Mitkä veistämöt Suomessa tai lähialueilla tekevät Hai-veneitä? Uusia en ole nähnyt pitkään aikaan, joten onko venetyyppi jo kokonaan kuollut?
Paljonkohan tuollainen tulisi maksamaan teetettynä valmiiksi asti?
Hai-vene puusta?
24
1607
Vastaukset
- Viimeksi
Veistetty Hai on Haipurjehtijoiden veneluettelon mukaan:
FIN-291 Aquarell
Rakennusvuosi: 2003
Valmistaja: Jakobstads Båtvarv, Jan Backman, Pietarsaari - Yksi miestyövuosi
50 000 - 100 000 €
http://www.kaptah.net/html/elegantti_hai.php - Kannattaisiko tilata
Kiitos hyvistä vastauksista ja hyvästä linkistä. Tuo hintaluokka valitettavasti taitaa olla este Hain tilaamiselle.
Olen purjehtinut vuosikymmeniä sitten Hailla ja pitänyt sitä hyvänä veneenä päivä- ja viikonloppupurjehduksiin. Lisäksi vene on ns. sopivan pieni puuveneksi, joten sen ylläpitokaan ei ole mikään kova työ. Kaipaisin taas pitkän tauon jälkeen puuveneen omistajaksi.
Myös toinen vanha veneluokka Sulka kiinnostaa kovasti, vaikka se on vielä Haitakin pienempi. Toisaalta onkohan senkään teettäminen kovin paljon edullisempaa kun hinta taitaa kuitenkin muodostua enemmän työ- kuin materiaalikustannuksista?
Minulla on hankittuna molempien veneiden piirustuksetkin, mutta ei yhtään veneenrakennuskokemusta. Toisaalta erilaisia puutöitä olen harrastanut paljonkin. Mahtaisiko mistään löytyä projektiin ammattitaitoista ohjausta, jos yrittäisi itse tehdä jomman kumman veneen? Tietysti silloin aikaa pitäisi varata huomattavasti enemmän, mutta se voi olla näin köyhälle ehkä se ainoa vaihtoehto.- Matkapurjehtija
Eikö käytettyjä Hai-veneitä ole myynnissä? Jos olet puutöihin tottunut, kunnostamalla varmaan pääsee lähes uudenveroiseen lopputulokseen.
- hui Hai !
Matkapurjehtija kirjoitti:
Eikö käytettyjä Hai-veneitä ole myynnissä? Jos olet puutöihin tottunut, kunnostamalla varmaan pääsee lähes uudenveroiseen lopputulokseen.
Näyttäis olevan kaksi puista ja yksi muovinen Hai tällä hetkellä myynnissä Nettiveneessä.
- Heikkihermanni
Hei!
Aika on tainnut hoitaa tämän kysymyksen, mutta vastaanpa kuitenkin hiukan. Isäni rakensi itse Hai-veneen 1950-60-luvulla. Monta vuotta meni, mutta hyvä vene siitä tuli. Vene on nykyisin Tampereella, FIN-257 Reyes.
Omatoimista rakentamista harrastajapohjalta en suosittele. On kova homma.
- huihaivene
Taitaa aika kullata muistot.
Yleensä on jokin syy miksi valmistus lopetetaan. Niin on haissakin.- hui Hai !
Muovista Hai 2000 tehdään vielä.
- jokin syy
Syy on jo useampaan kertaan tullut mainittua: raha. Aikanaan Hai suunniteltiin halvaksi rakentaa, runkomuotokin on yksinkertainen. Monimutkaisen viinilasin sijaan loivaprofiilinen U-runko ja siihen erillisenä evänä istutettu köli. Saisihan valmistuskustannukset nykyäänkin pudotettua lähes inhimilliselle tasolle, jos tekisi pidemmän sarjan ja CNC-koneistaisi puuosat. Silti olisi nykyostajille liian kalliita kuutiometrejä.
Itse päädyin uuden Hain hinnalla ostettuun hyväkuntoiseen 6mR-veneeseen. Ja senkin useamman henkilön kesken jaettuna. Ja kullattuja tai ei, hemmetin hyviä muistoja syntyy.
- Kannattaisiko tilata
Tarkoitus olisi hankkia vene ns. loppuelämäksi ja tämän takia uusi on ajatuksissa.
Voi olla, että loppujen lopuksi rahkeet riittävät vain käytettyyn. - Osa käytetyistä on ikäisekseen uskomattoman hyvässä kunnossa.
Varmasti aika kultaa muistot, mutta kyllä Hai oli hyvä purjehtimaan. Se miellyttää myös silmää ja kaipaan usean lasikuituveneen jälkeen puuveneen tunnelmaa.- Viimeksi
"Tarkoitus olisi hankkia vene ns. loppuelämäksi ja tämän takia uusi on ajatuksissa."
Tietysti niin, uusi on ... mutta nuo jopa yli kuuskymppiset seilaa edelleen ja niissä on omansa osana historiaa. Uudesta nyt kuudenkymmenen vuoden jälkeen voisi tulla vähemmän respectiä kuin oikeesti vanhalla - jos nuoremmalla iällä olet. Hai 100 vuotta sitten:-)
Tunnelmasta samaa mieltä.
- xx-yy-zz
Hain tekee varmaan kuka tahansa ammattimaisesti toimiva venepuuseppä. hinta vaan nousee pakosti sinne 50 000 e luokkaan...
Itse kannattaa venettä ruveta rakentamaan vain jos on todellakin innostunut puutyöstä. Ja silloinkin vain jos on tila valmiina. Jos pääpointti on purjehtiminen, kannattaa mittiä muita vaihtoehtoja.
Luulisin että järkevin vaihtoehto olisi ostaa käytetty puinen hai ja heti varata tietty summa sen kunnostamiseen ammattilaisella. Esim. 5-10 tuhannella eurolla saa ihmeitä aikaan , kun keskittyy oikeasti turvallisuuteen, purjehtimiseen ja kuntoon vaikuttaviin asioihin. Kauneusjuttuja voi sitten itse fiksata ajan kanssa.
Venehän ei paljoa maksa, ja hieman etsimällä löytyy muitakin kuin tuo nyt juuri nettiveneessä myynnissä oleva yksilö. Etsii ensin sen puusepän ja ottaa hänet mukaan arvioimaan ostettavaa Haita ja siihen tarvittavia korjauksia.- Utökryssare
Ehkä hiukan sivuun aloittajan kysymyksestä, muttei viitti omaa ketjua aloittaa...
http://www.blocket.se/stockholm/Segelbat__Uto__trasegelbat_56974881.htm?ca=11&w=3
Eli siinä olisi "hiukan" haita isompi puuvene tarjolla, käsittääkseni Utökryssare, uudella 30 hp koneella ja hintaa alle kymppitonnin.
Pientä pintaremonttia eli "Båten behöver lite färg här och där" :) - pieni pintaremontti?
Utökryssare kirjoitti:
Ehkä hiukan sivuun aloittajan kysymyksestä, muttei viitti omaa ketjua aloittaa...
http://www.blocket.se/stockholm/Segelbat__Uto__trasegelbat_56974881.htm?ca=11&w=3
Eli siinä olisi "hiukan" haita isompi puuvene tarjolla, käsittääkseni Utökryssare, uudella 30 hp koneella ja hintaa alle kymppitonnin.
Pientä pintaremonttia eli "Båten behöver lite färg här och där" :)"Pientä pintaremonttia" tuntuu ylioptimistiselta ajatukselta, kun kysymys on 1940-luvun loppupuolella rakennetusta mäntyveneestä. Siihen aikaan eli sotien jälkeen taisi olla pula yleinen materiaalipula. Kun 1970-luvun alussa hankin saman ikäluokan (v.-47) pienemmän (9m) ja "hyväkuntoisen" puisen matkapurren, jouduin lahovian takia uusimaan laudoitusta, kaikki kaaret, ruffin katon jne. Mielestäni se ei ollut pientä pintaremonttia.
Varmastikin vanhassa Haissa olisi vähemmän "pientä pintaremonttia" kuin 12 m pituisessa ja n. 6 tn painoisessa 40-luvun Utö-kryssarissa.
UTÖ-kryssareita rakennettiin 14 ja puolet niistä on jäljellä. - Utökryssare
pieni pintaremontti? kirjoitti:
"Pientä pintaremonttia" tuntuu ylioptimistiselta ajatukselta, kun kysymys on 1940-luvun loppupuolella rakennetusta mäntyveneestä. Siihen aikaan eli sotien jälkeen taisi olla pula yleinen materiaalipula. Kun 1970-luvun alussa hankin saman ikäluokan (v.-47) pienemmän (9m) ja "hyväkuntoisen" puisen matkapurren, jouduin lahovian takia uusimaan laudoitusta, kaikki kaaret, ruffin katon jne. Mielestäni se ei ollut pientä pintaremonttia.
Varmastikin vanhassa Haissa olisi vähemmän "pientä pintaremonttia" kuin 12 m pituisessa ja n. 6 tn painoisessa 40-luvun Utö-kryssarissa.
UTÖ-kryssareita rakennettiin 14 ja puolet niistä on jäljellä.No heh, heh... Ei tainnut oikein huumoriksi laitettu lause kohdata vastaanotinta, vaikka hymiön yritin perään lisätä :(
Johan hinnasta voi päätellä että kyseessä on jonkun asteinen projekti, kuitenkin kelluva vene jota ilmeisesti on jonkun verran hoidettu mm. vaihtamalla uusi kone. Projektin laajuus ja vaativuus selviää vain tutustumalla myyntikohteeseen jos se kiinnostaa, kädettömät älkööt vaivautuko!
Puuveneharrastajalle varmasti mielenkiintoinen kohde, Utökryssare nro 2, jolla edelleeen alkuperäinen nimi eikä pilattu millään modifioinneilla. Turun veneveistämö ei kait rakentanut mitenkään sekudatavarasta suurinta ja hienointa venettään vaikka olikin pula-aika? - jokaisen oma asia
Utökryssare kirjoitti:
No heh, heh... Ei tainnut oikein huumoriksi laitettu lause kohdata vastaanotinta, vaikka hymiön yritin perään lisätä :(
Johan hinnasta voi päätellä että kyseessä on jonkun asteinen projekti, kuitenkin kelluva vene jota ilmeisesti on jonkun verran hoidettu mm. vaihtamalla uusi kone. Projektin laajuus ja vaativuus selviää vain tutustumalla myyntikohteeseen jos se kiinnostaa, kädettömät älkööt vaivautuko!
Puuveneharrastajalle varmasti mielenkiintoinen kohde, Utökryssare nro 2, jolla edelleeen alkuperäinen nimi eikä pilattu millään modifioinneilla. Turun veneveistämö ei kait rakentanut mitenkään sekudatavarasta suurinta ja hienointa venettään vaikka olikin pula-aika?Oma kokemukseni perustui myöskin Turun Veneveistämön 1940-luvulla rakentamaan paattiin. Pula-aikana veneen rakennuksessa käytettiin mäntylautaa, joka ei välttämättä ollut tiheäsyistä ydinmäntyä. Pintalauta tai nopeasti kasvaneesta männystä sahattu lauta tuppaa käpristelemään ja on lahoamiselle alttiimpi valikoitu ydinmänty. Pula-aikana köliin ei käytetty lyijyä, vaan valurautaa. Ruuvit olivat messinkiä tai galvanoitua rautaa eikä pronssia, kölipultit galvanoitua rautaa eikä hst…jne. Turun Veneveistämöllä käytettiin1930-luvulla veneen rakennuksessa laadukkaampia materiaaleja kuten hondurasmahonkia, tiikkiä, oregon-mäntyä, köliin lyijyä…
Jokainen tietysti itse ratkaisee mihin puuveneprojektiin aikoo ryhtyä. Itse en etsisi pula-aikana rakennettua venettä, vaan mieluummin joko pula-aikaa vanhemman tai sen jälkeen valmistetun terverunkoisen yksilön. Hai-veneitä on rakennettu kauemmin ja enemmän kuin nuo 14 Utö-kryssaria, josta enää kai 7 on säilynyt.
Hgin venemessujen hienoin vene viime helmikuussa oli mielestäni puinen Hai, joka oli huolellisesti entisöity. - hailla kisoihin!
jokaisen oma asia kirjoitti:
Oma kokemukseni perustui myöskin Turun Veneveistämön 1940-luvulla rakentamaan paattiin. Pula-aikana veneen rakennuksessa käytettiin mäntylautaa, joka ei välttämättä ollut tiheäsyistä ydinmäntyä. Pintalauta tai nopeasti kasvaneesta männystä sahattu lauta tuppaa käpristelemään ja on lahoamiselle alttiimpi valikoitu ydinmänty. Pula-aikana köliin ei käytetty lyijyä, vaan valurautaa. Ruuvit olivat messinkiä tai galvanoitua rautaa eikä pronssia, kölipultit galvanoitua rautaa eikä hst…jne. Turun Veneveistämöllä käytettiin1930-luvulla veneen rakennuksessa laadukkaampia materiaaleja kuten hondurasmahonkia, tiikkiä, oregon-mäntyä, köliin lyijyä…
Jokainen tietysti itse ratkaisee mihin puuveneprojektiin aikoo ryhtyä. Itse en etsisi pula-aikana rakennettua venettä, vaan mieluummin joko pula-aikaa vanhemman tai sen jälkeen valmistetun terverunkoisen yksilön. Hai-veneitä on rakennettu kauemmin ja enemmän kuin nuo 14 Utö-kryssaria, josta enää kai 7 on säilynyt.
Hgin venemessujen hienoin vene viime helmikuussa oli mielestäni puinen Hai, joka oli huolellisesti entisöity.Hai-veneitä on purjenumeroiden perusteella noin 300 (uusimmat valm. 2000-luvulla) ja niillä on kilpailutoimintaa. http://www.haipurjehtijat.fi
- Utökryssare
jokaisen oma asia kirjoitti:
Oma kokemukseni perustui myöskin Turun Veneveistämön 1940-luvulla rakentamaan paattiin. Pula-aikana veneen rakennuksessa käytettiin mäntylautaa, joka ei välttämättä ollut tiheäsyistä ydinmäntyä. Pintalauta tai nopeasti kasvaneesta männystä sahattu lauta tuppaa käpristelemään ja on lahoamiselle alttiimpi valikoitu ydinmänty. Pula-aikana köliin ei käytetty lyijyä, vaan valurautaa. Ruuvit olivat messinkiä tai galvanoitua rautaa eikä pronssia, kölipultit galvanoitua rautaa eikä hst…jne. Turun Veneveistämöllä käytettiin1930-luvulla veneen rakennuksessa laadukkaampia materiaaleja kuten hondurasmahonkia, tiikkiä, oregon-mäntyä, köliin lyijyä…
Jokainen tietysti itse ratkaisee mihin puuveneprojektiin aikoo ryhtyä. Itse en etsisi pula-aikana rakennettua venettä, vaan mieluummin joko pula-aikaa vanhemman tai sen jälkeen valmistetun terverunkoisen yksilön. Hai-veneitä on rakennettu kauemmin ja enemmän kuin nuo 14 Utö-kryssaria, josta enää kai 7 on säilynyt.
Hgin venemessujen hienoin vene viime helmikuussa oli mielestäni puinen Hai, joka oli huolellisesti entisöity.Mihinkä perustuu tieto että vain 7 Utö-kryssaria olisi säilynyt? Linkissä http://www.kolumbus.fi/k.voutilainen/utotesti.html ne on listattu, ja omasta mielestäni löysin 12 yksilöä, joista yksi museoitu (purjehduskuntoinen?).
Itse tapasin Taalintehtaalla Ruotsin lipun alla purjehtivan Utö-kryssarin, siitä on valokuvakin jossa päivämäärä 12.7.2010. Ko. alus ei ole nyt Blocketissa myynnissä oleva, koska siinä oli (aika ruma) modifioitu ruffi, eli takaosa oli korotettu ajohytiksi. Täytyy siis olla U-10, eli S-157 Rendez-Vous.
Ainoat joista ei ole tietoa: U-7 Apache (sekin nähty Tallinnassa 2003, joten hyvin mahdollisesti vielä kelluva) ja Kanadaan myyty U-9 (kukapa sen kunnosta voisi tietää)
Vai onko tiedossa joku muu Utökryssare joka olisi pistetty juhannuskokkoon?
Nopeasti kasvanut mänty on nykyajan keksintö, ei sitä 1940 vielä ollut saatavissa koska silloin kaadettiin 1850 paikkeilla siemennettyjä puita. Sikäli kyllä oikeassa olet, että runko on mäntyä eikä mahonkia. Kalliit purjeveneet tehtiin mahongista, jonka suuri ongelma on kosteuden ja talven yhdistelmä - märkänä jäätynyt mahonki muuttuu kukkamullaksi. Mänty puolestaan lahoaa, mutta varaosia kasvaa enemmän kuin jäljellä olevat sellutehtaat ehtivät keittää ;)
Ollapa aikaa, rahaa ja pieni teollisuushalli, niin hakisin Karamellan pois kuleksimasta... - mahonkivene
Utökryssare kirjoitti:
Mihinkä perustuu tieto että vain 7 Utö-kryssaria olisi säilynyt? Linkissä http://www.kolumbus.fi/k.voutilainen/utotesti.html ne on listattu, ja omasta mielestäni löysin 12 yksilöä, joista yksi museoitu (purjehduskuntoinen?).
Itse tapasin Taalintehtaalla Ruotsin lipun alla purjehtivan Utö-kryssarin, siitä on valokuvakin jossa päivämäärä 12.7.2010. Ko. alus ei ole nyt Blocketissa myynnissä oleva, koska siinä oli (aika ruma) modifioitu ruffi, eli takaosa oli korotettu ajohytiksi. Täytyy siis olla U-10, eli S-157 Rendez-Vous.
Ainoat joista ei ole tietoa: U-7 Apache (sekin nähty Tallinnassa 2003, joten hyvin mahdollisesti vielä kelluva) ja Kanadaan myyty U-9 (kukapa sen kunnosta voisi tietää)
Vai onko tiedossa joku muu Utökryssare joka olisi pistetty juhannuskokkoon?
Nopeasti kasvanut mänty on nykyajan keksintö, ei sitä 1940 vielä ollut saatavissa koska silloin kaadettiin 1850 paikkeilla siemennettyjä puita. Sikäli kyllä oikeassa olet, että runko on mäntyä eikä mahonkia. Kalliit purjeveneet tehtiin mahongista, jonka suuri ongelma on kosteuden ja talven yhdistelmä - märkänä jäätynyt mahonki muuttuu kukkamullaksi. Mänty puolestaan lahoaa, mutta varaosia kasvaa enemmän kuin jäljellä olevat sellutehtaat ehtivät keittää ;)
Ollapa aikaa, rahaa ja pieni teollisuushalli, niin hakisin Karamellan pois kuleksimasta...“Veistämö teki 14 venettä ja niistä ilmeisesti 7 on vielä jäljellä”
http://www.sailsandsea.fi/erikoisluokat_special_classes/uto-risteilijat_uto-kryssare/
“Tällä hetkellä Suomessa lienee 7 Utö-risteilijää”
http://www.kolumbus.fi/k.voutilainen/K.Westerlund.html
Tuo edellinen linkki pani epäilemään, että osa olisikin kenties "pantu junhannuskokkoon". Jälkimmäisessä ei kerrottu, missä ne 7 muuta olivat.
Itselläni ei ole yhtä synkkää kuvaa mahonkiveneiden kukkamullaksi muuttumisesta. Olen ollut gastina kahdessa vanhassa mahonkisessa 6mR:ssä ja omaakin kokemusta on mahonkiveneiden hoidosta. Mahonkinen Laurin-kosteri oli yli 40-vuotiaana täysin tiivis keväisissä vesillelaskuissa. Sen runko oli terve ja kova. Puuveneitä, niin mahonkisia kuin muitakin, pitää tietysti hoitaa niin, etteivät ne pääse märkinä jäätymään eikä keväällä kuivumaan auringossa liikaa..
Hyvän venemännyn saatavuudesta minulle tuli eri kuva, kun aikanaan Bodön telakalla juttelin veneenrakentaja Nils Jonassonin kanssa. Hänen mielestään hyvää veneen rakennukseen kelpaavaa mäntyä oli tosi vaikea saada. Sitä ei kasvanut Etelä-Suomessa. - Utökryssare
mahonkivene kirjoitti:
“Veistämö teki 14 venettä ja niistä ilmeisesti 7 on vielä jäljellä”
http://www.sailsandsea.fi/erikoisluokat_special_classes/uto-risteilijat_uto-kryssare/
“Tällä hetkellä Suomessa lienee 7 Utö-risteilijää”
http://www.kolumbus.fi/k.voutilainen/K.Westerlund.html
Tuo edellinen linkki pani epäilemään, että osa olisikin kenties "pantu junhannuskokkoon". Jälkimmäisessä ei kerrottu, missä ne 7 muuta olivat.
Itselläni ei ole yhtä synkkää kuvaa mahonkiveneiden kukkamullaksi muuttumisesta. Olen ollut gastina kahdessa vanhassa mahonkisessa 6mR:ssä ja omaakin kokemusta on mahonkiveneiden hoidosta. Mahonkinen Laurin-kosteri oli yli 40-vuotiaana täysin tiivis keväisissä vesillelaskuissa. Sen runko oli terve ja kova. Puuveneitä, niin mahonkisia kuin muitakin, pitää tietysti hoitaa niin, etteivät ne pääse märkinä jäätymään eikä keväällä kuivumaan auringossa liikaa..
Hyvän venemännyn saatavuudesta minulle tuli eri kuva, kun aikanaan Bodön telakalla juttelin veneenrakentaja Nils Jonassonin kanssa. Hänen mielestään hyvää veneen rakennukseen kelpaavaa mäntyä oli tosi vaikea saada. Sitä ei kasvanut Etelä-Suomessa.No mitkä Utö-kryssaret on romutettu?
U-1 Kardemumma nousi syksyllä Porvoossa Wileniuksen telakalle
U-2 Karamella on nyt myynnissä Tukholmassa
U-3 Andromeda ainakin Utö-tapaamisessa 2006
U-4 Kaarina, kuvia löytyy parin vuoden takaa, oli ilmeisesti äskettäin myynnissä?
U-5 Marlei, ainakin Utö-tapaamisessa 2006
U-6 Amora, Turun merimuseossa
U-7 Apache, nähty Tallinnassa 2003
U-8 Asta-Marina, Amsterdamissa
U-9 Illerim, myyty Kanadaan -50 luvulla, ei tietoja
U-10 Wylja, S-157, Ruotsin lipun alla, näin 2012 Taalintehtaalla
U-11 Jamare, ainakin Utö-tapaamisessa 2006
U-12 Bellina, ainakin Utö-tapaamisessa 2006
U-13 Dorea, ei tietoja -79 jälkeen, mahd. tuhoutunut?
U-14 Elisabet, Utö-tapaamisessa 2006, nyt mittava entisöinti tehty
Joka tapauksessa kait toistakymmentä 14 veneen sarjasta edelleen olemassa, ihan hyvin kai jos ensimmäinen vesillelasku on ollut 60-65 vuotta sitten.
http://www.kolumbus.fi/k.voutilainen/rek2.html
K.Voutilainen voisi pikaisen kuuklailun avulla saamani tiedot yhdistää taulukkoonsa :)
On minullakin ollut mahonkivene, aika iso (6,5 tn) ja aika kauan :) Se pysyi hyvässä kunnossa kun vaan nosti ajoissa ja antoi kuivaa. Ja kuten entisenä mahonkiveneen omistajana tiedät niin keväinen haristuminen ei ole mikään ongelma verrattuna mäntyveneeseen.
On minulla ollut myös kevytpursi ja pulpettivene, mahonkia-mahonkivaneria. Muuttuivat kukkamullaksi paikoittain => juhannuskokkoon tai kukkaveneeksi - Haista oli kyse!
Utökryssare kirjoitti:
No mitkä Utö-kryssaret on romutettu?
U-1 Kardemumma nousi syksyllä Porvoossa Wileniuksen telakalle
U-2 Karamella on nyt myynnissä Tukholmassa
U-3 Andromeda ainakin Utö-tapaamisessa 2006
U-4 Kaarina, kuvia löytyy parin vuoden takaa, oli ilmeisesti äskettäin myynnissä?
U-5 Marlei, ainakin Utö-tapaamisessa 2006
U-6 Amora, Turun merimuseossa
U-7 Apache, nähty Tallinnassa 2003
U-8 Asta-Marina, Amsterdamissa
U-9 Illerim, myyty Kanadaan -50 luvulla, ei tietoja
U-10 Wylja, S-157, Ruotsin lipun alla, näin 2012 Taalintehtaalla
U-11 Jamare, ainakin Utö-tapaamisessa 2006
U-12 Bellina, ainakin Utö-tapaamisessa 2006
U-13 Dorea, ei tietoja -79 jälkeen, mahd. tuhoutunut?
U-14 Elisabet, Utö-tapaamisessa 2006, nyt mittava entisöinti tehty
Joka tapauksessa kait toistakymmentä 14 veneen sarjasta edelleen olemassa, ihan hyvin kai jos ensimmäinen vesillelasku on ollut 60-65 vuotta sitten.
http://www.kolumbus.fi/k.voutilainen/rek2.html
K.Voutilainen voisi pikaisen kuuklailun avulla saamani tiedot yhdistää taulukkoonsa :)
On minullakin ollut mahonkivene, aika iso (6,5 tn) ja aika kauan :) Se pysyi hyvässä kunnossa kun vaan nosti ajoissa ja antoi kuivaa. Ja kuten entisenä mahonkiveneen omistajana tiedät niin keväinen haristuminen ei ole mikään ongelma verrattuna mäntyveneeseen.
On minulla ollut myös kevytpursi ja pulpettivene, mahonkia-mahonkivaneria. Muuttuivat kukkamullaksi paikoittain => juhannuskokkoon tai kukkaveneeksiEi missään viestissä väitetty, että Utö-kryssareita olisi romutettu.
Muutenkin keskustelu syrjähti aiheesta, joka oli Hai-veneen rakentaminen. Hai on ollut Suomen suosituimpia luokkaveneitä, joilla yhä kilpaillaan. Vahinko, että aikanaan Oulun telakan tulipalossa tuhoutui monta hienoa Hai-venettä.
Haita huomattavasti isompi Utö-risteiljä on vanha retkivene, jonka entisöinnillä tietenkin olisi museoarvoa. Tuskin se on vaihtoehto Hai-veneen hankkimista suunnittelevalle. Vai onko? - Utökryssare
Haista oli kyse! kirjoitti:
Ei missään viestissä väitetty, että Utö-kryssareita olisi romutettu.
Muutenkin keskustelu syrjähti aiheesta, joka oli Hai-veneen rakentaminen. Hai on ollut Suomen suosituimpia luokkaveneitä, joilla yhä kilpaillaan. Vahinko, että aikanaan Oulun telakan tulipalossa tuhoutui monta hienoa Hai-venettä.
Haita huomattavasti isompi Utö-risteiljä on vanha retkivene, jonka entisöinnillä tietenkin olisi museoarvoa. Tuskin se on vaihtoehto Hai-veneen hankkimista suunnittelevalle. Vai onko?OK, minun moka! Kuten eka viestissäni: "Ehkä hiukan sivuun aloittajan kysymyksestä, muttei viitti omaa ketjua aloittaa..."
Olisi sittenkin pitänyt mutta en osannut arvata että tämä löyhästi aloitusteemaan liittyvä (vanhat puuvenetyypit) sivujuonne olisi ollut näin suosittu.
Jos kerrotaan että 14 valmistetusta veneestä on jäljellä 7 niin ei väitetä että veneitä on romutettu vai väitetäänkö?
Ja Hai on hieno vene mutta niin on Utökryssarekin!
- sy Snoopy
Ei kannata tilata.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481538Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 221050
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 87955
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70769