"4D: Itsemurha netissä
Nelonen 16.11.2004 22:05
[Mervi Pantti, 12.11.2004]
Internetissä tuotetaan sellaisia tarinoita itsestä, jotka muuten voisivat jäädä kertomatta. Jotkut löytävät lohdutusta ja apua internetin tuki- ja terapiakeskusteluryhmistä, jossa tunteelliset tarinat omasta elämästä jaetaan vertaisten kanssa.
Channel 4:n tuottama dokumentti (2004) nostaa pöydälle itsemurhakeskusteluryhmät, joissa puhujien tasavertaisuus on ehkä enemmän ongelma kuin ratkaisu. 18-vuotiasta englantilaista Simonia ja 21-vuotiasta amerikkalaista Brandonia yhdistää se, että internetillä oli jotakin tekemistä heidän itsemurhansa kanssa. Brandon tappoi itsensä on-line, Simon loi lähestyvästä kuolemastaan kotisivun, jossa hän teki hautajaisjärjestelyjä ja johon hän jätti jäähyväisviestit perheelleen. Hän kertoi itsemurhasuunnitelmistaan myös aiheelle omistetussa chat-huoneessa, ja viimeisen istuntonsa jälkeen hän hirtti itsensä.
Tarinoissa on yllin kyllin ainesta moraalisen internet-paniikin nostattamiseen, mutta Itsemurha netissä ei lähde vain tälle tielle. Sen sijaan se kysyy tärkeän kysymyksen yksilön ja yhteisön vastuusta. Mitä se voi tarkoittaa silloin, kun lähimmäinen on vain virtuaalisesti tuttu ja mahdollisesti tuhansien kilometrien päässä? (K15)"
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Tässä pieni launaus ohjelman sisällöstä. Kuinka moni katsoi. Ohjelma oli todella mielenkiintoinen kun otetaan huomioon, että olen itsekki miettinyt itsemurhaa pari vuotta sitten. Nyt jäi kiinnostamaan, että missä osoitteessa tämän Simon -nimisen pojan itsemurha sivut ovat? Olisiko kellään mitään tietoa?
Itselleni ei ole tullut missään vaiheessa mieleenkään, että Internetistä voisin löytää tietoa tai sitten ketään, joka ajattelisi samoin, vaikka olen jo pitkään "harrastanut" Internetissä surffailua. Noh, mutta nyt haluaisin keskustella tästä aiheesta. Ja yritän onkia tietooni tuon osoitteen, jossa ne itsemurha sivut ovat.
Jaksamisia kaikille masentuneille ja tressaantuneille!
4D: Itsemurha netissä
5
1694
Vastaukset
Tunnen yhen joka oli jo veitsi kädessä valmiina vetämään ranteet auki. En tiedä miksi enkä viitti kysyä jos oli jotain henkilökohtaista. Sitten sen luokalla joku, jonka kaveri teki itsemurhan. Siitä oli iltalehdessäkin kokonainen aukeama tässä lähiaikoina.
Mikä voi elämässä olla niin paskasti että pitää tappaa ittensä. Jotkut on halvaantunu ja kaikkea mutta silti elämä jatkuu. Joillakin on vain murheita, masennusta ja raajat toimii ja silti pitää tehdä itsemurha.
Ehkä en ihan ymmärrä näitä juttuja kun ei tulis mieleenkään tehdä itsemurhaa kun on vielä elämää edessä ja kaikkea kivaa tiedossa.- Järkyttynyt
...keskustelun samasta aiheesta. Linkki
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=94&conference=3000000000000008&posting=22000000005386634 - NeitiX
Pitäisi tuollaisilta chateiltä pistää virrat pois jos niissä ei ole valvojaa,napit off-asentoon. Joku raja tuossakin.
Minusta tämän koko avauksen vois siirtää sellaseen paikkaan mihin kuuluukin. Tämä on huuhaa eikä tuo ole huuhaata sitten yhtään.
By the way.. Jaksamisia sulle..- Sartsi
mun mielestä tää on kyl iha huuhaata. ei tommosiin kannata uskoo
- bambuheimolapsi
vitun tyhmät teinit sellaseenki ryhtyy. oon itekki nuori, mutten tiedä mitään syytä miksi lopettaisin kaikki. yritin kerran itsaria lääkkeillä, mutta sairaalassa selvisin onneksi
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei142759Jännitän sinua J mies
Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.1221290- 891195
Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa
"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli2461038Kuinka kauan kesti että ihastuit
Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi511023Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti
Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk63944Tunneälyä testaamaan!
Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/1253826- 84796
- 41762
Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?
En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?46729