Mikä on teidän, ammattikuljettajien mielestä vaativin suoriteala kuljetusalalla?
vaativin homma?
86
12640
Vastaukset
- Jorma-Kalevi
Yksi on ylitse muiden! Ehdottomasti vaativin homma on paskan ajo ilman perälautaa!
- pöllinkuskaaja
no tosiasia on että puukuskista saa kappaletavararekkakuskin, mutta toisin päin ei olekaan niin helppoa. Kyllä jokainen osaa asfaltilla pyöritellä, mutta käyppä hakemassa se 65 tonninen jäisten mäkien takaa, se homma kuuluu tosi miehille. Nämä kpltavarapullamössöilijät eivät pääse ilman hiekkaa ja suolaa edes petomäkeä ylös, puukuskit vaan paahtavat eivätkä valita.
- abce
Eikös puukuskit yleensä mene petomäen alaspäin täytenä, muut täytenä ylöspäin.
Toisaalta jokaisessa hommassa on ne omat hankaluutensa. Työvälineissä on suuret erot, tehtävistä riippuen. Renkaat ja tehot yleensä ratkaisevat sen mäen ylöspääsyn. Ole sinä tyytyväinen jos sinulla on sellainen työväline ja varusteet, että sillä pääsee. Kaikilla ei ole sellaisia, on tyydyttävä mitä isäntä raskii antaa. - ...
abce kirjoitti:
Eikös puukuskit yleensä mene petomäen alaspäin täytenä, muut täytenä ylöspäin.
Toisaalta jokaisessa hommassa on ne omat hankaluutensa. Työvälineissä on suuret erot, tehtävistä riippuen. Renkaat ja tehot yleensä ratkaisevat sen mäen ylöspääsyn. Ole sinä tyytyväinen jos sinulla on sellainen työväline ja varusteet, että sillä pääsee. Kaikilla ei ole sellaisia, on tyydyttävä mitä isäntä raskii antaa.käy joskus pöllikuskin kyydissä, koska ajamaan ei sinua ainakaan täydellä kuormalla kukaan uskalla ensi kerralla päästää.
- Sulle abce
abce kirjoitti:
Eikös puukuskit yleensä mene petomäen alaspäin täytenä, muut täytenä ylöspäin.
Toisaalta jokaisessa hommassa on ne omat hankaluutensa. Työvälineissä on suuret erot, tehtävistä riippuen. Renkaat ja tehot yleensä ratkaisevat sen mäen ylöspääsyn. Ole sinä tyytyväinen jos sinulla on sellainen työväline ja varusteet, että sillä pääsee. Kaikilla ei ole sellaisia, on tyydyttävä mitä isäntä raskii antaa.Miten muut voi mennä peto mäen ylös jos ne ei edes nää peto mäkeä? Vetävillä renkailla ei ole enää paljonkaan merkitystä jos joudut laittaa ketjut mutta tehoilla on teitenkin aina merkitystä.Etpä ole tainut ajaa semmosissa metsissä jossa joudut puottamaan ykköselle tai ryömijälle kun muut vaihteet ovat jo liiian isoja.Ajatteleppa tämmöne mäki jossa puotat esim: sisulla (susi) 5 kolmoselle ja kolmosella menee n.3-5metriä ja puotat sen jälkeen ykkösen ni siinä pitää olla jo ammatti mies johon pystyy vain ammatti mies!
- ...
Sulle abce kirjoitti:
Miten muut voi mennä peto mäen ylös jos ne ei edes nää peto mäkeä? Vetävillä renkailla ei ole enää paljonkaan merkitystä jos joudut laittaa ketjut mutta tehoilla on teitenkin aina merkitystä.Etpä ole tainut ajaa semmosissa metsissä jossa joudut puottamaan ykköselle tai ryömijälle kun muut vaihteet ovat jo liiian isoja.Ajatteleppa tämmöne mäki jossa puotat esim: sisulla (susi) 5 kolmoselle ja kolmosella menee n.3-5metriä ja puotat sen jälkeen ykkösen ni siinä pitää olla jo ammatti mies johon pystyy vain ammatti mies!
niimpä
- yhtä
"kappaletavarapullamössöilijät"... olipa rumasti sanottu ammattiveljistä!
Puunajo on yleisesti ottaen se kuningaslaji, mutta on meillä sitten siihen hyvät työkalutkin. - mie vaan
65-tonninen??? huonot tonni hinnat vissiin kun pitää vitonen ottaa liikaa.......
Tämä akka on ajanut sora-autoa, roska-autoa, rahtiautoa nosturilla ja ilman, puolikasta ja täysperää, ja nyt ajan puutavara-autoa. Mukavia töitä kaikki, enkä pidä noista mitään erityisen hankalana tai vaikeana.
- Anonyymi
Lady-Rahtari kirjoitti:
Tämä akka on ajanut sora-autoa, roska-autoa, rahtiautoa nosturilla ja ilman, puolikasta ja täysperää, ja nyt ajan puutavara-autoa. Mukavia töitä kaikki, enkä pidä noista mitään erityisen hankalana tai vaikeana.
Oppiiko puoliperävaunullisen vielä yli kymmenvuotiaana?
- Masa
Kyllähän se on toi lumenajo Jorpen lämpölavalla,ei kerkee koskaan lumenkaatopaikalle,kun kuorma sulaa ennen aikojaan.
- Reiska
Kyl se jumalauta on toi koululaisten kuljettaminen,ite olen jo 19v niit mukuloi bussilla kuskannu,vai oks jumalauta joku pöllikuski Reiskankans erimieltä?
- Litku
hommaa koko puunajo.Nykyään on melko useassa paikassa "mutteri" päässä ja telatakin voi jos siltä tuntuu ettei tamtam pidä.Tehtaalla tosin joutuu ainakin tunnin odottelemaan mutta kyllä se siitä.Hiki ei irtoa lastaus eikä purkupäässä.
- hep
Litku kirjoitti:
hommaa koko puunajo.Nykyään on melko useassa paikassa "mutteri" päässä ja telatakin voi jos siltä tuntuu ettei tamtam pidä.Tehtaalla tosin joutuu ainakin tunnin odottelemaan mutta kyllä se siitä.Hiki ei irtoa lastaus eikä purkupäässä.
Kumma juttu kun se noin "helppoa" on niin alalla ei ole tekijöitä... mistäköhän johtuu ??? varmaan siitä että puukengillä ei pärjää maastossa :)
- ?????
se on helvetin monimutkasta hommaa tuo naistenkans pellaaminen siihen ei monikan pöllikuski pysty.ku puhti jäi mehtään.
- Ajuri
Mun mielestä se on puunajo ja sitten erikoiskuljetukset.Toki kappaletavaran ajo on fyysisesti raskaampaa.
- Kuljettajanakin leipää hank...
Kun puhutaan vaativuudesta niin auton siirtäminen lastauspaikalta purkauspaikalle on se vähiten vaativa osa.
Se että on kuormaa mitä siirtää ja paikka jonne purkaa on se vaativin osuus.
Kuljettaja! Miten sinä pystyt myymään työsuorituksesi työantajallesi ja työnantajasi palvelut niitä tarvitseville?
Meillä on käynyt kuljettaja joka osasi hommansa niin hyvin että kun hän vei tavarat takaisin niin verokirja odotti työnantajan pöydällä.
Se oli rautaista ammattitaitoa hankkia potkut kahdella sanalla. En viitsi toistaa niitä tässä.
Auton siirtämiseen kelpaa vaikkapa intialainen apina mutta tuloksellinen kanssakäyminen muitten kanssa vaatii ammattitaitoa.
- näkemäni
kuljetus homma on karjanajo. Ihan joka pojasta ei ole käsittelemään isoja sonneja, lehmiä ja sikoja. Ja ne maatalotkaan ei tuuppaa olemaan valtateiden varrella, ihan yhtä pahoja polkuja samoilla painoilla päästelevät pöllimiesten kanssa.
- tiedot on
onkohan aivan niin, että karja-autot ajaa 60t tai hieman yli kokonaismassoilla? ja ymmärrän kyllä, että joutuu sitä monen näköisen navetan takana käymään, mutta eikös vaan olekkin niin, että varsinkin uudempien/isompien lihatilojen pihoissa, teissä ja liittymissä on jo pakko ottaa huomioon se, että siellä voi käydä vaikka 5-akselisen kärryn kanssa elukoita hakemassa?
- nähnyt
tiedot on kirjoitti:
onkohan aivan niin, että karja-autot ajaa 60t tai hieman yli kokonaismassoilla? ja ymmärrän kyllä, että joutuu sitä monen näköisen navetan takana käymään, mutta eikös vaan olekkin niin, että varsinkin uudempien/isompien lihatilojen pihoissa, teissä ja liittymissä on jo pakko ottaa huomioon se, että siellä voi käydä vaikka 5-akselisen kärryn kanssa elukoita hakemassa?
Hyvän kaverini ajama karja-auto on läpi 2 kerroksinen ja täyteen lastattuna kokopaino vähintään 60 tn. Hänellä on myös paljon noutopaikkoja, joihin ei ole asiaa kärrin kanssa. Elukat on telattava kärriin levikkeellä tms.Olen ollut hänen mukana katsomassa touhua ja voin myöntää, ettei minusta ole siihen. Itse ajan kappaletavaraa.
- Ajuri
nähnyt kirjoitti:
Hyvän kaverini ajama karja-auto on läpi 2 kerroksinen ja täyteen lastattuna kokopaino vähintään 60 tn. Hänellä on myös paljon noutopaikkoja, joihin ei ole asiaa kärrin kanssa. Elukat on telattava kärriin levikkeellä tms.Olen ollut hänen mukana katsomassa touhua ja voin myöntää, ettei minusta ole siihen. Itse ajan kappaletavaraa.
En oo karja-ajoa nähny läheltä ikään mutta siinäkin hommassa on takuulla telaamista ihan tarpeeksi kuten muissakin.Mutta sen verran oon kuullu että esim isoilla karja-tiloilta ja broileritiloilta vaaditaan että ne pystytään hakemaan 5 akselisen kärryn kanssa.
- mmv,
tiedot on kirjoitti:
onkohan aivan niin, että karja-autot ajaa 60t tai hieman yli kokonaismassoilla? ja ymmärrän kyllä, että joutuu sitä monen näköisen navetan takana käymään, mutta eikös vaan olekkin niin, että varsinkin uudempien/isompien lihatilojen pihoissa, teissä ja liittymissä on jo pakko ottaa huomioon se, että siellä voi käydä vaikka 5-akselisen kärryn kanssa elukoita hakemassa?
Puunajo on siinä mielessä yliarvostettua, että ei rehukuskit ja monet muut paljon sen kummemmilla poluilla joudu kamaa maataloihin ja ties minne perukoille viemään. Jos on pöllikuskeilla ehkä kovemmat kuormat, niin on sitten ketjut, teliveto, karkeammat renkaat ja ehkä enempi tehoja ja muutenkin kalusto tehty huonompiin olosuhteisiin, ei ota heti työkalulootat ja etupuskurit joka kokkareeseen kiinni. Melko kinkkisissä paikoissa rahtimieskin joutuu etenkin jakeluajossa käymään, joo, kärryn kanssa jaetaan.
- rekku
Joka hommalla on omat vaatimuksensa. Kaikista ei ole puukuskiksi eikä kaikista puukuskeista vaikkapa ulkomaanliikenteeseen pyörimään jossain Milanon tai Pariisin kokoisissa kylissä etsimässä jotakin purkupaikkaa ja pärjäämään kaikkien muodollisuuksien kanssa. Karjanajo vaatii omat osaamisensa, joka heppu ei saisi eläinkuormaa lastattua jne. Jos hommien vaativuutta verrataan tieolosuhteisiin, huonoilla teillä ajavat paljon muutkin kuin puukuskit, joskin puukuskit tietysti huonoimmissa olosuhteissa. Mutta on niiden kalustokin sitten sellaiseen ajoon suunniteltu. Eikä oo helppoa aina rehunajokaan, maidonajo...melkoisten kärryteiden taakse joutuu niilläkin vehkeillä välillä ajamaan, eikä oo useinkaan telivetoa tai muita mukavuuksia elämää helpottamaan.
Puukuskin duunia pidetään kuningaslajina ja puunlastausta jotenkin ihmeellisenä, mutta kyllä jokainen normaalijärjellä varustettu oppii kuorman tekemään ja ihan kohtuuajassa. Kellä sitten riittää motivaatio rypeä metsäautoteillä, on eri juttu. Leivän kun saa helpommallakin.- kaasukuski
se on...kautta linjan autohommat ovat fyysisesti rankempia kuin monet muut ammatit(vaikka kohta joku muuta väittääkin;)) Yhtenä kuljetusalan erikoisuutena heittäisin nestekaasu(pullo)jen jakelun. TODELLA fyysistä ja pahoja kinttupolkuja/kyläteitä talviliukkailla..
- Pave
Kaikesta huolimatta tuo pöllinajo tuolta metsästä vaatia sen pahimman sissin luonteen. Nykyään kun tahtoo noille maatiloille olla kohtuulliset tiet, valio vaatii että autolla on päästävä perille ja silloin sinne kyllä pääsee yleensä kaikki muutkin eli eläinkuljetus, rehuntuojat, jäteautot jne... mutta kun siitä navetan kulmalta lähtee se kinttupolku vielä eteenpäin niin sinne ei mene kyllä kukaan muu kuin se puuauto kuski hakemaan pinon tyhjäksi. Tuossa kun tuli aikoinaan jäteautoa ajeltua niin huomasi, että kyllä nuo puukuskit menee melkein minne vaan eikä ne ensimmäisenä valita että on huono keli niinkuin nuo jotkut "rahtarit" jotka vaan liikkuu pääteillä.
- tuomas
varmasti tukkirekkan tai maidonkeräilyauton ajaminen...
- Varvikello
Tukkikuski hakee hakee kuormansa vaikka Helvetin takaa, rehukuski ajaa soratien päähän "jakokuskin" ominaisuudessa.
- MMM
keitähän ne on jotka tunkee noille olemattomille "teille" noiden kärryjensä kanssa missä toiset ei saa edes h-autoa ympäri ja nämä kääntää koko pitkän pötkön ja panee puut kyytiin ja tulee pois... Ei se tuossa pikitielläkään helppoa varmasti ole mutta siellä on sentään autoa leveämpi tie ja kantavat alustat jne... ja joka ei usko niin tervetuloa kokeilemaan... Turvallista matkaa itse kullekin...
- Tomppa
kyllä se puunajo on vaativin homma varsinkin tuolla pohjois-karjalassa kun on vaikka minkälaisia mäkiä ja kinkamia.
- Herra betoni
Kyllä se on petonin ajo. 1-2 keikkaa / päivä näin talvi aikaan, 4-5 kilsan päähän. voi pojat!
- Mika___
Pöllin ajaminen on vaativinta hommaa!! Siinä hommassa on kovimmat kuskit!!!
- MIxu________________
Kyl se on roskan-, kaasupullojen tai jakoajo!!!! Sieltä ne kovimmat kuskit löytyy!!!!!
- .....€.........
vai on ne pöllikuskit noin hurjia??? hah haa
- dsfsddd
niin on!
- norjemannen
täällä puhutaan maitoajosta, puunajosta jätekuskien hommasta. Unohditteko sen yhden homman. Norjan ajon. Talvella menette sinne ajeleen niin tuntuu puukuskin homma hiekkalaatikko leikiltä. Vai löytyykö Suomesta rotkoja joissa on 100m pudotus? Onko koskaan Suomessa puuauto tullu pulkkana mäkeä etuperin alas ja edessä on ollu 100m syvä rotko? Norjassa mäet ei välttämättä ole yhtä jyrkkiä, mutta kun ne voi olla 10km pitkiä, mäen alla et talvella saa kunnolla vauhtia ja vaikka on ketjut vetäviä akseleita ei oo ku yksi. Ja vaikka rotko on vieressä, pitää jäiset mutkat yrittää ajaa kaasupohjassa et pääsee seuraavan mahdollisen nousun päälle.
Ja Norjassa useimmin suomalaiset ajaa ihan normi rahtipuolikkaalla, ei millään napaperäisellä teliveto veturillla- tukkirekka
mies, silloin sitä mennään, kun on yksi vetäväakseli jossa ketjut ja teli ylös, ei tuu teliveto samaa mäkeä.
- teliveto
tukkirekka kirjoitti:
mies, silloin sitä mennään, kun on yksi vetäväakseli jossa ketjut ja teli ylös, ei tuu teliveto samaa mäkeä.
Paappa siihen mäkeen mutka nii et tule nostotelillä mutta teliveto tulee kokeiltu on. Tule kokeilemaan niin minä näytän mäen ja neuvon reitin raskoneelle
- tukkirekka
teliveto kirjoitti:
Paappa siihen mäkeen mutka nii et tule nostotelillä mutta teliveto tulee kokeiltu on. Tule kokeilemaan niin minä näytän mäen ja neuvon reitin raskoneelle
norjan mäet kysymyksessä, siellä ei telivedolla taida päästä minnekkään, jos purat siitä kuorman, saat alkaa odottamaan juhannusta jotta pääset jatkamaan keikkaa. tiedän sen, että puunajossa telivedolla on puolensa, muttei aina ole se paras mahdollinen peli.
- norjemannen
tukkirekka kirjoitti:
norjan mäet kysymyksessä, siellä ei telivedolla taida päästä minnekkään, jos purat siitä kuorman, saat alkaa odottamaan juhannusta jotta pääset jatkamaan keikkaa. tiedän sen, että puunajossa telivedolla on puolensa, muttei aina ole se paras mahdollinen peli.
sanomaan. Aika paljon näkee varsinkin Norskien täysperävaunuissa telivetoja, puikkoperäisiä tosin.
Kyllä minä sen tiedän et varsinkin Sisussa saa telin ylös kuorma päällä, mutta korjaa jos olen väärässä... Sisussa on rautajouset? Ei ihan onnistu ilmajousisella sama. Teli kyllä nousee ja joskus jos on oikein liukas esim. risteys niin silloin joutuu nostaan telin mutta ajon aikana jos telin nostaa niin pussit ei välttämättä kestä sitä pompotusta ja jos kestää niin siitä tulee sellainen pommi ajaa mutkaan et hyvä jos ei auto kaadu. Varsinkin ilmajousitteinen puoliperä teli ylhäällä on jo tyhjänä aika keinuja - sinikka puupää
norjemannen kirjoitti:
sanomaan. Aika paljon näkee varsinkin Norskien täysperävaunuissa telivetoja, puikkoperäisiä tosin.
Kyllä minä sen tiedän et varsinkin Sisussa saa telin ylös kuorma päällä, mutta korjaa jos olen väärässä... Sisussa on rautajouset? Ei ihan onnistu ilmajousisella sama. Teli kyllä nousee ja joskus jos on oikein liukas esim. risteys niin silloin joutuu nostaan telin mutta ajon aikana jos telin nostaa niin pussit ei välttämättä kestä sitä pompotusta ja jos kestää niin siitä tulee sellainen pommi ajaa mutkaan et hyvä jos ei auto kaadu. Varsinkin ilmajousitteinen puoliperä teli ylhäällä on jo tyhjänä aika keinujapuunajossa niin vaikeaa on että siihen ei esim 3% kansasta muka kykene? Täällä esitetään että pöllärit on jotain teräsmiehiä. Yleensäkään suurin osa ei rahtihommiin sopeudu, niin kyllä näistä kovan työn tekijöistä aika moni vaikka puuta ajaa jos haluaisi.
Tukkiauton kääntäminen, mikä ihmeteko se muka on? Tyhjä ruoto jonka saa ympäri missä vain.
Ilman kuormaa saa mennä tien päähän niin tietää jo pois tullessa kuorman kanssa ne pahat paikat.
Nosturin käytön oppii jokainen jolla järki päässä.
Karjakuskit on kovimpia, siihen ei itsestä olisi vaikka teurastamollakin on töissä oltu. - pölliä pesään.
sinikka puupää kirjoitti:
puunajossa niin vaikeaa on että siihen ei esim 3% kansasta muka kykene? Täällä esitetään että pöllärit on jotain teräsmiehiä. Yleensäkään suurin osa ei rahtihommiin sopeudu, niin kyllä näistä kovan työn tekijöistä aika moni vaikka puuta ajaa jos haluaisi.
Tukkiauton kääntäminen, mikä ihmeteko se muka on? Tyhjä ruoto jonka saa ympäri missä vain.
Ilman kuormaa saa mennä tien päähän niin tietää jo pois tullessa kuorman kanssa ne pahat paikat.
Nosturin käytön oppii jokainen jolla järki päässä.
Karjakuskit on kovimpia, siihen ei itsestä olisi vaikka teurastamollakin on töissä oltu.kokeilemaan, ei se nyt kuitenkaan ihan yksinkertaista hommaa tuo puunajo ole, vaikka yksinkertaiset miehet sitä tekeekin.
- tukkirekka
norjemannen kirjoitti:
sanomaan. Aika paljon näkee varsinkin Norskien täysperävaunuissa telivetoja, puikkoperäisiä tosin.
Kyllä minä sen tiedän et varsinkin Sisussa saa telin ylös kuorma päällä, mutta korjaa jos olen väärässä... Sisussa on rautajouset? Ei ihan onnistu ilmajousisella sama. Teli kyllä nousee ja joskus jos on oikein liukas esim. risteys niin silloin joutuu nostaan telin mutta ajon aikana jos telin nostaa niin pussit ei välttämättä kestä sitä pompotusta ja jos kestää niin siitä tulee sellainen pommi ajaa mutkaan et hyvä jos ei auto kaadu. Varsinkin ilmajousitteinen puoliperä teli ylhäällä on jo tyhjänä aika keinujavähän on muuten kalotilla ym, muilla suomalaisilla norskin autoilijoilla telivetoja, kerro miksi. Kaveri on norjanlinjalla volvolla ja nosti takapään paineet, että nostaa telin ylös, päästäkseen mäenpäälle.
- tukkirekka
sinikka puupää kirjoitti:
puunajossa niin vaikeaa on että siihen ei esim 3% kansasta muka kykene? Täällä esitetään että pöllärit on jotain teräsmiehiä. Yleensäkään suurin osa ei rahtihommiin sopeudu, niin kyllä näistä kovan työn tekijöistä aika moni vaikka puuta ajaa jos haluaisi.
Tukkiauton kääntäminen, mikä ihmeteko se muka on? Tyhjä ruoto jonka saa ympäri missä vain.
Ilman kuormaa saa mennä tien päähän niin tietää jo pois tullessa kuorman kanssa ne pahat paikat.
Nosturin käytön oppii jokainen jolla järki päässä.
Karjakuskit on kovimpia, siihen ei itsestä olisi vaikka teurastamollakin on töissä oltu.vajaa kolmekymmentävuotta ollut pöllinajossa ja karjakuskit tulee ja ajaa pahemmasta paikasta/ kääntää hankalemmassa paikassa, hukkaan on mennyt mokoma uurastus. sitä se on kun on peukula keskelläkämmentä.
- jUTskaa
olenpas ajana litkuja, pölliautoo,rahtia,bussia hiijoppi autoo.... Samaa ratin vääntöö joka hommas... Olisi ihan kiva jos näitä läpituntikusipäitä ei olisi niin palkat voisi nousta joskus sellaiselle tasolle ettei tartteis yötä päivää tuolla rypeä paskassa......
- TIATYSTI
Ylivoimaisesti vaikein muttei kaikille ;)
- juu juu juu
Pöllihommat juuuu
- hakekuski
pöllihommat, jos ei vaa sattuis mitää ;)
- kiki.
Jos meinaat vaikenta hommaa ajamisena, on se ehdottomasti joku puun ajo täyspitkällä yhdistelmällä.
Vaikein taas työnä on leivän ajaminen, pikenellä/jämäkän kokoisella autolla.
Helponinta taas on roskakuskin työ...- Kikikii
Jos oikeesti vitun kiki pidät jotain pullamopon ajamista vaativana ni aika sääliks käy. Oletko eläissäsi ajanut roskia? Tai edes kuorma-autoa? Pakut on aina vaan pakuja, niitä ei lasketa kuorma-autoiksi vaik ne nimellisesti niitä olisivatkin...
- kiki.
Kikikii kirjoitti:
Jos oikeesti vitun kiki pidät jotain pullamopon ajamista vaativana ni aika sääliks käy. Oletko eläissäsi ajanut roskia? Tai edes kuorma-autoa? Pakut on aina vaan pakuja, niitä ei lasketa kuorma-autoiksi vaik ne nimellisesti niitä olisivatkin...
Ajamista vaikeana, en ollenkaan, vaan itse TYÖTÄ pidän vaikena, kato kun tyhjät laatikot vie tilaa yhtä paljon kuin täydet (toisin kuin rullakot, joita menee esim 5 yhden sisälle) samaten 16 pullalaatikon pinossa voi olla 4 eri jakopaikkaa, ja jokaista jakopaikkaa varten on aina vain yksi lappu, ei siis omaa lappua joka laatikossa, eli kun lapun laittaa väärään väliin, yks paikka saa yhden laatikon liikaa, toinen yhden liian vähän, samaten jos joutuu taasen skimmaamaan jonkun paikan, on sitten taas edellisen paikan laatikot tiellä, kunnes pääsee ne pudottamaan pois yms...
Ja kyllä juuri heinäkuun ajan tuurasin meidän Salon seudun kuskia, ja ajoin ihan oikeaa kuorma-autoa eli vaikeat vaihteet, ilmajarrut, hidastimet yms, on se tosiaan vähän erilanen ajettava kuin automaattipaku.
Mutta taasen roskakuskin työssä ei ole mitään väliä missä järjestyksessä ajaa, muuttaako järjestystä päviän aikana, ei pidä mittiä sitomista, ei ole vaarana että paikat menee sekaisin keskenään yms yms.
Huomaa että helppo ja kevyt sekä vaikea ja raskas ei ole synonyymeja, eli esim pullakuskin homma on kevyttä, mutta vaativaa, roskakuskin homma on perkeleen raskasta, mutta helppoa... - Kikikiii
kiki. kirjoitti:
Ajamista vaikeana, en ollenkaan, vaan itse TYÖTÄ pidän vaikena, kato kun tyhjät laatikot vie tilaa yhtä paljon kuin täydet (toisin kuin rullakot, joita menee esim 5 yhden sisälle) samaten 16 pullalaatikon pinossa voi olla 4 eri jakopaikkaa, ja jokaista jakopaikkaa varten on aina vain yksi lappu, ei siis omaa lappua joka laatikossa, eli kun lapun laittaa väärään väliin, yks paikka saa yhden laatikon liikaa, toinen yhden liian vähän, samaten jos joutuu taasen skimmaamaan jonkun paikan, on sitten taas edellisen paikan laatikot tiellä, kunnes pääsee ne pudottamaan pois yms...
Ja kyllä juuri heinäkuun ajan tuurasin meidän Salon seudun kuskia, ja ajoin ihan oikeaa kuorma-autoa eli vaikeat vaihteet, ilmajarrut, hidastimet yms, on se tosiaan vähän erilanen ajettava kuin automaattipaku.
Mutta taasen roskakuskin työssä ei ole mitään väliä missä järjestyksessä ajaa, muuttaako järjestystä päviän aikana, ei pidä mittiä sitomista, ei ole vaarana että paikat menee sekaisin keskenään yms yms.
Huomaa että helppo ja kevyt sekä vaikea ja raskas ei ole synonyymeja, eli esim pullakuskin homma on kevyttä, mutta vaativaa, roskakuskin homma on perkeleen raskasta, mutta helppoa...Pullakuskin ei pidä kuitenkaan tuskin ottaa enempää ku se yks nippu, mut kuivakuski selvii harvemmin yhdellä rullakollisella tyhjiä per paikka. (Tuskin missään jakohommassa olis hetkee, millon ne tyhjät ei olis edessä.)
Mitä vaikeaa on kuorma-auton vaihteissa jarruissa? Ja eikö hidastimet oo kivaa bonusta ja jarrutki säästyy?
Joo ja kyllä roskakuskilla on väliä missä järkässä ajaa, ku niitä paikkoja saattaa olla kevyesti sadasta ylöspäin. Ja jokainen astian tyhjennys vähänkään raskaammalla taakalla on taatusti vaativampi ku sun keskiverto purku. Ja ku niitä paikkoja on myös korvessa kymmenien teiden takana, ni talvella on mukavaa. Vaatii kuskilta paljon. Mestoihin ei myöskään oo aina kovin helppo välttämättä löytää... - kiki.
Kikikiii kirjoitti:
Pullakuskin ei pidä kuitenkaan tuskin ottaa enempää ku se yks nippu, mut kuivakuski selvii harvemmin yhdellä rullakollisella tyhjiä per paikka. (Tuskin missään jakohommassa olis hetkee, millon ne tyhjät ei olis edessä.)
Mitä vaikeaa on kuorma-auton vaihteissa jarruissa? Ja eikö hidastimet oo kivaa bonusta ja jarrutki säästyy?
Joo ja kyllä roskakuskilla on väliä missä järkässä ajaa, ku niitä paikkoja saattaa olla kevyesti sadasta ylöspäin. Ja jokainen astian tyhjennys vähänkään raskaammalla taakalla on taatusti vaativampi ku sun keskiverto purku. Ja ku niitä paikkoja on myös korvessa kymmenien teiden takana, ni talvella on mukavaa. Vaatii kuskilta paljon. Mestoihin ei myöskään oo aina kovin helppo välttämättä löytää...johonkin pieneen päiväkotiin/kahvilaan voi mennä hyvinkin 2-3 laatikkoa jolloin tietenkänä ei ole kyseessä kuin pieni pätkä yhdestä nipusta, ja silloin on juurikin tarkkaa että ottaa oikeat laatikot nipusta..
Ja sitten taasen joku Citymatket nini sinne noi mennä vaikkapa 80 laatikkoa, eli noin 6 pinoa laatikoita, ja lapuissa ei lue pinojen määrää, pitää vaan muistaa ne kaikki...
Mutta pointti tyhjissä oli se, että rullakoita menee 5 yhden sisään, eli ne vie 6 kertaa vähemmän tilaa kuin täydet, pullalaatikot ei mene sisälläin, eli ne vie tilaa aivan yhtä paljon kuin täydetkin, eli ei todellakaan ole ne rullakot niinkään tiellä kuin pullalaatikot, toki rullakkokuski voi joskus koittaa pitää rullakot niin ettei laitat niitä siskkäin, sitten tietää mitä on kun on AHDASTA ja joutuu veksaamaan tyhjiä ja täysiä :)
Ja roskakuskilla ei teknisesti ole mitään väliä missä järjestyksessä ajaa, jos ajaa väärinpänäin jonkun alueen, ei toisen paikan tavarat ole edessä, eikä tartte välittää sitomisesta, ei mihin laittaa tyhjät, tavarat ei voi mennä sekaisin yms. toki homma on rakstasta, mutta raskas ja vaikea ei ole synonyymeja...
Ja kyllä uskon että talon ja roskikset löytää aika helpolla, toisin kuin esim jostain Plazzan kauppakeskuksesta jonkun pikkukahvilan :)
- promille^^^^^^
Vaativin homma on se kun vetää kauhean sikakännin joka työviikon päätteex!!
- Anonyymi
Son kuulkaa se kun kuski ajaa jalat koelaudalla ja kännykkä korvalla ohjaten kyynärpäillä eikä väliä millainen reteli alla.!!!!!
- Anonyymi
Laivaan peruuttaminen erikoispitkällä rekalla (3 kääntyvää niveltä) kyllä näyttää aika haastavalta. Kapeaan rakoon muiden rekkojen väliin. Kerran seurasin Uumajan satamassa kun odotustilasta näkee suoraan rekkojen peruuttelun laivaan. Aika moni sai kyllä yrittää useamman kerran, jotkut 10 kertaa ennen kuin onnistui.
- Anonyymi
Ei kujetusalalla ole mitään vaativaa työtä, kaikki työt on helppoja niin kuin heinänteko.
- Anonyymi
Vaativin homma on se et osaa vaatia sellaisen palkan mikä kuuluu!
- Anonyymi
Mutta ainahan voi laittaa YTK:n hoitamaan palkat kuntoon. Eiku... EEEHEHHEEE... Loimaalta saa aina apua. Eiku.... RUAHAHAAA......
- Anonyymi
Kappaletavarajako mb arox ajokkina 2 akselinen ja aiempi ajokki oli Volvo f 7 ja 10 metriä auton pituus.
Ajolenkki tampere-turku,tampere-hki ja tampere-jyväskylä,siis yksi reitti päivässä kolme kertas vk ja kaksi päivää tampere-lahti väli.
Lavakuormia päivässä 10-15paikkaa jamuutamiin paikkoihin joutuu kantamaan kollit käsin,useimpiin saa jättää koko lavan ja pääsee rotsarilla vetämään laiturilta.
Mukavaa hommaa ja maisema vaihtuu ja kuntokin pysyy hyvänä.
Takaisin ajo tyhjänä paitsi tietty vaihtolavat ja palautukset mukana. - Anonyymi
Rekalla ajo on helppoo kuin heinänteko.
- Anonyymi
Yhdistelmän peruuttamine ahtaaseen paikkaan kaikkea muuta kuin heinäntekoa ja täysperävaunu vaikeampi kuin puoliperävaunu,sitten nykyään nämä erikoipitkät joissa kaksi perävaunua ja peruuttaminen tosi vaikeaa.
Aloitin itse nupilla jakelua ja armeijassa ajoin rekkakortin ,sen jälkeen irtoperiä 6 vuotta puoliperävaunulla jonka jälkeen 25 metrinen täysperä
Sai hioa pitkään kun oli tottunut puolikkaaseen nyt 10 vuotta ajanut täysperää ja peruutan sen joka paikkaan laakista.
Kuoman lastaaminen ja purku kovaa hommaa kun rullakoita ja lavoja vetelet.
Olen nyt pari vuotta ajanut nesteitä mikä on fyysisesti mukavampaa hommaa ja ajoreitit voi olla 600 km sivu,välillä lyhyempiä 100-200 km päivähommina. - Anonyymi
Ajelin siirtolavoja vuosia,piti tarkkaan peruuttaa että sai lavan kohdalleen ja vaijerit vedettyä,nykyään koukkulaitteet on helpompaa.
Scanialla ajoin siirtolavoja tampereelta parkanoon,nokialle,hämeenlinnaan ja poriin jajoka toinen viikko oli lavan vienti ja haku kokkolasta,ei ollut pahinta hommaa kun sai vaijerit kohdalleen.
Kovinta hommaa mitä olen tehnyt oli maidonajo kauppoihin,päivä alkoi klo 4.00 ja päättyi 16.00 ja kuormassa 12 lavaa maitoa kaikki käsimpurkua 30 paikkaa päivä ja tampere forssa väli oli reitti,vuoden ajoin maitoa ja otin loparit ei jaksanut enää siinä hommassa itsensä ajaa loppuun. - Anonyymi
Roskakuskin homma ajatuksena helppo, mutta siitäkin saadaan vaikeaa, kun pistetään tarpeeksi kiirettä ja paikkoja reitille. Oma kokemus vain kaupungista, pakilla saa edetä pitkän matkaa ja toivoa, ettei kukaan hyppää alle. Jatkuva hyttiin nousu ja lasku ottaa voimille, Itsellä kohtuullinen kunto, enkä revi liikoja, mutta varmaan saisi helposti paikkansa hajalle. Mitä muita seurailin, niin nuoret kaverit jaksavat jonkun vuoden ongelmitta, yli 35-vuotiailla alkaa tulla ongelmia käsiin, jalkoihin tai selkään. Päädyinkin sitten muihin hommiin, eikä tullut ikävä takaisin.
- Anonyymi
Monia ajohommia on aika helppo mitata ajalla, matkalla tai ajetuilla kuormilla, se tarjoaa työnjohdolle suoran tien tehostamiseen, jolloin ennen helpostakin työstä saadaan raskaampaa. Tai sitten vedetään tunnit äärimmilleen, joka johtaa siihen, että työn helpottamiseksi osa työstä tehdään omalla ajalla, esim. auton lämmitys, siivous ja valmistelu. Jos palkkaa ei saa tarpeeksi syystä tai toisesta, joutuu etsimään uuden homman tai ottamaan vaikka iltatyön.
- Anonyymi
Täysperävaunun kanssa jätekeräys kovin homma,ajoin tälläistä ihmettä eli edessä normi jäteauto scania ja kärry perässä,nupissa nosturi molok jäteastioita ja 50 paikkaa päivä ja 40 kertaa joudut irroittamaan kärryn kun ei mahdu pihoihin ja reitin pituus 200 km päivässä.
Ei ajettu kahdeksaan tuntiin ja tiesi tehneensä..- Anonyymi
Mulla oli paljon pahempi duuni, puoliperävaunut Actros mersu ja jäteprässi sain ajaa 150 paikkaa päivä ja käsin tyhjentää astiat, voitte uskoa kuinka paljon 16 metriseen puolikkaaseen mahtui pyttyjä ja kahden eri lähiön aluerlla keräsin oli rekkaromatiikka kaukana, hyviä puolia oli että oli päivävuoro, mutta sai rekkaa peruutella pihoihin tarkkana.
Nykyään ajan herrasmiehenä Hki-Vaasa ja hk-turku väleillä rahtia.
- Anonyymi
Ajoin kerran rekan Espoosta Rovaniemelle, oli kova homma.
- Anonyymi
Ajoin aikoinaan tukkuajoa ensin 2 akselisella kuormaautolla hki jyväskylä js sitten rupesivat tehostamaan saim uudden jakopiirin ja kärryn auton perään auto Man 360 hv ja täysperävaunu hki oulu väli,reissu kesti viikon ja autossa yöypyminen,kolme vapaata taas viikom reissu.
Kovaa mutta kivaa hommaa oli. - Anonyymi
Rullakkojakelu kauppoihin täysperävaunulla on kovaa ellei kovinta hommaa, taitat ahtaisiin kaupan pihoihin kärryn kanssa ja kuormassa voi olla 50 paikkaa, lukematon määrä rullakoita on raskasta hommaa, tosin kovaa on myös vastaava kaupungin keskusta jakelu nupilla kun joudut kantamaan pikku kioskeihin tavarat ja kilometrejä tulee päivässä 20 km mutta siissrät autoa koko ajan ja hypit ja kannat.
- Anonyymi
Hiilen ja koksin ajo taloyhtiöille helsingin kaupungin alueella,ajokkina oli gaz ja uusi auto ford trader,kaikki käsin kannettiin kellareihin tosin silloin oli apumies autossa ja työtahti leppoisampi,koko äijä oli nokinen päivän jälkeen ja suihkua ei ollut asunmossa 5 vuotta ajoin jasen jälkeen säiliöautoa helsingistä kirkkonummi tammisaari oli piirinä.
Ajelen vieläkinrahtikeikkoja vaikka jo virallisesti eläkkeellä,hienoja ajaa uudet scaniat ja volvot mutta liikaa digitekniikkaa ja valvontaa,parhaita ajaa oli SCANIA 140 super jonka sain uutena 1970 kun ajoin polar expressin ajoja eurooppaan. - Anonyymi
Lautatavaran ajo mm. Espoo-Rauma ja Espoo-kouvola lappeenranta,ajokkina oli teliauto nokkamallin Jyry Sisu rolls roycen koneella ja fullerin suoralla laatikolla.Sisu oli kyllä ylväs ajaa ja iso nokka toi turvallisuutta.
Ajo oli yrityksille ja yksiyisasiakkaile puutavaraa,käsin purku usein paitsi isommissa yrityksissä oli trukkipurku.
Työpäivä alkoi 6.30 ja ajot päättyivät normi klo 15, ylityötä tuli välillä ja maksettiin hyvin. - Anonyymi
Kaasun ajo siis kaasupullojen ajo,aloitin 2 akselisella volvolla ja espoosta helsingin keskustan pahimmat paikat, 25 paikkaa päivä painavat pullot käsin pyörittely ja ahtaat porttikongit joihin auto tungettiin tai pyöritdltiin kadulta niin että ojentajat kädessä pullisteli.
Parin vuoden jälkeen pääsin ajamaan täysperävaunu volvoa nuppi ja kärry täyteen kaasupulloja ja reitit turkuun,hämeemlinnaan ja lahteen,käsinpurkuja myös mutta tehdaspurkuj ja varastopurkuja trukilla .
Nyt ajanut yli 30 vuotta ajanut kaasua tällä hetkellä scaania täysperävaunu ja reitti espoo karjaa tammisaari hanko ja päivän keikka.kerran viikossa tampere ja joka toinen viikko vaasa ja kaasu kulkee⁹- Anonyymi
Kivituhkan ja viljan ajo vanhalla scanialla, ajoin mm. viljaa nurmijärveltä ja loviisasta maanviljelijilöitä helsinkiin ja joutui lastauksen ja purun yhteyssä käsin lapioimaan kuormaa kun ei ollut kippiautoa.
Kivituhkaa ajoin samalla autolla uudenmaan läänin alueella, riihimäki, lohja, heinolaan asti ja käsin lapiolla kuorman levitys, pysyi kunnossa kyllä ja hyvä ajo muuten kun oli aina yksi kuorma päivän keikka ja kuukausipalkalla.
- Anonyymi
Kappaletavaran jako satamasta avolava kuormaautolla uuden karhea Mersu Axor ajokkina ja ajot vuosaaresta espoo,kirkkonummi,lohja
Muin päivinä järvenpää,lahti,hämeenlinna tampere
Turku ja salo
Päivässä paikkoja 10-15 pressu sidottava käsin ja käsin purkupaikkoja muutama ja osa lavapaikkoja laituripurku.
Hyvä homma vaikka fyysinen työ ,pysyy kunnossa pitkien ajojen ohella.- Anonyymi
maidon ajo aamu alkaa kello 3.30, ajokkina Scaania kaksi akselinen kuorma-auto 10 metriä pitkä, kuormaan 60 paikkaa, paljon kantopaikkoja, riihimäki-hki, kannat ja kärräät päivä loppuu klo 15.30, muutama tunti ylitöitä joka päivä joten rahaa tulee mutta rankkaa on duuni.
- Anonyymi
Autokoulu ehdottomasti hankalin koska ope ei kuunnellut minua kun neuvoinmiten ajetaan. Sitä ennen lukemaan oppiminen mutta onneks i ossaan kirijottaa hienosTi. Nyt neuvon isäntää miten virmaa pitäsi johtaa. Kin ofthe road!
- Anonyymi
1970 ja 80 luvulla ajoin hedelmiä ja kappaletavaraa lavakuormina autoon Volvo F 86 mahtui 9 lavaa painoa 6 tonnia kaikki purettava käsin kantamalla kauppoihin ja ravintoloihin.
Ajoreitti oli hki kouvola lappeenranta ja lohja salo turku.kuormassa 20 paikkaa.
80 luvulla sain uuden volvon F 7 ja siinä oli jo perälautanostin joka helpotti purkamista.
Samaa reittiä ajoin vielä 90 luvun ja 2017 vuoteen asti ja ajokki oli Scania joka vaihtui aina viiden vuoden välein uuteen ja kuorma oli jo pumppu ja rullakkopurkuna,yksi päivä viikko oli ajot vantaa kerava hyvinkää ja aina päivän keikka. - Anonyymi
Tukkuliikkeen ajossa ajoin 16 tonnin Man kuormaautoa, ei ne niin hankalia ajoja olleet.
Työaika oli säännöllinen 7 -15 yleensä,ajot hki,vantaa,espoo nurmijärvi,kirkkonummi,lohja.
Kerran viikossa oli porin keikka ja joka toinen viikko tampere.
Yrityksille ajoin erikoistavaraa,jonnekkin meni monta lavaa pumppu purku,joihinkin nokkakärryllä kärräsin.
Oli kyllä mukavat hommat iso Man hiljainen ja hyvä ajaa,ei ollut vaativin homma mutta laitoin ketjuun kun täällä monenlaisia ajoja.
Ajan tätä ajoa siis yhä ja uudella mannilla. - Anonyymi
Tulkaa kokeilemaam maidon jakelua hgin keskustaan ennen oli apumies mukana kun petterillä ajettiin ja päivä alkoi aikaisin ja pääsi aikaisin pois.
Tana nyt yksinajo mersu lastataan kattoon asti täyteen aamu klo 3 ja loppuu kello 17,päivässä 80 paikkaa,käsin kannettava auton siirto ja kanto.
Vellihousut ei jaksa tätä hommaa,harwallin kaljanajo 70 luvulla keskustaan oli paljon helpompaa silloin oli aikaa ja apumies,pikkupyörä teli petterillä vietiin asematunneliin.
Kyllä on aika muuttunut.9 - Anonyymi
Pyykin ajo,ajoin ensin pakettiautolla kotipyykkejä piti rahastaa asiakkaat käteisellä,pakata likapyykkejä ja kuskata pesulaan ja takaisin kaupunkiajo 20 paikkaa päivä.
Pääsin sitten ajamaankuormaautolla laitospyykkejä hotelleihin ja yrityksiin auto oli hyvä Scania 82 ja ajot hesasta tammisaareen,forssaan,hämeenlinnaan,kotkaan ja perjantaisin oli nurmijärvi hyvinkää riihimäki.
Pyykit vietiin ja tuotiin rullakoissa ja päivähomma. - Anonyymi
Leipurien tukkuajo,ajoinjauhoja ym muita tuotteita tukusta leipomoihin ajokki Volvo Fm 7 2 akselinen kuormaan mahtui 12 lavaa oli 50 kg jauhosäkkejä käsin lemppaus,parhaissa paikoissa laituripurku.
Ajoin 3 päivää viikko pk seudun kuormia,1 päivä oli porvoo,loviisa keikka ja yksi päivä turun tukkukeikka.
Hyvä työ ja lihasvoimaa tuli kun 50kg säkit kannoin ja asetin,otin treeninä jatein toistosarjoja välillä. - Anonyymi
Maidon ajo taloista meijeriin,maitotonkka painaa paljon käsin nostelet sivuovesta tai peräovista ja kierrät maatalot.Scania 56 oli autona kun ajoin maitoa seinäjoella ajomatkaa tuli 200 km päivässä ja maatiloja 30 päivässä,
Uuden auton sain Scanian 81 super nokkamalli ja sama piiri sai painaa aamusta iltaan.
Siirryin sitten viljan ja apulannan ajoon 111 scanialla ja kärry välillä perässä oli helsingin keikkaakin ja torniossakin tuli köytyä.käsin purin apulantakuormia sai siinäkin huhkia. - Anonyymi
Ajoin hgin jätkäsaaren satamasta 70 kilon kahvisäkkejä paahtimoille,satamassa piti lempata säkit lavalle sai ponnistaa vaikka apumies mukana.Ajettiin hgin vallilaan,vuosaareen ja pitkät keikat hämeenlinna ja valleakoski ja porvoo ja kotka.
Pikku paahtimoissa käsin purku ja säkkien hyllytys oli raskasta hommaa.
Auto oli kuitenkin hyvä iso FH Volvo umpikorilla.- Anonyymi
Kalan ajo avolava hanomagilla,raumalta haettiin helsinkiin suoraan satamasta ja jaettiin hesasta porvooseen,keravalle ym tietenkin kantakaupunkiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kalan ajo avolava hanomagilla,raumalta haettiin helsinkiin suoraan satamasta ja jaettiin hesasta porvooseen,keravalle ym tietenkin kantakaupunkiin.
Onko täysperärekan peruuttaminen vaikeaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko täysperärekan peruuttaminen vaikeaa?
Täysperävaunussa on oma hommansa on vaikeampi kuin puoliperävaunj mutta nyt on tullut näitä b junia eli kaksi perävaunua perässä ja on vaikea bopa mahdoton jossakin paikassa peruuttaa.
Ajoin rekkakortin armeijassa täysperävaunu sisulla 18 metriä pituus,siviiliin päästyäni ajoin puoliperävaunua 16 metriä ja sen jälkeen menin luomalle ajamaan pori helsinki ja pori jyväskylä ajoja ja 22 metriä silloinen makImipituus täysperä.
Sitten tuli moduuli 25 metriä ja nykyään nämä hullut b bunat pituus 31 metriä!.
Palkka on vjosien I aikana suhteessa pienentynyt mutta työmäärä lisääntynyt valtavasti.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap152121Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842058- 1011367
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101166Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1431165Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663791122Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha171853Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249846- 61818
- 59811