Metsäkoneenkuljettaja ja toiminimi

Alanvaihto

Itseäni kiinnostaa alanvaihto rakennusalalta tuohon metsäkoneenkuljettaja-hommaan. Onko sitä mahdollista tehdä tuntilaskutuksena omalla toiminimellä ja millaista hintaa siitä on mahdollista saada? Mikä olis läpituntilaskutuksen hinta? 25 eur tunti plus alv? Onko utopiaa? :)

Olen tosi kova tekemään töitä eikä 250 tuntii kuukaudessa ole ongelma.

Olen 30v mies ja pohjalla ylioppilastutkinto ja merkonomin (perse)paperit..

11

2707

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etsi muuta

      Unohda ei siellä pärjää laskutaidoilla on näitä alalla nähty tarpeeksi

      • Alanvaihto

        Olen käytännön ja tekniikan mies.. Kova tekemään töitä.

        Millaista tuntiveloitusta maksetaan?


      • edullinen veloitus
        Alanvaihto kirjoitti:

        Olen käytännön ja tekniikan mies.. Kova tekemään töitä.

        Millaista tuntiveloitusta maksetaan?

        Jos et ole aivan kädetön selviät maksamalla mulle 10 e tunnissa, jos hajotat konetta maksat päälle myös korjauksen ja osat.


      • Kysyn vaan !
        Alanvaihto kirjoitti:

        Olen käytännön ja tekniikan mies.. Kova tekemään töitä.

        Millaista tuntiveloitusta maksetaan?

        Missä olitte, kun järkeä jaettiin.


      • SuomiNousuun

        Jos alat yrittäjäksi, niin pitää olla oma kone. Verottaja ei hyväksy että myyt pelkkää vapaa-aikaasi, vaan katsoo palkkatyöläiseksi.


    • kokeile ensi lainak.

      Joo, ala vaan kuskiksi . Varmasti et ole sen kädettömämpi kuin eräskin ns.
      ammattilainen, jonka palkkasin kerran tuntitöinä metsälaikutukseen.
      Tyhjäkäynnillä "päästeli" isolla koneella ja osasi hommansa. Nimittäin
      laskunkirjoituksen, ei muuta.
      Kaikista ei vaan ole koneen puikkoihin vaikka kuinka mieli tekisi.

      • katso peiliin

        Ei kai kukaan niin tyhmä ole että tekee tuntisopimuksen ilman koeaikaa???


      • ei olekaan
        katso peiliin kirjoitti:

        Ei kai kukaan niin tyhmä ole että tekee tuntisopimuksen ilman koeaikaa???

        Juu , vajaan päivänhän se pesti kesti.


    • Kfkfnfb

      Kertokaa nyt hieman konkreettisia alvittomia tuntihintoja. Kuinka kauan koulutus kestää?

    • Älä hyvämie motoyrit

      Usein koneyrittäjät, kuorma-autoilijat ym. vastaavat eivät ole mitään oikeita, yrittäjiä vaan pikemminkin yritysten velkavankeudessa olevia torppareita. Kannattaa miettiä tarkkaan ettei joudu päämiehen manipuloimana elämään loppuiäksi löysässä hirressä. Ajat ja palkkiot tuskin ovat nousussa.
      Ulkoistaminen, (alihankkijan käyttö) alkoi jo 1950 luvulla. 1970 Kesko ulkoisti jakelukuljetuksia, omia oli sen verran pitkään että osattiin hyvin tietää mitä omakalusto kuljettajineen maksaa. Kuljetusala on muutenkin melko alipalkattua.
      Metsäkoneen kuljettajat:
      Jos teistä tuntuu joskus, että teidän työnantaja ei ole reilu eikä maksa riittävästi tai sopimusten mukaan. Saattaa olla, että hän ei pysty. Tai sitten hän noudattaa hiearkista sanelupolitiikkaa.
      - onko tilanne pysyvä?
      - onko muista mahdollisuuksia?
      - riittääkö töitä enää alalla kauaa?

      Yrittäjäksi ryhtyminen vaatii osaamista ja kolmannen osapuolen asiantuntijan


      Älä hyvämies ala motoyritttäjäksi ala on huonio ja huononeen edelleen

      • Monet tekijät vaikut

        valinnan monen tekijöiden summa
        Kuljetusalan yrittäjien välinen kilpailu.
        Se kilpailu on kovinta siellä henkilö eli linja-autopuolella ja niissäkin vain pitkänlinjan yhtiöissä. Siellä se on kovin epätervettä. Tavarakuljetuksissakin yrittäjät eivät ole kovin ”fiksuja” ja osa yrittäjistä myy palveluja liian alhaisilla hinnoilla. Mutta yritysten välillä ei ole kilpailu erityisen kovaa, se on joskus ollut paljon kovempaa.
        Kuljetusalassa on puolensa. Käsittääkseni Motokuskit helpommalla pääsee. Autokuljetuksissa saa halutessaan vaihtelua. Ajaa pientä tai isoa autoa, kappaletavaraa, konttiperiä, säiliöautoa, lyhyttä tai pitkää linjaa. Jakelua/poiminta tai pitkää runkokuljetus linjaa. Erikoiskuljetukset esim. ADR-kuljetus. Koti- tai ulkomaan linjaa. Haasteita ovat: runsaat liikennevirrat, kiire ja tiukat aikataulut, ongelmat jakopaikoissa, yksintyöskentely, ryöstövaara, väkivalta ja matkustajien taholta. Työn raskaus ja pienet tapaturmat lastauksissa ja purkuhommissa. Työnkuormitus ei ole tasainen.

        Kuljetusalalla on töitä, taantuma ei iske koskaan sinne kuin teollisuuteen tai esim. autokauppaan. johtuu siitä että lähetysten määrä ei niinkään laske, mutta lähetyksen koko laskee. Työt vähenee siksi vain vähän. Kuorma-autopuolelta poistuu paljon kuljettajia siis eläköityy ja nuorilla ei ole C-kortti halukkuutta kuin ennen. Tulevaisuudessa kuljettajista on pulaa, ja se tietää myös että aina ei taulukkopalkalla kuskeja saada.

        Virallisesti raskaan ajoneuvon kuljettajille on n. 100 paikka avoinna. Hiljaisessa haussa varmaan 200-300 paikkaa.
        Mopo- (paku) kuskien ja taksipaikkoja katsonut.

        Töitä on paljon varmemmin ja jatkuvuus parempi kuin moto-miehillä. En usko että autoja kulkee merkittävästi ilman kuljettajaa teillämme ennen v. 2030.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. MIksi suurin osa persuista on alkoholisteja?

      Tätä jäin pohdiskelemaan....
      Maailman menoa
      97
      4193
    2. 71
      3445
    3. Putin lähti takki auki sotaan....

      Luuli, että kolmessa päivässä hoidetaan, nyt on mennyt 3,5 vuotta eikä voitosta tietoakaan. Kaiken lisäksi putin luuli,
      Maailman menoa
      72
      3064
    4. SDP ylivoimainen ykkönen

      En ole koskaan viitsinyt käydä äänestämässä, mutta nyt SDP:n etumatka on niin kutkuttava, että pakkohan se on vaivautua.
      Maailman menoa
      81
      2539
    5. Suomalainen lähti ilman takkia sotaan

      Malli oli "kajander", johon kuului pelkästään kokardi, ja sotilaan itse metsästä katkoma puukeppi ryssien huitomiseen.
      Maailman menoa
      5
      2356
    6. Polttomoottoriauto on köyhän merkki

      Kun ei ole varaa ostaa sähköautoa, niin joutuu köyhän autoa käyttämään.
      Maailman menoa
      206
      2141
    7. Patteriauton ovia ei saatu auki - kuljettaja koki hirvittävän kuoleman!

      ”Oviongelma johti kuskin kuolemaan kolarissa – tämä ratkaisu saatetaan kieltää kokonaan Sivulliset pyrkivät tempomaan a
      Maailman menoa
      30
      2071
    8. Mies älä

      Odota enää vaan toimi. Pieni vinkkivitonen 🫰💥
      Ikävä
      41
      860
    9. Harmittaa ettei paluuta entiseen enää ole

      Paluuta entiseen ei ole koska pilasit kaiken.
      Ikävä
      73
      801
    10. Mä tiedän

      Että sä tiedät, että mä tiedän, että sä tiedät. Me molemmat tiedetään. Onko näin?
      Ikävä
      52
      766
    Aihe