Varastan vanhemmiltani rahaa

Tyttö 14v

En mitään suuri summia, kympin silloin tällöin. Vanhemmillani on purkki, mihin keräävät euroja, sieltä vien, kun kukaan ei huomaa. Syynä se, että en saa ikinä muuta rahaa kuin viikkoraa (3,50) tai jos menen leffaan, niin porukat maksavat sen. Muutoin en saa heiltä rahaa, vain syntypäivälahjaksi sukulaisilta tai jos menen heille töihin. En tunne syyllisyyttä. Ehkä johtuu myös siitä, että porukat ostavat pikkuveljelleni mitä tämä haluaa, mutta minä en saa mitään. Ikään kuin tasaan tilejä. muita samanlaisia?

153

7538

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • psycho?

      Taidat olla tuleva psykopaatti. No, alku sekin. Ja onhan se parempi kuin olla työtön. Siis josset aio olla työtön psykopaatti. Mutta voiko psykopaatti olla työtön? Onko psykopatia työtä? Ei siitä rahallista korvausta taida saada eikä se taida lakisääteisiin töihin kuulua, mutta mielenrikkautta kieltämättä taitaa kasvattaa.

      • Mallu 22

        Puhu vanhemmillesi,niin he hakevat sinulle apua,
        ettei tarvite hakea poliisilaitoselta ja
        myähemmin käydä tapaamassa Hämeenlinnan
        naisvankilassa,vielä ei ole peli menetetty kokonaan!


      • kuka psyko?

        Aika pienin perusteluin leimaat psykopaatiksi...Minusta tuo on tyhmää ja saattaa johtaa isompien summien ja myös muilta varastamiseen, mutta liioittelet muuta..


      • ristiriitaa

        Psykopaatti on nero, erittäin sosiaalinen sellainen. Flikalla on sosiaalinen puute toisiin nähden..


      • 15+12
        Mallu 22 kirjoitti:

        Puhu vanhemmillesi,niin he hakevat sinulle apua,
        ettei tarvite hakea poliisilaitoselta ja
        myähemmin käydä tapaamassa Hämeenlinnan
        naisvankilassa,vielä ei ole peli menetetty kokonaan!

        Jeps, siitä se näpistys kierre alkaa. Se on hienoa että olet jo aloittanut harjottelun.


      • Nyrkkirauta

        Voi helvtti näitä suomi24 aloituksiaa..Kuka idiooti näitä keksii,,aika lasten touhua koko 24..


      • Ei ole
        ristiriitaa kirjoitti:

        Psykopaatti on nero, erittäin sosiaalinen sellainen. Flikalla on sosiaalinen puute toisiin nähden..

        flikalla muuta puutetta kuin puute rahasta. Mieti 3,50€/viikko, mitä sillä saat? Yhden hese-hampparin.

        Tuon puutteen voisi myös kiteyttää saidoiksi vanhemmiksi, jotka on muutoin niin nuukia että piereekin sisäänpäin, mutta kun kyse on pikkuveljen tarpeista(ilmeisesti vanhempien yhteinen ja flikka jommankumman edellisestä), niin kyllä kukkaron nyörit aukee molemmilta puoliskoilta.

        Turhauttaahan tuollainen kun maailmassa kaikki kuitenkin pyörii rahan ympärillä.


      • ai ai niitä aikoja
        Ei ole kirjoitti:

        flikalla muuta puutetta kuin puute rahasta. Mieti 3,50€/viikko, mitä sillä saat? Yhden hese-hampparin.

        Tuon puutteen voisi myös kiteyttää saidoiksi vanhemmiksi, jotka on muutoin niin nuukia että piereekin sisäänpäin, mutta kun kyse on pikkuveljen tarpeista(ilmeisesti vanhempien yhteinen ja flikka jommankumman edellisestä), niin kyllä kukkaron nyörit aukee molemmilta puoliskoilta.

        Turhauttaahan tuollainen kun maailmassa kaikki kuitenkin pyörii rahan ympärillä.

        Totta,ei muuta puutetta kuin rahasta.Itselläni aikoinaan oli sama tilanne.Ei tippunu ku viisi-kymmenen markkaa viikkorahaa,riippuen siitä miten hyvin oli hevostallin paskat luonu.Jos hyvín niin kymmenen markkaa jos huonosti niin oli tiukassa se viisi markkaa.Kyllä teki mieli pölliä niihin aikoihin vaikka mitä,mutta ei tullut sit vissiin tilaisuutta pölliä.Nykyään ihan työssäkäyvä rehellinen veronmaksaja.Ei ole tarvinnu miettiä varastelu hommia ku elää omaa elämä kaukana niistä KUS...päistä.


      • Tuntematon totuus
        15+12 kirjoitti:

        Jeps, siitä se näpistys kierre alkaa. Se on hienoa että olet jo aloittanut harjottelun.

        Todellakin tunnen tapauksen joka aloitti joka lajin näpistelyn. Nälkä kasvaa
        syödessä ja nyt hän pitää sitä vain nokkeluutena. Tarpeeseenhan nykyihminen
        jo pelaa vaikka minkälaisia pelejä.


      • HHUHUH
        Ei ole kirjoitti:

        flikalla muuta puutetta kuin puute rahasta. Mieti 3,50€/viikko, mitä sillä saat? Yhden hese-hampparin.

        Tuon puutteen voisi myös kiteyttää saidoiksi vanhemmiksi, jotka on muutoin niin nuukia että piereekin sisäänpäin, mutta kun kyse on pikkuveljen tarpeista(ilmeisesti vanhempien yhteinen ja flikka jommankumman edellisestä), niin kyllä kukkaron nyörit aukee molemmilta puoliskoilta.

        Turhauttaahan tuollainen kun maailmassa kaikki kuitenkin pyörii rahan ympärillä.

        14 vuotiaalle riittää hesehamppari. Likka saa kuitenkin rahaa menoihinsa. Ei kaikilla ole syytää rahaa kakaroille 100 ekeä/kk.. Tiedän itse, kun on kaksi kakaraa, ei rahat riitä kaikkiin menoihin ja niitä piisaa, ja mitä enemmän annat rahaa, sen enemmän sitä menee ja täysin tyhjänpäiväsiin juttuihin, suorasta kurkusta alas, ei mitään järkevää.
        Kakaroille on hyvä opettaa rahan käyttö, että tajuavat ettei sitä vaan oteta jostain. Ja tuonikäisen kakaran pitää tehdäkin jo jotain kotihommia


      • väää
        Ei ole kirjoitti:

        flikalla muuta puutetta kuin puute rahasta. Mieti 3,50€/viikko, mitä sillä saat? Yhden hese-hampparin.

        Tuon puutteen voisi myös kiteyttää saidoiksi vanhemmiksi, jotka on muutoin niin nuukia että piereekin sisäänpäin, mutta kun kyse on pikkuveljen tarpeista(ilmeisesti vanhempien yhteinen ja flikka jommankumman edellisestä), niin kyllä kukkaron nyörit aukee molemmilta puoliskoilta.

        Turhauttaahan tuollainen kun maailmassa kaikki kuitenkin pyörii rahan ympärillä.

        Toiset eivaan saa yhtään rahaa vanhemmilta... ehkä justja just johonki -80%ale paitaan. :(


      • väää kirjoitti:

        Toiset eivaan saa yhtään rahaa vanhemmilta... ehkä justja just johonki -80%ale paitaan. :(

        on toi kyl aika totta, kyllä mun vanhemmat mulle rahaa antaa sillon ku ne ite näkee sen tarpeelliseks, esim. se on aika perseestä ettei ne anna rahaa vaikka jos menee kavereitten kanssa jonnekki syömää tai jtn


      • Kadun.tekojani
        Nyrkkirauta kirjoitti:

        Voi helvtti näitä suomi24 aloituksiaa..Kuka idiooti näitä keksii,,aika lasten touhua koko 24..

        Ite oon jääny kiinni kun oon varastanu yli 1000€ faijaltani


      • Anonyymi
        Ei ole kirjoitti:

        flikalla muuta puutetta kuin puute rahasta. Mieti 3,50€/viikko, mitä sillä saat? Yhden hese-hampparin.

        Tuon puutteen voisi myös kiteyttää saidoiksi vanhemmiksi, jotka on muutoin niin nuukia että piereekin sisäänpäin, mutta kun kyse on pikkuveljen tarpeista(ilmeisesti vanhempien yhteinen ja flikka jommankumman edellisestä), niin kyllä kukkaron nyörit aukee molemmilta puoliskoilta.

        Turhauttaahan tuollainen kun maailmassa kaikki kuitenkin pyörii rahan ympärillä.

        No ite saan vaan 1,50€ viikossa eli 6€ kuukaudessa, teen kotitöitä joka päivä ainakin 2 kertaa. Ketuttaa ku viikkoraha on noin pieni.
        Tuolla summalla saa ehkä yhen muumitikkarin viikossa. Ja kun kaverit pyytää yhes ostarille tai kauppaan nii ei oo ku pari euroo mukana ja joudun aina kieltäytymään. Pari kertaa oon pölliny äitin kukkarosta kolikoita jos on sattunu olemaan tarve. Mutta sanokaa nyt joku niille vanhemmille, että korottais vähän lastensa viikkorahaa!
        ~t. 12.v tyttö


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ite saan vaan 1,50€ viikossa eli 6€ kuukaudessa, teen kotitöitä joka päivä ainakin 2 kertaa. Ketuttaa ku viikkoraha on noin pieni.
        Tuolla summalla saa ehkä yhen muumitikkarin viikossa. Ja kun kaverit pyytää yhes ostarille tai kauppaan nii ei oo ku pari euroo mukana ja joudun aina kieltäytymään. Pari kertaa oon pölliny äitin kukkarosta kolikoita jos on sattunu olemaan tarve. Mutta sanokaa nyt joku niille vanhemmille, että korottais vähän lastensa viikkorahaa!
        ~t. 12.v tyttö

        6€ kk on ihan liian vähän niinku mitä ihmettä mä saan 20€ kk ja töissä käyn 4 pv = 200€


      • Anonyymi
        ristiriitaa kirjoitti:

        Psykopaatti on nero, erittäin sosiaalinen sellainen. Flikalla on sosiaalinen puute toisiin nähden..

        Vielä voit asian korjata. Toivon että pian omatuntoa alkaa sinua asiasta soimata. Pyydä anteeksi


      • Anonyymi
        Ei ole kirjoitti:

        flikalla muuta puutetta kuin puute rahasta. Mieti 3,50€/viikko, mitä sillä saat? Yhden hese-hampparin.

        Tuon puutteen voisi myös kiteyttää saidoiksi vanhemmiksi, jotka on muutoin niin nuukia että piereekin sisäänpäin, mutta kun kyse on pikkuveljen tarpeista(ilmeisesti vanhempien yhteinen ja flikka jommankumman edellisestä), niin kyllä kukkaron nyörit aukee molemmilta puoliskoilta.

        Turhauttaahan tuollainen kun maailmassa kaikki kuitenkin pyörii rahan ympärillä.

        Oi kukaan tarvitse noin paljon rahaa


    • Tyttö 14v

      Joo... Muita neuvoja? Samankaltaisia?

      • Tea15

        Joo kyl mä otan molempie lompakoist ja
        ei ne mitää huomaa,niil ain käteist lompakois ja
        en ota ku jotai 60-80 ecee viikossa.


      • Iina14
        Tea15 kirjoitti:

        Joo kyl mä otan molempie lompakoist ja
        ei ne mitää huomaa,niil ain käteist lompakois ja
        en ota ku jotai 60-80 ecee viikossa.

        Joo mäkin alan ottaa edes vähä,
        noilki ain rahaa lompakois ja ne ain pöydäl keittiös!


      • No odottakaas
        Iina14 kirjoitti:

        Joo mäkin alan ottaa edes vähä,
        noilki ain rahaa lompakois ja ne ain pöydäl keittiös!

        kun ne eräänä päivänä alkaakin ihmetellä jatkuvaa rahankulumista. Saatte selkään ja lujaa sekä ansaitusti kyllä. Panes ainakin sää Tea joka viet liki satkun viikossa hiukan edes himmaten sitä pihistelyintoasi, sillä alat olla jo riskirajoilla. Pian käryät. Ja sitten voi olla peppu seuraavalla viikolla hellänä.


      • kerava 6
        Iina14 kirjoitti:

        Joo mäkin alan ottaa edes vähä,
        noilki ain rahaa lompakois ja ne ain pöydäl keittiös!

        tuu käymää ni saat rahaa


    • ootsamanlainennnn

      Mun sisko just teki noin ja joutui vaikeuksiin :/ joten sun kannattais lopettaa

      • Tyttö 14v

        Huomasivatko porukat? Kerroitko? Millaisen rangaistuksen siskosi sai?


      • höpötiti
        Tyttö 14v kirjoitti:

        Huomasivatko porukat? Kerroitko? Millaisen rangaistuksen siskosi sai?

        Näin niitä kleptomaaneja kasvaa :P Olisiko hyvä keskustella vanhempien kanssa rehellisesti miksi tätä tekee ennenkuin tekee koska teot kantavat läpi elämän. Entä kun jäät kiinni? Seuraukset tulevaisuudessa on vakavammat jos jatkat tällaista käytöstä tai tulee tavaksi, Kannattaisi miettiä jokin harrastus tai käydä siellä töissä :D


    • ihan oikein

      iteki otan lompakosta massia kostoksi esim kerran äiti löys mun nuuska kiekon ja veisen roskiin niin vein seitsämän euroa ku se kiekko makso viis euroa

    • Älä varasta

      Ei kannata mullaki on pikkusisko ja mustakin tuntuu välillä että se saa mitä se haluaa mut minä teen sillain ite että kun äiti vaikka käskee viiä roskat pihalle tai tuua sisälle leivinuuniin puita nii minä kiltisti vaan teen heti mitä käsketään näin äiti ja isä luottaa minuun paremmin ja antaa mulle aina pikkusen enemmän rahaa jos tarviin eli jos jotain työtä käsketään tehä älä sano kohta tai en tai miksi taas minä kyllä ne vanhemmat osaa sen jälkeen antaa muillekkin töitä. Mutta älä ainakaan varasta rahaa se on huono päätös

      • Vastuu hyvä

        Tein ton ikäisenä listalle ehdotuksia kotitöistä, jotka voisin tehdä sovittua maksua vastaan. Toimi.


    • money1

      Mulla on samoja ongelmia ollut ei enää kyllä...

    • Crime = ££

      Ryöstä kioski tai kauppa, saat enemmän rahaa.

    • ääkkösääliö.

      Minä värästän äinä vänhemmiltä rähää. Isä opetti, että kyllä värästää sää jös hälyää...

      • Kukko4

        Kukko tietäää,,, vast jos Hälyäää. Se levy pyörii vaan päällä ,,,, jos Hälyäää , onkos syksyn aikana tullut muutoksia ,,,,?


    • maaritt

      Odota ihan rauhassa. Ja jätä nyt se varastelu NYT HETI, siitä meinaan voi tulla ikävä tapa, josta on myöhemmin vaikeaa päästää irti.

      Sinun iässäsi en minäkään saanut mitään, vaikka olin ainoa lapsi. Voit aikuisena sitten kiittää vanhempiasi siinä, että et saanutkaan aikoinaan ihan kaikkea mitä halusit. Opit tässä nöyrää ja luovaa asennetta, jota tarvitaan päästäksesi elämässä myöhemmin eteenpäin ja menestyäkseen työelämässä. Voi olla, että veljestäsi saattaa kasvaa omahyväinen, yhteiskunnan tuella eläjä, jos saa jo nyt kaiken periksi. Tiedän, se harmittaa sinua nyt, mutta naurattaa 10 vuoden kuluttua. Ansaitse oma taskurahasi esim. koiranulkoiluttajana, lastenhoitajana, tai vanhuksen ulkoiluttajana.

      • Miia2

        Ei ehdi mitää koiraa ulkoiluttaa,
        netti ja pleikka vie kaiken ajan ja
        äiti opetti aikoinaa,viisas pääsee vähemmällä ja
        vanhemmat ian oikeas!


    • Aikuinen ihminen

      Et kerro ensinnäkään perheesi taloustilannetta etkä ikääsi. Teinille hyvä raha on 5€ viikossa eli 20€ kuussa. Lapselle tuo on sopiva määrä. Kerro vanhemmille teostasi ja selitä ettei raha vain riitä sinulle ja kysy mahdollista viittä euroa kuussa.

      • Oona15

        Ai 5 ecee viikko?
        Elä itse sillä.sul varmaa menee jo kahvikuppii kerral se,
        onneks et oo mun mutsi.
        Saaha sil "karkkiipussin" viikossa KIITOS!


      • Äläs ny...
        Oona15 kirjoitti:

        Ai 5 ecee viikko?
        Elä itse sillä.sul varmaa menee jo kahvikuppii kerral se,
        onneks et oo mun mutsi.
        Saaha sil "karkkiipussin" viikossa KIITOS!

        Ehkä sinulle, mutta ei aikanaa minulle ollut. Vanhemmat tietenkin antavat kaiken välttämättömän, kuten vaatteet ja ruuan, mutta viisi euro riittää hyvin muuhun. Viikkorahan tarkoitus on opettaa säästämistä ja kun siihen liitetään työ, niin se opettaa ettei raha kasva puussa. Pieni viikkoraha on tärkeä osa kasvatusta.


      • ysiviissiis
        Äläs ny... kirjoitti:

        Ehkä sinulle, mutta ei aikanaa minulle ollut. Vanhemmat tietenkin antavat kaiken välttämättömän, kuten vaatteet ja ruuan, mutta viisi euro riittää hyvin muuhun. Viikkorahan tarkoitus on opettaa säästämistä ja kun siihen liitetään työ, niin se opettaa ettei raha kasva puussa. Pieni viikkoraha on tärkeä osa kasvatusta.

        Ha, miten voi olla näin kiittämätöntä porukkaa. Mä en koskaan saanut viikkorahaa, silloin tällöin äiti pystyi antamaan kympin tilille, niin enpä päässyt käyttämään rahaa mihinkään kahviin tai karkkiin ihan joka päivä. En ees oo mitenkään vanha, oon 19. Onko elämä vähän liian helppoa?


      • jestas mitä huttua
        Äläs ny... kirjoitti:

        Ehkä sinulle, mutta ei aikanaa minulle ollut. Vanhemmat tietenkin antavat kaiken välttämättömän, kuten vaatteet ja ruuan, mutta viisi euro riittää hyvin muuhun. Viikkorahan tarkoitus on opettaa säästämistä ja kun siihen liitetään työ, niin se opettaa ettei raha kasva puussa. Pieni viikkoraha on tärkeä osa kasvatusta.

        Kyllä inflaatio on syönyt tuon 5e/viikko -viikkorahan jo 20 vuotta sitten. Montakos vuosikymmentä siitä on, kun nimimerkki Äläs ny oli itse teini-ikäinen???

        Eihän tuolla 5 eurolla saa Hesestä edes yhtä hamppariannosta ranskiksineen. Vinkkinä, jos teinillä ei ole omia tuloja, voi noilla rahoilla jäädä sosiaalinen elämä vähiin. Rahaa tarvitaan harrastuksiin, jopa pelkkään hengailuun, emme elä nyt sodanjälkeisessä Suomessa, missä leikittiin käpylehmillä.

        Mitä tulee siihen, että vanhemmat kustantavat ruoat ja vaatteet, joista pitäisi olla iloinen.. sehän nyt kuuluu vanhempien velvollisuuksiin automaattisesti. Lapsityö on muuten kielletty jo YK ihmisoikeusjulistuksessa.

        Jos ei ole rahaa elättää lapsia, ne vaikuttavat pelkältä rahariesalta ja lapset on ajettava piikomaan naapuriin jo 12-vuotiaina, niin ehkä kersat kannattaa sitten jättää tekemättä. Lapsettomuus on ihan OK elämänvalinta herran vuonna 2015, mitä se ehkei ollut silloin kun Äläs ny oli itse teini.


      • 13p
        Oona15 kirjoitti:

        Ai 5 ecee viikko?
        Elä itse sillä.sul varmaa menee jo kahvikuppii kerral se,
        onneks et oo mun mutsi.
        Saaha sil "karkkiipussin" viikossa KIITOS!

        13v poika en saa viikko tai kuukausi rahaa kokeista ei tipu. Ainut rahan lähde työt ja synttärit


    • isomummeli

      Älä opettele epärehelliseksi, sitä se varastelu on. Kun jäät kinnni, ennemmin tai myöhemmin, tunnet niin suurta syyllisyyttä ja häpeää, että se totisesti tuntuu pahalta.

      Olin sinun ikäisenäsi kaupassa töissä, sukulaisella, ilman palkkaa tietenkin. En saanut mitään makupaloja, vain huonoa ruokaa ja sukulaisen vanhoja vaatteita. Sekatavarakaupassa oli tietysti karamellejä myynnissä. Otin kaupasta salaa pienen suklaalevyn huoneeseeni, ja söin siitä iltaisin pienen palasen.

      Jossain vaiheessa sukulaistäti näki suklaalevyn käärepaperin, ja siitäkös saarna syntyi. Ihan aiheesta, sillä tiesinhän itsekin kuinka väärin tein. Muistan vieläkin sen pienen tytön häpeän, kun pää painuksissa kuuntelin, kuinka väärin on ottaa mitään luvatta. En toivo sitä tunnetta sinulle, joten lopeta varastelu, ja vaikka tunnusta tekosesi vanhemmillesi. Näin sinusta kasvaa rehellinen kansalainen.

    • Vanhemmat

      Nyt jäit kiinni!
      Kotiarestia kuukaudeksi!

    • Kannattaisi varmaan puhua vanhemmillesi rahantarpeistasi, ehka voit tehda lisaa kotitoita ja taten korottaa viikkorahaasi? tai kenties voit aloittaa lehtienjakamisen/lastenvahtimisen tms.. Raha ei kasva puussa ja on tosi vaarallista oppia vaarille teille, tulee viela tapa ja pian ootkin isompia summia muilta viemassa ja muita eparehellisyyksia tekemassa....

    • T ttyt 44

      Kyllä vanhempasi tietävät mitä teet he opettavat sinua omille tavoilleen psykopaatiksi

    • elli 17v

      Kyllä meillä ainakin ollaan kiitollisia jos saadaan noinkin suuri raha taskurahaa viikoksi.

    • tyttö 15v

      mulla sama tilanne...

    • asdfghjkll

      sama asia kun kävisi esim viinakaapista pöllimässä vkl juomat tai isin taskusta muutaman tupakin. oon tehny ite nuita molempia ja en jääny koskaan kiinni. en ymmärrä tuota 3,5e..eihän sillä saa yhtään mitään. ite sain sun ikäsenä 100e/kk ja lisäksi vielä isovanhemmilta rahaa kun teki töitä heidän kaverina. nyt lyöt vaan nyrkkiä pöytään ja sanot että se 20e pitää vähintään irrota viikossa tai muuten.... ;)

      • Mites tuo

        sun tulopuoli on sen jälkeen kehittynyt? Anna kun arvaan: Koulusi taisi mennä kuuseen, kun ei kiinnostanut? Pääsit vähäksi aikaa työpajaharjoitteluun, mutta sekin kusi kintuille kun ei vaan jaksanut kiinnostaa? Niinpä siis nyt vietät aikaasi pienessä vuokrayksiössä jonka äitisi sinulle ystävällisesti haki kaupungin sosiaalitoimelta. Pelaat pleikkaa mitä nukkumiselta ehdit. Jos rahapula uhkaa niin äiskältä saa, paitsi jos sillä on manit loppu niin pitää keikata joku mummo?

        Eli tulosi koostuu siitä mitä saat kelasta, fattasta, mutsilta ja keikatuilta mummoilta.


    • sepe vinha vara

      rahan kanssa tekemisissä, vanhemmilta ei pidä/saa ei pitäisi saisi rahaa missään tapauksessa, muiltakaan ei, raha on kaiken pahan alku ja juuri, lapsetkin saa lapsilisänsä, sanoisin kokemuksen syvimmällä "ei saa ottaa mitään vanhemmiltaan" saa antaa vanhemmat jos kykenee siihen, minun vanhempani olivat asioissaan äitini vain sellainen tapaus tämä kirjoitukseni juuri nobelin kirjallisuus kysymyksessä

    • Minä ja Raha ei kuulu muille!

    • keijopanema

      Ite annan 2-vuotiaallekin 5 euroa viikkorahaa

    • varasta pankkikortti

      Minä varastin äitini pankkikortin (tiedän hänen pankkikortti tunnuksen) ja kävin nostaa aika hyvän summan. No jäin kiinni mutta en saanu mitään rangaistusta :P

      • Ei toimi kaikille

        Huono neuvo. Kaikilla ei ole tuollaisia saappaita vanhempina kuin sulla. Jos olisit tyttäreni niin et tuon tempun jälkeen oisi viikkoon istunut. Veikkaan että aika monella muullakin on kuten meillä. Varastelulla nollatoleranssi.


      • fckyou
        Ei toimi kaikille kirjoitti:

        Huono neuvo. Kaikilla ei ole tuollaisia saappaita vanhempina kuin sulla. Jos olisit tyttäreni niin et tuon tempun jälkeen oisi viikkoon istunut. Veikkaan että aika monella muullakin on kuten meillä. Varastelulla nollatoleranssi.

        Varastelulla nollatoleranssi mut väkivalta hyväksytään? Tuon tempun jälkeen sulla ei enää ois ollu tytärtä.


      • Kyllä olisi
        fckyou kirjoitti:

        Varastelulla nollatoleranssi mut väkivalta hyväksytään? Tuon tempun jälkeen sulla ei enää ois ollu tytärtä.

        jos olisi ottanut siitä opikseen. Ellei, niin vahinkohan ei sitten olisi mikään suuri vaikka sossutädit veisi pikkuisen oppimaan tavoille.


    • .....

      Saat siis 3,5 € liikaa viikkorahaa, kun noin huonotapainen olet.

    • Omapa on omatuntosi

      Olen 24v nainen, ja sain penskana viikkorahaa aina tasan EURON. 16 vuotta täytettyäni ei ole vanhemmilta herunut senkään vertaa. Olenko vaatinut? En. Joskus teiniaikoina ostin muutaman kerran karkkia vanhempien tilinumerolla niin, etten ollut saanut viikkorahaa, ja ostin sitten vähän yli eurolla. Sitä kai voi pitää jonkinlaisena varastamisena. Muuten ei ole tehnyt mieli varastaa! Omatunto olisi alkanut soimaamaan melkoisesti..
      16-vuotiaasta lähtien olen elänyt käytännössä omilla rahoillani. Joskus he ostivat minulle vaatteita tms. tarpeellista kun omat rahat oli loppu, mutta muuten en ole heiltä rahaa vaatinut, enkä olisi kehdannutkaan. Tiesin että heillä ei ollut yhtään ylimääräistä!

    • Tarkka äiti

      Minäkin varastin teininä rahaa vanhempieni possusta. Kymppi silloin tällöin. Järkytykseni oli suuri, kun äitini eräänä päivänä kotiin tullessaan vaati multa selitystä. Hän oli tosi tosi vihainen ! Ihmettelin, miten hän voi tietää?? Oli käynyt pankissa tyhjentämässä possun ja sieltä puuttui melkein 400 markkaa. Tarkkana naisena hän oli kirjannut ylös kaiken, mitä possuun laittoi.
      Sain maksaa takaisin joka pennin, kun menin töihin.

      • En olis maksanu

        Voi sinua raukkaa,
        julma äiti on sulla,
        siis jouduit maksaa pienest palkast,
        ihan outoa,no meit monenlaisii!


    • Yo Stadilainen

      Tyttö 14v
      Olet ihan normaali ,niin minäkin tein ollessani nuori nyt jo 62v ,eikä musta mitään röövaria tullu. Onhan se fittiä jos himassa ei ole tasapuolisuutta. Faija kun tuli jurrissa himaan ja sammu niin mä förasin aina snadisti fyrkkaa sen figgasta ja sit kun kasvoin vähä sbulimmaks nii mä snutasin silt brenguu et sai vedettyy jurrit . Oli se kliffaa aikaa. Muista ekan jurrin ku ei oikein tsennannu kuin paljon sitä brengguu voi oikein ottaa ,no tuli vedettyy snadisti överit nii et kaikki rupes pyörii silmissä ja laatta lentää. Himaa mä ryömin jotenki kledjut skeidasena . No ei mutsi siint suuttunut mut siin se suuttu kun mä skruudasin vahingossa koiransafkat ,tvettasin handut kastikkeessa ja stumppasin röökin siihen meidän mäyräkoiraan. Jatka vaa samaan malliin nii hyvin menee. Kai sä oot alkanu jo pöllii joululahjoja vanhemmilles . Mäkin pöllin kaikkee krääsää paranajokoneita ,meikkejä ,kotitalouskoneita sun muuta mitä himas tarvittii ,annoin niitä joululahjaks . Hyvin kelpas ,ei ne älynny kysyy et. Hei mist sä oot oikein tseenannu fyrkat millä nää kamat on bungattu.

      • Suokkilainen 65

        No et oo syntyny stadis,
        toi Savolaisten stadia!


      • Yo Stadilainen
        Suokkilainen 65 kirjoitti:

        No et oo syntyny stadis,
        toi Savolaisten stadia!

        Suokkilainen 65
        Satavarmasti oon födannu stadissa 52 Kingalla ja notkunut gartsoilla ja hörnillä ikäni.Skrivaa tohon nyt esaks mis Kinga sijaitsee nii tsiigataa sit . Muuten se on stadissa ei stadis . Suokki on mulle tuttu mesta, 72 olin siellä intissä siin punasessa byggassa jonka läpi jengi dallaa ,se on kai nykyään hoitokunnalla, lisäks mä oon tehny sinne paljon duuneja merisotakoululle ja muille intin byggille silloin kun ne oli viel Pv.n käytössä ja uffareita sekä muuta intin jengii budjas niissä. Mulla oli ajolupa sinne silloin kun jäätiet oli viel olemassa. Mä tsöbasin aikoinaan botskin sellaselt starbulta ku Hanhivaara joka oli Isosaaressa lämmitäjien pomona ,hän on monenpolven Suokkilainen muuteski mä tsennasin vilt sbulisti jengii jotka budjas siellä ja Vallinsaaressa . Heinisen Jarkki taitaa budjaa vieläkin siellä. sit on sellanen kundi ku Tuisku jonka faija oli uffari ne budjas aikoinaan Nooakinarkissa. Hän oli puutarhurina Sandiksessa ja kuulemani mukaan vaihtanut lafkaa Suokin hoitokunnalle puutarhuriks. Ei oo tullu käytyy Suokis vuosii sain silloin duunissa ollessa ludaa siellä tarpeeks . Kliffa mesta kesällä.


      • Nyt Krunikkalainen
        Yo Stadilainen kirjoitti:

        Suokkilainen 65
        Satavarmasti oon födannu stadissa 52 Kingalla ja notkunut gartsoilla ja hörnillä ikäni.Skrivaa tohon nyt esaks mis Kinga sijaitsee nii tsiigataa sit . Muuten se on stadissa ei stadis . Suokki on mulle tuttu mesta, 72 olin siellä intissä siin punasessa byggassa jonka läpi jengi dallaa ,se on kai nykyään hoitokunnalla, lisäks mä oon tehny sinne paljon duuneja merisotakoululle ja muille intin byggille silloin kun ne oli viel Pv.n käytössä ja uffareita sekä muuta intin jengii budjas niissä. Mulla oli ajolupa sinne silloin kun jäätiet oli viel olemassa. Mä tsöbasin aikoinaan botskin sellaselt starbulta ku Hanhivaara joka oli Isosaaressa lämmitäjien pomona ,hän on monenpolven Suokkilainen muuteski mä tsennasin vilt sbulisti jengii jotka budjas siellä ja Vallinsaaressa . Heinisen Jarkki taitaa budjaa vieläkin siellä. sit on sellanen kundi ku Tuisku jonka faija oli uffari ne budjas aikoinaan Nooakinarkissa. Hän oli puutarhurina Sandiksessa ja kuulemani mukaan vaihtanut lafkaa Suokin hoitokunnalle puutarhuriks. Ei oo tullu käytyy Suokis vuosii sain silloin duunissa ollessa ludaa siellä tarpeeks . Kliffa mesta kesällä.

        Naistenklinikka ja
        me kuljettii tunnelia pitkin talvisin ja
        jos kiire oli!


    • pyynaaras

      Hei tyttö! On todella epäoikeudenmukaista käytöstä sun vanhemmiltas ( ihmisoikeudet ja tasa-arvo) suosia vain toista lasta, mikäli lapsi on samaa ikäluokkaa tai nuorempi kuin sinä. On myös sinulta väärin varastaa vanhemmiltäsi. Et ole psykopaatti, mutta minusta voisit yrittää puhua vanhemmillesi: miksi he eivät huomioi lapsiaan tasapuolisesti. Vanhempien tehtävä tulisi nimenomaan opettaa lapsilleen tasa arvoa ja oikeudenmukaisuutta. Vanhempiesi toiminta ei ole eettisesti kestävää ja heillä on varmasti omat syynsä toimintaansa, joka aiheuttaa sinussa syystäkin pahoja kostoon viittaavia ajatuksia ja tekoja.
      Mielestäni puhuminen voi olla ainut ratkaisu ja käykö teillä muita aikuisia, olisiko sinun mahdollista ottaa asia silloin puheeksi vaikkapa kahvipöydässä??

    • Kantsii miettiä

      Voi sinua mitä teet.
      Etkö ymmärrä että taivaan isä suuttuu ja viskaa sinulle myllynkiven kaulaasi. Se on vakava rangaistus. Jos olet sillä hetkellä kävelemässä heikoilla jäillä niin jää rikkoutuu ja hukut. Asvaltilla kävellessäsi olkapääsi painuvat luimuiksi kuin painonnostajilla ja painnonnosto on heiveröiselle ihmiselle rankka laji.
      Ajattele vielä sitäkin että jos taivaanisä joutuu kaikille kaltaisillesi viskaamaan myllynkiven kaulaan niin myllynkivet loppuvat taivaasta ja jumala kavereineen kuolee nälkään kun leipää ei saa ilman jauhoja ja myllyjä. Mitäs sitten tehdään.

      • 16-v Mirrisi

        Ei toi viel mitää,
        mut jos isoveli tulee idästä,
        niin sit on paha!
        No näil mennää ja
        nautitaan makeastanuoruudesta ja
        haudassa levätään!
        Ala säkin jo elää-jookos?


    • En ole koskaan saanut viikkorahaa.. Eikä oli silti tehnyt mieli varastaa vanhemmilta tai keltään muultakaan rahaa.

    • Eihän se varastaminen koskaan oikein ole, siitäkin huolimatta, että vanhemmat kohtelevat sinua epätasapuolisesti. Mielenkiintoista olisi tietää minkä ikäisiä olette sinä ja pikkuveljesi. Sillä voisi olla vaikutusta vanhempiesi menettelyyn. Jos molemmat olette vielä vaikkapa alle 15 v. Ainakaan siinä tapauksessa vanhempien menettely ei mielestäni ole oikein. Parasta olisi jos voisit keskustella asiasta vanhempiesi kanssa aivan asiallisesti. Millähän he perustelevat menettelyänsä ? Kyllä kaikkia lapsia pitää kohdella aina tasapuolisesti. Olisi mielenkiintoista kuulla keskustelun lopputulos.

      • isomummeli

        Lue alkuviesti uudelleen, minäkin osasin lukea tekstin ja todeta kysyjän iän. Sehän on selvästi sanottu: 14V! Siis lapsi vielä, joten lopettakaa te, jotka olette antaneet hänelle ilkeitä vastauksia. On peiliinkatsomisen ja anteeksipyynnön paikka kaikilla pahan puhujilla. Niin rumilla puheillako te omia lapsiannekin kasvatatte, hävetkää!


    • KERRO VANHEMMILLESI TOTUUS JA PYYDÄ ANTEEKSI. SIUNAUSTA TEILLE. KYLLÄ HE YMMÄRTÄVÄT.

    • Ilman viikkorahaa

      Kylläpä naurattaa tämä nykyajan teinien elämä.
      Hmm itse ollessani nuori ei ollut mitään viikkorahoja 80-90 luvulla,
      muttei kyllä ollu abc:ta jossa istua kaikki päivät.

      Joku tuossa sanoi että joo 5e että eläppä sillä,
      eihän sillä elä jos pitää maksaa puh lasku, vuokra, ruuat jne.
      Kyllä mun mielestä sun isukin ja äipän pitäs ainaki 800e antaa
      kuussa viikko rahaa. Voe elämä.

      Ootkos Tyttö 14 koskaan kyselly vanhemmiltas,
      että miksi sinä saat vähemmän kuin toinen?
      Vaikka näinhän se monesti menee että huomion
      keskipisteenä on se nuorempi.

      Kyllä nykyajan nuoriso on sitä pullamössönuorisoa jota ei
      tekeminen kiinnosta ellei siitä makseta.
      (ei toki kaikki)

      • Poika16veeee

        Ite en saanu viikkorahaa kotona kun asuin ja ku oon vanhemmiten ymmärtäny taloustilanteen niin velkaa velan perää... en pyydä viikkorahaa koskaan pyysin vaan 20euron pelin silloin tällöin koska se ei kuullostanu korkeelta summalta ja noitten lisäks vaatteita (aika kalliita koska merkki lökäreitä) joskus.. ja niitäkin muutaman kappaletta kerralla ja synttäreillä tuli rahaa parisataa yhteensä ja nimipäivillä 70e noin ja öö jouluna parinsadan edestä ja olen tyytyväinen etten oo kaikkea saanu periksi :) oon oppinu rahan arvon ja nytkin suunnitteilla lähtemää opiskelemaan ammattia ja perustamaa yritystä jolla voi tienata niin paljo et housut tippuu jalasta :) kaikki suunnitelmat valmiita. Ja älä tämän ketjun aloittaja pölli enää senttiikää ja tunnusta tekos ja kanna vastuus et voi olla noin nössö!!!!


      • mol4

        nykynuoriso eivtaida edes tietää mitä on pullamössö? Vnánhempanne/mummunne ovat sitä sukupolvea olleet


    • hellu4

      no ..äläkäähän tekopyhäilkö...melkein jokainen on joskus jotaki vieny luvatta..vaikka vaan pullonpalautusautomaatille jääneen kuitin.Tyttöhän tietää tekevänsä väärin mikä on jo paljon :) ...Ikävää on jos lapsia kohdellaan eriarvoisesti ja tässä suhteessa varmaan "tytöstä polvi paranee"...koita jutella niille puolisokeille vanhemmillesi mikä ois järkevin keino saada sinun talous kuntoon ettei tarvi omankädenoikeudella tilejä tasailla!! Tsemppiä sulle!!

    • Poju 15,5v

      Mä pöllin meidän äijän viinoja aina, eikä se huomaa kun on aina niin kännissä. Opinhan ottaan kossua kun mies jo nuorena.

    • Muitakin löytyy

      Sitten vanhempana voit viedä vanhempiesi tililtä kaikki rahat niin ei tarvitse mennä töihin. Nehän rahat kuitenkin kuuluvat sinulle. Voit myös myydä vanhempiesi omaisuutta, telkkarit, arvoesineet ym, nekin kuuluvat sinulle. Jatka samaa rataa!!!

    • nuorena samanlaista.

      Itse tein samanlaisia hölmöyksiä nuorena mutta minun onnekseni tajusin lopettaa sen. Vanhempasi varmasti arvostavat jos olet heille rehellinen ja kerrot että tarvitset rahaa johonkin (EI) turhanpäiväisiin asioihin. Harrastuksiin vanhemmat antavat usein rahaa koska arvostavat asioita joissa on jotain järkeä / hyötyä esimerkiksi tulevaisuuden varalle.

      Kannattaa seuraavan kerran miettiä kun haluat varastaa rahaa että tarvitsetko sen rahan oikeasti johonkin ja mieti myös sitä että vanhempasi tekevät töitä sen rahan eteen. Jos haluat itsellesi rahaa niin voit myös kysyä että voitko tehdä jotai sen eteen.

    • Valehtelija nro1

      Kun tahdot kulje kanssani saisit vapaan sydämen. Voisit rukoilla Jeesukselta pelastusta se auttakoon sinua lohdutukseen ja parantamaan tapasi. Tämä on selvää kaikille veljilleni ja sisarilleni, kaikki tietävät lahjani sinulle pelastuksen. Kulje kanssani tyttö hyvä pelastut maailman riistolta, kunhan tahdot käytä kykyjäsi ja kunnolla käyttäydy, olethan sivistynyt ihminen jos loukkaat muita se olkoon vilpittömyys mistä sinut tunnistaa. Kokeilisit ripustaa itsesi ristille voisi olla vaikeaa ilman armoa. Kokeile tietäsi mihin se sinua kuljettaa, kokeile kunnolla siitä minä sinua kiitän anna ajalle merkitys se vie kohtalosi onneen.

    • 24v. Neito savosta

      Eipä itselläkään ole mitään viikkorahoja ollut.
      Sillon tällön sain muutaman markan/euron mukaan, jos käytiin kaupassa tai kun menin kouluun.
      Enkä koskaan edes pyytänyt mitään viikkorahoja (vaikka kaverit sai jne. jne). Vedet tuli kannettua, puusavotassa autettua, siivouksessa, lumitöissä yms.
      Siitä sain välillä pikkuisen ''palkkaa''.
      Ja kun 16v. olin niin osasin silloin jo olla kiitollinen vanhemmille katosta pääni päällä, ruoasta jonka sain ja vaatteista mitä he ostivat minulle (osan kyllä ostin itsekkin).
      Omilleni muutin 17v. eikä ole ollut kertaakaan rahallisia ongelmia.

      Helkkarin hyvän kasvatuksen olen saanut ja meitä kuitenkin monta lasta ollut ettei siinäkään mitään ongelmia ollut.

    • jabaa2

      En jaksanut lukea kuin muutaman ensimmäisen viestin jo pelkästään viestien laaduttomuuden takia. Voin sanoa että itsekin kävin vanhempieni lompakolla nuorena useinkin. En kadu tätä, mutta mistään muualta en olisi juurikaan saanut rahaa. Kenties pyytämällä, mutta sitä en kauheasti kehdannut tehdä. Monesti miettinyt onko muita samanlaisia olemassa tavoiltaan.

    • ---------

      Ei tietenkään ole reilua, jos vanhempasi oikeasti suosivat veljeäsi. Toisaalta en ole yhtään vakuuttunut, että se pitää paikkaansa. Usein on nimittäin niin, että perheen jokainen lapsi kokee olevansa se syrjitty ja on sitä mieltä, että niitä muita suositaan. Se tarkoittaa sitä, että ihmiset, varsinkaan nuoret, eivät ole kovin hyviä näkemään sitä kaikkea, mitä itse saavat. Sinä esimerkiksi kerrot vanhempiesi kuitenkin maksavan leffasi ja saat rahaa myös tekemällä töitä. Kenties vanhempasi maksavat sinulle jotain muutakin kuin vain leffat? Eivät vanhempasikaan saa rahaa mistään tai keneltäkään, he joutuvat tekemään töitä sen eteen. Jokaisen euron eteen.

      Enkä nyt ihan suuresti ihmettelisi, vaikka jäisit pian kiinni tuosta varastelusta. Se kympin ottaminen on niin helppoa ja nopeaa, mutta sen kympin kerääminen sinne purkkiin saattaakin viedä aika paljon aikaa. Ennemmin tai myöhemmin vanhempasi huomaavat, että purkin sisältö ei vastaa sitä, mitä he ovat sinne laittaneet. Luuletko, että sen keskustelun jälkeen saisit helpommin rahaa tai edes niitä leffalippuja?

    • Porukoilta pöllinyt

      No tämä hukkuu kommenttitulvaan, mutta mutta

      lyhyesti; lopeta hölmöily ja ota vastuusi asiasta. Vaikka veljes sais mitä tahansa sua enemmän, niin ei ole oikein varastaa keneltäkään. Tuo nyt on sinänsä vielä harmitonta, niin en nyt sinuna paljastais tuota porukoillesi, kun varmasti (syystäkin) kilahtavat, mutta älä hemmetissä opettele tosta tapaa ja jatka tuota. Huolestuttavinta tässä on se, että sun mielestä toi on muka ok. Ei ole!

      Joo, olen ite teini-iässä pölliny viinoja sun muuta porukoilta, mutta aina tuli kauhee morkkis, vaikka en kiinni oliskaan jääny. Ei sekään ollut oikein, mutta tulipa hölmöiltyä ja opittua, enkä ottanu tavaksi.. Toivottavasti säkin opit etkä tekosyiden turvin itelles muuta uskottele, muuten voi joskus olla vaikeeta.. :)

      Ja edes minä en uskotellut itselleni että se on ok, vaikka isäni pölli MULTA aina rahaa (ja en siltä ikinä niitä rahoja ole takasin saanut), jos jostain isovanhemmilta olin juurikin lahjaksi saanut. Se marssi sitten aina viinakauppaan ja rymys viikon kännissä. Olisin mieluusti ottanut "normaalin" perheen, jossa edes jotain viikkorahaa olisi saanut....

      Eli muista aina olla riittävän nöyrä ja itse rehellinen, vaikka aina ei se paras osa kakkua omalle kohdalle satukaan, kannattaa muistaa että elämässä asiat voi mennä paljon huonomminkin. Voin sanoa, että siitä pitkäjänteisyydestä mitä oon opetellu on ollu hyötyä, oon ihan korkeesti kouluttautunut ja hyväpalkkasessa työssä.. Tosi hyviä lapsuudenkavereitakin on vielä kuvioissa ja ollaan porukalla naureskeltu niille pelleille, jotka oli olevinaan yläasteella niin kovia, kun pöllivät kaupasta yms.. Osa (toki ei kaikki) on päätynyt vähän heikompiin asetelmiin nykysin (ei koulutusta, ei työtä, huumekuvioita)....

      Tsemppiä ja toivottovasti saat näistä joistain vastauksista jotain korvan taaksekin, asenne ratkaisee monesti elämässä! :)

    • neuvoja..

      En koskaan varastanut, eikä se ole oikein millään mittapuulla. Mikään ei oikeuta varastamiseen keneltäkään. Entäs sitten joskus isona, kun toinen saa parempaa palkkaa, et voi sillä oikeuttaa varastamista.

      Neuvottele mieluummin vanhempiesi kanssa, jos tuntuu että tarvitset enemmän rahaa. Minkä ikäinen pikkuveljesi on? Saako hänkin viikkorahaa saman verran kuin sinä? Mihin tarvitsisit lisää rahaa? Vanhempasi ilmeisesti ostavat vaatteesi kuitenkin, ja kaiken muun tarvittavan.

      Jos vanhempiesi kanssa neuvottelu ei tuota tulosta, ala kirjata (tai pyydä vanhempiasi kirjaamaan) kaikki se, mitä he ostavat pikkuveljelle ja mitä sinulle. Voihan olla että sinusta vain tuntuu että saat vähemmän, tai jos ei olekaan niin, niin sinulla on perusta, jolla voit pyytää enemmän itsellesi.

    • 10000000000000

      Täytyy pitää silmällä kukkaroa.Aloitan laskemisen nyt.Voita teidä nuoria.Pilaatte oman elämäni!!Teistä tulee varkaita.Lopetakaa ajoissa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • Hermanni 1250

      Se on hyvä tapa harjoitella tämän yhteiskunnan säännöille. Siinä ei ole niin vaarallista jos jäät kiinni.Et saa rikosrekisteriä esim.

      Mutta jotta siitä on hyötyä sinun täytyy kaiken aikaa korottaa summaa jonka kerralla viet ja katsoa siedätysraja. Sitten tietysti kerjäät nöyrästi anteeksi. Mutta jotta olisit oppinut jotain oikeaa elämää varten sinun täytyy pystyä havaitsemaan hetki jolloin voit aloittaa uudestaan ja sitten rajoittua vain siihen summaan jota ei huomata. Oikeassa elämässä tuo siedettävä määrä on osattava ilman koekäräytystä.

      Onnea tulevalle yrittäjälle ja poliitikolle

    • 9473745

      Tiedänpähän pitää omista rahoistani huolta, jos lapsia joskus on.

      Itse en IKINÄ varastanut porukoilta rahaa. Selkään ois tullut.
      Selkään ansaitsee nekin, jotka vanhemmiltaan pöllii.

    • fghj

      Sihteeriopistolla saat sivubisneksenä saman summan moninkertaisena pikkujutusta.

    • mummeli68v

      Miksi maksaisin viikkistä, kun lapseni ovat olleet täysihoidossa luonani. Kunnes lähtivät maailmalle. Kun kouluun, harrastuksiin, vaikka jäätelöön olen antanut rahan. Myöskään en ole maksanut, jos vie roskat, siivoaa huoneensa ja olen opettanut kaikki kotityöt. Eivät ole uus avuttomia kuten moni on'
      Sitten kun olet aikuistunut huomaat että teit väärin ja omatunto tykittäääääääää.
      Tilastollisesti poikia pidetään avuttomampina ja heidän tarpeensa kävelee usein tyttölapsen yli. Harmi.

    • Tiatia

      Hei. Diagnosoisin sinut mulkuksi. Ota yhteyttä lääkäriin tarkempien tietojen ja hoitomuotojen tiimoilta.

    • vanha on hauras ja

      kovin herkästi särkyy pirstalaiseksi,



      Ei olisi tullu kuuloonkaa varastaa vanhemmilta rahaa, hah hah ompa outo kysymyms
      autin heitä täysin pyytettömästi minkä suninki työni ja perheeltäni jaksoin,
      sos soitettiin yööä apuun, meninen yöllä viemääm issää sairaalaan ja odotin aamupuolille kunnes tietettiin mikä vaivasi,
      hänelta oli katkennu verisuoni päästä, onneksi pieni hius suoni, mutta juttu oli hyvin vakavan muutama päivä seurattiin hyytykö veri,
      hyvässä hoidosa veisaatiin tyrehtymään, kän selvisi liikunta kykyiseksi vielä
      mutta mustia auokkojan oli tullu muistiin, veri oli pyyhkäissyt muistin pois joiltaki alueilta,

    • ErakkoMiäs

      Oma neuvoni tämän asian suhteen on hyvin simppeli:

      1. Lopeta varastaminen.
      2. Ota selvää/listaa asioita mitä ovat ostaneet pikkuveljelle.
      3. Selvitä hinnat ja laskeskele yhteen vertaillen niihin mitä on sinulle ostettu.
      4. Keskustele vanhemmille asiasta ja tuo faktat pöytään.

      Huomioi jos sinulle on ostettu vaatteita tai muita "hyödyllisiä" asioita niin nekin lasketaan mukaan käytännössä.

      Varkautesi ei saa toistua, etenkään missään liikkeessä.. koska sen jälkeen kun kiinni jäät, kannat ikuista leimaa siitä ja se vaikeuttaa tulevaisuudessa työllistymistä.

      Jokainen on varastanut ainaski kerran ,mutta lopeta välittömästi ennenkuin pahenee.

    • kdjfsgo

      Minä en ole koskaan saanut mitään viikkorahaa, paitsi mitä nyt joskus oli jonkun parin kolmen viikon ajan joku kokeilu, että äiti antoi sen 2e/viikko, mutta se jäi hyvin lyhyeen. Toisaalta äitimme jakeli kuitenkin aina hyvin auliisti meille karkkirahaa sen lisäksi, että hän muutenkin osti meille herkkuja kaupasta meidän edes pyytämättä. Äitimme antoi meille myös monesti Uutena vuotena, Vappuna ja Juhannuksena sekä koulujen päättäjäispäivänä sen 20e käyttörahaa.

      Jonkun mielestä tämä voi kuulostaa hyvin vähältä, mutta en itse ainakaan koe, että olisimme edes tarvinneet mitään säännöllistä viikkorahaa. Asuessamme vielä kotona äitimme maksoi kuitenkin yksin vähistä rahoistaan kaikki minun ja kahden siskoni välttämättömät kulut kuten ruuat, vaatteet, kengät, hygieniatuotteet, bussimatkat (kouluun), lääkärikäynnit ja hammaslääkärit, sekä näiden lisäksi myös monesti meidän meikit, hiusvärit, kaampaajat, leffakäynnit, laivareissut (alle 16 vuotiaana myös huvipuistoreissut), harrastukset, lehtitilaukset, puhelinlaskut ja osan autokoulumaksuista. Tiesimme kuitenkin melko pienestä pitäen mikä äitimme rahatilanne oli, ja ainakin itse kasvoin aika vaatimattomaksi. Emme me käyneet elokuvissa kuin sen 2-3 kertaa vuodessa tai laivallakaan edes joka vuosi. Uusia vaatteitakin ostettiin 2-3 kertaa vuodessa tai sitten sai ostaa itse, jos jotain halusi. Myöskään meikkeihin tai kampaajakäynteihin ei ainakaan minun osaltani ole mennyt paljoa rahaa vuodessa, muutama kymppi silloin tällöin. Kasvaessamme vanhemmiksi (yli 16v) saimme myös itse alkaa osallistua enemmän omiin - ei välttämättömiin menoihimme.

      Mielestäni viikkoraha on hyvä olla, jos vanhemmat kokevat että lapsi tai nuori on kokoajan jotain vailla, ja haluavat opettaa hänet käyttämään omia rahojaan ja tarvittaessa säästämään, jos rahat eivät heti riitä. Viikkorahan suuruus taas pitäisi määritellä sen perusteella mitä omia kuluja lapsi joutuu itse maksamaan. Jos oletetaan, että lapsi maksaa itse kaikki - ei välttämättömät kulunsa voisi viikkoraha olla silloin joku 20-30e. Jos taas ajatellaan, että lapsen täytyisi maksaa kaikki kulunsa (paitsi nyt jotain asumiskuluja) täytyisi lapsen saada silloin ainakin koko lapsilisänsä sekä mahdolliset elatusmaksurahat käteen.

      Olen kuitenkin itse oppinut järkevään rahan käyttöön, jopa säästeliääksi vaikka en koskaan viikkorahaa saanutkaan. Minulle ei olisi tullut mieleenkään varastaa äidiltäni, joka vähistään antoi meille ja jätti itsensä aina vähemmälle.

    • Äiti ei anna

      koskaa rahaa mutta isältä kun pytää se antaa aina 20 € jos satuu olemaan kukkarossa.

    • Et sä mitään väärin tee.Mitäs eivät kohtele sua kunnolla,toki varastaminen on väärin jos sen tekee vääristä syistä mut mut.
      Mun mielestä sun ei ees tarviikkaan potea syyllisyyttä mistään.
      Mut lopeta toki varastelu ennenku jäät kiinni ku sit saat takuusti heidän huomionsa mut väärällä tavalla.

    • varastaminen on väärin

      Itse en saa edes viikkorahaa. Mene töihin, niin ei ole rahasta pulaa. Kysy,voisitko siivota vaikka naapureidesi pihaa (lumesta/lehdistä/milloin mistäkin.

    • ei tuommonen pikkuvarastaminen mitään haittaa.jossain vaiheessa vaan lopetat sen kun alat tekemään omaa rahaa ja aikuistut.elämässä pitää tehdä sitä mitä oma perse kestää.jos ei kestä niin jättää tekemättä.jokaisen moraali on erilainen.jos kiinnostaa jutella lisää niin laita mailia : [email protected]

    • jsksisis

      Tarvitset namusedän

    • alvit älä unohda

      JA MAKSOITKO ALVIT TULONSIIRROSTASI HÄH? hähähähäää. Se on 24% valtiolle, äläs yritä vetää välistä.

    • Kukko4

      Kukko tietää ,, kasvatat Hyvä tyttö kaksoispersoonaan .näyttelet viatonta Äitisi ja Isäsi silmienalla ,,,, sinulla ei ole nykymenolla valoisa tulevaisuus , käsittele asiaa kiireellisesti ,tunnusta tosiasiat , vastikkeetonta rahaa ei ole missään ,keskustele läh,,,Äitisi kanssa ,, Käy koulusykologilla avautumassa , Hyväää Joulua sinulle,,,

    • erkki38

      ei onnistunu pikavippi,kun luottotiedoissa merkintä!vaikka luki et saa vipin jos ei ole luottotiedot kunnossa!!!

    • Hei Tyttö 14 v. Olen itse jo aikuinen ja omat lapseni ovat kohta aikuisia. Olin itse teini-ikäisenä lähes samassa tilanteessa kuin sinä. Vanhempani olivat ja ovat edelleen hyvin säästeliäitä. En saanut ollenkaan viikkorahaa ja harvoin leffa- tms rahaa, vain tosi tarpeeseen. Mitä keinoja 14 vuotiaalla on saada rahaa kuin vanhemmiltaan? Koska kaverit saivat rahaa ja oli tosi ikävää kulkea porukan mukana rahattomana, aina tilaisuuden tullen varastin äidin pussista kolikoita. En koskaan paljon, mutta tätä jatkui vuosia. Podin aina hirveän suurta syyllisyyttä ja pelkäsin jääväni kiinni. Tullessani aikuiseksi tulin vanhemmilleni vihaiseksi. Miksi he ajoivat minut tuollaiseen? Eikö heille todella tullut mieleen että nuorikin haluaisi joskus ostaa vähän karkkia, ripsivärin, jotain... Kun sain ensimmäisen oman palkan, menin täysin sekaisin, kun en ollut koskaan tottunut rahan käyttöön ja tuhlasin koko tilin hetkessä. Kun sain omia lapsia, lupasin itselleni, että lapsieni ei koskaan tarvitse varastaa minulta. Jos joskus ei ole antaa rahaa, he tietävät, että seuraavasta tilistä taas tulee heillekin vähän. Oppivat säästämään ja suunnittelemaan rahan käyttöä. Keskustele vanhempiesi kanssa ja yritä saada heidät ymmärtämään, että sinullakin on tarpeita. Tai yritä tehdä heidän kanssaan sopimus vaikka maksullisista kotitöistä.
      .

    • älä ole loinen

      Opi myös maksamaan vanhemmillesi sinun elatus. Luuletko, että lasten elatus on vanhemmille ilmaista eli se raha tulee aivan tyhjästä?
      Kysy: varastavatko vanhempasi jotta kykenevät elättämään sinua?

      Normaaliin elämään kuuluu toisten arvostaminen (myös omia vanhempia pitäisi arvostaa). Myös vanhempien pitäisi arvostaa omia lapsiaan.Lasten ei pitäisi suhtautua vanhempiinsa vain "ilmaisen" rahan läheenä (perintöjen lähteenä). Omilta vanhemmilta varastaminen on tosi törkeää.

      Vanhemmat ja lapset eivät ole toisilleen loisia joista pitäisi päästä eroon. Suhde rahaan ja sen käyttöön tulee jo kotona ja yhteisössä kasvaessa. Monilla tämä kasvaminen on häiriintynyt.

    • jensk2

      Kyllä mä joskus lapsena varastin isältä ja äidiltä pikkukolikoita, että pääs ostamaan irtokarkkia kaupasta :D Mut itsellä oli vähän sama tilanne, sisko sai aina rahaa ja ostatutti porukoilla vaikka mitä, itse kilttinä tyttönä en kehdannut vaatia kalliita asioita vanhemmiltani siskoni tapaan. Mutta vein sitten joskus harvoin pari euroa että sain karkkia. En ole varastanut mitään enää kuitenkaan sen jälkeen kun menin yläasteelle ja lukioon, nää touhut oli niitä ala-asteen hölmöyksiä.

    • ratkaisu

      Oletko pyytänyt vanhemmiltasi lisää rahaa?

    • Itse keskityin savukkeisiin. Tuo sisarrusten epätasainen kohtelu ei ole reilua. Ehkä nuorimmat saavat helposti kaiken viimeisenä olosta johtuen. Koita vihjaista vanhemmille jotain.
      Esitä selvä vertaus mitä olette saaneet.
      Oletko ajatellut kesätöitä?

    • Olet jo ISO tyttö

      Muista käyttää sormikkaita ettei jää sormenjälkiä siihen purkkiin.
      Pikkuveljesi taitaa olla oikein vanhempiesi lellikki?
      Älä vaan sitten aikuisena varasta!
      Se on synti.
      Josta jää kiinni lopulta aina.

    • Öyestä

      Olen muutamia kertoja varastanut. Äitini piti rahapussia keittiön kaapissa, jonne nousin tuolilla ja sieltä otin kolikoita sekalaisen määrän. Joskus käsi osui jopa viiden markan kolikkoon, joka säikäytti ja jonka laitoin heti sinne takaisin! Yleensä ne summat oli jotain muutamia markkoja suunnilleen. Karkkia kävin niillä ostamassa lähikaupasta....

      Tämä ei johtanut sen suurempiin vaikeuksiin. Äitini ei kait huomannut asiaa, koska en saanut siitä mitään palautetta. Lisäksi minusta ei tullut myöskään siis aikuisiällä mitään varasta.

    • res2

      olet kotirosvo josta ei kasva muuta kuin narkkari tai sossun elätti homaa jo asenteesta..hirtä itsesi yhteiskunta ei elättejä kaipaa

      • Minäminäminä

        Sää taas taidat olla lahtarien kakara? Itsekkyyden iljettävä ilmentymä.


    • HHUHUH

      Tyttö 14 v. Olet uravalintasi tehnyt. Kuinka kehtaat olla noin epäluotettava vanhempiasi kohtaan? Luuletko, että he luottavat sinuun missään asiassa?

      Mieti, kun istut tiilenpäitä lukemassa. 15 vuotias on sitten jo rikosoikeudellisesti itse vastuussa.

      OLET VARAS

    • ne sisarukset muista

      leima jää, itse kuulen vielä vuosikymmenien päästä kun lapsena karkin varastin

    • uteliaanaodottaa

      Ap on ihan tavallinen lapsi joka kokee jääneensä vaille huomiota, vanhempiensa taholta. Tiedä vaikka tuleva Suomen presidentti. Kyllähän niitä psykopaatteja kasvaa monenkin tänne vastanneen lapsesta. Jos vanhemmat on tuontasoisia niin mitä tuleekaan lapsista.

    • väinöksi

      Varmasti olisin ottanut porukoilta jos olisi tuollainen rahapurkki ollut, itse jouduin tyytymään kaivamaan 10 pennisiä siskon säästöpossusta.

      Jos vie purkista useammin 10 euroa kuin vanhemmat sitä vastaavalla summalla täyttävät niin kiinni jää varmasti ajan kanssa.

      Varastaminen jää vain ikävästi tavaksi, pitää vain osata punnita riskit oikein.

    • Äiti itsekin

      Mahtavatko oikeasti kohdella epätasa-arvoisesti vai tuntuuko vain siltä? Ostavat kuitenkin kaikki vaatteesi ja maksavat leffareissusi niin mihin sitä rahaa pitäisi sitten niin hirveästi saada?
      Lopeta varastaminen, se ei ole oikein! Olet kiittämätön.
      Itse olen tehnyt kesätöitä 12 vuotiaasta ja pistänyt säästöön ja niillä sitten kahvitellut yms. talven kunnes taas seuraavaksi kesäksi mennyt töihin. Vakkari ilta/vkl duunin sain 17 vuotiaana eivätkä vanhempani maksaneet sen jälkeen enää vaatteita tms. itse maksoin ja niin kuuluukin kun kumminkin sain ilmaiseksi kotona asua ja ruoat sekä koulukirjat äiti maksoi..
      Olen kiitollinen vanhemmilleni, opin että pitää tehdä töitä, jos jotain haluaa. Elämässä ei ole "ilmaisia lounaita".
      Se mitä sinulle kiinni jäädessäsi tapahtuu riippuu vanhemmistani, minä poistaisin sen pienenkin viikkorahasi määräajaksi. Keskustelkaa, kerro heille että sinusta sinua ja veljeäsi kohdellaan epäoikeuden mukaisesti. Jostain syystä teinit tuntuvat kuvittelevan, etteivät vanhemmat tajua tai että ovat tyhmiä.. Ihan ihmisiä ovat ja useimmat ihan fiksujakin, joten keskustelu silloin kun itsekin ymmärrät sen hoitaa asiallisesti ja aikuismaisesti, luulisi tuottavan tulosta huomattavasti näpistelyn paremmin.
      Mietipä jos työnantajasi maksaa sinulle sinun mielestäsi vähemmän kuin ansaitsisit? Miten hoidat tilanteen? Näpistätkö firmalta vai menetkö neuvottelemaan palkankorotuksesta, ja kumman tavan luulet olevan fiksumpi?

    • Neuvosta vaarin

      Älä varasta koska siihen voi jäädä helposti koukkuun. Keskustele mieluummin vanhempiesi kanssa että sinullekkin voisi välillä antaa vähän ylimääräistä taskurahaa.

      Tai sittenhän voit aina kehitellä keinoja millä hankkia ylimääräistä ihan rehellisesti. rupeat olemaan jo kesätyöiässä ja mikset voisi mennä myös iltatöihin tai vaikka keräämään pulloja kaupungille (monet aikuisetkin tienaavat tällä ihan kivoja summia)

    • hersy

      kleptomaani,mikä kleptomaani,toivottavasti ei tule aikuisena,minkään firman rahatalouden hioitajaa,tosin Linnahan saattaa jo enemmin tulla tutuksi toivottavasti

    • ei skulannut

      yritin kerran penkoa

      isä sanoi että jos löydät anna hänellekin provikka

      löysin mannerheimin kuvan
      se
      oli siihen aikaan yli kympin setelissä

    • ahkera huoltomies

      Varastan säännöllisesti työpaikkamme kahvikassasta rahaa,
      en vie kuin tupakkiaskin verran päivässä.
      Olen kyllä nähnyt virolaisiakin kupilla.
      Mitä voi tapahtua jos pomo huomaa ?
      Ei se mielestäni rikos ole, tarpeeseen tulee.

    • pissa-liisa

      rupea pissis huoraamaan. joku ehkä maksaa sulle vitosen koko yöstä.

      • kipa

        Yöstä voi saada 100€ niin minä sain!


    • hersy

      Jos ei tiedä mikä on OIKEIN,MIKÄ VÄÄRIN,minun puolestä voi pistää vaikka Siperiaan opettelemaan tapoja jos ei muuten ole oppinut.Varmaan huoltomies palauttaa kadulle pudonneen täynnä rahaa olevan lompakon.Vai onko se niin ettei nykyaikana mikään ole enään rikos.

    • poliisi4

      Lopeta heti! Oman etusi nimissä.

    • näin meillä

      Minulla yksi poika joka jo aikuinen. Annoin hänelle viikkorahaa, en muista paljonko. Hän yleensä säästi kaiken. Kun kävimme kaupassa ostin hänelle karkkeja ja muutakin, jos vain halusi.
      Myöhemmin kun hän kasvoi ja halusi mm. mopon sanoin hänelle, että maksa sinä puolet ja minä maksan toisen puolen. Emme ostaneet uutta, mutta hyväkuntoisen kuitenkin. Kun hän myi mopon, niin annoin hänen pitää kaikki rahat. Sama moottoripyörän kanssa jne. Pojasta tuli uskomattoman säästäväinen, ei ole ollut rahaongelmia.
      En tiedä onko tämä hyvä systeemi kaikille, mutta meidän tapauksessa ilmeisesti oli.

      • joulunkirkasta valoa

        Niinpä varhaislapsuuden aikaisista menetyksistä, sanovar mielenterveyshoitajat,
        johtuvan varastelun, kleptomanian niin lapsilla kuin aikuisillakin, joille se on jäänyt
        elinkeinojen harjoitustoiminnoiksi kenties loppuiäksi.

        Mitä ne menetykset ovat - joko henkisiä tai fyysisiä. Joku aikuisen välittämä malli
        huolenpidosta ja asioiden hoidosta vaikka.

        Melkoista kiirastulta jo elon aikana ja kuolemankin jälkeen uskontojen mukaan
        on ihmisen himoruumiistaan puhdistuminen - vasta sitten on vapaa kun maallinen ruumis on atomeiksi hajonnut - taivaaseen ei mikään saasta pääse.
        Näin mulle on joskus opetettu - edelleen olis paljon opittavaa vaikka on jo vanhus ja hoippuu jo haudan partaalla.

        En minä oo mikään suakaan tuomitsemaan, lapsihan sinäkin olet ketjun aloittaja ja olet tunnustanut tekosesi - siihenkään ei paatuneimmat ikinä pysty
        elleivät halua itse muuttaa elämänsä suuntaa toisenlaiseksi.


    • KallionorppaN

      Hei,

      Mikset avaudu asiasta vanhemmillesi? Turhaan käännyt sisääsi päi noissa asioissa. Koita sit olla räjähtämättä ja tuossa iässä osaat jo puolustautua omilla mielipiteilläsi. Tehkää uusi viikkoraha sopimus.

      Lähesty ennemmin kohteliaalla tavalla asiasta kuin haukkumalla vanhempasi pystyyn. Esim. "miksi v**** toi saa enemmän ku mä, ääliö", tuskin tuottaa toivottua tulosta.

      Toivottavasti onnistut, Obrigado!

    • jo_vanhempi

      Tuossa iässä tein aivan samaa hommaa. Viikkorahaa ei ollut, vanhemmat maksoi vain välttämättömimmät menot. Oltiin suoraan sanottuna köyhiä.

      Hieman vanhempana varastin suoraan kaupoista milloin mitäkin - ihme kyllä en jäänyt koskaan kiinni.
      Nyt olen työelämässä suht' hyvällä palkalla ja varastaminen on jäänyt...

    • tämmöstä oli ennen

      En ole varastanut vanhemmiltani rahaa teininä tai nuorena. Siskoni oli niin sanottu 10 oppilas nuorena ja keskiarvo oli vähän toista luokkaa kun minun 5,4 kun ylä-asteelta ajoivat pärjäilemään. Vaan eipä paljoa koulut kiinnostanut. Vaan työhommissa enoni maatilalla kävin kesät ja välillä talvella tekemässä konehommia ja millon mitäkin, sieltä sain palkkaa, nämä työt alkoivat noin 4 luokalla, traktorilla ajoin jo siihen aikaan. Viikkorahoja en ole kerennyt oikeastaan hirveästi saamaankaan, kun tuli sitä piruuttakin jonkun verran tehtyä. Sisko sai yleensä mitä halusi tekemättä mitään. Isäni on alkoholisti, just semmonen suomalainen paskahousu, vittuili minulle, kun baarissa sai turpaansa, helpompi härnätä puolustus kyvytöntä ja aukoa mutsille päätä. Kaikenlaista tapahtui nuorena. Mittakin tuli minulla täyteen siitä äijästä ja kun voimaa, lyöntinopeutta oli enempi pätkin sitten oikein kunnolla, koko sen nuoruuden kiusaamisen edestä. Minä lähdin maijalla ja ukko ampulanssilla. Vaan koskaan en käynyt äijän tai äidin lompakolla...Olisin voinut putsata äijän mennen tullen ja olla katkera siskolle. Vaan minun onneksi äitini oli kotoisin maalta siellä olin pois äijän härnäämisiltä ja aina oli tekemistä. Itse olen syntynyt kaupungissa ja asunut nuoruuteni.

    • oi niitä aikoja

      Lapsena, siis alle 10-vuotiaana, iloisella 60-luvuilla tein pikkutöitä naapureille ja sain pikkurahoja säästöporsaaseen. Vanhempani veivät rahat, kun oli kuulemma tarvetta. Oli hieno kokemus, eli oppi että itse pitää yrittää, jottei tarvitse toisilta pummia.
      Aloittajalle vinkiksi, että ehdota vanhemillesi, jotta palkitsevat koulumenestyksesi rahalla. Kiitettävästä arvosanasta esimerkiksi 10 - 15 euroa ja niin edelleen. Se toimii, jos...

    • 51823

      Lapseni. juuri taysi-ikainen, tyhjensi koko kayttotilini ja veti luottokortilla toiselta tilita. Noin 50,000 tuli kokonaissummaksi.Jatti samalla opiskelut kesken. Toiset sanovat etta omaa tyhmyyttani kun annoin tiliin oikeudet. Sen jalkeen lukisivat loputkin tilini kuukausikaupaksi. En olisi uskonut ja suuresta summasta huolimatta, petos sattu pahemmin. No ensimmaisen kummppanin ja hanen aitinsa olivat siina taustalla yllytamassa ja nuorta tassa teosaa tukemassa. Ovat suhteellisen koyhaa sakkia ja kateinen ja sen helppous houkutteli. Puolusteluna oli etta olen ollut huono vanhemi, mutta rahani kuintenkin kelpasi. Katsotaan miten rakkaus kestaa ja suhe jatkuu kun rahat loppuu. Ehka valtio elattaa. Itse en enaa pysty ja jaksa.

    • varaskin

      On huomattu että viet rahaa!!!

      • mikä piina..

        Nuorena minäkin kerran varastin 50 penniä ja 5 tupakkaa
        - tuli niin ankarat rapsut että kyllä muistaa koko ikänsä.

        Lapsena ei mitään viikkorahoja ollut - 8-vuotiaana jo tienattiin omaa rahaa
        mansikkapellolla, lanttupellolla harvennuksessa ja hakkuuaukoissa käpyjä keräämällä. niitä ostettiin silloin siementaimien kasvatukseen tarhoille.
        Kaverit haukkui porvariksi kun oli omatienaamaa rahaa pussissa -
        kevyesti rahoistaan aina silti eroon pääsi
        - kuin nykyäänkin.

        Oon joskus pohtinut sitäkin asiaa, kumpi on kipeämpi kolhu, joutua ryöstöjen
        ja petosten kohteeksi vai kantaa varkaan leimaa - kenties lopun elinaikansa
        tai syytettynä asioista, joihin omasta mielestään ei ole syyllistynyt.
        Totta sekin asia, että ei alaikäisellä ole sitä ymmärrystä ja kokemusmaailmaa
        mitä on kertynyt 60-70-vuotiaalle, aikoja sitten vajakiksi luokitetulle.
        .


    • 11+13

      Kuulostaa kyllä epärehelliseltä. Minä en saanut ollenkaan viikkorahoja kotoa eikä 5 sisarustanikaan. Sinun ikäisenäsi menin kesätöihin ja ansioilla ostin polkupyörän. Ei olisi tullut mieleenkään ryhtyä varastamaan vai pitäisikö kotoa ottamista sanoa kavallukseksi, petäthän samalla vanhempieni luottamusta. Nyt ei kai paperinkeräyksestä saa juuri rahaa, ennen se oli lasten tienestikeino. Koska vanhemmillakaan ei ollut ylimääräistä rahaa perheen elättämisen lisäksi ei mitään leffarahoja ja muita voinut kinuta ja sen ymmärsi jo lapsena. Sain kotoa kaiken mitä tarvitsin, sain käydä kouluja, sain ruuan, vaatteet, partionkin he taisivat maksaa vaikka ei se kai ihmeitä silloin maksanut. Hyviä harrastuksia löytyi ilmaiseksikin enkä kokenut olevani minkään puutteessa. Luulen että sinun ongelmasi on sisarkateus, sanoithan tasaavasi tilejä veljen kanssa. Yritä selvittää juttu kotona, ikävältä kuulostaa ryhtyä paikkaamaan vääryydentunnetta rikollisella toiminnalla.

    • poika 14v

      mulla on aika paljon sama asia mutta ilman mitään purkkia ja viikkoraha 10e ja saan aina syntymä-ja joulurahaa sukulaisilta ja kummeilta ja vanhemmilta.

    • UhmaikäVielä??

      VOI VITUN IDIOOTIT OIKEESTI. Oon 13 ja oon tajunnu sen että mitä vitun järkeä on kössiä vanhemmilta JOTAIN VITUN RAHAA KUN SITÄ SAA MUUTENKI. Menkää töihi pellet ja hankkikaa massinne sieltä. Toi on häpeä oikeesti jos varastaa omalta perheeltään. Ne on jumalauta tehny teijät tähä vitun maailmaan ja te valitatte viikkorahastanne, PLS hankkikaa apua sairaat paskat. Mulla ei oo yhtään mitään rikollisuutta vastaan mutta toi menee yli jos alkaa perheeltään varastaa. KIITOS!

      • boy16 2

        13 joo, ei tietenkään olis mitään ideaa varastaa vanhemmilta,mutta kun ei saa rahaa.
        Mihin 14v menee töihin?Ei vittu minnekkään,pitää olla 15v,jos hyvällä tuurilla pääsee johonkin alipalkattuun kesäduuniin.Pariksi viikoksi.

        Itselläsi toi uhmaikä taitaa vielä olla.
        Perheeltä "varastaminen" on vaan omien pois ottamista.

        Itse en oo koskaan saanut viikkorahaa,enkä isältä koskaan senttiäkään,äidiltä oon saanut aina,jos on ollut hyvä syy.
        En mä ainakaan omia lapsiani näin tule kohtelemaan.


    • mörkö

      No mitä kaikkea sun pitää ostaa viikkorahallasi,14v tytöllä on jo paljon mitä tarvitsee,meikit,ihonhoito,hiukset,jne, ja vielä kuukautiset.
      Vielä pitäis jäädä ystävien kanssa hengailuun.

      Kyllä musta ainakin 3,50 egee on aika vähän sun ikäiselle.
      No riippuu tietysti perheen taloudesta,mutta kuitenkin

      Jos kerran säästönkin jää...

      Voisit keskultella vanhempiesi kanssa,riittäkö nykyien viikkoraha.
      Ja onko oikeidunmukaista,että veli saa ja sinä et.
      Näpistylestä tulee kuitenkin paha mieli,jokin ratkaisu pitäs löytyä.

    • KAADUIN POREISSA PARVEKKEELTA ALAS JA KÖSSIN HYNÄT KU LASKUT ALKO

    • TörkyKuopio

      Tulkaa kuuntelemaan TörkyKuopiota!
      http://torkykuopio.cloudapp.net/
      Tarjolla punkia, goa-trancea ynnä muuta sekalaista musiikkia. Mukana on myös DJ Väli-Lihan juontoa Itä-Helsingin kylmyydestä.

    • Siis mä en saa ees viikkorahaa joten cillaa vähä

    • tyttö 14v

      perhana se kuppi olikin muumimuki johon iskä vääntää mällit......jota tarjotaan perhe palstalla luusereille

    • Sain rahaa

      Minun mummu oli hyväsydäminen kuin häneltä pyysi rahaa kysyi aina et paljonkos tarvitsisit. Asui samassa taloudessa perheeni kanssa. Äiti antoi myös rahaa isä olikin sitten nuuka rahan käytössä.

    • Tästä jokaiselle 32 euroa ilmaiseksi:
      https://www.comeon.com/raf/Federation

      Liittymällä 5€ ilmaisveto ilman talletusvaatimusta.

      Varmat kohteet tälle päivälle on Chelsea, Washington, Chicago, NY Islanders.

      5€ ilmaisella panoksella 32€. Ei tarvi ollenkaan omaa rahaa ja homma lähtee käyntiin :) Suomalainen sivusto, joka on toiminut alalla jo pitkään. Kannattaa kokeilla sunnuntaipäivän iloksi!

    • Ei ei ei... Itse olen 16-vuotias poika Jyväskylästä.. En saa viikko,kuukausi tai vuosirahaa, en opintotukea, en matkatukea (asun kuitenkin kotona) Rahani joudun itse hankkimaan joka on mielestäni aivan oikein. :)
      Rahani saan kesätöistä ja kouluttajana olosta vpk:ssa :D

      Kyllä sitä toimeen tulee ilman näpistelyäkin, voit vaikka käydä töissä, tarjota siivousapua esim. isovanhemmille jne.. :)

    • 16v poika

      Olisit tyytyväinen edes tuohon 3,50€ viikkorahaan.. Minä en oo saanu ikinä keltään mitää viikko tai kuukausirahoja.. enkä nyt kyllä voi sanoo että olisin lahjakskaan rahaa saanu. Ja sinä täällä valitat siitä ettet saa rahaa ja kerrot että pöllit rahaa...? Ja sinulle vielä maksettaan leffatki? Hanki itsellesi apua! Olet rahan-ahne ihminen.. mene töihin jos rahalle on tarve. Minäkin menin, ikinä en mitään ole varastanut.. Tällä hetkellä vaikken mitään saa muilta kun kaiken pitää ite hoitaa ja hommata,, kulen aina merkkivaateissa( en pidä esim.h&m), minulla on kaikkea mitä ei kaikilla muilla ole minun ikäisillä..,, mutta kaiken olen rehellisesti hankkinut ja ylpeä siitä!

    • wiki pedia

      Esittely [muokkaa | muokkaa wikitekstiä]
      Combine Laaja imperiumi, JOKA ylettyy moniin rinnakkaisuniversumeihin. Imperiumia asuttaa tuntematon Maara viisaita lajeja, ja Sita vaikuttaa hallitsevan outo laji, keinotekoisesti kehittyneet neuvonantajat (engl. Advisors). Yhdistä laajentaa imperiumiaan valloittamalla maailmoja ja orjuuttamalla niitä hallitsevia lajeja, Joita sitten käyttää hyväkseen parhaakseen näkemällä tavalla. Manipuloimalla orjuuttamiaan lajeja Omilla metodeillaan, kuten biotekniikalla ja implanteilla, Lisävarusteet Luo kuhunkin maailmaan Senin ympäristöön sopivan supersotilasrodun. This johtaa suuresti vaihtelevaan ja mukautuvaan sotavoimaan JOKA kykenee vastaamaan Mihin tahansa uhkaan ja nujertamaan Minkä tahansa vastarinnan. Syyte Combinen imperialismiin pysyvät tietämättöminä Läpi Pelin.

      Yhdistä-nimeä lausuttaessa ensimmäistä tavua painotetaan. Nimi äännetään substantiivina COM-Bine, kuten englanninkielisessä sanassa leikkuupuimuri Eli leikkuupuimuri, vastakohtaisesti samannimisen verbin ääntämiselle, JOKA äännetään com-Bine (suomeksi yhdistyminen, yhdistää, yhdistäytyä). Tri. Breen Kutsuu Nova Prospektssa nähtävässä puheessaan Combinen sotilaita ja Combinen siivilisuojelua (engl. Civil Protection) Yhdistä Overwatchin Transhumaaniksi Aselajiksi (engl. Transhuman Arm Lisävarusteet Overwatch), JOKA todistaa sen, Etta "Yhdistä" on imperiumin Hyväksytty nimi, JoPa imperiumin itsensä Puolesta.

      Viime aikoihin saakka monet pelaajat spekuloivat, Että Yhdistä Mahdollisesti hallitsi Xenia, perustuen samankaltaisuuksiin joissakin tavoissa ja teknologioissa Joita Nihilanth käytti. Tasta huolimatta Valve Corporationin Markkinointipäällikkö Doug Lombardi kuitenkin ilmoitti, Että Yhdistä Itse jossa on kyse hyökkäsi Toiseen maailmaan, Josta Nihilanthin rodun täytyi Senin Jälkeen paeta. Tappion kärsinyt Nihilanth pyrki pakolaiseksi Xeniin, johon Yhdistä EI voinut (Tai EI halunnut) seurata.

      »Meillä OLI yllämme Häivähdys Suurempaa uhkaa KUN Olimme tekemässä Half-Life 1: stä. Toisin sanoen tiesimme, Että KUN OLET selvittänyt Nihilanthin, tulet saamaan selville Jotain pahempaa senin Takaa. Tiesimme, Että Jokin Valtava uhka OLI ajanut Nihilanthin ja Senin olennot kiinnostavista paikoista Senin Omasta maailmastaan ja Xeniin, jonka suunnasta ne KAIKKI olivat Enemmän Kuin Iloisia tarttua tilaisuuteen jatkaa Maahaan mukanaan Linnoitusten (engl. Citadels) aiheuttamat rajoitteet. Mutta uhkan Tarkka luonto jätettiin ratkaistavaksi Half-Life 2: ssa. »
      ([1])

      This vahvistaa sen, Että Nihilanth ja Yhdistä olivat vanhoja vihollisia joilla saattoi OLLA tietämystä toisistaan. Kun Half-Life-Sarjan juonen kirjoittajaan Marc Laidlawiin otettiin Yhteyttä, saatiin lisää Tietoa:

      »Olen Melko varma, Etta Doug kertoi Uudelleen Jotain, Jota Olin Hänelle kertonut; minä [fi Ole] havainnollistamassa Sita, KOSKA SE Perusta Jollan sarja Jatkuu. Mita minulle näimme HL1: ssä OLI Täydellinen loppu pitkälle taistelulle Combinen ja Nihilanthin rodun rippeille ... Nihilanthin "maailma" (JOS Silla saattoi Sanoa sellaisen olevan) OLI ulottunut Kauas menneisyyteen, Niin kauaksi KUN Nihilanth OLI siitä huolehtinut; Xen OLI niiden viimeinen vetäytyminen, ja ne olivat ahdistettuna seinää Vasten, Kunnes ulottuvuuksienvälinen halkeama ilmestyi, ja Salli niiden Matkustaa Meidän ulottuvuuteemme. Xen itsessään on eräänlainen ulottuvuuksienvälisien siirtymisten pullonkaula - jatkuvan kiistan alue. [2] »

    • asdfcDWFSADaqdswfwaf

      Sama! :D

    • opiskelija11
    • seesami

      Äärimmäisen typerää. Miksi pilata lapsuus ja vanhempien luottamus tollasella pelleilyllä? Ja ne, jotka sanovat että ilkeää kommenttia vaan tullee tyttörukalle, niin hmm.. Mietitäänkö toistamiseen? Toi on laitonta, vanhempien epäkunnioitusta ja kaikenlisäks ittensä pilaamista. Toivottavasti tää likka saa elämänsä kuntoon, jättää katkeruuden veljeään kohtaan taakseen eikä käy enää vanhempien rahoilla luvatta.

    • ..................

      Ihmetyttää se, että joku on valmis varastamalla riskeeramaan luottamuksen juuri niiden henkilöiden taholta, jotka päättävät kotiintuloajoista, muista hankinnoista ja siitä viikkorahankin suuruudesta.

      Toisekseen kyllä mulla pahaa tekee, kun omilta vanhemmiltaan voi noin ilman tunnontuskia varastaa. Ihan periaatetasolla. Mutta myös sillä, että koet olevasi oikeutettu kajoamaan toisten omaisuuteen ja varoihin. Vaikka itse et tuo pennin hyrrää talouteen. Kyllä ne sun vanhemmat antaisi sitä rahaa enemmän, jos sitä niin paljon olisi. Ovat kuitenkin niitä ihmisiä, jotka tasan tarkkaan tulevat sua eniten taloudellisesti elämäsi aikana tukemaan. Ja tolla varastelulla sä pyllistät heille ja osoitat, ettet arvosta yhtään heidän luottamustaan. Jos sulla on lämmin koti ja jonka kraanoista tulee vettä, niin tasan tarkkaan antavat sulle "jotain". Puhumattakaan ruoasta, kaikesta mitä omassa huoneessasi on, viihde-elektroniikasta, kännykästä, mahd. meikeistä jne. puhumattakaan.

      Psykopaatti nyt et tietenkään ole. Ajattelematon ja itsekäs teini vaan, jonka elämä pyörii oman navan ympärillä. Ei mitenkään harvinaista. Toivottavasti kasvat siitä pian ulos.

    • asdga4gdfg

      Itehän ryöstän pankkeja aina joka viikko tyhjäksi. Sen takia teidän vanhemmilla ei olekkaan antaa teille rahaa.

    • Paskajussi

      Minä en ehkä halua varastaa mutta millä muulla tavalla saan kodin television muulla kuin rahan varastamisesta? Töissä käyminen ei auta kestäis 46vuotta

    • Anonyymi

      Olen 13v poika ja olen varastanut muutaman satasen vanhemmiltani ja ne eivät tiedä siitä. mitä teen? Pelottaa joudunko pois kotoa auttakaa.

    • Anonyymi

      TUO ON VÄÄRIN! MYÖNNÄ TEKOSI HETI SINUN OLISI SYYTÖ HÄVETÄ IHAN OIKEASTI! VOIT VOELÄ KORJATA ASIAN KUNNON ANTEEKSI PYYNNÖLLÄ. JUTTELEMALLA ASIAT SELVIÄÄ EI VARASTAMALLA. MINUA HÄVETTÄÄ PUOLESTASI. OLEN NIIN PETTYNYT NIIHIN KETKÄ KEHTAA NOIN TOIMIA. TIEDÄT MITÄ TEHDÄ! PYYDÄ ANTEEKSI KUNNOLLA JA MAKSA RAHAT TAKAISIN VIIKKORAHOISTASI.

    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1681
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1309
    4. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1307
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe