Vanhoilla päivillä metsäkonekuskiksi?

downsiftaaja

Sanokaapa onko mitään järkeä aikuiskouluttautua 40 vuotiaana metsäkonealalle? Näyttää jatkuvasti olevan työpaikkoja auki vai onko ne siksi, että palkka ei juokse ja tapellaan urakoitsijoiden kanssa?

Mikä on työsopimuksen noudattamisen aste? Maksetaanko tes:sin mukaista palkkaa. Miten korvataan työmatkat, jos ne ovat pidemmät -> yli 60 km suuntaansa.

Elämässä paiskittu jo töitä reippaasti yli 20 vuotta. Omaisuutta sen verran kertynyt, että asuntolainat ym. on jo maksettu. Tarkoitus olisi tehdä urakalla pitkää päivää max. 6 kuukautta vuodessa ja loput ajat nautiskella elämästä. Ja nautiskella elämästä tarkoittaa, että tonni on suuri raha kuukaudessa kulutettavaksi.

5

360

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • unelma ammatti

Kaikki lisät saat 200 kertaisena, kuski hakee aamulla kämpiltä ja aamiainen on firman piikkiin, lisäksi tuntuvat vuorotyö lisät.

joo, mutta vain tottakai jos niitä töitä löydät

• downshiftaajalle

Miten paljon kokemusta koneista yleensä? Viihdytkö yksin työmaalla pitkiä aikoja? Ei ole aakkoshuoltamoita monesti näkyvissä,termarikahvia joka päivä vaan... Ei ihan kaikista ole alalle mutta jos joku jaksaa opetella `vanhempana ` alalle niin hieno homma. On tapauksia että tultu metsäkonetta ajamaan kovilla puheilla mutta muutama hetki mennyt ja eipä ollukkaan niin mukavaa kun letkuremonttia tulee tai jatkeen ketju katkeaa -20 pakkasessa . Ja takas edelliseen työhön tuli lähtö maitojunalla. Poikkeuksiakin on ja ihan ilman kone taustaa on tullu hyviä kuskeja alalle. Työnantajia on myös moneen lähtöön,kannattaa ensin kuulostella vaikka nykyisiltä kuskeilta minkälainen firma on. Rikastumista on turha metsäkonehommissa odotella mutta kohtalainen tulotaso löytyy. T. yli 10v alalla.

• simonapuutalaaniin

katso mitä sopimuspaperissa lukee,TARKASTI ennenkuin kirjoitat nimesi alle,palkka kohtalainen 24 vuotta alalla olleelle,plussaa työoloissa itsenäisyys,miinuksena välillä pitkät työmatkat.

• ex aikuiskouluttaja

Vanha simä et kyllä ole. 56 vuotias nainen oli vanhin oppilas (muulla alalla).

Miksi et tee ja hyödynnä sitä mitä opiskelit.

Todennäköisesti töitä ei riitä eläkkeelle saakka. Eikö löydy mitään varmempaa alla.
      Palkat löytyy TES: googleta, ja varmaa on että niitä ei nyt kyllä ylitetä.
      Oletko miettinyt oikeeta kuljetusalaa.

Kuljetusalassa on puolensa. Käsittääkseni Motokuskit helpommalla pääsee. Autokuljetuksissa saa halutessaan vaihtelua. Ajaa pientä tai isoa autoa, kappaletavaraa, konttiperiä, säiliöautoa, lyhyttä tai pitkää linjaa. Jakelua/poiminta tai pitkää runkokuljetus linjaa. Erikoiskuljetukset esim. ADR-kuljetus. Koti- tai ulkomaan linjaa. Haasteita ovat: runsaat liikennevirrat, kiire ja tiukat aikataulut, ongelmat jakopaikoissa, yksintyöskentely, ryöstövaara, väkivalta ja matkustajien taholta. Työn raskaus ja pienet tapaturmat lastauksissa ja purkuhommissa. Työnkuormitus ei ole tasainen.

Kuljetusalalla on töitä, taantuma ei iske koskaan sinne kuin teollisuuteen tai esim. autokauppaan. johtuu siitä että lähetysten määrä ei niinkään laske, mutta lähetyksen koko laskee. Työt vähenee siksi vain vähän. Kuorma-autopuolelta poistuu paljon kuljettajia siis eläköityy ja nuorilla ei ole C-kortti halukkuutta kuin ennen. Tulevaisuudessa kuljettajista on pulaa, ja se tietää myös että aina ei taulukkopalkalla kuskeja saada.

Virallisesti raskaan ajoneuvon kuljettajille on n. 100 paikka avoinna. Hiljaisessa haussa varmaan 200-300 paikkaa.
      Mopo- (paku) kuskien ja taksipaikkoja en katsonut.

Ajaa saat vai 70 vuotiaaksi jos terveys riittää, ja 68 isäntä hyväksyy.
      Yli 60 vuotiaita on vähemmän ratissa ainakaan pääkaupunkiseudulla. Työn on kuluttavaa.
      Töitä on paljon varmemmin ja jatkuvuus parempi kuin moto-miehillä. En usko että autoja kulkee merkittävästi ilman kuljettajaa teillämme ennen v. 2030.

• luovimista

Huhtikuusta- loka marraskuulle asfalttihommia. Sen väliajan elän ja nautin elämästä edullisesti, kustannukset paljon alle puolet mitä täällä. Koskaan ei tarvitse olla kylmässä. Paratiisissa Thaimaa. Alle 1000€/kk sisältää lennot ja asumisen ja koko ylöspito.
      Selkeää asfalttimies ainesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      35
      4592
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3185
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2331
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      53
      2197
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      164
      2056
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1653
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1651
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1622
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1279
    Aihe