Yksityisteiden ylläpito ja korjaus

tie3

Onkos tiemestareita tai tieisännöitsijöitä kuulolla.

Siis asia. Lähitulevaisuudessa korjattava yksityistiekunnan tiessä olevaa isohkoa aaltopeltirumpua, arvioidaan nyt korjauskustannuksiksi abaut 20 000 €. Aaltopeltirummun takana on 9 kiinteistöä: jotka ovat vapaa-ajan käytössä ja yksi on rakentamatonkin, mökit eritasoisia, vaatimattomasta perusmökistä tasokkaaseen huvilaan. Sitten on muutaman hehtaarin pala maanomistajalla metsämaata.

Eli kaksi kysymystä? Kun peruskorjaus tulee, maksaako sen rummun ylitystä tarvitsevat kiinteistönomistajat kaikki tasan, eli nyt esim 20 t€/10 rummun tarvitisijaa = 2000 €/pää. Mutta ei perusteen ollessa tieyksikköihin pohjautuva, joka taas määräytyy kulutuksen mukaan.

Entä onko koko yksityistiekunta velvollinen ottamaan osaa korjaukseen, kaiketi ei?

Kiitän asiallisista vastauksista.

14

2786

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaikki mukana

      Rummun kunnostus kuuluu yksityistiehen siinä missä alkupään sorastaminenkin. Kustannuksista vastaa siis koko tiekunta yksiköiden mukaan. Tällaisiin isompiin kertakorjauksiin on myös teoriassa mahdollista saada valtionavustusta, vaikkakin viime aikoina niitä on myönnetty hyvin kitsaasti.

    • Tie3

      Onko siis todellakin näin, yksityistielakien mukaan?

    • HHUHUH

      Eiköhän se yksityistien korjaus kaikkinen rumpuineenkin ja ojankaivuineen kuuluu teille yksityistien omistajille ja käsittääkseni kaikille saman suuruisena.. Topisaalta poikkeuksena voisin ajatella jotain mummua tai pappaa tien alkupäässä, joka ei sitä tietä pahemmin enää käytä, että hänen kohdallaan voisi kohtuullistaa.

      • -Vinkkarit_rutuss

        Ei mene samasuuruisena. Menee tieyksiköiden mukaan.
        Tähän maksuun vaikuttavat:
        1) Kunkin kiinteistön omistajan etäisyys tien alkupäästä (lyhin matka)
        2) Kiinteistön tai tilan pinta-ala, metsämaata, peltoa, jne. Jos on enemmän, menee maksua enemmän.
        3) Ainakin joskus muinoin laskettiin vielä erikseen eri kulkuneuvoistakin maksua.

        Tässä on ongelmia. Jos asut tien alkupäässä, et ehkä ikinä tarvitse tuota rumpua.
        Maksat silti sen korjauksesta, mutta paljon vähemmän kuin tien kauempana asuvat.
        Ongelma tien toisen puolen käyttäjille, jos tie on päättyvä:
        Isännät sumplivat tienpidossa esim. hiekkakuormat vain omien ajojensa tarvitsemille tieosuuksille. Kaukana kiinteistön omistaja on suurimpana maksumiehenä mutta hänen lähellään olevaan tien osuuteen ei juuri satsata (korjaukset) koska kukaan muu ei käytä sitä osuutta. Eihän tämä tasapuolista ole, mutta kyllä niin on tehty.

        Itse asiassa, meillä on peräti kolmen yksityistien taipaleen päässä metsätila, jossa myös pari vaatimatontä rantamökkiä, ei sähköjä. Tilalla on metsää parikymmentä hehtaaria. Pitäisi oikeastaan selvityttää, onko koskaan viimeisten 20 v aikana tuotu hiekkaa viimeisen 1 km matkalle tähän keskimmäiseen yksityistiehen.


    • tr mies tekee sen

      20 donaa on liian paljon teen sen about 3-5 donaa

      • Vinkkarit_rutuus

        Et tiedä onko tuo rumpu joku hirven mentävä rumpu. Voi olla aika kallis.


    • Tiekunnan puheenjoht

      Olettaen että yksityistienne on rekisteröity...
      Tiekunnan toiminnan pohjana on tieyksikkölaskelma joka on vahvistettu yksityistien yleisessä kokouksessa. Siitä käy selville kunkin kiinteistön kunnossapitoyksiköt jotka pohjautuvat kiinteistöjen käyttöön (metsä, pelto, lomakiint., asunto, eritysalue, jne.)
      Kullekin on omat painol. arvot. Lisäksi asiaan vaikuttaa mm matka sekä pinta-ala.
      Edellä mainitulta pohjalta muodostuu tieyksiköt per kiinteistö. Yksityistien yleisessä kokouksessa tulisi olla päätös siitä mikä on yksikkö hinta ja niiden pohjalta syntyy laskenta kaava= yksiköt x hinta = vuosittainen tienkäyttömaksu / osakas!
      Lisäksi tiekunta voi periä perusmaksua, jolla yleensä pyritään korvaamaan tiekunnan hallinnon kustannuksia.

      Eli vastaus lyhyesti kysymykseesi: KAIKKI osakkaat osallistuvat kustannuksiin omien yksiköidensä suhteessa. Tässä tulee olla tarkkana sillä perinteisestihän joku vaatii itselleen alempia tiemaksuja koska hän kävelee vain tien oikeaa laitaa. Tällaista "alennusta" ei kuitenkaan voida myöntää koska kaiken tulee perustua tien osakkaiden yhden mukaiseen kohteluun!
      Järjestäytynyt yksityistie voi saada kustannuksiinsa sekä valtion- että kunnan avustusta. Jälkimmäistä haetaan vuosittain myös tienhoidon kustannuksiin. Tässä tulisi oikeastaan tietää niin paljon muutakin ennen kuin asiaan voi antaa yksi selitteistä vastausta, mutta.... usein valtion avustuksien käyttö on perustetua. Mutta, se riippuu kunnossapito hankkeen suuruudesta eli välttämättä yhden tierummun takia ei ole perusteltua maksaa suuria suunnittelukustannuksia. Lisätietoa saat helposti soittamalla oman kuntasi teknisen osaston rakennusmestarille tai tielautakunnan puheenjohtajalta.

    • joopa2

      Yksityisteiden kunnossapito todella kallista. Toivottavasti tämän maan tollopäät alkavat tajuamaan, että nämä tiet ei missän tapauksessa saa olla jokamiehenoikeuden piirissä. Jos siellä yksikin tollopää ajelee, niin maksakoot yhteiskunta tien kunnostuksen, siis verot ylöspäin. Puomit joka yksityistiehen.

      • Vinkkarit_rutuus

        On jo puomit. Jos yksityistie ei ole saanut (ja anonut) kunnan avustuksia 10 vuoteen, voidaan tie sulkea puomilla.
        Meillä olisi lupa siirtää puomi oikeaan paikkaan, nykyään on lähes 1 km vapasti ajeltavissa vielä. Sitten tie haarautuu vasemmalle ja oikealle. Molemmissa haaroissa on omat puomit. Toinen on minun, ja toinen puomi kuuluu useammalle eri maanomistajalle.


    • Tielautakunnan pj

      Eipä homma ole ihan yksinkertainen. Mm maanmittauslaitoksen oppaassa, tieyksiköiden laskennasta, mainitaan kohta, jossa tienkunnossapidon/ tienparannuksen erityiskustannukset, voidaan jakaa niiden kesken, jotka siitä hyötyvät,(mm sillat,rummut). Tietysti asia ensihätään ratkeaa tiekunnan kokouksessa. Rakennuslautakunnasta saa myös tietoa, sekä, vihjeitä avustuksista. Ps. Meillä edessä samaa päänvaivaa...

    • Tie3

      Kiitos asiallisista vastauksista.

      On rekisteröity yksityistie ja itseasiassa talven aikana on uudelleen tieyksikköjen laskenta ja määrääminen, edellisestä kun on aikaa 17 v, tieisännöitsijä tekee laskelman joka vahvistetaan kevään kokouksessa.
      Varmastikin saan häneltä tietoa tästä rummun korjauksesta.

      Voipihan sitä kritiikkiä tulla, koska tiemme on rakennettu 1997-98, sitten muodostettu yksityistiekunta joka edelleen on liitetty yhteen kahden muun tiekunnan kanssa, jolloin on muodostunut tämä nykyinen tiekuntamme. Ja kaikki toimenpiteet yhdistämiseen liittyen ovat olleet lainvoimaisia, eli tielautakunta on ollut mukana jne...

      Ja rumpu ei ole ihan pieni, on pienen veneen mentävä.

      Se vielä, että kaiketikaan edes äänestyksellä ei voida muuttaa sitä, että kaikki maksavat yksikköjensä mukaan? Muuttaminen kaiketi vaatii yksimielisen päätöksen ja jos yksikin vastustaa on mentävä niin kuin Tielautakunnan pj perustelee...

      • Tiekunnan puheenjoht

        Pienenä tarkennuksena... yksityistiellä on hoitokunta jonka johtajana toimii tiekunnan puheenjohtaja... ei tielautakunnan puheenjohtaja. Mutta jatko kysymykseesi:
        Kaikki osallistuvat yksiköidensä mukaan kustannuksiin. Kun teillä on tulossa uudelleen yksiköinti niin oletettavasti teillä on samassa yleisessä kokouksessa käsittelyssä myös tien peruskunnostus ainakin ko rummun uusimisen osalta. Asiasta voi olla tietysti tehty päätös jo aikaisemmassakin kokouksessa.
        Mikäli asioista äänestetään, tulee kokouksen päätökseksi enemmistön eli kokouksessa PAIKALLA olevien YKSIKÖIDEN määrän mukaan tehty päätös. Toisin sanoen joskus jopa yksikin kiinteistön omistaja voi vaikuttaa päätökseen. Näin tapahtuu mikäli osakkaalla on niin paljon yksiköitä että hänen äänestystuloksensa ylittää vasta puolen yksikköjen määrän (äänestys: puolesta/vastaan).
        Mikäli ko rumpu on uusittavassa kunnossa niin se vaan tulee uusia. Kannattaa myös muistaa että tiekunnalla on myös käänteinen vastuu eli jos esim rumpu pettää esim auton alla niin kannattaa miettiä kuka korvaa!
        Tierumpu joka on jätetty korjaamatta oikein tai ajallaan voi siirtää korvaus perusteen myös tiekunnalle sekä sen hoitokunnalle, mutta ennen kaikkea jokainen osakas sen lopulta maksaa.
        Kaikkein järkevintä on selvittää ensin kunnan sekä valtion avustusten saanti ko peruskorjaukseen ja harkita samalla onko tielle muutoinkin tehtävä kunnostusta. Mikäli tuleva kunnostushanke on ollut tiedossa jo aikaisemmin niin tiekunta on voinut kerätä myös osan kustannuksista jo tililleen ennakkoon joten kokonaishankkeen kustannukset ei tule kokonaan nyt maksettavaksi.

        Tiekunnan puheenjohtajanne ja hoitokunta on varmasti selvittänyt myös avustusperusteet sekä työn suunnittelun ja siitä aiheutuvat kustannukset.
        Kuten jo aikaisemmin neuvoin niin lisätietoja kustannuksiin ja saataviin avustuksiin saatte kunnan tekniseltä osastolta.
        Kokemuksesta voin kertoa että rumpujen uusimisia voi tulla myös täytenä yllätyksenä pahojen talvien jäljiltä. Esim. uusimme viime kesänä 8 rumpuputkea yhteen hoitamaani yksityistiehen. Niiden sortumisesta ei ollut mitään tietoa ennakkoon joten niistä syntyi 8500-9000 euron"ylimääräinen" kustannus erä jota ei oltu edes butjetoitu eli aina tiestä tulee kustannuksia ja ne tulee vain hyväksyä.
        Tämä on sitä pitkä aikaista investointia tulevaisuuteen.


      • kuluttajansuoja kunn
        Tiekunnan puheenjoht kirjoitti:

        Pienenä tarkennuksena... yksityistiellä on hoitokunta jonka johtajana toimii tiekunnan puheenjohtaja... ei tielautakunnan puheenjohtaja. Mutta jatko kysymykseesi:
        Kaikki osallistuvat yksiköidensä mukaan kustannuksiin. Kun teillä on tulossa uudelleen yksiköinti niin oletettavasti teillä on samassa yleisessä kokouksessa käsittelyssä myös tien peruskunnostus ainakin ko rummun uusimisen osalta. Asiasta voi olla tietysti tehty päätös jo aikaisemmassakin kokouksessa.
        Mikäli asioista äänestetään, tulee kokouksen päätökseksi enemmistön eli kokouksessa PAIKALLA olevien YKSIKÖIDEN määrän mukaan tehty päätös. Toisin sanoen joskus jopa yksikin kiinteistön omistaja voi vaikuttaa päätökseen. Näin tapahtuu mikäli osakkaalla on niin paljon yksiköitä että hänen äänestystuloksensa ylittää vasta puolen yksikköjen määrän (äänestys: puolesta/vastaan).
        Mikäli ko rumpu on uusittavassa kunnossa niin se vaan tulee uusia. Kannattaa myös muistaa että tiekunnalla on myös käänteinen vastuu eli jos esim rumpu pettää esim auton alla niin kannattaa miettiä kuka korvaa!
        Tierumpu joka on jätetty korjaamatta oikein tai ajallaan voi siirtää korvaus perusteen myös tiekunnalle sekä sen hoitokunnalle, mutta ennen kaikkea jokainen osakas sen lopulta maksaa.
        Kaikkein järkevintä on selvittää ensin kunnan sekä valtion avustusten saanti ko peruskorjaukseen ja harkita samalla onko tielle muutoinkin tehtävä kunnostusta. Mikäli tuleva kunnostushanke on ollut tiedossa jo aikaisemmin niin tiekunta on voinut kerätä myös osan kustannuksista jo tililleen ennakkoon joten kokonaishankkeen kustannukset ei tule kokonaan nyt maksettavaksi.

        Tiekunnan puheenjohtajanne ja hoitokunta on varmasti selvittänyt myös avustusperusteet sekä työn suunnittelun ja siitä aiheutuvat kustannukset.
        Kuten jo aikaisemmin neuvoin niin lisätietoja kustannuksiin ja saataviin avustuksiin saatte kunnan tekniseltä osastolta.
        Kokemuksesta voin kertoa että rumpujen uusimisia voi tulla myös täytenä yllätyksenä pahojen talvien jäljiltä. Esim. uusimme viime kesänä 8 rumpuputkea yhteen hoitamaani yksityistiehen. Niiden sortumisesta ei ollut mitään tietoa ennakkoon joten niistä syntyi 8500-9000 euron"ylimääräinen" kustannus erä jota ei oltu edes butjetoitu eli aina tiestä tulee kustannuksia ja ne tulee vain hyväksyä.
        Tämä on sitä pitkä aikaista investointia tulevaisuuteen.

        Ei se nyt ihan noinkaan mene.Kokemuksesta voin kertoa,että valitettavan usein esim.rummun uusimista ajaa pieni ns.sisäpiiri vieläpä yltiöpäisen puheenjohtajan avustuksella.
        Pitäisi lähteä selvityksestä;onko todellista tarvetta uudelle rummulle vai onko kunnostus riittävä toimenpide. Aaltopeltirumpu (lienee teräsrumpu),jos on ehjä,useimmiten korjautuu kaivamalla ylös,perkaamalla rummun ylä-ja alapuoli sekä kunnostamalla sivut ja alusta maa-aineksista.Sitten vaan ehjä rumpu paikalleen, ja päällykseen voi laittaa vaikkapa suursäkkejä maa-aineksien alle.Siis uusi kannattaa rakentaa vasta,kun kulut huomioonottaen on väistämätön tarve.Muutoin työmaa on vaarassa mennä tienrakentamiseksi,mistä on myös säännökset Ytl.ssa.
        Allekirjoittaneen kohdallakin oli juuri em.lainen kuppikunta rakentamassa uutta teräsrumpua,vaikka vanha oli niin vahvoista aineksista tehty,että sen purkaminen rikkomalla olisi tullut varmaan maksamaan enemmän kuin uusi. Ilmoitin kokouksessa,koska en tarvitse tietä rummun kohdalta,vastustan uuden rakentamista,sillä vanha on kunnossa. Selvisi sitten tieosakkaille kuten myös kunnan edustajillekin,että rumpu oli hienoaineksen tukkeuttama,kun sisäpuolelle oli rakentamisvaiheessa valettu jyrkkä kulma ,ja että valtaoja oli perkaamatta rummun ylä-ja alapuolelta.Talvi rikkoi vielä jäätyneen veden kera ympärystöäkin. Kunnostukseen meni reilusti alle 500€,eikä kukaan ole valittanut tiestä siltä osin.
        Eipä kannata maalailla piruja seinille ennenaikojaan tai uskoa perusteettomiin oletuksiin,kysyy ensin vaikka traktorimieheltä,millä sen tekee.


    • Tie3

      Kiitän Tiekunnan puheenjoht

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

      Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      27
      2900
    2. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      33
      2545
    3. 148
      2274
    4. Hullu liikenteessä?

      Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      54
      2249
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

      Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      24
      1870
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

      Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      391
      1706
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

      Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      104
      1652
    8. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      311
      1561
    9. Kunta ostaa kivitipun

      Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      135
      1459
    10. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

      Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1446
    Aihe