Kun ajelette hiljaisessa tuulessa purjeet ylhäällä, säästääkö se polttoainetta?
Jos säästää, kuinka paljon?
Säästääkö purjeiden nosto polttoainetta?
45
368
Vastaukset
Ei purjeita käytetä polttoaineen säästämiseksi vaan siksi, että tuulen voimalla eteneminen on paljon mielenkiintoisempaa ja nautinnollisempaa kuin moottorilla pörrääminen.
- Tuulivoimalla
Eiköhän sitä polttoainettakin säästy samalla kun nautitaan vihreän energian vetovoimasta ! Mulla säästyy 2 litraa per 6 mailia....
- Veneilymotoristi
Ei kun tarkoitin, että kun ajatte koneella purjeet ylhäällä, niin säästääkö se polttoainetta, jos tuulee vähän?
- Sps
Jos tuulee vähän niin säästyy vähän. Jos tuulee paljon niin säästyy paljon. Jos ei tuule ollenkaan niin ei säästy mitään. Näin se menee..
- kovin yleistä
Tähän liittyy läheisesti se ettei välitetä nostaa sääntöjen edellyttämää merkkikartiota ja siten käytetään väärin purjeveneen etuoikeuksia väistämistilanteissa.
- Hyvin väistää
Mitä vikaa tai väärää on siinä, että moottorivene väistää purjevenettä myös silloin, kun purjeveneessä on kone päällä, vaikka purjeet olisivatkin ylhäällä?
- vähentää keikkumista
Ikivanha colregsin päivämerkkisääntö näyttää vähän väliä tunkevan keskusteluun, koska se on byrokratian rakastajille niin pyhä asia. Kysymys ei enää aikoihin ole ollut yhteentörmäysten välttämisestä, vaan kauniisti sanottuna pilkun viilaamisesta tai halusta kytätä toisten virheitä. Eikö jo olisi aika seurata vaikka naapurimaa Ruotsin mallia, jonka sisäisillä kulkuvesillä sitä ei enää käytetä? Siellä alle 12 m alukset on vapautettu päivämerkkipakosta ja isommissa purjepaateissakaan ei mustaa kartiota enää näytetä käytettävän.
Yksi näkökohta purjeiden hyödystä heikon tuulen koneajossa on jäänyt toteamatta. Se on purjeen stabiloiva vaikutus. Avomeriaallokossa vene keikkuu vähemmän, kun purje on ylhäällä.
Muiden alusten on myös helpompi havaita purje kauempaa kuin on havaita pelkkä masto (purjeveneen musta kartio, jos sellainen on ylhäällä, erottuu vasta lähietäisyydellä). Päivämerkkien käyttöä koskeva colreg-sääntö on varmaankin peräisin purjelaivojen aikakaudelta, jolloin päivämerkkien tärkeys johtui käytännön syistä. vähentää keikkumista kirjoitti:
Ikivanha colregsin päivämerkkisääntö näyttää vähän väliä tunkevan keskusteluun, koska se on byrokratian rakastajille niin pyhä asia. Kysymys ei enää aikoihin ole ollut yhteentörmäysten välttämisestä, vaan kauniisti sanottuna pilkun viilaamisesta tai halusta kytätä toisten virheitä. Eikö jo olisi aika seurata vaikka naapurimaa Ruotsin mallia, jonka sisäisillä kulkuvesillä sitä ei enää käytetä? Siellä alle 12 m alukset on vapautettu päivämerkkipakosta ja isommissa purjepaateissakaan ei mustaa kartiota enää näytetä käytettävän.
Yksi näkökohta purjeiden hyödystä heikon tuulen koneajossa on jäänyt toteamatta. Se on purjeen stabiloiva vaikutus. Avomeriaallokossa vene keikkuu vähemmän, kun purje on ylhäällä.
Muiden alusten on myös helpompi havaita purje kauempaa kuin on havaita pelkkä masto (purjeveneen musta kartio, jos sellainen on ylhäällä, erottuu vasta lähietäisyydellä). Päivämerkkien käyttöä koskeva colreg-sääntö on varmaankin peräisin purjelaivojen aikakaudelta, jolloin päivämerkkien tärkeys johtui käytännön syistä.Juuri näin. Aika moneen kertaan olen saanut selittää mitä järkeä on nostaa aamulla purje vaikka on miltei tyyntä. Jätän nostamassa vain jos on meri on täysin tasainen. Käytännössä isopurje on lähes aina koko purjehduspäivän ylhäällä tuuli tai ei.
- seppomartti
vähentää keikkumista kirjoitti:
Ikivanha colregsin päivämerkkisääntö näyttää vähän väliä tunkevan keskusteluun, koska se on byrokratian rakastajille niin pyhä asia. Kysymys ei enää aikoihin ole ollut yhteentörmäysten välttämisestä, vaan kauniisti sanottuna pilkun viilaamisesta tai halusta kytätä toisten virheitä. Eikö jo olisi aika seurata vaikka naapurimaa Ruotsin mallia, jonka sisäisillä kulkuvesillä sitä ei enää käytetä? Siellä alle 12 m alukset on vapautettu päivämerkkipakosta ja isommissa purjepaateissakaan ei mustaa kartiota enää näytetä käytettävän.
Yksi näkökohta purjeiden hyödystä heikon tuulen koneajossa on jäänyt toteamatta. Se on purjeen stabiloiva vaikutus. Avomeriaallokossa vene keikkuu vähemmän, kun purje on ylhäällä.
Muiden alusten on myös helpompi havaita purje kauempaa kuin on havaita pelkkä masto (purjeveneen musta kartio, jos sellainen on ylhäällä, erottuu vasta lähietäisyydellä). Päivämerkkien käyttöä koskeva colreg-sääntö on varmaankin peräisin purjelaivojen aikakaudelta, jolloin päivämerkkien tärkeys johtui käytännön syistä.Epäilen, että kartio ja pallo ovat paljon myöhäisemmältä ajalta. Ehkä 80-luvulta?. Joku vanha purjeveneiden katsastusmies voisi varmistaa mutta mielestäni 60 ja 70-luvuilla päivämerkeistä ei ollut vaatimuksia ja vielä vähemmän käyttöä. Ei niitä näkynyt kuin Tanskan kalastustroolareiden korit, mitkä oli mastoon ripustettuna olipa alus satamassa tai matkaa tekemässä merellä ilman kalastustoimintaa.
- colregs historiaa
seppomartti kirjoitti:
Epäilen, että kartio ja pallo ovat paljon myöhäisemmältä ajalta. Ehkä 80-luvulta?. Joku vanha purjeveneiden katsastusmies voisi varmistaa mutta mielestäni 60 ja 70-luvuilla päivämerkeistä ei ollut vaatimuksia ja vielä vähemmän käyttöä. Ei niitä näkynyt kuin Tanskan kalastustroolareiden korit, mitkä oli mastoon ripustettuna olipa alus satamassa tai matkaa tekemässä merellä ilman kalastustoimintaa.
Colregsin historia taitaa alkaa 1800-luvun puolivälissä, koska meriliikenteeseen oli alkanut tulla konevoimalla kulkevia teräsaluksia ja niiden myötä yhteentörmäyksiä.
Muistan "ikivanhan" valokuvan ankkurissa olevasta purjealuksesta jossa musta pallo oli nostettu keulaan. Tuskin ankkuroinnin päiväsignaali mikään 1980-luvun keksintö on.
Purjeveneissä ei varmaankaan tarvittu mustaa kartiota siihen aikaan, kun apumoottori vielä oli harvinaisuus. Vaikka colgres edellyttää päivämerkkien käyttöä, purjeveneiden mustan kartion käyttö ei vieläkään ole vakiintunutta kaikkialla maailmassa. Vajaa 10 v sitten yritin ostaa sellaisen englantilaisesta venetarvikeliikkeestä, koska Englannista ostamastani veneestä sellainen puuttui (musta pallo kyllä kuului varusteisiin). Kysyin kahdesta kaupasta. Kummassakaan ei ollut ja myyjä ihmetteli, mihin sellaista tarvitsin! Veneeni oli Englannissa katsastettu ja rekisteröity, joten kovin tarkkoja ei sielläpäin ilmeisesti oltu.
En minäkään muista, että meidänkään katsastajat olisivat vaatineet päivämerkkejä 1970-luvun alussa (jolloin hankin ekan apumoottorilla varustetun purkkarini). - 12-12
colregs historiaa kirjoitti:
Colregsin historia taitaa alkaa 1800-luvun puolivälissä, koska meriliikenteeseen oli alkanut tulla konevoimalla kulkevia teräsaluksia ja niiden myötä yhteentörmäyksiä.
Muistan "ikivanhan" valokuvan ankkurissa olevasta purjealuksesta jossa musta pallo oli nostettu keulaan. Tuskin ankkuroinnin päiväsignaali mikään 1980-luvun keksintö on.
Purjeveneissä ei varmaankaan tarvittu mustaa kartiota siihen aikaan, kun apumoottori vielä oli harvinaisuus. Vaikka colgres edellyttää päivämerkkien käyttöä, purjeveneiden mustan kartion käyttö ei vieläkään ole vakiintunutta kaikkialla maailmassa. Vajaa 10 v sitten yritin ostaa sellaisen englantilaisesta venetarvikeliikkeestä, koska Englannista ostamastani veneestä sellainen puuttui (musta pallo kyllä kuului varusteisiin). Kysyin kahdesta kaupasta. Kummassakaan ei ollut ja myyjä ihmetteli, mihin sellaista tarvitsin! Veneeni oli Englannissa katsastettu ja rekisteröity, joten kovin tarkkoja ei sielläpäin ilmeisesti oltu.
En minäkään muista, että meidänkään katsastajat olisivat vaatineet päivämerkkejä 1970-luvun alussa (jolloin hankin ekan apumoottorilla varustetun purkkarini).Viime kesänä seurasin Portsmouth:in satamassa mereltä tulevia kilpaveneitä. Kaikki yli sata venettä ajoivat koneella takapurje ylhäällä. Ei ollut kartiota yhdelläkään, joten ei taida sääntö koskea englantilaisia. Suomalaiset taitavat olla koko EU:n parhaat pilkunviilarit. Niin hullua lakia ei varmaan ole mahdollista keksiä, etteivät suomalaiset ottaisi sitä todesta.
- seppomartti
colregs historiaa kirjoitti:
Colregsin historia taitaa alkaa 1800-luvun puolivälissä, koska meriliikenteeseen oli alkanut tulla konevoimalla kulkevia teräsaluksia ja niiden myötä yhteentörmäyksiä.
Muistan "ikivanhan" valokuvan ankkurissa olevasta purjealuksesta jossa musta pallo oli nostettu keulaan. Tuskin ankkuroinnin päiväsignaali mikään 1980-luvun keksintö on.
Purjeveneissä ei varmaankaan tarvittu mustaa kartiota siihen aikaan, kun apumoottori vielä oli harvinaisuus. Vaikka colgres edellyttää päivämerkkien käyttöä, purjeveneiden mustan kartion käyttö ei vieläkään ole vakiintunutta kaikkialla maailmassa. Vajaa 10 v sitten yritin ostaa sellaisen englantilaisesta venetarvikeliikkeestä, koska Englannista ostamastani veneestä sellainen puuttui (musta pallo kyllä kuului varusteisiin). Kysyin kahdesta kaupasta. Kummassakaan ei ollut ja myyjä ihmetteli, mihin sellaista tarvitsin! Veneeni oli Englannissa katsastettu ja rekisteröity, joten kovin tarkkoja ei sielläpäin ilmeisesti oltu.
En minäkään muista, että meidänkään katsastajat olisivat vaatineet päivämerkkejä 1970-luvun alussa (jolloin hankin ekan apumoottorilla varustetun purkkarini).Lyhyt historia taitaa mennä siten, että kansallisia säädöksiä tuli 1980 luvun puolivälistä lähtien merenkulkumaissa. "Colregs" on hyväksytty 1972 ja astunut voimaan 1977 (?) ja siinä on kansainvälisesti sovittu kulkuvalot ja päivämerkit. Jos 1800 luvulla joku on käyttänyt päivämerkkejä niin toisessa maassa ne eivät ole olleet käytössä tai samanlaisia. Tätä taustaa vasten ajattelen Suomessa päivämerkkien ilmestyneen kauppoihin 80- luvulla. Kartiota maailmalla en ole koskaan nähnyt, muutaman ankkuripallon. Luultavasti saksalaisia, joilla on samanlainen sääntelyviehtymys kuin suomalaisilla.
- muistin kätköistä
seppomartti kirjoitti:
Lyhyt historia taitaa mennä siten, että kansallisia säädöksiä tuli 1980 luvun puolivälistä lähtien merenkulkumaissa. "Colregs" on hyväksytty 1972 ja astunut voimaan 1977 (?) ja siinä on kansainvälisesti sovittu kulkuvalot ja päivämerkit. Jos 1800 luvulla joku on käyttänyt päivämerkkejä niin toisessa maassa ne eivät ole olleet käytössä tai samanlaisia. Tätä taustaa vasten ajattelen Suomessa päivämerkkien ilmestyneen kauppoihin 80- luvulla. Kartiota maailmalla en ole koskaan nähnyt, muutaman ankkuripallon. Luultavasti saksalaisia, joilla on samanlainen sääntelyviehtymys kuin suomalaisilla.
Ankkuripallon käyttöä on opetettu jo ainakin 60-luvulla laivurikurssilla. Kartion on täytynyt olla silloinkin säännöissä, mutta unohdettuna. Ainakaan en muista siitä mainitun.
- käytäntö vs sääntö
seppomartti kirjoitti:
Lyhyt historia taitaa mennä siten, että kansallisia säädöksiä tuli 1980 luvun puolivälistä lähtien merenkulkumaissa. "Colregs" on hyväksytty 1972 ja astunut voimaan 1977 (?) ja siinä on kansainvälisesti sovittu kulkuvalot ja päivämerkit. Jos 1800 luvulla joku on käyttänyt päivämerkkejä niin toisessa maassa ne eivät ole olleet käytössä tai samanlaisia. Tätä taustaa vasten ajattelen Suomessa päivämerkkien ilmestyneen kauppoihin 80- luvulla. Kartiota maailmalla en ole koskaan nähnyt, muutaman ankkuripallon. Luultavasti saksalaisia, joilla on samanlainen sääntelyviehtymys kuin suomalaisilla.
Kuten seppomartti totesi nykyiset, voimassa olevat kv. meriteiden säännöt (colregs) ovat peräisin vuodelta 1972. Kuitenkin jo sata vuotta aikaisemmin britit olivat ottaneet käyttöön v. 1867 kirjoitetun “The Rule of the Road”. Amerikkalaiset kehittivät kansainvälistä meriteiden säännöstöä, joka tuli voimaan 1897. Vuosien mittaan säännöstöön on tullut lisäyksiä ja muutoksia.
http://www.skippersguide.co.uk/boating-sailing-features/colregs-history-20140924F
Wikipedian 19.8.2014 muokatussa päivämerkkiartikkelissa esitetään, että mustan kartion käyttö koskisi vain >12m purjealuksia! Taulukon alla on kyllä huomautus, ettei ko. artikkeli korvaa sääntöjä.
Mielestäni wikipedian esittämä versio kuitenkin kuvaa monien maiden käytäntöä päivämerkkien käyttöpakosta (ja mm. Ruotsin sisäisten vesien sääntöä päivämerkeistä).
http://en.wikipedia.org/wiki/Day_shapes
Yhtä pikkutarkkoja kuin meillä ollaan myös Saksassa. Kielin kanavassa on pakko ajaa koneella. Konetta ei saa pysäyttää, vaikka purjeet vetäisivät. Merkkikuvion puuttumisesta voi saada sakot.
- Krääsyttäjä
Kaipa se kone kiertää sen saman, eli kuorma koneella on se mitä kahvasta on käsketty. Vauhti voi kasvaa, kun on "lisähevosia" purjeista. En tiedä miksi muut ajavat ko. Tavalla. Itselläni se liittyy lähinnä siihen että saarten välissä välillä tuuli kuolee ja taas kun päästään avoimenpaan kohtaan niin koneen voi sammuttaa. Joskus myös kapaeassa kohdassa on hankala kryssiä. Polttoaineen kulutusta en mieti, kun se suurimmillaankin on kolme litraa tunnissa.
- sopusijaaantaa
Kyllä moottorivene hövelisti väistää, oli kartiot tai kolmiot ylhäällä tai ihan missä vaan. Mullakin sellaiset veneessä on ihan oikeasti. Laatikossa, siinä hätärakettien vieressä. Yleensä sellainen talon kokoinen motari pyyhkäisee 20 metrin päästä keula pystyssä ja perämies ylhäällä brygalla istuen. Peräaalto on suurempi kuin yhdelläkään konttilaivalla.
- sfglösadfäölkjagkaj
Kartiohörhöt taas iskussa täällä...
Vakavasti, purjeveneen dieselkoneen "kaasukahva" on itse asiassa kierrosluvun säädin. Eli jos purjetta on auttamassa tai on vaikka hyvä myötätuuli ilma purjeita niin "kaasua" tarvitaan vähemmän eli polttoainetta säästyy. Päinvsstoin sitten vastatuulessa, kierrosluivun säilyttämiseksi koneeseen joudutaan työntämään lisää "kaasua". Eikö sa näin mene!?- nuurdikki
Taisi tulla kehäpäätelmä. Kaasukahva on kierrosnopeussäädin koska veden vastus kasvaa nopeuden myötä. Jos peliin tulee ulkopuolista eteenpäin vievää voimaa sääntö ei enään päde.
Näin sen pitäisi minun mielestä mennä. Ajetaan koneella kierrokset on jotakin. Kun nostetaan purjeet ja jalustetaan ne vetämään kierrokset nousee vaikka kaasukahvaan ei kosketa, siis nopeus kasvaa mutta ei samassa suhteessa kuin kulutus, eli polttoainetta kuluu mailia kohden kuitenkin vähemmän.
Tavallinen potkuri ei tietenkään ole optimaalinen ratkaisu moottoripurjehdukseen koska kierroksia tarvitaan ainakin sen verran että potkuri ei jarruta. Autoprop niminen värkki toimii myös pienemmillä kierrosluvuilla vaikka purjeet olisi vedossa mutta keksinnön hinta on melkoisen tolkuton. - 12+9
nuurdikki kirjoitti:
Taisi tulla kehäpäätelmä. Kaasukahva on kierrosnopeussäädin koska veden vastus kasvaa nopeuden myötä. Jos peliin tulee ulkopuolista eteenpäin vievää voimaa sääntö ei enään päde.
Näin sen pitäisi minun mielestä mennä. Ajetaan koneella kierrokset on jotakin. Kun nostetaan purjeet ja jalustetaan ne vetämään kierrokset nousee vaikka kaasukahvaan ei kosketa, siis nopeus kasvaa mutta ei samassa suhteessa kuin kulutus, eli polttoainetta kuluu mailia kohden kuitenkin vähemmän.
Tavallinen potkuri ei tietenkään ole optimaalinen ratkaisu moottoripurjehdukseen koska kierroksia tarvitaan ainakin sen verran että potkuri ei jarruta. Autoprop niminen värkki toimii myös pienemmillä kierrosluvuilla vaikka purjeet olisi vedossa mutta keksinnön hinta on melkoisen tolkuton.Eipä taida kierrokset nousta, jos purjeet ovat apuna. Vaan polttoaineen syöttö pienenee, koska tehoa vakiokierrosten saavuttamiseksi ei tarvita niin paljon. Tottakai nopeuskin kasvaa, koska potkurin luisto pienenee. Siis nopeus kasvaa ja polttoaineen kulutus pienenee.
Joskus on käynyt niin, että kun heräilen nokosilta kallistukseen ja käyn sammuttamassa moottorin, nopeus ei putoa käytännössä yhtään. Nyrkkisääntönä, että viimeistään silloin, kun tulee kallistusta on moottorin käyttö turhaa tässä mielessä.
- änkyrä
Säännöt on tarkoitettu noudatettaviksi. Te valkopyykärit marisette kuitenkin moottoriveneen aalloista vaikkei niitä ole missään kielletty.
- Tarkenna hieman
Niinkö? Eikös tuossa juuri äskettäin käräjäoikeus antanut sakot Savossa liian isoja aaltoja tehneelle moottoriveneilijälle?
Kai se sakotus johonkin kieltoon jossain perustui, vai miten tulkitsisit asiaa?
- melko turha kartio
Ruotsissa alle 12m purkkarit on vapautettu kartion käytöstä ja se voitaisiin tehdä meilläkin.
Kyseessä on vain sisävesisääntöjen merkkikuviopykälän laajentaminen koskemaan myös kartiota:
Pituudeltaan alle 12 metrin aluksen sivuvaloissa ei tarvitse olla varjostimia, eikä alus, ollessaan ohjailukyvytön tai karilla, ole velvollinen näyttämään meriteiden säännöissä karilla olevalle tai ohjailukyvyttömälle alukselle määrättyjä merkkikuvioita.
Meriteiden säännöt mahdollistavat sisäisillä vesillä poikkeamisen säännöistä, mutta ei mahdollista sitä muualla, kuten ulkoväylillä tai avomerellä. Tämä tietenkin hiukan rajoittaa vapautta, mutta tuskin kenellekään tuottaa ongelmaa silloin nostaa kartiota ylös, jos ei muuten niin lain takia.
Sisävesillä kartion käyttö on yleensä turhaa koska ahtaissa väylissä on omat sääntönsä, joiden mukaan tulee kulkea, muttei avata sitä lipasta. - 2 x kad44
Tervehdys,
Tässä teemaan sopiva linkki. Viime viikolla rahtilaiva sai "purjeen" ja tavoitteena viidenneksen polttoaine säästö...
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/706180/Moderni purje tyontaa rahtilaivaa- moderni rahtilaiva!
Tätä ikuista mustan kartion keskustelua seuranneena tulikin heti mieleen, että onko ko rahtilaivassa kartio ylhäällä!
- Bossu
moderni rahtilaiva! kirjoitti:
Tätä ikuista mustan kartion keskustelua seuranneena tulikin heti mieleen, että onko ko rahtilaivassa kartio ylhäällä!
Kyseessähän ei ole purje, joten kartiota ei tarvita.
- Vanha Ohlson
Hyvä homma että Suomessakin osataan.
Tuosta Flettner-roottorista olikin pitkä juttu aikaisemmassa ketjussa.
Mikä parasta, Flettnerhän poistaa moottorimiesten ja purjehtijoiden ristiriidan, Wow !!!!
PS. Kiva, ett joku viäl lukke Turu Sanomi !
- purjeet ylös!
Alkuperäinen kysymyshän oli "säästääkö purjeiden nosto polttoainetta?"
Tässä muutamia isompien paattien ratkaisuja isommille vesille:
Leijapurje polttoaineen säästämiseksi
http://www.skysails.info/english/skysails-marine/skysails-propulsion-for-cargo-ships/
Tässä toisenlainen kehitysmalli rahtilaivan purjeiksi säästämään polttoainetta
http://www.sail-world.com/index.cfm?nid=80783
Loistoristeilystä tykkääville moderni purjealaiva
http://www.telegraph.co.uk/travel/cruises/cruise-ships/12310/Wind-Spirit-review.html
Näin painavat paatit eivät hyödy ihan keveistä tuulista, mutta polttoaineen säästöstä on kysymys - matkustaja-aluksessa tietysti vähän muustakin...- Light wind
Näitähän on.
Tosin nyt oli kysymys kevyestä kelistä.
- 17 +3
Jos vene kulkee purjein 5 solmun tuulessa eri tuulikulmilla seuraavasti, niin koneella ei juurikaan ajeta
32 2.62
36 3.15
40 3
45 4.04
52 4.55
60 4
70 5.29
75 5.39
80 5
90 5.4
100 5.19
110 5
120 4.78
130 4.35
135 4.10
140 3.85
150 3.34
160 2
165 2.72
170 2.61
180 2- kone + purjeet
Jos käynnistäisit 120 asteen twa:lla tuossa tuulessa koneen ja nostaisit vauhtia solmulla, kuluisi polttoainetta vähemmän mailia kohti kuin 4,78 solmun vauhdissa ilman purjeita pelkällä koneella. Siksi konetta käytetään yhtäaikaa purjeiden kanssa, kun ei haluta ajelehtia eikä olla kisassa.
- entä sitten?
Jos olet kesäloman alussa menossa Hangosta Visbytä kohti ja purjehdusvauhtisi putoaa tuntikausiksi 2-3 solmuun (tai alle), jatkatko sitkeästi purjehtimista etkä käynnistä konetta?
On kai eri asia, jos olet vaikkapa Gotland Runt-kisassa. Silloin pari solmuakin voi olla hyvä vauhti, jos muilla kulkee vielä hitaammin ;-) - 453
entä sitten? kirjoitti:
Jos olet kesäloman alussa menossa Hangosta Visbytä kohti ja purjehdusvauhtisi putoaa tuntikausiksi 2-3 solmuun (tai alle), jatkatko sitkeästi purjehtimista etkä käynnistä konetta?
On kai eri asia, jos olet vaikkapa Gotland Runt-kisassa. Silloin pari solmuakin voi olla hyvä vauhti, jos muilla kulkee vielä hitaammin ;-)"Jos olet kesäloman alussa menossa Hangosta Visbytä kohti ja purjehdusvauhtisi putoaa tuntikausiksi 2-3 solmuun (tai alle), jatkatko sitkeästi purjehtimista etkä käynnistä konetta?"
Purjehtiat purjehtvat. Ennen matkaa otetaan selvää säästä ja jos on luvassa heikkoa tuulta pitkälle matkalle, odotetaan. Sää itämerellä muuttuu nopeasti, joten seuraavana päivänä on tuulta ja hyvä purjehdustuuli. 3 somun nopeudella kannattaa purjehtia vaikkapa tallinaan. - tyynessä lillujat?
453 kirjoitti:
"Jos olet kesäloman alussa menossa Hangosta Visbytä kohti ja purjehdusvauhtisi putoaa tuntikausiksi 2-3 solmuun (tai alle), jatkatko sitkeästi purjehtimista etkä käynnistä konetta?"
Purjehtiat purjehtvat. Ennen matkaa otetaan selvää säästä ja jos on luvassa heikkoa tuulta pitkälle matkalle, odotetaan. Sää itämerellä muuttuu nopeasti, joten seuraavana päivänä on tuulta ja hyvä purjehdustuuli. 3 somun nopeudella kannattaa purjehtia vaikkapa tallinaan."Purjehtiat purjehtivat. Ennen matkaa otetaan selvää säästä ja jos on luvassa heikkoa tuulta pitkälle matkalle, odotetaan".
Tällä tyylillä Itämerelle asettunut kesäinen korkeapaine muuttaa tietysti lomapurjehduksen reittiä tai suunnitelmia, jos tarkoitus on loman aikana kierrellä Etelä-Itämerta tai käydä kauempana - ja ehtiä ajoissa takaisin. Mainitsemasi 3 solmun vauhti tietenkin riittää, jos se on oikeaan suuntaan. Kyse olikin sitä hitaammasta purjehdusvauhdista. Lyhyillä retkillä, sinun esimerkissäsi Tallinnaan, matkanopeudella ei tietenkään ole kovin suurta merkitystä.
Pointtini on se, että koneajo on monessa heikkotuulisessa/tyynessä tilanteessa järkevämpi vaihtoehto kuin minimaalinen purjehdusvauhti tai tuulen odottelu. Koneen käynnistäminen ei oikealle purjehtijalle ole mikään "pyhäin häväistys". Kilpapurjehdus on tietysti aivan eri asia: koneajohan merkitsee kisan keskeyttämistä. - 4++
tyynessä lillujat? kirjoitti:
"Purjehtiat purjehtivat. Ennen matkaa otetaan selvää säästä ja jos on luvassa heikkoa tuulta pitkälle matkalle, odotetaan".
Tällä tyylillä Itämerelle asettunut kesäinen korkeapaine muuttaa tietysti lomapurjehduksen reittiä tai suunnitelmia, jos tarkoitus on loman aikana kierrellä Etelä-Itämerta tai käydä kauempana - ja ehtiä ajoissa takaisin. Mainitsemasi 3 solmun vauhti tietenkin riittää, jos se on oikeaan suuntaan. Kyse olikin sitä hitaammasta purjehdusvauhdista. Lyhyillä retkillä, sinun esimerkissäsi Tallinnaan, matkanopeudella ei tietenkään ole kovin suurta merkitystä.
Pointtini on se, että koneajo on monessa heikkotuulisessa/tyynessä tilanteessa järkevämpi vaihtoehto kuin minimaalinen purjehdusvauhti tai tuulen odottelu. Koneen käynnistäminen ei oikealle purjehtijalle ole mikään "pyhäin häväistys". Kilpapurjehdus on tietysti aivan eri asia: koneajohan merkitsee kisan keskeyttämistä."Tällä tyylillä Itämerelle asettunut kesäinen korkeapaine muuttaa tietysti lomapurjehduksen reittiä tai suunnitelmia, jos tarkoitus on loman aikana kierrellä Etelä-Itämerta tai käydä kauempana "
Tietenkin lomalla purjehditaan tuulien mukaan eikä ajeta kilpaa koneella. Paljon järkevämpää lomapurjehtialle on viettää hiekkarannalla vaikka viikko kuin ajaa koneella 50 tuntia määränpäänä visby. - Teropertti
4++ kirjoitti:
"Tällä tyylillä Itämerelle asettunut kesäinen korkeapaine muuttaa tietysti lomapurjehduksen reittiä tai suunnitelmia, jos tarkoitus on loman aikana kierrellä Etelä-Itämerta tai käydä kauempana "
Tietenkin lomalla purjehditaan tuulien mukaan eikä ajeta kilpaa koneella. Paljon järkevämpää lomapurjehtialle on viettää hiekkarannalla vaikka viikko kuin ajaa koneella 50 tuntia määränpäänä visby......... "Paljon järkevämpää lomapurjehtialle on viettää hiekkarannalla vaikka viikko kuin ajaa koneella 50 tuntia määränpäänä visby"....
Järkevyyden mittaaminen näiden kahden asian välillä....hmmm - come on
Teropertti kirjoitti:
........ "Paljon järkevämpää lomapurjehtialle on viettää hiekkarannalla vaikka viikko kuin ajaa koneella 50 tuntia määränpäänä visby"....
Järkevyyden mittaaminen näiden kahden asian välillä....hmmm"Järkevyyden mittaaminen näiden kahden asian välillä....hmmm "
Koneella ajo ei ole purjehdusta. - minne matka?
come on kirjoitti:
"Järkevyyden mittaaminen näiden kahden asian välillä....hmmm "
Koneella ajo ei ole purjehdusta.Viikon löhöäminen jossain Silversandin hietikolla voi tuntua järkevälle, jos on kaukaa Turusta tullut suuren Airiston yli ja miettii, jatkaisiko unelmoituun kaukokohteeseen Tallinaan saakka. Jos on matkalla Visbyhyn tai Itämeren eteläosiin, ei odottelussa ole mitään järkeä. Tallinaan menijää voi jo pitkä avomeritaival pelottaa niin, että löhöäminen tuntuu järkisyin perustellulta.
- +p3
minne matka? kirjoitti:
Viikon löhöäminen jossain Silversandin hietikolla voi tuntua järkevälle, jos on kaukaa Turusta tullut suuren Airiston yli ja miettii, jatkaisiko unelmoituun kaukokohteeseen Tallinaan saakka. Jos on matkalla Visbyhyn tai Itämeren eteläosiin, ei odottelussa ole mitään järkeä. Tallinaan menijää voi jo pitkä avomeritaival pelottaa niin, että löhöäminen tuntuu järkisyin perustellulta.
"Viikon löhöäminen jossain Silversandin hietikolla voi tuntua järkevälle, "
Suomen etelärannikolla retkisaaria riittää, voi vaihtaa paikkaa helposti purjehtien lyhyiitä päivämtakoja jos sama ranta alkaa tylsityttämään. Mikään pakko ei ole lähteä koneella avomerelle puskuttamaan.
"Tallinaan menijää voi jo pitkä avomeritaival pelottaa niin, että löhöäminen tuntuu järkisyin perustellulta."
Avomerellä puksuttavia voi pelottaa jos kesän aikana ei tule tarpeeksi maileja lokiin. millä sitten elvistellä kun ei ole mitään muutakaan.
- Erkki W. Kartio
Kartiota ei kannata käyttää. On ensinnäkin turhaa sääntelyä. Ja lisää ilmanvastusta jolloin kulutus kasvaa. Mutta turha sääntely on kansantaloudellisesti merkittävämpi haitta.
- höynäytysketju
Jotenkin vaan arvasin jo tuosta viestiketjun aloituksesta, jossa ikään kuin oletettiin että tottahan kaikki ajaa koneella ja purjeella, että mihin tämä viestiketju kohta siirtyy. Kartioonpa hyvinkin :)
Ja kyllä, kannatan kartion käyttöä jos ajelee matkaa purjeella ja moottorila yhtaikaa. En kyllä usko että kukaan kuuntelee moottorin puksutusta jos purje pullistuu nätisti, ja jos taas rätit lepattaa niin sitten ne voi laskea.- Erkki W. Kartio
Kartio on meriliikenteen turvallisuuden kivijalka. Ilman kartiota veneily olisi vaarallista. Kartio on jopa syy ostaa vene ja aloittaa harrastus. Aivan verraton kapistus.
Ja osaltaan kivasti kierrättää BKT:n julkishallinnon kautta.
Fantastista. Ja Mahtavaa.
- nuukaniilo
Jos kartiosääntö poistetaan niin samalla pitää poistaa eriarvoisuus väistämissäännöissä moottori- ja purjealusten välillä.
Purjeethan ovat vähän samanlainen merkki rajoitetusta ohjailukyvystä kuin jollain tukkilauttahinaajallakin on. Moottorilla purjeet ylhäällä ajaessaan purjevene kartiolla ilmoittaa että hei, olen täysivaltainen ja kuntoinen vesiliikennealus ja pystyn huolehtimaan väistämissäännöistä, en tarvitse säälipisteitä.- 12-12
Siinä sinulle hommia vähäksi. Eli kansainväliset säännöt pitää muuttaa. Kartion käytön muuttaminen sen sijaan onnistuu omalta eduskunnalta Suomen vesillä.
- kartio löytyy
Oikeasti, kuinka usein ajatte matkaa niin että purjeet on ylhäällä ja samalla kone päällä? Kyllä se yleensä on jompi kumpi. Tämän koko viestiketjun tarkoitus, ensimmäisestä viestistä alkaen, oli päästä jankuttamaan purjehtijoille siitä hiton kartiosta. Yksi "keskustelija" on tuottanut monta vastausta. Eikö purjehtijat jo opi tunnistamaan tuon tyylin?
- seppomartti
Kunka usein?. Vastaus on "aina". En koskaan laske kulussa isoa, en koskaan kaiva esiin kartiota mutta genoa on pakko laskea pakituksen vuoksi. Yksinkertaista. Kuinka usein ajan koneella kun kaikki purjeet on ylhäällä?. Muutama minuutti/ 10v. laiskuuttani jonkun prikan tai niemen kierrossa kun luovi jää karvan vajaaksi. Koska kone käynnistetään?. Alaraja on ohjailunopeuden menettäminen ja yläraja 2-3 solmua. Näillä eväillä ja hyvillä heikon tuulen purjeilla säästyy polttoainetta siten, että nyt on veneessä 1/3 polttoainetta seilannut 4X Atlantin yli ja 1/3 vain 2X.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1428018Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432091Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja252020- 911673
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811617Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071060Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5999- 51970
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28850- 24838