Identiteetin salaus

Päätänsä väärässä paikassa ...

Miten turvassa on identiteettini?

Minulla on salainen puhelinnumero sen takia että olen kyllästynyt puhelinmarkkinointiin. Minulla on myös modemiyhteys jota käytän ko. numerosta. Sen tiedän että jos soitan esim. hätänumeroon tai poliisille omasta puhelimestani, niin vastaanottaja näkee salauksesta huolimatta puhelinnumeroni. Tietääkö kukaan ketkä muut näkevät sen? Jääkö numero internet operaattorini lokiin kun yhteys on ilman käyttäjätunnusta ja salasanaa?

17

3993

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Totta kai operaattorisi tietää sen. Miten muuten se voisi laskuttaa sinua ?

      • Päätänsä aukonut

        Tuo ei ole totta. Mun operaattori ei laskuta minua.

        Esim. Suomi24:ltä saa ilmaisen nettiyhteyden jossa ei ole käyttäjätunnusta eikä salasanaa.

        Ainoa maksu on puhelinlasku puhelinlaitokselle kuten muissakin puheluissa.


      • eijei
        Päätänsä aukonut kirjoitti:

        Tuo ei ole totta. Mun operaattori ei laskuta minua.

        Esim. Suomi24:ltä saa ilmaisen nettiyhteyden jossa ei ole käyttäjätunnusta eikä salasanaa.

        Ainoa maksu on puhelinlasku puhelinlaitokselle kuten muissakin puheluissa.

        Et kai tosissasi usko, että sinulla voi suomessa, tarkkailun luvatussa maassa olla jokin täysin anonyymi yhteydenpitoväline? Älä unta näe.


      • Päätänsä aukonut kirjoitti:

        Tuo ei ole totta. Mun operaattori ei laskuta minua.

        Esim. Suomi24:ltä saa ilmaisen nettiyhteyden jossa ei ole käyttäjätunnusta eikä salasanaa.

        Ainoa maksu on puhelinlasku puhelinlaitokselle kuten muissakin puheluissa.

        Sitä puhelinlaitosta juuri tarkoitinkin, sillä kysehän taisi olla modeemista. Puhelinlaitos tietää numerosi, vaikka käyttäisitkin modeemiasi soittamalla johonkin ilmaisen yhteyden tarjoavaan paikkaan. Lisäksi suomi24:n soittosarjan palvelimet logittavat yhteydenotot joka tapauksessa.


      • paras
        Mik26 kirjoitti:

        Sitä puhelinlaitosta juuri tarkoitinkin, sillä kysehän taisi olla modeemista. Puhelinlaitos tietää numerosi, vaikka käyttäisitkin modeemiasi soittamalla johonkin ilmaisen yhteyden tarjoavaan paikkaan. Lisäksi suomi24:n soittosarjan palvelimet logittavat yhteydenotot joka tapauksessa.

        lähetellä savumerkkejä


      • Päätänsä aukonut
        Mik26 kirjoitti:

        Sitä puhelinlaitosta juuri tarkoitinkin, sillä kysehän taisi olla modeemista. Puhelinlaitos tietää numerosi, vaikka käyttäisitkin modeemiasi soittamalla johonkin ilmaisen yhteyden tarjoavaan paikkaan. Lisäksi suomi24:n soittosarjan palvelimet logittavat yhteydenotot joka tapauksessa.

        Puhelinlaitos tietää puhelinnumeroni ja se näkee että olen soittanut esim. Suomi24:ään, NIC:iin tms. Mutta se ei tiedä millä sivuilla olen käynyt.

        Palveluntarjoaja taas tietää millä sivuilla jollain yhteydellä on käyty, mutta se ei tiedä mistä numerosta käynnit tulevat jos numero on salainen. Siis se mitä alunperin kysyin oli se että välitetäänkö puhelinnumeroni nettiyhteyden palveluntarjoajalle vaikka se olisi salainen. Jos ette tiedä, niin älkää arvailko. En halua arvauksia, haluan tietoa.

        Suomen lain mukaan puhelinlaitos tai nettioperaattori ei saa antaa teletunnistetietoja ulkopuolisille muuta kuin oikeuden päätöksellä. Tällainen ulkopuolinen taho on esim. joku Yhdysvaltalaisen keskustelufoorumin webmaster tai vastaava.

        Käsittääkseni ne eivät saa antaa teletunnistetietoja edes toisilleen ilman oikeuden päätöstä. Ja luulen että ovat nyt vähän tarkempia tuosta kun Sonera on haastettu oikeuteen teletunnistetietojen urkkimisesta.

        Siis: Näkyykö salainen puhelinnumero internet palveuntarjoajalle?


      • Sinua paremmin tietävä
        eijei kirjoitti:

        Et kai tosissasi usko, että sinulla voi suomessa, tarkkailun luvatussa maassa olla jokin täysin anonyymi yhteydenpitoväline? Älä unta näe.

        Kyllä voi. Käytä anonyymiproxya. Niitä löytyy vaikka täältä:
        http://www.cybersyndrome.net/plr.html. Sivu on japaniksi, mutta Ip osoitteet kyllä silti ymmärtää.
        Sivu päivittyy sännöllisesti, sillä noita välipalvelimia tulee ja menee.

        Ja testaa onko proxysi läpinäkyvä vai ei vaikka täällä http://www.all-nettools.com/toolbox
        tai täällä http://www.samair.ru/proxy/proxychecker/

        Tuohon puhelinnumeroasiaan minulla ei ole tietoa - niinkuin ei sinullakaan.


      • Sinua paremmin tietävä
        Sinua paremmin tietävä kirjoitti:

        Kyllä voi. Käytä anonyymiproxya. Niitä löytyy vaikka täältä:
        http://www.cybersyndrome.net/plr.html. Sivu on japaniksi, mutta Ip osoitteet kyllä silti ymmärtää.
        Sivu päivittyy sännöllisesti, sillä noita välipalvelimia tulee ja menee.

        Ja testaa onko proxysi läpinäkyvä vai ei vaikka täällä http://www.all-nettools.com/toolbox
        tai täällä http://www.samair.ru/proxy/proxychecker/

        Tuohon puhelinnumeroasiaan minulla ei ole tietoa - niinkuin ei sinullakaan.

        Siis noiden kautta pystyt piilottamaan oman IP:si siltä ihmiseltä joka toisessa päässä haluaisi tietää kuka olet.

        Suuri osa anonyymiproxyista ei kerää lokitiedostoja. Ja vaikka keräisikin, niin turha luulla että viitsivät vastata kenenkään tiedusteluihin jostain vinkuintiasta tai Nigeriasta.

        Sen lisäksi arvelen että tiedusteluita tulee varmaan tuhansittain. Netissä on sen verran paljon ilkeämielisiä ihmisiä.

        Eihän Sonera kirjan kirjoittajaakaan saatu selville vaikka iso pyörä oli pyörimässä.


      • onpi
        Päätänsä aukonut kirjoitti:

        Puhelinlaitos tietää puhelinnumeroni ja se näkee että olen soittanut esim. Suomi24:ään, NIC:iin tms. Mutta se ei tiedä millä sivuilla olen käynyt.

        Palveluntarjoaja taas tietää millä sivuilla jollain yhteydellä on käyty, mutta se ei tiedä mistä numerosta käynnit tulevat jos numero on salainen. Siis se mitä alunperin kysyin oli se että välitetäänkö puhelinnumeroni nettiyhteyden palveluntarjoajalle vaikka se olisi salainen. Jos ette tiedä, niin älkää arvailko. En halua arvauksia, haluan tietoa.

        Suomen lain mukaan puhelinlaitos tai nettioperaattori ei saa antaa teletunnistetietoja ulkopuolisille muuta kuin oikeuden päätöksellä. Tällainen ulkopuolinen taho on esim. joku Yhdysvaltalaisen keskustelufoorumin webmaster tai vastaava.

        Käsittääkseni ne eivät saa antaa teletunnistetietoja edes toisilleen ilman oikeuden päätöstä. Ja luulen että ovat nyt vähän tarkempia tuosta kun Sonera on haastettu oikeuteen teletunnistetietojen urkkimisesta.

        Siis: Näkyykö salainen puhelinnumero internet palveuntarjoajalle?

        ei näy. Miksi pitäisi näkyä. Ei puhelinlaitos tiedä yhtään onko puhelusi tavallinen puhepuhelu vaiko modeemilla otettu datapuhelu.


      • Päätänsä aukonut
        onpi kirjoitti:

        ei näy. Miksi pitäisi näkyä. Ei puhelinlaitos tiedä yhtään onko puhelusi tavallinen puhepuhelu vaiko modeemilla otettu datapuhelu.

        Niin.. puhelinlaitos ei tiedä minkä sorttinen puheluni on. Eikä nettiyhteyden palvelun tarjoaja mistä numerosta puheluni tulee MIKLÄLI PUHELINYHTIÖ EI VÄLITÄ SALAISTA NUMEROANI nettiyhteyden tarjoajalle samalla tavalla kuin se väittää sen hätänumeroon soitettaessa tai soitettaessa poliisin numeroon. Eli kysymys on edelleen avoin: Välitetäänkö myös salainen numero ja jääkö se nettiyhteyden palvelun tarjoajan lokeihin?

        Tällä palstalla ei näköjään liiku yhtään oikeaa asiantuntijaa.


      • kyllä jää
        Päätänsä aukonut kirjoitti:

        Niin.. puhelinlaitos ei tiedä minkä sorttinen puheluni on. Eikä nettiyhteyden palvelun tarjoaja mistä numerosta puheluni tulee MIKLÄLI PUHELINYHTIÖ EI VÄLITÄ SALAISTA NUMEROANI nettiyhteyden tarjoajalle samalla tavalla kuin se väittää sen hätänumeroon soitettaessa tai soitettaessa poliisin numeroon. Eli kysymys on edelleen avoin: Välitetäänkö myös salainen numero ja jääkö se nettiyhteyden palvelun tarjoajan lokeihin?

        Tällä palstalla ei näköjään liiku yhtään oikeaa asiantuntijaa.

        >Välitetäänkö myös salainen numero ja jääkö se nettiyhteyden palvelun tarjoajan lokeihin?<

        -Välitetään myös salainen numero ja jää palveluntarjoajan lokeihin.
        Piste.


      • Oikeaa tietoa
        Päätänsä aukonut kirjoitti:

        Niin.. puhelinlaitos ei tiedä minkä sorttinen puheluni on. Eikä nettiyhteyden palvelun tarjoaja mistä numerosta puheluni tulee MIKLÄLI PUHELINYHTIÖ EI VÄLITÄ SALAISTA NUMEROANI nettiyhteyden tarjoajalle samalla tavalla kuin se väittää sen hätänumeroon soitettaessa tai soitettaessa poliisin numeroon. Eli kysymys on edelleen avoin: Välitetäänkö myös salainen numero ja jääkö se nettiyhteyden palvelun tarjoajan lokeihin?

        Tällä palstalla ei näköjään liiku yhtään oikeaa asiantuntijaa.

        Salainen numero näkyy palveluntarjoajasi loki tiedostoissa, aivan samalla tavoin kuin salainen numerosi näkyy kun läheteät tekstiviestin niin numerosi näkyy tekstiviestin vastaanottajalle.


      • Päätänsä aukonut
        kyllä jää kirjoitti:

        >Välitetäänkö myös salainen numero ja jääkö se nettiyhteyden palvelun tarjoajan lokeihin?<

        -Välitetään myös salainen numero ja jää palveluntarjoajan lokeihin.
        Piste.

        Uskon 95 prosenttisesti että noin on. Mutta mistä tuo tieto on peräisin?

        Millä perusteella joillakin puhelun vastaanottajilla on oikeus tietää salainen numero kun toisilla sitä ei ole?

        Kenellä on oikeus päättää että X:llä on oikeus siihen mutta Y:llä ei?


      • Inssi
        Oikeaa tietoa kirjoitti:

        Salainen numero näkyy palveluntarjoajasi loki tiedostoissa, aivan samalla tavoin kuin salainen numerosi näkyy kun läheteät tekstiviestin niin numerosi näkyy tekstiviestin vastaanottajalle.

        Tekstiviesteillä ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. GSM puheluissa puhe ja tekstiviesti kulkee hiukan eri tavalla. Tekstiviesti kulkee kännykkäverkon ohjausviestien mukana.


      • pilkku
        kyllä jää kirjoitti:

        >Välitetäänkö myös salainen numero ja jääkö se nettiyhteyden palvelun tarjoajan lokeihin?<

        -Välitetään myös salainen numero ja jää palveluntarjoajan lokeihin.
        Piste.

        Puhelinnumeroita on kaksi luokkaa, hätänumerot ja muut numerot. Hätänumeroon soitettaessa salainenkin numero aina näkyy, muihin numeroihin soitettaessa ei.


      • Laki koskee kaikkia
        kyllä jää kirjoitti:

        >Välitetäänkö myös salainen numero ja jääkö se nettiyhteyden palvelun tarjoajan lokeihin?<

        -Välitetään myös salainen numero ja jää palveluntarjoajan lokeihin.
        Piste.

        Näin sanoo tietosuojalaki:

        "Tilaajalla on oikeus estää liittymästään otettujen yhteyksien tunnistus puhelun vastaanottavassa päässä sekä pysyvästi että yhteyskohtaisesti (SVTSL 22 §). Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, ettei soittajan puhelinnumero välity vastaanottajalle asti. Teleyritys voi määritellä estopalvelun liittymän pysyväksi ominaisuudeksi tai tilaaja voi yhteyskohtaisesti estää numeronsa välittymisen näppäilemällä ennen puhelua tietyn merkkijonon. Numeron välittymisen estopalvelu on maksuton."

        Ja tässä eräs toinen ote:

        Numero ei välity HY-PPP -palveluun, jos käyttäjällä/soittajalla on:
        * salainen puhelinnumero
        * kiinteä numeronäytön esto
        * vanhaa tekniikkaa oleva puhelinkeskus (mm. Domma)
        * ulkomailta soitettaessa
        * HPY:n mukaan saattaa ilmetä muitakin erikoistapauksia.....

        Siis taas yksi joka luulee tietävänsä.

        Piste


    • käytit viime kesänä

      minä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      244
      2273
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      163
      1471
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      54
      1315
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1075
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1049
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      960
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      212
      949
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      855
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      679
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      670
    Aihe