Miten lapselle osoitetaan rajat?

Mammanen

Hei! Kysymykseni koskee uhmaikäistä lasta. Lapsi saattaa välillä esim. löydä, purra tms. Olemme kieltäneet toimimasta niin, mutta tuntuu ettei lapsi oikein aina usko kieltoja. Mitään jäähyjä tms. ei kai enää suositella lapsille? Ilmeisesti yritän tilanteessa jämäkästi sanoa ei ja vaikka selittää lapselle miksi ei saa löydä.

Miten te muut vanhemmat toimitte, kun lapsi käyttäytyy huonosti?

2

242

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2vtytönäiti

Minulla itselläni on jo kehittynyt tapa miten komentaa lasta, koska lapseni on ollut uhmakas jo melkein siitä asti kun syntyi :D jokunen kuukausi sitten muksu saattoi raivota puolikin tuntia kerrallaan mutta sen jälkeen on ollut kokoajan helpompaa. Se varmaan johtuu siitä, etten anna helpolla periksi (kova kovaa vasten). Parasta on sellainen kylmänrauhallinen, mutta jämäkkä tapa lähestyä lasta. Jos lapsi ei heti rauhoitu, jätän hänet siihen paikkaan kiukuttelemaan ja teen omia juttujani, kuitenkin olen siinä lähellä, enkä jätä yksin. Vastapainoksi paljon hellyyttä ja rakkaudenosoituksia.

Lyöminen on ehdoton EI, sitä ei saa tehdä missään tilanteessa. Joillekin lapsille täytyy kokoajan toistaa jotain juttua että menee perille... toistoa toiston perään. Ei mitenkään mukavaa mutta vähän pakkotilanne :/

• teqxs

Meillä nuo lyömiset/ puremiset on karsittu sillä, että hyvin jämäkästi kielletään ja yleensä otan lyödessä kädestä kiinni ja kysyn vakavana "mitä sinä teit?". Ja selitän miksi niin ei tehdä. Jos jatkaa, lähden pois tekemään omia juttujani enkä kiinintä huomiota. Jos tulee perässä ja yrittää lyödä, otan kiinni ja kannan sivummalle, kiellän ja jatkan omia juttujani, sanon ettei äiti halua leikkiä semmoisen kanssa, joka lyö.

Sitten siinä vaiheessa, kun taas tulee se rajojen testaaminen, että mitä jos mää vain nauran kiellolle, silloin on meillä käyty jäähyllä, mutta nämä uhmakkaat ovat olleet sitten jo 3 vuotiaita. Pienempää en jäähylle laittaisi ja tuo meidän 3v:kin äärimmäisen harvoin on käynyt, mutta tietää, että jäähymatolle joutuu, jos äitiä ei uskota tällaisissa asioissa. Ja on kyllä uskonut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1954
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1690
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1316
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      73
      1275
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      1018
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      916
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      913
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      872
    9. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      108
      840
    10. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      830
    Aihe