Iskuvoimasta vähän

öpönen

Kumpi on parempi lyöntivoiman kehittämiseen punttis vai pelkkä säkin hakkaaminen. Mitkä kuntosaliliikkeet edesauttaa lyöntivoiman kehittymistä

56

20344

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muay

      Lyönnit on aika pitkälti tekniikaa, siksi säkki on parempi. Muistelen että lyönnin voimasta n. 20% tulee käsistä, loput kropasta ja jaloista. Tietysti pitää olla myös tekniikan perusteet hallussa että säkistä on iloa.

      • zkelvin

        Lyömään oppii vain lyömällä ;). Säkki on hyvä, jos jaksaa keskittyä itse tekniseen suoritukseen. Pistareitten lyönti säännöllisesti on välttämätöntä, jotta tekniikka pysyy uomissaan ja virheet korjataan ennen kuin ne siirtyvät liikeratoihin.

        Valmentajat valmentavat omalla tyylillään, mutta meillä lyöntivalmennustietouden huipentuma on "Nopeesti ja kipeesti". ;) Jalkoja pitää treenata yhdessä muun kropan kanssa, että voima siirtyy jaloista ja vartalosta käteen. Rentous on tärkeää. Suosittelen jonkun seuran valmennukseen siirtymistä.


    • voima

      Lyönti voima kehittyy samalla kun tekniikka parantuu. Säkin hakkaaminen on yksi hyvä tapa kehittää lyönti voimaa mutta kannattaa muistaa että lyönti lähtee jaloista ja lantioista joten oikea tekniikka on kaiken perusta tälle asialle.
      Itse harjoittelin lyönti voimaa lyömallä painavaan säkkiin mikä autoi minua tosi paljon mutta oikea asento ja koko kroppa vaikuttavat lyönnin voimaan TSEMPPIÄ.

      • HaM

        Myöhemmin ku tekniikka alkaa olla hallussa, voi nopeutta ja voimaa treenata esim. ottamalla käsipainot/rannepainot( ei liian raskaat!) ja lyödä suoria säkkiin, niin sillee saa mielestäni aika hyvin voimaa lyönteihin. Mut siitä ei ole hyötyä, jos tekniikka on päin v***ua... :D
        Sitäkään ei kuitenkaan kannata paljoa tehdä, vain vähän kerrassaan.


      • dex.r
        HaM kirjoitti:

        Myöhemmin ku tekniikka alkaa olla hallussa, voi nopeutta ja voimaa treenata esim. ottamalla käsipainot/rannepainot( ei liian raskaat!) ja lyödä suoria säkkiin, niin sillee saa mielestäni aika hyvin voimaa lyönteihin. Mut siitä ei ole hyötyä, jos tekniikka on päin v***ua... :D
        Sitäkään ei kuitenkaan kannata paljoa tehdä, vain vähän kerrassaan.

        Suosittelen, itse käytän juuri tekniikka iskuvoiman kehityksessä. Ranteisiin isken 2. kilon painot ja napsin säkkiin comboja vaihdellen puolta.

        Tekniikka on melko kunnossa itselläni tosin, että joo kyllä suosittelen tekniikan laittamista kuntoon ensin, ettei vaikkapa rannettaan riko, siinä ei sitten enää jatkossa muuten säkkiä hakkaillakkaan :D


      • jiijii19

        ei säkkiä pysty hakkaamaan niin lujaa kuin voimaa riittäisi. tulee vähintään hiusmurtumia ja kädet menee paskaks. pistareilla kehittyy iha ok voimaa kun voi lyödä täysiä ja yläkroppa olka-alueiden ja leuanveto yms treeneil. tekniikkalaji. jaloista lähtee ja kiertoliikkeet lisää lyöntivoimaa mutta matsissakaan niitä ei voi aina käyttää koska siinä on kaksi ottelijaa ja aina ei ole aikaa hakea maksivoimalyöntejä. eli lähinnä kokopakettihommaa :)


    • kehän vierestä

      juttu vaan on niin että samankokoisista kavereista toinen lyö kovempaa kuin toinen vaikka kumpikin löisi teknisesti oikein

      se on minun mielestä niin että kovalyöntiseksi synnytään :-)

      itse en usko että punttisalilta löytyy lyöntivoima vaikka lihakset kasvavat niin siinä häviää lyönnin kovuteen vaikuttavat seikat esim. rentous ja nopeus

      • jujutsuka

        Sanotaanko näin, kun koulussa oltiin penskana, niin tuohan piti paikkaansa. Siellä oli ne kaverit, jotka oli syntyneet lyömään turpaan toisia. Sama tilanne on kapakoissa, missä spurgut hanskaa keskenään. Henkilökohtaiset kokemukset ja se mitä olen eri saleilla nähnyt antaa aivan eri tuntumaa tuohon sinun viestiin:"joku lyö vaan lujaa". Lyöntivoima kehittyy kyllä kun treenaa ja treenaa oikein. Nyhverö kuin nyhverö saa parannettua iskujaan kun jaksaa vaan treenata. Tuolla aivan huipulla taas varmaan pätee tuo sinun ajama linja ja huipulla tarvitaan jo synnynnäisiä kykyjä ja kaikista ei voi tulla huippunyrkkeilijää vaikka miten paljon treenais.
        Sen verran tuohon tekniikka hommaan oma kommentti, kun olen sitä mieltä, että tekniikka ei ole kohdallaan, jos lyönti on heikko. Se kumpi lyö kovempaa ja nopeemmin, lyö mielestäni myös teknisesti paremmin. Se että saa voimaa lyöntiin, kuuluu myös tekniikkaan. Ulkoisesti tekniikka voi näyttää äkkinäiselle kauniilta ja puhtaalta, mutta siitä puuttuu juuri ne pienet jutut, jotka saa sen voiman tulemaan ulos. Ja ne pienet jutut menee jakeluun vasta vuosien treenauksen kuluessa joillekkin. Jotkut lahjakkaat taas kässää melkein heti mitä se valmentaja tarkoittaa. Mutta kaikki oppii lyömään kovemmin jos niin haluaa. Ottaa vuosia, kun lajille ominaiset lihakset, tekniikka, ottelusilmä, jne. kehittyy.
        Kun sitten se päivä koittaa, että tämä vanha koulukiusaaja tulee vastaan, tilanne ei taatusti ole enää sama. Et ole enää sama nyhverö. Tämä vanha kurgo ei niin vaan vetele enää turpaan, vaikka oli syntynytkin kovaksi lyöjäksi.


      • kehän vierestä
        jujutsuka kirjoitti:

        Sanotaanko näin, kun koulussa oltiin penskana, niin tuohan piti paikkaansa. Siellä oli ne kaverit, jotka oli syntyneet lyömään turpaan toisia. Sama tilanne on kapakoissa, missä spurgut hanskaa keskenään. Henkilökohtaiset kokemukset ja se mitä olen eri saleilla nähnyt antaa aivan eri tuntumaa tuohon sinun viestiin:"joku lyö vaan lujaa". Lyöntivoima kehittyy kyllä kun treenaa ja treenaa oikein. Nyhverö kuin nyhverö saa parannettua iskujaan kun jaksaa vaan treenata. Tuolla aivan huipulla taas varmaan pätee tuo sinun ajama linja ja huipulla tarvitaan jo synnynnäisiä kykyjä ja kaikista ei voi tulla huippunyrkkeilijää vaikka miten paljon treenais.
        Sen verran tuohon tekniikka hommaan oma kommentti, kun olen sitä mieltä, että tekniikka ei ole kohdallaan, jos lyönti on heikko. Se kumpi lyö kovempaa ja nopeemmin, lyö mielestäni myös teknisesti paremmin. Se että saa voimaa lyöntiin, kuuluu myös tekniikkaan. Ulkoisesti tekniikka voi näyttää äkkinäiselle kauniilta ja puhtaalta, mutta siitä puuttuu juuri ne pienet jutut, jotka saa sen voiman tulemaan ulos. Ja ne pienet jutut menee jakeluun vasta vuosien treenauksen kuluessa joillekkin. Jotkut lahjakkaat taas kässää melkein heti mitä se valmentaja tarkoittaa. Mutta kaikki oppii lyömään kovemmin jos niin haluaa. Ottaa vuosia, kun lajille ominaiset lihakset, tekniikka, ottelusilmä, jne. kehittyy.
        Kun sitten se päivä koittaa, että tämä vanha koulukiusaaja tulee vastaan, tilanne ei taatusti ole enää sama. Et ole enää sama nyhverö. Tämä vanha kurgo ei niin vaan vetele enää turpaan, vaikka oli syntynytkin kovaksi lyöjäksi.

        siis tarkoitin väittämälläni sitä että kaksi samankokoista samantasoista kaveria laitetaan vierekkäin niin toinen lyö kovempaa kuin toinen.ja sen on synnynnäistä

        ja vaikka se toinen kuinka treenaa niin ei hän välttämättä koskaan lyö yhtä lujaa kun toinen

        nyrkkeilijöistäkin näkee usein kuka lyö kovaa ja kuka ei,vaikkakin tekniikat ois kohallaan

        tottakai harjoittelemalla saa lyönnin kovemmaksi mutta jossain se raja tulee vastaan,siis sellaiselle ketä ei vaan ole syntynyt lyömään kovaa

        ja en perusta tätä väittämääni siihen että mua olisi lyöty liikaa kovaa :-) vaikka ajatuksiani et varmastikaan tajua täysin

        ja nyrkkeilyssä lyönnin nukuttavuus perustuu ajoitukseen eli esim. "vastapalloon lyömiseen" sekä osumakohtaan

        ei niinkään kovuuteen


      • AndyS
        kehän vierestä kirjoitti:

        siis tarkoitin väittämälläni sitä että kaksi samankokoista samantasoista kaveria laitetaan vierekkäin niin toinen lyö kovempaa kuin toinen.ja sen on synnynnäistä

        ja vaikka se toinen kuinka treenaa niin ei hän välttämättä koskaan lyö yhtä lujaa kun toinen

        nyrkkeilijöistäkin näkee usein kuka lyö kovaa ja kuka ei,vaikkakin tekniikat ois kohallaan

        tottakai harjoittelemalla saa lyönnin kovemmaksi mutta jossain se raja tulee vastaan,siis sellaiselle ketä ei vaan ole syntynyt lyömään kovaa

        ja en perusta tätä väittämääni siihen että mua olisi lyöty liikaa kovaa :-) vaikka ajatuksiani et varmastikaan tajua täysin

        ja nyrkkeilyssä lyönnin nukuttavuus perustuu ajoitukseen eli esim. "vastapalloon lyömiseen" sekä osumakohtaan

        ei niinkään kovuuteen

        Tarkoitatko tällä synnynnäisellä kovalyöntisyydellä nyt lihassolujakaumaa nopeat/hitaat vai jotain muuta? Vaikka asia olisi synnynnäinenkin, niin täytyyhän sille kovalyöntisyydelle joku fysiologinen tai kehomekaaninen syy olla. Ei sitä nyrkkiä mikään pyhä henkikään liikuttele.


      • box
        jujutsuka kirjoitti:

        Sanotaanko näin, kun koulussa oltiin penskana, niin tuohan piti paikkaansa. Siellä oli ne kaverit, jotka oli syntyneet lyömään turpaan toisia. Sama tilanne on kapakoissa, missä spurgut hanskaa keskenään. Henkilökohtaiset kokemukset ja se mitä olen eri saleilla nähnyt antaa aivan eri tuntumaa tuohon sinun viestiin:"joku lyö vaan lujaa". Lyöntivoima kehittyy kyllä kun treenaa ja treenaa oikein. Nyhverö kuin nyhverö saa parannettua iskujaan kun jaksaa vaan treenata. Tuolla aivan huipulla taas varmaan pätee tuo sinun ajama linja ja huipulla tarvitaan jo synnynnäisiä kykyjä ja kaikista ei voi tulla huippunyrkkeilijää vaikka miten paljon treenais.
        Sen verran tuohon tekniikka hommaan oma kommentti, kun olen sitä mieltä, että tekniikka ei ole kohdallaan, jos lyönti on heikko. Se kumpi lyö kovempaa ja nopeemmin, lyö mielestäni myös teknisesti paremmin. Se että saa voimaa lyöntiin, kuuluu myös tekniikkaan. Ulkoisesti tekniikka voi näyttää äkkinäiselle kauniilta ja puhtaalta, mutta siitä puuttuu juuri ne pienet jutut, jotka saa sen voiman tulemaan ulos. Ja ne pienet jutut menee jakeluun vasta vuosien treenauksen kuluessa joillekkin. Jotkut lahjakkaat taas kässää melkein heti mitä se valmentaja tarkoittaa. Mutta kaikki oppii lyömään kovemmin jos niin haluaa. Ottaa vuosia, kun lajille ominaiset lihakset, tekniikka, ottelusilmä, jne. kehittyy.
        Kun sitten se päivä koittaa, että tämä vanha koulukiusaaja tulee vastaan, tilanne ei taatusti ole enää sama. Et ole enää sama nyhverö. Tämä vanha kurgo ei niin vaan vetele enää turpaan, vaikka oli syntynytkin kovaksi lyöjäksi.

        pitää paikkansa.


      • jujutsuka
        kehän vierestä kirjoitti:

        siis tarkoitin väittämälläni sitä että kaksi samankokoista samantasoista kaveria laitetaan vierekkäin niin toinen lyö kovempaa kuin toinen.ja sen on synnynnäistä

        ja vaikka se toinen kuinka treenaa niin ei hän välttämättä koskaan lyö yhtä lujaa kun toinen

        nyrkkeilijöistäkin näkee usein kuka lyö kovaa ja kuka ei,vaikkakin tekniikat ois kohallaan

        tottakai harjoittelemalla saa lyönnin kovemmaksi mutta jossain se raja tulee vastaan,siis sellaiselle ketä ei vaan ole syntynyt lyömään kovaa

        ja en perusta tätä väittämääni siihen että mua olisi lyöty liikaa kovaa :-) vaikka ajatuksiani et varmastikaan tajua täysin

        ja nyrkkeilyssä lyönnin nukuttavuus perustuu ajoitukseen eli esim. "vastapalloon lyömiseen" sekä osumakohtaan

        ei niinkään kovuuteen

        on usein aika kärjistettyjä ja monesti loppujen lopuksi ollaan samaa mieltä, vaikka ensin näyttää muulta. Eihän näihin ole yhtä oikeaa vastausta yleensä ja siksi niistä on mukava keskustellakin. Tuo on tosiasia tyo kovuus juttu mitä tuohon vastapallojuttuun tulee. Se on mielestäni se nyrkkeilyn perusidea. Eli ajoittaa lyönti oikein, osua tarkasti ja ottaa mahdollisimman vähän iskuja itse vastaan. Terävällä vedolla oikein ajoitettuna se taju parhaiten varmaan lähtee olen samaa mieltä.


      • kehän vierestä
        AndyS kirjoitti:

        Tarkoitatko tällä synnynnäisellä kovalyöntisyydellä nyt lihassolujakaumaa nopeat/hitaat vai jotain muuta? Vaikka asia olisi synnynnäinenkin, niin täytyyhän sille kovalyöntisyydelle joku fysiologinen tai kehomekaaninen syy olla. Ei sitä nyrkkiä mikään pyhä henkikään liikuttele.

        niin en tiedä varsinaisesti miksi joku vaan lyö kovempaa kuin toinen siis noita hienoja sanoja joita esitit.sen verran minuakin on lyöty :-) että olen asian huomannut...joku laittaa ensi kertaa hanskat käteen ja jo rupee tähtiä näkyy...eikä lyöntitekniikasta tietoakaan,kaveri vaan lyö kovaa !!!

        mutta ei hänestä välttämättä hyvää nyrkkeilijää tule...


      • Riku

        Paskan marjat! Ihan sama kenen suuren mestarin taustaa kun katsot niin jokainen heistä puhuu intensiivisen voimaharjoittelun nimeen!
        Niin Ali, Tyson, Bruce Lee, Robinson, jne jne jne. puhumattakaan muiden lajien lyöjistä, missä vuosien tekniikkaharjoittelu korvataan muutamalla salitreenillä. Voima = nopeus x massa, siitä et sinäkään voi sanoa vastaan.
        Ei se punttisali tapa sitä nopeutta jos muistaa tehdä ne liikkeet oikein.
        Voisin jopa väittää ettet sinä ole todellakaan käynyt salilla tekemässä mitään oikein jos luulet sen kangistavan lihaksia. Ethän sinäkään varmaan treenaa nyrkkeilyäkään ilman veryttelyä, lämmittelyä ja venyttelyä?


      • jujutsuka
        Riku kirjoitti:

        Paskan marjat! Ihan sama kenen suuren mestarin taustaa kun katsot niin jokainen heistä puhuu intensiivisen voimaharjoittelun nimeen!
        Niin Ali, Tyson, Bruce Lee, Robinson, jne jne jne. puhumattakaan muiden lajien lyöjistä, missä vuosien tekniikkaharjoittelu korvataan muutamalla salitreenillä. Voima = nopeus x massa, siitä et sinäkään voi sanoa vastaan.
        Ei se punttisali tapa sitä nopeutta jos muistaa tehdä ne liikkeet oikein.
        Voisin jopa väittää ettet sinä ole todellakaan käynyt salilla tekemässä mitään oikein jos luulet sen kangistavan lihaksia. Ethän sinäkään varmaan treenaa nyrkkeilyäkään ilman veryttelyä, lämmittelyä ja venyttelyä?

        punttien nostelu homma. Itse kuulun siihen koulukuntaan ja minut on aikoinaan "aivopesty" siihen uskoon, että punttien nostosta on todellakin enemmän haittaa nyrkkeilyssä. Olen kyllä lukenut juttuja nyrkkeilijöistä ja katsellut kaikki haastattelut mitä olen ikinä vaan nähnyt. Frank Bruno, Toni Halme ja Michael Spinks tulee vain mieleen noista nyrkkeilijöistä, joiden olen kuullut tai olen lukenut, varsinaisesti nostelleen puntteja, ihan lihaksien kehitysmielessä ja "voimanhankinnan" takia. Esim. Tyson on sanonut ja nimenomaan painotti,tuossa haastattelussa, jonka näin, ettei ymmärrä ollenkaan puntin nostelijoita. Vanhan ajan nyrkkeilijöistä nyt puhumattakaan. Onko tosi, että nuo mainitsemasi heput Ali, Robinson, Tyson ovat kertoneet puntinnostelun kuuluneen treeniohjelmaan? Kevyillä apupainoilla tehtävät kuntopiirityyppiset harjoitteet on aina kuulunut nyrkkeilyyn, mutta varsinaisesta "voiman hankinnasta" ja bodaamisesta ei ole kysymys, vaan täysin erihommasta. Onhan tämän päivän tietous tietenkin voimanhankinnasta ehkä hieman parempaa kuin ennen. Jos käsitin oikein tuon Michael Spinksin homman, niin siinähän oli kyseessä väkisin bodaamalla, raskaaseen sarjaan "lihottaminen" ja siinä hankkeessa oli paljon porukkaa valjastettuna, jotta saatiin nopeusominaisuudet säilytettyä. Hänhän oli todella ylivoimainen alemmissa sarjoissa. Taru loppui kuitenkin lyhyeen Tyson matsissa. Jos joku oli leipiä tekemässä keittiössä vielä ottelun jo alettua, niin taisi se ottelu jäädä pelkiksi hidastuskuvien katseluksi. Taisi kestää n.1 minuutin luokkaa tuo matsi. Tosin ei ne muutkaan kauan pystyssä olleet Tysonia vastaan siihen aikaan, ettei nyt voi suoraan bodaamisen piikkiinkään laittaa. Mutta pohjanoteeraus se taisi kuitenkin olla.


      • swedu
        jujutsuka kirjoitti:

        punttien nostelu homma. Itse kuulun siihen koulukuntaan ja minut on aikoinaan "aivopesty" siihen uskoon, että punttien nostosta on todellakin enemmän haittaa nyrkkeilyssä. Olen kyllä lukenut juttuja nyrkkeilijöistä ja katsellut kaikki haastattelut mitä olen ikinä vaan nähnyt. Frank Bruno, Toni Halme ja Michael Spinks tulee vain mieleen noista nyrkkeilijöistä, joiden olen kuullut tai olen lukenut, varsinaisesti nostelleen puntteja, ihan lihaksien kehitysmielessä ja "voimanhankinnan" takia. Esim. Tyson on sanonut ja nimenomaan painotti,tuossa haastattelussa, jonka näin, ettei ymmärrä ollenkaan puntin nostelijoita. Vanhan ajan nyrkkeilijöistä nyt puhumattakaan. Onko tosi, että nuo mainitsemasi heput Ali, Robinson, Tyson ovat kertoneet puntinnostelun kuuluneen treeniohjelmaan? Kevyillä apupainoilla tehtävät kuntopiirityyppiset harjoitteet on aina kuulunut nyrkkeilyyn, mutta varsinaisesta "voiman hankinnasta" ja bodaamisesta ei ole kysymys, vaan täysin erihommasta. Onhan tämän päivän tietous tietenkin voimanhankinnasta ehkä hieman parempaa kuin ennen. Jos käsitin oikein tuon Michael Spinksin homman, niin siinähän oli kyseessä väkisin bodaamalla, raskaaseen sarjaan "lihottaminen" ja siinä hankkeessa oli paljon porukkaa valjastettuna, jotta saatiin nopeusominaisuudet säilytettyä. Hänhän oli todella ylivoimainen alemmissa sarjoissa. Taru loppui kuitenkin lyhyeen Tyson matsissa. Jos joku oli leipiä tekemässä keittiössä vielä ottelun jo alettua, niin taisi se ottelu jäädä pelkiksi hidastuskuvien katseluksi. Taisi kestää n.1 minuutin luokkaa tuo matsi. Tosin ei ne muutkaan kauan pystyssä olleet Tysonia vastaan siihen aikaan, ettei nyt voi suoraan bodaamisen piikkiinkään laittaa. Mutta pohjanoteeraus se taisi kuitenkin olla.

        oli punttisalilla käynnyt ahkerasti ja Tysonin kohdatessa kaatui pelkästä Tysonin ohilyönnistä.
        Ali ei käynnyt punttisalilla Holyfield taas kävi sen jälkeen kun vaihtoi valmentajaa, tulos oli se että maailman ylivoimaisin omassa painoluokassaan muuttui kömpelöksi massaksi nouistessaan painavimpaan luokkaan, ja vielä siinä meinasi henki mennä kun veti kaiken maailman stereoita, pahimmillaan sydän toimi ainoastaan 25-30 %.
        Tyson ei käynnyt puntiksella ainakaan omien sanojensa mukaan.
        Jos olette muuta kuulleet niin kertokaahan.


      • Torfinn
        Riku kirjoitti:

        Paskan marjat! Ihan sama kenen suuren mestarin taustaa kun katsot niin jokainen heistä puhuu intensiivisen voimaharjoittelun nimeen!
        Niin Ali, Tyson, Bruce Lee, Robinson, jne jne jne. puhumattakaan muiden lajien lyöjistä, missä vuosien tekniikkaharjoittelu korvataan muutamalla salitreenillä. Voima = nopeus x massa, siitä et sinäkään voi sanoa vastaan.
        Ei se punttisali tapa sitä nopeutta jos muistaa tehdä ne liikkeet oikein.
        Voisin jopa väittää ettet sinä ole todellakaan käynyt salilla tekemässä mitään oikein jos luulet sen kangistavan lihaksia. Ethän sinäkään varmaan treenaa nyrkkeilyäkään ilman veryttelyä, lämmittelyä ja venyttelyä?

        Kyllähän se on varmaan tosi, että mitä massiivisempi kaveri, sen enempi on lyönnissä voimaa takana noin yleensä ottaen... meidänkin porukassa on yksi poikkeuksellisen iso sälli ja kyllä se lyö selvästi muita kovempaa vaikka väsyykin aina ensimmäisenä.

        En kyllä silti iha allekirjoita tuota että "vuosien tekniikka harjottelu korvataan muutamalla salikerralla". Kyllä puntti kangistaa siitä ei pääse mihnkään, on paljon omakohtaista kokemusta asiasta, rentous kärsii, nopeus kärsii vaikka teoriassa voiman lisääntymisen kautta pitäis tulla sikuunkin kovuutta. Kyllä tekniikka on ehdottomasti pääasia jos lähtee hakemaan lyöntiin voimaa.

        Sitte tosta puntista että sitä voi tehdä monella lailla. Nyrkkeilyssä pitäis tehdä lajinomaisesti eli harjoittaa joko nopeusvoimaa tai räjähtävää voimaa ja niitä treebataan IHAN erilailla kuin esim. kehonrakennusta tai mitä nyt kou tavallinen 15-vuotias pojankossi menee nyrkkeilytreenien välipäivinä punttikselle. pahimmassa tapauksessa asiantuntemattomalla punttitreenillä voi PILATA toimivan ja rennon kokonaisuuden ja terävyys katoaa kun kädet on ihan jumissa koko ajan jne.

        Elikkäö ainakin kaikenlaiset koneet ja laitteet ei ooo hyväksi vaan pitäis tehdä lajinomaisesti vapailla painoilla ja oikean pituisia sarjoja oikealla intensiteetillä eikä vaan "nostella puntteja" niinkuin kait suurin osa tekee...

        Viisainta olis (jos kerran tosissaan haluaa satsata nyrkkeilyyn), pyyttä nyrkkeilyvalmentajalta laatimaan asiallinen voimaharjoittelu-ohjelma niin ei mene itte mitään pilaamaan väärällä treenillä. Ja yks juttu on kans että kovasta puntista palautumiseen voi mennä viikko, ja jos ei ehdi palautumaan kunnolla niin sitte boksaaminenkin kärsii.

        Pääsääntöisesti kuitenkaan nyrkkeilijöitä ei kovin paljon salille hosuta punttien kimppuun ja kyllä siinä vanhassa "jääräpäisyydessä" paljon perääkin on: kyllä puntti jäykistää! Mutta oikeanlaisesta puntista voi kyllä olla hyötyäkin jos lähtövoimataso on kovin heikko. Muuten uskon ettei normi boksaajalla ole mitään erityistarvetta punttisalille mennä. Kyllä niistä monipuolisista kuntopiireistä, punnerteluista yms saa jo tarpeeksi lajinomaista voimaa eikä nyrkkeilyy oo mikään voimalaji.


      • Blue corner
        jujutsuka kirjoitti:

        on usein aika kärjistettyjä ja monesti loppujen lopuksi ollaan samaa mieltä, vaikka ensin näyttää muulta. Eihän näihin ole yhtä oikeaa vastausta yleensä ja siksi niistä on mukava keskustellakin. Tuo on tosiasia tyo kovuus juttu mitä tuohon vastapallojuttuun tulee. Se on mielestäni se nyrkkeilyn perusidea. Eli ajoittaa lyönti oikein, osua tarkasti ja ottaa mahdollisimman vähän iskuja itse vastaan. Terävällä vedolla oikein ajoitettuna se taju parhaiten varmaan lähtee olen samaa mieltä.

        Lyönti nopeus = Lyönti voima

        Heiajrit harvemmin menee oikeeseen osoitteeseen.

        Varjoa ranne painoilla niin avot! Ainakin itse huomannu toimivan. Säkkiä en ehdota lyömään rannepainoilla vaan jos ku tekniikak on hallussa niin vaikka 20 Oz hanskat käteen ja niillä sitä säkkiä.

        Eli mulle toimii homma just näin. Sanoohan se terve järkikin, että jos reenaat painavimmilla hanskoilla / rannepainoilla niin 10 Oz hanskoilla sulla lähtee rivakammin iskut.

        Tietysti tää on mun mielipide ja mielipiteet on ku persereikiä; toisen oma haisee. ;)


      • Blue corner
        Riku kirjoitti:

        Paskan marjat! Ihan sama kenen suuren mestarin taustaa kun katsot niin jokainen heistä puhuu intensiivisen voimaharjoittelun nimeen!
        Niin Ali, Tyson, Bruce Lee, Robinson, jne jne jne. puhumattakaan muiden lajien lyöjistä, missä vuosien tekniikkaharjoittelu korvataan muutamalla salitreenillä. Voima = nopeus x massa, siitä et sinäkään voi sanoa vastaan.
        Ei se punttisali tapa sitä nopeutta jos muistaa tehdä ne liikkeet oikein.
        Voisin jopa väittää ettet sinä ole todellakaan käynyt salilla tekemässä mitään oikein jos luulet sen kangistavan lihaksia. Ethän sinäkään varmaan treenaa nyrkkeilyäkään ilman veryttelyä, lämmittelyä ja venyttelyä?

        Taas pelkästää mun mielipiteitä.

        Ittelle on riittäny kehon omalla painolla tehtävä treeni rinnalevetoja ja vähän penkkiä räjähtävästi niin pitkää kun pystyy. heti ko huomaa et ei lähe ennää täysi niin yks pakollinen toisto ja siihe loppuu.

        Kyl se niin on, että jos puhutaan nyrkkeilystä niin puntilla ei toinna pistää maximi painoja tankoihi.

        Niiku totesit niin järkevästi poijaat ni kyl se siitä. =)


      • nyrkkipete
        swedu kirjoitti:

        oli punttisalilla käynnyt ahkerasti ja Tysonin kohdatessa kaatui pelkästä Tysonin ohilyönnistä.
        Ali ei käynnyt punttisalilla Holyfield taas kävi sen jälkeen kun vaihtoi valmentajaa, tulos oli se että maailman ylivoimaisin omassa painoluokassaan muuttui kömpelöksi massaksi nouistessaan painavimpaan luokkaan, ja vielä siinä meinasi henki mennä kun veti kaiken maailman stereoita, pahimmillaan sydän toimi ainoastaan 25-30 %.
        Tyson ei käynnyt puntiksella ainakaan omien sanojensa mukaan.
        Jos olette muuta kuulleet niin kertokaahan.

        tysonin nuoruuden puntti treenistä ei ole parempaa tietoa.kun tyson voitti maailmanmestaruuden eka kerran,valmentaja mainitsi ettei mike ole levytankoon koskenut.sillon mike oli kyllä paljon kiinteämpi ja nopeempi.parempi nyrkkeilijä.mutta myöhemmin mike rupes ottaa kehonrakennus tyyppistä puntti treeniä.ja linnassa kolisteli enempikin rautoja.mutta sen huomaa turhana massana ja nopeus on kärsinyt ja otteet kehässä on kehnompia.mitä lyönti voimaan tulee niin voisi verrata kuulantyöntöön tai keihänheittoon suorituksena.että koko keho toimii yhtenä pakettina.jos maksimaalisen tehon lyöntiin haluaisi,kannattaisi treenata voima/räjähtyvyys ominaisuuksia kuten esim.kiekonheittäjä.mutta se taas ei tue täysin nyrkkeilyssä vaadittaviin muihin ominaisuuksiin.ja loukkaantumis riskikin suurenee suuresta voiman ja räjähtävyyden lisääntymisestä.paras olisi kuitenkin löytää kultainen keskitie ja itselle toimiva treenitapa joka toimii esim. nyrkkeilyä ajatellen.


      • Anonyymi

        Punttisali ei vaikuta vittuakaan lyömätehoon! Heikentää vaan lyöntiä. Tyrmääjäksi ei tulla siihen synnytään...!


      • Anonyymi
        jujutsuka kirjoitti:

        Sanotaanko näin, kun koulussa oltiin penskana, niin tuohan piti paikkaansa. Siellä oli ne kaverit, jotka oli syntyneet lyömään turpaan toisia. Sama tilanne on kapakoissa, missä spurgut hanskaa keskenään. Henkilökohtaiset kokemukset ja se mitä olen eri saleilla nähnyt antaa aivan eri tuntumaa tuohon sinun viestiin:"joku lyö vaan lujaa". Lyöntivoima kehittyy kyllä kun treenaa ja treenaa oikein. Nyhverö kuin nyhverö saa parannettua iskujaan kun jaksaa vaan treenata. Tuolla aivan huipulla taas varmaan pätee tuo sinun ajama linja ja huipulla tarvitaan jo synnynnäisiä kykyjä ja kaikista ei voi tulla huippunyrkkeilijää vaikka miten paljon treenais.
        Sen verran tuohon tekniikka hommaan oma kommentti, kun olen sitä mieltä, että tekniikka ei ole kohdallaan, jos lyönti on heikko. Se kumpi lyö kovempaa ja nopeemmin, lyö mielestäni myös teknisesti paremmin. Se että saa voimaa lyöntiin, kuuluu myös tekniikkaan. Ulkoisesti tekniikka voi näyttää äkkinäiselle kauniilta ja puhtaalta, mutta siitä puuttuu juuri ne pienet jutut, jotka saa sen voiman tulemaan ulos. Ja ne pienet jutut menee jakeluun vasta vuosien treenauksen kuluessa joillekkin. Jotkut lahjakkaat taas kässää melkein heti mitä se valmentaja tarkoittaa. Mutta kaikki oppii lyömään kovemmin jos niin haluaa. Ottaa vuosia, kun lajille ominaiset lihakset, tekniikka, ottelusilmä, jne. kehittyy.
        Kun sitten se päivä koittaa, että tämä vanha koulukiusaaja tulee vastaan, tilanne ei taatusti ole enää sama. Et ole enää sama nyhverö. Tämä vanha kurgo ei niin vaan vetele enää turpaan, vaikka oli syntynytkin kovaksi lyöjäksi.

        Luonne ratkaisee 60-70prosenttia😄ei paljo nyhverön lyöntiharjotukset auta jos luonne on nössön😉mitä kovempi luonne sen kovempaa myös lyö🙂ihan vinkkinä. Semmonen kun sit treenaa niin hyvää tulee


      • Anonyymi
        Riku kirjoitti:

        Paskan marjat! Ihan sama kenen suuren mestarin taustaa kun katsot niin jokainen heistä puhuu intensiivisen voimaharjoittelun nimeen!
        Niin Ali, Tyson, Bruce Lee, Robinson, jne jne jne. puhumattakaan muiden lajien lyöjistä, missä vuosien tekniikkaharjoittelu korvataan muutamalla salitreenillä. Voima = nopeus x massa, siitä et sinäkään voi sanoa vastaan.
        Ei se punttisali tapa sitä nopeutta jos muistaa tehdä ne liikkeet oikein.
        Voisin jopa väittää ettet sinä ole todellakaan käynyt salilla tekemässä mitään oikein jos luulet sen kangistavan lihaksia. Ethän sinäkään varmaan treenaa nyrkkeilyäkään ilman veryttelyä, lämmittelyä ja venyttelyä?

        Ali😂😂😂😂voi vittu😂ali ei treenannut punttia ollenkaan😂mistä revit juttus


      • Anonyymi
        jujutsuka kirjoitti:

        punttien nostelu homma. Itse kuulun siihen koulukuntaan ja minut on aikoinaan "aivopesty" siihen uskoon, että punttien nostosta on todellakin enemmän haittaa nyrkkeilyssä. Olen kyllä lukenut juttuja nyrkkeilijöistä ja katsellut kaikki haastattelut mitä olen ikinä vaan nähnyt. Frank Bruno, Toni Halme ja Michael Spinks tulee vain mieleen noista nyrkkeilijöistä, joiden olen kuullut tai olen lukenut, varsinaisesti nostelleen puntteja, ihan lihaksien kehitysmielessä ja "voimanhankinnan" takia. Esim. Tyson on sanonut ja nimenomaan painotti,tuossa haastattelussa, jonka näin, ettei ymmärrä ollenkaan puntin nostelijoita. Vanhan ajan nyrkkeilijöistä nyt puhumattakaan. Onko tosi, että nuo mainitsemasi heput Ali, Robinson, Tyson ovat kertoneet puntinnostelun kuuluneen treeniohjelmaan? Kevyillä apupainoilla tehtävät kuntopiirityyppiset harjoitteet on aina kuulunut nyrkkeilyyn, mutta varsinaisesta "voiman hankinnasta" ja bodaamisesta ei ole kysymys, vaan täysin erihommasta. Onhan tämän päivän tietous tietenkin voimanhankinnasta ehkä hieman parempaa kuin ennen. Jos käsitin oikein tuon Michael Spinksin homman, niin siinähän oli kyseessä väkisin bodaamalla, raskaaseen sarjaan "lihottaminen" ja siinä hankkeessa oli paljon porukkaa valjastettuna, jotta saatiin nopeusominaisuudet säilytettyä. Hänhän oli todella ylivoimainen alemmissa sarjoissa. Taru loppui kuitenkin lyhyeen Tyson matsissa. Jos joku oli leipiä tekemässä keittiössä vielä ottelun jo alettua, niin taisi se ottelu jäädä pelkiksi hidastuskuvien katseluksi. Taisi kestää n.1 minuutin luokkaa tuo matsi. Tosin ei ne muutkaan kauan pystyssä olleet Tysonia vastaan siihen aikaan, ettei nyt voi suoraan bodaamisen piikkiinkään laittaa. Mutta pohjanoteeraus se taisi kuitenkin olla.

        Spinks pelkäsi tysonia😄ainut tappio hänellä😄mut pelkuri leiman sai😄ei tippunu oikeesti


      • Anonyymi
        swedu kirjoitti:

        oli punttisalilla käynnyt ahkerasti ja Tysonin kohdatessa kaatui pelkästä Tysonin ohilyönnistä.
        Ali ei käynnyt punttisalilla Holyfield taas kävi sen jälkeen kun vaihtoi valmentajaa, tulos oli se että maailman ylivoimaisin omassa painoluokassaan muuttui kömpelöksi massaksi nouistessaan painavimpaan luokkaan, ja vielä siinä meinasi henki mennä kun veti kaiken maailman stereoita, pahimmillaan sydän toimi ainoastaan 25-30 %.
        Tyson ei käynnyt puntiksella ainakaan omien sanojensa mukaan.
        Jos olette muuta kuulleet niin kertokaahan.

        Näin on🙂🤞🤞🤞


      • Anonyymi
        Torfinn kirjoitti:

        Kyllähän se on varmaan tosi, että mitä massiivisempi kaveri, sen enempi on lyönnissä voimaa takana noin yleensä ottaen... meidänkin porukassa on yksi poikkeuksellisen iso sälli ja kyllä se lyö selvästi muita kovempaa vaikka väsyykin aina ensimmäisenä.

        En kyllä silti iha allekirjoita tuota että "vuosien tekniikka harjottelu korvataan muutamalla salikerralla". Kyllä puntti kangistaa siitä ei pääse mihnkään, on paljon omakohtaista kokemusta asiasta, rentous kärsii, nopeus kärsii vaikka teoriassa voiman lisääntymisen kautta pitäis tulla sikuunkin kovuutta. Kyllä tekniikka on ehdottomasti pääasia jos lähtee hakemaan lyöntiin voimaa.

        Sitte tosta puntista että sitä voi tehdä monella lailla. Nyrkkeilyssä pitäis tehdä lajinomaisesti eli harjoittaa joko nopeusvoimaa tai räjähtävää voimaa ja niitä treebataan IHAN erilailla kuin esim. kehonrakennusta tai mitä nyt kou tavallinen 15-vuotias pojankossi menee nyrkkeilytreenien välipäivinä punttikselle. pahimmassa tapauksessa asiantuntemattomalla punttitreenillä voi PILATA toimivan ja rennon kokonaisuuden ja terävyys katoaa kun kädet on ihan jumissa koko ajan jne.

        Elikkäö ainakin kaikenlaiset koneet ja laitteet ei ooo hyväksi vaan pitäis tehdä lajinomaisesti vapailla painoilla ja oikean pituisia sarjoja oikealla intensiteetillä eikä vaan "nostella puntteja" niinkuin kait suurin osa tekee...

        Viisainta olis (jos kerran tosissaan haluaa satsata nyrkkeilyyn), pyyttä nyrkkeilyvalmentajalta laatimaan asiallinen voimaharjoittelu-ohjelma niin ei mene itte mitään pilaamaan väärällä treenillä. Ja yks juttu on kans että kovasta puntista palautumiseen voi mennä viikko, ja jos ei ehdi palautumaan kunnolla niin sitte boksaaminenkin kärsii.

        Pääsääntöisesti kuitenkaan nyrkkeilijöitä ei kovin paljon salille hosuta punttien kimppuun ja kyllä siinä vanhassa "jääräpäisyydessä" paljon perääkin on: kyllä puntti jäykistää! Mutta oikeanlaisesta puntista voi kyllä olla hyötyäkin jos lähtövoimataso on kovin heikko. Muuten uskon ettei normi boksaajalla ole mitään erityistarvetta punttisalille mennä. Kyllä niistä monipuolisista kuntopiireistä, punnerteluista yms saa jo tarpeeksi lajinomaista voimaa eikä nyrkkeilyy oo mikään voimalaji.

        Miehen koko ei hirveemmin vaikuta lyömätehoon eikä paino😄kokemuksen rintaäänellä puhun ja tiedän😄en kuitenkaan jaksa aiheesta enempää


      • Anonyymi
        kehän vierestä kirjoitti:

        niin en tiedä varsinaisesti miksi joku vaan lyö kovempaa kuin toinen siis noita hienoja sanoja joita esitit.sen verran minuakin on lyöty :-) että olen asian huomannut...joku laittaa ensi kertaa hanskat käteen ja jo rupee tähtiä näkyy...eikä lyöntitekniikasta tietoakaan,kaveri vaan lyö kovaa !!!

        mutta ei hänestä välttämättä hyvää nyrkkeilijää tule...

        Syökää mäskiä, nii jaksatte mätkiä, kertoo legenda Cassius Clay muistelmissaan.! MP


      • Anonyymi
        Blue corner kirjoitti:

        Lyönti nopeus = Lyönti voima

        Heiajrit harvemmin menee oikeeseen osoitteeseen.

        Varjoa ranne painoilla niin avot! Ainakin itse huomannu toimivan. Säkkiä en ehdota lyömään rannepainoilla vaan jos ku tekniikak on hallussa niin vaikka 20 Oz hanskat käteen ja niillä sitä säkkiä.

        Eli mulle toimii homma just näin. Sanoohan se terve järkikin, että jos reenaat painavimmilla hanskoilla / rannepainoilla niin 10 Oz hanskoilla sulla lähtee rivakammin iskut.

        Tietysti tää on mun mielipide ja mielipiteet on ku persereikiä; toisen oma haisee. ;)

        Kähösen late oli vuoden tulokas vuonna 1966 tvs.


    • Ali

      Jos katsot raskaan- tai keskiraskaansarjan kavereita, niin hartioita ja selkää on treenattu. Leuanveto ja niskantakaapunnerrus tangolla ovat hyviä liikkeitä nyrkkeilijöille. Vaikka tekee raskailla painoilla, niin suoritusnopeuteen on hyvä keskittyä.

      Mutta kuten muut jo kirjoittelivat, ensin pitää saada iskutekniikka kuntoon. Sillä saa nopeammin tyhjät pois.

    • gondolieri

      Kun menet salille niin ota tekniikkapallo ja painopallo ja tee ensin t-pallolla liikkeet oikein ja matkit sitten p-pallolla sitä oikeata liikettä ELI lyöt oikeaoppisen lyönnin pallo kädessä,samoin voit työntää palloa kahdella kädellä niin kovaa kuin ikinä pystyt ja tietysti nyrkkeilyasennossa. Lisä tehoa saat myös kuulantyönnöstä. Jos joku ehdottaa painojen kanssa tehdyistä iskuharjoituksista niin älä vaan tee sitä,rasitus niveliin ja jänteisiin on niin valtava että muutaman vuoden kuluttua sulla on hirvittävät hermosäryt.Normaali punttisali taljoineen on hyvä ,leuanveto ja muut vetoliikkeet eivät anna työntö eli iskuvoimaa mutta vähentävät vaurioitumista.Yhden ja kahden käden punnerrukset ovat hyvä keino ja dippi on hyvä sekä vähän penkkiä,muista iso lihas väsyy nopeasti ja on hidas :) mutta muista venytellä hyvin myös treenien jälkeen!PS:muista että isku lähtee jaloista joten ruutia on niissäkin oltava:)

      • HaM

        Sikspä minä niistä painoista sanoinkin, että niitä ei saa tehdä paljoa kerralla. Ja ei siinä liikaa rasitu, jos tekee vain vähän kerrassaan.


      • Rookie
        HaM kirjoitti:

        Sikspä minä niistä painoista sanoinkin, että niitä ei saa tehdä paljoa kerralla. Ja ei siinä liikaa rasitu, jos tekee vain vähän kerrassaan.

        Minun käsittääkseni et saa lyönti voimaa paljoakaan jos teet lyöntejä käsipainot kädessa. Rasitushan tulee vain olkapäitten ylä osaan jotka nostava käsivarsia ylöspäin. Jos lyönti voimaa haluaa niin rintalihaksen ja ojentajan treenaaminen on tärkeää. Ja vartalon kiertoon vaikuttavien lihasten. Eri rinta ja ojentaja liikkeet ja taljaan vähän painoa ja räjähtäviä lyöntejä. silloin tulee suurin osa lyöntiin tarvitavista lihaksista reenattua. Tämä on tosin vain puntin tekijän näkökulma, kamppailulaji tausta on itsellä toistaseksi aika pieni.


      • Ali

        Mielestäni täällä on aika hyvä juttu nyrkkeilijän punttitreenistä ja perusteluja voimaharjoittelulle.

        http://www.rossboxing.com/thegym/thegym3.htm

        Muutamia otoksia sivuila:
        "Science has proven that weight training can actually help to increase your speed and explosiveness"

        "The boxer must perform medium to heavy lifts with fast, ballistic movements"

        Ja lisäksi vielä suositeltavia harjotteita ko. sivuilta. Jos joku tietää paremmat suomennokset liikkeille niin korjatkaa.

        Bench Press = penkkipunnerrus
        Power Cleans = rinnalleveto (?)
        Squats = jalkakyykky
        Military Press = hartiapunnerrus
        Dumbbell Snatches = tempaus
        Weighted Pull-ups = leuanveto lisäpainoilla
        Hammer Curls = hauisliike


      • gondolieri
        Rookie kirjoitti:

        Minun käsittääkseni et saa lyönti voimaa paljoakaan jos teet lyöntejä käsipainot kädessa. Rasitushan tulee vain olkapäitten ylä osaan jotka nostava käsivarsia ylöspäin. Jos lyönti voimaa haluaa niin rintalihaksen ja ojentajan treenaaminen on tärkeää. Ja vartalon kiertoon vaikuttavien lihasten. Eri rinta ja ojentaja liikkeet ja taljaan vähän painoa ja räjähtäviä lyöntejä. silloin tulee suurin osa lyöntiin tarvitavista lihaksista reenattua. Tämä on tosin vain puntin tekijän näkökulma, kamppailulaji tausta on itsellä toistaseksi aika pieni.

        Jees jos luit niin sanoin että Ei tee ,tätä painojen kanssa pelaamista jopa neuvottiin 70 luvun lopussa ja se oli mielestäni ihan käsittämätöntä!Toi tissiliike ei nekkaajalle ole hyväks ,se hidastaa ja jäykistää,tietysti ne kasvaa mitä raskaammaksi henkilö tulee,muutoin samaa mieltä!


      • box
        Ali kirjoitti:

        Mielestäni täällä on aika hyvä juttu nyrkkeilijän punttitreenistä ja perusteluja voimaharjoittelulle.

        http://www.rossboxing.com/thegym/thegym3.htm

        Muutamia otoksia sivuila:
        "Science has proven that weight training can actually help to increase your speed and explosiveness"

        "The boxer must perform medium to heavy lifts with fast, ballistic movements"

        Ja lisäksi vielä suositeltavia harjotteita ko. sivuilta. Jos joku tietää paremmat suomennokset liikkeille niin korjatkaa.

        Bench Press = penkkipunnerrus
        Power Cleans = rinnalleveto (?)
        Squats = jalkakyykky
        Military Press = hartiapunnerrus
        Dumbbell Snatches = tempaus
        Weighted Pull-ups = leuanveto lisäpainoilla
        Hammer Curls = hauisliike

        Hyvät sivut pitäs vaan tajuta tota englantia,voispa joku tehä suomeks samanlaiset.ois todella hyvä juttu.


      • blue corner
        Rookie kirjoitti:

        Minun käsittääkseni et saa lyönti voimaa paljoakaan jos teet lyöntejä käsipainot kädessa. Rasitushan tulee vain olkapäitten ylä osaan jotka nostava käsivarsia ylöspäin. Jos lyönti voimaa haluaa niin rintalihaksen ja ojentajan treenaaminen on tärkeää. Ja vartalon kiertoon vaikuttavien lihasten. Eri rinta ja ojentaja liikkeet ja taljaan vähän painoa ja räjähtäviä lyöntejä. silloin tulee suurin osa lyöntiin tarvitavista lihaksista reenattua. Tämä on tosin vain puntin tekijän näkökulma, kamppailulaji tausta on itsellä toistaseksi aika pieni.

        juu mut saat nopeutta lyönteihi käsipainoil / Rannepainoil.

        Nopeus = voima.

        miks kirjottelen 2v vanhaan ketjuun. :S


      • entinen harrastelija
        blue corner kirjoitti:

        juu mut saat nopeutta lyönteihi käsipainoil / Rannepainoil.

        Nopeus = voima.

        miks kirjottelen 2v vanhaan ketjuun. :S

        harrastin ite tota rannepainoa hanskanpäällä ja yksi vaajaaksi jäänny takasuora säkkiin ja käsikäänty liikaa. kyynärpää väänty yli, ei aivan riskitöntä hommaa. mut kyllä se tuntu harjotteena tuovan lisää räjähtävyyttä/nopeutta. kipu lakkaas yli puolenvuoden "kuminauhasormissa harjottella" tai siitä huolimatta.


      • Anonyymi
        HaM kirjoitti:

        Sikspä minä niistä painoista sanoinkin, että niitä ei saa tehdä paljoa kerralla. Ja ei siinä liikaa rasitu, jos tekee vain vähän kerrassaan.

        Fury lopettaa uransa 33 vuotiaana, saatuaan voittoja ja elämänsä vireeseen!


    • azmodan

      Paras tapa saada voimaa ja sivussa nopeutta on, kun laitat nykkeisihi kevyet (500g tai

    • Voimaa&nopeutta

      Sanotaan, etta lyontivoima lahtee jaloista kasiin.
      Punttiksella kayvat bodarit huomataan kehassa niiden hitaasta liikkuvuudestaan ja hitaista, koukkuunjaavista "kuulantyonto"-iskuista.
      Painonnostajat usein vasyvat kesken ottelun.

      Jokainen kunnon suora on jaatava osuessaan suorana "lukkoon", ja ylakoukut koko vartalon kierreliikkeella.

      Itse olen nyrkkeillyt vasta kaksi vuotta, mutta olen harrastanut hiihtoa paljon kauemmin, mista on suurta apua. Kesalla juoksu muu monipuolinen urheilu on suotavaa.
      Jos puntille halutaan menna, on painot oltava kevyita, sarjat nopeita ja lyhyita. Noin 1,5 tunnin reeni on minulle taysilla tehtyna juuri sopiva.

    • swedu

      Lyöntivoima lähtee aivoista ja miten hyvä reagointikyky sinulla on.
      Sitäkin voi harjoitella jo lapsesta siihen ei tarvita punttisalia.
      Sitten tulee tekniikka kehiin pitääkö lyödä lujaa vaiko painavasti.
      Kaveri joka nostaa penkistä 200kg ei lyö kovaa mutta painavasti.
      Kovat iskut tulee säkkiä hakkaamalla ja lekalla lymällä.
      Tämä on minun mielipide.
      Norjassa tutkitaan 91kg Barkhallin iskuvoimaa oikein laboratooriossa ja olisi mielenkiintoista kuulla miten tutkimukset edistyy, jos joku löytää tietoa Norjan sivuilta niin ilmoitelkaa.
      Terv. Kalle.

      • jee

        kaikkee kans. Jaloista lähtee vaikka mitä, mutta ei tuollaista asiaa voida yleistää. Koko lyöntii vaaditaan koko kehon oikeaoppista toimintaa joka lähtee "selkärangasta". Nyrkkeily ei ole mitään golfia tai taidetta!
        Mitä noihin kehonrakentajiin tulee, niin en toki jokainne joka ei ole paljoa nyrkkeillyt on vaikutelma kankea. Mutta katsokaa huviksenne paljon raskaan sarjan nyrkkeilijät (mm. Tyson, Holyfield yms. sankarit) vettää esim. penkistä tai kyykkää? Yli 200 menee jotta kolahtaa. Sitten puhumattakaan kaverien lihasmäärästä. Kuka kehtaa edes sanoa, että ne on kankeita/hitaita ukkoja? Kyllä sitä tarvii raskasta punttia koko keholle, jos meinaa tehokkaaksi lyöjäksi. Mutta toki painoarvo itse nyrkkeilyyn täytyy säilytää ykkösenä. Puheet bodareiden kankeudesta on kateellisten panettelua. Usemmiten se vain on niin että bodarit ei ole treenannut nopeus/teknikka lajeja puntin ohella. Mutta jos tosiaan treenaat nyrkkeilyä ja sen ohelle lisäät punttia, kävelyä, uintia, hiihtoa yms. Niin lopputulos on vähintääkin tyydyttävä!

        nm. raskaansarjan thaiboxeri.


      • jujutsuka
        jee kirjoitti:

        kaikkee kans. Jaloista lähtee vaikka mitä, mutta ei tuollaista asiaa voida yleistää. Koko lyöntii vaaditaan koko kehon oikeaoppista toimintaa joka lähtee "selkärangasta". Nyrkkeily ei ole mitään golfia tai taidetta!
        Mitä noihin kehonrakentajiin tulee, niin en toki jokainne joka ei ole paljoa nyrkkeillyt on vaikutelma kankea. Mutta katsokaa huviksenne paljon raskaan sarjan nyrkkeilijät (mm. Tyson, Holyfield yms. sankarit) vettää esim. penkistä tai kyykkää? Yli 200 menee jotta kolahtaa. Sitten puhumattakaan kaverien lihasmäärästä. Kuka kehtaa edes sanoa, että ne on kankeita/hitaita ukkoja? Kyllä sitä tarvii raskasta punttia koko keholle, jos meinaa tehokkaaksi lyöjäksi. Mutta toki painoarvo itse nyrkkeilyyn täytyy säilytää ykkösenä. Puheet bodareiden kankeudesta on kateellisten panettelua. Usemmiten se vain on niin että bodarit ei ole treenannut nopeus/teknikka lajeja puntin ohella. Mutta jos tosiaan treenaat nyrkkeilyä ja sen ohelle lisäät punttia, kävelyä, uintia, hiihtoa yms. Niin lopputulos on vähintääkin tyydyttävä!

        nm. raskaansarjan thaiboxeri.

        Tyson itse sanoo haastatteluissa, että hän ei rautoihin koske eikä ole koskenut. Ainakin noissa mitä minulla on videolla. No tietyt kuntopiirit kuuluu kyllä aina nyrkkeilyyn, muttei raskaiden rautojen nostelut välttämättä. Parhaita raskaan sarjan nyrkkeilijöitä on aina olleet ns. luonnostaan isot ja lihaksikkaat kaverit. Bodamalla on muutama kai päässyt aika lähelle tuota himoittua raskaansarjan maailmanmestaruutta, mutta se viimeinen niitti on jäänyt aina puuttumaan. Frank Bruno ja Michael Spinks olivat bodaamalla saaneet itselleen kokoa ja päässeet tälleen raskaaseen sarjaan. Aika pitkälle he kyllä pääsivät. Mutta usein on nyrkkeilyssä nähty, miten iso "läskikasa" pieksää treenatun näköisen kaverin. Oliskohan siinä loppujen lopuksi kysymys siitä, että se viimeinen herkkyyys saattaa bodaaja tyypeillä olla joskus kadoksissa. Tietenkin on monenlaisia tapoja nostella rautoja ja jollakin homma toimii ja joillakin ei.


      • Anonyymi
        jee kirjoitti:

        kaikkee kans. Jaloista lähtee vaikka mitä, mutta ei tuollaista asiaa voida yleistää. Koko lyöntii vaaditaan koko kehon oikeaoppista toimintaa joka lähtee "selkärangasta". Nyrkkeily ei ole mitään golfia tai taidetta!
        Mitä noihin kehonrakentajiin tulee, niin en toki jokainne joka ei ole paljoa nyrkkeillyt on vaikutelma kankea. Mutta katsokaa huviksenne paljon raskaan sarjan nyrkkeilijät (mm. Tyson, Holyfield yms. sankarit) vettää esim. penkistä tai kyykkää? Yli 200 menee jotta kolahtaa. Sitten puhumattakaan kaverien lihasmäärästä. Kuka kehtaa edes sanoa, että ne on kankeita/hitaita ukkoja? Kyllä sitä tarvii raskasta punttia koko keholle, jos meinaa tehokkaaksi lyöjäksi. Mutta toki painoarvo itse nyrkkeilyyn täytyy säilytää ykkösenä. Puheet bodareiden kankeudesta on kateellisten panettelua. Usemmiten se vain on niin että bodarit ei ole treenannut nopeus/teknikka lajeja puntin ohella. Mutta jos tosiaan treenaat nyrkkeilyä ja sen ohelle lisäät punttia, kävelyä, uintia, hiihtoa yms. Niin lopputulos on vähintääkin tyydyttävä!

        nm. raskaansarjan thaiboxeri.

        hitaita ne on silti vert 70kg nyrkkeilijäään, vaikka kumahtaakin massassall, hitaita ne on silti, nopee kestävä kevyempi äijä voittais jos ois rajattomasti tilaa ympärillä


    • Zamu

      Luin joskus tutkimuksesta joka tehtiin Neuvostoliiton nyrkkeilijöiden keskuudessa kultaisella kahdeksankymmentäluvulla.
      Siellä kun oli luotu samanlainen tekniikkaohjelma joka musikalle, olitpa sitten keltanahkaisempaa tai valkonahkaisempaa sorttia.

      Ja katso, teknisesti täsmälleen samoin harjoittelevista osa tyrmättiin lähes aina, osa joskus, ja osa tyrmäsi lähes aina.

      Tutkimus toi ilmi, että ainoa merkittävä ero ottelijoiden välillä oli keskivartalon ja erityisesti vatsalihasten voimakkuudessa. Eli mitä enemmän massussa potkua, sitä helpommin vastustaja nukahti..

    • valistaja.

      Lyöntivoima on tekniikkaa. Miten saat kehon painon iskun taakse. Se, miten se tapahtuu, riippuu lyönnistä, suorien voimantuotto on erilaista kuin koukkujen ym. Nyrkkeillessä lyöntejä lyödään eri voimakkuuksilla eikä aina tarvitse tuottaa maksimaalista voimaa vaan tavoitellaan ehkä enemmän nopeutta.

      Punttis oikein tehtynä voi kehittää lihaksia tukemaan liikeratoja ja tuottaa niihin räjähtävyyttä, mutta jos tekniikka ei ole hallussa, siitä ei ole hyötyä. Väärin tehtynä punttis jumittaa lihakset ja tekee ne hitaiksi. Pitäisi pyrkiä aina tekemään mahdollisimman nopeita toistoja, vaikka sitten pienemmillä painoilla.

    • koko ketjusta

      Täytyy olla melko tyhmä jos luulee ettei Tyson ole tehnyt voimaharjoittelua..
      Kaveri on hiukan alle 180 senttinen ja silti oli raskassarjalainen...
      Hauis lienee noin 50 senttinen!
      Kuka täysjärkinen voi luulla että tuollainen lihasmassa saavutetaan pelkästään säkkiä takomalla tai juoksulenkeillä..
      Onhan toki kasvuhormonia mennyt enempi kuin hiihtoliitto sallii..
      Tietenkin on harjoiteltava myös voimaa! Etenkin raskaammissa sarjoissa..

      • Mike Tyson fani

        Oon samaa mieltä että kyllä Tysonkin on nostellut puntteja sillä oon nähnyt videon missä nostelee puntteja.
        Mutta hormooneja ei oo varmaan tarvinnu käyttää koska Mike painoi 12 vuotiaana jo 80kg et kyl geenit on ihan kohdillaan.Kyllä saat olla aika perkeleen lahjakas kaveri jos pitäis päästä maailmanmestariksi raskaassa sarjassa ilman punttien nostoa tänä päivänä.Siinä on kyllä perää et liika on liikaa punttien nostossa et kylhän järkikin sanoo et jos sä oot 185cm/140kg lihaskimppu ni nyrkkeilykehä ei oo enää oikea paikka.Liian isot lihakset on haittana.


    • en nyrkkeile
    • lewari

      Jos haluu tosiaan kehittää lyöntivoimaa niin,Erilaiset variaatioreenit on yksi vaihtoehto.silloin yhtenä päivänä,Esim:Sopivan painoiset käsipäinot käsiin ja harjoittelee peruslyöntejä.Päivä lepoa ja seuraavalla kerralla ilman painoja.
      Eli 2:na päivänä viikossa reenaat ilman puntteja ja yhtenä päivänä käsipäinojen kanssa.Tärkeetä on tossa metodissa ottaa punttiheijari päivä aika-sarja painotteisesti,Eli vaik.Aluksi 3-5 sarjaa,minutti tai vaikka puolitoista,tauot sarjojen välillä ja kun kunto kasvaa ni voi ottaa ajallisesti pidempiä sarjoja.Jokainen joka on harjoitellut tällä melko perus ohjelmalla on saanut lyönnit: Terävämmäksi,Lujemmaksi ja nopeammaksi.

      • TanssiKuinHoseTuominen

        Eikä! Ruttenin nauha soimaan, ja puoli tuntia aamuin illoin sen tahdissa!
        Viikonloppuisin kannattaa mennä jytäjumppaan, niin rytmitaju kehittyy. Se on kaikkein tärkeintä!


    • kdkfkf

      Alotin säkin hakkaamisen about 1,5kk sitten ja kädet oli puntin jäljeltä aika tukossa eli todella hitaat. Meni joku 2-3viikkoa et aukes ja nyt on jo huomattavasti nopeemmat eli napsahtaa kovemmin säkkiin. Samalla muutin puntti reeniä niin et en tee maksimeilla vaan 70-90% nopeita toistoja. Ja tolla säki mukaan ottamisella on saanu todella paljon tehoa punttiin lisäksi sillä saa jumit hakattua helposti pois :) Suosittelen nivelet tuntuu käsissä vaa olevan alkuun melko kipeät, mut kait se siitä ku tottuu :|

    • näetsätän

      ollut murtunut tämä kanssa ja ollaan vasta pään alueella

    • Kisahalli1984

      Iskunvoimakkuudesta eli tyrmäyslyönnistä hieman.
      Tunnen muutaman kaverin, joilla iskut eivät olleet sen kummempia
      kuin muillakaan, mutta kontrauskyky ja vastaiskun ajoitus oli huippuluokkaa .

      Yksi sen taidon omaava kaveri edusti Porilaisseuraa, silloin kuin itse pyörin kuvioissa mukana.

    • Boxing87

      Punnerrus ja dipit tuo sitä lyönti voimaa ei sali lyö ei raskassarjalaisetkin lujaa jopa kovempaa testit sanoo

    • SäkkiäHakkaamaton

      Täytyyhän nyt ymmärtää, että isku lähtee isosta varpaasta edeten jalkapöytään ja edelleen nilkan kautta pohjelihakseen. Siitä se jatkaa etureisilihaksen avulla lonkan koukistajan kautta vatsalihaksiin. Ja sitten olkapään kautta hauikseen ja kyynärpään yli käsivarren lihaksiin. Käsivarsista isku etenee kämmeneen ja lopuksi rystysiin. Näin toimimalla vastustaja hiljenee pitkäksi aikaa ja parhaassa tapauksessa ikuisiksi ajoiksi tulematta koskaan enään häiritsemään otteluita. Turha sitä säkkiä on hakata kun opettelee oikean voimaketujun ja menee kehään kuten minä tein aikoinaan. En hävinnyt ainuttakaan käymääni ottelua.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1625
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1254
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1096
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1082
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1039
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      970
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      867
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      751
    Aihe