Japan

pentagramix

Olen ihan oikeasti suunnittelemassa matkaa japaniin, kesäkuussa 2004. Valitettavasti ihan kevääksi en siis ehdi, menköön kirsikkapuut. Yleistä infoa kaipaisin hirveästi: missä yöpyä, kohteita Tokion lähellä, lämpötilat, yleinen turvallisuus, joukkoliikenne yms. You been there- U know it. Eli kertokaa ihmeessä. Tähän mennessä olen vain vähän vilkuillut opasta: http://www.japan-guide.com/

Kiitos ja kumarrus vinkkaajille!

12

2862

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ästee

      Suunnittelussa kannattaisi ihan oikeasti panostaa mieluummin ensi kesään..

      • pentagramix

        Ei kun vähän väsynyt, siis kesällä 2005 :)


    • Rasmus

      Japani on mahtava paikka, ja toivotankin jo tassa vaiheessa miellyttavaa matkaa! Itse kayn Japaniassa tyokeikoilla pari kertaa vuodessa ja viihdyn siella erinomaisesti.

      Tokiosta loytyy jos jonkinlaista viihdyketta ja majoitusta. Lonely Planet on mainio opus, joka kattaa lahes kaiken oleellisen.

      Toinen mukava kirja(ja viela suomenkielinen) on toimittaja Hannu Karkkaisen kirjoittama Tokion ja Japanin matkaopas. lahes 20 vuotta Japanissa asustellut Karkkainen kirjoittaa lennokkaalla tyylilla kiehtovasti japanilaisten elamantyylista ja esittelee monet mielenkiintoiset kohteet Tokion ymparistosta. Kaikkia kohteita ja varsinkaan niiden taustatietoja ei loydy Lonely Planetista. Itselleni Karkkaisen opus on toiminut katekismuksena Tokiossa.

      Yleisesti ottaen Japani on yksi turvallisimmista paikoista, joissa olen kaynyt. Tosin joka paikassa on mahdollisuus joutua hankaluuksiin, jos ei katso ymparilleen.

      Minka tyyppisista kohteista olet kiinnostunut? Biletys, luonto, kulttuuri, kaupngin vilina??? Valikoima on nimittain niin suuri, ettei kannata lahtea niita erittelemaan ilman jonkinlaista haravaa. Laita vihje, niin luettelen joitamia kaymisen arvoisia kohteita!

      Rasmus

      • pentagramix

        Otanpa ihan ensimmäiseksi vinkin tuosta kirjasta, kiitos! Pääsisipä sitä itsekin työkeikoille tuonne- varmaan mukavaa.

        Kiinnostuksista paino asioilla: vanha kulttuuri ja luonto. Kaupunkikierroskin on aina paikallaan, biletys ja juhliminen ei sinänsä hirveästi kiinnosta- hyvä ruoka kyllä :) Tokiosta kohtuullisen matkan päässä näyttäisi olevan "Fuji Five Lakes", kokemuksia? Netin oppaassa suositeltiin bussiyhteyttä sinne, koska juna tulisi kalliimmaksi.

        Jos on vinkkejä lennoista, ne otetaan mielihyvin vastaan. Taitaapi olla Finnair silti, näyttäisi ainakin lentävän Tokioon ja Osakaan...


      • Renkinjutsushi

        Hei! Oli kiva lukea tuo teksti. :) Pidän japanista tooodella paljon ja olen kiinnostunut siitä maasta. Ajattelin, että jos voisit kertoa jotain sähköpostiini japanista ja sen kulttuurista/kielitaidosta. (:


    • Sasae

      Ihan vinkiksi, että kesäkuu on sadekautta. Siis joka päivä sataa vähintään kerran. Ota siis sateenvarjo mukaan. Onneksi on sen verran lämmintä, ettei se suuremmin haittaa, ilman kosteus% on vaan aika korkea.

      Joukkoliikenne on täsmällistä ja hyvin toimivaa. Ainoa miinus on se, että Tokiossa ei ole minkäänlaista turistikorttia, jolla pääsisi halvemmalla matkustamaan. Eli Tokiossa ympäriinsä menemiseen pitää varata aika paljon rahaa.

      Jos asuminen japanilaiseen tyyliin kiinnostaa, etsiskele majapaikkaa hakusanalla "ryokan" netistä.

      • pentagramix

        Heh, tuota minä vähän pelkäsinkin, vaan ei auta :) Matkan aikaistaminen on mahdotonta. Nooh, pitää asennoitua että sade on kiva asia ja ottaa sadeponcho mukaan. Kiitoksia vinkeistä! Joukkoliikenne tuleekin varmaan tutuksi minulle kun nyt satun olemaan ajokortiton...


      • jgel
        pentagramix kirjoitti:

        Heh, tuota minä vähän pelkäsinkin, vaan ei auta :) Matkan aikaistaminen on mahdotonta. Nooh, pitää asennoitua että sade on kiva asia ja ottaa sadeponcho mukaan. Kiitoksia vinkeistä! Joukkoliikenne tuleekin varmaan tutuksi minulle kun nyt satun olemaan ajokortiton...

        Eipä hätää, vaikka ajokortin omistaisitkin, niin Japanissa ei ole järkeä itse lähteä ajamaan autolla. Tokio nyt on jo viimeistään pois laskuista, sinne en menisi autolla vaikka maksettaisiin. Olen muualla päin Japania ajanut ja pirullista on; ratti oikealla, kaista vasemmalla, tiet kapeita, nopeusrajoitus yleensä 40-60 km/h ja takalasiin liimautununeena ylinopeutta ajavia kuorma-autoja.


      • Sepi

        Onhan niitä joukkoliikenneturistilippuja vaikka minkä moisia Japanissa, myös Tokioon saatavissa. Itse olen menossa maaliskuussa Japaniin ja hankin jo Suomessa Japan Rail Passin, jolla voi matkustaa JR:n junilla kiinteällä yhden, kahden tai kolmen viikon hinnalla. Eli mm. Shinkanseneja ja Tokion merkittävimpiä osia kiertävää Yamanote-junalinjaa(http://www.japan-guide.com/e/e2370.html) voi käyttää vapaasti.


    • Zola

      Kun nyt mainitsit, että mielenkiinnon kohteena olisi erityisesti vanha kulttuuri niin tässä pari kohdetta Tokion läheltä.

      1. Kamakura, noin tunnin junamatkan päässä sijaitseva pikkukaupunki joka jossain vaiheessa mennyttä historiaa on myös ollut Japanin pääkaupunki. Kamakurassa totisesti havisee historian siivet ja kiveä et pysty heittämään niin ettet johonkin temppeliin osuisi. Toivottavasti käveleminen on mieleesi, sillä patikointi on ainoa tapa liikkua. Opasteita on onneksi aika hyvin, joten suunnistus ei pitäisi olla mahdotonta. Opaskartan saat helpoimmin paikan päältä Japanista kun menet johonkin turistibyrooseen Tokiossa.

      2. Nikko on myös kaupunki reilun tunnin junamatkan päässä Tokiosta. Täältä löytyy mm. temppelialue joka on maailmanperintölistalla ynnä vesiputouksia, vuoristojärveä ja kuuleman mukaan 1600-luvun mukainen teemapuistokin. Ehkä kesällä noilla vuorilla ei enää ihan villahousuja tarvitse, mutta ihan shortseilla en silti välttämättä lähtisi liikenteeseen. Ai niin ja siinä paikallisjunassa millä kolkuttelet tähän suuntaan kannattaa katsoa mitkä kaikki vaunut menevät perille asti.

      Tässä nyt siis vinkkejä kaupungeista jotka itse olen havainnut hyvinkin käymisen arvoisiksi.

      • Sasae

        Joo, Kamakurassa on myös tämä Suuri Buddha -patsas temppelien lisäksi.

        Jos teatteri yhtään kiinnostaa, niin Tokion Kabukiza-teatterissa voi käydä kabuki-esityksessä. Sieltä voi vuokrata korvakuulokkeet, joilla tarinan englanninkielistä selostusta voi kuunnella katsellessa. Jos sumopainikausi sattuu kohdalle, sinne lippuja jonottamaan aamuvarhaisella. Vieläkö Tsukijin kalatori on olemassa? On elämys joskus kuuden aikaan aamulla.


    • pentagramix

      Paljon on tullut hyviä vinkkejä :) Katson vielä myöhemmin täältä kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      57
      3729
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      167
      2327
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      2039
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      139
      1924
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      402
      1350
    6. 79
      1221
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      136
      1118
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1040
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      1000
    Aihe