Missä vaiheessa lapselle voi kertoa adoptiosta...

kysymyksiä aiheesta

Luin juuri Yrjänän surullisen tarinan adoptiosta. Hän ja veljensä oli jo lapsena kärsinyt koulussa kiusaamisesta, koska olivat adoptoituja. Kukaan ei olisi voinut kiusata siitä asiasta, jos muille ei olisi kerrottu heidän olevan adoptoituja.

Olisiko parempi ettei lapsille kerrota adoptiosta vasta kun he ovat selvinneet lapsuuden ja nuoruuden? Ihminen on usein vielä aika hauras 20 vuotiaanakin. Milloin on oikea aika kertoa lapselle, ettei siitä ole haittaa?

Onneksi Yrjänä oli lopulta tehnyt kauniin oivalluksen "Biologinen äitini kantoi kahta sykkivää sydäntä yhdeksän kuukautta. Hän ei koskaan nähnyt meitä, mutta hän halusi antaa meille elämän. Tajuttuani tämän en ollut enää katkera."
Todella surullista, että Yrjänän veli Juhana teki lopullisen ratkaisun. Hän oli varmasti hieno mies, jollainen Yrjänäkin on. Harmillista.

http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1288785700106.html?pos=ok-trm-perh

6

531

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Adoptioäiti

      Jos lapsi on kansainvälisesti adoptoitu ja ulkonäöltään poikkeaa näin paljonkin adoptiovanhemmistaan, niin hän ja ympäristö tietävät koko ajan lapsen olevan adoptoitu. Samaan kyllä nykyisen tiedon perusteella rohkaistaan myös kotimaata adoptoivia vanhempia eli lapsen on hyvä rakentaa identiteettinsä alusta asti tietoisena taustastaan. Vahva identiteetti (oli sitten adoptoitu tai ei) eli tietoisuus itsestä suojaa ihmistä jokaisessa elämän vaiheessa parhaiten mm. kiusaamiselta.

    • lkiouyrd

      Lapsen iän huomioonottaen hänen tulee saada tietää mistä on tullut.
      Iän karttuessa voi aina kertoa lisää,mutta aina korostaa että juuri Hän oli se teille tarkoitettu ja odotettu.

    • ihanapikkumies

      Meillä on kerrottu adoptiosta lapsen ikä huomioiden.
      Nyt ikää pojalla 8 ja ei ole nyt vähään aikaan kysellyt asiasta.viime kevät ja kesä oli kyselyn aikaa.eka kerran noin kolme vuotiaana.
      On kotimaan adoptiosta meille tullut.

    • Kansainvälinen

      Minut on adoptoitu Venäjästä Suomeen melkein 4 vuotiaana. Adoptioäitini on kertonut minun tulon Suomeen. Olen siis tiennyt aina, että olen adoptoitu. Olisin itse varmasti hyvin surullinen, jos adoptioäitini olisi tehnyt toisen valinnan, ja kertonut adoption "joskus"

    • adoptiolapsi

      tiennyt aina niin pitkälle kun vain muistaa voi... äitin sanoja kuunnellen olen noin 5v iässä tajunnut mikä on adoptio ja mitä on olla adoptoitu, aina on julkisesti asiasta puhuttu.

    • Olivilia

      Meillä on pienestä asti lapselle puhuttu asiasta, esim. ku hän on kysellyt äidin masussa olostaan, on kerrottu että hän on ollut toisen äidin masussa. Hän on ksavanut tietoon, että on syntynyt toiselle, mutta emme ole juuri ulospäin kertoneet asiasta. Lapsi kertokoon, kun haluaa ja kenelle haluaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5790
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3667
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      227
      1921
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1772
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1222
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1177
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      290
      955
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      50
      948
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe