Sukuselvitys Ruotsista

...

Isoäitini menehtyi muutamia viikkoja sitten ja nyt minun pitäisi saada Ruotsista sukuselvitys perunkirjoitusta varten. Hän on asunut siellä 1960-luvulla eli selvitys täytynee tilata Köpingin seurakunnasta? Osaako joku neuvoa kuinka minun täytyy toimia, laitanko tuonne sähköpostia vai kuinka http://www.svenskakyrkan.se/koping ? Ruotsinkieli ei minulta oikein taivu niin sen takia olen nyt hiukan hukassa tämän asian kanssa.

4

1461

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käräjätuomari hoi!

      Nimimerkki Käräjätuomari varmaan vastaa tähän, kun hän tuntee niin hyvin tuon Ruotsin systeemin.

      • noproblem4

        Onhan noita kielenkääntäjiä tarjolla vaikka pilvin pimein. Ei ole iso eikä kallis juttu käännättää sukuselvityspyyntö på svenska.

        (Olisiko tässäkin argumentti säilyttää pakkoruotsi?)


      • Skatteverket

        No sinähän vitsin murjaisit! Joo, kannattaa tosiaan kuunnella "Käräjätuomarin"/"Lainlukijan"/"Ruotsin kuninkaan" (ja mitä kaikkia nimimerkkejä hän nyt käyttääkään) ohjeita. Mutta vitsipalstahan tästä vähän on tullutkin tuon tyypin ilmaannuttua jakamaan "tietämystään".

        No mutta asiaan: kuten eräässä toisessa palstan keskustelussa hieman tietävämmät keskustelijat toivat esiin, perunkirjoituksia valvoo Ruotsissa verotoimisto, ja sieltä myös saa tarvittavat tiedot. Meiliä siis Skatteverketiin, eiköhän se virkatodistus sieltä irtoa ihan kouluruotsilla.

        No laitan nyt vähän apuja vielä, vaikkei oma ruotsini kovin hyvää ole:

        Kan jag få ämbetsbevis för bouppteckning av N.N. som flyttade till Köping den 1. mars 1978 från Finland.


    • Lakinainen

      Ruotsissa ei ole samanlaista väestötietojärjestelmää kuin Suomessa, vaan sukuselvitys tosiaan tilataan verotoimistosta (skatteverket). Vanhemmat asiakirjat saattavat löytyä kaupunginarkistosta tai maakunta-arkistosta.

      Tilaaminen sähköpostilla on vaivatonta, ja todistukset tulevat yleensä muutamassa päivässä.

      Tilattaessa tulee kertoa mitä tarkoitusta varten tiedot pyydetään, kenestä henkilöstä, ja milloin hän on muuttanut joko Ruotsiin taikka sieltä pois. Ihan vastaavat tiedot, jotka tarvitaan tilattaessa virkatodistusta Suomesta.

      Tarvittaessa Ulkoasiainministeriö auttaa, mutta se on maksullista.

      http://formin.finland.fi/public/default.aspx?nodeid=15731&contentlan=1&culture=fi-FI

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2753
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2340
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2090
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1854
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1731
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1725
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 100
      1656
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe