Tuuli ei vaikuta enään nostureihin?

Saastamoinen

Yksi merkittävä ero on nykyään noissa "nostureis-
sa" että tuuli ei niiden työskentelyyn vaikuta. Vai johtuuko se siitä että nykyään kaikki ovat vuokra kuskeja ja eivät uskalla lopettaa työskentelyä koska kenkää tulee. Eilen meidän työmaalla pyörivät kaikki nosturit ja taakat pyörivät välillä aivan holtittomasti. Tuulen keskinopeus oli eilen 12.11. n,21m/s ja kovimmat puuskat siis yli 25m/s. Mikä mahtaa nykyään olla tuuliraja että koneet pysätyvät, onko se silloin kun joku loukkaantuu tai kuolee?

12

5331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuulee

      Aivan samaa ihmetellyt, kyl kiire on kova nykyään. Tossa yhdellä työmaalla nostelivat ontelolaattoja ilman turvaketjuja ja tuulikin oli varsin miehekäs...kai ne oli sitten niitä miesten miehiä...

    • Nosturiasentaja

      Torninostureiden kääntöjarrut pettävät noin 20m/s
      tuulella ja sen jälkeen kone on herran hallussa.
      Tälläkin alalla vain odotetaan sitä isompaa onnettomuutta eli ihmisiä pitää kuolla reilusti ennenkuin asioihin puututaan. Tiedättekö muuten että niitä torninostureita ei enään viikkotarkasteta niinkuin ennen. Kaikki tarkastus tapahtuu papereilla ja kun kerta paperit on kunnossa niin kakkihan on silloin OK. Montako kertaa olette esimerkiksi siellä kampin työmaalla nähneet että nostureiden kuormanrajoittimia sekä nostojarruja testataan koepainoilla.

    • pässi

      No sulla on aikaa tuulta siellä mittailla,,,puhaltelitko tupakinsavua tuuleen ja arvioit siitä??...

      • Oiva

        Pelkkä pressukin kun lähtee tuuleen riepoteltavaksi niin miehet lentää katolta ja holveilta kuin höyhenet ainoa ero on että laskeutuminen ei ole yhtä kevyttä,,kumipää.
        2000 kg suurmuotti tekeekin jo sitten erinlaista jälkeä,paitsi sinuun se ei vaikuta vaikka päässä kolahtaisi, sehän vain loiskahtaisi


      • pässi
        Oiva kirjoitti:

        Pelkkä pressukin kun lähtee tuuleen riepoteltavaksi niin miehet lentää katolta ja holveilta kuin höyhenet ainoa ero on että laskeutuminen ei ole yhtä kevyttä,,kumipää.
        2000 kg suurmuotti tekeekin jo sitten erinlaista jälkeä,paitsi sinuun se ei vaikuta vaikka päässä kolahtaisi, sehän vain loiskahtaisi

        Mitä sä täällä sitä itket???...Jos jotain on tehty lain vastaisesti niin tee vaikka rikosilmoitus tai soita vaikkapa työsuojelupiiriin. Ja lopetat toi säälittävä kitinä.


      • minä
        pässi kirjoitti:

        Mitä sä täällä sitä itket???...Jos jotain on tehty lain vastaisesti niin tee vaikka rikosilmoitus tai soita vaikkapa työsuojelupiiriin. Ja lopetat toi säälittävä kitinä.

        Paskaako siellä palstalla valitat nimimerkki pässi, tule suoraan puhumaan minulle vai oletko niin saatanan kännissä ettet pääse koneesta alas.


      • Saarinen
        minä kirjoitti:

        Paskaako siellä palstalla valitat nimimerkki pässi, tule suoraan puhumaan minulle vai oletko niin saatanan kännissä ettet pääse koneesta alas.

        Se vain on niin että paskat tuulista ja mitä vittua sitten vaikka koneen jarrut pettää tai taakka puotoaa noita pässejä ja oivia riittää silmänkantamattomiin. Minä ainakin paahdan valittakaa te siellä mitä vain.


      • pässi
        minä kirjoitti:

        Paskaako siellä palstalla valitat nimimerkki pässi, tule suoraan puhumaan minulle vai oletko niin saatanan kännissä ettet pääse koneesta alas.

        Mielelläni tulisin ja vääntäisin sinut solmuun. Kai nyt itsekin tajuata mikä paskahousu olet..kyllä varmaan tajuat, olet varmaan sen monta kerran neniisi saanut. Eli tuu tänne vaan niin pistetään nenä poskelle.


    • kurkki

      Kyllähän se tuuli samanlailla vaikuttaa kuin ennenkin,toiset vaan haluavat ottaa turhia riskejä.Syylistyin niihin minäkin aikoinani,onneksi ei sattunut mitään vahinkoja.Kuinkahan leppoisia eläkepäiviä viettäisin,jos olisin aiheuttanut jollekkin työtoverille vakavan vamman,tai jopa kuoleman? Joten otetaan työturvallisuus vakavasti,eikä näytetä kuinka rohkeita me ollaan.

    • tuulennopeus

      Käsittääkseni tuulennopeuden ylittäessä 14 m/s, on työskentelykielto nostureilla. Tai ainaskin saksinostureilla yms. pienemmillä. Torninostureista en tiedä, joku voisi niistä tietää ja kertoakin.

      • IKI

        Jokaisella nostimella on oma tuuliraja joka tulee esiin valmistajan ohjeista.Torninosturia koskee seuraava sääntö Nosturin pitää pitää puomi paikallaan vähintää 15m.tuuli sek. Mutta jos nosturi on nykyaikainen niin sillä voi jopa työskennelä paljon isomissa tuulissa.Nosturin kuljettajan on otettava järki esille sillä joku iso muotti voi olla vaarallista nostaa paikasta riippuen jopa hyvinkin alhaisessa tuulessa.Mutta joku raskas taakka kestää pinta-alasta riippuen kovankin tuulen.Nykyiset nosturit on siitä hyviä että riipumasta tuulesta kääntö meneen vastatuuleen ja myötä tuuleen samaa vauhtia .Vastalause hylätään kokemusta 40 vuotta.


    • Anonyymi

      Itse nosturia ajavana seuraan hyvin tarkkaan tuulennopeuksia. Kun omalla koneella raja menee yli 15m/s niin lopetan työt ja laitan koneen ns tuuli parkkiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      136
      5828
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3555
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1905
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1903
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      24
      1730
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      74
      1576
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1502
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1378
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1376
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      24
      1317
    Aihe