Taas kysellään Almeran perään....

100AA

Olen mahdollisesti hankkimassa käyttökoslaksi tuollainen 2006 mallinen Almera sedan 1.5 , ajettu n 120 tkm. Toisena olis samanvuotinen Hatchback, ajettu alle 80 tkm. Auto tulis Stilon MW:nseuraajaksi..jolla ajettu reippaasti yli 200000 km. Onko minkälainen luotettavuudeltaan, kulutus jne. Lämminhän tuo kuulemma on,eli talviautona ok ilmeisesti.Tilat ei tieten Stilolle vedä vertoja, mutta eipä sillä oikeastaan suurempaa väliä.Kulutus kiinostaa eniten koska tuo nykyinen on turhan janoinen minun käyttöön.

7

409

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • +++

      Minulla on samanlainen ollut n. vuoden, eikä ainakaan vielä mitään vikaa. Ajettu 113 tkm. Ehkä enemmän kaupunki auto kuin matka auto, moottorin ääni vähän kova n. 3000 kierroksen paikkeilla. Jos ei tarvitse mitään hienouksia, ihan hyvä perus auto. Tietysti huoltohistoria merkaa paljon, niin kuin kaikissa muissakin autoissa. Ja itse ainakin kurkistan myös pohjaan, jos olen autoa ostamassa, pieni korroosio ei vielä niin haittaa, mutta jos on enemmän ruostetta, niin sitten kannattaa harkita. kulutusta en ole mitannut, mutta sanoisin keskiluokkaa 1,5 litraisissa ja paljonhan se vaikuttaa kuskin kaasujalan paino siihen asiaan.

    • ojasta allikkoon

      Oivoi.

      Faijalla oli Almera 1,8, jolla minäkin silloin tällöin ajoin, myös pidempiä reissuja. Myös 1,5 l pata tuli koeponnistettua ja se oli aika kamala. Niin laiska, että ihan normaalissa liikennevirrassa (40-70 rajoitusalueilla) kun yritti pysyä mukana, niin useammakin kerran sai huomata, että kaasu on jo pohjassa ja lisää potkua tarttis. Vaan ei sitä kulkua tuntunut löytyvän edes kierrättämällä!

      Pitää olla lehmän hermot, että tuolla jaksaa ajaa. Muutoin käämilakka käryää ja kulutuskin lienee kova, jos/kun pitää koko ajan repiä täysillä.

      1,8 (sportdeck) oli puolestaan jo oikein miellyttävä ajaa ja aivan käsittämättömän nopea lämpenemään talvella.

      OK, kun tuli aika omaa autoa katsella, niin Almera oli luonnollisesti listan kärjessä. Muitakin vaihtoehtona oli mm. Stilo (HB 1,6), jota muiden lailla koeponnistin ajamalla saman lenkin kandidaatilla ja sitten faijan Almeralla perään.

      Ei tarvinnut kahta kertaa miettiä. Stilo oli vakaampi ajettava maantiellä ja sen jousitus on paljon mukavampi, joskin sallii epämiellyttävän paljon kallistelua kaarteissa ja jarrutuksissa. Almera oli sporttia vain siinä mielessä, että se oli pintakova - kaivonkannet yms. "löytyi" tehokkasti, mutta silti tämänkin jousitus salli aika reipasta vaappumista.

      Stilon kone (vanhempi 1,6 l) on aika janoinen ja alavääntöä puuttuu verrattuna Almeran 1,8 pataan. Mutta kierroksia käyttämällä kulkua löytyi, toisin kuin Almeran 1,5 padasta. Maantieajossa aikalailla puntit tasan Almeran 1,8 kanssa (ei merkittävää eroa persdynolla mitattuna), kaupungissa 1,8 parempi. Kulutus kait aikalailla samaa tasoa näillä, mutta Almera antoi paremmin vastinetta rahalle kaupungissa (vääntö nopea lämpeneminen).

      Stilossa oli muutama pikkuvika enemmän kuin Almerassa, mutta ei se Almerakaan niin vakuuttanut. Siitäkin katkesi toinen etujousi (sama vaiva myös Stilossa) ja jo ihan uudesta asti sisustuksessa aina joku paikka natisi. Pakkasilla liikkelle lähdettäessä äänimaailma oli kuin jossain käyttöikänsä lopulla olevassa linja-autossa - runsas ja monipuolinen.

      Faijan ex autoon eli Primeraan verrattuna Almera oli pettymys laadun suhteen.

      • +++

        No kyllä minun 1,5 Allu on ihan riittävän tehokas, ilmeisesti sun autossa on jotain vikaa. Tosin muistaakseni vuoden 2003 aikoihin tuohon malliin tuli pieni tehon lisäys ja mun auto on ainakin sitä uudempaa mallia.


      • ojasta allikkoon
        +++ kirjoitti:

        No kyllä minun 1,5 Allu on ihan riittävän tehokas, ilmeisesti sun autossa on jotain vikaa. Tosin muistaakseni vuoden 2003 aikoihin tuohon malliin tuli pieni tehon lisäys ja mun auto on ainakin sitä uudempaa mallia.

        ^tuo sen sitten selittää. Koeajo oli muistaakseni 2002 ja liikkeen uudella (sisäänajamattomalla?) autolla. Se oli niin nuhainen, että jotain vikaakin saattoi olla.


    • je jep

      1.8 koneella ehdottomasti eteneminen paljon vaivattomampaa, kun ei tarvi koko aikaa vaihdella vaihteita ylämäissä, eikä hinnassa eroa juuri ole.

    • allumies 2004

      1.8 vm 2004 almera perheessä huoleton ja käyttövarma peli. 135tkm mittarissa. Lamda-anturi ja ilmamassamittari vaihdettu ja jo putosi kulutus ja huoltovalon vilkuttelu loppui. Jarrulevyt ja pakoputki uusittu taakse katista eteenpäin.
      Ollut meillä 32tkm-135tkm ja ajo jatkuu. Massautettu pohja yms. 2006 ja 2012.

      • alkuperäinen kirjoittaja

        Tuli sitten hankittua 2005 mallinen 1.5 koneella oleva HB Almera. Mittarissa tällä hetkellä 106 tkm, ja auto ainakin tuntuu ja näyttää todella hyvin pidetyltä.Käyttöön tämä tulee eikä leveilyyn joten ikä ei haittaa jos vaan kunto on hyvä. Verrattuna Stiloon on pakko sanoa että sisusta tuntuu luokkaa köppösemmältä, ajomukavuus ja matkustusmukavuus ei ole samalla viivalla sekään. Tilatkin luokkaa pienemmät. Sisustusmateriaalit on Fiatissa huomattavan laadukkaammat..vaikka testeissä italialaisia aina jotenkin tunnutaan halveksuvan..tosiasia on nyt vaan että Fiat on aika hyvin kasattu peli hyvistä raakaaineista. Tämä ei tosin paljoa merkitse koska kunto on hyvä. Jos olisin uutena ollut valitsemassa olisin tietenkin Fiatin ostanut. Almeran ajotuntuma ei hirveesti eroa aikoinaan omistamastani 1980 mallisesta Cherrystä, tosin se palveli todella luotettavasti 6 vuotta.Lämminhän tämä Almera on, aivan uskomattoman lämmin, ja kaikki tuntuu kuin olisi pultattu kiinni, muutamaa muoviosaa poislukien jonka laatu vaikuttaa olevan Ö-luokkaa.Tärkein minulle on kuitenkin että auto on luotettava,kestävä ja lämmin. Ajettavuus on ihan hyvä, vaikkei Fiatin tai ranskalaisten mukavuuteen voi tietenkään verrata.Eihän tämä pieni kone mikään tykki ole mutta ihan riittävä normaaliin ajoon.2/3 ajoista kuluu töissä maakunnissa potilaskäynneillä ja siihen tämä tuntuu olevan kuin tehty, se tuntuu todella luotettavalta koslalta iästään huolimatta.Jos lähitienoolta olisi löytynyt loppupään vähän ajettu Stilo olisin satavarmasti ostanut, mutta nyt mennään Nissanilla . On ennenkin menty, ja varmadti onkin menty


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      587
      3900
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3338
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2811
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2779
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1997
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1875
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1830
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe