Alkaa jo tympiä tuo uskonnollisnen keskustelu joten heitänpä utelua, että mitäs teikäläiset olette tehneet tulevan joulun eteen? Oletteko jo touhunneet lahjojen parissa, tehneet matkavarauksia, kokkailleet tai leiponeet, vai jotain muuta?
Meille on tulossa 4 pitkän matkan vierasta, joka aiheuttaa jonkinmoisia järjestelyjä kuten nukkumapaikkojen suunnittelua, liinavaatteiden tarkistusta, peittojen ja tyynyjen tuuletuksia jne. Pitää vähän laskeskella sitä ruuankin menekkiä... Ja sitä miten oman aikansa osaa organisoida ettei stressaannu!
Joitakin lahjoja on jo tullut hankittua, olen ommellut verhoja, pöytäliinoja, tyynyliinoja, istuintyynyjä, tilannut kinkun ja ostinpa 3 roikkuvaa pientä kynttilälyhtyä ja joulupalloakin.
Miten, muuten, ripustatte koristenauhat kuuseen: pyöritättekö ympäri vai laitatteko pystysuorasti laskemaan latvasta alaspäin?
Hilenauhoja vai nykyisin niin muodikkaita kiiltäviä helminauhoja?
Onko kuusen latvassa tähti vai jokin muu?
Ja vielä: minkä värinen teidän joulunne yleisilme on, punainen, vihreä, sininen, valkoinen, kultaa vai hopeakoristetta?
Meikäläinen vaihtaa just punaisesta vihreään (punaiset pöytäliinat lähtee kirppikselle ja tein just kuusenvihreitä).
Kunhan kyselen, vastatkaa jos tekin olette kyllästyneet palstan arkisiin asioihin... Paitsi että satuhahmo juttu on hyvä! Kiitos siitä :D
Joulun valmisteluja
18
96
Vastaukset
- Elter Ago
Olen jo alkanut miettiä, että minkälaisen putelin käyn hakemassa jouluseurakseni. Muuta seuraa kun ei ole ja muutakaan ei viitsi tehdä.
- Alter ego
Osta portviini, laita glögilasiin mantelilastuja ja muutama rusina, sytytä kynttilä Jos nyt kuitenkin viitsisit, osta joulukukka. Hanki jokin komedia elokuva, nauti kuumaa viiniä ja ole itsekäs: syö niin paljon kinkkuja, suklaita, kaloja ja muita jouluruokia kuin vain napas vetää. Joulun jälkeen voit sitten aloittaa suomalaiskansalliseen tapaan diettaamisen :D
Ja tuut tietysti palstalle kyselemään että montakos kiloa te saitte, joko laihdutatte....
Minä meinaan hiukkasen repäistä tänä vuonna heti joulupäivänä jo: päätin ostaa sitä hapansilakkaa! Jep, juuri sitä kauheaksi haukuttua ruotsalaista, joka lemuaakin kuulemma niin hirveästi että purkki pitää ulkona avata. Työkaverini tykkää siitä ja neuvoi tekemään kirjaimellisesti näin:
Mene ulos avaamaan silakkapurkki, älä hengitä. Jätä sinne ulos hetkeksi ja tee muut valmistelut.
Ota litteitä Lapin rieskoja, voitele ne oikealla voilla. Levitä sitten kermaviiliä reilusti leivälle, ripottele maun mukaan kelta- tai punasipulisilppua. Sitten laita päälle hapansilakka tahi kaksi. Kääri semmoiseksi tortillaksi tai wrapiksi, ihan miten vaan mutta rullaksi kuitenkin ja puraise. Sitten vodkaryyppy hiukopalaksi. Sitten vasta tietää mitä on todellinen nautinto. Kuulemma....
- ...
En vietä joulua.
Uskikset vallanneet ne markkinat, kimpassa kapallisten toimijoiden kanssa. Että aika kehno aloitus, jos meinaa vaihtaa uskisaiheita muihin.
Mä siis en vietä joulua, wittumaisin pakkojuhla koko kalenterivuotena. Muutaman kerran onnistunut välttämään koko joulun, Sii oltu vaan himassa, ilman mitään höpötyksiä. Ympäristöpainetten takia jouluun pikkasen joutuu osallitumaan.
Tympeimmästä päästä on kierteleminen hautuumailla sytyttelemäsä kynttilöitä räntäsateessa ja jäätävässä pakkasessa tuntemattomien kalmojen haudoilla. Niin tyhmää hommaa, kuin olla ja voi. Mutta pitää kiertää, muutamien kaheleitten mieliksi painostuksen alaisena. Sitten kahelit joululahjat, jotain rihkamaa kakaroille, että saavat repiä paketteja auki, onneksi kakaroitten määrä vähenee, nyt tosin pitää paketoida tenoja vahnhuksille joululahjoiksi.
Mutta kaikesta pitåä kittaa saaea jotain kivaakin. Meitsi vähän suunnitellut kiihkoilijoille jo nyt jouluruokia. Mä siis kokkailen muutenkin mielelläni, pakollinen joulueväs tavallaan mulle joulun ilon pilkahduws koko showssa. Kaikenlaista tullut vuosien varrella duunailtua. Ok. pakollisia perinteisä jouluruokia, jota sitten viritellytkiinostavimmiksi. Mua muut3en aina ihminyt, miten kahdesta loistavastta suoka-aineksesta, riisistä ja porkkanoista yleensä voi tehdä niin mauttoman ja tylsän makuisen ruuan, kuin riisistä ja porkkanoista porkkanalaatikon. Eikö millään olisi voinut kehoitellä mauttomampaa ja ykstotisempaa halpismurkinaa?
Kun voi, mausteita ja muuta kehiin. ite olen vanhemmiten erikoistunut kala osolle. Kal on hyvä ja maukas raaka-aine. itä olemassa muutakin, kuin graavilohi. Joku joulu duunasin shussit, joskus oli kala-alatoopia. Joskus tein suutarinlohet ja savukalat, joskus mätimousseet ja paistetut kalat.
Tälle joululle suunnitelmissa jotain rapu salaattia, just mätimusseeta, erilaisia savukaloja ja etenkin itse tehtyjä maustesillejä. Kalasta tehty voileipäkakku on ollut vuosia työn alla. Ongelma, hyvää keliaakikoille sopivaa leipää en ole vieläkään onnistunut mitenkään leipomaan. Mutta kun keksin sen kunnollisen, keiaakikoille sopivan leopäreseptin, alkaa tuotannostta puskemaan sitten erilaista voileipäkakkua, kalapiirasta, joulupitsaa jne oikein kunnolla.
Että mun joulun valmistelut enenpi mietintä osastolla. Kaikki duunaaminen koskee siis lähinnä ruokaa ja sopivia reseptejä jouluksi olemassa jo mielessä. Että se kun mun mielestä joulun vieetämisessä parasta, kunnon ruoka. Jos ei vietä joulua, voi sitä siltikin joskus syödä hyvin.
=DW=- Alter ego
Parahin DW, mun jouluni on aina kaupallinen eikä yhtään uskonnollista merkkiä ole kotona :D
Siksi kysyin siitä kuusenlatvan koristeestakin, että mitäs porukka laittaa, tähden vai jotain muuta....
Ai sulla on keliakia! No totta puhut, ne leiväntekeleet on tosi puisevia. Epäilin sitä joskus itsellänikin ja elinkin yli puoli vuotta gluteenittomalla, ei mulla sitä kyllä olekaan mutta sainpahan vatsani kuntoon! Näkyy tekevän hyvää muillekin kuin keliakiavaivaisille...
Kokeile tehdä Skagenia, se saa gluteenittoman leivänkin maistumaan siedettävältä.
Ja meksikolaisethan safkathan sopii sulle hyvin kun ne on maissipohjaisia. - ...
Alter ego kirjoitti:
Parahin DW, mun jouluni on aina kaupallinen eikä yhtään uskonnollista merkkiä ole kotona :D
Siksi kysyin siitä kuusenlatvan koristeestakin, että mitäs porukka laittaa, tähden vai jotain muuta....
Ai sulla on keliakia! No totta puhut, ne leiväntekeleet on tosi puisevia. Epäilin sitä joskus itsellänikin ja elinkin yli puoli vuotta gluteenittomalla, ei mulla sitä kyllä olekaan mutta sainpahan vatsani kuntoon! Näkyy tekevän hyvää muillekin kuin keliakiavaivaisille...
Kokeile tehdä Skagenia, se saa gluteenittoman leivänkin maistumaan siedettävältä.
Ja meksikolaisethan safkathan sopii sulle hyvin kun ne on maissipohjaisia.Sehän tässä tympiikin.
Siis mulla ei ole keliakiaa. Muutamalla vanhuksella on. Samaten tietenkin laktoosi-intoleranssi. On niikuin kaks vaihtoehtoa, tehdä kaikille samanlaista ruokaa, tai kahdet eri ruuat. Käytännössä pyrkinyt tekemään kaikille samaa, mutta se rajoittaa menyytä. Ja tietenkin se, että net vanhukset haluaa perinneruokaa, eipä iske tortillat.
Koittanut leipoa ite keliakialeipiä, ei tule häävejä, kai reseptit ja kokki vähän hukassa. Olen kyllä muutenkin kehno leipomaan. Mutta sellanen ois kuin taivaanlahja, keliaakikolle kunnon pitsapohja. Hitto, jos sen jostain löytäisi, tekisin varmasti täyden kattauksen joulupitsoja !
Mutta onnistuuhan se kokkailu ilman viljaa/maitoa, se vaan rajoittaa jotenkin ajatusmaailmaa. Tai toisaalta avartaa, olemassa erittäin paljon vaihtoehtoja. Ongelmana vaan hust, että nämät keliaakikot on vanhoja ja muutosvastaisia. Tosin, kyllä mä joku joulu latasin joulupöytään sushit ja oikein tykkäsivät :DDD Mutta sellanenkin näppärä juttu, kuin voileipäkakku, mitä tekis mielellään, ei sitä sa toimimaan keliakiaversiona, ainakaan mä en ole saanut.
=DW=
- Lenne
Talo on koristeltu valoilla, ulkoa ja sisältä, lämmintä valkeaa. Melkein kaikki lahjat jo valmiit, osa jo paketoituna. Joka päivä tehdään jotain jouluvalmisteluja, salaperäistä tonttuilua olen täällä muutenkin huomaavinani
- Alter ego
Olet jo paketoinutkin melkein kaikki! Ja minä vasta yhden sain valmiiksi asti, nauhan kanssa taistelin kun en ole hyvä tekemään ruusukkeita....
- Santa Kaulus
Hyvässä vauhdissa on jo valmistelut: simassa rusinat jo nousemassa pintaan, mämmit hankittu pakasteeseen ja rai-ruoho jo oraalla.
- sinttura
Tänä vuonna siivotaan komerot ja kaapit. Koko talo. Laitetaan ruokaa niin, että koirakin on kuukauden ähkyssä. Juostaan kaikki menot ja joululauluillat...
Totta toinen puoli, aika perinteisellä mennään. Nyt kun lapset viettää joulun kotona laitetaan joulu sen pitemmän kaavan mukaan....
Mutta taas ensi vuonna, paistan kinkun ja käperryn sohvan nurkkaan hyvän elokuvan, konjakin ja suklaan kanssa. Ja vain maanjäristys saa minut siitä nousemaan kesken kaiken..
Nämä on näitä jokatoinenjoulu mulla ja sulla tapoja. Kummastakin joulusta pidän, mutta arvostan tuota yksinäistäkin joulua sen kaiken hössötyksen vastapainona. - Alter ego
Tässä sitä taas istutaan vaikka oikeastaan tämä vapaapäivä itäisi nyt käyttää tehokkaammin jouluvalmisteluissa. Mutta tuli avattua palsta kun katsoin netistä kännykkäliittymätarjouksia..... Täytyy lähteä "hiekkkalaatikolta" kuten joku jossain aiemmin mainitsi, ettei vaan tulisi tylsyyttään naputelleeksi tänne liikaa :D
Just viikonloppuna sai vihdoin sytyttää valot pihalle, taas kestää tätä pimeetä vähän paremmin.
Olen itse asiassa miettinyt sitä sapuskaa kovastikin, mutta mihinkään sen pidemmälle en ole päässyt. Joululaatikoita pitää olla, ja kinkkua, mutta se eturuoka on vielä hakusessa. Tähän saakka olen tehnyt lohijäädykettä, helppoa kun voi tehdä etukäteen. Nyt ne vaan kyllästyttää. Otan vastaan ideoita! Rosollli ei ole mun juttu, eikä silli jouluna. Ne kuuluu uusien perunoiden kanssa.
Joulukuusen koristelen aina pelkillä palloilla ja valoilla, ei mitään muuta. Niistä sitten kissa käy nyppimässä alemmat oksat tyhjiksi :)
Meillä vietetään jouluaatto jo 23. pv, sitten vapautan murut juhlimaan exän sukulaisten kanssa. Saunon, syön ja nautin stressittömästä joulusta.- joten vielä uskontoa
Minulle joulu on pelkästään kristillinen Jeesuksen syntymäjuhla. En laita edes kuusta riesakseni.
- entinen miäs
Keskustelkoot mistä haluavat. Ei tymmi mikään sen kummemmin, jätän väliin, jos ei kiinnosta.
Häh, ei se joulu ole vielä lähelläkään. No joo, joulu tulee, ja menee, ihan ilman valmistelujakin. Ei ainakaan ennen jouluviikkoa tarvi mitään valmistella. Jos ei valmisteluihin lueta parin lahjan hankintaa. Huomenna haen asiamiespostista verkkokaupasta tilatun monitoimivärilasertulostimen pukinkonttiin kun opiskelevan pojan entisen tulostimen (ennalta säädetyt?) käyttötunnit tulleet täyteen. Ja puoliskolle tummanvihreä mariskooli vielä haettava tuolta maalikylästä.
Kinkkua ei tarvi tilata, senkun kaupasta hakee. Aatonaaton kauppareissua jo kauhulla ajattelen, on se sitten yksi vuoden vastenmielisimpiä tapahtumia. Pitäs ainakin yrittää päästä liikkeelle mahdollisimman aikaisin, että ehtisi kaikkein pahimman ryysiksen alta pois. Mutta glögiviiniä ei saa unohtaa, joulupukki varmaan muistaa viskin.
Ja keittiöön punaiset jouluverhot ja punainen pöytäliina, ilman muuta. - Näin täällä
Vastauksia:
Kuusen latvassa on tähti.
Ostettiin kokeeksi pari helminauhaa, punainen ja hopeinen, jotka ripustetaan vaakasuorasti pyörittäen. Ne vanhanaikaset paksut nauhat on liian näyttävät, vievät palloilta tilaa.
Vaimo on kovasti ommellut pukinkonttiin ja meille verhot kolmeen ikkunaan, teki myös uudet istuintyynyt keittiön tuoleille. Minä pesin moottoripyörät ja hain ruohonleikkurin lopulta sisälle. Autotalli sai joulusiivouksen. Kiitos kysymyksestä. Olen tilannut pikkumatkan vr.ltä ja kerrankin sain tarjoushintaisen parhaat alelähdöt matkan ja säästin 50 euroa ja olen iloinen siitä. Oulu-Turku väli. Joululahjat olen hankkinut mutta ne ovat vielä pakkaamatta.
Kuusen haemme omasta metsästä terassille ulos ja siihen moniväriset sähkökyttilät tälläkertaa. Sukkia olen kutonut kolmet kappaleet ja ostanut arabian astioita ja duutsonien kalsareita. Parit lelut vauvalle ja mäkkärin lahjakortteja koululaisille.Toisillemme ostimme miehen kanssa shiatshu selkähieronta istuimen yhteisesti. Että ihan käytännöllisia ja tarpeellisia lahjoja aion antaa rahalahjojen lisäksi.- att2
Lapsenlapsille annan rahaa vanhemmat päättäkööt n. 300e yhteensä viidelle.
Asuvat lähes 500km päässä en enään vanhana lähde ajamaan vaikka joskus ajoin 1400km "yhdellä" istumalla muutama poron kuseman.
Lunta voisi olla vähän jouluna ja uutena vuotena sen jälkeen voi leikkaa nurmea.
Toivon ilmaston lämpenevän kovemmalla tahdilla näkisi siitäkin jotain elämässä.
Kun oli Suomessa kolmevuotta sitten niissä kuumissä eläkeläistannseissa nainen sanoi nyt 50 tanssiin, sanoin on jotain paljon väärää laskussa. (nais-haku) att2 kirjoitti:
Lapsenlapsille annan rahaa vanhemmat päättäkööt n. 300e yhteensä viidelle.
Asuvat lähes 500km päässä en enään vanhana lähde ajamaan vaikka joskus ajoin 1400km "yhdellä" istumalla muutama poron kuseman.
Lunta voisi olla vähän jouluna ja uutena vuotena sen jälkeen voi leikkaa nurmea.
Toivon ilmaston lämpenevän kovemmalla tahdilla näkisi siitäkin jotain elämässä.
Kun oli Suomessa kolmevuotta sitten niissä kuumissä eläkeläistannseissa nainen sanoi nyt 50 tanssiin, sanoin on jotain paljon väärää laskussa. (nais-haku)Niin kyllä raha on paras lahja minunkin mielestä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu172387- 1692278
- 1151870
- 1521829
Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä
Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta4801423- 921225
- 551021
Syntymän ja kuoleman aallot
Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa426951- 49931
- 85899