Demoni – δαίμων, daímōn – Osa. 2

11

81

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ghjjjjj

      Kristinuskon markkinointivaltti ja perusta on paholaisen pelko. Kristillinen papisto: "Jos menetämme demoonimme, niin menetämme Vapahtajamme, sillä keiltä sitten Hän meidät pelasti?".

      Kristillisen demonologian, pahahenkiopin, alkulähde ei kuitenkaan ole Raamattu vaan mieluummin eräiden platonikkojen teokset joiden vertauskuvat eivät kristillisille kirkkoisille liene koskaan selvinneet. Kuten ei eräälle "oppineimmistakaan" eli Augustinukselle joka kielsi esim maapallon ympyränmuotoisuuden mm. sillä perusteella, että kaikki ihmiset eivät moiselta pallolta voisi yht´aikaa nähdä Kristuksen loistavaa paluuta!

      Perkele on ziiz itseasiassa teologisen kristinuskon suojeluspyhimys. Mikäli kristinusko kieltäisi persoonallisen Saatanan, se poistaisi alimman kortin teologis-dogmaattisesta rakennelmastaan. Saatana on kristittyjen Atlas, joka kannattelee hartioillaan taivasta ja kosmosta.

      • "Kristillisen demonologian, pahahenkiopin, alkulähde ei kuitenkaan ole Raamattu "

        Jaa:

        Evankeliumi Luukkaan mukaan 4:33 – ”Synagogassa oli mies, jossa oli saastainen henki.”

        Saastainen henki on alkukielellä daimon - eli demoni. En tiedä miksi se on käännetty saastaiseksi hengeksi, mutta toinen vertaus on yksinkertaisesti paha henki. Samaisessa Raamatunkohdassa Jeesus karkottaa ko. miehestä demonin pois, mikä on eksorkismiä. Jeesus käskee demonia lähtemään miehestä:

        Evankeliumi Luukkaan mukaan 4:35-37 - " --- Silloin paha henki paiskasi miehen maahan väkijoukon keskelle ja lähti hänestä vahingoittamatta häntä. Kaikki olivat ymmällä ja sanoivat toisilleen: 'Mitä tämä puhe oikein on? Hän käskee saastaisia henkiä vallalla ja voimalla, ja ne lähtevät tiehensä.' Niin Jeesuksen maine levisi sillä seudulla kaikkialle.'

        Uusi Testamentti on täynnä demoneja. Joten, minusta on ihan turha sanoa, että se olisi jokin kristillisten pelottelukeino, koska demonit ovat yhtälailla osa Evankeliumia, kuin on ilosanoma Jeesuksestakin.


      • logiikkaa
        pastorin_poika kirjoitti:

        "Kristillisen demonologian, pahahenkiopin, alkulähde ei kuitenkaan ole Raamattu "

        Jaa:

        Evankeliumi Luukkaan mukaan 4:33 – ”Synagogassa oli mies, jossa oli saastainen henki.”

        Saastainen henki on alkukielellä daimon - eli demoni. En tiedä miksi se on käännetty saastaiseksi hengeksi, mutta toinen vertaus on yksinkertaisesti paha henki. Samaisessa Raamatunkohdassa Jeesus karkottaa ko. miehestä demonin pois, mikä on eksorkismiä. Jeesus käskee demonia lähtemään miehestä:

        Evankeliumi Luukkaan mukaan 4:35-37 - " --- Silloin paha henki paiskasi miehen maahan väkijoukon keskelle ja lähti hänestä vahingoittamatta häntä. Kaikki olivat ymmällä ja sanoivat toisilleen: 'Mitä tämä puhe oikein on? Hän käskee saastaisia henkiä vallalla ja voimalla, ja ne lähtevät tiehensä.' Niin Jeesuksen maine levisi sillä seudulla kaikkialle.'

        Uusi Testamentti on täynnä demoneja. Joten, minusta on ihan turha sanoa, että se olisi jokin kristillisten pelottelukeino, koska demonit ovat yhtälailla osa Evankeliumia, kuin on ilosanoma Jeesuksestakin.

        Luoja sanoi sen jälkeen,kun ihmisenkin oli luonut, että katso KAIKKI oli sangen hyvää Luoja kykeni kuvitteleman vain hyvän vailla kärsimystä olevan ihmisen. Paha ja kärsimys,kuolema ja kivulias synnyttäminen jne. tulivat vasta lankeemuksen jälkeen ja lankeemus johtui Jumalan omasta pojasta, jonka Jumala armossaan salli langeta hm...
        Mistä Saatana imi pahuutensa? Ei ainakaan itsestään, koskapa oli luotu ilman pahuutta. Jos Saatana demoneineen on luomaton,niin meidän täytyy uskoa useampaan absoluuttiin.


      • logiikkaa kirjoitti:

        Luoja sanoi sen jälkeen,kun ihmisenkin oli luonut, että katso KAIKKI oli sangen hyvää Luoja kykeni kuvitteleman vain hyvän vailla kärsimystä olevan ihmisen. Paha ja kärsimys,kuolema ja kivulias synnyttäminen jne. tulivat vasta lankeemuksen jälkeen ja lankeemus johtui Jumalan omasta pojasta, jonka Jumala armossaan salli langeta hm...
        Mistä Saatana imi pahuutensa? Ei ainakaan itsestään, koskapa oli luotu ilman pahuutta. Jos Saatana demoneineen on luomaton,niin meidän täytyy uskoa useampaan absoluuttiin.

        "Mistä saatana imi pahuutensa? Ei ainakaan itsestään, koskapa oli luotu ilman pahuutta. Jos saatana demoneineen on luomaton,niin meidän täytyy uskoa useampaan absoluuttiin."

        Itse asiassa, tuo pahuus oli lähtöisin aivan Luciferin omasta tahdosta. Oman tahdon johdosta tämä lankesi ylpeyteen ja ahneuteen:

        (Jesajan kirja 14:13 – "Etkö juuri sinä sydämessäsi sanonut: 'Minä tahdon nousta taivaisiin! Minä pystytän valtaistuimeni Jumalan tähtiä korkeammalle, minä tahdon istua jumalten vuorella kaukana pohjoisessa, minä nousen pilviä ylemmäksi, olen korottava itseni Korkeimman vertaiseksi.'")

        Tässä Raamatunkohdassa Jumala on äänessä:

        (Hesekielin kirja 28:12-17 – "Sinä olit täydellisistä täydellisin, täynnä viisautta, itse kauneus. --- Jo syntyessäsi oli kaikki valmiina. Kerubiksi minä sinut tein --- Moitteen sijaa ei sinussa ollut siitä päivästä, jona sinut loin, siihen päivään, jolloin lankesit pahaan. Kun kävit kauppaa kaikkialla, sinä tulit yhä röyhkeämmäksi ja sorruit syntiin. Niin minä suistin sinut pyhältä vuorelta, syöksin sinut, vartijakerubini, välkehtivien kivien keskeltä. Kauneutesi houkutti sinut korskeuteen, loistosi sokaisemana haaskasit viisautesi. Nyt olen syössyt sinut alas")

        Alussa, kun Jumala loi kaiken, Hän teki kaikesta hyvän, täydellisen pohjan meille ihmisille. Missä kohtaan pahuus astuu voimaan? Ihmisen omasta tahdosta. Kun Eeva, ja sitten Aadam lankesivat ottamaan omenan, vaikka Jumala oli antanutkin aika yksinkertaiset ohjeet. Se missä Jumalalla on sormi pelissä, on siinä, että Hän salli sen tapahtuvan. Miksi Hän teki niin? Koska Hän rakkaudessaan ei halunnut meistä mitään pelinappuloita, joilla ei ole omaa tahtoa.


      • vccc

        "Alussa, kun Jumala loi kaiken, Hän teki kaikesta hyvän, täydellisen pohjan meille ihmisille. Missä kohtaan pahuus astuu voimaan? Ihmisen omasta tahdosta. Kun Eeva, ja sitten Aadam lankesivat ottamaan omenan, vaikka Jumala oli antanutkin aika yksinkertaiset ohjeet. Se missä Jumalalla on sormi pelissä, on siinä, että Hän salli sen tapahtuvan. Miksi Hän teki niin? Koska Hän rakkaudessaan ei halunnut meistä mitään pelinappuloita, joilla ei ole omaa tahtoa."

        - Jos kaikki oli hyvää, mistä kukaan muu kuin Luoja edes tiesi mikä on pahaa, eli eihän kaikki ollutkaan hyvää koska "jossain" piili se pahuus? Syntikin oli siis olemassa ennen kuin syntiä tehtiin. Raamattu siis kertoo mitä sattuu. Tahdosta vielä, väitätte kaiken olevan "Herran käres" ja kuitenkin uskoon tulo onkin oma valinta? Jos vapaa tahto olisi totta, ei Luoja puuttuisi luomustensa valintoihin rangaistuksella tai palkkiolla. Myös se pitää ottaa huomioon, että valinnoissa on oltava useita vaihtoehtoja, ei siis vain elämä joka on määritelty muualta, tai "vaihtoehtona" kuolema.

        Se "sallii" ei selitä yhtään mitään.


    • y5hetwrgefewdqs

      Perkele on kuulema alkuperäinen Ukon nimi joka vain otettiin raamattuun Satansin suomennokseksi ja on nykyisin juuri korvattu Saatana nimellä. Eli perkele on suomalaistan alkuperäinen taivaan ja ukkosen jumala.

      • "perkele on kuulema alkuperäinen Ukon nimi"

        Kopsaan vaikka tuosta blogistani tähän:

        (Lyhyesti perkeleestä – hepreaksi saatana merkitsee vastustajaa, joka on sanasta sãtãn. (ha-Satan vanhan hepreankielisen raamatun mukaan.) Minun käsittääkseni se on lähtöisin siitä, koska tämä nousi Jumalaa vastaan. Kreikaksi paholaisesta käytetään sanaa diabolos, joka merkitsee parjaajaa. (Johtuu varmaankin siitä, koska se on saatanan yleisin hyökkäysmuoto meidän sielua vastaan. Se parjaa.) Ilmestyskirjassa saatanasta käytetään myös nimitystä lohikäärme.
        Vaikka saatana onkin pimeyden valtakunnan edustaja ja demonien herra, sanalla daimon tai daimonion, ei ole mitään suoraa yhteyttä sanaan diabolos. En usko, että sillä on myöskään mitään ratkaisevaa yhteyttä sanaan sãtãn. Tuskin sillä mitään väliä.

        Minun tietääkseni saatanan universaali nimi pohjautuu tämän raamatunkohdan ytimeen:

        Jesajan kirja 14:12 – "Voi, kuinka sinä putosit taivaalta, sinä Kointähti, sarastuksen poika! Alas maahan sinut survaistiin, sinä kansojen kukistaja."

        Aika yleinen käsitys on se, että saatanan nimi olisi Lucifer. Tuo nimi on latinasta:

        (lux = valo ; ferre = kantaja, tuoja – Valonkantaja)

        Valonkantaja oli saatanan niin sanottu titteli, kun tämä oli yksi Jumalan arkkienkeleitä. Mutta, onkos tämä enää? Jos minulta kysytään – siitä hetkestä edespäin kun saatana alkoi sotimaan Jumalaa vastaan, tämä ei ansainnut tulla kutsutuksi enää tuolla nimellä. Ehkä sen takia Raamaatussa sanotaankin:

        Toinen kirje korinttilaisille 11:14 – " --- tekeytyyhän saatanakin valon enkeliksi.")

        Tuo sana, "perkele". Se on voinut tulla ihan mistä vain. Se ei minua ihan suorastaan oikeastaan hirveästi edes kiinnosta. Minua kiinnostaa enemmän alkukieli, koska kreikan/heprean kielellä kaikki sanat ovat säilyneet paljon otollisempana. Jos ihan rehellisiä ollaan, suomenkielisistä käännöksistä olen löytänyt muutaman aika ikävän virheen. Mm tämä:

        (Hesekielin kirja 26:19-21 - "Näin sanoo Herra Jumala: Minä teen sinusta rauniokaupungin, asumattoman ja aution, ja syvyys vyöryy ylitsesi, raskaat vedet peittävät sinut. Minä syöksen sinut muiden haudattujen kanssa tuonelaan, muinaisen väen luo, minä vien sinut alimpaan manalaan, panen sinut ammoin tuhottujen pariin, panen sinut hautaan vaipuneiden joukkoon. Enää ei kukaan asu taloissasi, enää et nouse elävien maahan. Minä jätän sinusta jäljelle vain kammottavan muiston, enää ei sinua ole. Sinua etsitään mutta ei löydetä, ei enää koskaan. Näin sanoo Herra Jumala.")

        Tuo kohta ei ainakaan minussa herätä juuri mitään, mutta katsotaan englanninkielistä käännöstä (joka on mielestäni paljon uskollisempi kreikan/heprean kielistä ydintä):

        "Then I will thrust you down with those who go down to the pit, to those of the bygone age; I will make you dwell in the netherworld, in the everlasting ruins, with those who have gone down to the pit, So you will never return or have a place in the land of the living. I will make you a horror, and you shall be no more; You shall be sought for, but never found again."

        Tuo kohta pysähdyttää: "I will make you horror" Kaikki nyt tietää mikä se suomeksi on. Muttei se ainakaan tarkoita: "Minä jätän sinusta jäljelle vain kammottavan muiston"

        Suomenkieliset käännöset ovat yleensä paljon lievempiä siitä, mitä ne mielestäni oikeasti ovat.


      • poishullutvaltiaat

        Uskotte siis saatanoihin ja perkeleisiin, no onko jotkut ihmiset mielestänne sellaisia, täällä on kyllä kaikenlaista valolla näytetty viime vuosina. voin kertoa, että itse Herrat Taivaan tekivät nuo kaikki roolit, ei varmaan ole olemassakaan moisia olentoja, ihmiset eivät koskaan ole sellaisia, täällä on turha pelotella, että jotkut ihmiset olisi, sillä kaikkeen löytyy selitys psykologiasta, miksi asiat ja tilanteet menivät niin, että hippokrateet julistavat sitten näitä ihmisiä sellaisiksi. Taivas on todellakin kehdannut esittää täällä vime vuosina muutamaa henkilöä sellaisena, mutta He ovat itse (valtiaat) vääntäneet kaiken niin pahaksi, kiusanneet ja kiertäneet oikein kierroksille ihmistä, että sitten kun tällainen ihminen sanoo vastaan (pahaa saamaansa kohtelua), niin siinä ovat Herrat Taivaan itse kehdanneet näitä ihmisiä sellaisiksi väittää. Todella häipyköön uskonto Jumalaan ja niihin kokonaan, ja tulkoon ihmisoikeudet ja normaali elämä, jossa oikeasti psykologia yms selvittävät kaiken. Jumala on tehnyt hirmuvääryyksiä vuodesta 2009, kaikki on ollut valetta pahaa ja syyttömien niskaan. Oikeasti näin on.


    • tjedryhrtygt

      Noh Raamattu on samanlainen kansojen mytologinen kirja kuin Kalevala ei sen kummempaa.

      • "Noh Raamattu on samanlainen kansojen mytologinen kirja kuin Kalevala ei sen kummempaa."

        Enpä usko. Raamattu on historiallinen kirja, niin kuin on Jeesuskin. Nykyään ei pahemmin kiistellä Raamatullisien ihmisien olemassaolosta, vaan niitten arvoista. Nyt kun tiedemiehet tulivat siihen pisteeseen, että Jeesus taitaa ollakin historiallinen ihminen, ihmiset väittelevät enemmän siitä, että oliko hän todella Jumalan Poika.

        Mutta, kerta Jeesus todella oli olemassa - se mielestäni nostaa Raamatun uskottavuuden aivan uudelle tasolle. Koska Vanhassa Testamentissa profetoitiin Jeesuksen synnystä.

        Tämäkin on mielestäni hauska huomio. Vielä kun ei tiedetty, että maapallo on pyöreä jne, Jobin kirjassa sanotaan näin:

        Jobin kirja 26:7 - "ja maa riippuu tyhjän päällä."

        Ei mikään ihmeellisin huomio, mutta on se jotakin ^^


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      2143
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      55
      1812
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1659
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1597
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      5
      1566
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      3
      1487
    7. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      118
      1387
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      6
      1341
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      8
      1306
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      3
      1203
    Aihe