Miten järki voi sietää aina Windowsia?

mies-40v

Ihmettelen täällä tiettyjä tyyppejä jotka vuoodesta vuoooooodesta vuodesta vuoooooooooooooodesta toiseen ovat innoistaan jostakin Windowsista?

Oma historia!

- 1988 Atari ST, GEM/TOS, en kyllästynyt mutta tekniikka ajoi ohi
- 1995...2007 DOS/Windows - Vistan jälkeen kyllästyin Windowsiin
- 2007 .. 2012 Mac/OS X .. kyllästyin lopulta, ei mitään uutta, käytän kannettavissa
- 2012.. Ubuntu/Unity, alkujaan hyvä mutta kopio OSX:stä .. ei niin toimiva
- 2014.. Linux Mint, v-tun toimiva kokonaisuus, upea käyttis!

Eli nytkin vaikka olen siirtynyt Linux-distroihin, on näissäkin mielenkiinto vaihtunut Ubuntusta Mintiin. Voi hyvinkin olla tulevaisuudessa että Minttiin kyllästyn ja siirryn johonkin muuhun systeemiin?

Joskus 2008 aikoihin naureskelin OSX aikana esim. Linuxeille, että on ne rupusia ja kopioita kaikki, mutta ajat muuttuu, yllätyn itsekkin miten kiinnistun aina uusista systeemeistä ja nykyisin Mint on hiton hieno, tuntuu melkein yhtä hienolta kuin eka kerran törmäsin 10 vuotta sitten Maceihin. Ulkoisesti kuin perinteinen Windows, mutta sisäisesti täysin eri ja toimiva systeemi.

Mutta en tajua täällä näitä tiettyjä tyyppejä että aina se Windows on muka niin hieno, ettekö te koskaan kylläsy? Eikö teitä kiinnosta uudet asiat, uuden asian oppiminen?

57

158

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kukasta kukkaan.....
      • ap.

        Sinä olet varmasti juuri tämmäinen jämähtäjä, vanhuuden kodissa sitten sörkit hiirellä jotan käpystä PC-konetta, eeehehei netti ei toimi enää? Missä on Windows?

        Olen ollut varmasti aika tyhmä, Atari ST harrastuksesta eri mutkien kautta työpaikalle jossa käytän päivittäin CentOS-Linuxia, näinä tiukkoina aikoina ihan kiva juttu kun palkka juoksee.

        Olen tyytyväinen tyhmyyteni ansiosta :)


      • Linuks-käyttäjä

        Hmmmm... onpas monimutkainen laite......mitenkä tuolla oikein sudoillaan? Pitääkö sudo apt-get helmet jotenkin saada tuosta siirtymään jonnekin?


      • Linux totuus
        ap. kirjoitti:

        Sinä olet varmasti juuri tämmäinen jämähtäjä, vanhuuden kodissa sitten sörkit hiirellä jotan käpystä PC-konetta, eeehehei netti ei toimi enää? Missä on Windows?

        Olen ollut varmasti aika tyhmä, Atari ST harrastuksesta eri mutkien kautta työpaikalle jossa käytän päivittäin CentOS-Linuxia, näinä tiukkoina aikoina ihan kiva juttu kun palkka juoksee.

        Olen tyytyväinen tyhmyyteni ansiosta :)

        Hatun nosto, Jos olet työssä ja ansaitset elantosi, mutta sodat sivulla on sossu bummeja joiden elämän sinäkin työlläsi elätät!
        Minulla ei ole mitään linux käyttiksiä vastaan ja harrastuksena se on "hyvä" ajan kuluttajana, mutta jos se olisi niin mahtava ja erinomainen mitä sivun sossu bummit mainostaa, niin se olisi jokaisessa toimiston tietokoneessa, sillä ilmainen olisi paras ostos, vaan ubuntu ei sovellu toimistojen käyttikseksi, mutta enterprise-linux on, vaan se on kalliimpi kun Windows ylläpitää ja huoltaa!


      • Anonyymi

        Mitä mieltä olet hoidosta?


      • Anonyymi

        Ei voikaan! w10 on sietämätön.


      • Anonyymi
        Linuks-käyttäjä kirjoitti:

        Hmmmm... onpas monimutkainen laite......mitenkä tuolla oikein sudoillaan? Pitääkö sudo apt-get helmet jotenkin saada tuosta siirtymään jonnekin?

        Mitä paskaa taas hiihuli vetelee. Ubuntus toimii ihan Garaafiseti ilman pätettäkin.
        sensijaan w10: W10 on täyttä paskaa, ikivanha uudelleen lämmitys joka ei pysy raudan perässä. 4 ytimen ongelma on tosiasia ja vakoilu ja saastuminen sekä se täydelinen vakoilu!


      • Anonyymi
        Linux totuus kirjoitti:

        Hatun nosto, Jos olet työssä ja ansaitset elantosi, mutta sodat sivulla on sossu bummeja joiden elämän sinäkin työlläsi elätät!
        Minulla ei ole mitään linux käyttiksiä vastaan ja harrastuksena se on "hyvä" ajan kuluttajana, mutta jos se olisi niin mahtava ja erinomainen mitä sivun sossu bummit mainostaa, niin se olisi jokaisessa toimiston tietokoneessa, sillä ilmainen olisi paras ostos, vaan ubuntu ei sovellu toimistojen käyttikseksi, mutta enterprise-linux on, vaan se on kalliimpi kun Windows ylläpitää ja huoltaa!

        Ettei vois sonnepaa kirjoitaa! Windows vakoilee!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei voikaan! w10 on sietämätön.

        Tipi, tiii....

        Kävin Käellä, mutta ei sielläkään windowsi ollut.
        Käellä oli Ubuntu.


      • Anonyymi
        Linuks-käyttäjä kirjoitti:

        Hmmmm... onpas monimutkainen laite......mitenkä tuolla oikein sudoillaan? Pitääkö sudo apt-get helmet jotenkin saada tuosta siirtymään jonnekin?

        Ihstä tollasta sontaa tulee..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä mieltä olet hoidosta?

        se olisi tolle paikallaan,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä paskaa taas hiihuli vetelee. Ubuntus toimii ihan Garaafiseti ilman pätettäkin.
        sensijaan w10: W10 on täyttä paskaa, ikivanha uudelleen lämmitys joka ei pysy raudan perässä. 4 ytimen ongelma on tosiasia ja vakoilu ja saastuminen sekä se täydelinen vakoilu!

        Muista lääkkeet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muista lääkkeet.

        Niin samoin!


      • Anonyymi

        Ei siedäkkään.. Ubuntu on hyvä ja mukava :D


    • Linux on suuri

      "Eikö teitä kiinnosta uudet asiat, uuden asian oppiminen? "

      Kyllä niitä poloisia kiinnostaisi, mutta kun toiseen vaihtaminen pelottaa (suotta, tietenkin). Ja kun "aina" on käytetty vindovsia, niin mitä sitä nyt...plaap-plaap-plaap.
      Kun ei tunne parempaa, edistyksellisempää käyttistä, siis esim. Mintiä (itselläni myös), niin ei muka uskalleta vaihtaa. Kokeilemallahan se selviää.
      Sitten on tämä surullisen hahmon rajoittunut ristipelle, Kari, joka periaatteesta vastustaa kaikkea uutta ja on ottanut elämäntehtäväkseen kertoa se ja jolta edes asennus ei onnistu, vaikka se keneltä muulta tahansa sujuu hetkessä. Erityistapaus, ei kannata välittää eikä kelpaa esimerkiksi. Lienee M$:n bulvaani tai sitten muuten vaan niin uuvuttavan tyhmä että hirvittää.

      • Kari psykoosipäissään luulee että Linuxilla olisi mukamas jotain tekemistä "sielunvihollisen" kanssa! Oikeastihan M$ on lähinnä "sielunvihollista" ja Linux lähinnä "Jeesusta".


      • ap.

        Tai sitten kyse on vain sen verta nuoresta porukasta joille jopa DOS tai Windowsin komentokehote on outo käyttää. DOS aikoina sai tosiaan säätää että pelit lähti pyörimään, se oli oma haasteensa. Minusta sama jännä haaste on ollut Linuxiin tutustumisessa, en ole nähnyt sitä mitenkään mörkönä, vaan kyseessä on ollut kuin "uuden pelin saaminen käyntiin" :)

        Töissä nimen omaan komentorivi on käytössä päivittäin, CentOS on palvelin käyttiksenä ja siinä ei ole graafista käyttöliittymää olemassakaan. Siksi kotona on taas Mint että saa myös graafisen herkun päälle ja "konepelti" on tuttu alta.

        Yksi juttu muuten on ollut joka on kestänyt Atari ST:stä näihin päiviin, se on koodaaminen, siihen en ole koskaan kyllästynyt. Aihealueet on toki muuttuneet, eli nuorempana tykkäsin koodailla pelejä jne. Mutta nyt vanhempana tykkään koodailla enemmänkin eri business-juttuihin liittyviä / käytännön asioita.


      • ap. kirjoitti:

        Tai sitten kyse on vain sen verta nuoresta porukasta joille jopa DOS tai Windowsin komentokehote on outo käyttää. DOS aikoina sai tosiaan säätää että pelit lähti pyörimään, se oli oma haasteensa. Minusta sama jännä haaste on ollut Linuxiin tutustumisessa, en ole nähnyt sitä mitenkään mörkönä, vaan kyseessä on ollut kuin "uuden pelin saaminen käyntiin" :)

        Töissä nimen omaan komentorivi on käytössä päivittäin, CentOS on palvelin käyttiksenä ja siinä ei ole graafista käyttöliittymää olemassakaan. Siksi kotona on taas Mint että saa myös graafisen herkun päälle ja "konepelti" on tuttu alta.

        Yksi juttu muuten on ollut joka on kestänyt Atari ST:stä näihin päiviin, se on koodaaminen, siihen en ole koskaan kyllästynyt. Aihealueet on toki muuttuneet, eli nuorempana tykkäsin koodailla pelejä jne. Mutta nyt vanhempana tykkään koodailla enemmänkin eri business-juttuihin liittyviä / käytännön asioita.

        "DOS aikoina sai tosiaan säätää että pelit lähti pyörimään, se oli oma haasteensa."

        Useimmissa tapauksissa vika oli pelissä.

        Tyypillisiä vikoja oli, että:

        A) Käytettiin liiallisesti perusmuistia. Sitä ei saisi käyttää kuin korkeintaan 576kt. Ihmisillä on muitakin sovelluksia ja ajureita ja niille pitää jäädä myös tilaa.

        B) Ei tehty automaattista konfigurointia. Lähinnä niissä äänikortin käyttö oli vähän hölmöä, mutta äänikorteilla oli kyllä ympäristömuuttujat joista voi lukea asetukset. Näyttötilat sitten oli ihan standardia tavaraa, joten pelit olisi hyvin voineet toimia ilman mitään setup pelleilyä.

        C) Käytettiin viallisia DOS extendereitä. Ne sitten bugitti ja sitten varsinkin kun käynnisti Windowsista..

        D) Ei käytetty alustan rajapintoja. Ihme pelleilyä vaikka rajapintakutsut oli olemassa ja se aiheutti ongelmia etenkin kun käynnisti Windowsista niitä.

        Peliohjelmoijat nyt vaan eivät tee hyvälaatuista koodia yleisesti.

        "Yksi juttu muuten on ollut joka on kestänyt Atari ST:stä näihin päiviin, se on koodaaminen, siihen en ole koskaan kyllästynyt."

        CentOS soveltuu tähän erittäin hyvin. Java servletit, Java EE kun asentaa Wildfly:n, GTK 2.0 jos haluaa suorituskykyistä GUI:ta.


      • Tubutin tuhoo...†
        Tri.Windows Mieli-ala kirjoitti:

        Kari psykoosipäissään luulee että Linuxilla olisi mukamas jotain tekemistä "sielunvihollisen" kanssa! Oikeastihan M$ on lähinnä "sielunvihollista" ja Linux lähinnä "Jeesusta".

        Aina kun Mika loukkaantuu, siitä konitohtori kuoriutuu!


      • Anonyymi
        Tri.Windows Mieli-ala kirjoitti:

        Kari psykoosipäissään luulee että Linuxilla olisi mukamas jotain tekemistä "sielunvihollisen" kanssa! Oikeastihan M$ on lähinnä "sielunvihollista" ja Linux lähinnä "Jeesusta".

        seppo sinoleissa ja winkurat housussa.


    • Miksi tyytyä yhteen, kun voi saada ne kaikki?
      Mikäli yhteen kyllästyy, voi siirtyä toiseen tai vaihtoehtoisesti palata jo kyllästyttyyn.
      Mikäli olet oikein vaativa ja kyllästyt helposti, niin siitä vain kehittelemään oma Linux jakelu, riittävästi mausteita niin tuskin kyllästyt. Linuxista saattaisi olla täysin eri kuva, mikäli olisit alkanut käyttämään sitä 2000 luvun alussa.

      Kyllähän se Windows Vista ihan hyvältä näyttää 2000 verrattuna, on ulkonäöllisesti parempi kuin XP. Linux Mint näyttää hyvältä ja toimii hyvin, ilmeisesti "rakastuit" siinä juurikin siihen Windows vaikutelmaan? Windows 8:siin tuotiin "tiilet", mikä on ihan ok ollut käytössä. Kaikki järjestelmät muuttuvat koko ajan, jotkut hitaammin, toiset nopeammin, itse en ainakaan monipuolisessa käytössä ole kyllästynyt. Tietokoneella pystyy tekemään lähes kaiken, myös sillä Microsoftin valmistamalla käyttöjärjestelmällä, mutta eiköhän sen koneen lopullinen käyttö ole muuta kuin sen käyttöjärjestelmän ihailemista?

      Joillekin se on pelkkä Windows, niin kuin toisille se on puoliksi haukattu omena (kuten Amerikkalaiset pomppii tasajalkaa riemusta, kun rannekellossa on Applen logo). Kyllä niillä vanhoillakin järjestelmillä pystyy aina oppimaan jotain uutta, ei se kehitys lopu julkaisuhetkeen tai yrityksen perustamiseen.

      Atarista tekniikka ajoi ohi, kun Amigassa se tekniikka on edelleen valovuosia edellä. :P

      https://www.youtube.com/watch?v=IO5bTdbXZAw

      • ap.

        En näe syytä keksiä pyörää uudelleen, miksi alkaisin koodaamaan omaa Linuxia kun niitä on loistavia distroja muutenkin olemassa. Itse tykkään koodailla käyttikselle, en käyttistä. Ensimmäinen Linux minkä asensin oli Redhat Linux 5.x tai jotain joskus 1998? Silloin Linux tuntui vielä tosi oudolle ja ikävä kyllä palauduin takas käyttämään Windowsia, harmittaa sikäli että kun olisin vain pysynyt jo silloin Linuxissa :(

        Joitakin Linux kokeluja oli sitten myös 2000-luvun alussa, mutta sama juttu. Ainut mikä sai minut kampeamaan pois Windowsista oli Mac OS X, ja vasta tämän jälkeen olin valmis Linuxiin. Eli sikäli ymmärrän joitakin Windows-käyttäjiä että niistä Linux tuntuu pskalle, mutta nykyään Linux-distrot on niin paljon kehittyneempiä kuin 1990-luvulla tai 2000-luvun alussa, ettei pitäisi olla mikään haaste, vain pelit lienee se juttu mikä pitää Windowsissa?


      • ap. kirjoitti:

        En näe syytä keksiä pyörää uudelleen, miksi alkaisin koodaamaan omaa Linuxia kun niitä on loistavia distroja muutenkin olemassa. Itse tykkään koodailla käyttikselle, en käyttistä. Ensimmäinen Linux minkä asensin oli Redhat Linux 5.x tai jotain joskus 1998? Silloin Linux tuntui vielä tosi oudolle ja ikävä kyllä palauduin takas käyttämään Windowsia, harmittaa sikäli että kun olisin vain pysynyt jo silloin Linuxissa :(

        Joitakin Linux kokeluja oli sitten myös 2000-luvun alussa, mutta sama juttu. Ainut mikä sai minut kampeamaan pois Windowsista oli Mac OS X, ja vasta tämän jälkeen olin valmis Linuxiin. Eli sikäli ymmärrän joitakin Windows-käyttäjiä että niistä Linux tuntuu pskalle, mutta nykyään Linux-distrot on niin paljon kehittyneempiä kuin 1990-luvulla tai 2000-luvun alussa, ettei pitäisi olla mikään haaste, vain pelit lienee se juttu mikä pitää Windowsissa?

        Pelaamiseen ei tarvitse Windowsia.

        Toisaalta eipä siitä Windowsista tarvitse välttämättä vaihtaa pois. Se nyt vähän riippuu tarpeista mikä on sopivin. Windowsissahan vahvuutena on se kun tilaa MS Office 365, on Microsoft tili ja saa sitten ne samat tiiliohjelmat ja MS Office 365:n taulutietokoneeseen, taskukoneeseen, läppäriin ja pöytäkoneeseen niin, että on se MS Office 365, sama kirjautuminen ja tiedostot seuraa mukana pilvessä. Tilit ja laitteet saa lisäksi myös keskitetysti hallittua, eli siitä löytyy CentOS:n IPA:a vastaava systeemi (Active Directory).

        Tämä on se Windowsin hienous ja on ymmärrettävää, jos tästä ei halua vaihtaa pois kun on ne Microsoftin hienot pilvipalvelut ja kaikki Windows laitteet.

        Sitten tämä porukka joka valittaa jostain kuukausi/vuosimaksuista ja itkee Windows XP:n perään niin se nyt ei tietenkään merkitse yhtään mitään. Se ei ole varsinaisesti Windowsin käyttäjä.


      • ap. kirjoitti:

        En näe syytä keksiä pyörää uudelleen, miksi alkaisin koodaamaan omaa Linuxia kun niitä on loistavia distroja muutenkin olemassa. Itse tykkään koodailla käyttikselle, en käyttistä. Ensimmäinen Linux minkä asensin oli Redhat Linux 5.x tai jotain joskus 1998? Silloin Linux tuntui vielä tosi oudolle ja ikävä kyllä palauduin takas käyttämään Windowsia, harmittaa sikäli että kun olisin vain pysynyt jo silloin Linuxissa :(

        Joitakin Linux kokeluja oli sitten myös 2000-luvun alussa, mutta sama juttu. Ainut mikä sai minut kampeamaan pois Windowsista oli Mac OS X, ja vasta tämän jälkeen olin valmis Linuxiin. Eli sikäli ymmärrän joitakin Windows-käyttäjiä että niistä Linux tuntuu pskalle, mutta nykyään Linux-distrot on niin paljon kehittyneempiä kuin 1990-luvulla tai 2000-luvun alussa, ettei pitäisi olla mikään haaste, vain pelit lienee se juttu mikä pitää Windowsissa?

        Eikö se pyörän keksiminen ole kivaa? Onhan siinä mielenkiintoista ajanvietettä, kun tekee omaa ja omanlaistaan ja se antaa hyvin loppumattomat mahdollisuudet. Varmasti olet myös koodaillut itse käyttöjärjestelmälle niitä sovelluksia tai pelejä, joita siellä on jo ollut? Mikäli ei muuten, niin opettelun alussa varmasti keksit laskimen tms. uudelleen. ;)

        On ne kaikki ottanut aimo harppauksia vuosikymmenien takaa, hyvä että enää edes muistaa mitä silloin ennen oli. Nykyään on helppoa, kun voi olla taulutelevisio seinällä, mitä voi operoida käyttöjärjestelmällä vaikka keittämään kahvit, tai sammuttamaan valaisimia. Joskus se oli hankalaa, kun televisiossa ei ollut värejä, eikä kaukosäädintä, joutui nousemaan ja vaihtamaan kanavaa. Nykyään riittää että on päätelaite ja kaikki onnistuu. =)

        En osaa tuohon Windows pelaamiseen sanoa, itse taidan pelailla enemmän Linuxilla tai sitten on konsolit sitä varten. Saattaa olla, että omissa laitteissa Windows vie voiton, Linux tulee hyvänä kakkosena, Applen tuotteet on jäänyt selkeälle vähemmistölle "laitemäärien kilpavarustelussa" ja varmasti hinnalla on osuutta asiaan ja mulla on varmasti enemmän "romurautaa" kuin pienyrityksillä. =)
        Palvelimiin Linux ja LVI-seurantaan Windows.


      • Anonyymi

        Turhaa soopaa.. Ubuntu on hyvä ja mukava :D


    • "2012.. Ubuntu/Unity, alkujaan hyvä mutta kopio OSX:stä .. ei niin toimiva
      - 2014.. Linux Mint, v-tun toimiva kokonaisuus, upea käyttis!"

      Mintissä tekniikka on sama kuin Ubuntussa, mutta harrastusporukka on vähän tehnyt omia säätöjä siihen ulkoasuun/käyttöliittymään. Tämän seurauksena kaikki päivitykset mitä Canonical tekee, ei päädy Minttiin koska se rikkoisi Mintin porukan säätöjä, ja Mintin porukalla ei tukiorganisaatio riitä itse huolehtimaan asioista joten sinne jää turva-aukkoja ja bugeja korjaamatta.

      Itsehän olen agnostikko sen tekniikan suhteen. Pitäisi määritellä ensiksi käyttötarkoitukset, sen perusteella valita se tekniikka.

      Muistuttaisin, että 99%:sti kaikenlaiset "ongelmat" tai käsitykset "huonommasta toimivuudesta" ovat käyttäjän hölmöilyä. Harvemmin se vika niissä ohjelmissa on.

      • ap.

        Toki olen tietoinen että Mint on "Ubuntu" ja Ubuntu on "Debian", tämähän on nyt jo päivän selvää. Mutta mitä turvauhkia tässä Mint 17.1 käyttiksessä sitten on, sehän perustuu Ubuntu 14.04.1 LTS käyttikseen?

        Käyttöliittymä (Cinnamon) Mintissä perustuu Gnome Shell 3.x pohjalle samalla tavalla kuin Ubuntun nykyinen Unitykin. Toki sitten eri juttu liene kun Ubuntun porukka saa sen oman Mir:in ulos, että mitä siitä tulee?

        Itse olen tosin enemmän kiinnostunut tästä Waylandista kuin Miristä, tai no ei pidä koskaan sanoa ei, eihän tässä tosiaan tiedä mitä Ubuntun porukka saa vielä aikaiseksi?

        Tuo "harrastusporukka" juttu ei nyt oikein iske minusta tässä yhteydessä, on se kumma että tämä "harrastusporukka" saa ulos näin hienosti toimivan käyttiksen, mutta "ammattimainen" Ubuntun porukka ei saa Unitystä yhtä toimivaa kokonaisuutta? Unity on vielä raskaampi kuin Cinnamon?


      • Linux on suuri
        ap. kirjoitti:

        Toki olen tietoinen että Mint on "Ubuntu" ja Ubuntu on "Debian", tämähän on nyt jo päivän selvää. Mutta mitä turvauhkia tässä Mint 17.1 käyttiksessä sitten on, sehän perustuu Ubuntu 14.04.1 LTS käyttikseen?

        Käyttöliittymä (Cinnamon) Mintissä perustuu Gnome Shell 3.x pohjalle samalla tavalla kuin Ubuntun nykyinen Unitykin. Toki sitten eri juttu liene kun Ubuntun porukka saa sen oman Mir:in ulos, että mitä siitä tulee?

        Itse olen tosin enemmän kiinnostunut tästä Waylandista kuin Miristä, tai no ei pidä koskaan sanoa ei, eihän tässä tosiaan tiedä mitä Ubuntun porukka saa vielä aikaiseksi?

        Tuo "harrastusporukka" juttu ei nyt oikein iske minusta tässä yhteydessä, on se kumma että tämä "harrastusporukka" saa ulos näin hienosti toimivan käyttiksen, mutta "ammattimainen" Ubuntun porukka ei saa Unitystä yhtä toimivaa kokonaisuutta? Unity on vielä raskaampi kuin Cinnamon?

        ap. puhuu nyt asiaa! Olen täysin samaa mieltä, Mint 17 Matekin pelaa loistavasti. Piste.


      • ap. kirjoitti:

        Toki olen tietoinen että Mint on "Ubuntu" ja Ubuntu on "Debian", tämähän on nyt jo päivän selvää. Mutta mitä turvauhkia tässä Mint 17.1 käyttiksessä sitten on, sehän perustuu Ubuntu 14.04.1 LTS käyttikseen?

        Käyttöliittymä (Cinnamon) Mintissä perustuu Gnome Shell 3.x pohjalle samalla tavalla kuin Ubuntun nykyinen Unitykin. Toki sitten eri juttu liene kun Ubuntun porukka saa sen oman Mir:in ulos, että mitä siitä tulee?

        Itse olen tosin enemmän kiinnostunut tästä Waylandista kuin Miristä, tai no ei pidä koskaan sanoa ei, eihän tässä tosiaan tiedä mitä Ubuntun porukka saa vielä aikaiseksi?

        Tuo "harrastusporukka" juttu ei nyt oikein iske minusta tässä yhteydessä, on se kumma että tämä "harrastusporukka" saa ulos näin hienosti toimivan käyttiksen, mutta "ammattimainen" Ubuntun porukka ei saa Unitystä yhtä toimivaa kokonaisuutta? Unity on vielä raskaampi kuin Cinnamon?

        "Toki olen tietoinen että Mint on "Ubuntu" ja Ubuntu on "Debian","

        Ubuntu ei ole Debian. Ne ovat eri käyttöjärjestelmiä. Mint nyt ei paljoa eroa mutta nekin alkaa kasvamaan erilleen kokoajan ja kohta Ubuntulle tehtävät sovellukset eivät toimi enää Mintillä.

        "Mutta mitä turvauhkia tässä Mint 17.1 käyttiksessä sitten on, sehän perustuu Ubuntu 14.04.1 LTS käyttikseen?"

        Kaikki päivitykset mitä Ubuntuun tehdään, ei ilmesty Mintin päivityksistä vaan reiät jää paikkaamatta.

        "Ubuntun porukka ei saa Unitystä yhtä toimivaa kokonaisuutta?"

        Ihan hyvin se toimii. Ollut käytössä 2.5v ilman mitään ihmeempää harmia. Siinä oli alkuaikoina kyllä sellainen vika, että joskus se yläpalkin paneeli katosi ja pari kertaa on pitänyt ohjeistaa, että kirjautuu ulos ja kirjautuu takaisin sisään niin se korjaantuu sillä. Tämäkin korjattu varmaan 2v sitten jo.

        "Unity on vielä raskaampi kuin Cinnamon?"

        Ihan hyvin toiminut 2Gt muistilla, ei mitään ongelmaa. Ja kun käyttää 16Gt muistilla niin ei huomaa eroa.


      • ap.
        ap. kirjoitti:

        Toki olen tietoinen että Mint on "Ubuntu" ja Ubuntu on "Debian", tämähän on nyt jo päivän selvää. Mutta mitä turvauhkia tässä Mint 17.1 käyttiksessä sitten on, sehän perustuu Ubuntu 14.04.1 LTS käyttikseen?

        Käyttöliittymä (Cinnamon) Mintissä perustuu Gnome Shell 3.x pohjalle samalla tavalla kuin Ubuntun nykyinen Unitykin. Toki sitten eri juttu liene kun Ubuntun porukka saa sen oman Mir:in ulos, että mitä siitä tulee?

        Itse olen tosin enemmän kiinnostunut tästä Waylandista kuin Miristä, tai no ei pidä koskaan sanoa ei, eihän tässä tosiaan tiedä mitä Ubuntun porukka saa vielä aikaiseksi?

        Tuo "harrastusporukka" juttu ei nyt oikein iske minusta tässä yhteydessä, on se kumma että tämä "harrastusporukka" saa ulos näin hienosti toimivan käyttiksen, mutta "ammattimainen" Ubuntun porukka ei saa Unitystä yhtä toimivaa kokonaisuutta? Unity on vielä raskaampi kuin Cinnamon?

        Toisekseen käytän MacBook Airissa OS X Yosemitea päivittäin ja tässä pöytäkoneessani on taas tuorein Mint. Jos rehellisesti sanon, tämä Mint on mukavampi ja sujuvampi käytää kuin tuo Yosemite OS X. Ihmettelen suuresti että mitähän näkymättömiä dollareita tällä harrastelijaporukalla Mintin tekijöillä oikein on, että ovat saaneet näin hyvin toimivan käyttiksen aikaiseksi, ettei edes Apple miljardeilla dollareilla saa Yosemitea näin hyvin toimivaksi kuin Mint? :D


      • ap.
        M-Kar kirjoitti:

        "Toki olen tietoinen että Mint on "Ubuntu" ja Ubuntu on "Debian","

        Ubuntu ei ole Debian. Ne ovat eri käyttöjärjestelmiä. Mint nyt ei paljoa eroa mutta nekin alkaa kasvamaan erilleen kokoajan ja kohta Ubuntulle tehtävät sovellukset eivät toimi enää Mintillä.

        "Mutta mitä turvauhkia tässä Mint 17.1 käyttiksessä sitten on, sehän perustuu Ubuntu 14.04.1 LTS käyttikseen?"

        Kaikki päivitykset mitä Ubuntuun tehdään, ei ilmesty Mintin päivityksistä vaan reiät jää paikkaamatta.

        "Ubuntun porukka ei saa Unitystä yhtä toimivaa kokonaisuutta?"

        Ihan hyvin se toimii. Ollut käytössä 2.5v ilman mitään ihmeempää harmia. Siinä oli alkuaikoina kyllä sellainen vika, että joskus se yläpalkin paneeli katosi ja pari kertaa on pitänyt ohjeistaa, että kirjautuu ulos ja kirjautuu takaisin sisään niin se korjaantuu sillä. Tämäkin korjattu varmaan 2v sitten jo.

        "Unity on vielä raskaampi kuin Cinnamon?"

        Ihan hyvin toiminut 2Gt muistilla, ei mitään ongelmaa. Ja kun käyttää 16Gt muistilla niin ei huomaa eroa.

        Viimeisin sovellus jonka asensin "out of the box" tekniikalla oli uusin Opera-selain, Operan sivulla oli vain sanottu että Ubuntu, latasin deb-paketin, olin laiska, tuplaklikkasin deb-tiedostoa, asennus eteni "Windowsmaisesti" Mintiin ja uusin Opera-selain on käytössä nyt Mintissä -> Toimii! Ilman mitään härösäätöjä.

        Haluan tämän sanoa lähinnä Windows käyttäjille, kun he aina valittaa että on niin vaikeeta asentaa sovellusta Linux-distroon.


      • ap. kirjoitti:

        Viimeisin sovellus jonka asensin "out of the box" tekniikalla oli uusin Opera-selain, Operan sivulla oli vain sanottu että Ubuntu, latasin deb-paketin, olin laiska, tuplaklikkasin deb-tiedostoa, asennus eteni "Windowsmaisesti" Mintiin ja uusin Opera-selain on käytössä nyt Mintissä -> Toimii! Ilman mitään härösäätöjä.

        Haluan tämän sanoa lähinnä Windows käyttäjille, kun he aina valittaa että on niin vaikeeta asentaa sovellusta Linux-distroon.

        "Opera-selain on käytössä nyt Mintissä -> Toimii! Ilman mitään härösäätöjä."

        Toistaiseksi näin, koska sama tekniikka.

        Homma muuttuu olennaisesti siinä vaiheessa kun Ubuntun omia, Unityyn sidottuja rajapintoja aletaan hyödyntämään ja X vaihtuu Mir:ksi. Sitten Ubuntun ohjelmat ovat nimenomaan Ubuntun ohjelmia.

        Ihan helposti asentuu klik klik Ubuntun ohjelma Ubuntuun mutta sitten tämä kubuntu lubuntu xubuntu hubuntu porukka itkee kun ei toimi ohjelma, samoin Mint ja Debian porukka ketkä yrittää asentaa Ubuntun ohjelmia niihin.


      • ap. kirjoitti:

        Toisekseen käytän MacBook Airissa OS X Yosemitea päivittäin ja tässä pöytäkoneessani on taas tuorein Mint. Jos rehellisesti sanon, tämä Mint on mukavampi ja sujuvampi käytää kuin tuo Yosemite OS X. Ihmettelen suuresti että mitähän näkymättömiä dollareita tällä harrastelijaporukalla Mintin tekijöillä oikein on, että ovat saaneet näin hyvin toimivan käyttiksen aikaiseksi, ettei edes Apple miljardeilla dollareilla saa Yosemitea näin hyvin toimivaksi kuin Mint? :D

        "Ihmettelen suuresti että mitähän näkymättömiä dollareita tällä harrastelijaporukalla Mintin tekijöillä oikein on, että ovat saaneet näin hyvin toimivan käyttiksen aikaiseksi"

        Se tekniikka on Ubuntua. Canonicalin miljoonilla hoidetaan se suuri työ. Mint porukka sitten ottanut tämän, muokannut käyttöliittymää ja laittanut vähän eri paketteja oletusasennukseen.

        Ne kehut toimivuudesta on nimenomaan Ubuntun kehumista.


    • apple tuhoo ossit

      "2007 .. 2012 Mac/OS X .. kyllästyin lopulta, ei mitään uutta"

      Kumpa näin olisikin. Valitettavasti vaan rumentavat joka päivityksellä ulkoasua ja laittavat kerran vuodessa uutta bugista versiota. Olisin tyytyväinen jos oltaisiin edelleen Snow Leopardissa, johon vain päivitettäisiin tietoturvaa ja laitetukea mutta ei.

      • "Olisin tyytyväinen jos oltaisiin edelleen Snow Leopardissa, johon vain päivitettäisiin tietoturvaa ja laitetukea mutta ei."

        Kuinka usein haluat uusia käyttöjärjestelmää/sovelluksia?

        Tämä on varsin keskeinen valintaperuste kun valitsee tekniikkaa. Applella käyttis uusitaan kerta vuoteen taulu- ja taskukoneissa, pöytäkoneissa ja läppäreissä voi uusia vaikka joka toinen vuosi, ja jää vielä vähän pelivaraa.

        Itse olen tätä porukkaa kuka tykkää uusia käyttöjärjestelmää harvoin, mutta en odota että kaikki muut olisi samanlaisia kuin minä.

        Kuitenkin, mitä tulee kuluttajatuotteisiin niin siellä sitten on lainsäädäntöäkin asiaan, eli en juuri ikinä kehoita mitään sellaista järjestelmää kuluttajalle joka ei toimi jokseenkin ilman suurempia muutoksia (ja ilman muutoksia yhteensopivuuteen/toiminnallisuuteen) vähintään 2v siitä hetkestä kun se otetaan käyttöön.

        Ainoa poikkeus tässä on juurikin se iOS. Ja silloinkin pitäisi kaikki muut vehkeet olla myös Applea, että siinä olisi jotain järkeä ja käyttiksen päivitystä kannattaa vetkutella vähän aikaa, että korjaavat pahimmat viat.


      • ap.

        Minusta tuo "rumentaminen" johtuu siitä kun Steve Jobs kuoli, jos olet lukenut Steve Jobs kirjan, tiedät kuinka hirvee pilikun-nussija se oli. Steve Jobs sai Applelta lentokoneen, kun se ei suostunut ottamaan vastaan rahaa, Steve Jobs sisusti koko lentokoneen jokaista nappia myöten niin pikkutarkasti että sisustajat meinasi tulla hulluksi, kaikki piti olla TIP-TOP!, että se miellytti Steve Jobsin silmää, kaikki sille piti olla TIP-TOP. Arvaa vaan nyt kun se on kuollut, kukaan ei koskaan voi olla yhtä tarkka kuin Steve Jobs, ei kukaan! Saman tien alkoi alamäki Applella. Alamäki näkyy esim. tässä uusimmassa Yosemite käyttiksessä, se on täynnä epäsäännöllisiä häröjä.

        Verratkaapa näitä kuvia!

        OSX Tiger:
        http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/fe/TigerDesk.png

        OSX Yosemite:
        http://cdn.osxdaily.com/wp-content/uploads/2014/06/osx_yosemite-finder-view.jpg

        Erityisesti pistää silmään Yosemiten kansioiden ikoneiden häröisyys, puuttuu semmoinen harmonia ja tasapainoisuus, ikonit on liian isoja ym. vaikee selittää sanoin, mutta jos olet käyttänyt Steve Jobsin OSX:ää, tiedät heti mistä on kyse!

        Siis Yosemiten graafisessa ulkoasussa pistää silmään: Sekavuus!

        Jopa Mintissä on tasapainoisempi ulkoasu!


      • ap. kirjoitti:

        Minusta tuo "rumentaminen" johtuu siitä kun Steve Jobs kuoli, jos olet lukenut Steve Jobs kirjan, tiedät kuinka hirvee pilikun-nussija se oli. Steve Jobs sai Applelta lentokoneen, kun se ei suostunut ottamaan vastaan rahaa, Steve Jobs sisusti koko lentokoneen jokaista nappia myöten niin pikkutarkasti että sisustajat meinasi tulla hulluksi, kaikki piti olla TIP-TOP!, että se miellytti Steve Jobsin silmää, kaikki sille piti olla TIP-TOP. Arvaa vaan nyt kun se on kuollut, kukaan ei koskaan voi olla yhtä tarkka kuin Steve Jobs, ei kukaan! Saman tien alkoi alamäki Applella. Alamäki näkyy esim. tässä uusimmassa Yosemite käyttiksessä, se on täynnä epäsäännöllisiä häröjä.

        Verratkaapa näitä kuvia!

        OSX Tiger:
        http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/fe/TigerDesk.png

        OSX Yosemite:
        http://cdn.osxdaily.com/wp-content/uploads/2014/06/osx_yosemite-finder-view.jpg

        Erityisesti pistää silmään Yosemiten kansioiden ikoneiden häröisyys, puuttuu semmoinen harmonia ja tasapainoisuus, ikonit on liian isoja ym. vaikee selittää sanoin, mutta jos olet käyttänyt Steve Jobsin OSX:ää, tiedät heti mistä on kyse!

        Siis Yosemiten graafisessa ulkoasussa pistää silmään: Sekavuus!

        Jopa Mintissä on tasapainoisempi ulkoasu!

        Yosemitessa tosiaankin on epäharmonisuutta ulkoasussa, ja se näkyy kuvassa fontissa. Kirjaisimet ovat eri kokoisia.

        Toinen epäharmoninen asia näkyy kuvakkeissa niin, että aikaisemmin pyrittiin kuvakkeissa matkimaan fyysisiä asioita mutta nyt ovat abstraktimman näköisiä kuvakkeita, mutta osa taas on edelleen vanhanmallisia ja niitä on sikin sokin.

        Tuo prosessi on jäänyt niin sanotusti puolitiehen.


    • prof__Turhapuro

      Mitä p--lettä? Miten tämä on mahdollista?

      Lähes kaikki edellä olevat postaukset ovat asiallisesti kirjoitettuja!

      Jo on aikoihin eletty!

      Siis ei yhtäkään täysin ala-arvoista kommenttia (tämä ehkä ensimmäinen..).

      • ap.

        Tulos siitä että kaikki tietävät mitä kirjoittavat = KOKEMUKSESTA!

        Ei tarvi puhua paskaa kun tietää mistä kirjoitetaan!


    • No, itsellä 14.04..

      Jos on hiukan järkiä, niin hän käyttää Ubuntu 12.04 LTS:a. Se on paljon turvallisempi kuin windows taikka Mint.

    • Parikymmentä Linuxia olen alkuvuonna kokeillut.
      Harvassapa oli Flash valmiina. Kehittäjät eivät kuulleet netti-tv:stä?
      Harvassapa toimi mokkula heti. Kehittäjät eivät tunne mokkuloita?

      Ainakin tiedän äänityöasemakäytön vaativan Windowsia. Harmi.
      Ei vaan löydy ajureita interfacelle. DAW-valikoima liian niukka.

      Pelifriikit ehkä hekin pitävät valikoimaa heikkona?

      XP-koneisiin olen asentanut tusinan verran Linuxeja.
      XP-softat saa pitää yhä käytössä. Netissä liikutaan Linuxilla.
      (Nyt alla Puppy Linux Slacko 5.7, asennettu EXE-installerilla)

      • voi sentään

        "Harvassapa oli Flash valmiina."

        Windowsissako oli?

        "Harvassapa toimi mokkula heti."

        Windowsissako toimi?

        "Ainakin tiedän äänityöasemakäytön vaativan Windowsia."

        Nyt meni uskottavuus, et ainakaan mikään ammattilainen ole. Muuten olisi Mac käytössä.


      • voi sentään kirjoitti:

        "Harvassapa oli Flash valmiina."

        Windowsissako oli?

        "Harvassapa toimi mokkula heti."

        Windowsissako toimi?

        "Ainakin tiedän äänityöasemakäytön vaativan Windowsia."

        Nyt meni uskottavuus, et ainakaan mikään ammattilainen ole. Muuten olisi Mac käytössä.

        Hyllyssä viisi eri windows-asennusmediaa.
        Tusinan verran koe- ja kestoasennuksia tehty. Aina Flash valmiina.
        Huawei-tikuissa on sisässä vain Windows-yhteysohjelma. Toimii.

        Muusikoiden.net kinaa äänityöasemaraudasta.
        Mac on suosittu mutta tehoon nähden kallis rauta.
        Tascam'iini olisi Mac-softat. Mutta täällä puhutaan LINUXISTA


      • wanha sanonta
        as77 kirjoitti:

        Hyllyssä viisi eri windows-asennusmediaa.
        Tusinan verran koe- ja kestoasennuksia tehty. Aina Flash valmiina.
        Huawei-tikuissa on sisässä vain Windows-yhteysohjelma. Toimii.

        Muusikoiden.net kinaa äänityöasemaraudasta.
        Mac on suosittu mutta tehoon nähden kallis rauta.
        Tascam'iini olisi Mac-softat. Mutta täällä puhutaan LINUXISTA

        "Aina Flash valmiina"

        Missä windows, siellä valhe.


      • haista trolli P....!
        as77 kirjoitti:

        Hyllyssä viisi eri windows-asennusmediaa.
        Tusinan verran koe- ja kestoasennuksia tehty. Aina Flash valmiina.
        Huawei-tikuissa on sisässä vain Windows-yhteysohjelma. Toimii.

        Muusikoiden.net kinaa äänityöasemaraudasta.
        Mac on suosittu mutta tehoon nähden kallis rauta.
        Tascam'iini olisi Mac-softat. Mutta täällä puhutaan LINUXISTA

        Miksi sitten vindovs vaatii flashia asennettavaksi, vaikkapa youtubessa? Ei se ole valmiina, koska pitää netistä selaimella latailla ja asentaa.


      • "Harvassapa oli Flash valmiina. Kehittäjät eivät kuulleet netti-tv:stä?"

        Netti-tv ei oikein liity mitenkään ammattikäyttöön ja Flash ei ole avointa koodia, joten sen laittaminen kehitysversioihin ei juuri hyödytä kun siitä ei sillä tavalla kuitenkaan voi korjata vikoja.

        Flash Player on valmiina Ubuntussa, koska se on suunnattu myös kuluttajamarkkinoille. Jotkut harrastajat säätänyt myös.

        "Harvassapa toimi mokkula heti. Kehittäjät eivät tunne mokkuloita?"

        Edelleenkin niillä ei ole mitään tekemistä ammattikäytön kanssa.

        "Ainakin tiedän äänityöasemakäytön vaativan Windowsia. Harmi."

        Ei vaadi.


      • as77 kirjoitti:

        Hyllyssä viisi eri windows-asennusmediaa.
        Tusinan verran koe- ja kestoasennuksia tehty. Aina Flash valmiina.
        Huawei-tikuissa on sisässä vain Windows-yhteysohjelma. Toimii.

        Muusikoiden.net kinaa äänityöasemaraudasta.
        Mac on suosittu mutta tehoon nähden kallis rauta.
        Tascam'iini olisi Mac-softat. Mutta täällä puhutaan LINUXISTA

        "Hyllyssä viisi eri windows-asennusmediaa. Tusinan verran koe- ja kestoasennuksia tehty. Aina Flash valmiina."

        Flash Player löytyy Windows 8 ja 8.1:stä. Vanhemmista ei löydy.

        "Huawei-tikuissa on sisässä vain Windows-yhteysohjelma. Toimii."

        Onhan Nokian tikussakin Ubuntu yhteysohjelma ja se toimii, joten..?

        Se ei tarkoita sitä, että Windowsissa olisi jos se on tikulla.


      • M-Kar kirjoitti:

        "Harvassapa oli Flash valmiina. Kehittäjät eivät kuulleet netti-tv:stä?"

        Netti-tv ei oikein liity mitenkään ammattikäyttöön ja Flash ei ole avointa koodia, joten sen laittaminen kehitysversioihin ei juuri hyödytä kun siitä ei sillä tavalla kuitenkaan voi korjata vikoja.

        Flash Player on valmiina Ubuntussa, koska se on suunnattu myös kuluttajamarkkinoille. Jotkut harrastajat säätänyt myös.

        "Harvassapa toimi mokkula heti. Kehittäjät eivät tunne mokkuloita?"

        Edelleenkin niillä ei ole mitään tekemistä ammattikäytön kanssa.

        "Ainakin tiedän äänityöasemakäytön vaativan Windowsia. Harmi."

        Ei vaadi.

        > Flash Player löytyy Windows 8 ja 8.1:stä. Vanhemmista ei löydy.

        Tarkemmin pohtien saatat olla ihan oikeassa!

        Seiskoistani tosiaan kaksi on atk-tukemme asentamia.
        Kolmas tuli yksityisen konekaupan myötä.

        Vistalla testasin tuliterää kiintolevyä, ei ehkä ollut verkossa.

        (Molemmissa ykkösläppäreissäni on aktivoitu W8.1,
        kolmannessa sen "Developers' Evaluation" -versio)

        Äänityöasemiin kiikastaa Linux-käytön yrittäminen ajureista,
        ainoatakaan ohjetta Tascam US-1800:lle ei netistä löytynyt

        AMMATTIKÄYTTÖKÖ suoli24:ssä pohdintojen lähtökohtana?

        Huawein autorun.exe saa Windowsissa toimimaan itsestään.
        Buntuista mokkulatuki on usein unohtunut uusista versioista


      • as77 kirjoitti:

        > Flash Player löytyy Windows 8 ja 8.1:stä. Vanhemmista ei löydy.

        Tarkemmin pohtien saatat olla ihan oikeassa!

        Seiskoistani tosiaan kaksi on atk-tukemme asentamia.
        Kolmas tuli yksityisen konekaupan myötä.

        Vistalla testasin tuliterää kiintolevyä, ei ehkä ollut verkossa.

        (Molemmissa ykkösläppäreissäni on aktivoitu W8.1,
        kolmannessa sen "Developers' Evaluation" -versio)

        Äänityöasemiin kiikastaa Linux-käytön yrittäminen ajureista,
        ainoatakaan ohjetta Tascam US-1800:lle ei netistä löytynyt

        AMMATTIKÄYTTÖKÖ suoli24:ssä pohdintojen lähtökohtana?

        Huawein autorun.exe saa Windowsissa toimimaan itsestään.
        Buntuista mokkulatuki on usein unohtunut uusista versioista

        "Äänityöasemiin kiikastaa Linux-käytön yrittäminen ajureista,
        ainoatakaan ohjetta Tascam US-1800:lle ei netistä löytynyt"

        On niitä muitakin laitteita, ei tarvitse olla tuo.

        "AMMATTIKÄYTTÖKÖ suoli24:ssä pohdintojen lähtökohtana?"

        Suurin osa Linuxia käyttävistä käyttöjärjestelmistä on suunnattu puhtaasti ammattikäyttöön, joten..?

        "Huawein autorun.exe saa Windowsissa toimimaan itsestään."

        Ei liity mitenkään Windowsiin. Se ei ole Windowsissa se autorun.exe eli ei ole millään tavalla Windowsin tukea.


      • as77 kirjoitti:

        > Flash Player löytyy Windows 8 ja 8.1:stä. Vanhemmista ei löydy.

        Tarkemmin pohtien saatat olla ihan oikeassa!

        Seiskoistani tosiaan kaksi on atk-tukemme asentamia.
        Kolmas tuli yksityisen konekaupan myötä.

        Vistalla testasin tuliterää kiintolevyä, ei ehkä ollut verkossa.

        (Molemmissa ykkösläppäreissäni on aktivoitu W8.1,
        kolmannessa sen "Developers' Evaluation" -versio)

        Äänityöasemiin kiikastaa Linux-käytön yrittäminen ajureista,
        ainoatakaan ohjetta Tascam US-1800:lle ei netistä löytynyt

        AMMATTIKÄYTTÖKÖ suoli24:ssä pohdintojen lähtökohtana?

        Huawein autorun.exe saa Windowsissa toimimaan itsestään.
        Buntuista mokkulatuki on usein unohtunut uusista versioista

        Niin ja jos kuluttajapuoli kiinnostaa ja käyttöjärjestelmässä pitää olla Linux niin sitten vaihtoehtoina on lähinnä Android ja Ubuntu.

        Turha sitä on ammattikäyttöön suunnatuissa järjestelmissä ihmetellä jos jotain viihdetoimintoja ei ole ja jos on joku "technical preview" niin turha ihmetellä sitä jos tuki on lyhyt ja on bugeja enemmän kuin valmiissa tuotteessa.

        Ihan perusasioita nämä ja pätevät yleisesti.


    • niinseaikamenee

      "jotka vuoodesta vuoooooodesta vuodesta vuoooooooooooooodesta toiseen ovat innoistaan jostakin Windowsista?"
      "- 1995...2007 DOS/Windows - Vistan jälkeen kyllästyin Windowsiin"
      "Mutta en tajua täällä näitä tiettyjä tyyppejä että aina se Windows on muka niin hieno"
      Menikö siis noin kaksitoista vuotta(12 v) ennen kuin tajusit yleensä jotain?
      Miksi et asentanut jotain linuksia jo vuonna 1995?

    • missä hallintataito

      Vastaus on helppo antaa. Windowsin käyttäjät ovat aivopesty markkinamantralla "uusi versio on edeltäjiään parempi ja vakaampi".

      Näin sitä sitten jaksetaan odottaa uutta versiota. Täytyy todellakin olla vahva usko markkinavetoiseen sanataituruuteen. Ja tämähän siellä Microsoftilla hallitaan.

      Tosin tämä hallinta ei kylläkään näy päivityksissä koska tänä kesänä ja syksynä (2014) päivitykset ovat sekoitelleet monien Windowsit. Joitakin päivityksiä on jopa jouduttu poistamaan jotta järjestelmä saadaan toimimaan.
      Toivottavasti se järjestelmän hallintataitokin tulee paremmaksi ja vakaammaksi?
      Ei niitä viallisia päivityksiä kannattaisi panna jakeluun.

      • jaa'a.

        Ei ole mitään aivopesty.

        Kokoajan windowsin vakaus on parantunut, aikoinaan se oli esim. linuxiin verrattuna hetkellisesti jopa surkea. Nykyään windows on varsin vakaa.

        Eikä windowsia tarvitse myydä millään vakauspuheilla. Vaan windows myy, koska se on koneissa esiasennettuna.


      • jaa'a. kirjoitti:

        Ei ole mitään aivopesty.

        Kokoajan windowsin vakaus on parantunut, aikoinaan se oli esim. linuxiin verrattuna hetkellisesti jopa surkea. Nykyään windows on varsin vakaa.

        Eikä windowsia tarvitse myydä millään vakauspuheilla. Vaan windows myy, koska se on koneissa esiasennettuna.

        "Kokoajan windowsin vakaus on parantunut, aikoinaan se oli esim. linuxiin verrattuna hetkellisesti jopa surkea. Nykyään windows on varsin vakaa."

        Valhe. Windows OLI vakaa. Nythän se ei enää ole vaan muuttuu jatkuvasti, Windows 8 -> 8.1 -> 8.1 update 1 -> 8.1 update 2 -> 8.1 update 3..

        Jatkuvaa muutosta Windows 7 oli viimeinen vakaa Windows. Windows 10:ssä menee suoraan jatkuvaan muutokseen mitä harjoittelevat jo Windows 8.1:llä.


    • 2ja4

      //
      Ihmettelen täällä tiettyjä tyyppejä jotka vuoodesta vuoooooodesta vuodesta vuoooooooooooooodesta toiseen ovat innoistaan jostakin Windowsista?
      //

      Ihmettely lakkaa kun huomaat, että ei se niillä järkeen perustu, vaan tunteeseen. Kuha on ameriikasta, niin täytyy olla hyvää, niinhän ne kärpäsetkin porukalla omasta mieltymyksestään ajattelevat.

      Aikanaan sain DOSsiinkin jotakin virkeyttä, kun puukottelin autoexec. batia ja config.sysiä. Jo silloin valistunut osa porukasta sanoi, että paljon pitemmällä oltaisiin, ellei M icrosoftia olisi. Silloiset kilpailijat olivat VaxVMS ja Unix.

      Nyttemmin käyttöjärjestelmä on jäänyt minulle sivuseikaksi. Ohjelmat joita käytän, ovat se pääasia. Ne ovat parhaiten ja edullisimmin ja nopeimmin löytyneet Ubuntun kirjastosta, ja sitä kautta alustan valintakin on ollut helppo.

      • tunnevaijärki

        repikää siitä!!!!!!


    • juuhuu.

      Windowsia on muutettu viime aikoina aika paljon, ettei tarvitse edes vaihtaa windowsista pois uuden oppimiseksi. Windows 8 se vasta järkytys olikin, joillekkin.

      Suosittelen sinuakin tutustumaan ainakin seiskaan, kenties paras windows, mitä koskaan on ollut. Vistahan se seiska hyvin pitkälti on, loppuun asti hiottuna ja paranneltuna.

      Windowsin lisäksi lähinnä ubuntua ja muutamaa muuta linux jakelua on tullut testattua ja dual boottina on tälläkin hetkellä ubuntu 14.10 gnome työpöydällä. :)

      Hyvä systeemi, mutta windows pakko pitää ohjelmien ja pelien vuoksi, eli se käyttöjärjestelmä valinta ei ole itse järjestelmän vuoksi vaan lähinnä sen, mihin sitä järjestelmää voi käyttää.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1325
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1076
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      74
      869
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      797
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      716
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      715
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      708
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      691
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      678
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      43
      655
    Aihe