ArthurDent kirjoitti:

        Tuota noi, muutamia tuhansia laukauksia ladanneena töytyy kyllä tässävaiheessa todeta että 308:n hylsy ja 234:n hylsy ovat kaksi aivan eri hylsyä.

        Täytyypä sitten todeta että 308Win. hylsystä saat helposti supistettua 243Win. holkeilla oivia hylsyjä 243Win. pössäkkään. Kaulakin on vielä vähän paksumpi joten siinä on sorvausvaraa jos haluaa alkaa "hienostelemaan" paksuuden ja pyöreyden kanssa. Toimii sellaisenaankin mutta jos haluaa sorvailla saa näistä kyllä aivan lyömättömiä kasahylsyjä vrt. 243Win. omat hylsyt. Ja ompa sitä testattu 243 paukkua 308.n piipusta...luoti ei tietenkään osu minnekkään mutta sitten sinulla on 308.n hylsy...simppeliä.)


      • 12/89
        ArthurDent kirjoitti:

        Tuota noi, muutamia tuhansia laukauksia ladanneena töytyy kyllä tässävaiheessa todeta että 308:n hylsy ja 234:n hylsy ovat kaksi aivan eri hylsyä.

        ei oo muuten sama hylysy.... 308 = 7.62x51 ja 243 = 6.16x52


      • 12/89

        jos sulla ei oo lataus vehkeitä 243: seen niin ei kannata ..on meinaan pirun kallista ammuttavaa....suosittelisin 308 ennemmin


      • vvv.eramies.kom
        12/89 kirjoitti:

        jos sulla ei oo lataus vehkeitä 243: seen niin ei kannata ..on meinaan pirun kallista ammuttavaa....suosittelisin 308 ennemmin

        Jaa ei vai..itselläni 243 win eikä latausvärkkejä ja patruunakustannukset vuodessa ale 20 euroa..voi olla jopa alle 10 euroa..sillä en ammu muuta kuin teeriä..toissa syksynä ammuin .243 win patruunoita 4 kpl..viime syksynä tosin ammuin baikalin rihlalla (.222)..saalista yksi teeri ja patruuna menekki yksi patruuna, ei kallista ei..


      • vvv.metsamies.kom
        vvv.eramies.kom kirjoitti:

        Jaa ei vai..itselläni 243 win eikä latausvärkkejä ja patruunakustannukset vuodessa ale 20 euroa..voi olla jopa alle 10 euroa..sillä en ammu muuta kuin teeriä..toissa syksynä ammuin .243 win patruunoita 4 kpl..viime syksynä tosin ammuin baikalin rihlalla (.222)..saalista yksi teeri ja patruuna menekki yksi patruuna, ei kallista ei..

        Onkohan sulla edes kivääriä. Jos vuodessa ei ammu kuin metsästyslaukaukset, niin kyllä jää teeri latvaan istumaan.


      • jotaintietävä
        ArthurDent kirjoitti:

        Tuota noi, muutamia tuhansia laukauksia ladanneena töytyy kyllä tässävaiheessa todeta että 308:n hylsy ja 234:n hylsy ovat kaksi aivan eri hylsyä.

        Eihän muutama tuhat ole paljoa? Itse ammun 20000-40000 laukausta vuodessa ja lataan kakki panokset itse,paitsi piekkarin ja haulikon. 243 win perustuu 308 winiin,hylsy on kaulalta supistettu 6,16mm mittaan,mutta eihän nyt patruuna tehdas tietenkään niin toimi että tekevät ensin 308win hylsyn ja sitten supistavat sen 243:seksi. Ne tekee tietenkin suoraan 243 win hylsyjä. Ja hyvä Arthur Dent patruunoita ladataan,ei laukauksia.


    • itelläni on

      ...308. En päässy kokeilemaan tänä syksynä. Sen tiedän että 308 on vähän niin kuin ´´yleiskaliberi´´ sopii isolle osalle riistaa esim teeri--->karhu. Eikä helposti säikähdä tuulessa ammuttaessa.

    • hunter89

      Itse käytä Sakon 30-06 (luodin paino 8 grammaa) Tekee siistin reiän ja tappaa linnun varmasti!

      • vvv.eramies.kom

        Olipa luoti mikä tahansa niin hyvän osuman sattuessa kyllä se teeren tappaa varmasti..


    • metsastaja

      käytän 222rem (pikkuviisseiska)linnun metsästykseen. Olen ollut tyytyväinen ja olen päässyt sitä vertaamaan 22-250 (iso viisseiska) tehoihin.

      222 lähtönopeus on aika korkea (n 900m/s) ja se ei ole kovin paha kaariase 200 metriinkään. Aika paljon osumat kiinni ampujasta. Eroa on kuiteski isoon viisseiskaan.

      222lla pystyy ampumaan lintuja läheltä. Nopeammilla kun täräytttää alle 50 metrin, ni linnusta ei yleensä jää paljon kotiinviemisiä...isolla viisseiskalla saa perääntyä jo sadanmetrin päässä olevaa lintua kauemmaksi, ettei lintu räjähdä osumasta..

      Suosittelen 222rem. Hyvä yleiskivääri pienriistalle. Jos metsästät myös hirviä ja tarkoituksesi on ostaa vain yksi ase, osta 308.

      • 45732

        Peesaan kirjoittajaa, itsellä samanlainen...Myös drillinki, jolloin lyhyillä matkoilla <100m pärjää sillä...siis luotipiippuna tuo sama 222rem...Luotiaseena Sako 222rem, sillä yltää sitte pidemmälle...eikä riko riistaa...


    • Hunter

      Mulla hirvelle on 308 SAKO ja linnule 22-250 SAKO. 22-250 luoti putoaa vähiten eli on helpoin saada osuma eri matkoilla. Etäisyyden arvoinnissa/korjauksessa usein sattuu virheitä ja siten tulee huteja. 22-250:ssä näitä ongelmia on vähiten.

    • .30

      308 o hyvä, paukut halapoja ja suht suora lentorata 200-250 kun tarkkuuttaa 150 ni o heleppo ampua ku selekälinjaan tähtee jos on matkoo enämpi ku 100-150. ja osumasta(luu) semmosesta ei lintu murjoonna ihan riekalleeksi. ja ei lennä satoja metrilöitä niinku 22. saattaa tehä jos osuma on huono. kannattaa käyttee raskaita ja hittaampia luotiloita nin tulos paranoo entisestään. mutta kaikkein tärkeintä on jotta kaliperi/ase/panos/kiikari yhistelmä käy tarkasti ja se on siusta mukava ampua ja että harjottelet ja et pelekee pammausta/potkuu. kerta kiikarista silimään niin muistat sen aina vaikka sen kuinka kiellät.ampumista kannattaa harjotella livenä lue: variksia ja harakoita ja maastosta repun tms. piältä, ei pelekästään ratalla. pienet kaliperit soppii jos potkuu/pammausta arastaa mutta panosten hita on 308. etusampi niin sillä tulloo ylleensä sitten paahettua enämpi. kehotan jotta kaverien pyssyjä käyt ampumassa ennenku ostat mittään.omatuntama on parempi ku netistä luettu. ja onnee teerin kyttyyseen, sillä myös sitä tarvittaan

    • jidsjkalsf

      se sanotaan pilkku seiska eikä pilkkuviisseiska

    • Lucky Luke

      6mmBR on hyvä lintujahtiin.

    • Korvenkulkijainen

      Itsellä linnustukseen löytyy Sako L-46 ja Tikka T3 Hunter, molemmat kaliiberissa 222, eli viis pilkku seiskoja. Hyviä lintupyssyjä ovat. Ja aivan hyvin myös riittävät aina 200m, jopa hieman ylikin. Itse kohdistanut 150m, ja aina jos lintu lähempänä niin oon tähdänny pikkasen alemmas osumapisteestä ( Ei se paksuin osa lintua ), ja jos taas lintu ollut kauempana kuin tuo 150m, niin sit vaan tähdänny lintua ylä-ääriviivoja myötäillen niskaan / yläselkään. Tällöin osuma keuhkojen, sydämen ja suurten verisuonien kohdalla niin kuin pitääkin.

      Hirvikiväärinä 9,3 x 62 21,1 Norma Oryx ( Tee se itse pateja käyttäen ). Tehot riittää hirvelle, karhulle, villisialle ja peuralle. Ei kannata mitään nallipyssyä ostaa kun saa pikkasen kalliimmalla rahalla todellisen suurriistakiiväärinkin. Mut joo, makuja on monia!

    • kunnonerämies

      Voi v... mitä urpoja, 6mm br teerelle..ja .222, kyllä ei teeri muuta kuin räpistelee vähän sulkiaan..kyllä se vähintäänkin 308 oltava tai parempi olisi 9.3 se ei ainakaan ole risuherkkä kun ammutaan peitteisessä maastossa teertä, kiikarissa ei näy pienet oksat kun tähtäät teertä latvaan, silloin on paras 9.3 tai vastaava kunnon lintukaliiperi, 338 lapua magn itse haaveillu, joku tarkka-ampujasetti naamiopukuineen niin johan tippuu teeriä, 500-600 sadasta metristä tippuu teeri kuin rukkanen puusta.

      • tikkka

        hui,toivottavasti tään rambon aikaan en satu olemaan itse metsällä.


    • annpujja

      .222 riittävä 300 metriin asti, jos osaa ampua. Jos ei osaa ampua, ei ole mitään asiaa edes yrittämään. Menee kalalle sitten.

    • Radial

      Jos palattaisi maan pinnalle. Linnun hajoaminen johtuu korkeasta osumanopeudesta ja kohdasta. Teerelle riittää 243 hyvin. Silloin kun lintuja pääsi ampumaan 5,7 lataus oli 850 m/s ettei hajoaisi. Metsolle käytettiin ennen Lapuan D-luotia. Silkkaa utopia että 308 lentorata kävisi 250 m. Samoin utopiaa ampuminen 200m ellei ole ampunut sitä etäisyyttä ja omista etäisyysmittaria. Muutenkin ase jonka lentorata riittäisi tekee lyhyemmillä matkoilla silppua. Tuo 7x33 nykyisellä nopeammalla latauksella hoitaa asian siististi niiltä matkoilla. (150 m) mihin noiden ampujien taidot riittäisi. Yleensä luvallinen metsästysaika loppuu ennen kun teeret ovat latvassa.

      • radiaali

        Olen tiputtanut lintuja 300 metriin ihan etäisyyttä arvioimalla ja jälkikäteen mittarilla tarkistamalla .308:lla. Lähdöt n. 800 m/s ja kuulana scenari. Linnussa lyijykynän mentävä reikä ja tippuu kuin rukkanen. Riittää että tuntee oman aseensa käynnin niin silloin osuu.

        Teeriä on ollut latvassa aina syyskuun kymmenennestä kauden loppuun. Joskus on syyskuun alussa aamulla pakkasia jolloin teeriä on puissa, joskus kauden lopussa ja joskus siltä väliltä.

        Nimimerkki radial on ihme trolli.


    • Radial

      Tämän palstan vika on siinä että siitä on muodostunut alaikäisten valehtelijoiden klubi. Esimerkiksi kelpaa vaikka tuo teeren pudottaminen 300 m etäisyydellä 308'lla noin vain arvioimalla.

      • raedial

        Toisilla on tähtäimessä mildotit joita käyttämällä etäisyyden arviointi onnistuu kun kohteen mitat on tiedossa. Toiset ovat harjoitelleet etäisyyden arviointia silmämääräisesti luonnossa jolloin arvio tulee lähelle oikeaa.

        Oletko koskaan kuullut pitkän matkan ammunnasta? Suomessa on jopa ratoja missä sitä voi harrastaa yli 300 metrin radoilla.

        Jos olet jämähtänyt 50-luvulle tietoinesi ja kykyinesi niin se on valitettavaa.


      • Radial

        Minulta löytyy laitteet pitkänmatkan ammuntaan. Samat mitä USAn armeijan tarkka-ampujat käyttävät. Siksi sanon että kirjoitat satuja etkä ymmärrä ballistiikasta mitään. Harvoilla radoilla voi edes ampua 300 m.
        Hanki oma nimimerkki äläkä yritä harhauttaa.
        Pitkän matkan tarkka-ammuntaan tarvitaan eri laitteet kuin metsästyskiväär i. Jos halitsee ballistiikkaa niin sitten löytyy dataakin Perehdy minkälaisilla laitteilla tarkka-ampujat ampuvat. Nyt vain nettiä selaamaan. Kun ei tiedä edes ballistista kerrointa, Arviokaupalla et osu mihinkään teerenkokoiseen 300 metriltä Ei edes etäisyysmittaria, mikä on oltava kun liikutaan niillä etäisyyksillä. 200 m voit osua onnenkantamoisella, Sekin todennäköisesti menee ali. En ammu juuri yli 150 m, koska raanaan ammuttu menee sen siliä tien. Silloinkin tiedettävä lentorata että voi korjata oikein ja tuulen vaikutus ja suunta.
        Miten sen datan laita on?


      • raediaI

        Minä käytän Sakon TRG:tä metsästykseen, se käy myös tarkka-ammuntaan ja kilpa-ammuntaan (SAL, RES). Sama laite käy siis moneen eri lajiin! Kiikarissa on mildotit eli pystyn niiden avulla arvioimaan linnun etäisyyden jos en silmämääräisesti luota omaan arvioon tai etäisyysmittaria ei ole lähellä.

        Pystyn arvioimaan etäisyyksiä silmämääräisesti riittävällä tarkkuudella että pystyn .308 tiputtamaan linnun 50 - 300 m ilman mittareita. Se on sitä harjoittelua mitä tarkka-ampujakin tarvitsee tuo etäisyyden arviointi myös lyhyillä matkoilla.

        Mitä teen datalla kun tiedän kokemusperusteella miten ase käy? Joo, on se kiva arvioida napsuja tornista ballistiikkaohjelman kanssa ja verrata todellisuuteen, BC tulee ohjelmasta käytetylle luodille. Se on totta että .308 tippuu kuin lehmän häntä tossa 250 metrin jälkeen, se on tiedostettava asia.

        Mulla on tossa rata 400 metriin saakka omasta takaa.

        Terveisiä 50-luvulle!


      • finpara66

        Moi!

        Olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä monesta em. asiasta.

        Itse käytän myös TRG-22:sta Nightforcen putkella kanalintujenmetsästykseen, putken mitat muistaakseni 5,5-22 x 50 tai 56. En harrasta tarkka-ammuntaa sen vuoksi näissä numeroarvoissa voi olla paljonkin virheitä. Tuossa NFX:ssä on minullakin mil-dot ristikko mikä auttaa tosi paljon etäisyydenarvioinnissa, silti senkin avulla välillä niin pirun vaikeaa osua pitkille matkoille (ja joskus jopa lyhyillekin heh..).

        Ensimmäiset miltei 10 v metsästin tuolla kiväärillä ilman etäisyysmittaria ja muutamaa viime vuotta lukuun ottamatta n. 6-8 teertä kiväärillä per vuosi. Kal. 308 soveltuu hyvin scenarin luodilla linnustukseen. Muistaakseni käyttämäni luodin paino on 9,7 g, panokset itse ladattuja, reseptinä käytetty PV:n käytössä olleiden ammusten tiedot.

        Ainoastaan yksi lintu "räjähtänyt" käsiin; lintu makuulla rinteessä, selkä minuun päin. En huomannut kiikarin kautta, että linnun ja minun välissä muutama risu jotka sitten ilmeisesti käänsi luoti jolloin ja luoti osui selkärankaan....jäljelle ei jäänyt kuin siivet, pyrstö ja pää. Yleensä linnussa on siisti sisäänmenoreikä ja ulosmenoreikä luokkaa 1-2 euron kolikko, riippuen osumakulmasta jne.

        Noin 6 vuotta sitten sain ukkoteeren Lieksan soilla etäisyydeltä 272 m tuolla kiväärillä ja putkella (etäisyys tarkistettiin kaverin hyvällä mittarilla jälkeenpäin), silloin ei minulla vielä ollut tuota halppis etäisyysmittaria. Arvioin etäisyyden mil-dotin ristikon avulla n. 300 metriksi ja korotin tähtäyspistettä n. 35-40 cm linnun yläpuolelle (ase kohdistettu 150 m). Luoti meni ylhäältä ohi, onneksi lintu oli kelossa ja huomasin kiikarista (suurimman suurennoksen avulla) että kelon kärki katkesi, pudotin tähtäyspistettä 15 cm ja osuma tuli....

        Tämän jälkeen muutama lintu ammuttu etäisyyksillä 200-230 m, mutta yleensä saaliit tulleet 120 - 180 m. Eli ei se aivan mahdotonta ole saada saalista yli 200 m etäisyyksiltä. Toisaalta ei niitä lintuja monikaan ammu yli 400 m etäisyyksiltä.

        Mutta aina se elämä palauttaa maan pinnalla, toissa syksynä oli aukolla kuvien kanssa. Pari teertä tuli aukon reunalle latvoihin istumaan, etäisyys n. 100 m ja onnistuin silti ampumaan useamman kerran ohi (lintu kesti paikoillaan 5-6 laukauksen ajan). sama ase ja putki käytössä kuin tuolla Lieksan suolla. En vieläkään ymmärrä että miten onnistuin tähtäämään ohi? Pystyykö silmän ja putken välisessä linjassa olemaan niin paljon virhettä että heittää luodin ohi? Putken parallaksisäätöä en ollut käyttänyt aikaisemmin, mutta ei se mielestäni ollut pahasti pielessä koska kuva oli terävä. Homma jäi mysteeriksi, sillä kävin samana päivänä tarkastamassa hiekkamontulla kiikarin kohdistuksen ja oli se kohdallaan,

        Tietäjät voisi vihjaista missä voisi tuo tähtäys mennä pieleen!!!! Kiitokset jo etukäteen!!! Uusi kausi alkaa jo painamaan päälle:)

        ps. On niitä 300 m ratoja siellä mistä löytyy PV:n ampumaratoja esim. Kajaani ja Tikkakoski jossa tullut käytä


    • jahtiukko

      Mielestäni paras lintuase on. 243win. Noin kohtuuhintaisena toteutettuna. .222 ja .223rem ovat myös hyviä mutta huono puoli on luodin keveys. Pitää tehdä niin mahtinopeita latauksia lentoradan suorana pitämiseksi että lyhyehköltä matkalta osuma tekee rumaa jälkeä.

      243:ssa on painoa jo luodilla mutta puhtia saadaan 308:n suustaan supistetusta hylsystä. Latausvalikoimaa voidaan säädellä kohtalaisen paljon. Itse käytän hidasta ruutia N160, resepti pitää vaan asekohtaisesti kokeilla, mutta 200m teereen tyynessä kelissä on normilaukaus suoran lentoradan ansiosta. Asehan on tietysti tuttu ja turvallinen 70-luvun SAKO.

      .30 aseella en ammu koskaan makuulta rekyylin vuoksi, se on todella epämiellyttävä. Pikku virhe niin solisluu poikki. En suosittele. Muuten kyllä hyvä mutta .30-06:een lataan ainoastaan hirvipaukkuja. Latausvalikoimaahan on luultavasti eniten mitä voi olla, pienriistasta norsuun, tarvittaessa!

    • PitkälläKokemuksella

      22-250 Rem. Tikka.
      Tehdaslataus hieman liian kova, mutta itseladatuilla (3.2g luodilla lähtönopeus n. 960) toimii todella hyvin. Ei riko lintua ja lentorata on riittävän suora pidemmällekin matkalle.
      Ollut käytössä jo vuodesta -81 ja joka syksy on teeriä pudonnut.

    • hauskoja nää jutut täällä

    • reippahastikäypiaskeleet

      KIELLETTY VIHERPIIPITTÄJILTÄ! Pysykää viherpaapojat omilla hassispalstoillanne ja älkää sekaantuko reippaiden erämaiden kunnon miesten asioihin!

    • Radial

      Minä en ala leventelemään että ampuisin teeruä 300 m. Silmä on kuin etäisyysmittari. Kanta on vain n.65 mm. Joten ei tarvitse suuria luulla etäisyyden arvioinnista 300 metriltä, eikä niillä linuilla ole mitään kylttiä "Olen tasan 300 m päässä" En yleensä lähde ampumaan jos etäisyys tuota luokkaaa. Todennäköisesti sitä lintua ei koskaan löydy. Pitkän matkan ammuntaan on hyvät välineet. Mahdollisuus kuitenkin voi vain ampua 700 metriltä. Siihenkin syynsä.

      Luodin data
      150 gr 9,7 g
      875 m/s
      BC 0456
      SD 0266 US mittoina
      PBR 180 m

      Laitan optikan datan
      ULTRA
      20X-M1A
      S/N 87 1372
      Silmäetäisyys 90 mm
      Objektiivi 40 mm
      Okulaari 35 mm
      Kenttä 1,7 m/100 m
      Putki 30/50 mm
      Säätö 1/4 min.
      Säätöalue - 70 min.
      " sivu -22,5 min.
      Ristikko Duplex
      Parallaksin korjaus ja tarkennus erektorilinssien säädöllä.
      Hajavalon osuus lasi/ilmapinnasta 0,5 %

      Samalle aseelle vaihdettavissa 5 sekunnissa toinen tähtäin. Ase System Walter Gehman, sille oma data
      Data
      Diatal Z 8x56
      S/N 231917
      Putki Z/62 mm
      Kenttä 5,2/100 m
      Säätöalue 145 cm
      1 cm/click/100 m
      Silmäetäisyys 80 mm
      Ristikko 4
      Hämäräluku 21,2
      Hajavalon osuus lasi/ilmapinta. alle 0,2%

      Oma data aseelle ja patruunalle.

    • Radial

      Pisin pudotus 222 rem mag noin 350 metriä. Kairassa mehtoa kylkeen poksss.

      • Radial

        Esiintyy samalla nimimerkillä mitä olen käyttänyt.


    • Radial

      Pienoiskiväärillä silmään teeri tippuu 200 metriin.

      • Radial

        Kun en viitsinyt ottaa roskaposteja en rekisteröinyt nimimerkkiä. Nyt joku alaikäinen kirjoittelee samalla merkillä. Sisällöstä huomaa että asiasta ei osaa mitään.


    • idajju

      Putoaa se teeri vaikka 5 kilometrin päästä jos sotilaskiväärillä silmään ampuu.

    • Radial

      Riippuu ampumaetäisyydestä. 7x33 ei särje lintua, mutta jos haluaa ampua 200 metriltä on ballistinen kompensaattori suositeltava. Samoin etäisyysmittari. Itse en ammu juuri yli 150 m, mieluummin alle 100 metriä. Tarkoitus saada se lintu ja löytää. Aniharvoin on tarvetta aampua kaukaa, usein pääsee haulikkohollille ja hyvä koira myös aika välttämätön. Täällä äänessä sellaiset joilla ei edes metsästyskorttia ei missään seutassa metsästysoikeutta, Ei niihin tuollaisia oteta.

      Alaikäisen tunnistaa kahdesta seikasta, Suuret puheet ja osaaminen puuttuu. Kuuluvat sarjaan "Minä kanssa sanoi pikkusonni, menen kylän karjaan, nostan häntäni pystyyn ja sanon pöyöy."

      • hohhoijaah

        Mikä on ballistinen kompensaattori?


      • Radial

        Ballistinen kompensaattori edellyttää että kiikaritähtäimen säädöt ovat tarkat ja toistettavissa ja että että saatavissa ko. kiikaritähtäimeen. kompensaatori asennetaan korkeussäätöön ja aina näkyvissä. Se on laskettu jollekin tietylle luodille ja lähtönopeudelle. Siinä on reunassa merkattuna etäisyydet. esim. 100, 150 200 jne. Itse kompensaattori on sama eri kaliipereille. Vain ne etäisyyskaiverrukset tulevat kaliiperin ja luodin mukaan säätökiekkoon. Kun etäisyysmittarilla esim. saadaan matkaksi 225 m kierretään asteikko sille kohdalla ja ristikko on silloin paikalla sille etäisyydelle. Metsässä ei matkan arviointi ole kokemattomalla aina paikalle, siksi mittari. Mitä pitempi matka sitä tärkeämpää oikea asetus. 7x33 lentoradan löytää Sako ballistic'ista. Koska vain 5,1 g luoteja riittää yksi ballistikkakiekko.
        Ainakin Zeiss classiciin saa kompensaattoria.

        Aina muistettava että asetta ei saa vähääkään kallistaa, tai tulee pendelivirhettä. Zeiss on parallaksivapaa 100m. Parallaksi virheen voi eliminoida jos silmä on kiikarin optisella keskilanjalla. Se tapahtuu niin että siirretään silmää taaksepäin niin paljon että harmaa rengas on yhtä leveä joka sivulla. Näin siis eliminoidaan parallaksivirhe sillä kiikaritähtäin on vain yhdelle etäisyydelle parallaksivapaa. (Paitsi esim Leupold Ultra jossa vasemmalla tornilla säädetään kuvan terävyys. Kun se on terävä on myös etäisyys parallaksivapaa, koska sitä säädetään erektorilinssien avulla.)

        Yksinkertainen testi onko ase ko. etäisyydelle parallaksivapaa. Ase osoittamassa kohteeseen tuettuna niin ettei koske siihen ollenkaan. Kun siirtelee silmää sivusuunnassa kiikarin takana, liikkuu ristikko maalin päällä jos virhettä.


      • puttep
        Radial kirjoitti:

        Ballistinen kompensaattori edellyttää että kiikaritähtäimen säädöt ovat tarkat ja toistettavissa ja että että saatavissa ko. kiikaritähtäimeen. kompensaatori asennetaan korkeussäätöön ja aina näkyvissä. Se on laskettu jollekin tietylle luodille ja lähtönopeudelle. Siinä on reunassa merkattuna etäisyydet. esim. 100, 150 200 jne. Itse kompensaattori on sama eri kaliipereille. Vain ne etäisyyskaiverrukset tulevat kaliiperin ja luodin mukaan säätökiekkoon. Kun etäisyysmittarilla esim. saadaan matkaksi 225 m kierretään asteikko sille kohdalla ja ristikko on silloin paikalla sille etäisyydelle. Metsässä ei matkan arviointi ole kokemattomalla aina paikalle, siksi mittari. Mitä pitempi matka sitä tärkeämpää oikea asetus. 7x33 lentoradan löytää Sako ballistic'ista. Koska vain 5,1 g luoteja riittää yksi ballistikkakiekko.
        Ainakin Zeiss classiciin saa kompensaattoria.

        Aina muistettava että asetta ei saa vähääkään kallistaa, tai tulee pendelivirhettä. Zeiss on parallaksivapaa 100m. Parallaksi virheen voi eliminoida jos silmä on kiikarin optisella keskilanjalla. Se tapahtuu niin että siirretään silmää taaksepäin niin paljon että harmaa rengas on yhtä leveä joka sivulla. Näin siis eliminoidaan parallaksivirhe sillä kiikaritähtäin on vain yhdelle etäisyydelle parallaksivapaa. (Paitsi esim Leupold Ultra jossa vasemmalla tornilla säädetään kuvan terävyys. Kun se on terävä on myös etäisyys parallaksivapaa, koska sitä säädetään erektorilinssien avulla.)

        Yksinkertainen testi onko ase ko. etäisyydelle parallaksivapaa. Ase osoittamassa kohteeseen tuettuna niin ettei koske siihen ollenkaan. Kun siirtelee silmää sivusuunnassa kiikarin takana, liikkuu ristikko maalin päällä jos virhettä.

        Voi luoja näitä höpötyksiä. Hyvää hupia kirjoittelet, selvästi ammattitrolli kyseessä!


      • Radial
        puttep kirjoitti:

        Voi luoja näitä höpötyksiä. Hyvää hupia kirjoittelet, selvästi ammattitrolli kyseessä!

        Alsikäinen nolla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      335
      2941
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      107
      2214
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1640
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1164
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1057
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      1003
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      960
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      944
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      852
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      41
      773
    Aihe