Retinopatia centralis serosa

Kupla

Huomasin himmeästi läpinäkyvän kuplan oikeassa silmässäni, säikähdin, pelkäsin tulevani sokeaksi.

Menin silmälääkäriin, joka antoi diagnoosin "retinopatia centralis serosa", jossa jotakin nestettä tihkuu hiussuonesta silmänpohjaan. Yritin etsiä netistä lisätietoja vaivastani, ja sivuilla puhuttiin diabetekseen liittyvästä vaivasta. Vaan, kun minulla ei ole verensokerin kanssa ongelmia.

Haluaisinkin kuulla kohtalotovereilta, miten pian vaiva on mennyt ohi ja johtuuko se stressistä niin kuin lääkäri sanoi.

38

13425

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • silmälääkäri

      Ei tarvitse pelätä, retinopathia centralis serosa on tauti, joka yleensä paranee ilman pysyviä haittoja. Paranemisprosessi on kylläkin melko hidas ja saattaa kestää (turvotuksen määrästä ja tihkuvasta suonesta riippuen) kuukaudesta puoleen vuoteen.

      Tässä taudissa epäillään vian olevan ns. pigmenttiepiteelissä, joka sijaitsee verkkokalvon fotoreseptoreiden alla. Sen tehtävä on "pumpata" nestettä pois verkkokalvolta ja paikallinen häiriö aiheuttaa sen, että tämän pisteen ympärillä nestettä kerääntyy verkkokalvolle aiheuttaen turvotuksen ja sitä kautta näöntarkkuuden huononemisen (tai oikeastaan taittovirhe yleensä muuttuu eli pluslinsseillä tai plus-lisäyksellä silmälasien päälle saavutetaan hyvä näöntarkkuus, vaikkakin yleensä uusia laseja ei anneta koska tilanne (lasiarvot "elävät" paranemisen mukana) muuttuu ja on ohimenevä).

      Yleensä tämä siis paranee itsestään. Fluoreskeiiniangiografialla voidaan tauti myös todeta, mikäli diagnoosi ei tunnu selvältä silmälääkärin tekemässä silmänpohjatutkimuksessa (esim. diabeetikoilla tms. voisi olla kystinen makulaödeema kyseessä). Samoin, jos tauti uusii useasti tai ei lähde itsestään paranemaan voidaan em. tutkimus tehdä - tuolloin verenkiertoon laitetaan muutama millilitra väriainetta ja kameralla kuvataan, mistä väriaine pääsee tihkumaan verkkokalvolle (yleensä aine ei pääse verisuonista verkkokalvolle). Tämä on yleensä aivan pieni pistemäinen kohta, joka tarvittaessa voidaan arpeuttaa laserilla. Tällä saatetaan jonkin verran pienentää uusimisriskiä ja joissakin tapauksissa nopeuttaa paranemista (mikäli selvää tihkumista vielä tapahtuu).
      Mikäli tihkuminen on jo lakannut, ei laserointi enää vaikuta paranemisnopeuteen.

      Stressaavinta potilaille onkin yleensä tuo melko pitkä odottaminen ja se, "ettei mitään tehdä". "Aika parantaa haavat..."

      • Kupla

        Kiitos vastauksesta, tieto vähensi tuskaa. Itse asiassa näyttää siltä, että kuplan yläpää on pienentynyt. Elänkin toivossa, että tämä lukemista (lue: työntekoa) haittava vaiva poistuu aikanaan).

        Minut on lähetetty keskussairaalaan väriainetutkimukseen diagnoosin varmistamista varten. Toivoakseni vaiva poistuu tässä jonotellessani.


    • silmälääkäri

      Tuota stressiteoriaa löytyy kyllä oppikirjoista mutta ainakaan minun lukemissani kirjoissa ei koskaan selitetty, millä tavalla tämä liittyisi taudin puhkeamiseen. Voisin hyvin kuvitella, että joku silmälääkäri on joskus tavannut useamman "stressaantuneen" potilaan, jossa "stressi" osaltaan olisi johtunut siitä, että potilaat luonnollisesti eivät pidä tilanteesta, jossa näkö ei ole kohdallaan eikä paljoa voida tehdä muuten kuin odottaa. Jos sitten verrataan näitä potilaita potilaisiin, joilla ei ole retinopathia centralis serosaa (esim. silmälasipotilaat, jotka ovat yleensä "heti" tyytyväisiä) voisi tietenkin ajatella, että serosa-potilaat ovat kovinkin stressaantuneita ihmisiä.

      Itse en pidä tuota stressiteoriaa kovin luotettavana enkä ainakaan mene potilailleni siitä kertomaan. Pääasia on, että tautia tarkkaillaan ja mikäli paranemista ei tapahdu tai epäselvissä tapauksissa tehdään jatkotutkimukset ja tarvittaessa laserhoito. Mutta, kuten sanoin, en tiedä, mistä tämä "teoria" on saanut alkunsa.

    • Mies 50v

      Minulle diagnosoitiin vasemman silmän Retinopatia centralis serosa. Silmälääkärin mukaan vaiva on yleisempi miehilla kuin naisilla ja että stressi saattaa liittyä vaivaan.

      Itselläni on viimeiset pari kuukautta ollut hyvin stressaava työ, jonka johdosta mm. normaalisti hieman kohonnut verenpaine on työpäivän jälkeen ollut runsaasti koholla, jopa 174/104.

      Menin työterveyshuollon silmälääkärin vastaanotolle, Tutkimus kesti noin tunnin, sisältäen erilaisia silmätippoja ja silmän tutkimista jollain laitteella. Tutkimus oli täysin kivuton.

      Lääkityksen on nyt Voltaren silmätipat 4 kertaa päivässä 10 päivän ajan. Mikäli ei tuolla parane, niin toinen samanlainen kuuri jatkoksi. Apteekeissa tätä lääkettä ei pidetä varastossa, vaan se tilataan erikseen. Yliopiston Apteekissa toimitus seuraavana päivänä.

      Lääkettä saa kerta-annoksina pienissä pipeteissä. Yksi tippa neljästi päivässä. 10 päivän satsi maksoi n.17e.

      Tuloksia lääkityksen vaikutuksesta en osaa antaa, koska aloitin tippojen oton vasta tänään.

      Mies 50v

      • m-58

        Minulla myös retinoppatia centralis serosa, vaiva todettu silmälääkärillä vuosi sitten.
        Jatkuvassa seurannassa silmä on kuvattu moneen kertaan, välillä on oireet poistuneet palatakseen uudestaan niinkuin parhaillaan.

        Minulla tuo silmäpohjan nestekupla on laajentunut uusiutuessaan, näön tarkkuus on heikentynyt.

        Kerrottiin että nestettä on tunkeutunut eri kerroksiin.
        Mitään silmätippoja ei ole hoitona käytetty.


    • Mies 50v

      Minulle lääkäri kertoi, että vaiva saattaa uusiutua. Tällöin olisi syytä hakeutua hoitoon mahdollisimman nopeasti, jotta voitaisiin laserilla arpeuttaa tuo nestevuotokohta. Tämä vähentäisi uusiutumisriskiä. Mikäli nyt ihan oikein ymmärsin...

      Nimim. silmälääkäri voinee täsmentää.

      Mies 50v

    • Sama vaiva

      Mies 50v.

      Jos viitsit niin voisit raportoida tuosta tippojen tehosta/ vaikutuksesta.

      Tämä on sikäli mielenkiintoista ettei minulle määrätty mitään ko. vaivaan, vielä ainakaan.

      Onko sinulta otettu OCT-kuvat? Vai miten tuo diagnoosi on saatu?

      • ei ne auta

      • Mies 50v

        Laitan viestiä, kun ensimmäinen 10pv antibioottiti-tippakuuri on ohi.


      • korjaus
        Mies 50v kirjoitti:

        Laitan viestiä, kun ensimmäinen 10pv antibioottiti-tippakuuri on ohi.

        Voltaren ei ole antibiootti.


      • Mies 50v
        korjaus kirjoitti:

        Voltaren ei ole antibiootti.

        "Voltaren ei ole antibiootti." Tarkoitin tulehduskipulääke, anteeksi.


    • Sama vaiva

      Mitenkäs muilla tästä vaivasta kärsivillä,

      -Onko sairaus kestänyt kuinka kauan?
      -Onko näkö huonontunut ja kuinka paljon?
      -Oletko saanut hoitoa vai onko vaiva hävinnyt itsestään

      Tämähän saattaa jäädä myös krooniseksi.

      • Mies 50v

        Tämä sairaus on mulla ensimmäistä kertaa. Vas silmän näkökentässä läikekuvio silmäluomea avatessa/räpsyttäessä. Kipua tai kosketusarkuutta ei ole, turvotuksen tunnetta hieman. Lisäksi näöntarkkuuden heikkenemistä.

        Nyt on ensimmäinen kymmenen päivän tippakuuri takana (Voltaren Ophtha 1mg/ml neljä tippaa päivässä). Lääkitys on jonkin verran auttanut, mutta kuten lääkäri määrisi, käytän toisen 10 päivän tippakuurin.

        Olen kyllä ymmärtänyt, ettei silmätipat välttämät paranna vaivaa. Se paranee itsestään kuukaudesta puoleen vuoteen. Uusiutuminen on mahdollista.

        Mikäli kayttää silmälaseja, niin niitä ei kannatta heti lähteä uusimaan. Pitkää pinnaa tämä vaatii..

        Mies 50v


    • tinke-68

      Olen 43v mies. Minulla oli ensimmäisen kerran v. 2000 Rethinopatia centralis cerrosa, siloin oli aika paha. Silmä vääristi aika pahasti. Kesti parantua muutamia kuukausia. Parani aivan ennalleen. Silloin lääkäri epäili, että olisi saanut silmä liikaa aurinkoa tai sitten jonkin lasersäteen. Silmän pohjasta otettiin kuva ja sitä tarkkailtiin, mitään varsinaista hoitoa tai lääkettä ei ollut. Silmä laseroinnista oli puhetta, mutta vuotokohta on ilmeisesti niin lähellä silmähermon päätä, että olisi riskialtista alkaa operoimaan laserilla.
      Sittemmin on uusinut lievempänä muutaman kerran. Aina palautunut hitaasti suht hyväksi. Kuitenkaan ei aivan ennalleen. Eli tuntuu olevan pientä tihkumista jatkuvasti. Kuitenkin sen kanssa on pärjännyt ihan hyvin. En käytä laseja. Noin viikko sitten tuli taas pahemmaksi ja haittaa normaalia näkemistä. Silloin oli melko stressaavaa aikaa. Koen, että stressi lisää riskiä ja todennäköisyyttä vaivan uusimiseen/pahenemiseen. Taas odotellaan paranemista kärsivällisesti. En ole nyt käynyt lääkärillä.

      • tinke-68

        Niin ja itse epäilen, että sain joskus lterävän ja voimakkaan valonsäteen vasempaan silmään viallisesta sähkölaitteesta ja vaiva alkoi siitä. Eli poltti silmänpohjaan pienen reiän, joka vuotaa joskus enemmän ja joskus vähemmän.


    • Tsooma

      Olisi mukavaa kuulla, kuinka vanhoille tämä tauti on iskenyt eli tuleeko paljon yli viisikymppisille vai pääseekö tästä ajan myötä eroon.

      • Tsooma

        Siis tarkoitan, mikä on korkein ikä, jossa tästä on kärsitty.


    • 32vee

      Mulle iski neljä vuotta sitten, tihkumista jatkui sen parin vuoden ajan. Aina tuli kontrollikäyntiä, mutta ei muuta, koska kupla kerkesi aina välillä hiukan laskea. Noin puoli vuotta sitten sain kuplan näillä näkymin lopullisesti laskemaan. Pääsyyt olivat tupakointi, niskan ja kaulan lihasten kireys ja korkea verenpaine(100/160 pahimmillaan). Veri kyllä pääsi päähän, mutta ei pois niin helposti. Näin ainakin itse tulkitsen, julkisen lääkärit ei alkaneet ottamaan kantaa ollenkaan, ilmeisesti tutkimukset olisivat tulleet liian kalliiksi.
      Vääristymät on jääneet ilmeisesti pysyvästi, jatkui tuo kudosten venyminen silmänpohjassa kuitenkin useamman vuoden ajan. Yksi pikku suoni siellä oli joka vuosi, vaan se oli niin keskellä terävää näköä, että olisi ollut jo riskejäkin lähteä laseroimaan.
      Sain loppumaan, kun sain venyteltyä hieman auki lihaksia, ja verenpaineen tippumaan suht järkevälle tasolle(85/140). Jos poltatte, niin se on varmasti pääsyy. Viimeisiä kertoja käydessäni röökillä oikein huomasin, kuinka silmän tumma alue kohahti isommaksi samantein. Ja taas jotkin kaulan venytysliikkeet vähensivät tummuutta todella nopeasti.

      Mulla ainakin tämä serosa oli merkkinä myös siitä, että verisuonet yleisesti eivät voi hyvin. Jos tulee tän kaltanen setti, niin mun mielestä kannattis ottaa mietintään myös elintavat, ettei tule pahempaa verisuonihäikkää. Itselläni kävi ainakin lähellä.

      • Nainen 40 v

        Mulla kans sama vaiva.vasemmassa silmässä ollut 2-3 kertaa ja nyt oikeassa. Joka kerta ollut niskan,kaulan ja pään alueen lihakset ihan jumissa mutta lääkärit ei oo tähän asiaan kommentoineet juurilainkaan, joka kerta laitettu stressin piikkiin.


    • Verkkokalvo

      Verkkokalvoirtauma.
      Itselläni ikää 59 vuotta ja äkilliset verkkokalvon irtaumat puolenvuoden välein jotka operoitu ja kaasukuplat kokeneena.Kysyisin kokemuksia onnistumisista leikkauksissa, näön ennalleen palautumisesta ja mahdollisesti uusiutumisriskin suuruudesta.Itselläni lähtötilanne oli terveet silmänpohjat ei altistavia sairauksia/tapaturmia, ainoastaan tuo ikärasite riskiä suurentavana.

    • rokrokkok

      moikks kaikille

      Olen itse nyt 35 vuotias, ensimmäisen kerran sain rcs:n vaivakseni jo 25 vuotiaana. Silloin elin erittäin hektistä aikaa töiden puolesta. Oireena oli ainoastaan vasemman silmän vasemman puolen välke. kesti varmaan puol vuotta.

      Pari vuotta sitten se uusiutui nyt on ollut molemmissa silmissä vasemmassa silmässä myös 2 uutta reikkää jotka vääristää viivoja. Lopetin tupakoinnin vuosi sitten ja se on auttanut hiukan. tosin olen koukussa nikotiinikorvikkeisiiin :D

      Allekirjoitan itse myös ton niskajäykkyyden ja sen kautta vaivan pahentumisen. Muutenkin elintavat vaikuttavat todella paljon tautiin.

      itse en ole saanut mitään lääkettä. Silmälääkäri on viel vanha jyyrä joka ei oikeen ees kommunikoi :/

      Mut joo lääkärillä en ole käynyt ainakaan 8kk. vaan oon totutellut tohon vaivaan ja koittanut olla ressaamati....

      • rokkorkookokkeekk

        ai niin onko kellekkään sanottu mitään lentämisestä? sehän lisää painetta, mietin vaan että voiko tehdä ulkomaan matkoja...


    • Mies 38v

      Mulle tuli toi sama verkkokalvon osittainen irtauma(centralis serosa) 6 vk sitten kovan flunssan yhteydessä. Samalla lailla stressistä puhuttiin mulle, vaikka ei mitään stressiä pitäisi olla. Tänään kävin taas silmäpolilla kontrolli käynnillä ja sen neste kerroksen todettiin levinneen. Nyt vasta sain reseptin voltarenin silmätippoihin. Autolla ajaminen todella vaikeaa.

    • Onko kellään tullut tämä Retinopatia centralis serosa antibiottien käytön yhteydessä.
      Itselläni ollut kaksi kertaa Doximyciiniä ja Apocycliiniä käytettäessä
      (vaikuttavat aineet: Doksisykliini ja Tetrasykliini )

      Doximycin oli poskiontelon tulehdukseen
      Apocyclin oli aknen hoitoon

    • hopolopo

      Itselläni ollut nyt jo puolitoista vuotta päällä tuo tauti . Turvotus on laskenut mutta näkö ei ole palautunut entiselleen. Silmäpolilla sanoivat että ei voi laaseroida kun riskialtista. Rupeaa kyrsimään oikeesti kun töissäkin kovat näkövaatimukset on. Silmälaseilla ei voi korjata kun eivät auta mitään näköön. .Yhdellä silmällä näkee paremmin kun kahdella.................

    • Sibberiini

      Samoin mulla... ei ole sokerin kanssa ongelmia. Oikean silmän näkö jo menetetty, keskellä näkökenttää iso "mulkun" muotoinen sokea piste, Nyt eilen aamula huomasin harmaan tai ruskean läntin vasemman silmän näkökentässä ja pelko valtasi koko Juhannuksen... Työ on tietokoneella tekemistä, en tosiaankaan kykene siihen jos tää etenee niinku oikeassa silmässä. Soittelen pyhien jälkeen Kysille ;(. Voimia sinulle js Tsemppiä.. Olis hienoo jos netistä löytyis jotain tietoo tästä harvinaisesta sairaudesta........

    • Sibberiini

      Olen v. 2008 sairastanut tätä... ja nyt ollut saikulla yli vuoden. Mullla on kroonisoitunut vasemmassa silmässä, jossa näkö viimemeisimmässä kontrollissa oli lasien kanssa 0,2. Näkö on aivan sekaisin ja tän kuun lopulla yritetään infrapunalaserointia, et verkkokalvot kiinnittyis... valtavia näkökenttäpuutoksia varsinkin vasurissa myös oikeassa on niitä. Oikeasta silmästä on kaksi reikää saatu laseroitua kiinni, suurin ongelma mulla on, et kaikki vuotokohdat on keskellä näkökenttää. Vasemma silmän näkö on jo menetetty, et sellasta taistelua

      • Tinke.68

        Joskus aiemminkin kirjoittelin tänne aiheesta. Minulle tuli uveiitti molempiin silmiin ja vielä värikalvon tulehdus toiseen. Uveiitti on verkkokalvon ja suonikalvon tulehdus. Oireena harmaat liikkuvat pisteet näkökentässä. Samoihin aikoihin nilkkoihin outo ihottuma, jota ihotautipolilla sanottiin rengasgranuloomaksi.
        Epäilty sarkoidoosia, mutta diagnoosi ei varma, jokin entsyymi oli verikokeeessa koholla. Keuhkoröntgen ja pään magneetti otettu ja todettu puhtaaksi.. Lääkityksenä olen nyt syönyt kortisonia 4kk. kortisonin aloittamisen jälkeen RCS on pahentunut, liekö sattumaa vai vaikuttaako lääke sivuoireena pahentavasti. Taas olen menossa ensi viikolla silmäpolille. Jokohan pääsen kortisonista eroon.
        RCS on minulla krooninen vaiva vasemmassa silmässä ollutv2000 asti. Näöntarkkuus kuitenkin säilynyt kohtuullisena, en käytä laseja. Olen ahkerasti silmävoimistellut useita vuosia. Samoin yrittänyt venyttää niskoja. Stressi mielestäni pahentaa RCS. Tähän tulokseen olen tullut vuosien mittaan. Mutta on tietysti helppo sanoa, että älä stressaa, vaikeampaa käytännössä


    • Tinke-68

      Kortisoni pahentaa RCSää ja nyt on vaihdettu reumalääke Trexaniin, mutta vähän aikaa vielä käytettävä molempia päällekkäin. Vasen silmä on aika sumea tämän takia. Hankaloittaa lukemista ja työn tekoa. ensi viikolla otetaan varjoainekuvaus polilla.

    • Luontaistuotteet

      Minulla silmät kuvattiin, ja todettiin vasemmassa verkkokalvon kerrosten irtoaminen ( sentralis serosa ). Silmälääkäri ehdotti kurkuman, tai kurkumiinin kokeilemista, ja kehotti välttämään suolaa, stressiä ym. verenpainetta kohottavia tekijöitä. 2 viikkoa olen nyt käyttänyt NordicHealth kurkumiinia suihkeena suun kautta, mutta samalla myöskin tuoretta inkivääriä raastettuna, ja nyt on jo hävinnyt vasemman silmän näkökentästä se jalkapallon kokoinen ruskea pallo, joka myös näkyi kuvissa. Muutin samalla pc näytön katselukulman, siten , että niskaa ei enää tarvitse taivuttaa useita tunteja päivässä sivulle, mikä häiritsee normaalia verenkiertoa.

    • Anonyymi

      Onko kukaan muu saanut väärää diagnoosia?
      Niin, että sentraaliserosaa silmässäsi on luultu kosteaksi ikärappeumaksi ja silmään on alettu laittamaan Avastin injektioita.
      Jos, niin millä tavalla se vaikutti silmääsi ja kuinka väärä diagnoosi selvisi, tai selvisikö se koskaan?

    • Anonyymi

      Jännä juttu, useimmilla centralis serosa vaikuttaa olevan vasemmassa silmässä. Niin itsellänikin. Ennen taudin puhkeamista minulla oli vuoden verran raskas fyysinen ja psyykkinen kuormitus yhdistettynä vakavaan masennukseen. Hoitopistokset eivät tunnu vaikuttavan. Johtuneeko siitä että kuormitus ei ole paljonkaan helpannut.

    • Anonyymi

      Itselle tuli tämä sama, vasempaan silmään, täysin keskelle näkökenttää. Suurentui kuukausien ajan ja nyt pienenee. Alkoi stressistä koivun siitepölystä. Kuulemma erittäin yleinen ikäisilläni miehillä.

      t. 33

      • Anonyymi

        Itelle sama, vasempaan silmään tuli, johtui perheenlisäyksen aiheuttamasta stressistä ja koivun siitepölystä mistä alkoi. Ollut jo vuoden, välillä melkein kokonaan parantunut. Nyt näkökentässä yksi iso läiskä ja kello 5 läiskän vieressä toinen paljon pienempi. Mitään tauteja ei ole, olen atleettinen ja terve. Tuntuu että tämä on krooninen nyt.

        t. 33


    • Anonyymi

      Sain ko. diagnoosiin reilun kuukauden kuluttua toisesta korona-rokotuksesta. Muilla samaa?

      • Anonyymi

        Minulla vaiva vasemmassa silmässä 4/2011 ensimmäisen kerran, välillä parantunut täysin ja nyt taas oiretta ilmaantunut. Olen oppinut elämään sen kanssa ;)


    • Anonyymi

      Toivottavasti kenellekään muulle ei koskaan käy, niinkuin minulle.
      Kaikki alkoi, kun sain työterveydessa kortisoni injektion kipeään selkääni . Vasta neuro-oftamologi yksityisellä sen osasi kertoa. Sitä ennen kunnallisella aloitettiin Avastin pistokset ( DG teillä on vanhuuden kostea ikarappeuma). Huom, en ole vanhus. Lääkäreita oli toisensa jälkeen ja diagnoosi vaihteli lääkärin mukaan. Milloin kostea ikarappeuma, milloin sentraaseroosa. Itse olin kyllä kokoajan sentraaseroosa kannalla, ja sehän se olikin. Avastin injektioita vain hoidoksi kuitenkin kunnallisella annettiin, vaikka sentraaseroosa DG antaneet lääkärit ehdottivat laserointia, sitä ei sitten kuitenkaan koskaan annettu. Ja nyt on näkö mennyt lähes kokonaan oikeasta silmästä. Toivoisin ettei kukaan lääkäri koskaan sanoisi "voisi" sanaa. Tarkoitan , esim omalla kohdallani sanottiin, kirjattiin" voisi" laseroida, vaan että se oikeasti myös tehdään eikä meinata.
      Näin jälkikäteen ja potilaana on kuitenkin tietämätön ja tietyllä tapaa vain matkustaja , joka luottaa lääkäreihin. No nyt on siis DG vihdoin pysynyt samana ( mikä sinällään helpottaa kamalaa ahdistusta, joka tämän takia ollut nämä muutamat vuodet) eli DG on sentraaseroosa , mutta näkö mennyt, ( on 0.2) koska silmääni ei hoidettu oikein, eli laseroitu vuotoa kiinni.
      Jos jonain päivänä jaksan, teen tästä jutun. Ihan vain sentakia ettei näin enää koskaan toimittaisi kenenkään potilaan , ihmisen kohdalla.

    • Anonyymi

      Minun seroosaa on seurattu vaihtelevasti noin viiden vuoden ajan 1-5kk välein ja kerran vähällä laseroida, mutta silloin olikin alkanut vähenemään, niin operaatiota ei tehty. Nytkin viime kontrollissa oli lisääntynyt, mutta ei uhkaa tarkan näön aluetta, vähän kauhistuttaa kun seuraava kontrolli on nyt vasta 5kk kuluttua ja kjuplia on nyt molemmissa silmissä, aiemmin oli vain toisessa arpi jostain vanhasta itsestään parantuneesta, jota luultiin glaukoomaksi, mutta se diagnoosi ei ilmeisesti pitänyt paikkaansa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2793
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1496
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1450
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      33
      1223
    5. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      10
      1180
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1173
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1090
    Aihe