Pari viikkoa sitten oli Akuutissa ohjelma hajuaistin puuttumisesta.
Itsellä päinvastoin,haistan ihan liiankin hyvin kaiken.
Tupakka on sellainen,jopa satojen metrien päästä,myöskin monet muut lähinnä epämiellyttävät hajut.
Ja olen miettinyt,mistä aistista luopuisin jos olis pakko,mikä ei olisi niin tärkeä ja mitä ilman voisi elää,vaikea valinta.
Mitempä muilla?
aistit tallella..?
10
124
Vastaukset
- Hei kun keikuskelen
Huomenta Tarkkanenälle.
Juu, myös minulla on tarkka nenä. Vetelee tosta noin vaan heleposti jos joitakin hajuja. Nenäni on kuin imuri.
Varsinkin jotkut voimakkaat hajuvedet, hajusaippuat ja hajukynttilät ja muut tuon kaltaiset, niin apua sentäs, ku nenäni kärsii.
Se menee niin, että ensteks nenä hokaa voimakkaan hajun ja sitten aivot yrittää viestittää jaloille viestiä, että siirryhän Äkkiä hajukohdasta veks.
Jos en ehdi pois, niin se tekee niin paljon kuin alkavaa migreeniä. Ei, ei tietenkään oo kivaa.
Jos olisi aivan pakko luopua yhdestä aistista, niin makuaistista en kyllä luopuisi, enkä monista muistakaan. Ehkä valitsisin sitten tuon hajuaistin.
Eipähän sitten enää tarvitsisi nuuhkia mitään semmoisia, joista ei piittaa.
Itkisin kyllä meren tuoksun perään, suolaiselle raikkaudelle, mutta kaipa siitä rääkymisestä selviäisin. - ...
Näköaisti kai se tärkein on, toiseksi kuulo.
Itellä ei oikein hajuaistia. Tullut tupakoitua hyvin ja kai muutakin. en oikein haista tuoksuja. Mutta siinä pari erittäin kovaa ärsykettä, tietyt kemikaalit, vaikkapa pensa, tinneri tai sitten naisten"hajuvedet", joku voimakas myski saa aivastelemaan ja suunalleen allergisen reaktion aikaiseksi.
Ja joku tietenkin mainitsi just tupakan, sillä sama vaikutus. Ite tosiaan poltan, mutta omaa tupakointia ei haistele nenän kautta. Oma tupakointi ei itteä häiritse. Mutta haistan todella herkästi tupakan savun noin muuten, melkein samanlainen allerginen reaktio siitäkin, kuin hajuvesistä. Senkin takia olen pyrkinyt olememaan "huomaavainen tupakoija", elikkäs polttelen niin kuin mahdollista, etten aiheuttaisi muille hajuhaittoja.
Olemassa sellainenkin, aistiykiherkkyys. Oletan, itellä ainakin kuulossa sellaista. Olen erittäin herkkä äänille. Jotenin ylitarkka kuulo jollain tapaata. Ei en ole musikaalinen, mutta äänet sellainen alue, että paljon tarpeetonta ja häiritsevää ääntä. Siis ei mitään erikoista, joku hurina, surina, erikoisemmat iskuäänet, jokin voimakas kolahdus, ne häiritsee ällistyttävän paljon. Outoa sinällään, aina kuunnellut esim heavyrockia todella suurella volyymilla, käynyt sinfoniakonsrteissa jne. Mutta ei musa mua häiritse, sellaiset asiaan kuulumattomat sivuäänet.
Niettä itellä kun ei ole paljoa hajuaistia, totean hajuaisti aika tarpeeton. Tokikin, se yhteydessä makuaistiin, mutta pitääpi sitten käyttää enenpi makuaistiin vaikuttavia mausteita jne, kuin hajun kanssa enenpi framille tulevia. Taai miten sen nyt ilmaisisi.
Aistit kuitenkin kokonaisuus, näkeminen ja kuuleminen noin yleisesti ottaen mun mielestä kuitenkin tärkeimmät.
=DW= - tarkkanenä
Mietinkin vielä tuota aisti herkkyyttä,samassa ohjelmassa taisi olla juuri siitä,on tunneherkkä myöskin,itkeä pirauttaa tuosta noin vaan eikä tarvitse olla erikoinen aihekkaan.Mulla jopa juna joka menee ohitse ja tiettyyn paikkaan,tulee koti-ikävä!
Tai juuri joku tuoksu joka liittyy johonkin,joko positiivisesti tai negatiivisesti.Siis hajumuisti.Kotini on hyviä pehmeitä tuoksuja täynnä,vuosia sitten lähettelin entisiä vaatteitani sukulaisilleni ja he sanoivat niiden tuoksuvan "minulle".
Sitähän sanotaan että tuoksut vaikuttaa jopa ihmissuhteisiin,joku vetää puoleensa,toinen taas tyrmää,molempia on koettu.Ja sitten on se jokin jossain ihmisessä,ehkäpä juuri tiedostamaton tuoksu ;))
Mutta olisko tuntoaisti se josta voisi luopua,ei tuntisi kipua ainakaan.Näkö ja kuulo ovat tärkeitä kun on sellaiset jäljellä.Vaikee paikka. - ;;;;;
Muutama viikko sitten siinä oli ohjelmaa prosopagnosiasta eli kasvosokeudesta.
Mieluummin näkisin kuin kuulisin. - .mollis
Pakkasessa Se tupakansavu jää leijuu, hyi. Jos sitä kakkua ei ole kengän pohjassa ja haistaa sen, niin syy voi olla korvien välissä, enkä tarkoita nenää.
- voihan nenä
Astmaatikot kärsivät lemuista ja hajusteista.
Monet paikat on kierrettävä kaukaa ja juhlat on jätettävä juhlimatta hajujen takia.
En ymmärrä, miksi ihmiset käyttävät hajusteita vaikka ne ovat vaaraksi monille, itsekkyyttä se on.Ihmiset ei osaa käyttää esim. hajuvettä.Varsinkin nuoret naiset loiskii sitä päällensä puoli pulloa kerralla.
- kuulon alenema
minttupuu kirjoitti:
Ihmiset ei osaa käyttää esim. hajuvettä.Varsinkin nuoret naiset loiskii sitä päällensä puoli pulloa kerralla.
Kuulo on yksi tärkeimmistä aisteista ja sen heikkeneminen ja puuttuminen on tosi ongelmallista. Sosiaaliset suhteet kärsii, kaikenlainen kommunikointi vähenee. Itselläni kuulon alenemaa ja vaihtaisin sen melkein mihin vaan. Kaikkialla missä on ihmisten kanssa tekemisissä tekisi mieli laittaa lappu otsaan. "Ymmärrän puhumasi mutta puhu selkeästi ja kohti" mutta eihän tätä viitti toitottaa kaikille. Luulen että osa ihmisistä pitää huonokuuloista tyhmänä. Kuulolaite tulossa, eikö ne olekkin kauniita? Melkein koruja, tulen oleen ylpeä siitä.
- ...
kuulon alenema kirjoitti:
Kuulo on yksi tärkeimmistä aisteista ja sen heikkeneminen ja puuttuminen on tosi ongelmallista. Sosiaaliset suhteet kärsii, kaikenlainen kommunikointi vähenee. Itselläni kuulon alenemaa ja vaihtaisin sen melkein mihin vaan. Kaikkialla missä on ihmisten kanssa tekemisissä tekisi mieli laittaa lappu otsaan. "Ymmärrän puhumasi mutta puhu selkeästi ja kohti" mutta eihän tätä viitti toitottaa kaikille. Luulen että osa ihmisistä pitää huonokuuloista tyhmänä. Kuulolaite tulossa, eikö ne olekkin kauniita? Melkein koruja, tulen oleen ylpeä siitä.
Heh.
No itellä ei kuulossa kummempaa vikaa. Toinen korva vähn tunnuttää ja toisessa kuulokäyrässä kuoppa matalien äänien taajuuksilla. Johtuupi liiallisesta rockin kuuntelemisesta. Mutta kuulen siis aika hyvin edelleen.
Mutta kun se kuulo sinällän ei auta, jos ei muuten tajua mitään :DDD Meinaan vaan, kun oli aikanaan tilanteessa, ettö oli yllättäen maassa, minkä kieltä ei osannut laisinkaan, tuli niinkuin kuuloongelmia, korvat tahtoi vain soida. Kas, kun joku paikallinen selitti jotain, enkä tajunnut mitä. Ser ensitöikseen nosti voluumia, mikkä selitti, että huonokuuloisempikin se tajuaisia. Sen jälkeen se vielä lisäsi selityksen määrää, että tyhmempikin nyt tajuaisia. Siinä meitsi sitten oli, huonokuuloisen ja tyhmänä, enkä tajunnut kerrassaan mitään, mitä se alkuasukas siinä kurkku suorana huuti mun korvaan :DDDDD
Että kaikki jotenkin aina suhteellista. Ihan hyvä kuulo edelleen, vaikka sitä koitettu huutaakkin toimimattomaksi.
=DW=
- .Siilimuori
Kyllä näkökyky n sellainen istä viimeksi luopuisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun694899KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar1923840- 1883611
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?783279Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo502979- 252004
- 241961
- 1851833
- 301696
- 431405