Minkäluonteinen sheltti on noin yleensä...?? Että onko se sellaista että pitää tarkasti silmällä emäntäänsä vaikka kävelyllä kun se on vapaana eikä lähde siitä kauas...??
Help!!
Sheltin luonteesta?
9
358
Vastaukset
- mä vaan
Juuri tuollainen, pitää huolta jokaisesta lauman jäsenestä, että ovat tallella. Muuten on hyvin oppivainen ja helposti koulutettava. Herkkä, ei kestä huonoa kohtelua. Valpas. Jotkut yksilöt ovat hieman arkoja ja kovia haukkumaan. Osaa käyttäytyä luonostaan. Ei ole metsästysviettiä.
Sheltin kanssa voi harrastaa kaikenlaista. Agilityyn ne sopivat tosi hyvin.- eppu
rodussa on tietysti yksilöllisiä eroja (kuten allekirjoittaneen omistamassa tapauksessa) esim omani kyllä jahtaa pupuja,oravia ja sun muita ,enkä kyllä laske sitä paimentamiseksi,toki koira sitäkin tekee. ja tämä kyllä kestää ns huonoa kohtelua,on hyvin kovapäinen,tapaan sanoa luonnettaan sekoitukseksi terrieriä,kultaista noutajaa ja shelttiä.
sheltti on hyvin touhukas ja miellyttämishaluinen,paitsi jos se ei jotain todellakaan halua tehdä,se ei sitä tee vaikka heiluttaisit puolikasta hk:n sinistä edessä.
Lauman huolehtimistakin voi tehostaa leikkimällä piilosta pennun kanssa (tai miksei aikuisenkin). - mä vaan
eppu kirjoitti:
rodussa on tietysti yksilöllisiä eroja (kuten allekirjoittaneen omistamassa tapauksessa) esim omani kyllä jahtaa pupuja,oravia ja sun muita ,enkä kyllä laske sitä paimentamiseksi,toki koira sitäkin tekee. ja tämä kyllä kestää ns huonoa kohtelua,on hyvin kovapäinen,tapaan sanoa luonnettaan sekoitukseksi terrieriä,kultaista noutajaa ja shelttiä.
sheltti on hyvin touhukas ja miellyttämishaluinen,paitsi jos se ei jotain todellakaan halua tehdä,se ei sitä tee vaikka heiluttaisit puolikasta hk:n sinistä edessä.
Lauman huolehtimistakin voi tehostaa leikkimällä piilosta pennun kanssa (tai miksei aikuisenkin).Onpas tosiaan erinlainen kuin meidän sheltti.
- Jaana
ovat ainakin räksyttämään! Olen vielä huomannut että juuri sheltien omistajilla on tapana pitää koiraansa vapaana aivan missä vaan ja nämä koirat sitten porukalla juoksevat oman isomman koirani jalkoihin räksyttämään kilpaa. Varmaan muuten ihan mukavia pikkukoiria, mutta sanosin että ainakin joillakin omistajilla on pienoinen asenne ongelma koiriensa suhteen, kun antavat vaan koirien juosta vapaana räksyttämässä toisten kiusaksi. Näin ei varmaan kaikkialla ole, mutta tämä onkin vain oma kokemukseni. Tutustuisinkin mielelläni shelteihin, jos löytäisin sellaisen ei räksyn tapauksen.
- eppu
tutustumaan sitten tähän mun höperöön. ei taatusti räksytä ellei isompi oira uhoa,ja sitäpaitsi tämä pitää itseään isompana kuin onkaan ja siksi haukku on myös paljon matalampi kuin esim. nuoremmalla veljellään. ja en tosiaan pidä koskaan vapaana päiväsaikaan,eri asia on yöllä laajalla alueella kun näkee ettei ole muita lähettyvillä.ei siksi ettei se karkaisi,mutta kun näkee jotain kiinnostavaa esim. pupun,meno on aika vauhdikasta ja kuulo kytketty pois päältä.
ja ps. nimim. erillaisia ovat : totta,tämä tapaus on lähes ainutlaatuinen,en ole tavannut kuin yhden yhtä hullun sheltin ja se on tämän "isoäiti". on todellinen persoona.
- Aatu
Sheltit ovat todella yksilöllisiä. Luin ton yhen jutun mis sanottiin et ne on kamalia..se on kyllä totta etää ne herkästi juoksee isomman koiranjalkoihin haukkumaan..mutta se on aivan normaalia onhan ne lammaskoiria ja sillo niillä on paimennusvietti. Muuten mielestäni sheltit on ihania. Itelläni on 10kk vanha uros ja siitä oon huomannu et pentu kyllä kannattaa tutustuttaa kaikkeen mahdolliseen pienenä. Meni omani kanssa koirakouluun kun se oli 12vk ja se oli oikein opetin sitä vaan leikkimielellä mut se tottu vieraisiinja muihin koiriin. Luonteethan ovat tosi yksilöllisiä ja mun koira on pidättyväinen vieraita kohtaan mut sit kun ihmiset on sille ystävällisiä ja tutustuu siihen ni kyllä se sit on ihan niinku muutkin koirat mut mun mielestä se on ihan hyvä et koira ei ensimmäisenä hyppää vieraitten syliin ja nuole naamaa läpimäräks. On tää mun koira kyllä varsinki miehiä kohtaan tosi pidättyväinen ja pelkää jopajoitain mutta kyllä se sit hetkenpäästä aina tottuu. Ja shelttien jalostukseenhan on käytetty pohjanpystykorvaa josta on tullu herkkä haukkuisuus. Ja väkisellä pystyyn yrittävät korvat! Kesällä mulle tulee toinen shelttipentu ja sen totutan kunnolle myös miehiin! Mut suosittelen tätä rotua jos oot semmosta hommaamassa! T:Heidi ja Aatu P.S. saa kirjotelle jos jäi jotain hampaankoloon! [email protected]
- Jaana
Mä en sanonut että sheltit ois kamalia! Mä sanoin että ne on varmaan ihan mukavia pikkukoiria, mutta ovat kamalia räksyttämään!
- Aatu
Jaana kirjoitti:
Mä en sanonut että sheltit ois kamalia! Mä sanoin että ne on varmaan ihan mukavia pikkukoiria, mutta ovat kamalia räksyttämään!
No anteeks jos loukkasit mieles mut sheltti sattuu olee pieni koira ja sillon sillo on korkee ääni ja pystykorvasta tulee se räksyttävä tapa! Et sillee tällä kertaa!
- Aatu
Sheltit ovat todella yksilöllisiä. Luin ton yhen jutun mis sanottiin et ne on kamalia..se on kyllä totta etää ne herkästi juoksee isomman koiranjalkoihin haukkumaan..mutta se on aivan normaalia onhan ne lammaskoiria ja sillo niillä on paimennusvietti. Muuten mielestäni sheltit on ihania. Itelläni on 10kk vanha uros ja siitä oon huomannu et pentu kyllä kannattaa tutustuttaa kaikkeen mahdolliseen pienenä. Meni omani kanssa koirakouluun kun se oli 12vk ja se oli oikein opetin sitä vaan leikkimielellä mut se tottu vieraisiinja muihin koiriin. Luonteethan ovat tosi yksilöllisiä ja mun koira on pidättyväinen vieraita kohtaan mut sit kun ihmiset on sille ystävällisiä ja tutustuu siihen ni kyllä se sit on ihan niinku muutkin koirat mut mun mielestä se on ihan hyvä et koira ei ensimmäisenä hyppää vieraitten syliin ja nuole naamaa läpimäräks. On tää mun koira kyllä varsinki miehiä kohtaan tosi pidättyväinen ja pelkää jopajoitain mutta kyllä se sit hetkenpäästä aina tottuu. Ja shelttien jalostukseenhan on käytetty pohjanpystykorvaa josta on tullu herkkä haukkuisuus. Ja väkisellä pystyyn yrittävät korvat! Kesällä mulle tulee toinen shelttipentu ja sen totutan kunnolle myös miehiin! Mut suosittelen tätä rotua jos oot semmosta hommaamassa! T:Heidi ja Aatu P.S. saa kirjotelle jos jäi jotain hampaankoloon! [email protected]
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1992617
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1152301En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.761638Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k1911139- 471058
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va491043- 99971
- 46783
Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."
Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka6783- 102737