Mihin osaamiseen kannattaa panostaa?

Assarista eteenpäin

Olen tuoreehko ylioppilas ja tuore merkonomi. Teen tällä hetkellä kokopäivätyötä toimistohommissa tavoitteenani maksaa opintolainat äkkiä pois ja hakea sitten jatko-opiskelemaan. Kunhan vain keksisin, mihin hakisin. Minulla on E:n yo-paperit ja olen ihan fiksu tyyppi, nopea oppimaan ja valmis tekemään paljon töitä.

Korkeakouluopiskelu kiinnostaa. Kirjoitusten jälkeen en kuitenkaan keksinyt mihin hakisin, joten rykäisin nopeasti talous- ja toimistopalvelupuolen merkonomin tutkinnon ja menin toimistotöihin. Nyt mietin ensi kevään korkeakouluhakuja tositarkoutuksella.

Tilanteeni on sellainen, että humanistis-yhteiskuntatieteelliset alat (kielitieteet, kulttuurintutkimus, sosiaalitieteet) kiinnostaisivat sisällöiltään eniten. Tutkijanhommat apurahoilla tai akateemiset pätkätyöt huonolla palkalla eivät kuitenkaan nappaa ja olen realisti. Olen köyhästä perheestä ja haluaisin opiskella alaa, jolla työllistyisin hyvin. Tavoitteenani on hankkia osaamista, josta joku olisi valmis maksamaan hyvin.

Minkä osaamisen hankkimista suosittelisitte kaltaiselleni tyypille, joka ei ole luonnontieteellis-teknisesti suuntautunut eikä luontaisesti mikään bisnesuraohjus, mutta jolla on kuitenkin ihan hyvät lähtökohdat perehtyä johonkin vaativaankin erityisalaan, jonka osaamisesta maksetaan hyvin?

2

81

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ehdotan vaan

      Humanistis-yhteiskuntatieteelliset alat ja kova palkka eivät oikeastaan kuulu yhteen. Toisaalta olisi viisainta opiskella sitä, mikä kiinnostaa.

      Heitän ehdotukseksi, että opiskele englannin opettajaksi. Töitä on ja palkkakin kunnollinen. Toinen, varsin toisenlainen vaihtoehto voisi olla oikeustiede, minkä pohjalta palkka voi lopulta olla erittäin hyvä.

    • austerism1

      Minä olen kääntäjä ja englannin kielen amk-opettaja. Vuosiansio liikkuu 60 000 euron tietämillä riippuen siitä, minkä verran jaksaa/kykenee/ehtii töitä tekemään. Osa tuloista yrittäjätuloa, osa ansiotuloa. Ohessa muutamia vinkkejä ja ajatuksia pikaisesti eikä mitenkään erityisen hyvin jäsenneltyinä.

      Jos kielten pariin lähdet ja vaikkapa nyt sitten englantia pääaineena lukisit kuten edellä ehdotetaan, niin rinnalle ehdottomasti toinen vieras kieli, ihan mikä tahansa lisäksi vähintään suomen kielen perusopinnot pedagogiset opinnot.

      Ja jos kieliopintoja tutkailet, niin suosittelen pääaineeksi enemmin englantilaista filologiaa/englannin kieltä kuin käännöstiedettä. Filologian/englannin kielen opinnoissa yhdistyvät asiat, joita opinnoilta toivot eli kielitiede ja kulttuurintutkimus. Hieman yliopistosta/ainelaitoksesta/omista valinnoista riippuen opinnoissa voi olla myös aimo annos kirjallisuutta/kirjallisuustiedettä myös kääntämistä. Näin ainakin silloin oli, kun itse opiskelin -- nykysysteemi voi toki olla jo hieman erilainen.

      Opettajaksi kannattaa pätevöityä, koska kääntäjäksi voi tituleerata itseään kuka tahansa, mutta opettajan pätevyydestä sentään säädetään lailla (vaikkei opettajankaan ammattinimike toki suojattu ole).

      Pätkätöiltä tuskin välttyy tulevaisuudessa oikein millään alalla, mutta kääntäjä-opettajakombinaatio tuo mukanaan kaksi ammattia, mikä tuo hieman lisäturvaa. Käännösala tosin on äärimmäisen raadollinen ja vaatii valmiuksia toimia yrittäjänä. Lisäksi työkokemusta pitää tietysti saada, sillä pelkkä tutkinto ei vielä takaa mitään.

      Vielä sivuhuomiona, että tällä hetkelllä S2-opettajilla riittää töitä (ja varmaan jatkossakin), joten suomen opintoja kannattaa suorittaa jo ihan tämänkin takia. Lisäksi kääntäjän on totta kai hallittava suomen nyanssit.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe