Ostin 80 vuotta vanhan mummonmökin kunnan keskustasta. Kiinteistö on ollut loma-asuntona useamman kymmenen vuotta. Asemakaava sanoo tontin olevan omakotirakennusten korttelialuetta. Paljon puhutaan tästä loma-asunnossa vakituisesta asumisessa ja loma-asunnon muuttamisesta vakituiseksi, mutta paria asiaa en ole mistään löytänyt:
- Missä tämä rakennuksen oikein status määritellään? Tämäkin on aikoinaan rakennettu vakituiseksi, mutta on nyt myyty kesäasuntona. Mielestäni kiinteistörekisterinkään papereissa ei asiaa kerrottu.
- Kun kaava ei asiaa kiellä niin onko rakennuksen muuttamisessa vakituiseksi asumukseksi jotain ongelmaa? Sehän on vanha talo eikä tietenkään täytä tämän päivän uuden rakennuksen vaatimuksia, mutta pitäisikö täyttää? Noilla neliöillä eristeet eivät ole kuin mukavuustekijä, lämmityskuluihin kympit tai sataset suuntaan tai toiseen eivät merkitse mitään.
- Sinänsä loma-asuntonakaan pitämisessä ei liene mitään haittaa? Kouluun ja päiväkotiin on alle kilometri. Kalliimpi vero, mutta lievemmät rakennuspykälät ja huonompi myyntiarvo joskus myöhemmin? Ja kuulemma 2 vuoden sääntö myyntivoittoveron suhteen on vaikea osoittaa jos ei ole kirjat tuolla.
Tälläkin hetkellä asustan loma-asunnossa ihan virallisesti kun kerkesin kirjat siirtämään vuosia sitten ennen lain tulkinnan kiristymistä.
Vapaa-ajan asunto vai vakituinen, missä se määritellään ja miten
Ikuinen loma-asukki?
1
870
Vastaukset
- mami7
kunnan rakennusvirastosta selviää alkuperäinen tarkoitus, ja onko sitä muutettu, tod.näk. on omakotitalo, jota käytetty vapaa-ajan asuntoja ja siksi myyty myös sellaisena. Valituinen asuminen edellyttää tiettyjä edellytyksiä, jotka selviää myös rakennusvirastosta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273613- 412459
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362294Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72057Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381519
- 131309
- 1271302
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2661275Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451265