Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Äiti kieltää musiikin

Sellainen poika vaan

Onko vanhemmilla oikeutta kieltää musiikin kuuntelemista

19

886

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nuori16v

      On, niin kauan, kun olet alle 18v. Mutta aika omituista kieltää asia, mistä ei ole mitään haittaa ellei kyse ole väliaikaisesta rangaistuksesta.

      • Lisää vapauksia alaikäis

        Mistä laista sellainen pykälä löytyy että vanhemmalla oikeus kieltää jotain musiikin kuuntelua? Eikös vanhempien oikeus kieltää koske jotain turvallisuutta/kehitystä vaarantavia asioita ja virallisempia asioita. Alaikäinen saa vapaasti ostaa levyjä, minäkin olen ostanut niitä alaikäisenä. Osta vaikka halpa mp3, niin ei tarvitse alistua vanhempien typeriin kieltoihin. Sitäpaitsi ei kai vanhemmat voi kieltää 15-17-vuotiaan musiikinkuuntelua kun 15 vuotta täyttänyt voi lain mukaan hallita itse ansaitsemiaan rahoja ja tehdä itse työsopimuksia. Aika epäreilua jos vanhemmat saavat vapaasti kieltää vielä 17-vuotiaan musiikin kuuntelua.


      • Lisää vapauksia alaikäis
        Lisää vapauksia alaikäis kirjoitti:

        Mistä laista sellainen pykälä löytyy että vanhemmalla oikeus kieltää jotain musiikin kuuntelua? Eikös vanhempien oikeus kieltää koske jotain turvallisuutta/kehitystä vaarantavia asioita ja virallisempia asioita. Alaikäinen saa vapaasti ostaa levyjä, minäkin olen ostanut niitä alaikäisenä. Osta vaikka halpa mp3, niin ei tarvitse alistua vanhempien typeriin kieltoihin. Sitäpaitsi ei kai vanhemmat voi kieltää 15-17-vuotiaan musiikinkuuntelua kun 15 vuotta täyttänyt voi lain mukaan hallita itse ansaitsemiaan rahoja ja tehdä itse työsopimuksia. Aika epäreilua jos vanhemmat saavat vapaasti kieltää vielä 17-vuotiaan musiikin kuuntelua.

        Ja sinä et riko mitään lakia jos kuuntelet musiikkia vanhempien kielloista huolimatta. Musiikilla ei ole ikärajoja. Keskustele vaikka opettajan/koulukuraattorin kanssa jos koet että perheessänne on typeriä kieltoja.


      • Se poika vaan
        Lisää vapauksia alaikäis kirjoitti:

        Mistä laista sellainen pykälä löytyy että vanhemmalla oikeus kieltää jotain musiikin kuuntelua? Eikös vanhempien oikeus kieltää koske jotain turvallisuutta/kehitystä vaarantavia asioita ja virallisempia asioita. Alaikäinen saa vapaasti ostaa levyjä, minäkin olen ostanut niitä alaikäisenä. Osta vaikka halpa mp3, niin ei tarvitse alistua vanhempien typeriin kieltoihin. Sitäpaitsi ei kai vanhemmat voi kieltää 15-17-vuotiaan musiikinkuuntelua kun 15 vuotta täyttänyt voi lain mukaan hallita itse ansaitsemiaan rahoja ja tehdä itse työsopimuksia. Aika epäreilua jos vanhemmat saavat vapaasti kieltää vielä 17-vuotiaan musiikin kuuntelua.

        Joo olen tosiaan 15 v mutta en kuuntele musiikkia mitenkään ulkoisesti (äänet täysillä ja koko talo raikaa.) pidän kuulokkeita päässä ja kuuntelen sopivalla äänellä joskus kysyn kaverilta että kuuletko mitään että toisia ei häiritsisi. Äiti vaan sanoo et (ei oo uskovaisten tapa kuunnella musiikkia.) käyn koulun kunnolla. numerot nousee ja rauhallisen musiikin kanssa voin keskittyä paremmin. Muuten kaikki on ok:sti mutta musiikki kielletään. Äiti Sano että jos jään kiinni sille se ottaa ite ostamani kuulokkeet ja puhelimen pois. Mutta kiitos neuvosta


      • Johanna Hietanen
        Se poika vaan kirjoitti:

        Joo olen tosiaan 15 v mutta en kuuntele musiikkia mitenkään ulkoisesti (äänet täysillä ja koko talo raikaa.) pidän kuulokkeita päässä ja kuuntelen sopivalla äänellä joskus kysyn kaverilta että kuuletko mitään että toisia ei häiritsisi. Äiti vaan sanoo et (ei oo uskovaisten tapa kuunnella musiikkia.) käyn koulun kunnolla. numerot nousee ja rauhallisen musiikin kanssa voin keskittyä paremmin. Muuten kaikki on ok:sti mutta musiikki kielletään. Äiti Sano että jos jään kiinni sille se ottaa ite ostamani kuulokkeet ja puhelimen pois. Mutta kiitos neuvosta

        No mutta. Äitisi haluaa pitää huolen että pysyt kuuliaisena Jumalan sanalle. Musiikinkuunteluhan on syntiä. Äitisi rakastaa sinua ja haluaa huolehtia että pysyt uskomassa. Toivon kaikkea hyvää sinulle ja kannattaa hankkia uskovainen puoliso kenen kanssa sinulle aikanaan siunataan lapsia.

        Johanna Hietanen
        Srk sosiaalisen median puheenjohtaja


      • utelias44
        Johanna Hietanen kirjoitti:

        No mutta. Äitisi haluaa pitää huolen että pysyt kuuliaisena Jumalan sanalle. Musiikinkuunteluhan on syntiä. Äitisi rakastaa sinua ja haluaa huolehtia että pysyt uskomassa. Toivon kaikkea hyvää sinulle ja kannattaa hankkia uskovainen puoliso kenen kanssa sinulle aikanaan siunataan lapsia.

        Johanna Hietanen
        Srk sosiaalisen median puheenjohtaja

        Onko syntiä jos äiti ei rakasta lastaan? Tai jos lapsi ei rakasta äitiään?


      • srksäätää

        Ei hitto! Tääl on taas nää SRK:n oåettajat säätämässä. Oon siis itekkin lestadiolainen ja ainakin mun kaveripiirissä kaikki kuuntelee ihan normaalisti siinä missä muutkin. Ja suurin osa mun kavereista on myös lestoja. Äiti on sanonu et saa kuunnella kunhan ei mee usko ja ei kuuntele liian kovaa. Nii et en tiiä mistä tuutte mut ite Helsingistä ja kaikki kuuntelee musiikkia! No kaikkialla se ei kuitenkaa mee näin ku oltii esim Oulussa seuroissa nii selvis et siel ei oo tapana kuunnella... Just siis mtähän ruton väliä sillä on kunhan pysyy uskomassa hamaan tappiin... Joten srk:n opettajat vois vaa kuule miettiä vähän...


      • pääsenkötaivaaseen

        Haha mitä kettuu nää jotku ruton Johanna Hietaset säätää tääl! Kaikki kuuntelee 'humppaa ja syntistä musiikkia' ainakin mun frendit ja kaikki käy Helsingin figellä eli rauhanyhdistyksellä! No ongelma's! En mä kuitenkaa millekkää keikalle lähtis ja syy on se et äiti kieltää iha vaa tavan vuoks, ei sen takii et siin ois oikeesti jotai pahaa! Me eletään vaa kerran nii en mä ainakaa aio elää missää muureissa joissa kielletään asioita.. Ollaa monesti tästä kavereitten kaa puhuttu ja kaikki uskomassa edelleen, ei välitetä muitten mielipiteistä vaa eletää omaa elämää ja noudatetaa niitä arvoja jotka on meille uskomisessa tärkeintä... Aattelin tässä ottaa just Netflixin auki ja kattoo vähä Bonesii... Mitäs tähän sanot Johanna Hietanen? XD


    • Melu Seis

      Jos kysymys on musiikin kuuntelemisesta niin, että vanhemmat itse joutuvat samalla sitä kuuntelemaan esim. kodissaan, niin kyllä voivat kieltää.

      Jos musiikin kuunteluun sisältyy terveydellisiä (esim liian kovaa korvakuulokkeilla jne) tms riskejä/ ym. haittaa, niin kyllä voivat kieltää -ja heidän tulisikin puuttua asiaan alaikäisten lasten kohdalla.

      Vanhempien luona asuessa viimeinen sana asiassa on vanhemmilla; jollei vanhempien asettamat säännöt miellytä, niin täysi-ikäisenä sopii muuttaa omilleen ja pistää säännöt vaihtoon.

    • SYNNIPALKKA

      Vanhempasi ovat oikeassa. Musiikki on SYNTIÄ! Kuuntelia joutuu HELVETTIIN

      • tyttövantaa

        Ihan true!! Noei.. Ite oon uskovainenja kuuntelen. Se on iha normaalia .


    • lestaadiolaisuuskustu

      Joo eli siis luulisinpa että tulet Lestadiolaisesta perheestä? Itsekkin tulen ja kuuntelen musiikkia ihan siinä missä muutkin. Poppia rokkia humppaa, niinkun ''vanhimmat" tapaa sanoa. Ja on kyllä homma kustu nii että huh huh... Asun siis Espoossa ja uskovaiset kaveritkin kuuntelevat musiikkia. Kaikki on ihan ok äidillekkin jos ei vaan lakkaa uskomasta musiikin takia, ja miksi lakkaisin? Kyllä tuo nykyään menee aika paljon paikkakunnittain nimittäin olen kuullut että esim. Porissa ei kuunnella musiikkia ja se katsotaan synniksi. Luulenpa että pk-seudulla on yleisempää musiikin kuuntelu, sanot vaan äidillesi että hei ei mun usko mee siitä että kuuntelen musiikkia josta pidän;;)!

    • 999lestaa

      Sama! Ite lesta ja Helsingistä! Ei mitää ongelmaa musiikin kuuntelulla! Kaikki kuuntelee

      • lestadiolainenolen98

        Niimpä! Ihmettelen miks se ois muka kielletty? :D kaikki mun usk. Kaverit kuunteleee


    • trueRobiner

      Ookko nää meitsi? Kuuntele iha rauhasa... Kaikki muutki kuuntelee ;) sano äitilles että eihän se sun koloas mitenkää kutita jos mää vähän täälä hissuksee kuuntelen... Meillä kotona aina Robinit soi ja ei mitää ongelmaa!

      • Helsinkilestaa

        Sama!!!


    • ateismiperkele

      Tämä on se syy miks hihhuleita vihataan

    • Anonyymi

      Ei todellakaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2317
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2103
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1718
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1530
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1447
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1419
    8. 52
      1288
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      66
      1234
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe