Yksi merkittävä ero on nykyään noissa "nostureis-
sa" että tuuli ei niiden työskentelyyn vaikuta. Vai johtuuko se siitä että nykyään kaikki ovat vuokra kuskeja ja eivät uskalla lopettaa työskentelyä koska kenkää tulee. Eilen meidän työmaalla pyörivät kaikki nosturit ja taakat pyörivät välillä aivan holtittomasti. Tuulen keskinopeus oli eilen 12.11. n,21m/s ja kovimmat puuskat siis yli 25m/s. Mikä mahtaa nykyään olla tuuliraja että koneet pysätyvät, onko se silloin kun joku loukkaantuu tai kuolee?
Tuuli ei vaikuta enään nostureihin?
12
6313
Vastaukset
- tuulee
Aivan samaa ihmetellyt, kyl kiire on kova nykyään. Tossa yhdellä työmaalla nostelivat ontelolaattoja ilman turvaketjuja ja tuulikin oli varsin miehekäs...kai ne oli sitten niitä miesten miehiä...
- Nosturiasentaja
Torninostureiden kääntöjarrut pettävät noin 20m/s
tuulella ja sen jälkeen kone on herran hallussa.
Tälläkin alalla vain odotetaan sitä isompaa onnettomuutta eli ihmisiä pitää kuolla reilusti ennenkuin asioihin puututaan. Tiedättekö muuten että niitä torninostureita ei enään viikkotarkasteta niinkuin ennen. Kaikki tarkastus tapahtuu papereilla ja kun kerta paperit on kunnossa niin kakkihan on silloin OK. Montako kertaa olette esimerkiksi siellä kampin työmaalla nähneet että nostureiden kuormanrajoittimia sekä nostojarruja testataan koepainoilla. - pässi
No sulla on aikaa tuulta siellä mittailla,,,puhaltelitko tupakinsavua tuuleen ja arvioit siitä??...
- Oiva
Pelkkä pressukin kun lähtee tuuleen riepoteltavaksi niin miehet lentää katolta ja holveilta kuin höyhenet ainoa ero on että laskeutuminen ei ole yhtä kevyttä,,kumipää.
2000 kg suurmuotti tekeekin jo sitten erinlaista jälkeä,paitsi sinuun se ei vaikuta vaikka päässä kolahtaisi, sehän vain loiskahtaisi - pässi
Oiva kirjoitti:
Pelkkä pressukin kun lähtee tuuleen riepoteltavaksi niin miehet lentää katolta ja holveilta kuin höyhenet ainoa ero on että laskeutuminen ei ole yhtä kevyttä,,kumipää.
2000 kg suurmuotti tekeekin jo sitten erinlaista jälkeä,paitsi sinuun se ei vaikuta vaikka päässä kolahtaisi, sehän vain loiskahtaisiMitä sä täällä sitä itket???...Jos jotain on tehty lain vastaisesti niin tee vaikka rikosilmoitus tai soita vaikkapa työsuojelupiiriin. Ja lopetat toi säälittävä kitinä.
- minä
pässi kirjoitti:
Mitä sä täällä sitä itket???...Jos jotain on tehty lain vastaisesti niin tee vaikka rikosilmoitus tai soita vaikkapa työsuojelupiiriin. Ja lopetat toi säälittävä kitinä.
Paskaako siellä palstalla valitat nimimerkki pässi, tule suoraan puhumaan minulle vai oletko niin saatanan kännissä ettet pääse koneesta alas.
- Saarinen
minä kirjoitti:
Paskaako siellä palstalla valitat nimimerkki pässi, tule suoraan puhumaan minulle vai oletko niin saatanan kännissä ettet pääse koneesta alas.
Se vain on niin että paskat tuulista ja mitä vittua sitten vaikka koneen jarrut pettää tai taakka puotoaa noita pässejä ja oivia riittää silmänkantamattomiin. Minä ainakin paahdan valittakaa te siellä mitä vain.
- pässi
minä kirjoitti:
Mielelläni tulisin ja vääntäisin sinut solmuun. Kai nyt itsekin tajuata mikä paskahousu olet..kyllä varmaan tajuat, olet varmaan sen monta kerran neniisi saanut. Eli tuu tänne vaan niin pistetään nenä poskelle.
- kurkki
Kyllähän se tuuli samanlailla vaikuttaa kuin ennenkin,toiset vaan haluavat ottaa turhia riskejä.Syylistyin niihin minäkin aikoinani,onneksi ei sattunut mitään vahinkoja.Kuinkahan leppoisia eläkepäiviä viettäisin,jos olisin aiheuttanut jollekkin työtoverille vakavan vamman,tai jopa kuoleman? Joten otetaan työturvallisuus vakavasti,eikä näytetä kuinka rohkeita me ollaan.
- tuulennopeus
Käsittääkseni tuulennopeuden ylittäessä 14 m/s, on työskentelykielto nostureilla. Tai ainaskin saksinostureilla yms. pienemmillä. Torninostureista en tiedä, joku voisi niistä tietää ja kertoakin.
- IKI
Jokaisella nostimella on oma tuuliraja joka tulee esiin valmistajan ohjeista.Torninosturia koskee seuraava sääntö Nosturin pitää pitää puomi paikallaan vähintää 15m.tuuli sek. Mutta jos nosturi on nykyaikainen niin sillä voi jopa työskennelä paljon isomissa tuulissa.Nosturin kuljettajan on otettava järki esille sillä joku iso muotti voi olla vaarallista nostaa paikasta riippuen jopa hyvinkin alhaisessa tuulessa.Mutta joku raskas taakka kestää pinta-alasta riippuen kovankin tuulen.Nykyiset nosturit on siitä hyviä että riipumasta tuulesta kääntö meneen vastatuuleen ja myötä tuuleen samaa vauhtia .Vastalause hylätään kokemusta 40 vuotta.
- Anonyymi
Itse nosturia ajavana seuraan hyvin tarkkaan tuulennopeuksia. Kun omalla koneella raja menee yli 15m/s niin lopetan työt ja laitan koneen ns tuuli parkkiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241576- 301426
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!731270- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18992Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per179883