Tuuli ei vaikuta enään nostureihin?

Saastamoinen

Yksi merkittävä ero on nykyään noissa "nostureis-
sa" että tuuli ei niiden työskentelyyn vaikuta. Vai johtuuko se siitä että nykyään kaikki ovat vuokra kuskeja ja eivät uskalla lopettaa työskentelyä koska kenkää tulee. Eilen meidän työmaalla pyörivät kaikki nosturit ja taakat pyörivät välillä aivan holtittomasti. Tuulen keskinopeus oli eilen 12.11. n,21m/s ja kovimmat puuskat siis yli 25m/s. Mikä mahtaa nykyään olla tuuliraja että koneet pysätyvät, onko se silloin kun joku loukkaantuu tai kuolee?

12

5834

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuulee

Aivan samaa ihmetellyt, kyl kiire on kova nykyään. Tossa yhdellä työmaalla nostelivat ontelolaattoja ilman turvaketjuja ja tuulikin oli varsin miehekäs...kai ne oli sitten niitä miesten miehiä...

• Nosturiasentaja

Torninostureiden kääntöjarrut pettävät noin 20m/s
      tuulella ja sen jälkeen kone on herran hallussa.
      Tälläkin alalla vain odotetaan sitä isompaa onnettomuutta eli ihmisiä pitää kuolla reilusti ennenkuin asioihin puututaan. Tiedättekö muuten että niitä torninostureita ei enään viikkotarkasteta niinkuin ennen. Kaikki tarkastus tapahtuu papereilla ja kun kerta paperit on kunnossa niin kakkihan on silloin OK. Montako kertaa olette esimerkiksi siellä kampin työmaalla nähneet että nostureiden kuormanrajoittimia sekä nostojarruja testataan koepainoilla.

• pässi

No sulla on aikaa tuulta siellä mittailla,,,puhaltelitko tupakinsavua tuuleen ja arvioit siitä??...

• Oiva

Pelkkä pressukin kun lähtee tuuleen riepoteltavaksi niin miehet lentää katolta ja holveilta kuin höyhenet ainoa ero on että laskeutuminen ei ole yhtä kevyttä,,kumipää.
        2000 kg suurmuotti tekeekin jo sitten erinlaista jälkeä,paitsi sinuun se ei vaikuta vaikka päässä kolahtaisi, sehän vain loiskahtaisi

• pässi
        Oiva kirjoitti:

Pelkkä pressukin kun lähtee tuuleen riepoteltavaksi niin miehet lentää katolta ja holveilta kuin höyhenet ainoa ero on että laskeutuminen ei ole yhtä kevyttä,,kumipää.
        2000 kg suurmuotti tekeekin jo sitten erinlaista jälkeä,paitsi sinuun se ei vaikuta vaikka päässä kolahtaisi, sehän vain loiskahtaisi

Mitä sä täällä sitä itket???...Jos jotain on tehty lain vastaisesti niin tee vaikka rikosilmoitus tai soita vaikkapa työsuojelupiiriin. Ja lopetat toi säälittävä kitinä.

• minä
        pässi kirjoitti:

Mitä sä täällä sitä itket???...Jos jotain on tehty lain vastaisesti niin tee vaikka rikosilmoitus tai soita vaikkapa työsuojelupiiriin. Ja lopetat toi säälittävä kitinä.

Paskaako siellä palstalla valitat nimimerkki pässi, tule suoraan puhumaan minulle vai oletko niin saatanan kännissä ettet pääse koneesta alas.

• Saarinen
        minä kirjoitti:

Paskaako siellä palstalla valitat nimimerkki pässi, tule suoraan puhumaan minulle vai oletko niin saatanan kännissä ettet pääse koneesta alas.

Se vain on niin että paskat tuulista ja mitä vittua sitten vaikka koneen jarrut pettää tai taakka puotoaa noita pässejä ja oivia riittää silmänkantamattomiin. Minä ainakin paahdan valittakaa te siellä mitä vain.

• pässi
        minä kirjoitti:

Mielelläni tulisin ja vääntäisin sinut solmuun. Kai nyt itsekin tajuata mikä paskahousu olet..kyllä varmaan tajuat, olet varmaan sen monta kerran neniisi saanut. Eli tuu tänne vaan niin pistetään nenä poskelle.

• kurkki

Kyllähän se tuuli samanlailla vaikuttaa kuin ennenkin,toiset vaan haluavat ottaa turhia riskejä.Syylistyin niihin minäkin aikoinani,onneksi ei sattunut mitään vahinkoja.Kuinkahan leppoisia eläkepäiviä viettäisin,jos olisin aiheuttanut jollekkin työtoverille vakavan vamman,tai jopa kuoleman? Joten otetaan työturvallisuus vakavasti,eikä näytetä kuinka rohkeita me ollaan.

• tuulennopeus

Käsittääkseni tuulennopeuden ylittäessä 14 m/s, on työskentelykielto nostureilla. Tai ainaskin saksinostureilla yms. pienemmillä. Torninostureista en tiedä, joku voisi niistä tietää ja kertoakin.

• IKI

Jokaisella nostimella on oma tuuliraja joka tulee esiin valmistajan ohjeista.Torninosturia koskee seuraava sääntö Nosturin pitää pitää puomi paikallaan vähintää 15m.tuuli sek. Mutta jos nosturi on nykyaikainen niin sillä voi jopa työskennelä paljon isomissa tuulissa.Nosturin kuljettajan on otettava järki esille sillä joku iso muotti voi olla vaarallista nostaa paikasta riippuen jopa hyvinkin alhaisessa tuulessa.Mutta joku raskas taakka kestää pinta-alasta riippuen kovankin tuulen.Nykyiset nosturit on siitä hyviä että riipumasta tuulesta kääntö meneen vastatuuleen ja myötä tuuleen samaa vauhtia .Vastalause hylätään kokemusta 40 vuotta.

• Anonyymi

Itse nosturia ajavana seuraan hyvin tarkkaan tuulennopeuksia. Kun omalla koneella raja menee yli 15m/s niin lopetan työt ja laitan koneen ns tuuli parkkiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      97
      5248
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3553
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3205
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      438
      2467
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      248
      1513
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1281
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      83
      1275
    8. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1227
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1213
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      136
      1125
    Aihe