Vauvat

Vaisnava

Vaikka Bhagavad Gitassa ei mainitakaan sanaa "vauva", siellä puhutaan vauvoista itse asiassa melkoisen paljon (juu, olen ihan vauvanhuuruinen kun viereisessä huoneessa tuhisee kaksi viisiviikkoista ihmistä ;)

Ensinnäkin saamme tietää, ettei vauva ole mikään tabula rasa, vaan sielu, joka on iän kaiken jo pyörinyt jälleensyntymän kiertokulussa. Vauvan vartalo on vain uusi vaateparsi, jonka vanha sielu on pukenut ylleen edellisen rapistuttua pilalle.

Tämä tuntuukin ilmiselvältä, kun katselen lapsiani. Heidän silmistään loistaa tietoisuus, mutta he eivät vielä osaa hallita uutta kulkuneuvoaan vaan liikuttelevat sitä suhteellisen sattumanvaraisesti. Pikku hiljaa koneenkäyttö alkaa kuitenkin sujua.

Mutta miksi kyseinen sielu on päätynyt juuri tuohon vauvankroppaan? Krishna selittää Gitassa, että se, mitä ajattelemme kuolemamme hetkellä, vaikuttaa siihen, mitä meistä seuraavassa elämässä tulee. Ei muuten kannata luottaa siihen, että osaamme kuollessamme ajatella sitä mitä haluamme. Siihenhän vaikuttaa se, mikä meille on elämässämme ollut tärkeintä.

Jotkut meistä käväisevät kuitenkin Taivaassa. Jos isoäitisi oli harras kristitty, hän menee Taivaaseen ennen kuin syntyy uudelleen. Taivaassa saa olla vain sen aikaa mihin hyvistä teoista kertyneet "krediitit" riittävät, kertoo Gita. Sen jälkeen siis synnytään taas uudestaan. Ehkäpä sinun vauvasi on oma isoäitisi!

Ja sitten ovat ne, jotka yrittivät antautua Jumalalle edellisessä elämässään mutta prosessi jäi kesken ja he lankesivat. Arjuna (Kurun jälkeläinen) kysyy Krishnalta, kuinka heille käy, ja Krishna vastaa (6.41-43):

"Päästyään oikein tekevien maailmoihin ja vietettyään niissä lukemattomia vuosia Yhteydestä irtaantunut syntyy hurskaaseen, menestyvään perheeseen. Tai sitten hän syntyy hyvin viisaitten joogien perheeseen. Tällainen syntymä on tällä planeetalla tosiaankin erittäin harvinainen. Tuolloin hän saavuttaa jälleen edellisen elämänsä älykkään tietoisuudentilan. Sen jälkeen hän ryhtyy uudelleen ponnistelemaan kohti täydellisyyttä, Kurun jälkeläinen."

Lapsilla on historia siinä missä meilläkin, joten meidän ei tule korottaa itseämme lastemme yläpuolelle. Kuitenkin vanhempien dharma on asettaa lapsille rajat ja olla perheen pomoja. Lapsen kunnioitus samanarvoisena sieluna ei siis tarkoita, etteikö meidän tule kasvattaa heitä kunnolla.

11

975

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kummeksuja

Olipas aika pitkä viesti. Jännää, että kaikenlaisia huurupäitä sitä riittääkin ihan tällaisessa maallistuneessa Suomessakin.

Vauva on isoäiti.

• my name is palvoja,krishnan...

onneksi olkoon kaksosten puolesta :) kyselisin vaan että annatko lapsillesi vain kasvisperäistä ruokaa ja maitoa ? olisin kiinnostunut...olen kuulluut kauhujuttuja siitä kun lapset eivät saa lihaa :( oo kiltti ja vastaa tai vastatkaa joku.

• Bhaga

Lapsille kasvisruokavalio on paljon terveellisempi vaihtoehto kuin sekaruokavalio. Eräs ystäväni, joka ei ole koskaan syönyt lihaa, oli aina luokkansa isokokoisin poika ja kun kaverit kuulivat, että hän on vege he eivät voineet uskoa sitä.

Oma kokemukseni taas on, että kasvisruokavaliolla on mahdollista saada kuntosalilla paljon nopeammin hyviä tuloksia aikaan, kuin sekaruokavaliolla. Kasvisproteeini nimittäin imeytyy elimistöön paljon paremmin kuin lihasta saatava proteiini.

Lihansyöjäeläinten suoli onkin noin 20 kertaa lyhyempi kuin ihmisen suoli, koska liha pilaantuu elimistössä hyvin nopeasti. Lihan pilaantuminen suolistossa taas aiheuttaa monia erilaisia tauteja ja muita ongelmia. Itse olen ollut huomattavasti terveempi sen jälkeen, kun rupesin 10 vuotta sitten kasvissyöjäksi.

Uskomus, että ihminen ei voi elää ilman lihaa on täyttä puppua ja todistettu vääräksi monta kertaa. Mung-pavuissa on paljon enemmän proteiinia kuin lihassa ja avokaadossa on enemmän energiaa kuin naudanlihassa.

Suomalaisten yleinen ongelma onkin kasvisten liian vähäinen syönti, joka aiheuttaa mm. sydän- ja verisuonitauteja ja lukuisia muita ongelmia. Syöttäkää siis lapsillenne enemmän kasviksia ja jättäkää se liha pöydästä pois. Tietenkään kukaan ei elä pelkillä salaatinlehdillä, mutta pavut, maitotuotteet, vilja, hedelmät, pähkinät ja muut kasvisperäiset tuotteet muodostavat yhdessä monipuolisen, tasapainoisen ja todella terveellisen ruokavalion kasvavalle lapselle ja kaikille muillekin.

Ainakin itse olen todella hyvässä kunnossa oltuani 10-vuotta kasvissyöjä. Kaikki veri- ja muut arvot ovat juuri sellaiset kuin pitää ollakin, vaikka en ikinä ole popsinut mitään vitamiini- tai muita pillereitä. Suvussamme on korkea verenpaine kaikilla muilla paitsi minulla, joka olen suvun ainoa kasvussyöjä. Itselläni on jopa hiukan alhainen verenpaine.

Sanonkin aina kaikille, ketkä epäilevät kasvissyöntiäni, että otetaan kädenvääntö ja katsotaan kenellä on ruista ranteessa ja kenellä läskiä? :D

Hare Krishna!

• Vaisnava

Tietenkin annan lapsilleni vain sitä mitä itsekin syön - kasviksia ja maitoa. Ja aionkin kokata loistoruokaa, sillä valitettavasti en voi estää lasten isää ja tämän sukulaisia tarjoamasta lapsille lihaa. Kunnon kasvisruoka maistuu kuitenkin niin paljon paremmalta kuin liharuoat, että luulenpa lasten ryhtyvän ennemmin tai myöhemmin kasvissyöjiksi :)

Tiedän paljon ihmisiä jotka eivät eläessään ole syöneet lihaa. Oikeanlainen kasvisravinto (jossa on mukana proteiinia, jota saa mm. pavuista kuten Bhaga kertoi) ei todellakaan ole uhka terveydelle, päinvastoin. Mutta tietysti jos kuvittelee kasvissyönnin olevan sitä mitä se on suomalaisissa laitoskeittiöissä, ymmärrän huolesi ;) Pelkät keitetyt porkkanat eivät pidä ketään hengissä.

• a.v.a
        Vaisnava kirjoitti:

Tietenkin annan lapsilleni vain sitä mitä itsekin syön - kasviksia ja maitoa. Ja aionkin kokata loistoruokaa, sillä valitettavasti en voi estää lasten isää ja tämän sukulaisia tarjoamasta lapsille lihaa. Kunnon kasvisruoka maistuu kuitenkin niin paljon paremmalta kuin liharuoat, että luulenpa lasten ryhtyvän ennemmin tai myöhemmin kasvissyöjiksi :)

Tiedän paljon ihmisiä jotka eivät eläessään ole syöneet lihaa. Oikeanlainen kasvisravinto (jossa on mukana proteiinia, jota saa mm. pavuista kuten Bhaga kertoi) ei todellakaan ole uhka terveydelle, päinvastoin. Mutta tietysti jos kuvittelee kasvissyönnin olevan sitä mitä se on suomalaisissa laitoskeittiöissä, ymmärrän huolesi ;) Pelkät keitetyt porkkanat eivät pidä ketään hengissä.

>>>>Kunnon kasvisruoka maistuu kuitenkin niin paljon paremmalta kuin liharuoat- - - >>>>

Ja jos oikein rupeaa liharuokaa tekemään mieli, voi sellaista valmistaa helposti - ei lihasta, vaan soijasta :) Soijapihvejä hiljattain ensi kertaa maistaneet työtoverini eivät erottaneet niitä "aidoista".

Eläinten syöminen ei ole välttämätöntä ihmiselle, mutta todellakaan pelkkien porkkanoiden järsiminen ei pidä ketään kunnossa. Lihan asemesta on nautittava esim. juuri soijaa, sieniä, papuja, linssejä ja pähkinöitä monipuolisten kasvisten ohella.

Oikein valmistettu kasvispohjainen pöperö on herkullista! Njam :)

• ngawang
        Vaisnava kirjoitti:

kuulemma 9/10 tekee sen virheen että ryhtyy kasvissyöjäksi. Kannattaa katsoa että syö tasapuolisesti, näin voi välttää suurista tulevaisuuden ongelmista ja kalliiksikin käy. Haluaisin nähdä sen miehen joka syö salaattia...
        Mä käyn hakemassa omat ruokani kaupan roskiksesta...
        Tässä vähän listaa mitä olen löytänyt viimeisen 3 viikon sisällä.
        n. 20 pakettia marinoitua fileitä makkaraa
        n. 40 purkkia rahkaa/jugurttia
        Muovipussillisen omenoita/apelsiineja
        Juustoja, leipää, 20 pussia suolapähkinöitä
        75 kananmunaa.
        Tässä vain osa, en viitsi enempää luetella.
        Tiedän parin muutakin ystävää ketä tekee näin.

• Vaisnava
        ngawang kirjoitti:

kuulemma 9/10 tekee sen virheen että ryhtyy kasvissyöjäksi. Kannattaa katsoa että syö tasapuolisesti, näin voi välttää suurista tulevaisuuden ongelmista ja kalliiksikin käy. Haluaisin nähdä sen miehen joka syö salaattia...
        Mä käyn hakemassa omat ruokani kaupan roskiksesta...
        Tässä vähän listaa mitä olen löytänyt viimeisen 3 viikon sisällä.
        n. 20 pakettia marinoitua fileitä makkaraa
        n. 40 purkkia rahkaa/jugurttia
        Muovipussillisen omenoita/apelsiineja
        Juustoja, leipää, 20 pussia suolapähkinöitä
        75 kananmunaa.
        Tässä vain osa, en viitsi enempää luetella.
        Tiedän parin muutakin ystävää ketä tekee näin.

"Haluaisin nähdä sen miehen joka syö salaattia..."

Onneksi minun mieheni on niin miehekäs, ettei hänen tarvitse pelätä miehisyytensä kärsivän salaatinsyönnistä ;) Hän syö oikein tyytyväisenä kasvisruokaa kotona, vaikka muualla harmikseni popsiikin mitä sylki suuhun tuo.

Vanhentuneen, roskiin heitetyn lihan syöminen ei liene kovin terveellistä.

• ngawang
        Vaisnava kirjoitti:

"Haluaisin nähdä sen miehen joka syö salaattia..."

Onneksi minun mieheni on niin miehekäs, ettei hänen tarvitse pelätä miehisyytensä kärsivän salaatinsyönnistä ;) Hän syö oikein tyytyväisenä kasvisruokaa kotona, vaikka muualla harmikseni popsiikin mitä sylki suuhun tuo.

Vanhentuneen, roskiin heitetyn lihan syöminen ei liene kovin terveellistä.

En ole syönyt roskisruokaa moneen vuoteen. Ehkä siinäkin on riskinsä, se kasvattaa vaan pysymättömyyden tunnetta. Elänkö tämän aterian jälkeen? Näin tarpeettomat kelaamiset päässä vähentyvät ja sitten on aina toivoa syömisen jälkeen jos vaikka sattuis kuolemaan ja pääsis pois täältä...toive ajattelua

Mulla menee nyt paremmin, ettei tarvi roskiksesta hakea vaikka usein menisin mieluiten ostaa ruuan roskiksesta kun kaupasta.

Saaks mä tulla teille katsomaan kun sun mies syö salaattia?

• Fishman
        ngawang kirjoitti:

En ole syönyt roskisruokaa moneen vuoteen. Ehkä siinäkin on riskinsä, se kasvattaa vaan pysymättömyyden tunnetta. Elänkö tämän aterian jälkeen? Näin tarpeettomat kelaamiset päässä vähentyvät ja sitten on aina toivoa syömisen jälkeen jos vaikka sattuis kuolemaan ja pääsis pois täältä...toive ajattelua

Mulla menee nyt paremmin, ettei tarvi roskiksesta hakea vaikka usein menisin mieluiten ostaa ruuan roskiksesta kun kaupasta.

Saaks mä tulla teille katsomaan kun sun mies syö salaattia?

Omat lempiruokani ovat:

Makaronilaatikko
        Uunilohi
        Grillipihvit

Ruokajuomana käy ihan olut tai pihvien kanssa punkku!

Ei kannata roskiksesta ottaa mitään ruokia. Parempia paikkoja ovat esim. Prisma ja Citymarket.

• a.v.a

Onnea tuoreelle äidille! Onnea ja kaikkea hyvää koko perheellesi :)

• Heikki

Heikki lähettää onnittelut Vaisnavalle kaksosista!

Ja viesti:
      Olen muuttanut idästä pohjoiseen ja kadottanut kaikki emailosoitteet. Siitä hiljaisuus. Lähettämäsi kaunis seinävaate on mukanani edelleen! Jos tunnistat minut tästä, niin lähetä viestiä.

...ai niin, eihän tämä ole julkinen foorumi, eihän? ;-)

Heikki

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      54
      2409
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      28
      1759
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      70
      1434
    4. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      238
      1320
    5. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      119
      1154
    6. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      13
      990
    7. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      11
      963
    8. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      948
    9. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68
      933
    10. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      59