Suonikohju

pois

onko tässä ydinpommien ja kuurakettien maailmassa keksitty joku helppo tapa päästä eroon suonikohjuista? Minulla on kaamea kimurteleva suoni reiden sisäpinnalla. Se on ruma, mutta ei aiheuta muuta haittaa. Olen kuullut että suonikohjuleikkaus on aika iso toimenpide ja sitten joutuu olemaan sairaslomalla ja pitämään jotain ällöttäviä siteitä ja tukisukkia iänkaiken.
Eikö tuollaisen vois polttaa umpeen jollain laserilla ja sitten vaan unohtaa?

13

25023

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirku

Kävin lekurillakin. Sanoi, ettei julkinen puoli leikkaa, jos vaiva ei tuota kipua tai ole haavainen. Ja 3 viikkoa sairaslomaa määrätään. Hinta 10 000 m:n mk.
      Mutta kuinka sellaisesta leikkauksesta toipuu? Sattuuko? Uusiutuuko vaiva kohta jossain muualla jalassa?
      Ja se ruiskutushoito ei tepsio idoihin suoniin. Ois toki helpompi keino.

• teresa

toisessa jalassa nilkasta tai miltei kantapäästä alkava,ylös asti tuleva "juomu".Kysyin raskausaikaan lääkärillä käydessäni niin ensimmäisenä kysyi,vaivaako ne?Eikä edes katsonut kun vastasin kieltävästi.
        Pitäis vissiin olla tosi pahat että niihin puututtaisiin julkisella puolella.

• päkä1
        teresa kirjoitti:

toisessa jalassa nilkasta tai miltei kantapäästä alkava,ylös asti tuleva "juomu".Kysyin raskausaikaan lääkärillä käydessäni niin ensimmäisenä kysyi,vaivaako ne?Eikä edes katsonut kun vastasin kieltävästi.
        Pitäis vissiin olla tosi pahat että niihin puututtaisiin julkisella puolella.

mulla suonikohjut leikattiin oikeasta jalasta syyskuussa,mulla oli iltasin jalat kipeät ja turvoksissa.Kävin omalla lääkärillä ja pääsin leikkaus jonoon.1 vuoden olin jonossa ja sit leikattiin keskus sairaalassa,leikkaus kesti 2 tuntia ja oli tosi helppo,eikä jalka ollu kovin kipeä,leikkauksen jälkeen jalkaan laitettiin puristus sukka,sitä piti pitää 3 yötä ja päivää leikkauksen jälkeen.Kahtena päivänä leikkauksen jälkeen söin särkylääkkeitä.Olin sairaalassa yhteensä 5 tuntia ja kotiin menin kävellen.Nyt jalka on kevyen ja hyvän tuntunen.Suosittelen leikkausta mulla se ainakin auttoi.Jossain vaiheessa leikataan toisenkin jalan kohjut.Olen 33v ja ekat suonikohjut mulle tuli ekan raskauden aikana 24 vuotiaana.

• päkä1

mulla suonikohju leikkaus maksoi 72e eli päivä kirurgisen poliklinikka maksun ja 15e makso särky lääkkeet,panacodit.Kannattaa omalla lääkärillä valittaa suonikohjujen kipeyttä,jos leikkaukseen haluaa.Mun mielestä tukisukkien käyttö ei ole inhottavaa,ne tuntuu ihan tavllisilta polvi sukilta,nyt mulla on lentosukat ja jalka on paremman tuntunen kuin vuosiin.Leikkauksen jälkeen sain 3 viikkoa sairaslomaa,viikkokin olisi riittänyt,näin jälki käteen ajatellen.Oli koipi kyl ihan kamalan näkönen leikkauksen jälkeen,aika musta ja 30 tikkiä.

• yks kohjuinen
        päkä1 kirjoitti:

mulla suonikohju leikkaus maksoi 72e eli päivä kirurgisen poliklinikka maksun ja 15e makso särky lääkkeet,panacodit.Kannattaa omalla lääkärillä valittaa suonikohjujen kipeyttä,jos leikkaukseen haluaa.Mun mielestä tukisukkien käyttö ei ole inhottavaa,ne tuntuu ihan tavllisilta polvi sukilta,nyt mulla on lentosukat ja jalka on paremman tuntunen kuin vuosiin.Leikkauksen jälkeen sain 3 viikkoa sairaslomaa,viikkokin olisi riittänyt,näin jälki käteen ajatellen.Oli koipi kyl ihan kamalan näkönen leikkauksen jälkeen,aika musta ja 30 tikkiä.

mulla..Leikattiin pari kuukautta sitten vasemmasta jalasta julkisella puolella, koska oli aika pahaksi päässeet. Leikkausjonossa olin melkein vuoden kuitenkin. Ei mustakaan tukisukkien käyttö enää tunnu inhottavalta, koska en haluan että jalkani pysyvät kunnossa. Ja paljon paremmalta toi jalka nyt tuntuukin, vaikka arpien ja mustelmien paranemiseen kokonaan menee kyllä varmasti vielä aikaa.

• edellinen
        yks kohjuinen kirjoitti:

mulla..Leikattiin pari kuukautta sitten vasemmasta jalasta julkisella puolella, koska oli aika pahaksi päässeet. Leikkausjonossa olin melkein vuoden kuitenkin. Ei mustakaan tukisukkien käyttö enää tunnu inhottavalta, koska en haluan että jalkani pysyvät kunnossa. Ja paljon paremmalta toi jalka nyt tuntuukin, vaikka arpien ja mustelmien paranemiseen kokonaan menee kyllä varmasti vielä aikaa.

Siis haluan, että jalkani pysyvät kunnossa..:)

• hertta

mullakin leikattiin joku aika sitten suonikohjut vasemmasta jalasta ja vaikka olen käyttänyt tuki sukkia,niin taas on uusi kohju näkyvissä,mut jalka on muuten kyl parmpi kuin moneen vuoteen..

• pois

kiitos kaikille jotka vastasivat! Eli vaikuttaa siltä että se suonikohjuleikkaus ei sittenkään merkitse maailmanloppua. Pitäisi vaan asettua jonoon ja valittaa että kohjut ovat kipeät (vaikkei olekaan) Mulla on tosiaan ruma kiemurteleva suoni joka esim helteellä, saunassa tai jos pitkään joutuu seisomaan, turpoaa vielä lisää, mutta ihme kyllä se ei oikeastaan aiheuta muuta kuin kosmeettista haittaa. Kertokaa vielä voidaanko leikata puudutuksessa ( en haluaisi nukutusta) ja voiko ihan oikeasti ruveta harrastamaan liikuntaa melko pian leikkauksen jälkeen. Olen aika kova liikkumaan ja pelkään että kunto rapistuu jos joutuu viikkokaupalla lojumaan levossa.

• sue

leikkauksen jälkeen pitääkin liikkua..kävelylenkkejä. ei saa jäädä makoilemaan, ettei tule veritulppaa. pääsääntöisesti leikkaus tehdään spinaalipuudutuksessa. mulle tehty kahdesti, toinen spinaali ja toinen nukutuksessa.

• päkä1

mä sain itse päättää haluanko nukutuksen vai puudutuksen ja valitsin puudutuksen.Mäkin olen kova liikkumaan,leikkauksen jälkeen noin kolmen viikon ajan otin kyllä rauhallisemmin ja kävelin lyhyempiä lenkkejä ja hitaammin kuin yleensä.mut tosi nopeasti toivuin leikkauksesta.

• landie

Olen 20-vuotias ja jalkani ovat kuukauden sisällä alkaneet oireilla pahemmin. Toiseen jalkaan on ilmaantunut suonikohju, joka on parin viikon aikana laajuntunut vielä lisää. Toisessa jalassa on pari pientä kohjun alkua.
      Oireita verenkierron heikkenemisestä on ollut jo varmaan reilun vuoden, mutta en vain tiennyt niiden syytä. Säärien iho on ollut kuiva ja hilseilevä, jalat kramppaavat herkästi jne... Olen istunut melko paljon ja tapaan pitää jalkoja ristissä. Nyt harmittaa etten tiennyt suonikohjujen synnystä, olisin kenties liikunnan lisäämisellä voinut ennaltaehkäistä kohjuja.
      Auttaako monipuolinen, jokapäivänen liikunta tässä vaiheessa ehkäisemään uusien kohjujen syntymistä? Voiko laskimoverenkierto parantua, jos laihdutan hieman ja liikun säännöllisesti (painonnousun myötä jalkoihin on kerääntynyt jonkun verran selluliittia)? Joku mainitsi reisiä painavat tuolinreunat, olisiko satulatuolista apua verenkierron helpottamiseen? Ja mikä liikuntamuoto olisi hyvä, lääkäri suositteli minulle kävelyä ja juoksua, itse pitäisin eniten pyöräilystä mutta tuleeko siinä pohjelihaksille riittävästi töitä? Hirvittää se, että jos jalkojen pakotus/ suonien pistely jatkuu tästä lähtien samana ja joudun lopun elämäni käyttämään tuki/puristussukkia...

• Voi itku........

"Auttaako monipuolinen, jokapäivänen liikunta tässä vaiheessa ehkäisemään uusien kohjujen syntymistä? Voiko laskimoverenkierto parantua, jos laihdutan hieman ja liikun säännöllisesti"

Tämän minäkin haluaisin tietää.

Voiko reilu painonpudotus pahentaa kohjuja? Vai helpottavatko ne? Vai tekevätkö yleensä mitään?

Kuinka iso kohju on liian iso hoidettavaksi sillä ruiskutus hoidolla? Yleisellä puolella tätä vaihtoehtoa ei taida olla ollenkaan? Pelkästään yksityisellä? Kuulostaa tosi hurjalta, että jopa 30 tikkiä perinteisellä tyylillä...

Voi itku :(

• :ccc

:ccc

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Missä kokoomuksen naiset?

Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa
      Maailman menoa
      120
      3706
    2. Finland is now Petter place

Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.
      Maailman menoa
      29
      2423
    3. Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita

HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.
      Maailman menoa
      144
      2068
    4. Toivon että kuulut elämääni

Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.
      Ikävä
      70
      1011
    5. Jorma Lind kuollut

Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet
      Maailman menoa
      5
      929
    6. Mikä on kaunein

Ja hellyttävin hetki irl kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      871
    7. Mahdatko ymmärtää sitä

Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen
      Ikävä
      61
      835
    8. En unohda sua

En vaan unohda sua. Eikä se näköjään ole tarkoituskaan. Rakastan sua sitten omalla tavalla kauempaa kun mikään muu ei on
      Ikävä
      30
      830
    9. Kyllä nainenkin voi ottaa yhteyttä

Ja on ihan kiva jos ottaa yhteyttä mieheen. Minä ainakin olisin onnessani jos nainen ottaisi yhteyttä. mies
      Ikävä
      95
      740
    10. Kullan kemiallinen merkki on au

Ei välttämättä. Mikä sun kullan merkki on?
      Ikävä
      42
      734
    Aihe