Hautajaiset

armi

Ystäväni äiti kuoli ja olen menossa puolisoni kanssa hautajaisiin, joka on "kaikille avoin tilaisuus". Tunsin vainajan, mutta en mitenkään läheisesti, ja nyt mietinkin että vievätkö kaikki hautajaisvieraat kukkavihon, vai mikä käytäntö on? Laitanko adressin vai kuuluuko se niille, jotka eivät pääse paikalle? Kertokaa tietäväisemmät, mikä on käytäntö.

6

15084

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oma harkinta

      Kukkavihkon vieminen on omassa valinnassasi. Lähisukulaiset ja hyvät ystävät vievät isompia
      kukkalaitteita tai seppeleitä. Kaukaisemmat sukulaiset ja tutut voivat harkita tilanteen mukaan. Jos hautajaisvieraita on vähän niin pieni kukkalaite voisi olla ok, jos taas on paljon sukulaisia ja tuttuja niin tilaisuus venyy turhan paljon jos kaikki tuovat arkulle kukkia.

      Adressi on hyvä tapa muistaa ja sen voi ihan hyvin lähettää vaikka menee itse paikalle.

      Voisit soitella etukäteen ystävällesi, esittää osanottosi ja tiedustella epäsuorasti hautajaisjärjestelyistä. Kuulostella tuleeko paljon väkeä ja toivovatko omaiset adressia vai onko avattu vainajan muistoksi lahjoitustili jonkin asian hyväksi, joka oli vainajalle tärkeä.

      Joillakin paikkakunnilla on tavanomainen tapa pyytää adressin sijaan lahjoitusta hyväntekeväisyyteen, vainajan muistoksi.

      • MUISTOA KUNNIOITETAAN

        Lähisukulaiset ja hyvät ystävät voivat jättää kukkatervehdyksen haudalle, mutta naapureilta ja muilta sukulaisilta riittää adressi, vaikkakin menisi itse hautajaisiin.


      • Rene U

    • surullinen-

      ...on tapana, että viedään addressi ja kukkia. Ei tarvitse olla kukkavihko, muutama ruusukin riittää jos vainaja ei ole kovin läheinen.

    • tyty

      tapa on viedä kukkia kun menee paikalle ja adressi tai surunvalittelukortti kun ei pääse paikalle tai on kaukaisempi tuttava eikä 'saa kutsua hautajaisiin'.. paikkakunnittain ja suvuittain käytäntö kuitenkin vaihtelee jonkin verran.
      Mutta ainakin toimii oikein jos vie kukkia (vihko, seppele tai kimppu - kaikki yhtä hyviä vaihtoehtoja)- ellei vainajan tai omaisten toimesta ole jotain keräystä pyydetty!! usein isoissa hautajaisissa kaukaisemmat käyvät 'jonossa tai ryhmässä' laskemassa kukkansa eikä silloin tarvitse (eikä muutenkaan jollei kykene) lukea värssyä tai hyvästejä.. ne voi sitten itse kukin käydä lukemassa lapuista tai nauhoista!

    • Silmus

      Adressin lähettävät ne, jotka eivät pääse paikalle. Vie kukat, mutta älä kaukaisen tuttavan hautajaisiin liian suurta vihkoa, ettei se vaikuta itsetehostukselta. Jokainen suree, mutta kaikkien ei tarvitse laittaa kukkavihkoihin viikon ruokarahoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe