huonoa käytöstä

help me

Help. koira om border collie mix, uros 1.5v. koira on muuten perus kiltti mutta on alkanut murisemaan ja näykkimään kun otan siltä pois tavaran mikä ei koiralle kuulu, esim kaukosäädin. ja toinen ongelma on riehuminen niin että hyppii päin, näykkii käsiä ja jalkoja, eli miten alan kitkemään näitä asioita? oikeesti konkreettisia neuvoja, eikä lässytystä siitä et olen huono johtaja ja kohta mulla on tappaja koira kun en osaa sitä kouluttaa. ulkona ei oo ongelmaa, käyttäytyy hyvin kaikkien koirien kanssa. ja koulutusta treenataan koko ajan ja TIEDÄN että paljon on vielä treenattavaa.

olen kokeillut riehumiseen esim. sitä että en kato koiraa enkä huomioi mitenkään, mutta ei auta koira vaan saa kierroksia enemmän ja hyppii kahta kauheemmin

ja tavarasta murisemiseen oon tehnyt esim vaihtokauppaa, antanu lelun tilalle, se yleensä toimii mut seuraava kerta kun tulee koira murisee taas ja näyttää hampaita jopa yrittää purra jos meen lähelle.

15

340

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • auma vartiossa

      No johtajuus ei kyllä ole mitään lässytystä. Tuossa iässähän ne ongelmat alkavat, kun ei olla osattu rajoja laittaa pennulle. Pelkällä positiivisella vahvistamisella ja huomioimattomuudella kun ei niitä rajoja saa laitetuksi, valitan.

      Vaihtokauppa on syvältä. Noinhan siinä käy. Jos yrittää lahjoa koiraa, menettää sen kunnioituksen.

      Kehoittaisin vaihtamaan tyyliä ja ottamaan käyttöön EI-sanan niin että ikkunat helisee. Jos ei äänivaroja ja energiaa löydy riittävän uskottavasti, tehosta komentoasi jollakin, josta saat ison äänen aikaiseksi.

      Parhaiten sinua auttaisi pevi-kouluttaja.

    • help me

      tiedän että tässä on kyse johtajuudesta ja koira todella pomottaa, tarkotinkin ettei jokaisen tarvitse kommentoida ettei meillä ole johtajuus kunnossa kun sen tiedän jo.

      Ei sana on todella käytössä ja koira aikaisemmin usko kun sanoin irti, tavara tippu suusta, mut ei enää meinaa uskoa, koirakoulussa on käyty perus tottelevaisuus koulutusta, koira välillä tottelee käskyt täysin ja välillä on kuurot korvat niin kuin nyt tavaran irrottamisessa ja päälle hyppimisessä.

    • Tuttuajoo

      Kuulostaapa tultulta...
      Meillä samanikäinen uros joka myös tekee tota, ja se on kyllä vain siitä kyse että kokeilee mitähän kaikkea saa tehdä. Koska tämä meidän vahtii välillä ihan älyttömiä juttuja jota sitä ei edes oikeasti kiinnosta. Esim kenkiä, pullonkorkkia, kiveä jnejne.
      Olen itse korottanut ääntä, sanon irti ja seison pokkana sen edessä vaan enkä päästä sitä pois ennenkun tavara tippuu suusta. Jos ei tipu niin menen lähemmäs. Kun se päästää "aarteen" niin kehun ja annan vaikka namin tilalle.
      Toki tässä vaarana että fiksu koira oppii että namia saa jos tavaroita vahtii ja sitten päästää, senkin kanssa kamppailtu.
      Ja ainakin meillä vaikka koira murisee ja näykkisikin niin ei ole ikinä verille purru. Että uskon sen olevan vain kokeilua, luotan kyllä koiraan siinä mielessä ettei se tekisi minulle pahaa vaikka muriseekin.
      Nykyään kunnioittaa minua enemmän eikä näitä tilanteita tule juuri ollenkaan.

      Tuohon riehumiseen kehottaisin viemään johonkin avoinaiseen paikkaan. Päästä koira irti, leiki sen kanssa kunnes alkaa riehuminen, heti kun alkaa lopetat leikkimisen ja seisot vaan paikallasi äläkä katso koiraa. Kun koira rauhottuu eikä hypi enää niin voi taas leikkiä. Myös kärsivällisyysharjoituksia on hyvä tehdä. Esim sano istu ja otat namin käteen. Koira olettaa että saa sen ottaa mutta laita nyrkki kiinni kun yrittää ottaa, avaa kun koira perääntyy. Vasta kun sanot/annat namin sille se saa sen ottaa, ja koiran täytyy tällöin olla rauhallinen ja istua kärsivällisesti.

      • Tuttuajoo

        Ja jotta tuo huomiotta jättäminen toimisi niin varaa niin paljon aikaa että pystyt seisomaan vaikka tunnin putkeen. Tuolin voisi myös ottaa matkaan mukaan jos on jääräpääkoira. ;)


      • Tuttuajoo
        Tuttuajoo kirjoitti:

        Ja jotta tuo huomiotta jättäminen toimisi niin varaa niin paljon aikaa että pystyt seisomaan vaikka tunnin putkeen. Tuolin voisi myös ottaa matkaan mukaan jos on jääräpääkoira. ;)

        Pitää vielä lisätä että älä ikinä käy koiraan kiinni. Se lisää vain epäluuloa ja koira ei enää luota sinuun. Ja on myöhemmin vieläkin vihaisempi.
        Älä myöskään käy repimiskamppailua tavarasta. Jos tahdot ottaa tavarasta kiinni niin ota mutta älä mene vetoleikkiin mukaan sillä se lisää kamppailutahtoa.
        On myös hyvä jos pystyt olemaan rauhallinen ja et suutu, koska koira huomaa sinun olevan vihainen ja tunne siirtyy nopeasti koiraan.
        Vihainen johtajakaan ei ole hyvä johtaja sillä se ei ole tasapainoinen.


    • Katso tästä
      • Noissa dog whispereissä toistetaan myös koko ajan, että liikunta, kuri, ja sitten vasta huomiointi. Jos koira ei ole hallinnassa, lisätään liikuntaa, tekemistä, koulutusta ja sitten vasta kun tulee tuloksia, annetaan hellyyttä.

        Kääntäen: kun koiralla on riittävästi liikuntaa, koulutusta, ja sosiaalisuutta, sillä ei ole käytösongelmia. Määrät on yksilökohtaisia, ja koirahan ei voi keskittyä koulutukseen, jos siltä ei ensin pureta energioita.


      • Katso tästä
        Vitikonpaarustaja kirjoitti:

        Noissa dog whispereissä toistetaan myös koko ajan, että liikunta, kuri, ja sitten vasta huomiointi. Jos koira ei ole hallinnassa, lisätään liikuntaa, tekemistä, koulutusta ja sitten vasta kun tulee tuloksia, annetaan hellyyttä.

        Kääntäen: kun koiralla on riittävästi liikuntaa, koulutusta, ja sosiaalisuutta, sillä ei ole käytösongelmia. Määrät on yksilökohtaisia, ja koirahan ei voi keskittyä koulutukseen, jos siltä ei ensin pureta energioita.

        Totta - tuotahan se Millan toistaa, ja ennen kuin joku alkaa urputtaa sanasta kuri (täällä on ollut aikoinaan Millan -vihaajia, jotka pitävät "pahoina" joitain tiettyjä sanoja, ja haluavat tahallaan ymmärtää että kyseessä on fyysinen väkivalta - en siis tarkoita tätä "selvennystäni" sinulle, koska sinä tiedät jo...) - niin se siis todellakin tarkoittaa koulutusta (toko) eli ei mitään kurittamista, vaan pikemmin voisi kääntää tottelevaisuus... Eli liikunta, tottelevaisuus, hellyys ja tässä järjestyksessä. :)


    • Pari asiaa

      ja vähän poikittaista vinkkiä noihin yleisimpiin. Oman koirani kanssa tein tuosta esineen luovuttamisesta leikin ja menin toiseen huoneeseen ja kutsuin koiraa. Joskus koira unohti kapulan tai phonen olohuoneeseen, jolloin se ajoi tehtävänsä silleen. Toisinaan taas tuli kapula hampeissa rehvakkaana, jolloin huudahdin "oi, toitko minulle lahjan, kiitos kultaseni, tällaista olen aina halunnutkin" ja jatkoin "nyt haetaan sinulle vastalahja" eli menin koiranruokakaapille ja nappasin jonkun namin jonka annoin vastalahjaksi. Ylipäätään sulla on koira jonka älynlahjat ja oivalluskyky omaan yksinkertaiseen piskiini verrattuna on kuulemma ylivertainen. Joten nyt sinulla on viimesijainen hetki alkaa opettamaan sille erilaisia tehtäviä, jotka kuormittavat aivoja. Erilaiset noudot ja nostot, laskut ja viennit, esineiden tunnistaminen, oikean ja vasemman tunnistaminen, kaikenlainen toko-käskyttäminen, niitä ala harjoitella sen kanssa. Ja tee se huumorilla, älä suorittamalla.

      Ja tuo kierroksilla käyminen lienee ulkona? Silloin ota mukaan reissuun lähtiessä joku vanha risa sukka tai hanska. Sekä pari kourallista nameja. Sitten kun näet että nyt kierrokset nousee, huudahdat "heiii, odota... istu hetkeksi" ja ota se mukaan ottamasi esine liioitellun hitaasti esiin, heitä horisonttiin ja sano "kato, riekko... nyt nouda..." ja anna noutaa. Ja kun nouto on tehty niin kiitä ja kehu(ei nameja). Fleksi tai juoksuliina on tähän harrastukseen paras. Toinen millä saat koiran pois itsesi kimpusta, on namit. Heittelet niitä joko kopiksi tai sitten vaan kaaressa tietä pitkin ja annat koiran juosta perään. Katso toki ympärillesi kuinka paljon on muuta liikennettä kulussa kun heittelet.

      Ja jos vastoin oletustani kierrokset nousee myös sisällä, niin silloin on selvästi oppisession aika. Eli namit käyttöön ja asioiden ja esineentunnistus kehiin. Mallia tuolta: http://www.youtube.com/watch?v=77u2QJ13x_I

      Jotenkin antamistasi selvityksistä kävi ilmi että käytät aika paljon ei-ei-ei-komentoja? Vältä sitä ja sen sijaan opeta koiralle uusia käytösmalleja. Ole koiraasi ovelampi, huijaa sitä niin että tahtosi toteutuu. Sekin huijaa kaiken aikaa sinua. Ja kaikessa kanssakäymisessänne käytä paljon, suorastaan viljele, kiitos- ja olkaa hyvä-sanoja, ilman nameja ja tee se syyllistymättä lässyttämiseen. Ja kun käskytät koiraa, niin tee se vain tilanteissa jotka ovat koiran oman tai toisten turvallisuuden kannalta välttämättömiä, niistä pidä kiinni ja taistele tiesi voittoon. Itse taistelin kerran kolme tuntia siitä että istutaanko suojatien edessä ennen ylitystä vai ei. Odotin, kunnes perse asettui penkkiin.

      Ja vielä yksi asia: Jos nykyinen lenkkeilymääränne on alle kymmenen kilometriä päivässä, niin taivaan tähden, lisää sitä vähintään siihen määrään. Tuon ikäinen koira tarvitsee mielettömän määrän liikuntaa jotta pää pysyy kunnossa.

    • koirakouluun

      Treenaat IRTI käskyä kovasti.
      Treenaat ISTU käskyä. Sata istu päivässä. Ennakoit kierrosten nousun ja ISTU.
      Pidennät palkkiota istumisesta.

      IRTI on myös tärkeä, joskus voi olla vaarallinen tavara suussa.

    • Hospitantti1

      Auma vartiossa sanoi asian ytimen. Ei sana käyttöön ja sanktiot jos sitä ei kuunnella. Irti opetetaan ( pienelle pennulle ) niin että vähän nipistetään huulia ikeniä vasten ja kun pentu irrottaa annettaan palkka, namu tai kehu tai lelu. Tarkoitus on että irti on päästettävä, halusi tai ei. Ja ei ole hokema, toisella kertaa on jo ilmeiden ja eleiden oltava sellaisia että koiran ei tee mieli haastaa ja kokeilla. Sanomalehdella persuksille tai pöytään niin että paukkuu , ei satuta koiraa, mutta saa sen hillumisen pysähtymään. Jos koira kovin innokkaasti haastaa, ja arvaan varmuudella pärjääväni, otan niskasta tiukasti kiinni ja painan sen maahan ja pidän sen siinä kunnes se on täysin rauhassa, ja jos siitä pomppii, niin sama välittömästi uudelleen.
      Mutta ja mutta. Mitään, niin mitään näistä ei tarvitsisi tehdä jos koiralle pennusta asti nämä opetettaiisiin, hyödynnettäisiin se 12 viikkoa joka on koiran koko elämän tehokkainta oppimisaikaa !! Ja on päivänselvää että kurittoman nuoren koiran kanssa ei repimisleikkejä leikitä.Koiran koulutuksessa ei ole yhtä ja ainoaa tapaa, nykyinen mantra on nami ja huomioimattomuus. Ne toimii joissain tilanteissa, esim itsellä jos koira sängyn vieressä alkaa minua tuijottaa ja odottaa jotain toimintaa tai lähtöä, käännän selän, ja koira rauhoittuu omiin oloihinsa odottamaan sopivampaa hetkeä.Yleensä opetan uuden asian herkuilla, ja sitten varmistan ja vahvistan koulutusta pakoteilla jos on tarvista.

    • Hanski5561

      Minä hain Kemiöstä pari viikkoa sitten myös Collien ,joka on kohta 5-vuotias ja on niin kiltti,kun voi olla vaikka vasta totutellaan toisiimme!! Lenkin jälkeen pitää joskus pyllyäkin harjata,kun jää sinne karvojen takia kakkaa,mut siinä pikkassen murisee,mutta minä vaan teen sen,ei auta murinat!! Ei riko paikkoja ja on rauhallinen,mut ulkona tottakai pitää käydä aika paljon ,että saa liikuntaa,niin ei tarvii sit kotona riehua,muuta kun vähän vetää minun kanssa omia lelujaan!! Voi johtua siitä,että on monen maan muotovalio ja tottunut näyttelyissä ihmisiin ja toisiin koiriin!! On tosiaan kiltti koira!! Mulla oli tätä ennen saksanpaimenkoira narttu 10 vutta ja kuoli viime elokuussa syöpään ja oli myös erittäin kiltti koira,ei ikinään ollut ongelmia sen kanssa,se oli mulla pennusta asti!! Et kyl tohon ongelmaan on vaan se ratkaisu,et tosiia pitää näyttää ,kuka on isäntä,kyl sille pitää sitä ei sanaa korostaa,ja sitä ääntä vähän korotaa,ei anna vaan periks,niin kyllä se siitä muuttuu ihan kiltiksi!!! Onnellinen koiran omistaja

      • hanski5561

        Vielä tohon koulutus hommaan sanon,et se on hyvä kans,toiminun uros osaa kyl melkein kaiken,se menee vierelle,kun käskee,istuu,antaa tassua,ryömii,pysyy paikallaan vaikka tunnin kun sanoo paikka ja itse lähtee kävelemään muualle,mut tämä taitaa olla erikoistaus!! On entinen omistaja hyvin opettanut koiran ei tosiaan ole ongelmia,kkyl minä vetoleikkejä sen kans vähän leikin se tykkää vetää,sit aina sano,et kumpikohan meistä voittaa ja annan sen välillä voittaa ja sit itse kans voitan,että ei se ainakaan mulla koiraa yhtään häiritse,se tykkää tollasista vetojutuista,ja pallo on kans kiva lelu,sitä heittelee,niin kyl tuo kiltisti takaisin!1 Mut vieläkin sanon,niinkuin muutkin,et ulkoilu on tärkeetä,että koira saa liikuntaa ja purkaa sitä energiaansa sillä lailla!!! En osaa tähän asiaan enempää sanoa!! Kyllä se siitä!!!


    • Näinse oppii

      Ärähtäisin koiralle ja jahtaisin sitä takaa niin että uskoo olevani tosissani, häntä laskee. Kun tavara irtoaa suusta niin heittäisin kohti sitä jollain tavaralla ja sanoisin että mun tavaroihin et koske ...kele ja että minua ei purra. Näin toinen koira tekisi vastaavassa tilanteessa. Myös bc pässille jos pässi ei tottelisi pienellä paineella. Se tavaran heittäminen on kuin puraisu pässin nilkkaan. Heikompi taipuu, vahvempi voittaa. Vahvempaa ei heikompi kiusaa.

      • Ei ihme jos

        suomi on täynnä käytöshäiriöisiä koiria. Näin se oppii-nimimerkin kaltasia tyyppejä on täällä aivan liian paljon. Jopa väkilukuun suhteutettuna.

        Oikeasti se oppi kannattaa hakea heiltä joilla on oikeasti koulutettu koira.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4613
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1774
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1508
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1308
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe