Miten vaikeaa nukahtaminen voi olla?

pofuksio.

Nyt olen kaksi tuntia koittanut nukahtaa. En jaksa enään yrittää, koska keinotkin loppu.

Yleensä nukahdan alta kymmenen minuutin. Kahenkymmenen minuutin jälkee pitää ruveta käyttään poppakonsteja, useat aika kummallisia mutta toimivia.Mutta nyt kaikki muistamani poppakonstit pettivät.

Mitä te teette, kun koitatte nukahtaa, ettekä vaan saa unta?



(Ja kaikkia varmaan kiinnostaakin hirveästi minun uniongelmani XD (ja oli sitten sarkasmia))

Pofuksio, jota vituttaa, kun puhelin ei anna laittaa aloitukseen omaa nimimerkkiä, ja jota vituttaa jo valmiiksi

27

980

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joo, tiiätkö mullakin on ollut nukahtamisongelmia ja se on yhtä helvettiä DD:

      Yleensä menee silleen, et oon kaks yötä silleen pääosin valveilla tai sit se on sellasta katkonaista unta ja sitten oon päivällä ihan sairaan väsynyt. Sitten näiden kahden päivän jälkeisenä yönä voisin nukahtaa pystyyn ja nukun sen yön sitten kuin tukki. Mutta sen jälkeen sama rumba uudestaan.

      Ja auta armias jos on jotkut bileet silloin toisena päivänä, sammuisin varmaan 2 alkoholijuoman jälkeen D: (se, että huo itsensä tuhannen humalaan on muuten mitä mainion lääke unettomuuteen, mutta siitä nyt on vaan muuten enemmän haittaa..)

      Kaiholla muistelen niitä lukio-aikoja, jolloin minultakin meni nukahtamiseen se kymmenen minuuttia DD: Yläasteella taas en halunnut nukkua, koska en halunnut seuraavan päivän koittavan, joten olin sellainen elävä-kuollut talvisin ja nukuin aina päivällä...

      Minä yritän lukea jotain kirjaa, jos ei meinaa uni tulla, koska turhaa se on pyöriä siellä jos ei nukuta. Ei ole toisaalta paljoa auttanut, paitsi muutaman kerran (uskon, että silloin minulla on ollut paljon ajateltavaa ja kun olen lukenut kirjaa, aivoni ovat ikään kuin rauhoittuneet).

      Menetkö heti netissä oltuasi tai telkkarin kattomisen jälkeen nukkumaan? Se vaikeuttaa nukahtamista, yritä pidättäytyä siitä ainakin puoli tuntia ennen.

      Arvaa mikä myös auttaa nukahtamisvaikeuksiin? Taajamajunalla matkustaminen!

      Onko huone tarpeeksi pimeä/viileä?

      Minusta tuntuu, että minulla saattaa hieman valo häiritä kämpillä, koska olen kotona-kotona tottunut siihen, että huone on miltei pilkko-pimeä. Kämpillä minun sälekaihtimet on vähän huonot ja siellä on sellainen pikkuinen rako-ikkuna, mistä pääsee valoa sisään :(

      Paitsi että...

      SAATANA RÄPLÄÄTKÖ NYT JOTAIN KÄNNYKKÄÄ JA ET MALTA OLLA OLEMATTA SUOLISTOSSA? KÄNNYKKÄ POIS JA NUKKUMAAN, KYLLÄ SE SIELTÄ TULEE.

      • Arvaa mikä minulla muuten usein auttaa? :D Laitan silmät sellaseen "uniasentoon". Yleensä saatan pomppia, heittelehtiä ja ajatella kaikkea ja ehkä ne silmätkin silloin liikkuu siellä luomien alla. Yleensä myös silmät aukeaa vähäksi aikaa ja sit suljen ne ja aukaisen ja suljen...

        Mutta tiedätkö, kun ihminen nukkuu tai menettää tajuntansa, sen silmät ikään kuin menee silleen, että tavallaan "katsoisi ylöspäin", paitsi ettet yritä katsoa ylöspäin, laitat ne vaan sinne ylös.

        Tiiätkö, samalla lailla kun ihminen pyörtyy? Silloin sillä heittää silmät vinksinvonksin "ylöspäin", niinku taakse? :D

        Se ainakin auttaa minulla unitilaan pääsemistä.


      • fnfn kirjoitti:

        Arvaa mikä minulla muuten usein auttaa? :D Laitan silmät sellaseen "uniasentoon". Yleensä saatan pomppia, heittelehtiä ja ajatella kaikkea ja ehkä ne silmätkin silloin liikkuu siellä luomien alla. Yleensä myös silmät aukeaa vähäksi aikaa ja sit suljen ne ja aukaisen ja suljen...

        Mutta tiedätkö, kun ihminen nukkuu tai menettää tajuntansa, sen silmät ikään kuin menee silleen, että tavallaan "katsoisi ylöspäin", paitsi ettet yritä katsoa ylöspäin, laitat ne vaan sinne ylös.

        Tiiätkö, samalla lailla kun ihminen pyörtyy? Silloin sillä heittää silmät vinksinvonksin "ylöspäin", niinku taakse? :D

        Se ainakin auttaa minulla unitilaan pääsemistä.

        Minua se vain oksettaa, jos teen sitä valveilla...

        Ja vastaan tähän nyt noihin ylempiinkin, laiska kun olen.

        Yleensä en käytä mitään "viihde-elektroniikkaa" puolta tuntia ennen nukahtamista, mutta vaikka räpläisin puhelinta yömyöhään, nukahdan alta kymmenen minuutin.

        Huoneeni on tarpeeksi viileä, eikä valoa tule mistään, edes ikkunasta.

        Ja juu, olen paikalla suolistossa. Yksi poppakonsti nimittäin on plärätä puhelimella hetki, ja sitten mennä keittiöön katselemaan hetkeksi ikkunasta ulos. Toimii todella usein.

        En muuten edes päivänvalossa malta välillä olla poissa suolistosta, olen kiintynyt tähän paikkaan liikaa. Tuntuu välillä lievältä pakkomielteeltä, joita saan todella helposti...


    • Voi pelle... ei kaks tuntii oo mittää. Mut se ko kaheviikon ajan yli 7h yrität nukahtaa.....

      • Kahen tunnin kohalla lakkaan yrittämästä nukahtaa, koska ennen kahta en kuitenkaan tule nukahtamaan.

        Ja miten sulle voi noin huonosti mennä? D:


      • pofuksio kirjoitti:

        Kahen tunnin kohalla lakkaan yrittämästä nukahtaa, koska ennen kahta en kuitenkaan tule nukahtamaan.

        Ja miten sulle voi noin huonosti mennä? D:

        Mulla menee muuten usein kesäisin unirytmi päin persettä ja sitten oon silleen: "Menenpäs jo yhdeltä nukkumaan!" ja nukahdan sitten lopulta joskus seittämältä kun äiti lähtee töihin.

        Sama, vaikka menisin kolmelta nukkumaan, mutta nukahdan aina seittämältä tai kahdeksalta viimeistään. Se on vakio. Sillon vaan ei tule pyörittyä sängyssä niin paljoo, silloin kolmelta.


    • Bhgjkkvgu

      "(Ja kaikkia varmaan kiinnostaakin hirveästi minun uniongelmani XD (ja oli sitten sarkasmia))"

      Älä vtus oliko se sarkasmia enpä ois tajunnu

      • Oli vain pakko laittaa, kun itse olen niin tyhmä etten välttämättä olisi älynnyt.


    • Jasså. Se tunne, kun tulee aamulla Suolistoon, ja huomaa jonkun kirjoittaneen sinuna yön aikan.

      Tässä on kyllä nyt koira haudattuna, oikeastaan aika montakin.

    • Itse en pysty nukkumaan jos kädet hikoavat, joten ykkösratkaisuni unettomuuteen on valella ranteet jääkylmällä vedellä. Hyvänä kakkosena tulee ideaaliside nilkkaan, yhdestä päästä korotettu sänky (sekin auttaa nukahtamaan) saa veren valumaan jalkoihin ja joskus pieni puristus nilkan ympärillä auttaa.

      Onhan itsellänikin vähäunisia jaksoja ollut, mutta ei vähään aikaan ole yhtään ollut. Kyllä sitä on ihan raato jos viikon menee maksimissaan neljän tunnin yöunilla.

      Vielä se viimeinen vinkki, joka on ehkäpä pätevin, mutta myös vaikein: pidä unirytmi tasaisena, myös viikonloppuisin. Eri päivien välillä nukahtamis- ja heräämisajankohtaa saa siirtää vain kahdella tunnilla, joten jos koulua varten pitää herätä aina seitsemältä, tulee viikonloppuisin päästä ylös viimeistään yhdeksältä. Tähän ei tarvita muuta kuin herätyskello ja vähän itsekuria. Plussana se, että aikaisemmin herääminen muuttuu huomattavasti helpommaksi ja aamumyöhästelyt jäävät historiaan.

      Säännöllinen elämänrytmi on muutenkin hyvä ajatus, terveisin migreenipotilas.

    • morso1997

      Hyviä vinkkejä on kaikki^. Mä nukahan myös paremmin sillo ku on käyny lenkillä alkuillasta tai oon liikkunu jotenki muuten. Ja jos ei sit illalla siltikää nukuta ni sit voi käyttää sen ajan johonki hyödylliseen esim. ruotsin sanojen opiskeluun :D (kuulemma tylsien asioiden tekeminen auttaa nukahtamaan)

      • Jotkuthan niin sanovat, mutta itselläni vaikutus on päinvastainen. Tylsyys saa minut turhautumaan ja turhautuneena nukkuminen on vielä vaikeampaa. Itselleen sopivaa nukahtamistekniikkaa kannattaa kyllä etsiä, jotkut ajattelevat iloisia asioita, jotkut tylsiä jne. Itse ajattelen ikään kuin tarinoita (joita en tässä välittäisi jakaa), jotka joskus seuraavat uneenkin. Sitten onkin seuraavana iltana vaikea muistaa, missä kohtaa nukahti, että voisi jatkaa siitä. Samaa stooria olen itselleni ainakin 15 vuotta kertonut ja edelleen toimii. Aiheet vain vähän muuttuvat iän myötä. iltasadut ovat siis aikuisenakin ihan jees. Tämä on myös ainoa keino saada minut pysymään paikallani, meinaan näitä pohdiskellessa menee helposti tovi jos toinenkin.


    • Siiliö

      "(se, että huo itsensä tuhannen humalaan on muuten mitä mainion lääke unettomuuteen, mutta siitä nyt on vaan muuten enemmän haittaa..)"

      Tähän haluaisin vielä huomauttaa jotain, ettei kukaan keksi käyttää alkoholia unilääkkeenä.
      Kännissä on kyllä helpompi nukahtaa, mutta jossain vaiheessa yöllä, tulet heräämään kehosi hävittäessä alkoholia.
      Itse olen nukkunut aina astetta kovemman juomisen jälkeisen yön aika huonosti. Lisäksi olen ollut jälkeen päin pitkään janoinen.
      En suosittele alkoholia unilääkkeenä käytettäväksi. :D

      • Alkoholi on huono unilääke, koska vaikka se auttaa nukahtamaan, on unenlaatu huonompaa ja uni siis vähemmän palauttavaa. Hakekaa mieluummin melatoniinia, taitaa nykyään saada apteekista ilman reseptiäkin.


      • fnfnfn

        En minäkään sitä tosissani suositellut, tahdon vaan huomauttaa :D

        Mutta se mikä tässä tuli siis vaan mieleen, oli että mäkin kehittelen tommosia "tarinoita" ennen nukahtamaan menoa :D Tai unelmoin tai jotain (se ei oo semmoista "oispa mulla sit hieno kännykkä, jossa on 16 megapixelin kamera ja kultakehykset" - unelmointia)... Mutta kuulemma se on tosi yleistä!

        Muistan, että joskus ala- ja yläasteella se oli niin kivaa, etten malttanut nukkua ja saatoin joskus odottaa seuraavaa yötä, että pääsisin yönaikaisiin seikkailuihi...

        - fnfn


      • fnfnfn kirjoitti:

        En minäkään sitä tosissani suositellut, tahdon vaan huomauttaa :D

        Mutta se mikä tässä tuli siis vaan mieleen, oli että mäkin kehittelen tommosia "tarinoita" ennen nukahtamaan menoa :D Tai unelmoin tai jotain (se ei oo semmoista "oispa mulla sit hieno kännykkä, jossa on 16 megapixelin kamera ja kultakehykset" - unelmointia)... Mutta kuulemma se on tosi yleistä!

        Muistan, että joskus ala- ja yläasteella se oli niin kivaa, etten malttanut nukkua ja saatoin joskus odottaa seuraavaa yötä, että pääsisin yönaikaisiin seikkailuihi...

        - fnfn

        Heh itsellekin tulee joskus mieli mennä nukkumaan vaan ajattelemaan noita :D Joskus muksuna muistan maanneeni pitkälle iltapäivään vain ajattelemassa = varmaan löhöilin siinä viitisen tuntia putkeen.


      • santiny kirjoitti:

        Alkoholi on huono unilääke, koska vaikka se auttaa nukahtamaan, on unenlaatu huonompaa ja uni siis vähemmän palauttavaa. Hakekaa mieluummin melatoniinia, taitaa nykyään saada apteekista ilman reseptiäkin.

        Yksi kojamiiniryyppy on ihan ok unilääke, mutta esmes lasillinen vodkaa tekee jo sen, että maksa käsittelee sitä koko yön ja pitää Nassea hereillä.


    • Mukavaa oikeastaan, että tähän ketjuun on vastailtu, vaikkakin kirjoittaja en ole ollut oikea minä. Joku oli siis ilmeisesti päässyt käyttäjälleni sisään (ihmettelen kyllä miten), mutta tuon henkilön tekojen järkevyyttä en ymmärrä.

      • Siiliö

        Se ei ollut kirjautunut nikki. Lue aloitus. Outoa toimintaa kyllä. :D


      • Siiliö kirjoitti:

        Se ei ollut kirjautunut nikki. Lue aloitus. Outoa toimintaa kyllä. :D

        Oho, tämä tyhmä ei huomannut. (Puhelimella sitä ei edes näe) Mutta en yhtään kyllä ymmärrä että mitä ideaa tuommoisessa on.


      • mörkö
        pofuksio kirjoitti:

        Oho, tämä tyhmä ei huomannut. (Puhelimella sitä ei edes näe) Mutta en yhtään kyllä ymmärrä että mitä ideaa tuommoisessa on.

        Alkoholi on tosiaan huono unilääke ainakin minulle,jos juon alkoholia en välttämättä nuku pariin vuorokauteen,vaan juon vaan.

        Muutenkin on toi unirytmi hukassa,nukun ainoastaan lääkkeillä,en vaan saa unta ilman lääkkeitä.
        Olen kyllä yrittänyt ilmankin,ei onnistu valvon aamuun asti.
        Nyt oon viime aikoina koittanut vähentää unilääkkeiden määrää ja vähän pystynyt niitä vähentämään.

        Mutta jo kahdeksalta illalla mun täytyy ottaa ekat rauhoittavat,sitten joskus kymmenen aikaan oikeet unilääkkeet.Silti mä voin käydä ihan kierroksilla,eikä unesta saa yhtään kiinni.

        Sitten kun en saa yhtään unta pariin päivään,niin alan juomaan,ja sitten menee taas pari vuorokautta humalassa.
        Sen jälkeen kyllä nukun lähes vuorokauden,mutta sitten kaikki alkaa taas alusta.

        Ei voi kuin haaveilla lapsena nukahtamista,pää tyynyyn ja parin minuutin jälkeen umpiunessa.


    • Ihan helvetin vaikeaa. Sitähän sää kysyit.

    • Lesbo.

      No mä en ainakaan pysty nukkuu kosk mietin aina illalla yhtä tyttöä. Koska rakastan sitä.

      • Voi, tiedän niin tuon tunteen...


    • Jaaffd

      Jaa,

    • Ndksksks

      Melatoniini alkoholi ja aik pia alkaa väsyttää :)

    • Random1234

      Joo sama ongelma mullakin, mutta jos on viikonloppu niin mä otan puhelimen ja katon jotain videoita ja sit kun se video loppuu oon aika väsynyt, mutta jos seuraavana päivänä koulua/töitä niin kannattaa ottaa jotain lääkkeitä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6629
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4283
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2700
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2060
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1588
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1417
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1084
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe