Tiikkiä sitloodaan

Vanhat tiikit alkavat olla siinä pisteessä, ettei hiomavaraa enää ole ja ruuvikannat pilkottaa ikävästi. Ajattelin teettää ne valmiina ja asentaa paikalleen. Scandinavian Teak Deckia täällä jossain vaiheessa kehuttiin, mutta olisiko suosituksia muista paikoista, joista kannattaisi pyytää tarjous mittoihin tehdyistä tiikkilevyistä?

36

5945

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Albinisti
      • Kebony & Accoya

        Vene-lehden numerossa 11/2014 oli juttua Teakin korvikkeista. Jutussa mainittiin myös niitä kauppaavia yrityksiä. Korvikeeksi on nykyään tarjolla myös modifioitua puuta, jossa tavallista mäntyä tai vaahteraa käsitellään vähemmän tai enemmän luonnonmukaisilla kemikaaleilla ja lämmöllä, jolloin saadaan aikaiseksi teakia muistuttava puun kaltainen tuote. Kauppanimiä näille on mm. Kebony ja Accoya, joista vaahterasta tehty Kebony on ilmeisesti eniten teakin kaltainen niin ulkonäön kuin ominaisuuksiensa puolesta.

        Näistä firmoista voisi koittaa kysellä lisää:
        Scandinavian Teak Deck Ab
        Woodim Finland Oy
        Novewoods Oy
        Tmi Puuri


      • Kebony & Accoya kirjoitti:

        Vene-lehden numerossa 11/2014 oli juttua Teakin korvikkeista. Jutussa mainittiin myös niitä kauppaavia yrityksiä. Korvikeeksi on nykyään tarjolla myös modifioitua puuta, jossa tavallista mäntyä tai vaahteraa käsitellään vähemmän tai enemmän luonnonmukaisilla kemikaaleilla ja lämmöllä, jolloin saadaan aikaiseksi teakia muistuttava puun kaltainen tuote. Kauppanimiä näille on mm. Kebony ja Accoya, joista vaahterasta tehty Kebony on ilmeisesti eniten teakin kaltainen niin ulkonäön kuin ominaisuuksiensa puolesta.

        Näistä firmoista voisi koittaa kysellä lisää:
        Scandinavian Teak Deck Ab
        Woodim Finland Oy
        Novewoods Oy
        Tmi Puuri

        Kiitti, noilla pääsee jo pidemmälle.

        Olen ajatellut, että iäkkäässä veneessä olisi tyylin takia mukava käyttää tiikin kaltaista "vanhaa" materiaalia, mutta näemmä tiikin korvikkeet ovat kehittyneet mielenkiintoiseen suuntaan. Täytyypä tutustua niihin tarkemmin.


      • Tutki myös tämä
        bollox kirjoitti:

        Kiitti, noilla pääsee jo pidemmälle.

        Olen ajatellut, että iäkkäässä veneessä olisi tyylin takia mukava käyttää tiikin kaltaista "vanhaa" materiaalia, mutta näemmä tiikin korvikkeet ovat kehittyneet mielenkiintoiseen suuntaan. Täytyypä tutustua niihin tarkemmin.

        Tutustu myös tähän, ennen kuin teet päätöksen: http://www.treadmaster.co.uk/original.html

        Erittäin vakuuttavaa tavaraa.


      • ei sittloodaan
        Tutki myös tämä kirjoitti:

        Tutustu myös tähän, ennen kuin teet päätöksen: http://www.treadmaster.co.uk/original.html

        Erittäin vakuuttavaa tavaraa.

        Treadmaster on oikein hyvä materiaali kansikatteena, mutta tuskin on sitä istuinlaatikossa: sen päällä ei ole mukava istua eikä se ole kovin "hellä" paljaille jaloillekaan (salmiakkikuvio on aika teräväsärmäistä).


      • Tutki myös tämä
        ei sittloodaan kirjoitti:

        Treadmaster on oikein hyvä materiaali kansikatteena, mutta tuskin on sitä istuinlaatikossa: sen päällä ei ole mukava istua eikä se ole kovin "hellä" paljaille jaloillekaan (salmiakkikuvio on aika teräväsärmäistä).

        Totta.

        Enpä ymmärtänyt, että kyse oli vain sitloodasta. Juu, sinne toki tiikkiä, se on selvä.


    • 10+11

      http://www.teaksipponen.fi/

      Tuolta ostin itselle tiikit kun sitlootan uusin. Oli silloin ainakin edullisin ja laatu oli hyvä. Minä sahasin rimat itse mittoihin, mutta kait ne tekevät valmiiksi mittoihinkin? Kysymällähän se selviää.

      Mukava palapeli oli sahailla ja sommitella tiikit vanereille, jotka olin tehnyt vanhan mukaisesti sapluunaksi. Vaatii tietysti jonkun työtilan jossa voi sahata, jiirisirkkelin ja pistosahan. Valmiit sitten maalarinteipillä sidoin toisiinsa, penkeille levitin liimamassan ja levynä liutin uudet paikalleen vanerin päältä. Omasta mielestäni ei kovin vaikea rojekti, minäkin sain ihan hyvän lopputuloksen ;)

      • yläalajyrsin

        Etkö jyrsintä tarvinnut lainkaan?? Millä saumaurat oikein teit?


      • 10+11
        yläalajyrsin kirjoitti:

        Etkö jyrsintä tarvinnut lainkaan?? Millä saumaurat oikein teit?

        Valmista 10 mm kansilistaa, toisessa reunassa 5*5 mm ura.


      • 10+11
        yläalajyrsin kirjoitti:

        Etkö jyrsintä tarvinnut lainkaan?? Millä saumaurat oikein teit?

        Tietysti käsikutteri ja hiomakone on hyvä olla niin saa reunalistojen pyöristykset tehtyä nopsemmin kuin käsihöylällä ja hiomapaperilla.


      • Kannattaa sahata
        yläalajyrsin kirjoitti:

        Etkö jyrsintä tarvinnut lainkaan?? Millä saumaurat oikein teit?

        Hyvä huomio. Tiikki kannattaa ostaa valmiina suorasärmäisinä parruina. Niistä voi sitten sahata ja jyrsiä sellaista kuin haluaa. Hinnanero valmiiseen listaan on valtava.


      • seppomartti
        Kannattaa sahata kirjoitti:

        Hyvä huomio. Tiikki kannattaa ostaa valmiina suorasärmäisinä parruina. Niistä voi sitten sahata ja jyrsiä sellaista kuin haluaa. Hinnanero valmiiseen listaan on valtava.

        No ei varmaan kannata ruveta itse sahaamaan parrusta rimoja ja jyrsiä niihin reunoja kun valmiita höylättyjä ja jyrsittyjä rimoja saa vaikka Biltemasta tai Maritimista. Yllä kuvatuista ohjeista esim. faneerilevyn käyttö on turha vaihe. Mikä funktio faneerilla on takoitus olla?. Sehän vaikeuttaa taivuttelua ja alusta on harvoin suora taso. Usein pinta on yhteen tai useampaan suuntaan kaareva ja silloin ei esim. kaunis reunus tule kysymykseen koska se jäykistää levyn. Valmiita pahvimallin mukaan tehtyjä teaklevyjä saa Suomesta Scandinavian Teak Deckistä ja ulkomailla on runsaasti firmoja jos haluaa hintatasosta varmistua. Sika sikaprimeri hiekkasäkkipainot toimivat minusta hyvin ilman ruuveja. Irtonaisista listoista ei minusta kannata koota kuin kovasti kaareviin pintoihin. Minun tapauksessa se tuli eteen kaarevan peräpenkiin teakpinnoituksessa.


      • Vanha Ohlson
        seppomartti kirjoitti:

        No ei varmaan kannata ruveta itse sahaamaan parrusta rimoja ja jyrsiä niihin reunoja kun valmiita höylättyjä ja jyrsittyjä rimoja saa vaikka Biltemasta tai Maritimista. Yllä kuvatuista ohjeista esim. faneerilevyn käyttö on turha vaihe. Mikä funktio faneerilla on takoitus olla?. Sehän vaikeuttaa taivuttelua ja alusta on harvoin suora taso. Usein pinta on yhteen tai useampaan suuntaan kaareva ja silloin ei esim. kaunis reunus tule kysymykseen koska se jäykistää levyn. Valmiita pahvimallin mukaan tehtyjä teaklevyjä saa Suomesta Scandinavian Teak Deckistä ja ulkomailla on runsaasti firmoja jos haluaa hintatasosta varmistua. Sika sikaprimeri hiekkasäkkipainot toimivat minusta hyvin ilman ruuveja. Irtonaisista listoista ei minusta kannata koota kuin kovasti kaareviin pintoihin. Minun tapauksessa se tuli eteen kaarevan peräpenkiin teakpinnoituksessa.

        Olisko sulla "seppomartti" linkkejä joihinkin asennuskuviin tai valmiisiin töihin plus hintatietoja ? Työmaa on itsellä myös ajankohtainen.


      • seppomartti
        Vanha Ohlson kirjoitti:

        Olisko sulla "seppomartti" linkkejä joihinkin asennuskuviin tai valmiisiin töihin plus hintatietoja ? Työmaa on itsellä myös ajankohtainen.

        Löysin laskun numeron mutten hintaa, sorry. Tuntemukseksi jäi, ettei ollut kohtuuttoman kallis. Neliöhinta saattaa löytyä firman nettisivuilta- näin muistelen. Muutaman kuvan löysin ja voin lähettää jos saan sähköpostiosoitteen. Tai mikäli olet pääkaupunkiseudulla voit käydä katsomassa.
        Mainitaan nyt sen verran, että reklamoin ensimmäisestä satsista kun stb ja bb osat eivät olleet yhtenäisiä ja saumaus ei ollut aivan virheetöntä. Sain uudet maksutta mutta kuulemma veneitten näennäisesti yhteneväiset penkit eivät usein olekaan samanlaisia stb ja bb.. Pahvimalli kannattaa tehdä eikä pelkästään mitata senttimittoja.


      • 10+11
        seppomartti kirjoitti:

        No ei varmaan kannata ruveta itse sahaamaan parrusta rimoja ja jyrsiä niihin reunoja kun valmiita höylättyjä ja jyrsittyjä rimoja saa vaikka Biltemasta tai Maritimista. Yllä kuvatuista ohjeista esim. faneerilevyn käyttö on turha vaihe. Mikä funktio faneerilla on takoitus olla?. Sehän vaikeuttaa taivuttelua ja alusta on harvoin suora taso. Usein pinta on yhteen tai useampaan suuntaan kaareva ja silloin ei esim. kaunis reunus tule kysymykseen koska se jäykistää levyn. Valmiita pahvimallin mukaan tehtyjä teaklevyjä saa Suomesta Scandinavian Teak Deckistä ja ulkomailla on runsaasti firmoja jos haluaa hintatasosta varmistua. Sika sikaprimeri hiekkasäkkipainot toimivat minusta hyvin ilman ruuveja. Irtonaisista listoista ei minusta kannata koota kuin kovasti kaareviin pintoihin. Minun tapauksessa se tuli eteen kaarevan peräpenkiin teakpinnoituksessa.

        Voi olla että oli turhaan vanerimalli, mutta meikäläinen amatööri on tyytyväinen jos lopputulos on hyvä vaikka työläämmän kautta.

        Sitlootan penkit eivät olleet kaarevia, siksi vaneri (tai muu jäykkä levy) oli sopiva alusta. Venehän oli telakalla pressun alla, se vaneri ajoi mainitsemasi pahvimallin asian ja sen päälle oli helppo sommitella nätti rimakuvio. Lisäksi tähdepaloja tai muita sängynpohjavanereita oli puuliiterissä josta tee-se-itse-ensin -mies löytää aina inspiraatiota. Vanerin päällä oli sitten helppo keväällä kuskata talven aikana kokoon sommiteltu uusi rimoitus veneelle, ja myös siitä liuttaa sikaliimamassan päälle. Primeriä en käyttänyt kuin saumauksessa, (olisiko pitänyt lasikuidulle ja rimojen pohjiin levittää priimeri?) mutta silti ovat pysyneet hyvin kiinni.

        Tosiaan, taitaa toimia vain tasopinnoille, painot olivat kuitenkin tarpeen, ei ne luukut lopulta ihan tasaiset olleet. Jos oikein muistan hintatason, niin tiikki oli n. 100 e/neliö ja lähes sama hinta meni liima- ja saumamassoihin.

        Näinkin voi tehdä, mutta varmasti on helpompiakin ja halvempia tapoja, joten älkää ihmeessä matkiko - homma oli pelkkää harrastusta :)


      • seppomartti
        10+11 kirjoitti:

        Voi olla että oli turhaan vanerimalli, mutta meikäläinen amatööri on tyytyväinen jos lopputulos on hyvä vaikka työläämmän kautta.

        Sitlootan penkit eivät olleet kaarevia, siksi vaneri (tai muu jäykkä levy) oli sopiva alusta. Venehän oli telakalla pressun alla, se vaneri ajoi mainitsemasi pahvimallin asian ja sen päälle oli helppo sommitella nätti rimakuvio. Lisäksi tähdepaloja tai muita sängynpohjavanereita oli puuliiterissä josta tee-se-itse-ensin -mies löytää aina inspiraatiota. Vanerin päällä oli sitten helppo keväällä kuskata talven aikana kokoon sommiteltu uusi rimoitus veneelle, ja myös siitä liuttaa sikaliimamassan päälle. Primeriä en käyttänyt kuin saumauksessa, (olisiko pitänyt lasikuidulle ja rimojen pohjiin levittää priimeri?) mutta silti ovat pysyneet hyvin kiinni.

        Tosiaan, taitaa toimia vain tasopinnoille, painot olivat kuitenkin tarpeen, ei ne luukut lopulta ihan tasaiset olleet. Jos oikein muistan hintatason, niin tiikki oli n. 100 e/neliö ja lähes sama hinta meni liima- ja saumamassoihin.

        Näinkin voi tehdä, mutta varmasti on helpompiakin ja halvempia tapoja, joten älkää ihmeessä matkiko - homma oli pelkkää harrastusta :)

        Sikaflex ilman primeriä on väärää säästöä. Ei pysy kiinni. Ja useimmat Sikaflexit eivät kestä UV- säteilyä paitsi esim 295iUV, mikä taitaa olla aika uusi tuote. Sikaflexin irtoaminen teaklistasta tai ikkunan akryylistä aiheuttaa lähes näkymättömän hiusraon, mitä veneilijä ei löydä. Mutta vesi löytää.
        Primerillä liimattu teak oli paikoin penkissä niin tiukassa, että 20 v myöhemmin väkisin irroittaessa puun sälöjä jäi kiinni.


      • 10+11
        seppomartti kirjoitti:

        Sikaflex ilman primeriä on väärää säästöä. Ei pysy kiinni. Ja useimmat Sikaflexit eivät kestä UV- säteilyä paitsi esim 295iUV, mikä taitaa olla aika uusi tuote. Sikaflexin irtoaminen teaklistasta tai ikkunan akryylistä aiheuttaa lähes näkymättömän hiusraon, mitä veneilijä ei löydä. Mutta vesi löytää.
        Primerillä liimattu teak oli paikoin penkissä niin tiukassa, että 20 v myöhemmin väkisin irroittaessa puun sälöjä jäi kiinni.

        Ei ollut säästöä, primerihän minulla oli, primerointiin saumausta varten, eikä siitä putelista mennyt kuin pieni osa vesivärisiveltimellä urat sivellen, loput ongelmajätteisiin. Ja on pysynyt kiinni, nyt 8 vuotta. On se kumma
        :-o

        Luulin lukeneeni käyttöohjeet aikoinaan, ja lisäksi ammattitaitoinen venetarvike-venepuuseppäfirma josta massat ostin neuvoi. Mutta silti jäi lasikuidun primerointi tekemättä, muu pohjatyö kyllä (hionta, ruuvinreikien ym. epätasaisuuksien paklaus jne.)

        Voi olla että amatööri teki tuossa mokan, onni onnettomuudessa että siitä ei ole ollut mitään haittaa :)

        UV jutulla tarkoitat varmaan saumamassoja? Kuten sanoin, urat primeroin kyllä - vaikuttaako tämä UV-kestävyyteen? Eihän rimojen alla olevaan liimaan päivä paista, joten sen UV-kestävyys ei ole merkittävä asia.


      • 10+11
        10+11 kirjoitti:

        Ei ollut säästöä, primerihän minulla oli, primerointiin saumausta varten, eikä siitä putelista mennyt kuin pieni osa vesivärisiveltimellä urat sivellen, loput ongelmajätteisiin. Ja on pysynyt kiinni, nyt 8 vuotta. On se kumma
        :-o

        Luulin lukeneeni käyttöohjeet aikoinaan, ja lisäksi ammattitaitoinen venetarvike-venepuuseppäfirma josta massat ostin neuvoi. Mutta silti jäi lasikuidun primerointi tekemättä, muu pohjatyö kyllä (hionta, ruuvinreikien ym. epätasaisuuksien paklaus jne.)

        Voi olla että amatööri teki tuossa mokan, onni onnettomuudessa että siitä ei ole ollut mitään haittaa :)

        UV jutulla tarkoitat varmaan saumamassoja? Kuten sanoin, urat primeroin kyllä - vaikuttaako tämä UV-kestävyyteen? Eihän rimojen alla olevaan liimaan päivä paista, joten sen UV-kestävyys ei ole merkittävä asia.

        Tollanen siitä tuli, ja on edelleenkin :)

        http://aijaa.com/vkpXXS


      • 10+11 kirjoitti:

        Tollanen siitä tuli, ja on edelleenkin :)

        http://aijaa.com/vkpXXS

        Siinäpä omaperäinen ratkaisu :) Tekotapoja on melkein yhtä monta kuin tekijääkin. Oman veneeni peräkansi tehtiin myös vanerimallin päälle ja siirretään siitä veneeseen kiinni. Kansi on yhteen suuntaan hieman kaareva, joten ensin tehtiin kovalevysuikaileista kannen muotoinen malli, joka kopioitiin sitten vaneriin. Vanerin päälle ladottiin tiikit ja saumattiin Silpruffilla. Odotellaan lämpöisempiä kelejä asennukseen. Muutenhan peräkannenkin olisi voinut tehdä suoraan paikalleen, mutta haluan että keväälle ei jää enään mitään suuria töitä. Sovitimme näitä tiikkimattoja jo ja hyvältä näyttää :)


      • speedfire kirjoitti:

        Siinäpä omaperäinen ratkaisu :) Tekotapoja on melkein yhtä monta kuin tekijääkin. Oman veneeni peräkansi tehtiin myös vanerimallin päälle ja siirretään siitä veneeseen kiinni. Kansi on yhteen suuntaan hieman kaareva, joten ensin tehtiin kovalevysuikaileista kannen muotoinen malli, joka kopioitiin sitten vaneriin. Vanerin päälle ladottiin tiikit ja saumattiin Silpruffilla. Odotellaan lämpöisempiä kelejä asennukseen. Muutenhan peräkannenkin olisi voinut tehdä suoraan paikalleen, mutta haluan että keväälle ei jää enään mitään suuria töitä. Sovitimme näitä tiikkimattoja jo ja hyvältä näyttää :)

        Tässä kuvia peräkannesta (Sori kun on vähän huonolaatuisia). Viimeisessä kuvassa vaneri on jo poistettu. Asennusteknisistä syistä peräkansi asennetaan kahdessa osassa, joten siksi kuvassa on saumaamaton keskikohta ja asennuksessa tulevat kyllä lähemmäksi toisiaan.

        http://ge.tt/8QZbIy52


      • eri tiikkilaadut
        speedfire kirjoitti:

        Tässä kuvia peräkannesta (Sori kun on vähän huonolaatuisia). Viimeisessä kuvassa vaneri on jo poistettu. Asennusteknisistä syistä peräkansi asennetaan kahdessa osassa, joten siksi kuvassa on saumaamaton keskikohta ja asennuksessa tulevat kyllä lähemmäksi toisiaan.

        http://ge.tt/8QZbIy52

        Tässä yksi toteutus. Käytetty samaa tiikkiä, mikä kelpuutettiin Royal Caribean risteilijöihin. Kyseiset ammattimiehet painottivat tiikin laatueroja. Eli onkohan Bilteman esim. yhtä laadukasta...
        http://purjehdus.omasivu.fi/huollotkorjaukset/kuvia-korjauksista/


      • eri tiikkilaadut kirjoitti:

        Tässä yksi toteutus. Käytetty samaa tiikkiä, mikä kelpuutettiin Royal Caribean risteilijöihin. Kyseiset ammattimiehet painottivat tiikin laatueroja. Eli onkohan Bilteman esim. yhtä laadukasta...
        http://purjehdus.omasivu.fi/huollotkorjaukset/kuvia-korjauksista/

        Komeat penkit! Onko niissä öljyä vai mitä? ..Ostin tiikit lankkuina Träimportista. Siellä pääsi itse valkkaamaan parhaimman näköiset puut. Sahattiin sitten ne itse rimoiksi. Eikait ne Biltemankaan tiikit huonoja ole (?), käyriä ehkä kun jossakin liikkeessä olen niitä nähnyt säilytettävän pystyasennossa.


      • skiglaaja.
        speedfire kirjoitti:

        Komeat penkit! Onko niissä öljyä vai mitä? ..Ostin tiikit lankkuina Träimportista. Siellä pääsi itse valkkaamaan parhaimman näköiset puut. Sahattiin sitten ne itse rimoiksi. Eikait ne Biltemankaan tiikit huonoja ole (?), käyriä ehkä kun jossakin liikkeessä olen niitä nähnyt säilytettävän pystyasennossa.

        On öljytty. Pysynyt hyvänä, pari öljyämistä kauteen, mutta ehdoton edellytys on avotilan peite satama-ajoille, jolloin vene ei ole käytössä. Eikä ole liukaskaan edes märkänä. Ihan nätti ja helpompi on uusi tiikki vain puhtaana pidettynä.


      • xx-yy-zz
        eri tiikkilaadut kirjoitti:

        Tässä yksi toteutus. Käytetty samaa tiikkiä, mikä kelpuutettiin Royal Caribean risteilijöihin. Kyseiset ammattimiehet painottivat tiikin laatueroja. Eli onkohan Bilteman esim. yhtä laadukasta...
        http://purjehdus.omasivu.fi/huollotkorjaukset/kuvia-korjauksista/

        Ja kannattaa huomata, että Biltema teakin hinta on varsin tarkkaan sama kuin Scandinavian Teck Deckin hinta (12 mm). Lisäksi STD:stä saa halvempaa 9 mm listaa jota Biltemasta ei saa. Jotenkin tässä asiassa luottaisin enemmän STD:n laatuun kuin Bilteman laatuun... ;)


      • seppomartti
        10+11 kirjoitti:

        Ei ollut säästöä, primerihän minulla oli, primerointiin saumausta varten, eikä siitä putelista mennyt kuin pieni osa vesivärisiveltimellä urat sivellen, loput ongelmajätteisiin. Ja on pysynyt kiinni, nyt 8 vuotta. On se kumma
        :-o

        Luulin lukeneeni käyttöohjeet aikoinaan, ja lisäksi ammattitaitoinen venetarvike-venepuuseppäfirma josta massat ostin neuvoi. Mutta silti jäi lasikuidun primerointi tekemättä, muu pohjatyö kyllä (hionta, ruuvinreikien ym. epätasaisuuksien paklaus jne.)

        Voi olla että amatööri teki tuossa mokan, onni onnettomuudessa että siitä ei ole ollut mitään haittaa :)

        UV jutulla tarkoitat varmaan saumamassoja? Kuten sanoin, urat primeroin kyllä - vaikuttaako tämä UV-kestävyyteen? Eihän rimojen alla olevaan liimaan päivä paista, joten sen UV-kestävyys ei ole merkittävä asia.

        Ei kai primerin käyttö voi vaikuttaa Sikafleksin polyuretaaniin mitään olipa se rimojen alla, saumassa tai ruffin ikkunassa.
        8 vuotta teakin saumojen kestoajaksi ei ilmeisesti ole mitenkään tavatonta. Swanien myynti-ilmoituksia selaamalla vaihteluväli teakin uusimisessa oli 11-21 v. joten saumat alkavat vuotaa todennäköisesti 10-20v ikäisenä. Itselläni parissa veneessä saumojen pettäminen tapahtui hieman ennen 20 v ikää.


      • 10+11
        seppomartti kirjoitti:

        Ei kai primerin käyttö voi vaikuttaa Sikafleksin polyuretaaniin mitään olipa se rimojen alla, saumassa tai ruffin ikkunassa.
        8 vuotta teakin saumojen kestoajaksi ei ilmeisesti ole mitenkään tavatonta. Swanien myynti-ilmoituksia selaamalla vaihteluväli teakin uusimisessa oli 11-21 v. joten saumat alkavat vuotaa todennäköisesti 10-20v ikäisenä. Itselläni parissa veneessä saumojen pettäminen tapahtui hieman ennen 20 v ikää.

        Hei Seppomartti, en ollut ihan varma kenelle vastasit, mutta kun kirjoitit "8 vuotta teakin saumojen kestoajaksi ei ilmeisesti ole mitenkään tavatonta." niin arvelin että tämä oli kommentti minulle kun kirjoitin: "Ja on pysynyt kiinni, nyt 8 vuotta. On se kumma "

        Tämä puolestaan oli kommentti sinun kokemuksiisi Sikaflex kansiliimasta: "Sikaflex ilman primeriä on väärää säästöä. Ei pysy kiinni."

        Pidät varmaan minua vähän tyhmänä ja yksikertaisena, kun luulet että kehun tiikkityön 8 vuoden kestoa "jotenkin tavattomana". Ei, se ei ollut tarkoitus. Itse asiassa luulin tiikkien keston olevan 20-30 vuotta. 33 vuotta olivat kestäneet edelliset tiikit, jotka uusin. Siinä vaiheessa alkoivat tulla ruuvin kannat esille. Kulutuspintaa ruuvikiinnitteisessä 10 mm rimassa on n. 4 milliä, ja luulin että kun nyt kiinnitetään massalla liimaamalla, kulutuspintaa olisi tuplasti, samoin käyttöikää. Liimakiinnityksessä kun ei ole riskiä sandwich-rakenteen vettymisestä, toisin kuin ruuvien kanssa.

        Tässäkin kohtaa amatööri on ilmeisesti taas kerran väärässä. Kirjoitat että saumat pettävät 10-20 vuoden iässä. Seuraako tästä tiikkien irtoaminen? Eikö uudelleen saumaus olisi järkevämpää kuin koko kannen uusinta?

        Liimoista on sen verran kokemuksia, että yleensä virheellinen liimaus (tässä tapauksessa primerin puuttuminen Sikaflex 298 liimauksesta) näkyy suhteellisen nopeasti, jostain kohtaa liimasauma alkaa irvistää. Näin kävi kaverille, joka osti uuden 41 ft matkapurren pari-kolme vuotta sitten. Tästä ranskalaisveistämön USA:ssa tehdystä yksilöstä alkoivat tiikkien liimaukset pettää ensimmäisen kauden jälkeen, erityisesti uimatasosta mutta myös sitlootasta paikoittain. Siksi kirjoitin omahyväisesti että virheistäni huolimatta liimaus on kestänyt 8 vuotta.

        Saumat alkavat vuotaa kertomasi mukaan kohtapuolin, tästä siis seuraa tiikkien irtoaminen jos primeri on unohtunut liimauspinnoista pois? Ehkä olisi hyvä ennaltaehkäisevästi jyrsiä saumamassat pois ja laittaa uudet. Olisihan tuo aika paljon halvempi remontti kuin koko tiikkipinnan uusinta, eikä niin työläs.

        Peili on hyvä keksintö, siitä näkee helposti ketä syyttää jos jotain menee pieleen :) Vahinko että tuli kirjoitettua toteutetusta projektista tälle palstalle. Tätä ennen olin aika tyytyväinen tekemääni hyvään työhön, ja nyt harmittaa. Miten kummassa en lukenut tarpeeksi ohjeita ja primeri jäi pois. Piti vielä mennä laittamaan kuva tiikeistä, sen verran persoonallinen kuvio että jos joku kaveri lukee tätä niin taatusti tunnistaa :(


      • 10+11 kirjoitti:

        Hei Seppomartti, en ollut ihan varma kenelle vastasit, mutta kun kirjoitit "8 vuotta teakin saumojen kestoajaksi ei ilmeisesti ole mitenkään tavatonta." niin arvelin että tämä oli kommentti minulle kun kirjoitin: "Ja on pysynyt kiinni, nyt 8 vuotta. On se kumma "

        Tämä puolestaan oli kommentti sinun kokemuksiisi Sikaflex kansiliimasta: "Sikaflex ilman primeriä on väärää säästöä. Ei pysy kiinni."

        Pidät varmaan minua vähän tyhmänä ja yksikertaisena, kun luulet että kehun tiikkityön 8 vuoden kestoa "jotenkin tavattomana". Ei, se ei ollut tarkoitus. Itse asiassa luulin tiikkien keston olevan 20-30 vuotta. 33 vuotta olivat kestäneet edelliset tiikit, jotka uusin. Siinä vaiheessa alkoivat tulla ruuvin kannat esille. Kulutuspintaa ruuvikiinnitteisessä 10 mm rimassa on n. 4 milliä, ja luulin että kun nyt kiinnitetään massalla liimaamalla, kulutuspintaa olisi tuplasti, samoin käyttöikää. Liimakiinnityksessä kun ei ole riskiä sandwich-rakenteen vettymisestä, toisin kuin ruuvien kanssa.

        Tässäkin kohtaa amatööri on ilmeisesti taas kerran väärässä. Kirjoitat että saumat pettävät 10-20 vuoden iässä. Seuraako tästä tiikkien irtoaminen? Eikö uudelleen saumaus olisi järkevämpää kuin koko kannen uusinta?

        Liimoista on sen verran kokemuksia, että yleensä virheellinen liimaus (tässä tapauksessa primerin puuttuminen Sikaflex 298 liimauksesta) näkyy suhteellisen nopeasti, jostain kohtaa liimasauma alkaa irvistää. Näin kävi kaverille, joka osti uuden 41 ft matkapurren pari-kolme vuotta sitten. Tästä ranskalaisveistämön USA:ssa tehdystä yksilöstä alkoivat tiikkien liimaukset pettää ensimmäisen kauden jälkeen, erityisesti uimatasosta mutta myös sitlootasta paikoittain. Siksi kirjoitin omahyväisesti että virheistäni huolimatta liimaus on kestänyt 8 vuotta.

        Saumat alkavat vuotaa kertomasi mukaan kohtapuolin, tästä siis seuraa tiikkien irtoaminen jos primeri on unohtunut liimauspinnoista pois? Ehkä olisi hyvä ennaltaehkäisevästi jyrsiä saumamassat pois ja laittaa uudet. Olisihan tuo aika paljon halvempi remontti kuin koko tiikkipinnan uusinta, eikä niin työläs.

        Peili on hyvä keksintö, siitä näkee helposti ketä syyttää jos jotain menee pieleen :) Vahinko että tuli kirjoitettua toteutetusta projektista tälle palstalle. Tätä ennen olin aika tyytyväinen tekemääni hyvään työhön, ja nyt harmittaa. Miten kummassa en lukenut tarpeeksi ohjeita ja primeri jäi pois. Piti vielä mennä laittamaan kuva tiikeistä, sen verran persoonallinen kuvio että jos joku kaveri lukee tätä niin taatusti tunnistaa :(

        Mielenkiintoista pohdintaa. Pistää harkintaan josko nuo nykyiset tiikit olisivat vielä elinkelpoisia sillä että vaihtaisi ruuvikiinnityksen liimaan, samalla tietysti ruuvinreiät tulpaten. Saumat menisivät joka tapauksessa uusiksi.


      • seppomartti
        10+11 kirjoitti:

        Hei Seppomartti, en ollut ihan varma kenelle vastasit, mutta kun kirjoitit "8 vuotta teakin saumojen kestoajaksi ei ilmeisesti ole mitenkään tavatonta." niin arvelin että tämä oli kommentti minulle kun kirjoitin: "Ja on pysynyt kiinni, nyt 8 vuotta. On se kumma "

        Tämä puolestaan oli kommentti sinun kokemuksiisi Sikaflex kansiliimasta: "Sikaflex ilman primeriä on väärää säästöä. Ei pysy kiinni."

        Pidät varmaan minua vähän tyhmänä ja yksikertaisena, kun luulet että kehun tiikkityön 8 vuoden kestoa "jotenkin tavattomana". Ei, se ei ollut tarkoitus. Itse asiassa luulin tiikkien keston olevan 20-30 vuotta. 33 vuotta olivat kestäneet edelliset tiikit, jotka uusin. Siinä vaiheessa alkoivat tulla ruuvin kannat esille. Kulutuspintaa ruuvikiinnitteisessä 10 mm rimassa on n. 4 milliä, ja luulin että kun nyt kiinnitetään massalla liimaamalla, kulutuspintaa olisi tuplasti, samoin käyttöikää. Liimakiinnityksessä kun ei ole riskiä sandwich-rakenteen vettymisestä, toisin kuin ruuvien kanssa.

        Tässäkin kohtaa amatööri on ilmeisesti taas kerran väärässä. Kirjoitat että saumat pettävät 10-20 vuoden iässä. Seuraako tästä tiikkien irtoaminen? Eikö uudelleen saumaus olisi järkevämpää kuin koko kannen uusinta?

        Liimoista on sen verran kokemuksia, että yleensä virheellinen liimaus (tässä tapauksessa primerin puuttuminen Sikaflex 298 liimauksesta) näkyy suhteellisen nopeasti, jostain kohtaa liimasauma alkaa irvistää. Näin kävi kaverille, joka osti uuden 41 ft matkapurren pari-kolme vuotta sitten. Tästä ranskalaisveistämön USA:ssa tehdystä yksilöstä alkoivat tiikkien liimaukset pettää ensimmäisen kauden jälkeen, erityisesti uimatasosta mutta myös sitlootasta paikoittain. Siksi kirjoitin omahyväisesti että virheistäni huolimatta liimaus on kestänyt 8 vuotta.

        Saumat alkavat vuotaa kertomasi mukaan kohtapuolin, tästä siis seuraa tiikkien irtoaminen jos primeri on unohtunut liimauspinnoista pois? Ehkä olisi hyvä ennaltaehkäisevästi jyrsiä saumamassat pois ja laittaa uudet. Olisihan tuo aika paljon halvempi remontti kuin koko tiikkipinnan uusinta, eikä niin työläs.

        Peili on hyvä keksintö, siitä näkee helposti ketä syyttää jos jotain menee pieleen :) Vahinko että tuli kirjoitettua toteutetusta projektista tälle palstalle. Tätä ennen olin aika tyytyväinen tekemääni hyvään työhön, ja nyt harmittaa. Miten kummassa en lukenut tarpeeksi ohjeita ja primeri jäi pois. Piti vielä mennä laittamaan kuva tiikeistä, sen verran persoonallinen kuvio että jos joku kaveri lukee tätä niin taatusti tunnistaa :(

        Näillä sivuuilla ei kannata olla herkkähipiäinen. Ääliöksi, osaamattomaksi ja ymmärtämättömäksi haukkuminen on rutiinia.Turhaa pahoitit mielesi. Jos kirjoitteluni oli syynä niin pyydän anteeksi ja yritän parantaa tapani.
        Mutta palaan teakin ikään. Teakin ikää ei varmaankaan rajoita kulutuspinnan paksuus vaan saumauksen pysyminen kiinni teakissa. Näillä sivuilla yliarvioidaan teakkannen kestoikä (ennätys 60v odote palvelukunnosta!) ja tämä saattaa olla osasyy kansisandwichin tai alla olevan faneerin mätänemiseen. Jos ruuvin kannat näkyy niin ollaan pahasti myöhässä. Yksi kikka kiinnostua jostain saumakohdasta on sen pysyminen märkänä kun muu pinta jo kuivui. Siitä se vesi sitten leviää sinne, minne ei ei pitäisi... Ajoissa saumaaminen on varmaan ihan fiksua.
        Ja tunnustan, etten mitenkään enää ottaisi teakkantta ja muuallakin tuskin enää muuta kuin korkeintaan uusin jo olemassa olevia teakpintoja


      • Ruuvitta
        seppomartti kirjoitti:

        Näillä sivuuilla ei kannata olla herkkähipiäinen. Ääliöksi, osaamattomaksi ja ymmärtämättömäksi haukkuminen on rutiinia.Turhaa pahoitit mielesi. Jos kirjoitteluni oli syynä niin pyydän anteeksi ja yritän parantaa tapani.
        Mutta palaan teakin ikään. Teakin ikää ei varmaankaan rajoita kulutuspinnan paksuus vaan saumauksen pysyminen kiinni teakissa. Näillä sivuilla yliarvioidaan teakkannen kestoikä (ennätys 60v odote palvelukunnosta!) ja tämä saattaa olla osasyy kansisandwichin tai alla olevan faneerin mätänemiseen. Jos ruuvin kannat näkyy niin ollaan pahasti myöhässä. Yksi kikka kiinnostua jostain saumakohdasta on sen pysyminen märkänä kun muu pinta jo kuivui. Siitä se vesi sitten leviää sinne, minne ei ei pitäisi... Ajoissa saumaaminen on varmaan ihan fiksua.
        Ja tunnustan, etten mitenkään enää ottaisi teakkantta ja muuallakin tuskin enää muuta kuin korkeintaan uusin jo olemassa olevia teakpintoja

        Eihän ilman ruuveja liimattu tiikkikansi voi olla osasyy kansisandwichin tai alla olevan faneerin mätänemiseen? Eikä siinä tule ikinä ruuvinkantoja näkyviin, kun niitä ei ole.

        Saumauksen kestävyys rajoittaa saumauksen kuntoa, mutta sehän voidaan uusia ja tiikkirimat eivät sen vuoksi mene piloille, eikä myöskään alla oleva vedenpitävä lasikuitukansi.

        Mikä ero on ruuveilla ja ilman ruuveja kiinnitettyjen tiikkikansien palveluodotteessa?

        Tietysti helojen, skuuttilevankien, kaidetolppien jne. kannen läpi menevistä kiinnityspulteista voi päästä kosteutta sandwichin väliin, mutta niinhän voi oli sitten tiikkiä tai ei.

        Vaikka haukkuminen on täällä rutiinia niin hatunnosto ja kehut rakentavasti keskusteleville ja omia aitoja kokemuksiaan jakaville! Kiitos mm. hyvästä linkistä, s/y MyWayn tiikkikannen remontista, jossa liimaus on tehtykin epoksilla.


      • Silicooo
        Ruuvitta kirjoitti:

        Eihän ilman ruuveja liimattu tiikkikansi voi olla osasyy kansisandwichin tai alla olevan faneerin mätänemiseen? Eikä siinä tule ikinä ruuvinkantoja näkyviin, kun niitä ei ole.

        Saumauksen kestävyys rajoittaa saumauksen kuntoa, mutta sehän voidaan uusia ja tiikkirimat eivät sen vuoksi mene piloille, eikä myöskään alla oleva vedenpitävä lasikuitukansi.

        Mikä ero on ruuveilla ja ilman ruuveja kiinnitettyjen tiikkikansien palveluodotteessa?

        Tietysti helojen, skuuttilevankien, kaidetolppien jne. kannen läpi menevistä kiinnityspulteista voi päästä kosteutta sandwichin väliin, mutta niinhän voi oli sitten tiikkiä tai ei.

        Vaikka haukkuminen on täällä rutiinia niin hatunnosto ja kehut rakentavasti keskusteleville ja omia aitoja kokemuksiaan jakaville! Kiitos mm. hyvästä linkistä, s/y MyWayn tiikkikannen remontista, jossa liimaus on tehtykin epoksilla.

        Silpruf on erittäin hyvä ja kestävä saumoissa. Tietääkseni mm. Baltic Yacht käyttää sitä. http://www.temasystems.fi/2
        Temasystems taitaa olla ainut maahantuoja/myyjä Suomessa.


    • tikkuja persuksiin?

      Meinaatteko ihan tosiaan pitkittäisyysuuntaista tiikkiä persuksien alle laittaa ?!?
      Eikös syyt pystysuuntaan asennettuna olisi huomattavasti parempi, eli ei mitään rimaa ollenkaan.

    • Santtu 31

      Vähän samanlainen haaste itsellä paitsi sitloodassa niin koko kannessa. Ruuvinkannoista >50% paistaa ilman tiikkitulppaa (joku liima/lakka vielä ruuvin päällä) ja muutama metri saumaa jo irronnut. Tiikkiä on kuitenkin n. 6mm jäljellä joten tavoitteena ruuvien upotus syvemmälle / uusinta, uudellentapitus, urien jyrsintä syvemmäksi ja uudellensaumaus.

      Koepurun (sitloodan penkki, irtoava ruuman luukku) aikana selvisi että kahta reunalistaa lukuunottamatta ~30v vanhat tiikit ovat lujassa jollain liimalla kiinni vaikka kaikki ruuvit irrottaakin. Samoin vielä hyvin kiinni olevat saumaosuudet on laitettu ilman nykysuositusten mukaista irroitusteippiä / nauhaa uran pohjalle. Löydöksestä innostuneena suunnitelma täsmentynee: ruuvit jätetään pois, kiinni oleviin tiikkeihin uudet tulpat, kourallinen irtoavia reunoja pelkällä liimalla kiinni ja vanhojen ruuvinreikien tapitus. Uudet syvät urat kanteen ja Sika uriin. Kun liima on pitänyt ~30v, kestänee se vielä sen ~20v kun tuota tiikkiä on jäljellä...

      Onko kellään kokemusta näistä tempuista kansiremontissa:
      - ruuvien poisto ja kiinnityksen jättäminen alkuperäisen liiman vastuulle?
      - saumaus ilman uran pohjalle laitettavaa nauhaa?

      • anna palaa

        Hieman pienempi mittakaava minulla, kun on kansi, ruffin katto ja sitlooda tiikkiä, mutta vain noin puoli tusinaa ruuvinkantaa näkyvissä. Ne nyt korjattavat tapitukset ja tulevat tehdään poistamalla ruuvi ja liimaamalla uusi tappi. Kaikki pinnat on jo saumattu uudestaan ja pohjanauhat jätetty laittamatta. Sen ohjeen sain pariltakin venepuusepältä.


      • fågeli

    • shitloora

      ei tiikille voi paskoa!

      • kiss my boat

        Kyllä voi jos on kova hätä ja tuleehan sitten ekologinen sauma-aine samalla.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      101
      3522
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      309
      1896
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      247
      1717
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      97
      1582
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      414
      1535
    6. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1430
    7. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      431
      1428
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      43
      1190
    9. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      29
      1034
    10. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      358
      1030
    Aihe