Suljenko tietokoneen yöksi?
Entä pidäkö ulkoiset kovalevyt jatkuvasti kytkettyinä päälle?
Huomaan, että ulkoiset kovalevyt lämpenevät kun ne ovat
päivästä toiseen kytkettyinä. Joudun kyllä niiden sisältöä käyttämään
usein koska olen luontokuvaaja.
Tämä olisi tärkeää tietää.
Suljenko tietokoneen yöksi?
34
401
Vastaukset
- näin lukisin
Sulje vaan yöksi, jos haluat säästellä käyttötunteja, eli pidentää laitteen ikää, niin älä sitä turhaan pidä käynnissä. Kannattaa ottaa ne varmuuskopiot, jos sattuu raja ylittymään ja laite särkyy ;)
- crystal balls
Riippuu mitä teet yöllä. Jos et ole tietokoneella sen voi monen mielestä sammuttaa.
Ei kuitenkaan kannata sammuttaa kovin pitkiksi ajoiksi, huomaat vielä ette tarvitse koko konetta Aina kannattaa sulkea yön ajaksi.
- 9-pallox
Miksi servereitä ei samuteta koskaan?
aloittajalle:
emme me voi tietää, että milloin sinä sammutat tietokoneen. - jaa'a.
9-pallox kirjoitti:
Miksi servereitä ei samuteta koskaan?
aloittajalle:
emme me voi tietää, että milloin sinä sammutat tietokoneen.Siksi, koska serverilla olevat nettisivut TAI muut palvelut menevät alas kun sammutat serverin.
Paremmissa servereissä on kaikenlaisia parempia ratkaisua sitä varten, ettei niitä tarvitsisis sammuttaa koskaan. Kuten mm. hajoneen virtalähteen voi vaihtaa lennossa sammuttamatta koko vehjettä. - käyttöikä
jaa'a. kirjoitti:
Siksi, koska serverilla olevat nettisivut TAI muut palvelut menevät alas kun sammutat serverin.
Paremmissa servereissä on kaikenlaisia parempia ratkaisua sitä varten, ettei niitä tarvitsisis sammuttaa koskaan. Kuten mm. hajoneen virtalähteen voi vaihtaa lennossa sammuttamatta koko vehjettä.Lämpeneminen ("liikaa") ei kai tässä niinkään merkitse.
Laakerien kuluminen ehkä
Servereissä RAID-järjestelyt poistavat vikaantumishaitat - 0hm0
jaa'a. kirjoitti:
Siksi, koska serverilla olevat nettisivut TAI muut palvelut menevät alas kun sammutat serverin.
Paremmissa servereissä on kaikenlaisia parempia ratkaisua sitä varten, ettei niitä tarvitsisis sammuttaa koskaan. Kuten mm. hajoneen virtalähteen voi vaihtaa lennossa sammuttamatta koko vehjettä."Siksi, koska serverilla olevat nettisivut TAI muut palvelut menevät alas kun sammutat serverin."
Mitä väliä sillä on, Vapusen mukaan kannattaa sammuttaa aina yöksi.
- Kumpi kampi
Jos käytät konetta paljon, pidä kone aina päällä. Jos käytät konetta harvoin, sammuta se aina käytön jälkeen. Nykykoneet kestävät hyvin päälläoloa, mutta jos käyttö on vähäistä, sähköä on turha tuhlaillakaan.
Itselläni on tapana sammuttaa kone aina silloin jos lähden pitkäksi aikaa muualle tai vaikkapa lomalle. Valmiustilaan laitan jos lähden muutamaksi tunniksi johonkin ja palaan kotiin.
Yöksi sammutan kokonaan koska silloin konetta ei käytetyä yli 6 tuntiin.- dafasdf adf
Sulje vain kone yön ajaksi.
- fdsafdsa
Jos sähkölasku ei haittaa, niin on aivan sama onko kone päällä vai ei. Minulla oli joskus vuosia kone päällä. Tietokoneet tykkää siitä että lämpötila pysyy tasaisena. En usko että se vähentää koneen käyttöikää, ei ainakaan itsellä ole tullut vastaan ja esimerkiksi palvelimet pyörivät 24/7 ilman ongelmia.
Miksi sinulla ylipäätään on ulkoisia kovalevyjä muuhun kuin satunnaiskäyttöön? Jos tarvitset varmistettua tallennuskapasiteettia, osta verkkolevypalvelin (maksaa muutaman satasen)
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/27085/fddxj/Buffalo-LinkStation-441D-verkkolevypalvelin
tai
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/52077/fckfm/ZyXEL-NAS540-verkkolevypalvelin (tässä mukana muistikortinlukijakin kameraa varten)
Kovalevyksi aluksi vaikka 2X4gt RAID1-asetuksella (kahdennettu)
USB-levyt ovat lähinnä varmuuskopioiden ottamiseen. Ei niitä kannata koko ajan tietokoneessa kiinni pitää. Jos joku virus päättää lukita tiedostosi ja avaa ne vain maksua vastaan, USB-levyjen sisältö menee siinä samalla lukkoon, jos ne ovat tietokoneessa kiinni.Minulla on ollut kokoajan kiinni usb levy ja ongelmia ei ole koskaan ollut. Kannattaa siis pitää niin ei tarvotse aina "ryömiä" koneen taakse ottamaan sitä irti.
- jaa'a.
"En usko että se vähentää koneen käyttöikää, ei ainakaan itsellä ole tullut vastaan ja esimerkiksi palvelimet pyörivät 24/7 ilman ongelmia."
Palvelimissa on parempi rauta, kuin peruskoneissa.
Niissä on aika paljon erilaisia ratkaisuja tehty sen eteen, jos jokin komponentti hajoaa, ettei palvelinta tarvitsisis silloinkaan sammuttaa, koska palvelimen tunnin sammutus voi maksaa omistajalle triplasti palvelimen hinnan jos on kyse tärkeästä bisneksestä. - fdsafdsa
jaa'a. kirjoitti:
"En usko että se vähentää koneen käyttöikää, ei ainakaan itsellä ole tullut vastaan ja esimerkiksi palvelimet pyörivät 24/7 ilman ongelmia."
Palvelimissa on parempi rauta, kuin peruskoneissa.
Niissä on aika paljon erilaisia ratkaisuja tehty sen eteen, jos jokin komponentti hajoaa, ettei palvelinta tarvitsisis silloinkaan sammuttaa, koska palvelimen tunnin sammutus voi maksaa omistajalle triplasti palvelimen hinnan jos on kyse tärkeästä bisneksestä.Ei kannata ostaakaan peruskonetta, vaan valita komponentit itse ja ostaa vain laadukkaita osia, eli kunnon virtalähde (esim. Seasonic, XFX:n paremmat mallit), kunnon emolevy (laadukas, ei kallein, ei eniten ominiasuuksia), niin kone vanhenee teknisesti ennen kuin hajoaa.
Käynnistely ja sammuttelu muuten rasittavat myös konetta. Jos useamman päivää aikoo olla ilman konetta, lähtee matkoille tai jotain, niin koneen voi sammuttaa. Muuten se ei ole mitenkään välttämätöntä. Minulla kone on sleep/unitilassa kun en ole paikalla. Sekin vain siksi että säästän sähkölaskussa. Ehkä kerran kuukaudessa sammutan päivitysten takia.
"Minulla on ollut kokoajan kiinni usb levy ja ongelmia ei ole koskaan ollut. Kannattaa siis pitää niin ei tarvotse aina "ryömiä" koneen taakse ottamaan sitä irti. "
Ahtaassa kotelossa oleva levy käy kyllä aika lämpimänä, joten en suosittele, mutta jokainen taaplaa tavallaan. Minulla on USB-portteja koneen etulevyssä, joten ei tarvitse ryömiä mihinkään. USB-kovalevyt sopivat lähinnä varmuuskopiointiin, kun levy halutaan irti koneesta ja suojaan. Muuten levyt kannattaa toki laittaa kotelon sisälle SATA-väylään.
Suurempien datamäärien tallennukseen NAS/Verkkolevy-asema on hyvä. Sitä tuolle valokuvaajalle suosittelisin ja kahdennetun levyjärjestelmän lisäksi vielä yksi kopio kuvista USB-levylle. fdsafdsa kirjoitti:
Ei kannata ostaakaan peruskonetta, vaan valita komponentit itse ja ostaa vain laadukkaita osia, eli kunnon virtalähde (esim. Seasonic, XFX:n paremmat mallit), kunnon emolevy (laadukas, ei kallein, ei eniten ominiasuuksia), niin kone vanhenee teknisesti ennen kuin hajoaa.
Käynnistely ja sammuttelu muuten rasittavat myös konetta. Jos useamman päivää aikoo olla ilman konetta, lähtee matkoille tai jotain, niin koneen voi sammuttaa. Muuten se ei ole mitenkään välttämätöntä. Minulla kone on sleep/unitilassa kun en ole paikalla. Sekin vain siksi että säästän sähkölaskussa. Ehkä kerran kuukaudessa sammutan päivitysten takia.
"Minulla on ollut kokoajan kiinni usb levy ja ongelmia ei ole koskaan ollut. Kannattaa siis pitää niin ei tarvotse aina "ryömiä" koneen taakse ottamaan sitä irti. "
Ahtaassa kotelossa oleva levy käy kyllä aika lämpimänä, joten en suosittele, mutta jokainen taaplaa tavallaan. Minulla on USB-portteja koneen etulevyssä, joten ei tarvitse ryömiä mihinkään. USB-kovalevyt sopivat lähinnä varmuuskopiointiin, kun levy halutaan irti koneesta ja suojaan. Muuten levyt kannattaa toki laittaa kotelon sisälle SATA-väylään.
Suurempien datamäärien tallennukseen NAS/Verkkolevy-asema on hyvä. Sitä tuolle valokuvaajalle suosittelisin ja kahdennetun levyjärjestelmän lisäksi vielä yksi kopio kuvista USB-levylle.Ei käy kun kone on sammutettuna. Lisäksi levy ei käy kokoajan.
- 654321
Eihän toi riitä mihinkään. 2x1TB alkaa jo riittää. - Jaa'a
fdsafdsa kirjoitti:
Ei kannata ostaakaan peruskonetta, vaan valita komponentit itse ja ostaa vain laadukkaita osia, eli kunnon virtalähde (esim. Seasonic, XFX:n paremmat mallit), kunnon emolevy (laadukas, ei kallein, ei eniten ominiasuuksia), niin kone vanhenee teknisesti ennen kuin hajoaa.
Suurempien datamäärien tallennukseen NAS/Verkkolevy-asema on hyvä. Sitä tuolle valokuvaajalle suosittelisin ja kahdennetun levyjärjestelmän lisäksi vielä yksi kopio kuvista USB-levylle.Niin kannattaakin ostaa laadukkaat komponentit, olen samaa mieltä. Silti palvelimissa on tehty vielä enemmän, kuin tavan koneissa, tuon "palvelun saatavuuden takaamiseksi". Paremmissa palvelimissa on useita kriittisiä komponentteja tuplana. Siksi niitä ei mielestäni pitäisi verrata, jos puhutaan tavallisen koneen sammuttelusta. Ja toisekseen onhan sille erityinen syy, että palvelin on päällä.
Sleep/unitila kuluttaa konetta saman verran, ellei enempikin kuin sammuttaminen, koska lähinnä kiintolevy kuluu jatkuvasta päälle / pois rynkyttämisestä? Toisaalta, mitataan kiintolevyn ikää myös käyttötuntien määränä, joten ilmeisesti sekin kuluttaa levyä?
Itse sammutan pöytäkoneen nykyisin yöksi. Päivällä käytän lepotilaa, jos sitäkään. :)
Ei sitä tosiaan tarvitse sammutella, kestävyyden takia, kyllä se sen muutaman vuoden kestää olla kokoajan päälläkin. Mutta sähkölaskussa voi säästää. Ellei sitten ole sähköllä lämmitettävä talo, jolloin koneen sähkönkulutus talvella melkeimpä vähentyy lämmityskuluista.
Sitten kyllähän esim. LED menettää valotehoaan ajan kanssa huomattavasti. Eli näytön ainakin sammuttaisin aina kun sitä ei pidempään katsota. Tai helpointa laittaa koneesta sen, näytön automaattisen himmentymisen tietyn ajan kuluttua . . . - hmhm.
kannyman kirjoitti:
Ei käy kun kone on sammutettuna. Lisäksi levy ei käy kokoajan.
Kyllä levy pyörii kokoajan, kun kone on päällä ellei sinulla ole erityisiä virransäästötoimia käytössä.
Mutta se levyn päälle / pois rynkyttäminen ei tietääkseni tee hyvää levylle. Lähinnä se on tärkeää toisinaan läppäreissä, jos ei akku tahdo riittää. Pöytäkoneessa ottaisin levyn jatkuvan sammuttelun pois päältä. - kannymannille.
fdsafdsa kirjoitti:
Suurempien datamäärien tallennukseen NAS/Verkkolevy-asema on hyvä. Sitä tuolle valokuvaajalle suosittelisin ja kahdennetun levyjärjestelmän lisäksi vielä yksi kopio kuvista USB-levylle.Minu Lacien USB levyssä taas on virtanappi. Painaa vain siitä, niin levy sammuu. Ei tarvitse irroitella johtoja. :)
- fdsafdsa
654321 kirjoitti:
Eihän toi riitä mihinkään. 2x1TB alkaa jo riittää.Tulipas ajautuspieru. 2x4gt kovalevy olisi tosiaan hieman ahdas ;)
- körttäpaavo
kannyman kirjoitti:
Minulla on ollut kokoajan kiinni usb levy ja ongelmia ei ole koskaan ollut. Kannattaa siis pitää niin ei tarvotse aina "ryömiä" koneen taakse ottamaan sitä irti.
Miks pitäis ryömiä koneen taakse? Etkö ole kuullut hubeista?
- Kylli Setä
hmhm. kirjoitti:
Kyllä levy pyörii kokoajan, kun kone on päällä ellei sinulla ole erityisiä virransäästötoimia käytössä.
Mutta se levyn päälle / pois rynkyttäminen ei tietääkseni tee hyvää levylle. Lähinnä se on tärkeää toisinaan läppäreissä, jos ei akku tahdo riittää. Pöytäkoneessa ottaisin levyn jatkuvan sammuttelun pois päältä.Sammuttelusta ei ole kuin haittaa, sen huomaa hidasteluna kun pitää odottaa kiintolevyn käynnistymistä
körttäpaavo kirjoitti:
Miks pitäis ryömiä koneen taakse? Etkö ole kuullut hubeista?
Hubi toki on mutta näytössä kiinni ja siihen kiinnitän hiiren ja näppäimistön nano lähettimet ja portable ulkoisen levyn kun sitä tarvitsen. Pääulkoinen levy on koneen päällä jossa on tyhjää tilaa.
Kylli Setä kirjoitti:
Sammuttelusta ei ole kuin haittaa, sen huomaa hidasteluna kun pitää odottaa kiintolevyn käynnistymistä
Minkä kiintolevyn? SSD levy käynnistii hujauksessa:D
kannyman kirjoitti:
Hubi toki on mutta näytössä kiinni ja siihen kiinnitän hiiren ja näppäimistön nano lähettimet ja portable ulkoisen levyn kun sitä tarvitsen. Pääulkoinen levy on koneen päällä jossa on tyhjää tilaa.
Etkö sä käytäkkään langatonta hiirtä ja näppäimistöö? Ne johdothan on aina tiellä mielestäs ja tyrkytät puoliväkisin toisillekin niitä langattomia vehkeitä.
Miks se näppis ja hiiri pitäis kiinnittää lähellä oleviin USB portteihin? Niitähän ei ole tarkotus kiskoo irti ja kiinni koko ajan vaan niiden kuulukin olla "kiinteät", joten tollaset ehdottomasti sinne koneen taakse. Jos on tarvetta kiskoo sitä hiirtä ja näppistä irti ja kiinni ja liikutella niin sitten pitäiskin käyttää langattomia..
Kuinka epäloogisesti voikaan joku toimia.kannyman kirjoitti:
Minkä kiintolevyn? SSD levy käynnistii hujauksessa:D
SSD ei ole kiintolevy.
- jolle33
Suosittelen ainakin välillä sammuttamaan koneen, koska se sulkee samalla yrimääset ohjelmat taustalta jota et tarvitset/käytä ja tällöin nopeuttaa konetta.
en suosittele pitämään mitään kiinni koneessa, paitsi vaan sen aikaa mitä tarvii.
ei toi niin paha ole jos joku viirus lukitsee USB-levyt ne on mahdollista saada auki viellä vaikka vaivaa siihenkin saa nähdä, mutta jos se viirus pyyhkii sen USB-levyn tyhjäksi etkä ole muualle tallentanut kuvia niin voi olla että kuvia palautettuatakaisin ja kaikki työ valuu hukkaan.- fdsafdsa
"Suosittelen ainakin välillä sammuttamaan koneen, koska se sulkee samalla yrimääset ohjelmat taustalta jota et tarvitset/käytä ja tällöin nopeuttaa konetta."
Ei tietokoneet ole mitään android-kännyköitä, joissa ohjelmat jäisivät taustalle pyörimään... Jos jonkin prosessin haluaa sammuttaa jostain kumman syystä, sitä varten on task manager, eli tehtävien hallinta (klikkaa alapalkkia oikealla hiirennapilla, avautuvasta valikosta kolmas alhaalta)
"ei toi niin paha ole jos joku viirus lukitsee USB-levyt ne on mahdollista saada auki "
Niiden sisältö siis kryptataan käyttäjän tietämättä ja purkuavaimen saa nettirikolliselta rahaa vastaan, jos saa sittenkään. Itse sitä ei voi mitenkään purkaa, ellet saa CIA:ta tai NSA:ta yhdistämään levyäsi supertietokoneeseen, joka alkaa purkamaan salausta... eli ei tässä elämässä.
Mutta tosiaan varmuuskopioita ei pidä säilyttää millään sellaisella laitteella, joka on varmuuskopiointihetkeä lukuunottamatta tietokoneessa kiinni. Eräälle vinkiksi, että "tietoturvaltaan" sellainen on todella, todella huono vaihtoehto. - pikkusormi pystyssä
fdsafdsa kirjoitti:
"Suosittelen ainakin välillä sammuttamaan koneen, koska se sulkee samalla yrimääset ohjelmat taustalta jota et tarvitset/käytä ja tällöin nopeuttaa konetta."
Ei tietokoneet ole mitään android-kännyköitä, joissa ohjelmat jäisivät taustalle pyörimään... Jos jonkin prosessin haluaa sammuttaa jostain kumman syystä, sitä varten on task manager, eli tehtävien hallinta (klikkaa alapalkkia oikealla hiirennapilla, avautuvasta valikosta kolmas alhaalta)
"ei toi niin paha ole jos joku viirus lukitsee USB-levyt ne on mahdollista saada auki "
Niiden sisältö siis kryptataan käyttäjän tietämättä ja purkuavaimen saa nettirikolliselta rahaa vastaan, jos saa sittenkään. Itse sitä ei voi mitenkään purkaa, ellet saa CIA:ta tai NSA:ta yhdistämään levyäsi supertietokoneeseen, joka alkaa purkamaan salausta... eli ei tässä elämässä.
Mutta tosiaan varmuuskopioita ei pidä säilyttää millään sellaisella laitteella, joka on varmuuskopiointihetkeä lukuunottamatta tietokoneessa kiinni. Eräälle vinkiksi, että "tietoturvaltaan" sellainen on todella, todella huono vaihtoehto.Heh, näin on, en arvannut että joku oikeasti sammuttaa koneensa kun haluaa eroon jostain prosessista, kuinka vulgääriä, pyh
- fdsafdsa
pikkusormi pystyssä kirjoitti:
Heh, näin on, en arvannut että joku oikeasti sammuttaa koneensa kun haluaa eroon jostain prosessista, kuinka vulgääriä, pyh
Koneen sammuttaminen prosessin tappamiseksi on kuin hioisi ja maalaisi autonsa joka kerta kun pinta on likainen.
- Supermicro
Työpaikalla on tehokas Supermicron valmistama kone joka on kehotettu pitäämään päällä aina, jotta se kestäisi pitempään, edellinen kone kesti 10 vuotta.
- fdsafdsa
Supermicro valmistaa emolevyjä, koteloita yms. mutta niitä näkee harvemmin Suomessa. Olisi mielenkiintoista kokeilla heidän laatuaan joskus.
- ei kannata sammuttaa
Minä en sammuta ikinä työasemiakaan, saati sitten palvelimia. Kerran kuukaudessa käynnistyvät uudelleen microsoft päivityksen jälkeen.
Virransäästöasetukset on poissa että näytöt ja kiintolevyt on jatkuvasti päällä. Hyvin on mennyt, ei ole koneet hajoilleet ja hyvin toimininut. Talvella lämpö tulee hyötykäyttöön ettei edes lisää sähkönkulutusta. - ystävällisest
Pidä aina päällä ei se tietenkään sinua hyödytä mutta saattaa vaikuttaa energiayhtiön tilinpäätökseen.
Jos käyttis windows niin hyödyttää sinuakin ei tarvi odotella 6 tuntia kun kone käynnistyy. (kyllä kai tosiasiat voi tuoda julki muuallakin kuin "sodat" palstalla?)
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli642618Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.272514Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️151694- 1021407
Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1271396- 981337
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?241173Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411106Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141083Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä
Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest59985